X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spilmuseets fremtidsplaner


Svar
silverstarsilverstarSkrevet 27/03-12 17:53 
Jeg læste denne nyhed på forsiden om underskriftsindsamling:
http://www.playright.dk/museum/nyhed/34074-underskriftindsamling#555369

Jeg ville egentlig gerne høre lidt mere om fremtidsplanerne for Spilmuseet og nyhedsindlægget giver ikke mulighed for at skrive indlæg, så derfor denne tråd. Jeg synes underskriftsindsamlingen tegner et noget dystert billede, hvilket jeg synes lyder rigtig ærgerligt.

Det var et emne, der udløste en voldsom debat på spille-maskiner, som åbenbart udviklede sig ret ikke-konstruktivt (jeg har ikke læst tråden før den blev editeret):
http://www.spille-maskiner.dk/forum/viewtopic.php?f=6&t=6660
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
nerosnerosSkrevet 27/03-12 18:08 
Hvem skulle da være imod et spil museeum andet end politikere?
Bashful Neophyte
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 27/03-12 18:10 
Ifølge tråden Silverstar linker til, er der nogen der har ondt i numsen over at Spilmuseet ofte får lovning på arkademaskiner, hvilket forhindre privatindivider i at købe dem. Der ligger sikkert også et par andre opgør bag...
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KillerBean2KillerBean2Skrevet 27/03-12 18:47, rettet 27/03-12 18:49 
Shit, en masse bitterhed. Store samlerobjekter giver åbenbart store smerter i røven :D

Men der er da ikke nogen tvivl om, at det er helt ufatteligt ignorant af politikerne, at de pludselig ikke vil anerkende originalt hardware som kultur. Nu hvor regeringen har klokket så genolddigt i det, har de tilsyneladende fået desperat travlt med at aflive alt, hvad der ikke giver stemmer... Flot.
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 27/03-12 19:05 
Det var også lidt dumt spurgt anede godt der sikkert lå sådan noget bag.
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 27/03-12 19:16 
Jeg aner egentlig heller ikke, hvad der er årsagen. Jeg synes bare det var dumt, at "vi" begyndte at slås indbyrdes, når det burde være Uffe Elbæk, der skulle stå for skud :D
AV Intelligent Terminal
scavengerscavengerSkrevet 27/03-12 21:39 
Hvad med at undesøge støttemidler fra EU? De støtter mange til tider specielle projekter og de har bl.a. også en regional kulturpulje. Så kan man måske holde gryden i kog indtil næste valg hvor der kommer en normal regering igen.
Nemo me impune lacessit
RJKRJKSkrevet 27/03-12 22:41 
Jeg går ud fra at folk har forståelse for, at det er begrænset hvad jeg kan skrive offentligt, men ellers kan man jo skrive privat.


For så vidt angår linkede site, så kan jeg afvise at der ligger nogen form for "opgør" bag, eller at der er nogen som helst berettigelse for, hvad der foregår derinde. De eneste af dem vi kender noget til, er nogle personer som er sure over at vi ikke vil sælge ud af vores samling til dem, eller som mener vi ikke har hjulpet dem "nok", typisk ifm. ønskede reperationer af deres ting, som vi generelt ikke vil påtage os.

Hvorfor nogen mener vi er forpligtede til at hjælpe med det ene og andet ved jeg ikke, men det er åbenbart svært at forstå, at vi trods alt har begrænsede ressourcer og prioriterer bevaring over alt andet. Men jeg har lige checket min mailboks for Spilmuseet, og alene jeg har modtaget 12.871 (næsten tretten tusinde) mails vedrørende museet indenfor de sidste seks år, og jeg svarer på alle henvendelserne. Læg dertil telefonopkald og personlige henvendelser for en idé om, hvor meget tid der egentligt bruges blot på den slags, selvom det så åbenbart alligevel ikke er nok til alle.

Så nu hvor muligheden er der, må jeg sige at alle der er omkring det site, og som ikke klart tager afstand fra de ting, må antages af have forståelse for dem, og acceptere de konsekvenser der må komme som følge deraf. Og så ærgrer jeg mig bare over at 10 negative personer kan tage fokus fra omkring 1.400 positive personer, det har underskrevet deres opbakning på mindre end en uge.


Mht. fremtidsplaner så beskriver teksten i underskriftindsamlingen meget godt hvad det handler om. Vi bruger årligt mange hundrede millioner kroner i statslig regi på at bevare bøger, musik, film og lignende, men selvom det har været vedtaget ved lov i snart 15 år, at spilmediet skal have samme behandling, så er der praktisk talt intet sket. Ingen af dem, der sidder og bestemmer hvad der sker med kulturen i Danmark, betragter spil som andet end ligegyldigt legetøj. Ingen af dem har den fjerneste forståelse for mediets størrelse eller betydning - og det er præcis ligesom det sin tid har været tilfældet for film og alle andre nye kulturmedier. Det er den samme fejl man begår igen og igen.

Så bliver det nogensinde ændret, og får spilmediet engang samme status og behandling som tidligere medier? Selvfølgelig. Problemet er bare, at det er for sent. Udviklingen i spilmediet er for hurtig til, at man kan vente med bevaringsarbejdet, til vores generation sidder på magten. Vi startede arbejdet med museet for 11 år siden og da var det allerede forsent for en stor del af mediet - men så er der da i det mindste en helt masse bevaret derfra i vores regi.

Men 11 år er lang tid, og det har været krævende og opslidende. Vi er kommet hele vejen igennem systemet, fra ikke at kunne få nogen som helst i tale, til at få stor opbakning fra udviklere, producenter, journalister, forskere og politikere. Og alligevel står konklusionen så nu tilbage, at Kulturministeriet efter "grundig undersøgelse" og imodstrid med alle høringsparter, reelt fastslår at en PlayStation i kælderen hos Teknisk Museum og en stak Pixeline-pc-spil i en papkasse på Det Kongelige Bibliotek er en fyldestgørende bevaring af hele spilmediet. Dét er påståeligt tilsvarende bevaringsindsatsen for fx film, hvor man blandt meget andet har bevaret de originale filmruller fra samtlige film der nogensinde har været i biografen og alle film udgivet på vhs, dvd og blu-ray i Danmark.

Alle i systemet ved at det er helt forkert og alt går tabt, men der er for mange interesser i de penge, der i følge loven skulle have været brugt på at bevare spilmediet og i stedet er gået til noget helt andet, så ingen tør gøre noget ved det, med mindre de bliver tvunget til det. Og hvis det ikke sker nu, er det efter de flestes bedømmelse en sag der ikke igen kan tages politisk op de næste ti år. Og at køre den kamp og samtidig fortsat varetage opgaven i de næste ti år, er ikke noget vi kan eller vil. Det er for meget for to privatpersoner. Bevaring af kulturarven og dermed spilmediet er uden nogen form for diskussion statens opgave og ansvar - vi har "bare" så vidt muligt valgt at varetage opgaven, indtil politikerne og samfundet forstod problemet, så det hele ikke skulle gå tabt. Det handler ikke om mig, eller arcademaskiner eller Spilmuseet, men spilmediet som helhed. Så derfor er planen at lægge yderligere pres på Kulturminister Uffe Elbæk, der var stor fortaler for spilmediets ligestilling indtil han blev minister. Den ødelæggende analyse fra ministeriet er da heller ikke udarbejdet i hans tid, men i Per Stig Møllers ministertid. Så det er en tabersag han har arvet fra sin forgænger, og forhåbentligt kan han ultimativt bringes til selv at gribe ind - i modsat fald kommer han til at sidde tilbage med ansvaret for tabet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 27/03-12 23:17, rettet 27/03-12 23:18 
Så vidt jeg har forstået, skulle et af argumenterne for beslutningen være, at hardwaren ikke er nødvendig at bevare, når det hele alligevel kan køres via. en emulator.

Det er noget af det svageste, jeg længe har hørt. Det svarer lidt til, at Mona Lisa bliver stillet ud til storskrald, fordi man finder det tilstrækkeligt, at folk kan købe plakatudgaven i gavebutikken.

Det lugter mest af berøringsangst. Vi har ingen tradition for bevaring og konservering af elektronik. Men i stedet for at give sig til at opbygge den vidensbase og udvikle de teknikker, der skal til, vælger fjolserne så bare at lukke øjnene og påstå, at den billige kopi er lige så god som originalen.
AV Intelligent Terminal
ElgenElgenSkrevet 27/03-12 23:26, rettet 27/03-12 23:28 
RJK>...Så nu hvor muligheden er der, må jeg sige at alle der er omkring det site, og som ikke klart tager afstand fra de ting, må antages af have forståelse for dem, og acceptere de konsekvenser der må komme som følge deraf...

Er du ikke venlig lige at uddybe ovenstående?
Er det sådan noget: Hvis ikke du er med 'os' er du imod 'os'?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
RJKRJKSkrevet 27/03-12 23:29 
KillerBean2>
Det er noget af det svageste, jeg længe har hørt. Det svarer lidt til, at Mona Lisa bliver stillet ud til storskrald, fordi man finder det tilstrækkeligt, at folk kan købe plakatudgaven i gavebutikken.

Jeg har faktisk brugt præcis samme Mona Lisa-eksempel i møde med Kulturministeriet og Kulturarvstyrelsen, da de udarbejdede analysen ;) Men det gjorde så åbenbart ikke det store indtryk på dem...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 27/03-12 23:31 
Elgen>
Er du ikke venlig lige at uddybe ovenstående?

Nej.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
silverstarsilverstarSkrevet 28/03-12 00:04 
RJK>

Så bliver det nogensinde ændret, og får spilmediet engang samme status og behandling som tidligere medier? Selvfølgelig. Problemet er bare, at det er for sent. Udviklingen i spilmediet er for hurtig til, at man kan vente med bevaringsarbejdet, til vores generation sidder på magten.

Jeg tror en stor del af problemet ligger netop her. Den generation/aldersgruppe, der typisk sidder i toppen af magtstrukturen i DK idag er vokset op i en tid før spilmediet for alvor havde vokset sig stort. Medlemmer af regeringen er typisk mænd i alderen 55 og op, og selvom der også er spilentusiaster i denne aldersgruppe, så er der væsentligt længere imellem dem, end de yngre generationer, som er vokset op med spilmediet som teenagere.
Derfor fylder spilmediet også rent betydningsmæssigt mindre for dem i det samlede kulturbillede, og det er sværere at overbevise dem om vigtigheden af dette.
Jeg tror ikke på at en ny regering ville ændre på dette, det er et spørgsmål om at få råbt de rigtige mennesker/politikere op, som kan forstå og dele glæden ved spilmediet, og har mulighed for at påvirke beslutningsprocessen. Tværtimod er gennemsnitsalderen i den nuværende regering lavere end den har været i mange år, så måske er der håb forude for at nogen tager sagen op.
Det er helt sikkert nemmere sagt end gjort, jeg har fuld forståelse for frustrationen ved at have forsøgt at få "systemet" i tale i mange år, hvor der generelt er blevet vendt det døve øre til :(
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
RJKRJKSkrevet 28/03-12 00:21 
Så der ikke er nogen misforståelser, så skal jeg fastslå at der skam er adskillige og meget væsentlige politikere og andre personligheder, der har bakket os op og bakker os op. At vi - reelt som to privatpersoner - er kommet så forholdsvis langt i systemet som vi er, på så relativt kort tid, er helt usædvanligt, og skyldes ikke mindst en vilje, forståelse og opbakning fra en stribe nøglepersoner, der er væsentligt mere visionære end normen. Om det så er nok til at komme helt i mål, står fortsat hen i det uvisse.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 28/03-12 01:40 
Godt med drama, (fik lige lavet nogle popcorn)
Men interessant er det. :)
Fik læst på begge forum.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
dRxLdRxLSkrevet 29/03-12 11:47, rettet 29/03-12 13:04 
Hahahaha,
Denne person er så ukvalificeret at det ville gøre ondt at høre på hans podcast, hvis det ikke var så ufrivilligt komisk:
http://www.spille-maskiner.dk/forum/viewtopic.php?p=36706#p36706

Minder om det gamle udtryk: Hvor højere aben kravler op i træet, hvor tydeligere ser man dens røv". Kan han ikke selv høre at det han indirekte siger er "jeg vil have det RJK har, uden at dedikere 10 år af mit liv på at opnå det"?

Som en voksende lagkage af uvidenhed, hvor lige som man tror at det han sidder og siger ikke kan blive mere misforstået, kommer der lige et ekstra lag af dobbelt-vrangforestillinger.

Må være øv at skulle have med folk som ham at gøre :-/
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
McBrainMcBrainSkrevet 29/03-12 12:42, rettet 29/03-12 12:42 
Når man læser tonen i den tråd der henvises til, og ellers også har erfaring fra andre fora på nettet, så kan jeg blive så glad over det her forum.

Så: Tak for at folk herinde kan finde ud af at holde tonen sober. Det er derfor man gider komme tilbage år efter år.
Nintendo is what Genesisn't.Spiller nu: Earth Defence Force 2017, Limbo, Railroads!
Zzap!Zzap!Skrevet 29/03-12 16:36, rettet 29/03-12 17:10 
Link til en anden tråd, osse med sober diskussion ;-)

En meget vigtig, helt central pointe efter min mening er, at vis man går med til at spil som sådan er bevaringsværdige, så har man også sagt ja til at hardwaren er bevaringsværdig.
Mange spil, især arkadespil er uløseligt forbundet med deres hardware. Selv hvis der er tale om et mere standard interface, så er der stadig hele kabinettet som en vigtig stemningskabende del af oplevelsen.

Så er det bare lige med at få dét kommunikeret til beslutningstagerne, så de ikke kan tale uden om, eller ignorere det.

Link...
Born to kill space
MuertoMuertoSkrevet 30/03-12 18:27, rettet 30/03-12 18:29 
Kan se jeg skal bruge lidt mere krudt her inde, da der er normale brugere der har samme oppfattelse som jeg, nemlig at hvis du behandler andre med respekt, går det som regel begge veje.

Er selv ikke et sekundt i tvivl hvad angår støtte til Museet, da alt ellers vil ha gået tabt.
3of193of19Skrevet 20/06-12 22:26 
Dr.dk har en artikel idag om spil som kulturarv, inklusive hardware, altså arkademaskiner.

Link...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/06-12 22:51 
Jeg kan godt lide at der er scanlines på deres pac-man billede :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 20/06-12 23:30 
Jeg har ikke lige selv mulighed for at dele det, men det tager udgangspunkt i debatartikel fra Politiken i dag.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
XiwanaXiwanaSkrevet 27/12-12 10:44 
Grundig og særdeles saglig artikel i kultursektionen i dagens Berlinger, hvor Rune får det sidste ord. Man aner en vis politisk vilje til ændret kurs hos V og EL.
[inspirational quote here]
KamekKamekSkrevet 27/12-12 16:47 
Antager den kun er at finde i papirudgaven?
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
XiwanaXiwanaSkrevet 27/12-12 18:33, rettet 27/12-12 18:33 
Jeg kiggede faktisk på b.dk efter en elektronisk version, dog uden held. Journalisten belyser sagen grundigt med henvisning til de involverede parter (KB, Spilmuseet og flere politiske ordførere). Rune viser god form, og taler ganske overbevisende for sin sag.

Jeg må erkende, at jeg selv ikke har fuldt tilstrækkeligt nok med i sagen - men som læser (og halv-interesent, 'because retrogamer og -samler') står man da tilbage med en fornemmelse af, at man her har med en ganske principiel sag at gøre. Der bruges en del spalteplads på emulatorspørgsmålet - og der lægges derved op til en generel politisk diskussion om bevaringspraksis. Ellen Trane Nørby (V) og Per Clausen (EL) giver begge udtryk for, at computerspil er bevaringsværdige, og at bevaringspraksis har været for ringe sammenlignet med andre medier. Clausen udtaler sågar: 'Det vigtige er, hvorvidt man lever op til lovgivningens krav og gør computerspil tilgængelige i det format (!!), de har eksisteret i'. (Berlingske 27/12/2012, 33).

Et af de spørgsmål, der vel rejser sig, er, om man til denne kategori 'computerspil' også regner arkadekabinetter og andet hardware.
[inspirational quote here]
RJKRJKSkrevet 28/12-12 16:10, rettet 28/12-12 16:12 
Flere parter har en stor interesse i at gøre sagen meget indviklet og teknisk. Grundlæggende er den dog ekstremt simpel:

Spilmediet er ved dansk lov ligestillet med andre værker i eksemplarform (film, bøger etc.) ift. den indsats som staten skal gøre, ved at bevare og tilgængeliggøre samtlige udgivelser, som en del af vores kulturarv. Det er en samlet indsats der koster flere hundrede millioner kroner om året.

Problemet er så bare, at i praksis bruges der i grove tal 1.000 gange så mange penge på hver af de andre medier, som man bruger på spilmediet - mediernes respektive størrelser indregnet. Der er altså absolut ingen ligestilling i virkeligheden, og den enorme forskelsbehandling kommer selvfølgelig til udtryk i alle led.

Alt andet er udenomsnak og bortforklaringer, hvor man så griber til og accepterer åbenlyse usandheder - som fx at der kun udkommer 10 spil om året - for at få påstandene til at passe bare nogenlunde sammen.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig