X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

10 års levetid for konsoller


Svar
DeluxScanDeluxScanSkrevet 11/05-12 07:50 
Da Microsoft i 2005 sagde, at 360 ville vaere i brug om 10 aar, saa troede jeg det var salgsgas for at faa folk til at tro, at her var et langtidsholdbart produkt. Problemet er nu, for mig i det mindste, at dette produkt har overskredet sidste salgsdato for laengst. Misforstaa mig ikke: 360 (og PS3) er en ypperlig konsol, men den er ganske enkelt foraeldet. Hvem i alverden hos MS og Sony kan tro,... Se hele indlægget
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
72 emne(r).
1 2 > »

Svar
DeluxScanDeluxScanSkrevet 11/05-12 07:50 
Da Microsoft i 2005 sagde, at 360 ville vaere i brug om 10 aar, saa troede jeg det var salgsgas for at faa folk til at tro, at her var et langtidsholdbart produkt. Problemet er nu, for mig i det mindste, at dette produkt har overskredet sidste salgsdato for laengst. Misforstaa mig ikke: 360 (og PS3) er en ypperlig konsol, men den er ganske enkelt foraeldet. Hvem i alverden hos MS og Sony kan tro, at en konsol kan vaere relevant i 10 aar? Folk skifter deres mobiler ud omtrent hveet aar, saa det er da galt at tro at en konsol, som er saa afhaengig af grafik og ny teknologi generelt, kan holde i 10 aar! 6-7 aar er allerede at straekke den. Som det ser ud nu bliver det en 9 aarig karriere for 360. Det er ikke saa mystisk at MS 'pludselig' saelger 50 procent faerre konsoller. Havde f.eks. Sega udgivet en DC2 i 2010, saa ville baade PS3 og 360 med et slag vaere til grin. Wii U kommer for sent til at have nogen indflydelse, desvaerre. Hvis der var et nyt alternativ til konsollerne nu (udover PC), saa ville jeg hoppe paa den bad med det samme. Helt aerligt - hvilken anden forbrugerelektronik forventes at holde i 10 aar!!!???
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
HulleHulleSkrevet 11/05-12 09:25 
Jeg er ikke helt enig i at en konsol ikke kan holde i 10 år. Der er rigtig mange der mener at nuværende generation har tabt pusten for længst og de læner sig op af de faldene salgstal på maskinerne. Markedet er stagneret osv.
Men er de nu også det. Hvad med slagstallene på spillene, nogen der har en graf for det?
Tag ikke fejl af min udtalelse, for jeg elsker nyt hardware, men jeg kan ikke nå at følge med i denne generation så når næste kommer er jeg håbløst bagud. I mine øjne er der aldrig udgivet så mange gode titler som nu, så hurtigt efter hinanden. Udviklerne spytter den ene titel ud efter den anden og min samling et proppet til randen med spil jeg aldrig har spillet.

Jeg er ikke teknisk mindet og forstår de processor som skal til for at udvikle spil, men jeg hører udviklere ønske mere ram. Men ellers, hvad er det der gør at næste generation skal blive bedre end denne? Gameplay kommer ikke af højere produktionsomkostninger, hvilket næste generation unægteligt vil bidrage til.

Jeg overvejer seriøst at springe næste generation over, undtagen WiiU (specielt med de rygter det går om Microsoft og Sonys konsoller). Set med mine øjne er den eneste maskine det er forældet, Wii.
WiiU bliver kærkommen, men rygterne siger jo at den læner sig op af PS360 i kraft, hvilket jeg kan læse på dit indlæg er for lidt. For mig er det rigeligt til at skabe de spil jeg elsker.
Den spilserie jeg har brugt aller mest tid på i denne generation er kun udgivet på PSP og Wii, det er et personligt vidne om at regnekraft ikke er alt.
Men jeg skifter så heller ikke telefon hvert år. Min 2 år gamle iPhone 3GS bliver i mine hænder til den ikke længere vil tænde :)
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
GreaseballGreaseballSkrevet 11/05-12 09:39 
Man kunne være naiv og sige at Kinect og Move var hvad vi fik i stedet for en ny konsol. Selv om det lugter lidt af 32X løsningen, alle ved hvor stor succes det var ;)
Jeg tror en af grundene til at de har kunne trække den var at deres maskiner er pænt dækket ind. De kan afspille film (xbox360 kan så kun spille DVD, som der stadig sælges mange af) og være online med hurtig forbindelse, streame film, musik og downloade spil. Rent grafisk ser vi vel også at spillene har ændret sig meget siden de første spil fra 2005. Programøre har fundet nye måder at arbejde inde for eksisterne hardware. Men ja, vil så også sige at mange spil begynder at "ligne lidt hinanden" i at mange bruge samme værktøjer for at opnå samme effekter.
Jeg tænker mere på at, hvor er alle de store PC spil som får konsol folk til at savle af misundelse? Ja ok der er BF3 og Witcher2 men... de findes også på konsol, så lidt mindre grafisk lir, men det samme spil.
Ja vi trænger til en ny generation... Ja vi vil havde noget der sætter de tåbelig iTing 10 år bagud rent grafisk så vi slipper for at høre om at "Angry Birds" er det ny "Super Mario" og vi alle vil have en konsol i lommen og 3 år.
Kan godt forstå hvorfor MS sælger 50% færre konsoller, som DeluxScan siger. Der snart ikke flere brugere at sælge til ;)
Dog hvis SEGA skulle havde udgivet en DC2 i 2010 som kunne havde gjort begge HD maskiner til grin. Så skulle de havde det meget hemmeligt at den udkom ellers havde de 2 andre kommet med et modspil og deres PR maskiner er for store til at jeg tror SEGA ville havde en chance :( Selv om det ville være awesome med en DC2

Hvad ang. rygter af MS og SONY's maskiner. Så tror jeg ikke på dem. Der for mange ting der peger på at de ikke vil lukke for brugt salget. Udtalelser fra GameStop ledelsen, hvor vigtigt det er for både MS og SONY at havde retail på deres side. At udgive en ny konsol er fyldt med risiko og alle der i for at tjene penge ved at det gælder om at minimere risiko. At blokke for brugte spil er risiko at mange ikke vil købe konsollen ergo må den risiko ikke være der.
Tror mig... de har folk der sider og regner på det her og hvis de bare bruger 5min på en nyheds side så kan de se at alle kommentarer er imod det.
enfenenfenSkrevet 11/05-12 09:45 
Greaseball>
Man kunne være naiv og sige at Kinect og Move var hvad vi fik i stedet for en ny konsol. Selv om det lugter lidt af 32X løsningen, alle ved hvor stor succes det var ;)
Jeg tror en af grundene til at de har kunne trække den var at deres maskiner er pænt dækket ind...

Det er muligvis en af grundende, vil jeg give dig ret i.

Selvom der stadig produceres flotte spil til konsol, havde jeg gerne set, at der var kommet en ny konsol for et par år siden. En af grundende for mig er, at jeg er en sucker for lækker grafik.
What is the Matrix?
dpldplSkrevet 11/05-12 10:46 
Mere eller mindre enig, udover jeg nu kun skifter mobil hver andet år! :P

Jeg havde håbet da de sagde 10år, de mente 5 til 6 med kun 360 også rest af de 10 år vil de have både 360 og "720". Men som vi ved nu, blev det jo ikke lige sådan det gik til.
For mig personlig har det betydet jeg gået mere og mere over til PC gaming igen, fordi jeg var ved at bliv træt af de problemer man skal kunne overleve med på konsol. Lav FPS, skærmopløsning(samt lav opløsning på textures), værre pop ins, mere screen tearing og længere load tid. Jo jeg elsker god grafik, men lige de problemer jeg nævner der ikke kun fordi spil skal se bedre ud, men derimod er det ting der kan ødelægge oplevelsen for diverse folk. (Ikke fordi PC er fri for de problemer!)

Bare lidt mere ram i disse konsoller vil have gjordet gode ting. xbox har omkring 512mb? Se en moderne PC har for det mest 4 til 8GB ram(Nogen har endda 16GB), samt GPU´er har mindst 1Gb og jeg tro de nye 600 serie fra nvidia kan fås med op til 4gb. Bare der kan man se hvor stor hop der har været i de 9 år. Og ram er selvfølgelig også blevet hurtigere siden den gang.

Nå ja, i sidste end er dette skyld i min PC blev opgraderet, hvilken er en ting jeg glad for. Med spil som Witcher 2, Diablo 3 og Guild Wars 2 føler jeg det var pengene værd. Men multiplatform spil som borderlands 2 bliver fremover købt på PC indtil der kommer en nye kraftig konsol, selv vis betyder jeg skal springe over spil som dark souls, dragon dogma og ligne.(Dark soul kommer til PC nu og de har snakket ok Dogma til PC også vis der var nok interesse, så selv det er ikke engang et problem).
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
BeanoBeanoSkrevet 11/05-12 10:58, rettet 11/05-12 11:00 
dpl>
Jeg havde håbet da de sagde 10år, de mente 5 til 6 med kun 360 også rest af de 10 år vil de have både 360 og "720". Men som vi ved nu, blev det jo ikke lige sådan det gik til.

Korrekt - 10 år levetid (som Sony også har talt om med PS2 og PS3) betyder ikke at den relevante konsolgeneration varer 10 år, bare at konsollen er på markedet 10 år. Både 360 og PS3 kommer sikkert til at være på markedet i 10 år (på samme måde som PS1 og PS2), men ny hardware fra begge kommer på markedet inden.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 11/05-12 11:25 
Hvis der blev lavet spil til GameCube ville jeg ikke tøve et sekund med stadig at anvende den. Ej heller at anskaffe mig en X360 i dag, hvis jeg ikke havde en i forvejen.

Teknologien er for mig sekundær! Jeg kan da sagtens falde i svime over ny flot grafik, men det har intet at gøre med selve spilleglæden og indlevelsen.
Alf81Alf81Skrevet 11/05-12 11:41 
Vel sagt.
Ting om dét og pis.
HeroldHeroldSkrevet 11/05-12 11:50 
Jeg kan ikke helt se hvorfor den nuværende generation er teknisk forældet? Jeg synes meget af det der bliver spyttet ud i dag ser fint ud, og det er selvom jeg har en kraftig pc stående, som jeg også spiller på.

Der er måske ikke så meget kraft under kølerhjelmen, men i det store hele får de gode udviklere afsindigt meget ud af hardwaren.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 11/05-12 12:06, rettet 11/05-12 12:06 
DeluxScan>
Folk skifter deres mobiler ud omtrent hveet aar, saa det er da galt at tro at en konsol, som er saa afhaengig af grafik og ny teknologi generelt, kan holde i 10 aar!

Det er måske så også i virkeligheden det der er problemet.
Det er rigtigt at mobilteknologien udvikler sig hele tiden, så køber du en ny telefon efter et år, får du meget nyt (væsentlig mere end en ny konsol kunne byde på, er vi nok også enige om), men det behov folk føler for at gøre det er jo 100% varm PR-luft, der får folk til at føle sig "uddaterede" når de ikke har det nyeste, og at denne generation af konsoller har holdt så længe som den har, i forhold til den forrige, synes jeg udelukkende er en positiv udvikling, og i langt større grad i spænd med det jeg forbinder med konceptet bag dedikerede spillemaskiner.

Jeg kan ikke se ét eneste fornuftigt argument for at "generationsskiftet" burde være kommet før det gør. Det er klart at ser man objektivt på industrien, er det fysiske format forældet i forhold til de fordele digital distribution giver spiludgiverne, men ud fra en forbrugers synspunkt kan jeg slet ikke se argumenterne.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dpldplSkrevet 11/05-12 12:43, rettet 11/05-12 13:07 
Fordi de er forældet. 7 år er fandme lang tid når teknologien inden for dette område går så hurtig som det gør.

Se kommentar som "Teknologien er for mig sekundær" har jeg aldrig forstået. Tro folk virkelig det eneste nyt hardware giver er bedre grafik? Tro vis man spørger diverse udvikler af hvor mange ting de har skulle droppe i et spil fordi hardware ikke var god nok, så tro jeg de kan komme med en god liste. (Især ram sætter grænse i denne generations konsoller)

Personlig vil jeg heller have hele pakken af grafik, performance og gameplay. Hvorfor lade sig takke nej til bare en af dem, når der er hardware derude som fint kan give det hele. Personlig synes jeg denne generation ramt lige forkerte side af grafik. Fordi der kan laves noget ser godt ud og ikke føles helt forældet om nogen år. Men samme tid har vi tabt 60fps, spil kører under 720p(dårlig ting for tv bliver større og større), mere screen tearing end før og masser texture pop-in. Flest folk på konsol har ingen problem med opgive de ting jeg lige nævnte for bedre grafik, hvilket er hvad der sker med konsoller lige nu. Personlig vil jeg ønske det var omvendt, men det er det ikke. Spil med dårlig performance ødelægger selv bedste spil hvor gameplayet er helt i top, her jeg tilbage til den kommentar fra før, der ikke gave menig for mig.

Så nej grafik er ikke alt, bare se guild wars 2 imod tera, personlig synes jeg GW2 er pænere på grund af den design de valgt, selvom tera derimod er et grafik monster når vi snakker MMO. Men nyt hardware gør altså også en del for performance og gameplay.
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
DeluxScanDeluxScanSkrevet 11/05-12 13:00, rettet 11/05-12 13:38 
Enig med dpl.

Hvorfor tage til takke med den samme loesning i 10 aar, naar det kan vaere saa meget bedre? Jeg kan forstaa modstanden, hvis MS proever at prakke os en 'afloeser' konsol paa efter 2-3 aar - men argumentet om at 'det er godt nok, som det er' giver jeg ikke noget for. Det er aldrig godt nok, specielt ikke paa et omraade som teknisk formaaen.
360'eren imo. toppede rent teknisk med allerede med Dead Space, BioShock m.fl. Jeg vil have noget nyt!

Jeg haaber inderligt, at MS og Sony saelger afsindigt daarligt i resten af 2012 og 2013. Saa kan de laere at spise os af med plat goegl som Kinect og extreme-malkning af deres hardware og saa ellers sluge deres selvforskyldte underskud i 2 aar.

Hvis jeg var Sega boss, saa havde jeg startet udviklingen af en ny konsol i 2007 og saa udgivet den i 2010. Det ville have trukket taeppet totalt vaek under de to andre - ikke Wii, da den jo som bekendt ikke konkurrerer paa teknisk formaaen (Mildt sagt).

Sumez: Ja, vi er enige om at man faar mere nyt for pengene med nye mobiler :)

EDIT: Apropos: http://au.ign.com/articles/2012/05/11/npd-software-and-hardware-sales-way-down
http://www.eurogamer.net/articles/2012-05-10-annual-ps3-sales-down-vita-sales-withheld
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
DeluxScanDeluxScanSkrevet 11/05-12 13:25, rettet 11/05-12 13:27 
Beano>
Korrekt - 10 år levetid (som Sony også har talt om med PS2 og PS3) betyder ikke at den relevante konsolgeneration varer 10 år, bare at konsollen er på markedet 10 år. Både 360 og PS3 kommer sikkert til at være på markedet i 10 år (på samme måde som PS1 og PS2), men ny hardware fra begge kommer på markedet inden.

Xbox kom i 2005. Som det ser ud nu, saa kommer '720' allertidligst til jul, 2014. Saa 9,5 aar med KUN 360. Hvor fedt er det lige? Vi snakker 10 aar her, folkens! Det er eddermame lang tid.
Jeg har f.eks. til sammenligning skiftet mit TV to gange paa de 10 aar...
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
BeanoBeanoSkrevet 11/05-12 14:20 
DeluxScan>
Xbox kom i 2005. Som det ser ud nu, saa kommer '720' allertidligst til jul, 2014.

Som det ser ud nu, så bliver det lancering i Q4 2013 dvs. 8 år efter 360. Men ja, 8-9 år er for lang tid for en konsolgeneration.
SumezSumezSkrevet 11/05-12 14:56 
DeluxScan>
Saa 9,5 aar med KUN 360. Hvor fedt er det lige? Vi snakker 10 aar her, folkens!

Det er meget fedt, synes jeg, og helt klart at foretrække udover at skulle ud og købe nyt grej hele tiden. X360 mangler ikke noget jeg, som forbruger, savner. Så jeg forstår stadig ikke hvad problemet er?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 11/05-12 15:06, rettet 11/05-12 15:07 
Jeg fatter ikke hvorfor folk har så travlt med at få en ny konsolgeneration ? Slap nu af.. :-)
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/05-12 17:26 
DeluxScan>
Folk skifter deres mobiler ud omtrent hveet aar

DeluxScan>
hvilken anden forbrugerelektronik forventes at holde i 10 aar!!!???

To argumenter for, at det er en f¤¤ked up verden, vi lever i.
AV Intelligent Terminal
GreaseballGreaseballSkrevet 11/05-12 17:57 
KillerBean2>
To argumenter for, at det er en f¤¤ked up verden, vi lever i.

Ja den vil jeg gerne komme med en kommentar til. Jeg besøgte noget tid siden et værksted der laver mobiler og PS3 og Xbox maskiner når de ikke virker længere. Han fortalte at i PS3 sider der noget der efter det er var udsat for varme i så og så langt tid.. så knækker det og det passer meget godt med 2 års brug. Så må man ud og købe en ny. Han har så en maskine der varmer der op igen så de kan fjerne resten og lægge nyt på. Sådan.. PS3 virker igen. Ja.. det er fucked op hvis de faktisk laver maskiner med bevist levetid. Min over 10 gamle SEGA virker stadig.
The DaneThe DaneSkrevet 11/05-12 18:27 
Tænk - her gik jeg og troede det handlede om de spil man fik til konsollen, og ikke blot konsollen i sig selv. Det er da sikkert muligt at købe en masse nye ting hvis det blot er dét det handler om :). Personligt ser jeg ikke noget hastværk i at få en ny konsol på banen.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/05-12 19:28 
Greaseball>
Ja.. det er fucked op hvis de faktisk laver maskiner med bevist levetid.

Det bliver desværre gjort i stor stil med alle former for forbrugerelektronik. Seriøst ulækkert :(
AV Intelligent Terminal
JmogJmogSkrevet 11/05-12 19:39 
Sumez>
DeluxScan>
Saa 9,5 aar med KUN 360. Hvor fedt er det lige? Vi snakker 10 aar her, folkens!

Det er meget fedt, synes jeg, og helt klart at foretrække udover at skulle ud og købe nyt grej hele tiden. X360 mangler ikke noget jeg, som forbruger, savner. Så jeg forstår stadig ikke hvad problemet er?

SNES "manglede" heller ikke noget da N64 kom.

Ja, der sker stadig udvikling i hvor flotte og kreative spillene er, men den udvikling er næsten gået i stå. Der blev taget kvantespring i de første par år Xbox 360 og PS3 var på markedet. Den udvikling er gradvist blevet langsommere og langsommere. Nu er den på et niveau, hvor den næsten er gået i stå. Det samme gælder til en vis grad også pc spil, da flertallet af spil udvikles med konsol som primær platform og de udnytter derfor ikke flertallet af kraftige PC og Mac computere.

Så snart de nye konsoller kommer vil vi se udviklingen inden for grafisk teknologi blive kickstartet igen, hvilket kun kan være en god ting. Ja, grafik er ikke alt, men at sige det er uden betydning i forhold til gameplay er jo en fejl. Tænk på alle de spiltyper og franchises som kraftigere hardware har givet os.

Vi havde aldrig set Super Mario 64 på SNES, så hurra for N64. Vi havde aldrig set GTA3 på PS1, så hurra for PS2. Vi havde aldrig set Rez på Sega Saturn, så hurra for Dreamcast.
.
..
..
Vi havde aldrig set x på Xbox 360 og PS3, så hurra for Xbox 720 og PS4. Der er spil under udvikling nu, som er planlagt til at udkomme på den næste generation af konsoller. Nogen af dem ville sikkert godt kunne laves på den nuværende generation, men ville de blive præcis lige så stor en oplevelse? Selvfølgelig ikke.

GTA3 kunne sikkert være kommet på PS1. Opløsningen havde måske været lavere, byen havde været mere mennesketom, der havde været færre biler og hele byen havde sikkert været mindre. For slet ikke at snakke om at mængden af musik, stemmer og missioner havde været mindre. Uanset om man kan lide GTA3 eller ej, så er der vel ingen der kan benægte, at det blev et bedre spil i kraft af at det blev lavet til en platform med mere power.

Super Mario 64 ville decideret ikke kunne laves til SNES. Ikke uden at det reelt ville blive en helt anden spiltype. Teknologien i konsollen muliggjorde slet og ret den genre (3D platforms spil), som spillet fik.

Der er masser af andre eksempler - ovenstående er blot få blandt mange. Udviklingen har stået næsten stille i flere år. Det bliver skønt at se den få luft under vingerne igen.
SumezSumezSkrevet 12/05-12 00:05 
Jmog>
SNES "manglede" heller ikke noget da N64 kom.

Det synes jeg er en vild sammenligning.
Hvis der kom en Xbox 3 i 2009, tror du så forskellen ville have været ligeså stor som fra SNES til N64? Tror du overhovedet den vil være det i 2013, 2014 eller for den sags skyld 2020? Den teknologiske udvikling vi ser i dag er helt anderledes end den var i midthalvfemserne hvor hele genrer i stor grad blev indført, udfaset, udviklet og splejset på nye måder, der tildels kun var muligt via mere hukommelse, større lagringsplads og nye måder at udnytte den tredje dimension.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DeluxScanDeluxScanSkrevet 12/05-12 02:06, rettet 12/05-12 02:13 
Jeg synes netop springet fra Xbox til 360 og PS2 til PS3 var noget mindre, end hvad jeg havde forventet. Udover 720p, saa er der jo ikke saa vildt meget at raabe hurra for. F.eks. kunne last-gen spil som RalliSport Challenge 2 da sagtens kunne udkomme paa 360 i dag med 720p uden at virke en decideret generation bagud.
Udviklingen staar stille paa 360; hvad er f.eks. forskellen paa Forza 3 og 4?

Jeg vil have et psykopat 16-core monster med gigabytes RAM, native 1080p, mega harddisk og nye interessante features. 360'eren er gammel nu, den skal paa pension. Det kan ikke gaa hurtigt nok. Forestil jer Skyrim som launch-titel paa Xbox 3 - ligesom med Oblivion paa 360. Hvem ville ikke hellere have haft det? Maaske havde Bethesda saa endelig taget skridtet af skrottet Gamebryo... Det er den slags, jeg mener. Jeg vil have Unreal Engine 4, CryEngine 3/4 etc. Jeg vil have en konsol, der kan traekke 4-player split screen ordentligt. Jeg vil have Wireless-N uden at betale for en ny konsol eller overpriced tilbehoer, der koster en halv ny konsol. Intern stroemforsyning, lavere forbrug etc.

At forbrugerelektronik ikke holder i 10 aar er ment rent teknisk, ikke at det gaar i stykker. Der gaelder naturligvis ikke blendere m.m. Der sker fremskridt i elektronik, og bare med henblik paa Moores lov, saa er det paa tide, vi faar noget nyt.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
SumezSumezSkrevet 12/05-12 02:50 
Jeg ved ikke helt hvad du mener ville være markant anderledes ved Skyrim hvis det var kommet på Xbox 3? Eller hvad der får dig til at tro at Forza 5 vil være markant fornyet i forhold til Forza 4 hvis det kommer til den næste generation.

Jeg vil også gerne have lavere strømforbrug og intern strømforsyning, men det er vist en meget urelateret ting. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 12/05-12 02:52, rettet 12/05-12 02:52 
DeluxScan>
Jeg synes netop springet fra Xbox til 360 og PS2 til PS3 var noget mindre, end hvad jeg havde forventet.

Du kan roligt regne med at springet bliver endnu mindre fra de nuværende konsoller til de næste. I hvert fald hvis vi snakker om traditionel gaming med gamepad og udvikling af de traditionelle spil genre.

Det sted man for alvor vil se videreudvikling er inden for move, kinnect og alle mulige andre åndsvage gimmicks, samt at maskinerne bliver endnu mere medie center orienterede.

En sørgelig udvikling hvis du spørger mig, men det er fremtiden. Jeg orker det ikke, jeg har allerede besluttet at stoppe her imens legen stadig er til at holde ud, dette bliver den sidste konsol generation for mig. Jeg havde overvejet Wii U, men den klods af en controller der kan jeg simpelthen ikke tage seriøst.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 12/05-12 05:16, rettet 12/05-12 05:37 
Sumez>
Jeg ved ikke helt hvad du mener ville være markant anderledes ved Skyrim hvis det var kommet på Xbox 3? Eller hvad der får dig til at tro at Forza 5 vil være markant fornyet i forhold til Forza 4 hvis det kommer til den næste generation.

Et fy-ord som bedre grafik; draw-distance m.m., AI - maaske ville Skyrim kunne traekke to spillere i split screen - hvem ved? Det er netop problemet ved at fornaegte behovet for ny udvikling - hvem ved, hvad de kunne goere bedre.

En bil fra 1982 kan ogsaa stadig koere, men nye biler koerer altsaa bedre.

Jeg vil også gerne have lavere strømforbrug og intern strømforsyning, men det er vist en meget urelateret ting. :)

Ikke desto mindre en mulighed i en ny konsol, ligesom et nyt design (360S er da tudegrim).
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
DeluxScanDeluxScanSkrevet 12/05-12 05:18 
Azzkikr>
Du kan roligt regne med at springet bliver endnu mindre fra de nuværende konsoller til de næste. I hvert fald hvis vi snakker om traditionel gaming med gamepad og udvikling af de traditionelle spil genre.

Klart, det bliver ikke tale om et mega spring som fra SNES til N64 - men det betyder ikke, at der ikke er brug for at spring.

Det sted man for alvor vil se videreudvikling er inden for move, kinnect og alle mulige andre åndsvage gimmicks, samt at maskinerne bliver endnu mere medie center orienterede.

Enig. Ikke, at jeg er voldsomt interesseret i alt det goegl.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
SumezSumezSkrevet 12/05-12 13:38 
DeluxScan>
Ikke desto mindre en mulighed i en ny konsol, ligesom et nyt design (360S er da tudegrim).

Det var den jo også da den kom, og Xbox 3 bliver sikkert ligeså grim. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/05-12 14:29, rettet 12/05-12 15:18 
Jeg synes bare, det er lidt trist, at det er blevet sådan, at man ligefrem forventer en ny konsolgeneration. Ikke længere noget med, at der pludselig bliver smidt noget vildt på markedet, og man tænker: "Hold kæft, hvor er det sejt!". Der er sådan lidt noget designer-barn over det. Når man absolut skal planlægge de gode ting i livet, ender det altid med at blive lidt noget lort.

DeluxScan>
At forbrugerelektronik ikke holder i 10 aar er ment rent teknisk, ikke at det gaar i stykker.

Det er jo lige netop det, der gør det så forbandet ulækkert. Det er da sindsygt klamt, at man smider fuldt funktionsdygtige genstande ud, bare for man bilder sig selv ind, at et nyere produkt gør tilværelsen mere tålelig.
AV Intelligent Terminal
WehnerWehnerSkrevet 12/05-12 16:58 
Evolution sucks.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/05-12 17:26 
Ved ikke helt, om man kan kalde det evolution, når man benytter sig af aktiv dødshjælp i stor stil.
AV Intelligent Terminal
GreaseballGreaseballSkrevet 12/05-12 18:31 
Så intelligent design måske? ;p
jaesjaesSkrevet 13/05-12 00:35, rettet 13/05-12 16:24 
Der er stadig stor mulighed for at forbedre/udvide spil og spilgenrer via tekniske forbedringer. Måske det endda er hovedkilden efterhånden. Der er jo en grund til, at spil i dag er relativt ens - på et tidspunkt er alle de kreative tricks afprøvet (teoretisk i hvert fald). Så må man tilføje nye muligheder til selve mediet, og det kan fx ske vha. ny teknologi. Jeg siger ikke, at man ikke stadig kan være kreativ i mediet som det ser ud nu, og taler primært konsoller, men det snerper stille og roligt derhenad.

Som jeg ser det, kan en ny konsolgeneration være med til at gøre spillene mere interessante fremover. Grafiske forbedringer kan nok ikke gøre spillene særlig meget bedre, end hvad der kan opnås med den nuværende teknik, men spil er jo basalt set simulationer, og her er der plads til forbedringer. Bedre AI har IMO stort potentiale, og jeg har også læst flere udtalelser fra udviklere, der mener at kampen i næste generation ikke bliver på grafik, men bl.a. AI.

Det er også krævende for de nuværende konsoller at håndtere ting som avanceret fysik, og store verdener med mange detaljer både grafisk og i gameplayet. Her vil mere kraft naturligvis gøre oplevelsen dybere og bedre.

Der er også potentiale i visse former for tilbehør. Og disse kan altså godt give andre oplevelser end waggle :) De nuværende bevægelses-controllere og lign., samt mange gadgets, er ganske enkelt på børnestadiet set i perspektiv. Jeg håber aldrig gamepads forsvinder, men som krydderi/alternativ er bevægelses-controllere og gadgets fint. Når de engang kommer til at udnytte deres potentiale :)

EDIT: Uddybet første afsnit.
JAAJAASkrevet 13/05-12 01:53, rettet 13/05-12 01:58 
For en som mig, der stadig har masser af store spiloplevelser at hente fra helt tilbage i starten af halvfemserne - spil, jeg slet ikke er startet på endnu - er det mere end svært at se det bydende nødvendige i at få nye konsoller hvert femte år. Jeg er helt pjattet med ny teknologi, men jeg kan være præcis lige så underholdt af et spil fra 1995, som jeg kan af et spil fra 2012. Det er for mig ikke så interessant, om konsollernes levetid er på 5 eller 10 år.

Til gengæld finder jeg det interessant, at der er folk, der bliver nærmest arrige over ikke at få ny teknologi serveret. Hvis vi snakkede om medikoteknologisk udvikling, ville min holdning være ganske anderledes, men når det i bund og grund drejer sig om, hvor lang draw distance, der er, når vi skyder aliens på en tv skærm, så har jeg mere end svært ved at tage folks harme seriøst.

Samtidig erkender jeg, at dette er et spilsite og en hobby, der betyder meget for de fleste herinde, mig selv inklusive. Set på den isolerede baggrund er der da noget om, at nye konsoller er spændende. Men mon ikke vi kan holde den nuværende generation ud et år eller to endnu?
DeluxScanDeluxScanSkrevet 13/05-12 06:07 
Konsoller er statiske, saa derfor er der altsaa et behov for at skifte dem ud med jaevne mellemrum. Hvis man saa stadig mangler at spille nogle spil paa 360, saa er der ingen lov, der forbyder at man spiller dem parallelt med en ny konsol.
Jeg har svaert ved at forstaa, at man som gamer ikke gerne vil havde en opdateret konsol hvert 5-6 aar? Hvorfor i alverden dog ikke? Saadan har det vaeret de sidste 20 aar, saa naturligvis foeler jeg mig traadt over taerne, naar der pludselig bliver 9 aar mellem maskinerne og vi bliver spist af med plat skidt som Kinect, fordi MS/Sony vil malke enhver $ de kan ud af de nuvaerende konsoller.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 13/05-12 09:57 
Fra et bredt forbrugersynspunkt er det da herligt at konsollerne har holdt så længe: Den investering man i sin tid gjorde, er stadig tidsvarende og bliver i høj grad understøttet, såfremt ens konsol stadig er funktionel. Man har fået meget for pengene! I manges øjne virker de nuværende konsoller stadig ikke forældede - personligt kan jeg godt se der er et hop mellem hvad der er muligt på PC og hvad jeg sidder med på mine konsoller, men det er et kompromis jeg stadig er villig til at indgå, når det ikke er større end hvad man f.eks. ser i The Witcher 2 eller Batman Arkham City.

Jeg tror ikke man skal undervurdere den økonomiske krises vedholdenhed i forhold til Sony's og Microsofts vilje til at holde fast i den nuværende konsolgeneration.

Derudover har jeg svært ved at forstå hvordan du kan føle dig personligt ramt af at der endnu ikke er kommet noget nyt hardware du kan kaste penge efter.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
BeanoBeanoSkrevet 13/05-12 11:15 
Echelon VI>
Fra et bredt forbrugersynspunkt er det da herligt at konsollerne har holdt så længe: Den investering man i sin tid gjorde, er stadig tidsvarende og bliver i høj grad understøttet, såfremt ens konsol stadig er funktionel.

Det er et meget stort "hvis" - næppe særligt mange launch 360'ere der stadig kører uden at have været på besøg hos MS. At denne konsol generation varer meget længe, har intet med den faldende kvalitet af hardwaren - forbrugerne er bare tvunget til at købe den samme hardware igen hvilket ikke er nogen forbrugersejr.
WehnerWehnerSkrevet 13/05-12 11:23 
De fleste konsollers, hvad skal man kalde det, grafikstil har også en eller anden form for look. Man kan næsten med det samme se, om et spil er på Megadrive eller SNES bl.a. pga. forskel på farvepaletterne. Gamecubespil var ofte virkelig farvestrålende, mens Xbox havde mere dæmpede farver. Der er selvfølgelig også masser af undtagelser, men da jeg anmeldte Witcher 2 i forrige uge, synes jeg at kunne genkende "typiske Xbox 360-træk" - sikkert fordi udviklerne tit slås med de samme problemer/udnytter de samme styrker. Jeg er ved at være klar til at se på nogle nye af disse.

Mest af alt tænker jeg dog, at flere RAM må kunne give udviklerne flere muligheder for at realisere deres potentiale i spil som eksempelvis Skyrim.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 13/05-12 11:29, rettet 13/05-12 11:35 
Launch 360'eren er vist også et helt særligt tilfælde. I forbindelse med problemerne med hardwaren, blev garantien udvidet betragteligt, så det generelt ikke havde økonomiske konsekvenser for dem der blev ramt.

Med andre ord stiller jeg mig tvivlende overfor påstanden om at forbrugerne i vid udstrækning har været tvunget til at købe den samme hardware igen og igen, fordi kvaliteten generelt har været ringe.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
WehnerWehnerSkrevet 13/05-12 11:36, rettet 13/05-12 11:37 
Hvis man havde sine ører kære, var man næsten tvunget til at skifte de gamle støvsugere ud, og hvis man ville have det fulde udbytte af spilinstalleringer og XBLA var man i hvert fald tvunget til at opgradere harddisken. De fleste ordnede nok begge ting i én udskiftning, men der må være en meget stor procentdel Xbox 360-ejere, der har haft minimum to. Stort set alle jeg kender i hvert fald.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 13/05-12 11:48 
Jeg synes der er forskel på at være fristet til at udskifte hardware på grund af revisioner og opgraderinger, og så være tvunget til det på grund af ringe hardware.

Det kan godt være at en gruppe af entusiaster har skiftet deres Xbox 360 ud med mellemrum (jeg er en af dem), men reelt set betyder det altså ikke at det er et generelt billede, eller at det udgør en "stor procentdel" (hvor meget er en "stor procentdel"?).
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
WehnerWehnerSkrevet 13/05-12 11:57, rettet 13/05-12 11:59 
Man kan sagtens betegne de første larmende blæsere og drev som ringe hardware.

Jeg køber heller ikke den med, at det kun er nogle få entusiaster, der har opgraderet i tidens løb, men det er svært at diskutere uden fakta til at bakke op.

I min omgangskreds er "en stor procentdel" = alle jeg lige kan komme i tanke om.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
BeanoBeanoSkrevet 13/05-12 12:32 
Echelon VI>
Launch 360'eren er vist også et helt særligt tilfælde. I forbindelse med problemerne med hardwaren, blev garantien udvidet betragteligt, så det generelt ikke havde økonomiske konsekvenser for dem der blev ramt.

Hvad så med alle de maskiner er futtede af efter den udvidede garanti? Og forbrugere der bare køber en ny maskine fordi de ikke vil bøvle med indsendelse og vente flere uger.

Og vi skal heller ikke glemme de launch PS3 maskiner der også er futtet af for rigtigt mange.

Jeg syntes ihvertfald tendensen med faldende hardware kvalitet er meget tydelig.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 13/05-12 13:00 
Igen, hvor mange er rigtigt mange?

Hvordan ved du at det er noget meget generelt og udbredt? Det eneste vi har at gå efter er officielle tal fra MS og Sony, der siger noget helt andet end hvad du "synes". Nu var det sådan set heller ikke hardware kvalitet jeg ville diskutere :)
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
BeanoBeanoSkrevet 13/05-12 13:08 
Jeg vurdere det ud fra de mange historier der har været i spilpressen, mainstream medier, diverse fora (inkl denne) og min egen omkreds. Hvis man forventer at MS og Sony frivilligt kommer ud med tal der viser deres høje failrate, så er man naiv.

Nej det handlede oprindeligt ikke om hardware kvalitet men du kom selv ind på det da du skrev at det var herligt at konsollerne holder så længe - når de netop ikke gør det.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 13/05-12 13:16, rettet 13/05-12 13:18 
Beano>
Jeg vurdere det ud fra de mange historier der har været i spilpressen, mainstream medier, diverse fora (inkl denne) og min egen omkreds. Hvis man forventer at MS og Sony frivilligt kommer ud med tal der viser deres høje failrate, så er man naiv.

Hvis subjektiv vurdering og konspiration skal sættes i stedet for saglighed synes jeg ikke rigigt det er noget der er værd at diskutere...
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
nerosnerosSkrevet 13/05-12 13:21 
Neo Geo'en er ikke død endnu og der bliver stadig udviklet spil til den!

Synes det er noget man skal sætte sig ned og tænke lidt over..
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 13/05-12 13:28 
Echelon VI>
Hvis subjektiv vurdering og konspiration skal sættes i stedet for saglighed synes jeg ikke rigigt det er noget der er værd at diskutere...

Konspiration?

At det er sund fornuft at firmaerne frivilligt ikke reklamerer med dårlig kvalitet? Wow :D

Jeg tror bare vi holder her hvis det er niveauet.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 13/05-12 13:33, rettet 13/05-12 13:35 
Det er dig der vurderer kilderne, det eneste jeg siger, er at vi kun har officielle tal at gå ud fra. Altså var det en kommentar om at det du "synes" er virkelighed i værste fald er helt i skoven, og i bedste fald et kvalificeret gæt, hvilket man normalt ikke tør basere særligt meget på. Hvor meget sandhed der er i de officielle tal, siger jeg altså ikke noget om.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
RJKRJKSkrevet 13/05-12 13:48, rettet 13/05-12 13:50 
Selvom man ikke savner eller forventer et kvantespring her og nu, så har det vel indiskutabelt historisk set været en stor styrke for konsollerne og dermed spilmediet som helhed, at der har været jævnlige generationsskift. Også selvom det rent spilmæssigt ikke vil gøre den store forskel fra dag ét, så medfører det jo en kædereaktion af effekter, som revitaliserer branchen som helhed.

Hele den nulstilning, hvor folk igen skal ud og købe ny maskine, nyt tilbehør og nye spil, hvor udviklerne kan starte forfra med nye engines og nye idéer, og omtalen igen ryger i vejret grundet nyhedsværdien. Det er jo i den forstand en slags kickstart af hele spilbranchen, og i det store hele vil mediet være ringere uden dette.

Så selvom jeg heller ikke savner noget her og nu, så synes jeg også udviklingen er bekymrende.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
72 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig