X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Project MD


Svar
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/01-12 15:26 
Endnu en omgang hjemmebryg, som muligvis bliver udgivet på cartridge til MegaDrive'en på et eller andet tidspunkt.

Jeg er ikke så vild med grafikken, men gameplay'et og banedesignet ser ikke skidt ud.

Hvad synes i?

Project MD
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/01-12 17:13 
Det er pisse grimt :) Teknisk er det dog ret imponerende, eller i hvert fald første bane. Jeg synes også musikken er meget fed, selvom det ikke rigtig lyder som traditionel MegaDrive-musik.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 25/01-12 18:21 
MegaDrive-musik lyder bedst når det ikke prøver på at være "andet" end chipmusik, så jeg synes musikken fungerer perfekt. Spillet ser sjovt nok ud, du har da linket til det før, har du ikke?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/01-12 18:54 
Sumez>
du har da linket til det før, har du ikke?

Det mener jeg også. Men jeg kunne ikke lige finde noget, da jeg søgte :)
AV Intelligent Terminal
TheDukeTheDukeSkrevet 25/01-12 18:58 
Konsolkongen>
Det er pisse grimt :) Teknisk er det dog ret imponerende, eller i hvert fald første bane. Jeg synes også musikken er meget fed, selvom det ikke rigtig lyder som traditionel MegaDrive-musik.

Bortset fra den flotte parallax, kunne resten så ikke køre på et Master System?
silverstarsilverstarSkrevet 25/01-12 19:32 
Pros:
Musikken
Baggrundene (de fleste af dem)

Cons:
Grafikken (pixel-artist needed til at give figurerne en kraftig opstramning)
Gameplay ser ret kedeligt/ensformigt ud
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/01-12 19:42, rettet 25/01-12 19:43 
TheDuke>
Bortset fra den flotte parallax, kunne resten så ikke køre på et Master System?

Selv med min minimale erfaring med Master System -programmering vil jeg vove pelsen og sige: Nej. SMS'en har nogle temmelig irriterende begrænsninger mht. håndtering af sprites og generel opdatering af grafik. Med en statisk baggrund kunne det sikkert godt køre på en SMS, men det ville være med krafige slowdowns og masser af sprite flickering.

Når det så er sagt, kan jeg forstå på den smule, jeg har fulgt med i udviklingen, at spillet er skrevet i C og ikke Assembly, og at det egentlig bare var et opgivet programmeringseksperiment, som blev genoplivet efter opfordringer fra brugerne på Sega-16. Så det kunne godt udnytte MD'en kræfter væsentligt bedre :)

Jeg giver KonsolDronningen ret i, at den grafiske stil i spillet er pisse grim. Jeg bilder mig selv ind, at det er fordi, det er en tysker, der har lavet det :D
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 25/01-12 20:21 
KillerBeanTooUSA>
Det mener jeg også. Men jeg kunne ikke lige finde noget, da jeg søgte :)

Yup. Fandt det i YouTube-tråden (ca. et halvt år siden) :) P:R's søgefunktion søger ikke i linktekst.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 25/01-12 20:25 
KillerBeanTooUSA>
Når det så er sagt, kan jeg forstå på den smule, jeg har fulgt med i udviklingen, at spillet er skrevet i C og ikke Assembly, og at det egentlig bare var et opgivet programmeringseksperiment, som blev genoplivet efter opfordringer fra brugerne på Sega-16. Så det kunne godt udnytte MD'en kræfter væsentligt bedre :)

Findes der gode C-libraries til MegaDrive-udvikling? Eller det er måske netop det de har lavet til det her spil?

Jeg giver KonsolDronningen ret i, at den grafiske stil i spillet er pisse grim. Jeg bilder mig selv ind, at det er fordi, det er en tysker, der har lavet det :D

Jeg synes det er meget typisk amatør-spilgrafik. Det er svært at forklare, men der er bare et eller andet over "professionel" sprite-grafik (selv det grimme af slagsen) som rigtig mange "hjemmebryggere" har svært ved at ramme.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/01-12 20:44 
Jeg synes det ligner typisk Amiga. Håber ikke nogen bliver stødt over det.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/01-12 20:51, rettet 25/01-12 20:56 
Sumez>
Findes der gode C-libraries til MegaDrive-udvikling?

Jeg ved det ikke rigtigt. Jeg bruger ikke andet end Assembly. Men der er vist efterhånden blevet brygget en del C-biblioteker og værktøjer sammen. Men Motorola 68K'erne er jo også så kraftig, at man godt kan lave noget okay software til den, selv med en middelmådig compiler.

Sumez>
Jeg synes det er meget typisk amatør-spilgrafik. Det er svært at forklare, men der er bare et eller andet over "professionel" sprite-grafik (selv det grimme af slagsen) som rigtig mange "hjemmebryggere" har svært ved at ramme.

Ja, præcist! Jeg er tosset glad for, at jeg har fundet en ordentlig pixel-grafiker, som er frisk på at smide ting efter mig, når jeg prøver på at brokke software sammen til SMS'en :)
AV Intelligent Terminal
KTCKTCSkrevet 25/01-12 23:09, rettet 26/01-12 07:21 
Konsolkongen>
Jeg synes det ligner typisk Amiga. Håber ikke nogen bliver stødt over det.
Min første tanke var, at du på vanlig maner skulle provokere Amigaen, men efter at have set gameplay videoer fra spillet, kan jeg faktisk godt se hvad du mener. Mange af de homebrew og Public Domain spil, som blev lavet til Amiga, samt et par retailudgivelser som det forfærdelige Ghouls'n'Ghosts, minder faktisk meget om grafikstilen, eller mangel på samme. Det er som om alting skal være tegnet for meget op, og så ser det amatøragtigt ud.

EDIT: Typo
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KTCKTCSkrevet 25/01-12 23:56 
silverstar>
Pros:
Musikken
Baggrundene (de fleste af dem)

Cons:
Grafikken (pixel-artist needed til at give figurerne en kraftig opstramning)
Gameplay ser ret kedeligt/ensformigt ud

Enig, lige på nær at musikken heller ikke får mig op at ringe.

Deres hjemmeside er godt nok heller ikke noget at råbe hurra for. Det ligner noget at det første jeg lavede, da jeg skulle lege med at lave webdesign. Fast bredde på 720 pixels lugter langt væk at dengang man lavede hjemmesider, der skulle se pæne ud i 800x600 :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 26/01-12 00:10 
KTC>
Det er som om altid skal være tegnet for meget op, og så ser det amatøragtigt ud.

Yep. Kan kun tænke på meget få professionelle spil, der bruger sorte outlines på deres sprites.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 26/01-12 00:51 
Det er der nu mange eksempler på fra perioden, men det handler jo nok til dels om hvor mange farver der var til rådighed. Mange vestlige 16-bit spil blev jo holdt i 16 farver for at tilpasse laveste fællesnævner (Atari ST).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 26/01-12 09:58 
Kan du nævne de eksempler du tænker på? Dem jeg kan komme i tanker om ender netop tit med at ligne "amatørspil". Selvfølgelig ikke i så stor grad, hvis spritesne derudover er flot tegnet (gælder primært "store" sprites), men dengang var der jo ikke så stor forskel på "grim" og "flot" grafik. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 26/01-12 10:40, rettet 26/01-12 10:41 
Chiki Chiki Boys til MegaDrive har feks. sorte outlines på sprites'ne (nok primært gjort fordi, baggrundene er så lyse), og det spil har i hvert fald ikke hverken amatøragtig eller grim grafik.
Cute, ja. Men ikke grimt.

Det hænger nok mest sammen med, at det kræver talent at lave sprites uden outlines, hvis de skal passe naturligt ind på en baggrund, som ikke er hverken meget lys eller meget mørk. Så har detaljegraden meget at skulle sige.

Sprites'ne i Project MD er bare hverken detaljerede eller gennemtænkte. Det virker også underligt ukonsekvent, at de er en blanding af tegnet 2D og prærenderet 3D. Den der bil(?) med de stor blå hjul ligner noget, jeg selv kunne have tegnet, da jeg gik i børnehave :)
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 26/01-12 11:40, rettet 26/01-12 11:41 
Bemærk at Chiki Chiki Boys kun tegner en streg rundt om selve figuren for at adskille den fra bagrunden. Outlinen går ikke ind i selve figuren, hvor outlines er lavet med det klassiske "disney-trick", hvor den blot er en mørkere variant af objektets egen farve.

Spritesne i Project MD ligner vel egentlig det man typisk kalder "programmer art", men ved ikke om det er det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 26/01-12 11:50, rettet 26/01-12 11:57 
Jamen, mange spil der forsøger at opnå et tegnefilmslook. Fx de fleste af Wonder Boy-spillene, Yoshi's Island, Addams Family, Superfrog, Klonoa (GBA), Darkwing Duck, Chip 'N Dale, DuckTales etc.

Når man bruger 32+ farver ses det ikke så ofte.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 26/01-12 11:58 
Sumez>
Spritesne i Project MD ligner vel egentlig det man typisk kalder "programmer art", men ved ikke om det er det.

Det kan man vel godt sige, når hele spillet (pånær musikken) er lavet af en enkelt person, som ikke på nogen måde er grafiker :)

Jeg håber lidt, at han finder en pixel-grafiker, der vil give det hele et makeover, inden det ryger på cartridge.
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/01-12 12:04 
Jeg kan godt lide leveldesignet ved 5:23 her:
http://www.youtube.com/watch?v=CREtjSovtts&feature=related

:)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 26/01-12 12:27 
Det er meget realistisk :D
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 26/01-12 20:18 
KillerBeanTooUSA>
spillet er skrevet i C og ikke Assembly

Jeg ved ikke lige, hvordan jeg havde fået ind i mit hovede, at det er skrevet i C... Eller hvorfor jeg syntes, manden bag er tysker.

Det er skrevet i Assembly og jeg aner ikke, hvilken nationalitet manden har. Jeg stener åbenbart max lige for tiden :/

Desuden ser det ud til, at spillet IKKE bliver udgivet på cartridge. Manden, som har lavet det, synes ikke det er godt nok til at fortjene en rigtig udgivelse. Hvilket jeg strengt taget godt kan give ham ret i. Det er, når det kommer til stykket, ikke noget at råbe hurra for. Men jeg håber da, at han disker op med noget federe engang i fremtiden :)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/01-12 20:21 
KTC>
Min første tanke var, at du på vanlig maner skulle provokere Amigaen, men efter at have set gameplay videoer fra spillet, kan jeg faktisk godt se hvad du mener. Mange af de homebrew og Public Domain spil, som blev lavet til Amiga, samt et par retailudgivelser som det forfærdelige Ghouls'n'Ghosts, minder faktisk meget om grafikstilen, eller mangel på samme. Det er som om alting skal være tegnet for meget op, og så ser det amatøragtigt ud.

Præcis :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/01-12 20:24 
KillerBeanTooUSA>
Det er, når det kommer til stykket, ikke noget at råbe hurra for. Men jeg håber da, at han disker op med noget federe engang i fremtiden :)

Er det tilgængeligt nogen steder?
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 26/01-12 20:28, rettet 26/01-12 20:31 
P:R fatter ikke https, så du må vel bare copy/paste'e :)

https://github.com/sikthehedgehog/projectmd
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/01-12 20:31 
Kewl, det må jeg prøve senere :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/01-12 21:35 
Jeg synes ikke det er SÅ skidt. Kontrollen er f.eks. meget god. Lidt bedre leveldesign generelt så kunne det godt ligne noget :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/05-15 00:45 
Så er manden i gang med noget nyt. Igen er grafikken ret skrækkelig, og det tekniske ret interessant:

https://www.youtube.com/channel/UCp3wPZeB2FjnMwxrOVOa0MQ
AV Intelligent Terminal
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig