X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Ubisoft går offline!


Svar
HyakotakeHyakotakeSkrevet 04/02-12 09:13 
Endnu et tegn på, at spilbranchen er ude på et sidespor!

En del Ubisoft-spil kan slet ikke spilles, ikke engang i offline-mode/singleplayer, mens de flytter deres online-service. Det er vel at mærke spil, som forbrugerne har købt og betalt og burde have 100% tilgang til... men sådan er det ikke lige, når man prøver at bekæmpe pirater med alle de forkerte metoder.

Fail, U... Se hele indlægget


Ubisoft slukker for sine spil...
137 emne(r).
1 2 3 > »

Svar
HyakotakeHyakotakeSkrevet 04/02-12 09:13 
Endnu et tegn på, at spilbranchen er ude på et sidespor!

En del Ubisoft-spil kan slet ikke spilles, ikke engang i offline-mode/singleplayer, mens de flytter deres online-service. Det er vel at mærke spil, som forbrugerne har købt og betalt og burde have 100% tilgang til... men sådan er det ikke lige, når man prøver at bekæmpe pirater med alle de forkerte metoder.

Fail, Ubi, max fail! >:-(

Ubisoft slukker for sine spil...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/02-12 09:37 
Det sidste halve årtis tid, har det vel nærmest været mere reglen end undtagelsen, at man har købt sig et bøjet søm at trutte i, hvis man ikke kan få kontakt til en eller anden tumpet server et eller andet sted.

Både på konsoler og alle andre computere, er man mere eller mindre f€€ked, hvis man ikke har en internetforbindelse. Den mest oplagte "løsning" på problemet, men også den mest hjernedøde.
AV Intelligent Terminal
enfenenfenSkrevet 04/02-12 09:48 
Der er vel ikke noget at sige til, at PC folket går piraternes vej.

Jeg ville sgu selv blive ret pissed, hvis jeg spillede spil på PC, men ikke kunne gøre det uden at være online, ej heller hvis udgiveren valgte at være offline.
What is the Matrix?
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 04/02-12 10:22 
Nu ved jeg ikke hvor mange af Ubisofts spil jeg vil få lyst til at spille om ti år, men hvad sker der til den tid? Når serverne er væk er det vel bare ærgerligt? Jeg kan ikke forstå hvorfor udviklerne ikke hidser sig mere op over at deres værker i fremtiden bliver utilgængelige!?
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
SonicSonicSkrevet 04/02-12 10:43 
Om ti år kan spillene vel bare ikke spilles mere, medmindre man finder en "offline crack" fra Skid Row eller lignende ^^ Det er lidt den forkerte retning de går, for at bekæmpe piratkopiering. Det går reelt ud over betalende kunder i sidste ende :/
Parental Advisory: Explicit Lyrics
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/02-12 10:49, rettet 04/02-12 11:06 
Echelon VI>
Nu ved jeg ikke hvor mange af Ubisofts spil jeg vil få lyst til at spille om ti år

Vel de samme som du har lyst til at spille nu? Ellers spilder du jo bare din tid på lort for tiden :D

Echelon VI>
men hvad sker der til den tid? Når serverne er væk er det vel bare ærgerligt?

Ja, medmindre udviklerne stadig har rettighederne til spillet og vælger at udgive en patch, der fjerner server-afhængigheden. Mange gamle PC-spil har jo fået en final-patch, som includrere NO-CD og andre gode ting. Så det kommer vel an på, hvor cool udvikleren er.

Echelon VI>
Jeg kan ikke forstå hvorfor udviklerne ikke hidser sig mere op over at deres værker i fremtiden bliver utilgængelige!?

Jeg tror, det hænger sammen med, at spil, i langt højere grad end tidligere, betragtes som projekter frem for værker. I dag er der så mange folk, der arbejder på et spil, at den emotionelle forbindelse til produktet har svært ved at blive etableret. Udviklerne er sådan set ligeglade med, om du bliver ved med at spille en bestemt udgivelse, så længe den bare har slået sit navn hårdt nok fast til, at du også spiller alle de utallige fortsættelser, der med sikkerhed vil blive udviklet.
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/02-12 11:04 
Sonic>
Det går reelt ud over betalende kunder i sidste ende :/

Ja, det er virkelig tumpet. De hardcore software-pirater vil ALTID kunne finde en vej uden om et sikkerhedssystem. Spiludgiverne slås mod vindmøller og får samtidig stemplet alle deres kunder som kriminelle. Det er penge ud af vinduet.

De ville, efter min mening, kunne tjene langt mere, hvis de droppede alt, hvad der har med kopibeskyttelse at gøre, og i stedet brugte pengene på at give kunderne en god service. Personligt har jeg i hvert fald nemmere ved at udvise god moral, når jeg ikke konstant bliver mistænkt for at være ude på ballade.
AV Intelligent Terminal
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 04/02-12 11:13 
KillerBeanTooUSA>
Vel de samme som du har lyst til at spille nu? Ellers spilder du jo bare din tid på lort for tiden :D

Jeg tror jeg ville blive stresset, hvis jeg hele tiden skulle tage stilling til om det jeg spillede var exeptionelle oplevelser, jeg også ville nyde om 10 år. Jeg spiser heller ikke på Noma hver dag, men nøjes som regel med en rugbrødsmad med spegepølse - den mætter, og er i sig selv en fin oplevelse, især med agurk :p
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/02-12 11:21 
Forskellen er bare, at i spillenes verden koster en tur på Noma og en rugbrødsmad det samme. Så jeg har det fint med, bare at tage en lille bid af rugbrødsmadden (dårlig analogi.. for jeg kan ret godt li' rugbrød) og sige: "F€€k det!" og så sælge spillet videre. Men hvis spillet mætter og er en fin oplevelse, kan det vel også gøre det samme om 10 år?
AV Intelligent Terminal
HyakotakeHyakotakeSkrevet 04/02-12 11:23 
Sonic>
Om ti år kan spillene vel bare ikke spilles mere, medmindre man finder en "offline crack" fra Skid Row eller lignende ^^

Der er jo ikke noget i vejen for at udgiverne selv supplerer deres trofaste kunder med "offline patches", når tiden nærmer sig for at slukke deres servere... faktisk burde det være lovbestemt at de skulle gøre netop dette.

Men de skulle jo slet ikke låse det til "online only" til at begynde med...
ChronoChronoSkrevet 04/02-12 11:25 
De flytter jo bare serverne? De kommer da igen snart.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 04/02-12 11:37 
KillerBeanTooUSA>
Forskellen er bare, at i spillenes verden koster en tur på Noma og en rugbrødsmad det samme. Så jeg har det fint med, bare at tage en lille bid af rugbrødsmadden (dårlig analogi.. for jeg kan ret godt li' rugbrød) og sige: "F€€k det!" og så sælge spillet videre. Men hvis spillet mætter og er en fin oplevelse, kan det vel også gøre det samme om 10 år?

Ikke nødvendigvis. Mediet har haft det med at udvikle sig over tid. Jeg var f.eks. ret vild med Lion Heart til Amiga, i sin tid - i dag virker det ret inferiørt. De spil der var fantastiske for 10 år siden, og stadig holder i dag er ægte klassikere, og dem har jeg ikke lyst til at begrænse mig til.

Med andre ord, synes jeg at skalaen "kan det spilles om 10 år eller ej" er lige snæver nok :)
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/02-12 12:12 
Jeg tror bare, min "kan det spilles om 10 år eller ej" -del af skalaen er temmelig bred. Det skal virkelig, virkelig være et lortespil, hvis jeg ikke også bruger tid på det 10 år efter :D
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 04/02-12 12:25, rettet 04/02-12 12:26 
Jeg synes egentlig at rugbrødsmaden med spegepølse er en helt fin analogi, for det kan godt være det ikke er Noma, men mon ikke også du spiser en spegepølsemad om ti år? Den holder jo ikke pludselig op med at smage godt bare fordi der går noget tid (medmindre det er den SAMME spegepølsemad altså :P)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 04/02-12 12:28, rettet 04/02-12 12:30 
Men måske er spegepølsen lavet på kød fra øko-egern, og agurken skiftet ud med rød peber, fordi den er det nye sort!?

Edit: Jeg refererede, i min udgave af analogien, til oplevelsen af at spise på Noma kontra oplevelsen af en spegepølsemad.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/02-12 12:35, rettet 04/02-12 12:41 
Ja, men den udmærkede oplevelse, man får ud af en spegepølsemad, er jo også udmærket om 10 år. Spil, man ikke kan spille igen, når der er gået 10 år, svarer nærmere til at mæske sig i afføring.

Bare fordi genren har været udsat for en positiv udvikling, betyder det jo ikke, at det gamle "inferiøre" spil er uspilleligt. Eller, bare fordi folk har vænnet til, at der skal være purløg og karse på deres spegepølsemad, betyder det jo ikke, at en alm. "clean" spegepølsemad er blevet uspiselig.
AV Intelligent Terminal
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 04/02-12 12:40, rettet 04/02-12 12:47 
Edit: Ordentligt svar:

Der er forskel på uspilleligt, og på hvad jeg har lyst til at spille om ti år :)

Min tid er begrænset så de oplevelse jeg synes var ok uden at være prangende, for med al sandsynlighed en lavere prioritet end klassikerne, og de spil der er nye og ok uden at være prangende.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/02-12 12:54 
Echelon VI>
Der er forskel på uspilleligt, og på hvad jeg har lyst til at spille om ti år :)

For dig, ja. Men ikke for mig. Det betyder vel så også bare, at diskussionen er ligegyldig :)
AV Intelligent Terminal
HyakotakeHyakotakeSkrevet 04/02-12 14:53 
Chrono>
De flytter jo bare serverne? De kommer da igen snart.

Misser du pointen med vilje? Det virker helt troll-agtigt det svar :-)

Det er en principiel diskussion af, om spilfirmaerne kan skide på de forbrugere, der rent faktisk vælger at lægge deres penge hos dem, ved at indføre den ene idiotiske og virkningsløse foranstaltning mod pirateri efter den anden.

Challenge: Nævn EN eneste af alle de krumspring, de har lavet, som ikke er blevet brudt af crackere indenfor få dage/uger/måneder, og som reelt kun har været til gene for den lovlydige forbruger.
ChronoChronoSkrevet 04/02-12 15:13, rettet 04/02-12 15:13 
Jeg forstår stadig ikke problemet nej. Som jeg læser dit link, så er der seks spil som ikke vil fungere i en periode. Det er vel ikke så slemt. Jeg kan heller ikke se hvordan det er en dårlig måde at bekæmpe pirater på.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/02-12 15:16 
Det er da fucking belastende... :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
TheDukeTheDukeSkrevet 04/02-12 16:23 
Problemet er at Ubi's udgave af spillet, med alle deres krumspring for at forhindre piratkopiering, er et ringere produkt end det man får hvis man henter en piratkopieret udgave uden disse.

Det at straffe betalende kunder med besværlig DRM der ikke på nogen måde hindrer piratkopier, og ikke findes i piratkopierne, er dumt for at sige det mildt.
SumezSumezSkrevet 04/02-12 16:51 
Chrono>
Jeg kan heller ikke se hvordan det er en dårlig måde at bekæmpe pirater på.

Du synes ikke det er fjollet med en metode der er til stor besvær for lovlige købere, men alligevel ikke formår at forhindre piratkopierne? Sådan, overhovedet...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 04/02-12 16:56 
Er det hævet over enhver tvivl, at det ikke forhindrer piratkopierne? Som jeg lige tænker det må selve metoden - at man skal være online og løbende hente data fra severen - da være, så det i hvert fald teoretisk er muligt at forhindre piratkopier.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/02-12 17:13 
Nu har jeg ikke selv rodet med noget af den slags. Men det skulle virkelig undre mig, hvis man ikke kan omgå eller deaktivere den slags systemer på en eller anden måde. Så vidt jeg har forstået, er kvantekryptering det eneste sikkerhedssystem, naturlovene sørger for ikke kan brydes. Alt andet kan knækkes. Det er bare et spørgsmål om tid/ihærdighed.
AV Intelligent Terminal
BazeBazeSkrevet 04/02-12 17:19 
RJK>
Er det hævet over enhver tvivl, at det ikke forhindrer piratkopierne? Som jeg lige tænker det må selve metoden - at man skal være online og løbende hente data fra severen - da være, så det i hvert fald teoretisk er muligt at forhindre piratkopier.

Assassins Creed 2 til PC krævede at man var online, og det blev alligevel cracket. Cracken emulerede så at sige den server, som spillet skal have kontakt til.
RJKRJKSkrevet 04/02-12 17:30, rettet 04/02-12 17:30 
Men er det ikke fordi det kun er noget validering/checksum der sendes frem og tilbage? Næste skridt er jo så fx at have egentlig spildata online, indtil det er hele spillet der kører på serveren. Ergo må selve metoden kunne stoppe piratkopiering - det er kun et spørgsmål om hvor langt man skal køre det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DeluxScanDeluxScanSkrevet 04/02-12 17:32 
Jeg synes, at den maade SEGA har lukket serverne til Chromehounds er overordentligt fraekt og nok det vaerste eksempel, jeg kan komme paa. Spillet havde kun vaeret paa markedet et par aar!
De kan sgu da i det mindste holde servene oppe mens den konsol spillet originalt er ugivet til, stadig er aktiv.

Ja, tak - betal 500 kr. for spillet ved kasse et, og saa slukker vi lortet et par aar senere. Vil ALDRIG koebe noget fra Sega efter den behandling - efter min mening fuldstaendig rablende svinsk.

Specialt, naar det er en saa multiplayer tung titel som Chromehounds var. SP var kun traening til MP.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/02-12 17:43, rettet 04/02-12 17:45 
RJK>
Næste skridt er jo så fx at have egentlig spildata online, indtil det er hele spillet der kører på serveren.

Der er vel heller ikke noget, der forhindre piraterne i at lave en virtuel server, som kan levere hele spillet lokalt?

Lige meget hvad man finder på, er det seriøst bare som at pisse i bukserne, når man fryser. Spiludgiverne burde virkelig skide pirat-gamer'ne et langt stykke, og i stedet bruge tiden og kræfterne på at give forbrugerne en så god service, at de ikke har noget imod at hoste op for produktet, selvom de sagtens kunne lade være.
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 04/02-12 17:54, rettet 04/02-12 17:55 
Så du mener der er en decideret piratindustri, som i en fremtid hvor alle spil streames, kan finansiere at køre gratis servere til alle med konstant opdateret piratkopieret indhold - og at det i praksis er umuligt at stoppe de servere og folkene bag?

Jeg ved det ikke. Men jeg tror det ikke.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 04/02-12 17:59, rettet 04/02-12 17:59 
KillerBeanTooUSA>
en så god service, at de ikke har noget imod at hoste op for produktet, selvom de sagtens kunne lade være.

Taler du om de helt almindelige forbrugere eller dig selv, nu? :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/02-12 18:12, rettet 04/02-12 18:13 
RJK>
gratis servere til alle med konstant opdateret piratkopieret indhold

Jeg snakker jo heller ikke om en fysisk server. Bare en virtuel server, der kører på spillerens egen PC. Opdateringerne kan blive klaret med nogle "service packs", der bliver sendt i cirkulation med jævne mellemrum.

Jeg tænker bare højt ;)

RJK>
Taler du om de helt almindelige forbrugere eller dig selv, nu? :)

Den alm. forbruger. Jeg ved godt, det lyder naivt.

På den anden side er det hjernedødt at betragte pirat-gamer'ne som en del af sin kundebase, som bare skal "omvendes". De har jo aldrig været kunder! Og man kan desuden ikke miste noget, man aldrig har haft?
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 04/02-12 18:38 
Jeg var i en GameStop på et tidspunkt, hvor en mor kommer ind med hendes lille datter, og henvender sig til bestyreren.

Moren har hørt at alle de andre børn i datterens klasse har sådan nogle smarte kort til deres Nintendo DS, så de kan hente alle spillene gratis på nettet, i stedet for at købe dem. Så det er jo helt fjollet at de tidligere har betalt for spil, de skulle jo bare have haft sådan et kort fra starten, det er jo dyrt at købe spil til børnene.

Så det højlydte spørgsmål til bestyreren er så, om de fører de kort i GameStop og hvor hun ellers får fat på det? Den lidt befippede bestyrer prøver lavlydt at forklare moren at det jo er piratkopiering, at det er ulovligt og selvfølgelig ikke noget de fører i butikken eller kan hjælpe med.

Moren lader sig dog ikke påvirke på nogen måde, ignorerer fuldstændig at hele butikken har hørt hende udstillet som kriminel, og betragter det i stedet som dårlig service, at bestyreren ikke vil give hende et piratkort. Så hun brokker og siger, at så må hun jo bare gå videre til en anden butik, som vil hjælpe hende.

Så den mor tænker jeg altid på, når du eller andre påstår at den almindelige forbruger ikke har noget imod at betale, selvom de kan undgå det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/02-12 19:08, rettet 04/02-12 19:08 
Det understøtter også meget godt min teori om, at det er en krig, der ikke kan vindes.

Lort fra alle vinkler :/
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 04/02-12 20:00, rettet 04/02-12 20:01 
Jeg mener ikke det understøtter din teori. Det viser at (i hvert fald nogle) almindelige folk der køber spil, hellere vil piratkopiere sig til det samme gratis, hvis de har muligheden. Det kan man ikke undgå ved at give god service eller lignende. Det stopper man kun ved at fjerne muligheden eller skride langt hårdere ind overfor lovbrud.

At meget af det her handler om, at man så gør det endnu værre ved at skade de lovlydige, er jeg helt enig i. Men at tro at der er lykken at fjerne alle anti-pirat-initiativer og så vil det hele løse sig selv på grund af forbrugernes høje moral, er tossenaivt :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/02-12 21:10, rettet 04/02-12 21:10 
RJK>
Men at tro at der er lykken at fjerne alle anti-pirat-initiativer og så vil det hele løse sig selv på grund af forbrugernes høje moral, er tossenaivt :)

Det er jeg godt klar over. Jeg påstår bare, at anti-pirat-initiativerne er ligegyldige og frugtesløse. Jeg mener ikke, at det på magisk vis vil løse alle problemerne, hvis man fjerner dem. Jeg forslår bare at spiludgiverne indser, at piratkopiering ikke kan kommes til livs og opgiver kampen. Jeg har en ide om, at det ville være så meget sundere for industrien, hvis de bare accepterede, at verden er fuld af amoralske røvhuller, og så ellers bare lod være med at tænke på det. Så kunne de bruge tiden og kræfterne på at lave spil i stedet.

Men det er nok også temmelig naivt :/

Jeg synes bare, hele den her anti-pirat-ballade lugter langt væk af vietnamkrig og narkobekæmpelse :D
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 04/02-12 21:15 
Det ville i hvert fald være dumt. Der kan efter min opfattelse slet ikke være tvivl om, at der bruges langt, langt færre penge på at bekæmpe piratkopiering, end man ville tabe hvis alle bare piratkopierede frit.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/02-12 21:30 
Min pointe var så, at alle allerede piratkopierer frit :)
AV Intelligent Terminal
la0sla0sSkrevet 04/02-12 22:21 
Jeg tror det er mere nuanceret end som så. Services som iTunes har vel bevist, at mange der tidligere piratkopierede fordi der ikke var noget fornuftigt alternativ, faktisk gerne vil betale for deres content.

På den anden side, det er klart at andre altid vil have den billigste udvej. Den kvinde du talte om er nok en af de sidstnævnte, og ikke nødvendigvis et eksempel på flertallet?

Derudover, er problemet så ikke at alle os der betaler for vores ting, skal straffes/belemres pga. andres dårlige handlinger?

Jeg tror også at der er brug for nye forretningsmodeller, andre måder at gøre "tingene" på. Jeg ved godt at pris ikke rigtig er en faktor her, folk der kopierer gør det altid, men eksempelvis bruger jeg langt flere penge på software og spil på iOS, end jeg har gjort før... fordi det er billigere og nemmere. Tidligere lod jeg bare være hvis jeg var i tvivl med en titel.

Nintendo er af min erfaring (begrænset) med spiludvikling og udgivelse af spil, virkelig virkelig dyre at udvikle til. Noget har med kvalitetskontrol at gøre, men det må være en lille del, det er i hvert fald ingen hemmelighed at det er meget dyrt at udgive på den platform, og spillene bliver deraf dyre. Heldigvis ser tingene jo ud til at blive bedre...

For at vende tilbage til Ubisoft, så er det ikke et spørgsmål om at det er kort tid eller noget andet. Det er at det produkt man har købt, rent faktisk er transformeret om til en service der udbydes efter udgiverens luner. Det er dybt problematisk at der sker en forskydning af ejerskabet...

Jeg finder det ikke betryggende at Deus EX:HR som jeg eksempelvis bestilte på DVD, kun kan installeres igennem Steam. Jeg er ikke længere i kontrol over det jeg har betalt for.

Så vil jeg næsten hellere melde mig til OnLive og have det vildt der (når det engang kører smooth).


En lille note, jeg synes eksempelvis det er ret så fedt at apps jeg har købt til mine iOS devices (eksempelvis iDOS) som bliver hevet af butikken, stadig er mine. De bliver ikke slettede, og jeg kan beholde og bruge programmet så længe softwaren understøtter det. Et rent digitalt produkt der er mit.
Hvad sker der?
RJKRJKSkrevet 04/02-12 23:00 
KillerBeanTooUSA>
Min pointe var så, at alle allerede piratkopierer frit :)

Måske på pc, men jo da ikke spil generelt.

Og efter min opfattelse er det udelukkende fordi der gøres noget for at undgå det og meget af det virker. Hvis der ikke var nogen sikring på konsolspil eller andre initiativer og firmaerne ikke gjorde noget juridisk, så ville konsolspilsalget også styrtdykke til pc-niveau. Den nuværende situation skyldes ikke superhøj etik hos konsolejerne fremfor pc-ejerne.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 04/02-12 23:04, rettet 04/02-12 23:06 
la0s>
På den anden side, det er klart at andre altid vil have den billigste udvej. Den kvinde du talte om er nok en af de sidstnævnte

Pointen var vel at det var en helt normal forældre-spilkøber, som pludselig fandt ud af at tingene kunne piratkopieres, og så var der ingen skrupler ved at stjæle fremfor at købe.

Om det var et eksempel på flertallet ved jeg ikke, men man kan jo gætte...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 04/02-12 23:16 
Men der er bestemt også eksempler på det modsatte. Jeg kan tydeligt huske, da jeg downloadede de første sange, jeg betalte for. Meget bøvlet med alt det DRM, der var dengang. Det var faktisk lettere at være pirat - helt bogstavelig talt. Ikke tale om, at jeg ville betale for noget, der var ringere end det gratis alternativ. Så hellere købe hard copies at rippe. Men nu ser man jo også, at der er vendt på en tallerken, og i dag er jeg superglad for at iTunes står mål med piratebay, så jeg kan få lov at støtte kunstnerne uden at sælgeren gør det mere besværligt for mig.

Jeg går ikke ind for, at Ubisoft har en party off-knap til alle ens spil, og rent spilhistorisk kan det også give store problemer i fremtiden. For ikke at tale om, når man selv lige vil prøve sine gamle spil. Worst-case-scenario selvfølgelig, men man er jo nødt til at tænke i den retning.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/02-12 23:20 
RJK>
Måske på pc, men jo da ikke spil generelt.

Jeg havde slet ikke opfattet, at tråden var oprettet under 'multiplatform'. Jeg har hele tiden kun haft PC-spil i tankerne :)
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 04/02-12 23:25, rettet 04/02-12 23:26 
Misforstå mig ikke, jeg synes alle anti-pirat-initiativer der går udover den reelle forbruger er forfærdelige. Bevaringssituationen er helt uoverskuelig, når spil ikke længere virker uden den ene eller anden server, og alle ved jo at de lukker det hele ned, i det øjeblik det ikke længere kan betale sig. Firmaerne er kolde og kyniske, og det går ud over os alle og spilmediet som helhed.

Men enhver logisk tankegang afklarer jo, at både anarki og opgivelse af rettigheder gør det hele endnu værre. Det er så nemt at være negativ på firmaerne for de her initiativer, men reelt har de jo intet valg. Det er jo ikke dem, der er de egentligt skyldige her.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/02-12 00:10, rettet 05/02-12 00:14 
RJK>
Men enhver logisk tankegang afklarer jo, at både anarki og opgivelse af rettigheder gør det hele endnu værre.

Det ved jeg nu ikke. Det var den slags miljø som var drivkraften bag hele den den industrielle revolution.

Med frygt for at lyde psykotisk paranoid, vil jeg vove at påstå, at vi alle efterhånden er blevet hjernevaskede til at tro, at rettighedsbeskyttelse og patenter udelukkende bidrager med positive ting til vores samfund. Selvfølgelig ville det blive kaos, hvis man indførte de samme tilstande som man havde for 150 år siden, men omvendt synes jeg også, at det nuværende system er begyndt at vise nogle seriøse svagheder. Jeg vil mene, at tiden efterhånden er ved at løbe fra den traditionelle måde at betragte rettighederne til et produkt på. Når spilproducenterne desperat forsøger at holde piraterne væk med fakler og forhåndenværende skarpe genstande, virker det bare primitivt og uopfindsomt. Jeg siger ikke at vi alle skal sidde rundt om et lejerbål og spille guitar og dele spil med hinanden. Men der er virkelig behov for, at der er nogen, som finder på noget HELT nyt, i stedet for bare hele tiden at lave nye tiltag for at holde status quo.
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 05/02-12 11:40, rettet 05/02-12 11:41 
KillerBeanTooUSA>
Jeg siger ikke at vi alle skal sidde rundt om et lejerbål og spille guitar og dele spil med hinanden.

Men det er jo konsekvensen af det du foreslår :)

Hvis det endelig var, så synes jeg det var fair nok hvis vi talte om en generel, total ændring af samfundet, hvor man valgte at finansiere al forskning, kreativitet og andre immaterielle udviklinger på en anden måde end rettighedsbeskyttelse. Men det er der vel ingen der tror på kan ske?

Og indtil der er andre muligheder, må man jo gribe til hvad man har. Men jeg tror nu ikke man som pc-spiller skal være så ked af anti-pirat-restriktionerne - hvis det ikke fungerer, så er alternativet jo bare at droppe pc-udgivelserne helt. Så vidt jeg kan se har producenterne meget gode kort på hånden på hvad angår spilmediet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/02-12 12:32 
RJK>
Men det er der vel ingen der tror på kan ske?

Nej, nok ikke i vores livstid.. desværre :/

RJK>
så er alternativet jo bare at droppe pc-udgivelserne helt.

Måske er det netop det, der skal til! Når PC-gamer'ne pludselig ikke længere har nogen nye spil at afvikle på deres dyrt indkøbte hardware, kan det være, at det fremtvinger et paradigmeskift, hvor folk endelig dropper deres skødesløse holdning til software :D

Nej men, mere seriøst.. Jeg ved godt, at det er voldsomt naivt af mig, når jeg sidder og ævler om utopiske tilstande, som sandsynligvis ikke er mulige. Men omvendt synes jeg også, du hopper i en direkte kynisk grøft. Er PC-markedet virkelig så presset, at det vil taget livet fuldstændig af det, hvis man fjerne alle former for kopibeskyttelse?
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 05/02-12 12:41, rettet 05/02-12 12:42 
Det kommer vel an på hvilket "liv" man taler om?

Hvis vi snakker store singleplayerspil som Assassin's Creed, Red Dead Redemption, GTA, L.A. Noire, der fungerer lige så fint på konsol, så tror jeg det.

Spil der kan kontrolleres med betaling på anden vis (MMO'er etc.), spil der kun fungerer ordenligt på pc og mindre produktioner vil vel altid kunne leve.

Spørgsmålet er så hvad der sker, når førstnævnte gruppe forsvinder fra pc-markedet, som du selv er inde på. Det er vel i nogen grad allerede sket.

Men jeg prøvede nu at snakke mere om spil generelt, end bare lige pc-spil, som min viden trods alt er ret begrænset om :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/02-12 12:53, rettet 05/02-12 12:54 
Og jeg har ingen anelse om, hvad der foregår med de moderne konsoller. PC-spil ved jeg egentlig heller ikke ret meget om, når det kommer til stykket. Det er også derfor, jeg godt vil have, at der er nogen, som fortæller mig, hvor slemt det egentlig står til på PC-markedet.

Jeg har lidt en fornemmelse af, at spiludgiverne maler fanden på væggen for at retfærdiggøre deres forsøg på at få del af en kage, der ikke på noget tidspunkt har været i nærheden af deres køkken :)
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 05/02-12 13:01 
Hvordan skulle de få det? De kan da ikke tvinge nogen til at købe deres spil.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
137 emne(r).
1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig