X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spilgenrer vi både elsker og hader


Svar
jaesjaesSkrevet 07/05-12 18:27, rettet 07/05-12 18:30 
Hvilke genrer har I et had-/kærlighedsforhold til? Hvorfor?

Det kan enten være genrer, hvis natur gør, at der altid er elementer i spillene I elsker og hader, eller hvis der bare går lang tid mellem, der kommer et spil I kan lide i genren.

Nu er jeg en sur, gammel jaes, der synes de fleste genrer enten er udvandede, fordummede eller gået i stå, men de her stikker lidt ud:

Adventure:
+ Nok den genre som blander historie og gameplay med de mindste sting.
- Hvorfor er alting så fokking ulogisk?

FPS (i single-player):
+ Det er sjovt at skyde på ting. Pirrer mit taktiske gen (når et FPS en sjælden gang har dybden).
- Den grundlæggende spilmekanik - peg, klik, vind - blev kedelig allerede i slutningen af 90'erne, så det er alt det uden om, der skal gøre et FPS sjovt, men 95% af alle spil i genren fejler på det område.

RPG:
+ Sjovt at udvikle sin figur. Tit god udforskning/verden. Jævnligt gode historier.
- Generelt dårlig historiefortælling (meget mere passiv end interaktiv). Samme cyklus (udforskning -> kamp -> loot) det meste af tiden i langt de fleste spil.
scavengerscavengerSkrevet 07/05-12 20:45 
Jeg ved jeg får ørerne i maskinen nu, men måske får jeg også en forklaring.

Fighter spil som Street Fighter, Tekken, Dead or Alive, Virtua Figther osv. Jeg har dem i min samling (fordi det skal man vel have) men hvorfor? Hvad er det fede ved at banke hinanden mano-a-mano med en række figurer der i bund og grund bevæger sig på samme måde. Det har ALDRIG sagt mig noget, så hvad er det der tænder Jer ved dem?
Nemo me impune lacessit
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 07/05-12 20:48 
Jeg syntes også de spil bliver MEGET hurtig kedelig. ISÆR alene, spillet skal spilles mod sine venner
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
RJKRJKSkrevet 07/05-12 20:54 
Så elsker I dem vel ikke? :)

Det er vel survival horror for mig. Enkelte helt fantastiske oplevelser som har gjort et enormt indtryk på mig, og som jeg værdsætter meget højt, men samtidig har jeg utroligt svært ved at spille dem - jeg har fx stadig ikke rørt et Silent Hill efter 4'eren, selvom det er en af mine favoritserier og jeg har alle spillene. Jeg hader dem ikke, men skal anstrenge mig meget for at spille dem.

Det er også fair at sige RPG, for dårlige eller bare middelmådige spil i genren tenderer det ulidelige, fordi man skal investere så meget i dem, som man så aldrig får igen.

Det er vel det tætteste jeg kommer på "had" indenfor mediet: spil der kræver mere af mig, end de giver igen. Det er det værste et spil kan gøre, for jeg spiller ikke for at spilde min tid.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
millenniummillenniumSkrevet 07/05-12 21:52 
Et indlysende elsker-og-hader spil: Rumble Roses (af ditto indlysende årsager).
The medium is the message.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 07/05-12 23:24 
For mig er det alle sandkasse/openworld spil.

De giver tit et virkelig godt førstehåndindtryk som formår at fange mig i starten og virker spændende de første par timer, men når man kommer i dybden med dem er 99.9% af dem uhyggeligt ensformige og på alle måder trivielle spiloplevelser der reelt ikke har ret meget andet at byde på end førstehåndindtrykket.

Jeg venter stadig på et af denne type, hvor jeg ikke tænker "åh endelig" og vågner lettet op når det er gennemført.
SumezSumezSkrevet 08/05-12 09:11 
Jeg kan også godt skrive under på ovenstående.
Ellers må det være strategispil for mig. Når jeg fanges af dem er de sjove, men jeg har meget lidt lyst til at gå i gang med dem.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JAAJAASkrevet 08/05-12 16:00 
Egentlig næsten enhver genre, da jeg holder af alt fra arcaderæs over skyderi til tunge kortstrategispil. Samtidig gider jeg kun at spille, når der er tale om noget virkeligt godt. Er spillet, som RJK siger, middelmådigt eller derunder, bliver det bare en pine.

Jeg kan ikke lige pege på bestemte genrer, hvor jeg 'elsker' nogle af genrenormerne og 'hader' andre.

Hov vent. Måske kunne jeg nævne MMORPG. Vild med at udforske store RPG verdener. Kan ikke udstå, at det SKAL foregå online, hvor man konstant skal forholde sig til andres mere eller mindre behagelige opførsel. Trist at PSO2 kun bliver online, med mindre man vil spille det på sin telefon (hurra).
AzzkikrAzzkikrSkrevet 08/05-12 18:28 
Nu kan et MMORPG jo af gode grunde kun foregå online, det ligger i navnet på genren :P?

Det vil være svært at lave et massive multiplayer OFFLINE rpg i hvert fald.
jaesjaesSkrevet 08/05-12 19:14, rettet 08/05-12 20:31 
Tidsudtrækket i mange RPG'er (som vel indirekte er blevet nævnt), vil jeg også godt sætte min krøllede signatur under. *Ingen* historier er så 'episke', at de ikke kan fortælles på maks. 30-40 timer.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 08/05-12 19:40 
Der er da heller ikke ret mange RPG'er der varer over 40 timer? Og i de få der gør, er det vel for meste non-historie faktorer der "trækker tiden" og ikke fortællingen.
DarkenDarkenSkrevet 08/05-12 20:08 
RTS - Give mig én unit med en millard liv, så ok, men jeg hader micro/macro management! Det er lidt ærgeligt da nogle af spillene er ret gode. :(

RPG - Favorit genre! Love/Hate kommer ind i billedet når det kommer til tiden de tager. Nogle gange har jeg det lige som Jaes, get on with it! og andre gange synes jeg det er helt vildt fedt, at et spil giver tiden til at "leve" i historien (SNES rpgs yay!)

MMORPG - Det er fedt med multiplayer på dette plan, men spillene bliver ret upersonlige (påvirkelse på spilverden), nogle gør lidt ved storien via quests og andre med player lavet indhold.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
jaesjaesSkrevet 08/05-12 21:31, rettet 09/05-12 00:23 
Azzkikr>
Der er da heller ikke ret mange RPG'er der varer over 40 timer? Og i de få der gør, er det vel for meste non-historie faktorer der "trækker tiden" og ikke fortællingen.

Så lad os kalde det mange i forhold til, at der ud af den mængde er mange klassikere imellem, som det er ærgerligt at måtte gå uden om (hvis man ikke har tid og lyst til at bruge ca. 50-80 timer på et spil). Tænker kun på hovedhistorien i spillene.

EDIT: Læste nok sidste halvdel af dit svar forkert. Grundlæggende mener jeg, at 40+ timer i langt de fleste tilfælde er for meget uanset hvad. Men er et spil kunstigt forlænget, er det selvfølgeligt endnu værre. For meget grind og for mange kedelige/ligegyldige opgaver, historie-relaterede eller ej, er vel de største syndere i den retning. Derimod er frivillige side-quests osv. ok i langt de fleste tilfælde.
JAAJAASkrevet 08/05-12 22:18 
Azzkikr>Nu kan et MMORPG jo af gode grunde kun foregå online, det ligger i navnet på genren :P?Det vil være svært at lave et massive multiplayer OFFLINE rpg i hvert fald.

Jeg tænkte jo nok, at det ville komme, men lod tvivlen komme jer til gode.

Det gik så ikke! ;)

Tag PSO, som jeg også nævner, som et eksempel på et spil, der egentlig benytter sig af af ren online RPG gameplay, men kan spilles solo. Monster Hunter, Diablo m.fl lige så.

Jeg kan ganske enkelt rigtig godt lide de her kæmpe, uendelige verdener, hvor man grinder sig frem. Samtidig gider jeg kun på udvalgte tidspunkter at skulle chatte/vente/skrive beskeder osv. Derfor kunne jeg godt tænke mig flere MMORPGS med mulighed for også at spille offline. Derfor had/kærlighed.

Men det tror jeg nu egentlig godt, du vidste :P
AzzkikrAzzkikrSkrevet 08/05-12 22:38 
Nja, det tror jeg at gør jeg nu i hvert fald, eller det ved jeg snart ikke :P.

Ingen af de spil du nævner er jo MMORPG's, men derimod bare online/offline rpg's. Det er markant anderledes spil end MMORPG's.

Det er jo "massive multiplayer" delen af MMORPG's der gør dem specielle, det er hele essensen i genren og spillene er tit bygget op så store dele af spillene ikke er mulige offline og at det sociale element fylder meget, så et offline mmorpg vil aldrig give mening.

Jeg har svært ved at se spil wow, aoc, linage, eq, ff11/15 osv fungere offline i hvert fald, det kan ikke rigtigt sammenlignes med normale RPG's med online funktionalitet som PSO osv.
JAAJAASkrevet 08/05-12 22:45 
PSO er på ingen måde et normalt RPG med online funktionalitet, og et spil som f.eks. FFXII ligger vel ret tæt op ad MMORPG gameplay, men jeg tror egentlig, jeg lader den ligge her. Var ikke ude på en diskussion om mine ønsker :)
Alex-AndAlex-AndSkrevet 10/05-12 08:18 
En spilgenre som jeg både elsker og hader er vistnok figthing-genren. Jeg kan godt lide, at man har frihed til at bare banke folk som man vil, men dog syntes jeg nogle gange at det bliver lidt for realistisk. Mortal Kombat kan jeg ikke lide. Det er ikke lige min smag

Men jeg selv elsker RPGs på alle måder, men i har ret i at MMORPGs nogle gange er lidt irriterende, fordi folk bare vrøvler deruda' i baggrunden.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/05-12 09:19 
Alex-And>
Jeg kan godt lide, at man har frihed til at bare banke folk som man vil, men dog syntes jeg nogle gange at det bliver lidt for realistisk.

Præcis! :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 10/05-12 10:01 
På en eller anden måde vidste jeg at Konsolkongen ville reagere :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/05-12 13:35 
Jamen det er da fantastisk. Alex har kun skrevet fire indlæg og har allerede fattet hvad det hele går ud på :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 10/05-12 15:49 
Nu har jeg efterhånden kikket en del herinde i tråden, men jeg må tilstå at jeg ikke kan være med.
Bashful Neophyte
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig