X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Fez


Svar
SumezSumezSkrevet 16/04-12 08:49 
Ifølge min Xbox Live er der masser der spiller Fez, og ifølge "hvad ser du frem til"-tråden var der mange der så frem til det her spil, så det må være på sin plads med en dedikeret tråd....


dRxL>
Gametrailers siger kun gode ting om det:
Se hele indlægget
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
86 emne(r).
1 2 > »

Svar
SumezSumezSkrevet 16/04-12 08:49 
Ifølge min Xbox Live er der masser der spiller Fez, og ifølge "hvad ser du frem til"-tråden var der mange der så frem til det her spil, så det må være på sin plads med en dedikeret tråd....


dRxL>
Gametrailers siger kun gode ting om det:
http://www.gametrailers.com/video/review-fez/729188

Sumez>
Er på 33% nu, og er indtil videre ret glad for det. Stilen og stemningen minder mig meget om Treasure Adventure Game.

Sumez>
Lige et tip. Jeg har lige gennemskuet spillets skriftsprog, og jeg vil anbefale alle selv at gøre det samme for at få det meste ud af spillet (altså i stedet for bare at slå det op på nettet).

Kan sige så meget at der er et sted, spillet aktivt prøver at lære spilleren hvad bogstaverne betyder, og det relaterer til en af de artifacts man finder undervejs. Det er måske ikke helt tydeligt hvor det er, hvis man ikke lige tænker over det, men det giver mening hvis man kender til et vist engelsk "ordsprog".

Wehner>
Har lige spillet Fez-demoen. Det virker umiddelbart supergodt!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 16/04-12 08:53, rettet 16/04-12 08:53 
Jeg mangler kun et par anticubes fra det store ur nu, men har også fundet et par sære røde cubes, som ikke vises i inventory. :)
Det er virkelig et stort spil. Jeg er godt nok kommet "hurtigt" igennem det, men jeg har også spillet hele søndagen og det meste af lørdag... Så man behøver ikke være bange for at det er "Braid-kort", fordi det er en puzzle platformer.

Der var et par gåder, jeg måtte læse mig til svaret til på nettet indtil videre. Navnligt den hvor man skal svare på et "sikkerhedsspørgsmål", den var virkelig sort, og jeg kan stadig ikke se hvordan man skulle kunne gætte det af sig selv, men nogen har åbenbart gjort det. Og så hvad man skulle gøre når man har snakket med de fire ugler. Jeg forstår det faktisk stadig ikke, men gjorde brug af en glitch der er nogen der har skrevet om, for at komme igennem den.
Men man skal virkelig passe på med at slå den slags op på nettet, man risikerer at få andre gåder spoilet, og det kan virkelig ødelægge spillet. Som jeg allerede har nævnt, vil jeg anbefale folk at lære tal-, skrift-, og indtastningskode-systemerne selv, det giver klart den stærkeste succesoplevelse.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 16/04-12 12:04 
Det er rart at se at der er så mange der er igang med FEZ på vennelisten - det er altså virkelig godt :)

Jeg er enig med Sumez i, at det er en god idé at finde ud af hvad spillet hieroglyffer betyder så hurtigt som muligt, men samtidig skal man heller ikke gå i panik hvis man ikke har opdaget tegnenes betydning godt inde i spillet. Der er rum man (jeg) når ret sent i spillet, som giver nogle kraftige hentydninger til hvert fald nogle af tegnenes betydning. Jeg kom lidt tilfældigt til at "gennemfører" spillet i går, med kun halvdelen kuberne fundet. Efterfølgende får man mulighed for at starte et new game+.

Jeg må indrømme at jeg synes det med tegnene er lige tidskrævende nok, og en del af dem meget svær at gennemskue. De virker en smule hæmmende for spillet, selvom det selvfølgelig bidrager til mystikken der dog i forvejen er meget fremtrædende i spillet.

Fez er så gennemsyret af kreativitet at det bestemt er et spil man ikke bør snyde sig selv for.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
Bede-xBede-xSkrevet 16/04-12 12:19, rettet 16/04-12 14:53 
Hvorfor ikke begynde med en anbefaling? Fez er sindsygt godt. Jeg er over 30 timer inde i det og udover lidt vrøvl med de tekniske aspekter, har det været en gennemgribende opslugende oplevelse af den slags, der kun kommer få af. Det starter med et mindfuck på en titleskærm, der ellers bringer tankerne tilbage i spilhistorien og det er nok det bedste hint man får om, at det her, er man slet ikke forberedt på.

I modsætning til mange moderne spil er Fez på usædvanligste vis ekstremt krævende af spilleren, på samme måde som Souls spillene var det, omend det i Fez ikke handler om evner med et joypad, men mere om at binde spillets kryptiske ledespor sammen.

Jeg har 17 billeder fra spillet på min mobiltelefon og 6 siders A4 ark fyldt med, hvad jeg forventede ville være vigtige spor og det er ret svært at se, at man skulle kunne gennemføre det helt uden den slags. Fez er hardcore som et gammeldags adventure spil og derfor er det værd at tænke over, hvor meget dedikation man føler et spil kan tillade sig at forlange af en, før man hopper ned i kaninhullet.

Til Lost fans: I har lige fundet jeres spil ;)

Vælger man at dedikere sig til Fez, får man til gengæld en oplevelse der i sin forening af nyt og gammel føles både anderledes og velkendt på samme tid. Det refererer tilbage i historien både gennem overgangen fra 2D til 3D, gennem den dobbelte opstartssekvens, i kravene til spilleren og i den næsten tutorial løse indgang til et spil af det omfang. At udviklerne er bevidste om hvilket stof spillet er lavet af og kommer fra, er man ikke i tvivl om, når man ser Zelda plakaten i Gomez' hus i starten af spillet.

Det er samtidigt også en meget moderne oplevelse, hvor man næsten aldrig bliver straffet for at gøre noget forkert. Man kan udforske spillet i sit eget tempo de fleste steder og bliver ikke stresset af fjender, som spillet slet ikke indeholder.

Der er en enorm tillid til at spilleren selv kan finde vej gennem spillets labyrint, modsat alt for mange af nutidens spil. Den slags føles befriende i Fez, men er også nødvendigt for at spillet kan overrumple en senere.

Af væsentlige negative ting om Fez er der faktisk kun teknikken. Udover periodiske frameskips møder man ret massive framedrops fra tid til anden og i min tid med spillet er det også gået ned to gange. Den slags er selvfølgelig utilgiveligt, men for hvad det er værd, så arbejder udviklerne på en patch. Nogle vil måske føle at der er for mange tryk puzzles i spillet og det er et legitimt kritikpunkt, selv om det aldrig påvirkede den samlede oplevelse for mit vedkommende.

Ellers er der kun tilbage og sige KØB. Køb for at støtte indiemarkedet, for at bakke op om intelligente produktioner der ikke stræber efter laveste fællsesnævner eller for at få en anderledes interessant oplevelse. Eller bare køb fordi det er et pisse godt spil.

Sumez>Men man skal virkelig passe på med at slå den slags op på nettet, man risikerer at få andre gåder spoilet, og det kan virkelig ødelægge spillet. Som jeg allerede har nævnt, vil jeg anbefale folk at lære tal-, skrift-, og indtastningskode-systemerne selv, det giver klart den stærkeste succesoplevelse.

Det er bestemt et spil man skal (forsøge at) løse selv. Det er en del af spillets essens, at man langsomt bliver hvirvlet dybere og dybere ind i det, indtil man er ude, hvor man ikke kan bunde.

Og med det i mente:

MASSIVE SPOILERS:

Sumez> Og så hvad man skulle gøre når man har snakket med de fire ugler. Jeg forstår det faktisk stadig ikke, men gjorde brug af en glitch der er nogen der har skrevet om, for at komme igennem den.

Når man har samlet parlamentet vil de sidde på uglen ude i regnvejrsområdet. Det er lidt a la den måde bosserne i nogle af Metroid spillene åbner for en ny vej, når de er besejret, så åbner uglen for et nyt rum, når man har fundet dem alle.

Sumez>
Der var et par gåder, jeg måtte læse mig til svaret til på nettet indtil videre. Navnligt den hvor man skal svare på et "sikkerhedsspørgsmål", den var virkelig sort, og jeg kan stadig ikke se hvordan man skulle kunne gætte det af sig selv, men nogen har åbenbart gjort det.

Den måtte jeg også læse på nettet og da jeg fulgte diskussionen på Neogaf som ledte op til løsningen måtte jeg også indse, at jeg aldrig var kommet på det selv. Et par uddrag af den diskussion:

Zane:
So the first thing I noticed was that the answer has to be eight letters long. Obviously. So the question is "What's my name?" And the hint is "My first half is what it is. My second half is half of what made it." Okay, everyone knows this so far.

But I made some discoveries I haven't seen talked about elsewhere. So one of the owls in the game says this upon talking to him: "The 13 circles. 64-bit name of God." Sounds like nonsense but I filed it away in my brain for later use. And this instantly came to mind when I discovered the security question puzzle. Here's why this is absolutely a hint.

64 bits is eight characters in ASCII. The answer to the question is eight letters long. Now, we have precedence for the game having you translate things into ASCII. There was the observatory which had you transcribe binary and then covert it into ASCII. So I wouldn't consider something like that a huge stretch.

Especially when you consider all the other evidence. You know how the owl mentioned "the 13 circles"? Another owl mentions "sacred geometry." The 13 circles is also known as a geometric figure called the Flower of Life, a religious symbol depicting the fundamental forms of space and time. The Flower of Life is also said to be sacred geometry.

In Judeo-Christian tradition, the Flower of Life also represents the six days of creation, in which God created life and the universe. In a famous passage in the Hebrew Bible, God says "I am that I am." This sounds very familiar to the question's hint of "My first half is what it is.

Now, one of the things associated with the Flower of Life, or the 13 circles, is Metatron's Cube, another figure of sacred geometry. Metatron's Cube is created from 13 equal circles. And Metatron is an angel mentioned in apocrypha such as the Second Book of Enoch. In these texts, it is said that Metatron is second only to YHVH, or God, in terms of rank of spiritual beings.

So here are the answers I tried, which didn't work:

Metatron
Cubetron (can't use "c" and "u" at the same time)
Troncube (likewise)

This is all of what I've managed to figure out. I do think this puzzle is heavily linked to religious symbolism. So anyone who's an expert on that stuff... feel free to chime in.

Feep:
When I thought of Metatron, even not knowing all the crazy stuff you just said, I just FELT like it was the answer. It seemed right to me. It IS Meta, and half of Polytron just seems obvious.

But the real question is, are we entering it correctly? I tried Metatron on the door-side of the room, with spaces, without spaces, reversed with spaces, reversed without spaces. But remember, all writing in the game is vertical. There IS theoretically a way to get all eight cubes stacked vertically, if you use the lower ledge, but the blocks don't want to go higher than two...they fall into each other, like a weird glitch.

There are five "circles" (squares, but they're concentric and look like a target) in the 4-cube door area. 7 squares and 8 square patterns also exist on the ground in some other areas...

De ramte løsningen eller måden den skulle udføres på kort efter: http://i.imgur.com/BB9wW.jpg

ligeledes havde jeg problemer med den gåde med stjernerne, som vist kan løses på to måder, men jeg da jeg faldt over følgende - igen fra Neogaf - indså jeg, at den også var uden for min rækkevidde:

Feep:
The stars do not show a repeating pattern. They pause for a moment just as full night begins, then run 96 flashes, then stop just as dawn begins. If you transcribe those and translate into 0's and 1's, and then separate into twelve groups of eight, you get ASCII code for "RTLTLTRTRTLT".

Jeg spiller uden rumble, hvilket gjorde et par enkelte andre puzzles umulige, første gang stemmegaflen i Virtual Boy zonen.

I øjeblikket sidder jeg ligesom resten af internettet fast ved monolith rummet og ethvert hint vil blive modtaget med kyshånd. Lader dog til at more Phil Fish:

https://twitter.com/#!/Polytron/status/191561891041124352

Er der andre som sidder fast har jeg fundet et par indlæg på forskellige forums, som måske/måske ikke peger i den rigtige retning:

Scratchmyears fra Gamefaqs:
None of this is probably relevant to the Monolith but just a bit of info regarding the owls and Metatron etc.

Much of the core concepts of Fez equate to allegories for various actual scientific theories, most notably String Theory and the theory of higher and lower dimensions. Gomez is a being who exists in three dimensions but can only perceive two of them. A higher-dimensional being (in this case a cube) enters the lower dimension and shatters Gomez's worldview. Humans are four dimensional beings but can only perceive three of them so a comparison to this concept would be a human coming in contact with a fifth-dimensional being (meaning one who lives in the fifth dimension but can only perceive the fourth, being our concept of time).

The above seems completely absurd when you think about it but there exists a geometric shape made of 13 concentric circles which contains the five platonic solids and is also connected to the Tree of Life in Kabbalah. This shape is called Metatron's Cube and it is an ancient symbol with connections to mathematics, harmonics, even the structure of the very elements that make up all of out existence. The 64-bit name of God is referring directly to this concept of "Sacred Geometry".

Now the Monolith (and the first ending to the game) are obvious allusions to 2001: A Space Odyssey, which is a story about humanity moving into a higher dimension. So all of this is actually a very educated commentary on the nature of the universe. I doubt any of this will be helpful in solving this final puzzle but it's a bit of fascinating info nonetheless. Regards.

Yiangaruga fra Neogaf:
It has to do with binary code.

Here's why I think that:
- Owl saying "64-bit name of god (METATRON)"
- The observatory cube puzzle used binary code, the other one the name METATRON
- The symbol on the floor of the BM room has the symbols for "0" and "1" in it
- The following tweets, both from people who know the solution for the BM room:
https://twitter.com/#!/treyher/statu...03587992928256
https://twitter.com/#!/Disasterpeace...24848374636545 (It says "Thank you" in binary)

I have a feeling this is going in the right direction.


EDIT: We also now know that it's a 8 button input only containing Up, Down, LT, RT, and A. Which makes it 400,000 ~permutations to brute force.

Måske har det noget at gøre med de mange cirkler der findes rundt omkring i spillet. w00tazn fra Something Awful Forums har samlet deres lokationer i en post:

1 circle - Starting Village
2 circles - At the top the arch-like island off of the first "warp" area. This island was used for one of the treasure maps.
3 circles - On top of bell tower
4 circles - ?
5 circles - Prehistoric village
6 circles - Crying waterfall island
7 circles - "Future" village past
8 circles - "Future" village present


Har ikke fundet noget at bruge dem til overhovedet. Er også muligt at det er 3D brillerne man får efter anden gennemførsel som spiller ind, ligesom første persons perspektivet kunne bruges til en del koder.

MASSIVE SPOILERS SELV FOR DEM SOM ER IGENNEM SPILLET:

Efter første gennemførsel kan man trykke fire gange op + a for at flyve. Spolerer selvfølgelig spillet hvis man benytter det så tidligt.

SPOILERS SLUT

EDIT: Jeg har lige rettet Fez til Gomez et enkelt sted :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 16/04-12 12:21 
Echelon VI>
Jeg kom lidt tilfældigt til at "gennemfører" spillet i går, med kun halvdelen kuberne fundet. Efterfølgende får man mulighed for at starte et new game+.

Der er iøvrigt enkelte puzzles der KUN kan løses i New Game+. Jeg synes godt nok ikke det er helt tydeligt hvilke det er, men når først man er på NG+ opdager man det hurtigt.

Jeg må indrømme at jeg synes det med tegnene er lige tidskrævende nok, og en del af dem meget svær at gennemskue. De virker en smule hæmmende for spillet, selvom det selvfølgelig bidrager til mystikken der dog i forvejen er meget fremtrædende i spillet.

Det er også lidt irriterende at det er noget der tager SÅ lang tid, men at "indeksere" dem er ikke så besværligt igen, når man har gennemskuet tricket i det rum, jeg hentyder til ovenfor.
Men der er VIRKELIG meget tekst i spillet der skal/kan decifreres, og ofte tager det lang tid blot pga. den måde det er skrevet, så det er svært at holde styr på hvor langt man er kommet. Og langt størstedelen af "hieroglyf-teksten" i spillet er fuldstændig overflødig, både for puzzles og spillets plot. Selv det den gyldne cube siger i starten af spillet er stort set uden betydning.

Generelt er der rimelig mange puzzles der går igen i en sådan grad at de bliver redundante (der er VIRKELIG mange af de der find koden og indtast den, hvor kun få afviger særligt i den måde de opdages), og visse dele af spillet virker noget mindre finpudsede, især når spillet har at gøre med blokke der kan bevæge sig, både dem der prøver at mase Gomez, dem der roterer, og de kasser man kan flytte rundt på er lige lovlig glitchy.

Men når spillet fungerer, fungerer det til gengæld også fremragende. Spillet brillierer når man opdager nye områder der leget med helt nye koncepter. F.eks. det lille område med "8-bit" farver, hvor baggrundsmusikken er vævet ind i banernes platforming-udfordringer.
På denne måde kan jeg kun gentage min tidligere udtalelse om at spillets udtryk og stemning minder utroligt meget om http://www.playright.dk/forum/emne/33909-treasure-adventure-game]Treasure Adventure Game[/LINK]" target="">Treasure Adventure Game, og hvis man er charmeret af Fez, synes jeg man bør hente det spil med det samme, det er trods alt gratis.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 16/04-12 12:36, rettet 16/04-12 12:42 
SPOILER-DISKUSSION

Bede-x>
Når man har samlet parlamentet vil de sidde på uglen ude i regnvejrsområdet. Det er lidt a la den måde bosserne i nogle af Metroid spillene åbner for en ny vej, når de er besejret, så åbner uglen for et nyt rum, når man har fundet dem alle.

Det var så bare det de ikke gjorde. :\ Jeg vente tilbage til uglen, og der var de ikke.
Så jeg udnyttede glitchen til at komme videre alligevel, og da jeg kom tilbage var de fire ugler der, men vejen var stadig "lukket", og rummet vises stadig med hvis outline og et spørgsmålstegn-ikon. Er der noget man skal gøre, når uglerne er dukket op, eller er mit spil bugged for evigt?

De ramte løsningen eller måden den skulle udføres på kort efter: http://i.imgur.com/BB9wW.jpg

Kunne det tænkes at det kun er et tilfælde at det virker? Jeg synes ikke "Metatron" er indlysende, og at man skulle skrive sidelæns er unødigt forvirrende. Derudover virkede det heller ikke for mig, før jeg byttede om på de to T'er! At man så også skal rotere to gange for at bruge koden virker bare over-the-top forvirrende. Kan det tænkes at der står noget på bagsiden af de kasser der staver "Metatron", som giver mere mening??

ligeledes havde jeg problemer med den gåde med stjernerne, som vist kan løses på to måder, men jeg da jeg faldt over følgende - igen fra Neogaf - indså jeg, at den også var uden for min rækkevidde:

Feep:
The stars do not show a repeating pattern. They pause for a moment just as full night begins, then run 96 flashes, then stop just as dawn begins. If you transcribe those and translate into 0's and 1's, and then separate into twelve groups of eight, you get ASCII code for "RTLTLTRTRTLT".


Den er jo fuldstændig umuligt at få uden at optage den, og selv hvis man gør det, hvordan skulle man så gætte det?
Det må være rent tilfældigt jeg fik den, så. :) Jeg skrev noget af mønsteret ned indtil jeg gav op og konkluderede at de ikke gentog sig. Så prøvede jeg bare at trykke lidt tilfældigt frem og tilbage på RT og LT i et mønster der mindede om det jeg havde skrevet ned, og det gav så åbenbart pote næsten øjeblikkeligt. Rent held.

Men det giver vel mening at den (hvis man løser den rigtigt :)) er uforholdsmæssig svær at gennemskue når den, ligesom "Metatron", giver en af de der sjældne røde cubes. Jeg tror tankerne bag disse puzzles, ligesom monolith-rummet, er at få hele internettet til at samarbejde om løsningen.

Jeg spiller uden rumble, hvilket gjorde et par enkelte andre puzzles umulige, første gang stemmegaflen i Virtual Boy zonen.

Syndt, det var helt klart et af de sjovere puzzles, som jeg nød at finde løsningen på.

I øjeblikket sidder jeg ligesom resten af internettet fast ved monolith rummet og ethvert hint vil blive modtaget med kyshånd. Lader dog til at more Phil Fish:
https://twitter.com/#!/Polytron/status/191561891041124352
Er der andre som sidder fast

Mon ikke alle sidder fast der? Der er ikke nogen på leaderboards der har en score over de der 209.6 eller hvad det nu er. Bortset fra én der har præcis 100 point højere, hvilket mest af alt ligner en fejl.

SPOILERS SLUT
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 16/04-12 12:42 
Det der med "metatron's cube" lyder meget spændende, og bestemt som noget der kunne have en betydning for spillet. Ligner det her ikke også noget af det der sker i slutsekvensen??

Fez
Fez
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 16/04-12 12:48 
SPOILER-DISKUSSION IGEN :P

Mht. Monolith-puzzlet. Jeg går ud fra at vi leder efter en 8-del kode som skal indtastes mens man står i "1-feltet", og som må formodes at være på den brændte del af skattekortet?

Kan der være hints til et tastetryk i hver af de rum med skjulte cirkler, hvor antallet af cirkler indikerer rækkefølgen?

SPOILER SLUT
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 16/04-12 13:34 
STADIG EN SPOILER DISKUSSION:

Sumez>
Det var så bare det de ikke gjorde. :\ Jeg vente tilbage til uglen, og der var de ikke.

Hm, det forstår jeg ikke. Enten er det en af de ting man kan løse på flere måder ligesom QR koderne og tronerummene, eller også er der tale om en bug. Det sidste ville ikke undre mig, for spillets absolut svageste side er teknikken..

Sumez>
Kan det tænkes at der står noget på bagsiden af de kasser der staver "Metatron", som giver mere mening??

Måske, men når man følger diskussionen på diverse boards føles det som om, det giver mening på den måde, at man indlæg for indlæg kan se de kommer tættere på løsningen, indtil en råber bingo. Kan godt tænkes, at der er en anden enklere løsning som er gået folk forbi.

Sumez>
Men det giver vel mening at den (hvis man løser den rigtigt :)) er uforholdsmæssig svær at gennemskue når den, ligesom "Metatron", giver en af de der sjældne røde cubes.

Ja, tendensen har været at de gule cubes er lette, anticubes skal man tænk noget over og de røde kræver input fra mange spillere der arbejder sammen mod et fælles mål.

Sumez>Jeg tror tankerne bag disse puzzles, ligesom monolith-rummet, er at få hele internettet til at samarbejde om løsningen.

Var også derfor jeg fik Lost i hovedet mens jeg spillede det, for det havde også en masse diskussion på diverse boards, om hvad der forgik i serien. Lad mig i den forbindelse slå fast, at jeg hurtigt blev af den overbevisning at Lost aldrig ville munde ud i en løsning på de spørgsmål der blev stillet op. Da slutningen kom blev jeg ikke skuffet. Eller det vil sige, jeg BLEV skuffet, men fik indfriet mine forventninger :)

Men den måde tråde om Fez har udviklet sig på, minder meget om den måde Lost tråde kørte på, med den undtagelse at jeg faktisk har forhåbninger om, at der ligger en logisk løsning i den anden ende, obskur som den så måtte være. Det har været en del af oplevelsen af spillet at følge diskussionen om spillet. Lidt ærgeligt at den slags for altid går tabt for at blive erstattet med opslag og spil guides..

Sumez>
Syndt, det var helt klart et af de sjovere puzzles, som jeg nød at finde løsningen på.

De var også ret geniale og selvom jeg ikke havde mulighed for at løse dem uden rumble, kunne jeg sagtens sætte pris på dem, da jeg opsøgte løsningen. I det hele taget var det nok den retning Polytron skulle været gået i, når de skulle præsentere nye tryk puzzles: Stadig tryk puzzles som løsning, men en ny måde at finde dem på. Ikke at det - som tidligere nævnt - trak nævneværdigt ned i min oplevelse.

Sumez>
Mon ikke alle sidder fast der?

Jeg har i alle fald ikke kunne finde nogen løsninger på nettet endnu og det er ikke fordi, jeg ikke søger :)

Sumez>Der er ikke nogen på leaderboards der har en score over de der 209.6 eller hvad det nu er. Bortset fra én der har præcis 100 point højere, hvilket mest af alt ligner en fejl.

Det er en glitch som benyttes til at få flere cubes. Skulle som jeg har forstået det vist ødelægge den rigtige slutning.

Sumez>Kan der være hints til et tastetryk i hver af de rum med skjulte cirkler, hvor antallet af cirkler indikerer rækkefølgen?


Jeg tror, det er noget i den retning, for cirklerne er det eneste som man ikke har kunne finde en funktion til. Et eller andet må de jo være til? Ellers er de da verdens største ikke-kvindelige cock tease :P

SPOILER SLUT
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 16/04-12 13:39 
Echelon VI>
Jeg kom lidt tilfældigt til at "gennemføre" spillet i går, med kun halvdelen kuberne fundet. Efterfølgende får man mulighed for at starte et new game+.

Jeg må indrømme at jeg synes det med tegnene er lige tidskrævende nok

Hvor lang tid tog det for dig sådan ca.?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 16/04-12 13:46 
Bede-X skriver at han er over 30 timer inde nu, han har dog fundet alle 64 cubes, modsat Echelon VI der ifølge det indlæg "kun" har fundet lidt over 32.

Jeg har ingen anelse om hvor lang tid jeg har spillet, kan det ses nogen steder? Jeg vil skyde på mindst 15.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 16/04-12 14:03, rettet 16/04-12 14:41 
Sumez>
Jeg har ingen anelse om hvor lang tid jeg har spillet, kan det ses nogen steder? Jeg vil skyde på mindst 15.

Jeg har brugt over ti timer hver eneste dag(nat) her i weekenden, men hvor lang tid spillet eller alfabetet/tallene tager at gennemføre/opdage, er meget individuelt. Der er jo tale om gåder og sammenhænge og hvornår man lige regner den ud. Alene det at man nu ved, at der er noget at regne ud, er nok behjælpeligt.

Tag dog ikke fejl: Det kræver dedikation, selv om jeg er af den overbevisning, at man kan få meget ud af spillet, selv om man er nødt til at søge hjælp. Det har jeg jo selv været tvunget til og det kan diskuteres, om ikke spillet opfordrer til det.

Alligevel kan jeg sagtens sætte pris på en gåde, der var over mine evner at løse. Bortset fra gåderne/glitches/crashes er det stort set frustrationsfrit. Man kan ikke dø og bliver knap straffet for at træde ved siden af. Så giv det endelig en chance, Lasse. Det frustrerer kun i det omfang, du selv tillader det. En guide kan hurtigt hjælpe dig videre, bortset fra der jeg/vi sidder fast nu, forstås ;)

Har forresten lagt mærke til at tråde om Fez er nogle af de mest spoiler markerede, jeg er stødt på. Det er nok ikke tilfældigt :)

SPOILERS

Sumez>
Ligner det her ikke også noget af det der sker i slutsekvensen??

Jo. Må jeg lige kaste et blik på senere, selv om jeg kun har adgang til slutsekvens to i øjeblikket.

SPOILER SLUT
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 16/04-12 14:10 
Det lyder ikke helt som det lille, hurtige fix, jeg skulle bruge inden Witcher 2, men jeg tror nu, jeg låser det op alligevel, næste gang jeg sidder ved maskinen :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 16/04-12 14:14, rettet 16/04-12 14:17 
Fez er bestemt ikke et lille hurtigt fix. Det er et unikt spil, og en verden at fordybe sig i. Jeg vil dog mene at det godt KAN spilles som et "lille hurtigt fix", hvis man vælger at se helt bort fra de dybere paraleller og fortællinger der ligger gemt i spillet, og udelukkende fokuserer på de gule cubes (som er dem man belønnes med for udforskning og simple platform/perspektiv-puzzles), og ignorere størstedelen af de blå anti-cubes.

Men så går man på den anden side også glip af en af de mere fornøjelige ting ved spillet, og jeg tror det er svært at ignorere, selv hvis man gerne vil. :)

Iøvrigt sendte Shopto Witcher 2 til mig i torsdags, så jeg har også sat alt ind for at komme gennem så meget af Fez som muligt før jeg får det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 16/04-12 14:16 
Men sikkert bedre end at gå glip af det hele :) Vi får se. Er i hvert fald optaget de næste par dage, men jeg skal nok lige give en melding senere, hvis jeg får spillet det "light".
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 16/04-12 19:12 
Der er nogen på leaderboards der har fået 212.5% (2) og 234.4% (1) - mon de har knækket "monolith-gåden", eller er det bare endnu en glitch?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 16/04-12 20:16 
SPOILER SPOILER

Hvordan læser man "tome" artifacten?
Der er folk der har oversat tegnene, men har kun fået nonsense ud af det, men det ligner anagrammer af en art. En gut et sted har posted denne oversættelse, men ikke noget om hvor han har det fra:

FROM OUT OF NOWHERE
IMPOSSIBLE VISITORS
OUR BENEFACTORS

WATCHING OVER US
IN THE HIDDEN FOLDS OF SPACE
IN FRONT OF BEHIND

GIVE THE GOLDEN GIFT
A DEEP REVELATION
OUR EYES WIDE OPEN

SHAPES TO TESSELLATE
WITH SACRED GEOMETRY
AN EMPIRE TO BUILD

A NEW PERSPECTIVE
THINGS UNSEENS BUT ALWAYS THERE
A NEW DIRECTION

THE HEXAHEDRON
THE SIXTY FOUR BIT NAME OF GOD
THE POINT OF ORIGIN

A PATTERN A CODE
A DEEP UNDERSTANDING
A GATE TO THE STARS

ALL OF TIME AND SPACE
AND THE SPACE OUTSIDE OF SPACE
WHERE DOES IT END
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 16/04-12 20:27, rettet 16/04-12 20:37 
SPOILER

Sumez>
En gut et sted har posted denne oversættelse, men ikke noget om hvor han har det fra:

Den skulle være blevet løst ud fra følgende(taget fra Feep på Neogaf):

Tome was solved; people are going through it and solving it now. Surprised no one figured it out earlier...

You have to read it "three dimensionally", moving page by page for each letter. The order of pages is: 1, 5, 2, 6, 3, 7, 4, 8. They spell out Haikus.

Nothing interesting yet...and I already tried the sequence of button inputs corresponding to the numbers in the boiler room, in the order 1, 5, 2, 6, 3, 7, 4, 8, and nothing. = P

Spørgsmålet er så om det har noget med monolith'en at gøre? Ellers meget passende tekst til spillets ramme og lidt smukt. Det får mig i hvertfald til at smile anerkendende :)

SPOILER SLUT
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 16/04-12 20:51, rettet 16/04-12 20:53 
Men hvordan "åbner" folk bogen og finder teksten!?
edit: Nevermind, fandt endelig ud af det...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 16/04-12 20:53 
Hvad mener du? Man går ind på den og trykker X. Eller misforstår jeg spørgsmålet?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 16/04-12 21:19 
Ja det gør man :) det var åbenbart ikke indlysende for mig.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 17/04-12 10:39 
Det bedste ved spillet er soundtracket, og det kan købes fra $5 her:

http://disasterpeace.com/album/fez

Køber man nu, får man 15 af sangene med det samme, resten kommer på fredag.
SumezSumezSkrevet 17/04-12 10:40 
Soundtracket er rigtig godt, men det er ikke det bedste ved spillet. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 17/04-12 10:45, rettet 17/04-12 10:45 
Det skal du da ikke bestemme :)
SumezSumezSkrevet 17/04-12 10:51 
Jo!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 17/04-12 10:55 
ok, det skulle du bare have sagt fra starten!
SumezSumezSkrevet 17/04-12 12:24, rettet 17/04-12 12:25 
Men nu går der faktisk spekulationer om at soundtracket, der som nævnt kommer den 20., vil indeholde et hint til at løse det sidste puzzle i spillet. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 17/04-12 13:05 
Jeg tror jeg misser en masse interessant i Fez. Der er mange gåder og puzzles jeg ikke har klaret endnu, men jeg føler ikke jeg har fundet det sted, der forsøger at lære mig at læse de der tegn, og jeg er alligevel 21. cubes inde...
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 17/04-12 13:26, rettet 17/04-12 14:55 
Jeg havnede der også først meget sent. Men spillet er jo fuldstændig nonlineært, så hvad man opdager hvornår er meget individuelt.
Altså, det er heller ikke fordi det er TYDELIGT at der er et sted der prøver at lære dig det, og der er vist i grunden flere måder at gennemskue det. F.eks. er der mange skilte og lignende der logisk nok beskriver et objekt i nærheden. Eks. "Warp room". :)


HINT NEDENFOR:

Der er et "skilt" i spillet, der netop beskriver noget i nærheden, men det er en længere sætning med alle bogstaver fra det engelske alfabet, så det er i princippet det eneste man behøver.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 17/04-12 14:52, rettet 17/04-12 15:03 
Sumez>
Men spillet er jo fuldstændig lineært, så hvad man opdager hvornår er meget individuelt.

Du mangler vist et "ikke" :)

SPOILER

Sumez>Jeg tror tankerne bag disse puzzles, ligesom monolith-rummet, er at få hele internettet til at samarbejde om løsningen.


Hvad nu hvis det her var løsningen? At der ikke er noget reelt svar, men at meningen er at mængder af folk skal sidde og inputte kodetryk, indtil en rammer det rigtige. Det ville selvfølgelig virke sindsygt plat for folk der ser spillet udefra og ikke har fulgt diskussionen omkring det, men i konteksten giver det næsten mening.

Eller det gør det selvfølgelig ikke, men når man har siddet og stirret og tænkt over cirkler og firkanter i lang tid nok, gør det :)

SPOILER SLUT
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 17/04-12 15:03, rettet 17/04-12 15:04 
Bede-x>
Du mangler vist et "ikke" :)

Eller et "non" :D


SPOILERBOILER

Bede-x>
Hvad nu hvis det her var løsningen? At der ikke er noget reelt svar, men at meningen er at mængder af folk skal sidde og inputte kodetryk, indtil en rammer det rigtige. Det ville selvfølgelig virke sindsygt plat for folk der ser spillet udefra og ikke har fulgt diskussionen omkring det, men i konteksten giver det næsten mening.

Jeg har læst en del omkring på GameFAQs og lignende, og der er vist mange der deler din teori om at Phil Fish bare "troller" folk, og der er åbenbart 2(?) der har løst gåden, som begge påstår at der ikke er nogen logisk måde at finde koden, men at den blot skal "brute forces". Men der er jo ingen måde de kan vide at det er den "rigtige måde", hvis det er det de har gjort?
Jeg synes også det ville være ret latterligt, når nu der ER så mange dybe tanker og hemmeligheder bag Fez, at løsningen på den ultimative hemmelighed i spillet så skulle være at der slet ikke er nogen hemmelighed. Det ville da været fuldstændig spild af et fantastisk potentiale, og jeg tror ikke på det.

Men der er også nogen der har organiseret et kollektivt bruteforce-forsøg. De knap 400.000 kombinationsmuligheder, kan i princippet afprøves ved "kun" at indtaste en kontinuerlig rækkefølge bestående af ligeså mange tastetryk (tænk på at når man har trykket på 9 knapper, har man i princippet afprøvet 2 kombinationer af 8, og 3 kombinationer efter 10 tryk, osv.). Så de er blevet delt op og organiseret via Google Docs. Der burde højst gå et par dage før nogen har fundet koden. Så er det "bare" at "reverse engineer"e løsningen. :P

SPOILERSLUT
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 17/04-12 15:34, rettet 17/04-12 15:36 
SELVFØLGELIG SPOILER

Sumez>
Så de er blevet delt op og organiseret via Google Docs. Der burde højst gå et par dage før nogen har fundet koden. Så er det "bare" at "reverse engineer"e løsningen. :P

Lol. Jamen, det er da godt, vi har nogen på sagen :)

Jeg har set folk er begyndt at samle de 7 cirkler(firkanter) i spillet og ligge dem oven i hinanden:

Fez

Fez

Det er bare underligt, at der kun er syv, men alt efter hvordan man tæller, så stikker pyramiden hvor de røde cubes skal afleveres syv klodser op over vandet.Tæller man det med man står på, er det dog otte, men det uagtet tænkte jeg lidt i retningen af, at cirklerne ikke skal ligges overi hinanden, så de danner et to dimensionelt billede, men måske løftes til en pyramide form og det så danner noget? Cirklerne er i forvejen konstrueret af 1-8 streger(hvor 4'eren mangler), så det ville være logisk at nr 1 var øverste og resten så fulgte nedad. Ja, det er bare strøtanker..

SPOILER SLUT
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 18/04-12 12:38 
Kan du ikke linke til den neogaf tråd du finder alt guffet i, Bede? Jeg sidder lige så fast som alle andre nu :/
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
Bede-xBede-xSkrevet 18/04-12 13:39, rettet 18/04-12 13:39 
Den på Neogaf er her:

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=469335

Og så er der en på Something Awful her:

http://forums.somethingawful.com/showthread.php?threadid=3478675

Men jeg følger også med inde på Rllmukforum og Gamefaqs, for at se hvad folk finder ud af ;)

SPOILER

Hvis nogen kunne tænke sig at støtte brute force forsøget - som gik ned første gang - så er her et link, hvor forholdene er lidt bedre organiseret:

http://fez-monolith.heroku.com/

SPOILER SLUT
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 19/04-12 01:14, rettet 19/04-12 01:21 
SPOILER

Så lykkedes det:

http://www.giantbomb.com/fez/61-24768/monolith-solution/35-543751/#6

Jeg har testet den og den er god nok. Nu mangler vi så bare en reel løsning.

SPOILER SLUT
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 19/04-12 01:19 
Whee! Det må jeg prøve i morgen. Er spændt på om nogen også finder løsningen på gåden. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 19/04-12 11:09 
Tal for links, Bede.

Det bliver spændende når folk får regnet den ud :)
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
SumezSumezSkrevet 19/04-12 13:00 
...men lidt et antiklimaks, at der ikke sker noget? :)
Mangler vi noget mere?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 19/04-12 13:28 
Jeg går næsten ud fra at der er noget vi alle sammen har overset.

SPOILER ADVARSEL



I rummet med hjertet er en del af monumentet skjult under vandet. Det nederste af den, kunne godt ligne en warp gate stillet på hovedet. Der er desuden en platform man kan stå på, på alle fire sider, hvis man stiller sig ned til vandkanten. Jeg har en ide om at vandet kan sænkes i rummet, så der kommer mere til syne.

Kan man bruge den der skull artifact til noget?

SPOILER SLUT
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
WehnerWehnerSkrevet 22/04-12 12:24 
Jeg har nu fjorten terninger samt to anti. Det er utrolig godt, synes jeg, og appellerer ikke kun til fans af artsy 2d. Klar anbefaling fra mig!
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 22/04-12 13:23 
SPOILER ADVARSEL:



Der er en masse billeder gemt i soundtracket og en QR-kode. Løsningen på monolithen er dog ikke fundet derigennem (endnu).

http://www.gamefaqs.com/boards/961239-fez/62594884?page=7

SPOILER SLUT
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
SumezSumezSkrevet 22/04-12 13:25 
Så fik folk alligevel ret mht. soundtracket! :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 23/04-12 00:15 


Ars technica om den sidste store uløste gåde
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Captain NCaptain NSkrevet 24/04-12 21:52 
Syntes Fez var en fed oplevelse at prøve. Lidt på den korte side og med lidt for meget disorientering og til tider chubby framerate men overall rigtigt fedt. Jeg er ikke rigtigt kommet så godt igang med new game + endnu men planlægger jeg snart at gøre også.
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
WehnerWehnerSkrevet 24/04-12 22:49 
Fed framerate er bare win!
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 24/04-12 23:32 
Den korte side? :o Jeg var virkelig overrasket over hvor langt det var.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 25/04-12 10:58 
Wehner>
Fed framerate er bare win!

Tihi :D

Mon ikke Captain N mangler størstedelen af antikuberne, hvis han mener at spillet var kort? Det kommer selvfølgelig også an på hvor ivrig man har været med at bruge guides.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
WehnerWehnerSkrevet 03/05-12 13:25 
Så er jeg på 20 cubes, 5 anti samt 1 artifact og har kun brugt guide en enkelt gang, hvor jeg lige ville hurtigt videre. Nu synes jeg til gengæld, det begynder at gå langsommere, her efter at have været i "Amstrad CPC464-monokrom-land". Men mit største problem er, at navigere rundt mellem spillets verdener. Er der eksempelvis en nem måde at komme hjem til landsbyen på, eller skal man "manuelt" bruge den store teleporter-cube og tage resten til fods hver gang?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 03/05-12 13:31 
Hvad skal du hjem til landsbyen efter?
Jeg har kun været der tilbage én gang, for at ordne den puzzle med koden i boiler-rummet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 03/05-12 13:38 
Dunno... Jeg savner den bare.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
86 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig