X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

New Super Mario Bros 2 er samfundskritisk


Svar
DarkbeatDarkbeatSkrevet 22/06-12 16:47 
Jo mere jeg læser om New Super Mario Bros 2, jo mere går det op for mig at det er et kritisk udsagn fra Nintendo om den moderne spil industri.

For det første er den helt store feature i spillet at der er flere guldmønter… Det er dét.

Spillet er stort set identisk med New Super Mario Bros, bortset fra at Mario samler flere guldmønter og det overordnede mål i spillet er at samle en million guldmønter.

Her ville det jo havde været oplagt at bruge Wario, som jo er en ikonisk Nintendo karakter der går op i at samle rigdom, men Nintendo har i stedet valgt at bruge Mario der helt koldt, kynisk og uironisk samler guld, frem for at redde prinsessen. Dette mener jeg symbolisere måden hvor på spil er blevet en industri og et produkt der er lavet på baggrund af forbrugerefterspørgsel, frem for et stykke kunst der er skabt af udviklere der vil udtrykke deres følelser.

Dette syntes jeg tydeligt bliver understreget i den business model som Nintendo at gøre brug af, som har ret så meget til fælles med andre publishers i form af digital distribution (New Super Mario Bros 2 er det første 3DS spil man vil kunne købe via eShoppen) og det vil også være det første 3DS spil med DLC man kan betale for.

Det kan også bare være min staniolhat der sidder lidt stramt i dag og det bare er en hurtig cash-in fra Nintendo, men et eller andet sted vil jeg gerne bevare troen på at de er bedre end det.
SumezSumezSkrevet 22/06-12 16:56 
Det sjove er, at det er jo faktisk lidt det Wario Ware var :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 22/06-12 17:33 
New Super Mario Bros 2 er samfundskritisk
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
BeanoBeanoSkrevet 22/06-12 17:43 
Fed feature... indtast Visa kort nummer for at starte spillet og alle de mønter man samler overføres aut. til Nintendo. Underskud for 2012 forhindret.
SumezSumezSkrevet 22/06-12 18:37 
Er det ikke det, Blizzard lige har gjort med Diablo III? :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 22/06-12 18:40 
Dunno, spiller ikke skidtet ;)
nerosnerosSkrevet 23/06-12 00:09 
Darkbeat>
Her ville det jo havde været oplagt at bruge Wario, som jo er en ikonisk Nintendo karakter der går op i at samle rigdom, men Nintendo har i stedet valgt at bruge Mario der helt koldt, kynisk og uironisk samler guld, frem for at redde prinsessen. Dette mener jeg symbolisere måden hvor på spil er blevet en industri og et produkt der er lavet på baggrund af forbrugerefterspørgsel, frem for et stykke kunst der er skabt af udviklere der vil udtrykke deres følelser.

Hvis det er sandt, at det virkelig er et satire kritisk blik på spilindustrien er det ret godt gået..! ;-)
Bashful Neophyte
KTCKTCSkrevet 24/06-12 12:47 
Nu så jeg lige lidt gameplay fra New Super Mario Bros. 2, og det ser godt nok ud til at blive totalt åndssvagt at spille. Prøv bare at høre lydsiden. Der er ingen grund til at bruge andre lydeffekter end mønt-lyden, da den konstant bliver gentaget 50 gange i sekundet alligevel. Hele konceptet med at gå efter mønter bliver jo udvandet og ligegyldigt.
Nej tak, Nintendo.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/06-12 15:23, rettet 24/06-12 15:26 
Jeg så også lige denne video på Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=0SaRxYlL9dM

Jeg er helt enig med KTC, lyden af mønter og 1UP's bliver da en plage at høre på.

Til gengæld faldt jeg over denne video for Kirby's Dream Collection:
http://www.youtube.com/watch?v=BNp0uc4qAVA&feature=relmfu
Dét bliver must have :D

EDIT: Må hellere bestillte Kirby collection fra USA for Nintendo smider sikkert pal versionerne i EU udgaven, ligsom de gjorde med Mario All-stars til Wii...
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 24/06-12 15:26 
Kirby 3 koster vist en mindre formue, så det er i hvert fald en økonomisk korrekt opsamling :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/06-12 15:31 
Det kommer jo an på hvad man synes "en mindre formue" er ;)
http://www.ebay.com/ctg/Kirbys-Dream-Land-3-Super-Nintendo-1997-/4668?_refkw=kirby+dreamland+3&_pcatid=2&_pcategid=139973&_dmpt=Video_Games_Games&_dashexp=1

Nærrigrøv ;p
Spiller nu: Phantasy Star IV
Alf81Alf81Skrevet 24/06-12 15:40 
Det er jo' næsten de famøse 25 dollars.
Ting om dét og pis.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/06-12 15:43 
Lol :D

Jeg går måske lidt naivt ud fra at man godt kan spille en Japansk version af spillet, men ellers ~$50 for en US version.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 24/06-12 17:45 
Det er billigere end jeg husker :D
Men dem uden æske tæller naturligvis ikke. Iøvrigt er Kirby's Superstar det bedste, det er også med.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/06-12 18:24 
Selvfølgelig tæller dem uden æsker. Hvis man gider Nintendo's Papcrap så er man da selv ude om at man skal gi så meget mere for spillene :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 24/06-12 18:28 
Ok
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 27/06-12 12:49 
Okay, lad os lige sige at det rent faktisk er kritik fra Nintendos side, ik?

Lad os sige det er dét det er. Okay, lad mig lige tale ud, ik?

Lad os sige at Nintendo gør det som en kritisk statement i forhold til DLC, ikos?

Tænk hvis man så, hold nu fast... tænk hvis man kunne købe DLC'en med de mønter man har samlet i spillet? Ville det ikke være det vildeste?!?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
DarkbeatDarkbeatSkrevet 27/06-12 12:56 
Det ville være så Metatendo!
WehnerWehnerSkrevet 27/06-12 12:59 
Herold>
Lad os sige at Nintendo gør det som en kritisk statement i forhold til DLC, ikos?

Hvordan kan du overhovedet tvivle?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
HeroldHeroldSkrevet 27/06-12 13:47 
Because, money. :(
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
DarkbeatDarkbeatSkrevet 29/07-12 14:38 
New Super Mario Bros 2 er samfundskritisk
nerosnerosSkrevet 29/07-12 15:57 
Money hurts...!
Bashful Neophyte
DarkbeatDarkbeatSkrevet 01/08-12 01:12, rettet 01/08-12 01:29 
Der er allerede en der har samlet den million guldmønter man kan samle for at "gennemføre" og gevinsten kan ses til sidst i videoen.... Yderligere beviser der underbygger min teori om at Nintendo har lavet det ironisk.

Jeg syntes ikke det er en spoiler, men se det på eget ansvar.

http://youtu.be/dze00JTqkVU
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/08-12 09:57 
For fanden det ser ringe og træls ud :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig