X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

DLC - hvor går (jeres) grænse?


Svar
RJKRJKSkrevet 13/02-12 19:31, rettet 13/02-12 23:37 
(dette indlæg SPOILER delvist slutningen på Final Fantasy XIII-2 - ikke i konkret handling, men overordnet opbygning, så burde kun betyde noget hvis I spiller spillet nu/snart)

Jeg synes den nuværende udvikling med downloadable content er trist. Senest med Final Fantasy XIII-2 er det svært ikke at føle sig snydt, når man har købt et spil til fuldpris på launchdagen.

Det starter med at der skal downloades nye updates (igen: på launchdagen) og undervejs er der områder i spillet, der ikke er lavet endnu, men som man får at vide kommer senere som DLC. De er ikke ret afgørende for spillet, men det nager alligevel.

Og fuldstændig galt går det så, når man gennemfører. Spillet er (for genren/serien) usædvanlig kort og historien usammenhængende. Alt som spillet fra begyndelsen handler om, og som hovedpersonerne hele tiden stræber efter - og som man dermed fortæller spilleren, det skal ende med - sker aldrig.

I stedet skæres der bare af midt i det hele, og så får man "To be continued" smækket i hovedet. Man sidder tilbage totalt uforløst efter 20-25 timers spil, midt i en ekstrem cliffhanger.

Og et eller andet sted, hvis det så var et oplæg til Final Fantasy XIII-3, så kunne jeg nok acceptere det (ligesom jeg accepterer Mass Effects tilsvarende opbygning), men i stedet handler det så vidt jeg forstår om, at der senere kommer nogle DLC-pakker, man skal købe. Først efter disse får man altså slutningen af spillet og dermed "forløsningen".

Og der går grænsen så for mig. Jeg har det som om jeg har købt et halvt spil, og nu er jeg så nærmest tvunget til at købe den anden halvdel som DLC. Det er ikke noget "ekstra" indhold som ligger efter spillet, men den sidste del af selve spillet. Det synes jeg ikke er fair.

Og hvad med dem der går i gang med at spille det om et par år, når de DLC-pakker ikke længere er tilgængelige? Så kan man bare ikke få slutningen med.

Trist.

Har du købt downloadable content til et spil?
Ja, mange gange
21%

Ja, enkelte gange
57%

Nej, men jeg forventer at gøre det
2%

Nej, og jeg forventer ikke at gøre det
18%

Jeg spiller ikke spil der har DLC
2%

»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
179 emne(r).
« < 1 2 3 4

Svar
SonicSonicSkrevet 26/11-13 21:55 
Kunne ikke være mere sandt :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
Bede-xBede-xSkrevet 27/11-13 06:27 
Lyder til Jim Sterling vil til at sætte mere fokus på problemet:

I am already planning this. I'm in the middle of plotting out a style guide for Escapist reviews going forward, and one thing I want is for reviews to make clear if microtransactions are going to be a significant part of the experience. If they're going to be this aggressive about putting them in games, coverage must be aggressive about detailing them.

I frankly wish I'd known about the extent of them while we were covering the XBO launch. Methinks it may be part of why I never *got* a unit before launch. :-)

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=722305&page=2

slk486>
Og Bravely Default så ellers så interessant ud :/

Hvad er det man kan købe i det?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
slk486slk486Skrevet 27/11-13 08:14 
SP (?) - http://www.destructoid.com/enhanced-bravely-default-getting-microtransactions-264014.phtml

Det er sikkert ikke så slemt, men bare tanken om at spillet er infesteret, gør mig ked :(
j/k
Bede-xBede-xSkrevet 27/11-13 10:33 
Along with a raised damage cap, the new Bravely Second feature allows you to pause time, using SP, and freely whale on foes. You earn SP every eight hours the 3DS is in sleep mode. Alternatively, you can purchase SP with MON-EY. That is, real world, actual money. With this actual money that you earn from a job that probably underpays you, you can buy SP Drinks from the eShop. This gives you three SP.

Det synes jeg faktisk lyder helt vildt slemt for det bryder tillidsforholdet mellem spilleren og designerene, på samme måde som aktionshuset gjorde i Diablo 3. Lige så snart sådan noget er til stede skaber det en gnavende tvivl inde i baghovedet, om hvorvidt balancen i spillet er tilpasset efter at få folk mest muligt over i aktionshuset/eShoppen eller om alting er som det ville være, hvis sådanne initiativer ikke eksisterede. Er drop-raten sænket så man handler mest muligt? Stiger man langsommere level eller giver mindre skade så man får lyst til at købe SP drinks?

Forstil dig Demon's/Dark Souls med samme mekanik: Svære spil hvor man godt kan forvente at dø flere gange i løbet af spillet og endda blive straffet for det i form af tab af ubrugte sjæle (XP). Hvad hvis spillet havde været nøjagtig det samme med den ene ændring, at man kan købe SP drinks ved bålstederne når man dør, der gør en i stand til at fryse tiden og gå amok på fjenderne. Hvordan ville man kunne lade være med at sidde og tvivle på, at hver eneste gang man døde i spillet, der er svære end gennemsnittet, så er det nok med formålet at tvinge en forbi eShoppen og købe SP drinks? En sådan implementering af microtransactions undergraver fundamentalt det behov der foreligger om at kunne stole på designeren, også selv om spillet var 100% magen til på andre punkter.

Der er nok ikke noget vi kan gøre for at stoppe den her udvikling som kommer til at blive rigtig ødelæggende denne generation, men man kan da forsøge ved at begrænse indkøb der indeholder den slags.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
slk486slk486Skrevet 27/11-13 10:58, rettet 27/11-13 11:08 
Ja, som sagt - bare tanken om det giver sure opstød :(
På den anden side er Bravely Second en indbygget cheat, som mange nok slet ikke vil benytte alligevel - altså ikke en del af gameplayet som sådan.

Det eneste vi som forbrugere kan gøre for at stoppe udviklingen er at stemme med pungen og være højlydte i vores kritik. Den collector's edition ser bare sååå lækker ud :D
j/k
HeroldHeroldSkrevet 27/11-13 11:53 
Heh, "whale on foes". :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 27/11-13 11:53, rettet 27/11-13 11:54 
100% enig med Bede-x her, det fjerner relevansen af godt spildesign uanset hvordan resten af spillet måtte være designet. Det er det kommercielle svar på at putte en livbar i et shoot'em up
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 27/11-13 12:15, rettet 27/11-13 12:17 
Det er det kommercielle svar på at putte en livbar i et shoot'em up

Aaarg, that bad eh? :)

Jeg er heller ikke uenig i beskrivelsen, for mig føles BS bare mere som en cheat code i forvejen.

Og med det sagt...
http://www.eurogamer.net/articles/2013-11-27-you-can-pay-70-for-a-kart-in-angry-birds-go

Speechless o_O
j/k
SonicSonicSkrevet 27/11-13 12:30 
Ja, Angry Birds har været slemme længe. Men de går godt nok for vidt med den slags. Pfui!
Parental Advisory: Explicit Lyrics
HeroldHeroldSkrevet 27/11-13 12:35 
Synes ikke Angry Birds er slemme. Har de in-App purchases galore? Ja. Men deres spil er mestendels gratis anyway, og der er inden paygate der forhindrer en i at spille deres spil.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
slk486slk486Skrevet 27/11-13 12:42 
Jeg synes godt nok 700,- for en kart er at gå for vidt.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/11-13 13:10 
Jeg vil mene at selv en halvtredser er i overkanten. 700kr er noget forbandet svineri. Man må bare håbe at der ikke er nogen der er dumme nok, eller har så mange penge at de er ligeglade, til at købe den.
Spiller nu: Phantasy Star IV
HeroldHeroldSkrevet 27/11-13 13:57 
Ja, jeg kan heller ikke udtale mig om Kart-spillet - kun alt det andet de har lavet.

Spørgsmålet er hvad det er man betaler for - er Angry Birds Go! et multiplayerspil, eller er det bare folk der sidder og DLC-onanerer? Burde vi så ikke være ligeglade så længe det bliver hvor det er? Jeg mener, det er på en platform hvor folk ikke er villige til at betale meget for et spil, der ligger mange måneders hårdt arbejde i - men de vil gerne betale for ting som dette - er det ikke "okay" i den forstand at det ikke rører os - eller reelt spillets essens i en særlig voldsom grad?

Jeg droppede selv Candy Crush Saga pga. den hidsige IAP-politik de fører. Spillet er fint designet som sådan, men designet til at presse folk til at købe igen og igen, hvilket tændte mig helt af.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
enfenenfenSkrevet 27/11-13 14:53 
Som flere skriver på Neogaf; stem med din pengepung - lad være med at købe spil, der baserer det meste på microtransactions. Og det samme gælder for spil, der kun fungerer optimalt, hvis du køber DLC.
What is the Matrix?
slk486slk486Skrevet 28/11-13 22:47 
http://www.escapistmagazine.com/videos/view/jimquisition/8514-Fun-Pay-Wall

:D
j/k
BeanoBeanoSkrevet 04/12-13 17:29, rettet 04/12-13 17:33 
Info om MT i GT6...

http://www.eurogamer.net/articles/2013-12-04-gran-turismo-6-microtransaction-pricing-revealed

http://youtu.be/nUuRbgVSR8I

Lyder heldigvis til at de ikke har gimplet spillet til fordel for MT.
dRxLdRxLSkrevet 04/12-13 21:39 
Der er for mig noget gustent over disse "time saver" DLC pakker:
http://www.xboxer360.com/news/assassins-creed-iv-black-flag-gets-time-saver-shortcut-unlocks/

Man får let den tanke at spillet gøres mere langtrukkent end højest nødvendigt for at motivere folk med eget kreditkort til at spare sig nogle timer og alligevel få hele oplevelsen med...

Lidt ligesom når det kom til at virke plausibelt at George Lucass (ekstra s er med vilje) havde merchandising med i overvejelserne i udformningen af Star Wars prequel episoderne.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
BeanoBeanoSkrevet 04/12-13 22:52 
Det er ikke min oplevelse. Spillets økonomi er lidt strammere end nogle af de tidlige spil som var ret slappe, men kun en styrke efter min mening. Føles langt fra som nogen kunstig grind at få penge eller resourser.
Ikke at det betyder jeg bryder mig om at de de pakker til salg...
Bede-xBede-xSkrevet 24/06-15 22:39 
http://youtu.be/qj4x8GInMfE
http://soom.la

Jaja, jeg ved godt, bevar optimismen og alt det der, men for fanden da..
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
FancyPantsFancyPantsSkrevet 24/06-15 22:59 
https://youtu.be/f4joL2WYtvc
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
Bede-xBede-xSkrevet 24/06-15 23:07 
Det gav da smilet tilbage. Tak, Fancy :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 24/06-15 23:07 
Bede-x>
http://youtu.be/qj4x8GInMfE
http://soom.la

Jaja, jeg ved godt, bevar optimismen og alt det der, men for fanden da..

Det der er indie-spilbranchen i en nøddeskal -_-
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/06-15 23:08 
Jeg troede faktisk det var en joke i et langt stykke af videoen :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 24/06-15 23:13, rettet 24/06-15 23:17 
Sumez>
Det der er indie-spilbranchen i en nøddeskal -_-

En stor del af den i hvert fald (selv om publishers fuldt ud er med på vognen) og selvfølgelig ikke noget nyt. I sammenligning med hvad man ser på det område, virker microtransactions i Halo 5 og MGSV ganske tilforladelige, men omvendt er det også træls at blive mindet om, hvilken retning det går.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
OdinOdinSkrevet 25/06-15 00:22, rettet 25/06-15 00:23 
Sumez>
Det der er indie-spilbranchen i en nøddeskal -_-

Bede-x>
En stor del af den i hvert fald

Den generalisering er vist lige lovlig bred. I mener freemium-mobilspilbranchen. Det der har meget lidt at gøre med virkeligheden for den typiske indiespiludvikler. Spørg folk der rent faktisk færdes i miljøet, de mange indie-dev summits/konferencer, etc. I vil finde meget få der ikke ville ryste på hovedet.
Udgiverne er muligvis en anden historie.
Bede-xBede-xSkrevet 25/06-15 01:45, rettet 25/06-15 02:00 
Nu er det jo et spørgsmål om, hvad man ligger i udsagnet. Tæller man det fx i den procentvise andel af de samlede antal spiludgivelser, er påstanden ingenlunde forkert. Prøv at tælle hvor mange spil der udgives på en måned, naturligvis inklusiv reskins og skamløse stjålne kopispil, og sæt dem så op mod det betydeligt mindre antal "rigtige" udgivelser for at sætte påstanden i et lys der giver mening.

http://www.statista.com/statistics/276623/number-of-apps-available-in-leading-app-stores/
http://www.statista.com/statistics/258160/number-of-new-apps-submitted-to-the-itunes-store-per-month/
http://localizedirect.com/posts/most-popular-game-genres-revealed/

Antallet af apps i de mobile markedspladser har for længst oversteget en million, selv om markedspladserne ikke engang er et årti gamle, og spil er nogen af de allermest populære af slagsen. Eksempelvis var der, som tallene ovenover viser, mere end ti tusinde spil submitted til app store i næsten hver eneste måned i 2014. Til sammenligning kommer der "kun" et fire cifret antal spil på Steam om året.

Der var ingen intention fra min side om at fornærme "rigtige" indieudviklere (og publishers som også indgik i mit tidligere indlæg), som tit leverer de oplevelser jeg sætter mest pris på nu om stunder. Det var mere en konstatering af, hvor meget bras og usle moneygrabs der til sammenligning kommer fra alle de andre.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SonicSonicSkrevet 25/06-15 09:01 
Bede-x>
http://youtu.be/qj4x8GInMfE
http://soom.la

Jaja, jeg ved godt, bevar optimismen og alt det der, men for fanden da..

Kun ordet føj kan dække over det. Måske også øv. Så øv føj.
Parental Advisory: Explicit Lyrics
SumezSumezSkrevet 25/06-15 10:05, rettet 25/06-15 10:05 
Selvfølgelig er der indieudviklere med hjertet på rette sted, det er jo et eller andet sted stadig det man ønsker at forbinde med udtrykket.

Men jeg har godt nok forladt adskillige online communities for indie-udviklere fordi det der fylder langt mest ud af alle diskussioner er markedsføring, mobilstores, hvordan man når ud til flest mulige potentielle kunder, og hvilke ting der sælger bedst, osv.
Det er selvfølgelig langt fra alt sammen så slemt som aktiv whale hunting, datahøstning, DLC og in-app purchases, man alene det faktum at det for så mange indie-udviklere er forretning før det er interessen for at skabe spil, gør opdelingen mellem indie og ikke-indie fuldstændig irrelevant for mig.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SonicSonicSkrevet 25/06-15 10:36 
Da vi lavede vores iOS spil for sjov i sin tid, blev vi mødt med alt det vamle da det skulle sælges. Der blev simpelthen brugt så mange gemene tricks på app-storen, at vi lod vores udvikler account dø efter et år derinde. Jeg vil sige, meget af det er ikke med hjertet mere, men med pengepungen i tankerne. Mange indiespil idag er slet ikke så grassroot som de udgiver sig for at være.
Parental Advisory: Explicit Lyrics
179 emne(r).
« < 1 2 3 4

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig