X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Bedste fladskærm til at upscale


Svar
Danny SallingDanny SallingSkrevet 15/05-12 01:57 
Hvilket er bedst til det? Har selv et Samsung PS51D535 som ikke gør det bedre end det Sony HD tv jeg havde før. Findes der overhovedet et der kan gøre det godt?
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
dRxLdRxLSkrevet 15/05-12 11:12 
Har du overvejet en ekstern opskalerer? Konsolkongen er så vidt jeg ved mere inde i præcis hvilke man skal gå efter, men fordelene set fra mit synspunkt ved at vælge en ekstern enhed er at du så ikke skal begrænse dit fjernsynsvalg til de der opskalerer godt og du kan tage funktionaliteten med til dit næste gode fjernsyn du køber om nogle år. Det er jo næppe heller en kvalitet producenterne selv lægger vægt på i disse "alting er HD" tider.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/05-12 15:25 
Er det stadig Dreamcast der er "problemet"?
Spiller nu: Phantasy Star IV
HulleHulleSkrevet 15/05-12 15:40 
Kan man få en ekstern opscaler der gør Wiis billede flottere. Noget ala Dolphin emulatorens kvalitet?
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/05-12 15:52 
Nej, kan ikke lade sig gøre.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 15/05-12 15:57 
Dolphin opskalerer ikke, den renderer helt anderledes end Wii'en gør. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Danny SallingDanny SallingSkrevet 15/05-12 16:12 
Konsolkongen>
Er det stadig Dreamcast der er "problemet"?

Det er fordi jeg har en emu der kører md spil, og det ser mildest talt ud som om at billedet er forstøret, altså at pixels er dobbelt så store og ligner at det kører med den halve opløsning :-(
Jeg har selvfølgelig original spillene til md, så det er bare back up af dem jeg spiller ;-)
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/05-12 16:58 
Du spiller MegaDrive-spil på en emulator på Dreamcast?

MegaDrivens opløsning er i de fleste tilfælde 320x224 hvor Dreamcast's er 640x480. Altså er Dreamcast ca dobbelt så høj opløsning, så jeg forstår ikke helt hvad du mener?
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 15/05-12 16:58, rettet 15/05-12 17:03 
Danny Salling>
Det er fordi jeg har en emu der kører md spil, og det ser mildest talt ud som om at billedet er forstøret, altså at pixels er dobbelt så store og ligner at det kører med den halve opløsning :-(

Så du efterlyser bare et smør/leverpostejs-filter af en slags?

Hvis din emulator først opskalerer MD-spillene til 640 × 480 og dit TV derefter forsøger at opskalere én gang til, er det klart, at det kommer til at ligne prut.
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 15/05-12 17:41 
Danny Salling>
Det er fordi jeg har en emu der kører md spil, og det ser mildest talt ud som om at billedet er forstøret, altså at pixels er dobbelt så store og ligner at det kører med den halve opløsning :-(

Køb en rigtig MegaDrive maskine og få den til at køre 60hz.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 16/05-12 10:31 
Danny Salling>
Det er fordi jeg har en emu der kører md spil, og det ser mildest talt ud som om at billedet er forstøret, altså at pixels er dobbelt så store og ligner at det kører med den halve opløsning :-(

Er det ikke også målet? Hvordan ønsker du ellers det skal se ud? Vil du gerne have sådan noget ulækker smoothing-filter?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Danny SallingDanny SallingSkrevet 16/05-12 10:40 
Ville bare ønske at det så ud som det skulle, atlså som det gør når man køre det på et tv som har lav opløsning
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
SumezSumezSkrevet 16/05-12 10:54 
Jeg tror du er nødt til at uddybe hvad "som det skulle" er?
Hvis det vises på en dobbelt så stor skærm, er det vel også den rigtige løsning at spilets pixels forstørres til det dobbelt?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Danny SallingDanny SallingSkrevet 16/05-12 13:05 
Jeg havde på et tidspunkt et 41" bagprojections tv, og da jeg skiftede til til 50" hd tv lignede det at det kørte med den halve opløsning, så det jeg mener er, at det ville være lækkert om det kunne komme til at se ud som det gjorde på mit 41" 4:3 tv.
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/05-12 18:51 
Det ser ud som det skal. Dreamcast's MegaDrive emulator gør bare billedet dobbelt så stort og dit TV opskalerer så fra Dreamcasts 640x480. Det kan være det ser lidt blødt ud nogen steder pga. dit TV's opskalering af Dreamcast-billedet, men ellers kan det ikke være anderledes.

Men drop da emulatoren på Dreamcast, lyden er helt ad helvede til på den. Køb en ordentlig 60Hz moddet MegaDrive i stedet.

Hvis du vil ha' det til at se ud som på et CRT så køb en XRGB og kør MegaDriven igennem den. Her er et gammelt billede af Monster World IV med XRGB-3 på mit plasma:

Bedste fladskærm til at upscale
(Moire patterns er kameraets skyld :) )
Spiller nu: Phantasy Star IV
Danny SallingDanny SallingSkrevet 16/05-12 20:48 
Det ser lækkert ud, forestil dig så hvordan det må se ud med den halve opløsning, det er sådan det ser ud hos mig nemlig :-(
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
Danny SallingDanny SallingSkrevet 16/05-12 20:51 
Vil DCen også komme til at se bedre ud igennem en xrgb?
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/05-12 20:53, rettet 16/05-12 20:53 
Jeg forstår stadigvæk ikke det med den halve opløsning. Kører MD-spillene i 160 x 112 på dit TV?
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/05-12 20:59 
Det giver absolut ingen mening for mig heller. Hvis du bruger du Dreamcast's VGA output er det i hvert fald ikke deinterlaceren i dit TV der fucker max.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/05-12 21:13 
Er det, det her du mener når du siger "halve opløsning"?

Med scanlines:
http://i40.photobucket.com/albums/e236/Konsolkongen/Video%20signal%20stuff/DSC00445.jpg
Uden:
http://i40.photobucket.com/albums/e236/Konsolkongen/Video%20signal%20stuff/DSC00448.jpg
Spiller nu: Phantasy Star IV
Danny SallingDanny SallingSkrevet 16/05-12 22:06 
Nej ikke helt, men rent bogstaveligt
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/05-12 22:08 
Okay, så er det vel emulatoren der fucker up :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Danny SallingDanny SallingSkrevet 16/05-12 22:33 
Men jeg synes det virker som om at opløsningen er blevet mindre med DC (ikke kun med emulatoren) efter jeg er gået over til HD TV :-(
Jeg havde i hvertfald en klart bedre grafisk oplevelse på mit gamle 41" bagprojections TV end med det her 51" fuld HD TV, havde et 50" HD ready før, og der var det samme problem med at spillene på DC så ud som om de kørte med lavere opløsning :-(
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/05-12 23:08, rettet 16/05-12 23:09 
Det kører i 640x480. Hvad havde du regnet med? :)

EDIT: Prøv at sætte din 360'er til 480p så får du samme opløsning.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/05-12 23:15, rettet 16/05-12 23:15 
Den perfekte upscaler til Dreamcast er en Gefen VGA to DVI scaler plus. Jeg gav selv 1400kr for min for nogle år siden og den opskalerer vanvittigt skarpt og så pixelperfekt som muligt til 1080p.

Her har jeg prøvet at illustrere hvordan det ser ud. Ignorér venligst at billedet er taget fra en emulator (kilden var dog 640x480), så der er grafikfejl på det ene ben og på skyggerne på trappen:
http://i40.photobucket.com/albums/e236/Konsolkongen/Video%20signal%20stuff/Cityescape.png

I virkeligheden er det lidt bedre, men ellers meget lig dét der som jeg har bikset sammen i Gimp. Det er så godt som det overhovedet kan blive, ingen skygger, ingen interpolation og stort set lagfrit.
Jeg har ret meget på fornemmelsen at du synes det ligner bræk? Hvis det er tilfældet bliver du aldrig tilfreds med din Dreamcast på dit HDTV...
Spiller nu: Phantasy Star IV
Danny SallingDanny SallingSkrevet 16/05-12 23:57 
Synes ikke helt det ligner bræk, holder så meget af min DC så der skal mere til ;-)
Men jeg synes bare det synd og skam at det skal se sådan ud nu, bare fordi man får hd tv :-(
Du har ikke mulighed for at ligge et billede af DC med vga til at sammenligne med? Det ser ellers ret godt ud det billede af sonic :-)
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/05-12 00:56 
Jo, men jeg har kun mit shitty telefon-kamera så det bliver ikke bedre end de billeder af Monster World IV. Men jeg kan da lige prøve.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/05-12 01:22 
Det her er nok så godt jeg kan klare det:

http://i40.photobucket.com/albums/e236/Konsolkongen/Video%20signal%20stuff/DSC00449.jpg
http://i40.photobucket.com/albums/e236/Konsolkongen/Video%20signal%20stuff/DSC00454.jpg
http://i40.photobucket.com/albums/e236/Konsolkongen/Video%20signal%20stuff/DSC00456.jpg

Hvad der er af fuzziness i billederne skyldes enten kameraet eller plasmaets pixels up close :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Danny SallingDanny SallingSkrevet 17/05-12 01:59 
Ja det er selvfølgelig svært helt at sammenligne, men det første billede ser noget pænere ud. Det er alle de "jaggies" (savtakker) som jeg vil af med, dem havde jeg ikke førhen på mit andet tv. Kørte med RGB fra DC til TV dengang for det meste, kørte også en del S-VHS, men havde ikke alle de jaggies som jeg har nu. I højden er billedet samme størelse nu sådan ca. det er kun bredere, altså hvis man kører 16:9. I øvrigt, super mange tak fordi du gider alt det her :-)
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/05-12 02:03 
Jamen jeg har jo de samme jaggies som i mit simulerede screenshot tidligere. Det ser måske lidt blødere ud pga mit lorte kamera :) Sådan er det jo når ens skærm er meget højere opløsning end den konsol man bruger. En Xbox 1, GameCube eller PS2 ville have samme mængde jaggies som din Dreamcast på dit HDTV :)

Du kan desværre ikke tilføje flere detaljer til Dreamcasten's billede og derfor slipper du aldrig for jaggies. Du kan muligvis sænke skarpheden på dit TV så den smoother det ud, men sådan noget kan jeg slet ikke klare. Jeg vil have det skarpt og lækkert :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Danny SallingDanny SallingSkrevet 17/05-12 02:22, rettet 17/05-12 02:29 
Nej jeg kan godt huske hvordan min xbox1 så ud på hd skærm :-/
Nu har jeg sat mit tv til at køre 4:3 og justeret lidt på det hele, det hjalp en lille smule. Har sat daytona til at køre på begge maskiner, og synes umidelbart kun at kan se forskel på antialising. Er også selv til skarpt og lækkert femfor mudret billed, kan dog huske til GC at jeg gik fra s-vhs til rgb når jeg spillede waveracer da jeg syntes det så alt for "hakket" ud med s-vhs. Måske jeg bare er kræsen :-)
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/05-12 02:26, rettet 17/05-12 03:07 
Hvad sker her? :)

EDIT: Danny har rettet sit indlæg.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Danny SallingDanny SallingSkrevet 17/05-12 02:31 
Satte 360eren til at kører 480p i øvrigt da jeg ville sammenligne :-)
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
Danny SallingDanny SallingSkrevet 17/05-12 02:37 
Kunne ved hjælp af zoom funktionen i mit tv se at der er kommet meget antialising i xbla versionen
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/05-12 03:06, rettet 17/05-12 03:09 
Nu er Sonic Adventure 2 ikke udkommet på XBLA, men okay, det er muligt :)

Danny Salling>
Nu har jeg sat mit tv til at køre 4:3 og justeret lidt på det hele, det hjalp en lille smule. Har sat daytona til at køre på begge maskiner, og synes umidelbart kun at kan se forskel på antialising.

Daytona USA 2001 findes da ikke på Xbox. Hvordan kan du lave den sammenligning?
Spiller nu: Phantasy Star IV
Danny SallingDanny SallingSkrevet 17/05-12 10:28 
Nej tog bare og ville se med den originale udgave der er på xbla og sammenligne med den udgave der kom på dc. Bagkofangeren er nok der man mest tydeligt kan se der er brugt rigtig meget antialising på xbla udgaven.
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/05-12 14:24 
Jamen du kan jo ikke sammenligne to forskellige spil. Desuden er 360'eren meget kraftigere end Dreamcast og uden at have tjekket op på det er jeg slet ikke sikker på at Dreamcast kan lave anti aliasing, men det må Dr Laks kunne forklare.
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 18/05-12 12:39 
Konsolkongen> ...uden at have tjekket op på det er jeg slet ikke sikker på at Dreamcast kan lave anti aliasing, men det må Dr Laks kunne forklare.

CLX2 chippen der sidder i Dreamcast og Naomi havde faktisk hardware support for FSAA (2X) og der var enkelte kommercielle spil der brugte det. Umiddelbart kan jeg kun komme i tanke om Omikron: The Nomad Soul.

Grunden til at FSAA kunne lade sig gøre på Dreamcasten var den "tile based deferred rendering" der kun tegner de pixels der ender med at blive set (sådan ca.), i modsætning til z-buffer baseret rendering hvor man tegner alle pixels fra alle polygoner og bruger z-værdien til at vurdere om den pixel man er ved er foran eller bagved den der allerede er tegnet.
Det medfører at det antal pixels man skal tegne yderligere ved at lave f.eks. 2x FSAA er uafhængigt af "scene complexity", altså altid (640*480)^2 ifhld. til den ikke anti-aliasede scene. I en z-buffer baseret GPU betyder antallet af skjulte/occluded pixels også noget.

En lille krølle på halen ifhld. denne teknologi er at den i høj grad lever videre i mobiltelefoner og andre "embedded devices" som Imagination Technologies (skaberne af PowerVR) har slået sig på. F.eks. er alle Apples produkter fra iphone 3gs frem til den nye iPad drevet af chips baseret på den sammen teknologi som gjorde Dreamcasten specien.

Med andre ord er iPad'en den nye dreamcast ;)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig