X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

2D-gameplay - hvilken type grafik?


Svar Sortering
jaesjaesSkrevet 25/01-12 01:23, rettet 25/01-12 01:37 
Synes det kunne være sjovt at høre om P:R-massernes grafik-præferencer, når det kommer til nutidige spil med 2D-gameplay. Skal det fx minde om retro-spil, eller må det godt føles mere nyt?

Personligt er jeg nok mest glad for pixel-art, håndtegnet grafik i høj opløsning og præ-renderede baggrunde i høj opløsning - hvilke typer kommer meget an på genren. 3D er jeg ikke så vild med i denne sammenhæng. Animationsteknikken rotoscoping kan også tit være meget lækker, specielt til platformere (og lign.) samt adventurespil.

Men generelt kan jeg lide de fleste grafiktyper næsten lige godt. Det er meget vigtigere, at der er valgt noget, der passer godt til spillet/Art Direction.

-------

Liste til inspiration/illustration, ud fra nogle af de grafiktyper jeg lige kan komme på og kender (andre kan hælde på):

- Pixel-art - naturligvis tilpasset til moderne skærme, så grafikken ikke ser strakt eller udtværet ud
- Håndtegnet i høj opløsning
- Præ-renderede baggrunde i høj opløsning - altså 3D-grafik hvor man så tager et "snapshot" så det dermed "konverteres" til 2D-grafik (fx Final Fantasy VII og Baldur's Gate)
- 3D
- Rotoscoping - hvor man tegner på motion-capture-grafik (fx Prince of Persia og The Last Express)
- Digitized sprites - hvor fx et foto laves om så det ligner pixel-art (fx Mortal Kombat og Jurassic Park)
- "Voxel-agtigt" - tænker primært på den måde det er brugt i 3D Dot Heroes
- Blanding af flere stilarter - fx præ-renderede baggrunde og 3D-figurer, men kan være alt, så det er bare ét eksempel.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 25/01-12 05:13 
For mit vedkommene bliver jeg altid lidt ekstra betaget af at se noget god håndtegnet 2D grafik, hvad enten det er nede på Pixel niveau eller HD som i det seneste King of Fighters.

Der er et eller andet i baghovedet der får mig til at føle at der er gået væsentligt mere arbejde i at tænke over hver enkelt detalje fra tegneren og animatorens side når de laver hver enkelt frame.

Selvfølgelig ved jeg godt at der kan gå lige så lang tid med at lave en ordentlig 3D model og få den til at animere helt rigtigt, men for mig føles god 2D grafik mere som et rigtig godt håndværk.

Til gengæld syntes jeg at præ-renderede 3D figurer som i f.eks. Michief Makers og Donkey Kong Country ser billige ud, men det er fordi det føles utrolig "nemt" bare at lave en slags stop-motion i et eller andet 3D program, frem for at tegne hver enkelt frame i hånden.
SonicSonicSkrevet 25/01-12 08:23 
Pixel-art eller håndtegnet grafik til 2D spil :) Sidste kategori er også det vi benytter os af, til det iphone spil vi er ved at knalde sammen.

Jeg bryder mig ikke specielt om pre-renderede 3D baggrunde eller aktører i 2D spil. I nogle spil virker det helt fint, men i andre ser det hele påklisteret ud, hvis det giver mening.
Parental Advisory: Explicit Lyrics
millenniummillenniumSkrevet 25/01-12 08:38, rettet 25/01-12 08:40 
Svært. Kommer an på konteksten. Jeg ELSKER A Boy and his Blob, med det håndtegnede grafik - også fordi stemningen i tegningerne er i topklasse. Rayman Origins er peaket af et håndtegnet spilmiljø.

Men jeg er også en retro-nørd med hang til old school pixels, hvor jeg bedre kan kanalisere min egen fantasi ind i spillets univers og 'udfylde hullerne'. (hvis I forstår)

Det som jeg mindst bryder mig om, er 3D miljøer og sprites i et 2D gameplay. Det fortæller mig implicit, at producenterne havde et lavt ambitionsniveau.
The medium is the message.
nerosnerosSkrevet 25/01-12 08:44, rettet 25/01-12 09:06 
Jeg synes BloodRayne: Betrayal som vist er håndtegnet i høj opløsning ser voldsomt flot ud. Utrolige detaljer der er i det spil! http://www.youtube.com/watch?v=4G_-AsaxujI

Ellers så er jeg nu også ret glad for grafikken i Fast Striker til MVS (mærkeligt at skrive) En MVS titel det burde jo være uddød for længe siden!
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/01-12 11:41 
Pixel-grafik eller håndtegnet grafik i høj opløsning for mit vedkommende :)

Feks. kan jeg godt se det fede ved den opdaterede udgave af Cave Story, men jeg synes alligevel, at grafikken i originalen er langt federe. De store pixels passer bare perfekt til stemningen i spillet.

Hvis det ikke skal være pixel-grafik, skal det være håndtegnet i høj opløsning og med mange detaljer. Det der "flash-agtige" grafik med store ensfarvede flader, som man ser i næsten alle download 2D-titler, hænger mig langt ud ad halsen.

Prærenderet 3D i 2D-spil er sjældent kønt. Baldur's Gate synes jeg feks. er ufatteligt grimt at set på. Det virker næste altid som om, at grafikken i den slags spil består af en masse dårlige glansbilleder, der er blevet klistret ind over det hele.

3D hører ikke hjemme i et 2D-spil. Street Fighter III er stadigvæk sindssygt meget flottere end Street Fighter IV.
AV Intelligent Terminal
millenniummillenniumSkrevet 25/01-12 13:01, rettet 25/01-12 13:03 
Pixelart eller håndtegner skaber også lidt forskellige forventninger til spillerens input. Med pixel-art kan der være en meget præcis kollision-detektor, fordi omridset af sprites er så tydelige. Du rammer fjenden, du dør. Håndtegnede sprites har en mere organisk form, hvor spiludviklerne skal være lidt mere fleksible og måske istedet bruge energibarer, istedet for one-hit-kill.

Eksempelvis klassiske Rolling Thunder eller Ghost'n'Goblins har en meget håndfast fornemmelse for sprites og platforme. Man ved, man bliver ramt. BloodRayne Betrayal bliver hurtigt mere svævende, tilfældigt og mangler masse i sine sprites. Det er ikke dårligt, det er bare en anden stil og stiller nogle andre forventninger til gameplay og input.
The medium is the message.
nerosnerosSkrevet 25/01-12 13:23 
Det nye KOFXIII er også ret flot !
Bashful Neophyte
dRxLdRxLSkrevet 25/01-12 13:26 
Hvad med en yderligere kategori for vektoriseret-multikomponent-sprites? Jeg tænker på at objekterne består af flere del-elementer der bevæger sig og roterer uafhængigt af hinanden.
Princess Crown (til Saturn) gør det ret tydeligt, og selvf. Odin Sphere og andre Vanillaware spil, men der findes også mindre charmerende eksempler som f.eks. grafikken i Drawn To Life og Scribblenauts.

Spørgsmålet er om I andre føler at "vektoriserede-multikomponent-sprites" er dækket af "Pixel Art" kategorien?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 25/01-12 13:31, rettet 25/01-12 13:31 
Arh, så håber jeg Zzap svarer, så vi kan få afklaret hvordan spritesne i Odin Sphere egentligt er lavet... (jeg er enig med dRxL BTW)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 25/01-12 13:33 
Der kommer jo også et nyt et af slagsen nemlig Dragon's Crown.
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 25/01-12 22:16 
Jer der ikke kan lide præ-renderede baggrunde, har sikkert i baghovedet, at det oprindeligt var 3D-grafik - objektivt set kan det jo være vildt flot :P
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/01-12 22:38 
Det var nu heller ikke baggrundene, men sprites'ne jeg tænkte på. De ser aldrig rigtig ud til at passe ind. Lidt på samme måde som de sprite-baserede fjender i gamle FPS'er :)
AV Intelligent Terminal
DarkbeatDarkbeatSkrevet 25/01-12 22:40 
Jeg kan ikke finde ud af hvad de brugte i Ghost Trick.
Var det rotoscoping eller sådan noget? Det ser ihvertfald fantastisk flot ud.
jaesjaesSkrevet 25/01-12 22:56 
"To show how quirky these characters are we put a lot of effort into the animation. We spent time in making full body character models. What’s interesting is we made them in 3D first. Usually, people would use motion capture, but we didn’t want them to be super realistic so we didn’t go through the whole motion capture process. We made each of the 3D models by hand and hand animated to them. This gave them an element of quirkiness, weirdness, that bit of individual style. Once we had them in 3D we rendered them into the 2D sprites you’ve seen."

Gåustimation.
jaesjaesSkrevet 28/01-12 18:54 
Apropos nyt og gammelt, sammenblandinger og outlines, så synes jeg platformeren Sideway: New York virker ret vellavet (ud fra film). Kameraet er måske lidt ubeslutsomt til tider, men det ligger næsten i kortene, når man blander 2D og 3D på den måde.

Egentlig også lidt spøjst, at det ikke er nævnt herinde, da det er på PSN og har fået pæne anmeldelser :)

Man spiller en graffiti-tegning.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/01-12 19:45 
Det ser faktisk lidt fedt ud :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 28/01-12 20:48 
Læste, og hørte for første gang, om spillet i 1up's anmeldelse, der må jeg indrømme at jeg mistede lysten til at spille det igen:
http://www.1up.com/reviews/sideway-new-york-ps3
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 20/05-14 14:40 
Jeg er bestemt ikke vild med den nye ultra-low-res-tendens - hvis man kan kalde det dét endnu. 8 bit som NES kan jeg rigtig godt lide, men de spil jeg tænker på, emulerer mere tidlig 8 bit, som Atari 2600. Det ville være fint, hvis udviklerne havde holdt grafikken simpel, men jeg synes ikke det holder, når man bruger det til relativt komplekse figurer og baggrunde.

Kan godt være problemerne delvist skyldes, at jeg er lidt farveblind, men jeg står af, når jeg ikke ordentlig kan se, hvad flere af objekterne forestiller. Ville faktisk gerne have spillet flere af spillene, så lidt ærgerligt, og meget sjældent jeg fravælger spil på baggrund af det tekniske aspekt af grafikken (heck, jeg nyder selv tidlig 3D-grafik).

Kan ikke finde det spil, jeg helst ville spille (top-down actionspil, bl.a. på Steam), men her er et par andre eksempler.

Teleglitch:
2D-gameplay - hvilken type grafik?

The Last Door:
2D-gameplay - hvilken type grafik?
CamousCamousSkrevet 20/05-14 21:13, rettet 20/05-14 21:18 
Jeg fandt aldrig noget i den vestlige indie vogue der begyndte for et par år siden som interesserede mig. Det virker som et stort omgang sjælløst nostalgi.

Den sidste 2D spil jeg spillede som ikke var lavet for mange, mange generationer siden var vel Order of Ecclesia for DS, som til gengæld var fantastisk både i gameplay og grafik.

Hvad grafik angår bryder jeg mig ikke om faux low res grafik. Det gode ved 2D spil på DS og GBA var at skærmen selv var lowres ala 240p og 2D spil med lækker japansk lowres 2D pixelart var lavet til at blive vist i native res på skærmen. Det er noget man ikke ser meget til i disse dage fordi alt moderne game hardware er designet til at blive vist i 720p and up.

Jeg bryder mig slet ikke om at se på pixel art medmindre det bliver vist i native res. Lowres pixel art på high res skærm ligner som regel gamle PC spil, hvilken ikke er en look jeg bryder mig om. Alt er alt for kantet og skarpt, som billedet ovenover.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/05-14 23:21 
Den sidste 2D spil jeg spillede som ikke var lavet for mange, mange generationer siden var vel Order of Ecclesia for DS, som til gengæld var fantastisk både i gameplay og grafik.

OoE er nok heller ikke det værste sted at slutte, hvis du mere eller mindre er færdig med nyere spil :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
CamousCamousSkrevet 21/05-14 16:48 
Jeg er ikke helt slut så længe Nintendo, Platinum og From Software fortsat laver spil.

Det var dog den sidste nye Castlevania spil jeg nogensinde fik eller får spillet.

What a god damn waste.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/05-14 16:53 
Det er godt nok vildt ja. Konami var noget af det fedeste engang. Nu har de faktisk kun Metal Gear som stadig er fedt. ...og PES er vel okay hvis man kan lide fodbold, men det kan ingen.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 22/05-14 07:57 
Bare vildt nok hvis Metal Gear faktisk stadig er fedt, for MGS4 var virkelig den største omgang bæ, ser frem til om 5'eren kan råde bod på det. Jeg har ikke noget problem med et plot der er kørt i grøften hvis jeg får en gameplay-oplevelse der kan leve op til MG2, MGS1 eller MGS2.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 22/05-14 09:31 
Jeg fik min intro til MGS med 4, så jeg startede ikke med den bedste smag i munden. Håber 5 kan få mig på rette kurs.
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/05-14 10:26 
Sumez>
Bare vildt nok hvis Metal Gear faktisk stadig er fedt, for MGS4 var virkelig den største omgang bæ, ser frem til om 5'eren kan råde bod på det. Jeg har ikke noget problem med et plot der er kørt i grøften hvis jeg får en gameplay-oplevelse der kan leve op til MG2, MGS1 eller MGS2.

Det ville normalt være en kommentar jeg ville spørge ind til. Men når Shinobi III nu er 5/10 hvad nytter det så? ;)

Jeg har ikke spillet det siden det udkom, så måske det er ældet dårligt (som MGS3). Men der kan vel ikke herske tvivl om at det blev fantastisk modtaget og at rigtig mange var vilde med det.
Jeg gennemførte Peace Walker HD for et par år siden og det var i hvert fald en positiv oplevelse der stadig holder.
Og med den modtagelse Ground Zeroes fik er jeg ikke i tvivl om at serien nok skal holde en høj standard :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 22/05-14 11:33 
Jeg er med på at MGS4 fik en ret positiv oplevelse, men har aldrig helt forstået hvorfor.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CamousCamousSkrevet 27/05-14 10:23 
Jeg var meget glad for MGS4 i sin tid. Det var klart den størreste oplevelse den ynkelige generation havde givet mig da den udkom.

Måske vil jeg gå tilbage til den på 10 års dagen for at se om den stadig holder.

Hvilken minder mig om at jeg snart skal tilbage til RE4. Det er snart ved at være 10 år siden. Den skal nok holde fint tror jeg.
slk486slk486Skrevet 27/05-14 10:24 
^ Fantastiske spil vil altid holde :)
j/k
SumezSumezSkrevet 27/05-14 11:05 
Ja, eller kan det jo diskuteres på det nogensinde har været fantastisk ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig