X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Fire Emblem: Awakening


Svar
DarkbeatDarkbeatSkrevet 29/03-12 20:32 
Fire Emblem: Awakening er på vej til 3DS og jeg glæder mig da det er én af mine ynglings Nintendo franchises. EU release engang hér i 2012.

Her er en overview trailer hvor man kan se gameplayet
http://youtu.be/tj7-frSb7BU

CGI Trailer
http://youtu.be/-tqyLpxKE1w
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 29/03-12 20:40, rettet 29/03-12 20:50 
Det ser heldigvis meget pænere ud, end den hæslige omgang vi blev spist af med på NDS. Jeg var ret vild med de to spil til GBA, dog nok mest de flotte 2D-sprites og de fabelagtige animationer. Det kommer på listen :)
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
DarkbeatDarkbeatSkrevet 29/03-12 20:46 
Yeah. Det på NDS var helt ærligt også lidt kedeligt, men så vidt jeg har forstået var det også et remake af det første Fire Emblem spiller eller et Fire Emblem spil der kun kom i Jap?
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 29/03-12 20:54 
Der kan man bare se. Wikipedia siger begge dele: Det første Fire Emblem, som kun kun i Japan. Jeg kan se at det stadig er Intelligent Systems der står for udviklingen - de har lavet mange spil jeg har sat pris på. Mon ikke det går hen og bliver helt godt!?
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
SumezSumezSkrevet 28/03-13 22:20, rettet 28/03-13 22:20 
Awakening har fået helt vildt gode anmeldelser, det skulle være et af de bedste spil overhovedet i serien.

http://www.metacritic.com/game/3ds/fire-emblem-awakening]92 / 100 på Metacritic[/LINK]" target="">92 / 100 på Metacritic
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 28/03-13 23:29, rettet 28/03-13 23:29 
Og der er netop kommet en demo på eShoppen til de interesserede.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
RJKRJKSkrevet 01/09-13 18:56, rettet 01/09-13 18:58 
Det er synd at dette fremragende spil ikke har fået mere opmærksomhed.

På trods af at jeg er fan af genren, så er jeg aldrig rigtigt kommet i gang med serien tidligere. Det er jo de færreste af spillene der er på engelsk, og selv blandt dem har jeg hurtigt opgivet, fordi de fremstod for tørre og besværlige. Awakening fangede mig dog med det samme, og der er praktisk talt ingen irritationsmomenter. Det hele er bare gennemført godt lavet og finpudset i en grad, man sjældent ser.

Jovist, det er stadig en smule tørt i forhold til de fleste japanske S/RPG'er, og det er så godt, at det slutter alt for hurtigt. Der er til gengæld ret meget dybde i personernes forhold, hvor man kan opbygge kærlighedsforhold og få figurerne gift, hvormed der åbnes op for nye sidemissioner og figurer. Det fik mig til at gøre noget jeg aldrig nogensinde har gjort med et spil før - da jeg havde gennemført det første gang, startede jeg straks forfra og gennemførte det igen. Selvom hovedhistorien er den samme, så udviklede figurerne sig meget forskellige, så jeg fik mange forskellige oplevelser ud af de to gennemførsler, hvilket jeg påskønner.

En sidste ting jeg vil fremhæve er spillets portrættering af kvinder. Det hænger jo nok sammen med Intelligent Systems lidt tørrere stil, men det er alligevel rart at se et japansk spil, der i nogen grad omhandler kærlighed og sex, uden at alle kvinderne ligner store børn med kæmpe bryster og minimal beklædning. De fleste af figurerne falder heller ikke i de sædvanlige spilkvinde-stereotyper. De er hverken uduelige blondiner der skal reddes, eller actionhelte med bryster. Kvinderne er selvstændige og stærke personligheder, der kæmper på hver deres måde, ofte med feminine kvaliteter. Som eksempel den kvindelige leder af en af nationerne, som nægter at udgyde blod og med udgangspunkt i dette overbeviser modstandernes soldater om at krigen skal stoppe, ved at ofre sig selv. I mange tilfælde fremstår kvinderne faktisk klogere og dygtigere end mændene, og det virker generelt som noget man er gået bevidst efter. Det kan man jo ikke sige om ret mange spil...

Jeg læste et sted at Intelligent Systems var blevet stillet stolen for døren af Nintendo, og at dette ville blive det sidste Fire Emblem, hvis ikke det solgte markant bedre end de sidste spil. Og at de af samme grund så virkelig kæmpede hårdt, for at få alle deres idéer med og lave et fremragende spil, så serien fik en værdig afslutning. Det opnåede de så og mere til, og salgstallene skulle være gode nok til, at serien fortsætter. Kan det tilnærmelsesvis holde den her kvalitet, så er det noget jeg ser meget frem til.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 01/09-13 20:41 
Jeg er selv igang med spillet, men er slet ikke noget langt nok til at kunne sige noget særligt om det. Blev dog revet væk af demoen, og er indtil videre også vild med spillet. Det går desværre lidt langsomt for mig for tiden, da al den tid jeg normalt ville bruge på håndholdt, pt. er reserveret til at kæmpe mig igennem en ufatteligt tung bogserie :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
GoodtimesGoodtimesSkrevet 01/09-13 22:05, rettet 01/09-13 22:07 
Over halvdelen af de 11 spil i hovedserien kan jo ellers fås på engelsk efterhånden.
"Shadow Dragon" "Blazing Sword" (som bare er udgivet som 'Fire Emblem'), Sacred Stones, Path of Radiance, Goddess of Dawn, og nu Awakening.

Af disse har i hvert fald Blazing Sword, Sacred Stones og Goddess of Dawn kvindelige figurer, som ikke er "dumme blondiner", i meget store roller, hvis ikke ligefrem hovedroller. Der er i hvert fald rigeligt at gå i gang med, hvis man tiltales af denne type spil.
RJKRJKSkrevet 01/09-13 22:21 
Jeg tæller det nu som at det kun var 5 ud af 13 titler der var på engelsk, før Awakening :) Selvfølgelig når alt medtælles.

Men ja, jeg vil give dem chancen igen. I hvilke af dem udover Awakening slipper man for "permanent død", når man mister en karakter i kamp? Det har jeg svært ved at forliges med...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
3of193of19Skrevet 01/09-13 22:57 
Ingen af dem Rune. "Casual Mode" er noget nyt i Awakening, og også grunden til jeg overhovedet gad købe det. Mega irriterende at bruge en time på en kamp og så pludselig smides der 3-4 fjender på marken ud af shroud of war og man mister en eller flere figurer. Og da man ikke kan gemme i en kamp (kun "suspend") kunne man så starte forfra eller fortsætte uden de figurer (hvilket i det lange løb kan resultere i at man ikke kan klare senere kampe hvis det sker for ofte.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 01/09-13 23:08 
Jeg er enig i at det nye Fire Emblem er virkelig godt. Jeg ville egentlig have været tilfreds ved mere af det samme med ny grafik og en god historie. Dog er der er en overraskende ny dybde og massere af ting at opdage i spillet som gradvist bliver låst op jo mere man spiller.
Jeg har haft lagt det på hylden i et par måneder pga. andre spil, men skal helt klart igang med det igen snart.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 02/09-13 12:34 
Virker spillet for let hvis man vælger at spille uden permadeath? Det har også altid været et kæmpe turn-off at ens characters døde for evigt, og endnu mere dumt når de stadig var med i cut-scenes fremover. Men omvendt har jeg heller ikke lyst til at spille spillet hvis man så bliver frarøvet al udfordring uden den feature.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 02/09-13 12:44, rettet 02/09-13 12:45 
Jeg kan godt lide idéen om permadeath, men problemet er at det i praksis blot fremmer save-scumming, så at fjerne det synes jeg ikke gør spillet meget nemmere så meget som det fjerner et stort irritationsmoment.

Casual mode gør dog også at man kan insta-save midt i en kamp, hvilket lidt ødelægger det taktiske og konsekvenserne af at tage chancer i spillet. Jeg bruger det ikke selv.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 02/09-13 12:50 
Heller ikke jeg. Iøvrigt er der historie elementer/samtaler der ikke giver mening når en eller flere af karakterende er døde, men stadig dukker op.
j/k
JmogJmogSkrevet 02/09-13 13:17 
Det giver fin mening. De dør aldrig. De bliver så sårede at de ikke længere kan være med i kampen.
SumezSumezSkrevet 02/09-13 13:33 
Perma-wounding!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 02/09-13 13:51, rettet 02/09-13 13:51 
Men de går, står og flirter som altid.. :)
j/k
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 02/09-13 15:44 
Jeg spiller med permadeath og på nogen levels er det voldsomt irriterende, fordi man simpelthen ikke har en chance, med mindre man kender de forskellige sekvenser på de enkelte baner. Pludselig kan en fjende spawne bag ved ens regimenter, efter endt tur, og dræbe ens svage enheder med et enkelt slag. Jeg har ikke spillet på sværhedsgraden under, men synes ellers at udfordringen er fin på sværhedsgraden med permadeath.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
RJKRJKSkrevet 02/09-13 17:29, rettet 02/09-13 17:30 
Jeg gennemførte på hhv. Normal og Hard, begge gange uden perma-death, og synes da bestemt det er i den lette ende - tror kun jeg prøvede at tabe én kamp, ved overmod.

Men jvf. tråden om sværhedsgrad, så synes jeg egentligt det er fint nok, for der er andre sværere mål, man kan sætte sig selv, end bare at gennemføre - primært at redde alle de spilbare karakterer, og få "alle" figurerne gift, så man kan spille med deres børn.

Det er nemt at få lavet nogle få stærke figurer, som hurtigt kan afgøre de fleste kampe ved at nedlægge fjendens general, men skal man opnå det andet, så er man nødt til også at gøre meget brug af de andre figurer og trække kampene ud, så der nedlægges flere fjender.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 02/09-13 19:48 
For at præcisere synes jeg bestemt heller ikke spillet er svært: Når jeg skriver "ikke har en chance" mener jeg at undgå at miste en enhed.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
SumezSumezSkrevet 27/01-14 00:05, rettet 27/01-14 00:12 
Jeg er ved at gå rigtig kold i spillet, primært fordi det er virkelig virkelig nemt. Til at starte med var det nemt, men involverede nogle simple strategier for at overleve, og man kunne -næsten- mærke den der sten-saks-papir struktur der er gemt et sted. Men lige nu mejer mine figurer bare modstanderne ned - jeg kan reelt set bare danne de (ægte)par jeg har bygget op som dobbelt-units, og flyve dem midt ind i fjendens territorie, hvorefter de nedlægger alt der prøver at angribe dem. Man skulle tro at det bliver sværere senere i spillet, men indtil videre bliver jeg bare mere og mere overpowered.
Ikke nok med at det fjerner al strategi fra kampene, er der utroligt meget micro-management jeg slet ikke har givet mig dybere i kast med. F.eks. har jeg efterhånden erhvervet en masse spændende våben, men har ikke bekymret mig om at bruge dem, da mine units reelt set kun behøver bronzevåben for at skabe død og ødelæggelse, og det er også mere eller mindre tilfældigt hvem jeg har valgt at opgradere classes på.

Samtidig er jeg dog glad for at have startet på et lavere niveau (Normal/Casual), da det er længe siden jeg sidst har spillet et FE spil (er det bare mig, eller har serien nærmest aldrig ændret sig?), og der er mange ting i spillet man skal gennemprøve og teste for virkelig at forstå, men føler at det nok ville give mig en bedre oplevelse at starte forfra på en "seriøs" sværhedsgrad, i stedet for at spille videre på "normal".
Er der nogen der har prøvet Lunatic og kan anbefale den? Jeg har hørt at den skulle være ret ekstrem på de første par chapters, men samtidig er jeg bange for at "hard" slet ikke er en solid nok opgradering, hvis jeg virkelig gerne vil se alt hvad spillet har at byde på af detaljer og taktik.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig