X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Horisont: De virtuelle massemordere


Svar
DarkbeatDarkbeatSkrevet 17/04-12 15:30 
Igår sendte DR Horisont et top underholdende program hvor de prøvede at bevise at folk bliver voldelige af at spille video spil i "cyberspace".

Højdepunktet må klart være den norske filmmand der spiller i sin fritid med en Wii remote smurt helt ind i attachments så det ligner et gevær. Han har også spillet Bioshock på PC som han har brugt 200-300 timer på at gennemføre.Se hele indlægget
103 emne(r).
1 2 3 > »

Svar
DarkbeatDarkbeatSkrevet 17/04-12 15:30 
Igår sendte DR Horisont et top underholdende program hvor de prøvede at bevise at folk bliver voldelige af at spille video spil i "cyberspace".

Højdepunktet må klart være den norske filmmand der spiller i sin fritid med en Wii remote smurt helt ind i attachments så det ligner et gevær. Han har også spillet Bioshock på PC som han har brugt 200-300 timer på at gennemføre.

http://www.dr.dk/nu/player/#/horisont/39055
RJKRJKSkrevet 17/04-12 15:46, rettet 17/04-12 15:47 
Et andet højedpunkt var da Ubbesen prøvede at få spilleren til at sige, at BioShock gik ud på at skyde de små piger. Da det blev benægtet, afsluttede journalisten i stedet med en speak, hvor han så bare selv konstaterede, at spillet handlede om at skyde små piger...

(frit fra hukommelsen - jeg så det i går)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 17/04-12 15:52 
Hehe hvornår ca. i programmet er det? Det må jeg se, men orker ikke at se det hele :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CronossCronossSkrevet 17/04-12 15:54 
Vi diskuterede det meget på Twitter i går undervejs. Mikkel Winther har forfattet et rigtig fint indlæg omkring indslaget, som jeg har linket til. For mig var højdepunktet da journalisten skuffet siger "Så man bliver ikke en sindssyg massemorder af at spille det her spil???"

Mikkel Winters blogindlæg: "DR Horisont og hvordan man gør mig vred"
SumezSumezSkrevet 17/04-12 15:57 
BioSock? :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 17/04-12 16:05 
Det her minder mig om, hvorfor jeg aldrig tænder for fjernsynet. *gys*
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
GreaseballGreaseballSkrevet 17/04-12 16:40 
Kæft hvor er jeg træt af såkaldte eksperter der sætter spil som syndebukken for det syge som folk gør idag.
Havde der været spil mens Jack The Ripper var igang så havde nok også været grunden til at han opførte sig sådan. Nogen folk er bare syge og andre tror så stærkt på at det de gør er det rigtige og det er udelukkende om de spiller spil eller ej.

Udsendelser som DR's bekræfter mig bare i at medier idag kun vil skræmme folk, som om de vil udøve en hvis magt vil at få folk til at lappe udvidenhed i sig og blive bange for folk der bare de sidder med en DS i toget.
BeanoBeanoSkrevet 17/04-12 16:53 
Wehner>
Det her minder mig om, hvorfor jeg aldrig tænder for fjernsynet. *gys*

Det samme her. Det mest tragiske er vi er tvungtet til at betale for lortet :(
jaesjaesSkrevet 17/04-12 17:00, rettet 17/04-12 17:24 
Jeg synes godt nok slet ikke den var så slem igen. Ja, der var en lille negativ vægtning mod at spil potentielt medfører mord og vold, men slet ikke så udtalt som nogle her (+ Mikkel) giver udtryk for, IMO. Synes det var ret tydeligt, at DR havde forsøgt at være nogenlunde neutrale, og se det fra flere forskellige vinkler. At konceptet så kunne være bedre udført er noget andet :)

Så vidt jeg husker var der:
- Én forsker der mente, at medievold ikke får folk til at blive massemordere
- Én forsker der sagde, at man skulle tage emnet seriøst, men konkluderede, så vidt jeg husker kun, at man har målt, at mange folk bliver mere aggressive og dystre lige efter de har spillet et voldeligt spil, men ikke nødvendigvis på en mere grundlæggende måde
- Faren til et [EDIT: næsten-]offer der ikke overraskende mente spil er onde
- Pigen der overlevede og mente spil var onde, men det var tydeligt, at hun ikke vidste så meget om emnet
- Den norske filmmand, der var sådan lidt neutral, men mest forsvarede spillene
- Den tidligere spilafhængige, der ikke mente spil er onde

Den sidste fik godt nok ikke så meget tid, men sammenlagt synes jeg ikke DR var specielt skævridder-agtige. De fortalte endda, at der var en chat bagefter, man kunne deltage i, hvor der var en forsker på hver side af banen holdningsmæssigt. Og det er jo klart, at de mest viser voldelige scener fra et spil, hvor man skyder folk i fjæset 90% af tiden (gætter, det er vel deromkring).

I forhold tid udsendelsen om Cutepuppy, som jeg husker som *meget* manipulerende, var det her nærmest en Ph.d-afhandling :)

Mon ikke spilfans også nogle gange har svært ved at se mediet udefra, og derfor synes "de andre" fatter minus ;)
BeanoBeanoSkrevet 17/04-12 17:15 
Det mest fornuftige jeg kunne konkludere, er at man bliver en dårligere gamer af at gå med grim hat. Hatte er onde og skal straks forbydes!
CronossCronossSkrevet 17/04-12 17:28 
Jeg synes grundlæggende ikke at problemerne stammede fra den overfladisk vurderede vægtning. Som jaes skriver, så var der overordnet set, en udemærket divergens i valget af interessenter. Problemerne stammer i mine øjne fra klipning, research og den visuelle præsentation.

Den ene forsker - Faltin Karlsen - blev konsekvent klippet midt i uoverensstemmelser mellem ham og journalisten. Taget fra Faltins twitter:

"Det var et litt vanskelig intervju. Journalisten innrømmet under int. at han aldri (!) hadde spilt dataspil... (...) Litt svært at snakke med en så jour. som var så bange for spil (...) frykten lå ganske tykt rundt journalisten kan man si"

Det kan man selvfølgelig mene om hvad man vil, men når journalisten så ubetinget fremstod som værende panisk angst for spilmediets potentielt katastrofale konsekvenser - jf. mit tidligere citat "Så man bliver ikke en sindssyg massemorder af at spille det her spil???" - så synes jeg det bliver et problem. Samtidig var den norske filmmager virkelig elendig til at formulere sig, men det kan DR naturligvis ikke umiddelbart klandres for.

For min skyld må man gerne kritisere spil, men ligesom med alle andre medier, må man forvente at journalister gør det på et sagligt grundlag. Der er nok også en del der ville være blevet vrede over et indslag, hvor en journalist indrømmer aldrig at have set en film, men er rædselsslagen for at film drastisk ændrer menneskers adfærd.

Som en form for interessent qua mit studie, skal jeg ikke kloge mig for meget på om spil kan have negative konsekvenser eller ej, men blot konstatere, at der ikke findes direkte observerede sammenhænge, hvilket Hans Henrik Knoop også selv siger. Til jaes' kommentar om netop Knoops udtalelser, så kalder han på et tidspunkt visse spil for "ren psykopat-træning". Det er meget direkte og det er meget usagligt.

Det er meget muligt at man senere vil kunne påvise skadelige virkninger af voldelige scener i spil. Personligt ser jeg heller ikke store menneskelige værdier trænet gennem CoD, GTA osv. Vi er dog nødt til at forholde os til det vi ved noget om og har efterprøvet - især hvis man udtaler sig som forsker. Ved at blande gætværk og undersøgelser, der grundlæggende udtaler sig om noget helt andet og ikke direkte sammenligneligt, så ender vi med et meget underligt resultat. Mit personlige synspunkt er, at spil sandsynligvis kan være skadelige, hvis de sluger en for stor del af ens liv - ligesom alle andre medier. Der begynder at fremkomme megen forskning, der fokuserer på vores samfunds konstante fokus på stimulans - gennem smartphones, diverse medier, underholdning, herunder spil. Dét kan være et stort problem på længere sigt - men vi er nødt til at holde diskussionerne adskilte eller i alle tilfælde som minimum korrelerede. DR's indslag blander angsten for at spil gør mennesker aggressive, ensomme, socialt afstumpede og ensporede sammen i en stor pærevælling.
jaesjaesSkrevet 17/04-12 17:42 
Cronoss:
Jeg er enig i, at dokumentaren flere steder er usaglig og kluntet, men det er ikke det samme som, at den nødvendigvis er farvet - og det er min hovedpointe :)
nerosnerosSkrevet 17/04-12 22:51, rettet 17/04-12 23:03 
Jeg så 5 minutter af det, mere kunne jeg ikke holde det ud!

Det er jo ikke sådan at man bliver sindsyg af at spille voldlige spil, men hvis man i forvejen er sindsyg som "manden" jo er, så er det klart for en hver at den slags type spil vil tiltrække psykopater, men man bliver ikke bare sådan udenvidere psykopat af at spille dem! Spilbranchen er ikke skyld i terror handlinger der ligger HELT andre ting til bunds i den slags det burde logik og indforståelse kunne bevise.

..Og det har intet med træning til terror at gøre. Den slags udtalelser er ren fantasi fra ukloge og intet vidende mennesker!
Bashful Neophyte
SeventhSunSeventhSunSkrevet 18/04-12 15:44 
Ja nu så jeg også programmet, og det er da enormt farvet.

Det er rigtigt, at "vores" side også bliver hørt, men det ændrer jo ikke på den grundlæggende tone, som kun alt for tydeligt kommer frem i dét eksempel som Rune fremhæver.

En anden ting er den generelle kobling mellem A.B.B. og computerspil. Det bliver flere gange nævnt at han var i gang med sit eget private spil på øen, men der er ikke skyggen af dokumentation for sammenhængen.

1) Han spillede computerspil - 2) Han er massemorder - 3) Ergo må der være en sammenhæng.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
scavengerscavengerSkrevet 18/04-12 17:11 
Den hér diskussion har været oppe i medierne i snart 30 år. Hver gang én eller anden har begået vold eller mord, og der har været den svageste hentydning til, at vedkommende måske engang har spillet videospil i sit liv, så har medierne forsøgt at give videospillene skylden.

Det er popsmart, og det sælger annoncer. Der findes, så vidt jeg ved, ingen forskning på området der har kunnet påvise en sammenhæng mellem videospil og vold.
Nemo me impune lacessit
TheDukeTheDukeSkrevet 18/04-12 17:27 
Diskussionen er skam meget ældre. Før computerspil blev syndebuk du jour, var det voldsfilm, rollespil, tegneserier og hvis man går langt nok tilbage, rock og jazz musik. Der har sikkert også været et par fjolser for hundrede år siden der argumenterede for at radioen ville korrumpere ungdommen og føre til skørlevned eller hvad fanden de nu bekymrede sig om dengang.
Alf81Alf81Skrevet 18/04-12 17:30 
Beano skrev faktisk noget interessant i denne tråd.
Ting om dét og pis.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 18/04-12 17:49 
Ham, der spiller BioShock: Han siger at spillet aldrig er færdigt? Og at han kan bruge 200-300 timer på det? Okay, han undskylder sig med ikke at være "hardcore gamer" :-P

At sætte hr. journalist Ubbesen med tydelig spilfobi til at lave en saglig reportage om... spil... er vel omtrent lige så smart, som at sætte Richard Dawkins til at lave en dokumentar om religion! (Hov, vent, det har han jo gjort... med cirka det resultat man kunne forvente) :-)

Ydermere: Hvordan kan man til stadighed drage paralleller mellem vold og spil, selv her ca. TREDIVE år efter at spil kom frem? Jeg er med på at det først indenfor de sidste par år er blevet "meget" virkelighedstro mht. grafik osv. men burde der ikke have været tendenser at finde allerede for 10-20 år siden, altså på de mindst lige så voldelige spil i deres samtid, til at drage dokumenterede sammenhænge?
NaieraNaieraSkrevet 18/04-12 17:52 
Hyakotake>
(...) at sætte Richard Dawkins til at lave en dokumentar om religion! (Hov, vent, det har han jo gjort... med cirka det resultat man kunne forvente) :-)

And it was awesome.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
jaesjaesSkrevet 18/04-12 19:23, rettet 18/04-12 20:00 
SeventhSun>
(...) som kun alt for tydeligt kommer frem i dét eksempel som Rune fremhæver.

Jeg har set den sekvens tre gange nu, og isoleret set synes jeg ikke den virker farvet. Man ser ikke ansigtet og stemmeføringen er ganske neutral.

Men efter at have genset lidt af udsendelsen, så må jeg sige, at den måde Ubbesen griber interviewene an på kan umiddelbart - jeg gider ikke se det hele igen - godt ses som farvet. Der er jo flere måder at stille journalistiske spørgsmål på, men kendetegnende for det jeg genså var, så pressede Ubbesen på den lidt kritiske måde kun de interviewpersoner, der IKKE synes voldelige spil er problematiske, mens han stillede neutrale spørgsmål til de folk der modsat mener, voldelige spil er noget bras. Og det er selvfølgelig ikke i orden.

EDIT: "Ledende" slettet i første sætning - vigtigt lige at holde de to begreber adskilt i denne sammenhæng, IMO.
millenniummillenniumSkrevet 18/04-12 21:20, rettet 18/04-12 21:21 
Som gamer kan jeg ikke se indslaget, uden at tegne min holdning.

Jeg synes indslaget er lige på kanten for DRs øvrige journalistiske standard. Det har en betændt understrøm at populisme og naiv pædagogik. Det er tydeligvis drevet af en lidt for gammel og subjektiv journalist, som hele tiden trækker indslagets holdning i 'sin egen' retning. Han spørger meget i affekt, og giver modargumenterne lyddæmper. DR burde have sendt ham på efterløn, og reddet indslaget i klipperummet.

Det er næsten ulideligt hvor meget de gentager lufthavnscenen fra MW2. Selv når en PC står på bordet, har de klippet filmen ind på skærmen. Helt klart også journalistens værk.

Heldigvis synes jeg den norske medieforsker får reddet indslaget. Han er ok castet, sikkert lidt for klog ift. DR journalisten. Hans argumenter er saglige, statistiske og valide. (Desværre ser han lidt kameranervøs ud). Stort set alle andre personer udtaler sig irrationelt og emotionelt; "Jeg synes....".

Men når DR nyhedsredaktion vælger at bringe indslaget (selvom det er under deres værdighed IMO), er det vel fordi indholdet er en indlysende katalysator for debatører og rasende gamere, som vælter over på DRs website for at tale videre. Intet får seerne til at kede sig mere, end komplet neutrale og objektive nyheder.

Fair nok - jeg tror Horisonts seere er kloge nok til ikke at lade sig påvirke. Dem som ikke er, ser naturligvis TV2. ;)
The medium is the message.
KTCKTCSkrevet 19/04-12 02:30 
Nu fik jeg også set indslaget, og det er godt nok, som tidligere nævnt, farvet journalistik...
Jeg kunne dog ikke lade være med at trække på smilebåndet, da spil blev sammenlignet med onani - det er sgu' da humor.
Problemet er, at som gamer forstår man jo godt hvad menes, men der er alt for meget dansen om den varme grød og læse mellem linjerne, og så den konstante fisken efter at få de interviewede til at dele journalistens holdning. Og så hjælper det jo heller ikke, at de interviewer mennesker, som er blevet udsat for forfærdelige virkelige oplevelser. Der bliver dog sagt en masse rigtige ting, som desværre ikke bliver underbygget ret godt, og straks bliver modargumenteret, både med Breivik og realismen i spil. Om grafikken så bliver fotorealistisk, er det stadig kun et spil, ligesom en film kun er en film, uanset hvor godt effekterne er lavet.

Når alt kommer til alt, handler det jo om at have evnen til at skelne mellem fiktion og virkelighed. Og ironisk nok er det netop denne evne, som journalisten tilsyneladende ikke selv besidder, så måske er det grunden til at han ikke dyrker spilmediet og har en frygt for det.
Hvis alle havde det sådan med de forskellige medier, ville vi kun spille Tetris, se romantiske komedier og lytte til glade popsange.
Film og spil giver mulighed for at lade sig underholde og, hvad der sker indtil man bagefter vender tilbage til virkeligheden, kan og bør give mulighed for at vælge frit hvordan man forholder sig til empati, moral, aggressioner o.s.v., selv om det måske står i stærk kontrast til den måde man agerer i virkeligheden. At nogle personer ikke forstår denne forskel, er for mig det virkeligt bekymrende, og det har intet at gøre med om de spiller eller ej...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
BeanoBeanoSkrevet 19/04-12 08:45, rettet 19/04-12 08:45 
En anden ting som undrede mig - Breivik har efter sigende spillet endnu mere WoW end MW2 hvilket flygtigt blev nævnt i starten af indslaget, hvorfor tog journalisten ikke den kendsgerning med i argumentationen om at voldelige spil får folk til at gå amok? Nårh jow... så havde han ikke haft en historie.
millenniummillenniumSkrevet 19/04-12 08:51 
Beano>
En anden ting som undrede mig - Breivik har efter sigende spillet endnu mere WoW end MW2 hvilket flygtigt blev nævnt i starten af indslaget, hvorfor tog journalisten ikke den kendsgerning med i argumentationen om at voldelige spil får folk til at gå amok? Nårh jow... så havde han ikke haft en historie.

Jeg kunne også godt lide journalistens selvmål:
"Så man skal dræbe de små piger?"
"Nei, man suker lisom deres energi fra dem" (Undskyld mit norske)

Og senere siges:
"....spil hvor man skal dræbe små piger som åbenbart er onde".

Geez!!! :-D
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 19/04-12 08:54 
Ja hans skuffelse over der ikke skulle skydes små piger i Bioshock, var svært at skjule for ham :D
SeventhSunSeventhSunSkrevet 19/04-12 09:39 
jaes>
SeventhSun>
(...) som kun alt for tydeligt kommer frem i dét eksempel som Rune fremhæver.

Jeg har set den sekvens tre gange nu, og isoleret set synes jeg ikke den virker farvet. Man ser ikke ansigtet og stemmeføringen er ganske neutral.

Hvordan er det ikke farvet, at han direkte spørger: "skal man slå små piger ihjel?" får svaret: "Nej", men vælger alligevel sidst i udsendelsen at opsummere, at der findes spil, hvor man skal slå små piger ihjel?
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
SeventhSunSeventhSunSkrevet 19/04-12 09:44 
millennium>
Det er næsten ulideligt hvor meget de gentager lufthavnscenen fra MW2. Selv når en PC står på bordet, har de klippet filmen ind på skærmen.

Ja det irriterede mig også grænseløst.
Hvis man skal føre en sag om at spil er meget skadelige, burde det være muligt at kunne finde andet end en enkelt scene i et enkelt spil.


Jeg synes det mest ærgelige er at udsendelsen sjofler et i virkeligheden super vigtigt spørgsmål.
For selvom vi er enige om, at spil ikke gør folk til psykopater, så er det også naivt at tro, at de ikke påvirker os på andre måder end film og bøger gør - netop på grund af interaktionen.
Med andre ord, hvis Anders Breivik blev morder af andre årsager, men simpelthen er i stand til at ramme bedre, fordi han har trænet i spil, er det så ikke også et problem?
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
KTCKTCSkrevet 19/04-12 11:56 
At sigte med en mus eller controller er ikke det samme som at holde et rigtigt våben, men hvis han har gået til skydning eller været i militæret, så kan han have fået disse færdigheder, men disse områder er åbenbart fredet...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/04-12 12:06, rettet 19/04-12 12:07 
Selvom jeg kun har begrænset erfaring med brugen af forskellige skydevåben, vil jeg også godt skrive under på, at man ikke på nogen som helst måde kan blive en bedre skytte ved at spille FPS'er.
AV Intelligent Terminal
TheDukeTheDukeSkrevet 19/04-12 12:38 
SeventhSun>
Jeg synes det mest ærgelige er at udsendelsen sjofler et i virkeligheden super vigtigt spørgsmål.
For selvom vi er enige om, at spil ikke gør folk til psykopater, så er det også naivt at tro, at de ikke påvirker os på andre måder end film og bøger gør - netop på grund af interaktionen.

Har du noget bevis for den påstand, eller er det bare noget du selv tror på?
SumezSumezSkrevet 19/04-12 13:36 
Jeg tror ikke man kan benægte at spil har en stor indflydelse på folk og ikke mindst børns opvækst, det er jo også derfor spørgsmålet bliver ved med at komme op i medierne. Det er bare trist der ikke er nogen der griber det an på en mere seriøs, neutral og belærende vinkel.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
TheDukeTheDukeSkrevet 19/04-12 14:09 
Indtil jeg får forelagt rigtige, videnskabeligt udarbejdede beviser, og ikke bare hvad folk uden nogen ekspertbaggrund i psykologi selv lige går og mener, så har jeg intet problem med at benægte den påstand.
SumezSumezSkrevet 19/04-12 14:23 
Det skal du også være velkommen til, for det er ganske rigtig bare en påstand uden videnskabelig baggrund. :) Jeg synes bare det er værd at forske i.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 19/04-12 15:16, rettet 19/04-12 15:21 
Ja manden har jo i dag selv sagt i retten at han brugte Modern Warfare 2 eller hvad det var som træning. Så nu er det fakta! Men det beviser bare hvor sindsyge nogle folk virkelig er!
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 19/04-12 15:27, rettet 19/04-12 20:09 
neros>
Ja manden har jo i dag selv sagt i retten at han brugte Modern Warfare 2 eller hvad det var som træning. Så nu er det fakta! Men det beviser bare hvor sindsyge nogle folk virkelig er!

Det siger jo intet om hvor vidt spil påvirker børn og unge :P

Hvis han siger han er brugt MW2 til træning, så har hans intentioner været til stede først.

Edit: jeg hader jer
SeventhSunSeventhSunSkrevet 19/04-12 15:42 
TheDuke>
Har du noget bevis for den påstand, eller er det bare noget du selv tror på?

Nu sagde jeg jo ikke noget om hvordan det påvirker folk.

Men f.eks er det jo faktum, at det amerikanske militær bruger computerspil til at træne deres soldater. Dét gør de nok ikke bare for sjov.

På samme måde har man jo i årevis brugt simulationer til f.eks at træne i at styre skibe og så vidt jeg ved også fly. Man kan altså få noget erfaring og evt. noget muskelhukommelse på dén måde.

Og nej en controller er ikke det samme som et gevær, men jeg synes lige så lidt man kan påstå, at intet sidder fast - som omvendt.

Nu kan jeg som sædvanlig ikke finde undersøgelsen, men som tidligere nævnt, så har jeg læst om hvordan amerikanske soldater er blevet bedre og bedre til at skyde på en fjende første gang de møder en.
Som jeg lige husker det, var det under 50%, der kunne få sig selv til det under Anden Verdenskrig, men det tal er steget støt op igennem Koreakrigen, Vietnamkrigen og frem til Irakkrigen. Og nu er vi vist tæt på 100%.
Én af de ting, der virkelig har ændret sig i træningen af soldater, er brugen af simulation. Man startede med skydeskiver, gik over personformede skydeskiver, der blev mere og mere realistiske, og nu bruger man som sagt computerspil.
Så noget kunne tyde på, at den psykologiske barriere i at skyde på et andet menneske, kan trænes - f.eks med simulation.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
nerosnerosSkrevet 19/04-12 15:53 
Beano>
Hvis han siger han er brugt MS2 til træning, så har hans intentioner været til stede først.

Ja fuldstændig enig det er bare ikke alle som kan forstå det :-(
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 19/04-12 15:54 
Beano>
Hvis han siger han er brugt MS2 til træning, så har hans intentioner været til stede først.

Metal Slug 2? Så lyder det mere realistisk i mine ører :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 19/04-12 20:08, rettet 19/04-12 20:09 
Spøjst, jeg troede jeg havde rettet den slåfejl... så nu er den der :D
SeventhSunSeventhSunSkrevet 19/04-12 20:10 
Rock, Paper Shotgun skriver nogle rigtigt interessante ting:
http://www.rockpapershotgun.com/2012/04/19/breivik-testifies-about-gaming-press-ignores-the-facts/
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
dRxLdRxLSkrevet 19/04-12 21:35 
SeventhSun>
Rock, Paper Shotgun skriver nogle rigtigt interessante ting:
http://www.rockpapershotgun.com/2012/04/19/breivik-testifies-about-gaming-press-ignores-the-facts/

God artikel, tak for linket.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
jaesjaesSkrevet 20/04-12 16:50 
SeventhSun>
Hvordan er det ikke farvet, at han direkte spørger: "skal man slå små piger ihjel?" får svaret: "Nej", men vælger alligevel sidst i udsendelsen at opsummere, at der findes spil, hvor man skal slå små piger ihjel?

Nu talte vi vel kun om selve spørgsmålet :) Havde ikke set eller lagt mærke til opsummeringen, men det får da klart helheden til at fremstå lidt vissen i kanten.

Nu vi er ved slutningen, så kan det også diskuteres hvor smart det var af Ubbesen at sige noget i stil med "Hun overlevede med nød og næppe Breiviks skydespil" :)
QQSkrevet 20/04-12 19:35 
Som repræsentant fra pressen, vil jeg gerne give mit besyv med i debatten.

Jeg har fulgt med i tråden, men det skal siges, at jeg ikke har set Horisont udsendelsen, der ligger til grund for diskussionen. Når det så er sagt, vil jeg gerne tilføje, at jeg kan nikke genkendende til mange af jeres bekymringer og antagelser om pressen, når det kommer til koblingen mellem computerspil og vold.

Jeg har mødt andre journalister, der ønskede at fokusere kraftigt på computerspil som en voldsskabende faktor og - imod uhyre vigtige journalistiske grundprincipper - kaste al sandsynlighedsberegning på gulvet. At antage at et spil som WoW, med 10 millioner spillere, gør mænd til mordere - kan ingen matematisk sandsynlighedsmodel retfærdiggøre - når der kun er én Breivik. Alligevel har jeg set det ske.

Det skal dog siges - at i den konkrete sag med Breivik - ER der en sammenhæng. Sammenhængen er dog ikke "Mand spiller videospil = Mand bliver morder" - men snarere den at Breivik på godt dansk er forskruet i hovedet. Og at en person vælger at tage et års fri fordi han gerne vil spille computer 16 timer i døgnet - det er bare udtryk for hvor gal Breivik er. 16 timers WoW i døgnet er et resultat af at Breivik er gal, IKKE omvendt.

Kritikken af Modern Warfare, som jeg ikke selv har spillet, er også gal. For Breivik, som han selv udtrykker det, brugte spillet til at træne. Det vil sige; han havde inden da valgt at bruge spillet til at udføre terror - det var ikke spillet der fik ham til det. Faktisk sagde han i går - at han ikke synes skydespil som Modern Warfare er spændende. Det var ren øvelse.

Det er det anklageren i retten har fokuseret på - og det er det, Breivik selv siger.

Hvis I har lyst til at se et lødigt indslag på dagen hvor Breiviks computerforbrug blandt meget andet var på dagsordenen, så tjek TV2 Nyhedernes 19 udsendelse i går. Læg gerne mærke til manden bag. ;)
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
millenniummillenniumSkrevet 20/04-12 20:19, rettet 20/04-12 20:20 
Ja, vel ikke anderledes end at bruge Microsoft Flightsimulator til at træne terroraktionen 9/11. Men det er jo ikke ligefrem et voldsspil.
The medium is the message.
TheDukeTheDukeSkrevet 20/04-12 22:24 
Det er jo så vanvittigt let at tilbagevise den latterlige tese at computerspil skulle gøre folk voldelige. Antallet af voldelige forbrydelser falder mens antallet af gamere stiger. Så burde den ikke være længere.
SumezSumezSkrevet 21/04-12 01:48 
Hvordan tjekker man en udsendelse fra i går? Link? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CronossCronossSkrevet 21/04-12 10:01, rettet 21/04-12 10:02 
TheDuke>
Det er jo så vanvittigt let at tilbagevise den latterlige tese at computerspil skulle gøre folk voldelige. Antallet af voldelige forbrydelser falder mens antallet af gamere stiger. Så burde den ikke være længere.

Dette er et endnu dårligere argument, end argumenterne for at spil skulle øge vold.
Der er ikke nødvendigvis en korreleret sammenhæng mellem fald af kriminalitet og flere spillere. Derimod er der en sammenhæng mellem et lands økonomiske udvikling og forekomsten af voldelig kriminalitet.

Jeg synes at der er rigtig mange usaglige holdninger i denne tråd. Folk udtaler sig om ting, som de grundlæggende ikke har anden indsigt i, end at de bare lige tror at tingene forholder sig på en bestemt måde. Bottom line er, som SeventhSun siger, at spil er et anderledes medie end eksempelvis film og at vi som forskere derfor naturligvis er nødt til at undersøge effekten mediet. Spillerens interaktion med spillet er grundlæggende interessant og derfor bør vi ikke skynde os at råbe "SPIL UDGØR INGEN FARE!" eller "SPIL ER DJÆVLENS VÆRK!", men i stedet undersøge, præcis hvordan interaktionen med spilmediet kan udvikle mennesket.
Alf81Alf81Skrevet 21/04-12 10:39 
Hvis folk lader sig inspirere af et videospil, til at begive sig ud i en handling der forsager skade på et andet væsen, så er man sgu i stykker fra the get-go. Videospil, bøger, teater... En sådan person skal nok få vanvittige idéer, uanset.
Ting om dét og pis.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 21/04-12 13:28 
Jeg forstår ikke helt hvordan man kan bruge MW til at "træne" sig til at skyde folk.

Svarer til at bruge PES eller FIFA til at blive god til at spille fodbold IRL.
Alf81Alf81Skrevet 21/04-12 13:39, rettet 21/04-12 13:39 
"If Anders Breivik used COD to train to be a killer... I've been using Sonic The Hedgehog to learn how to fucking exercise." Citat: Jim Sterling.
Ting om dét og pis.
103 emne(r).
1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig