X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Retrode (kompakt MD/SNES-løsning)


Svar
jaesjaesSkrevet 04/01-12 16:15, rettet 04/01-12 16:21 
Faldt over Retrode på et spilsite. Kunne måske være interessant for nogle.

Det er en relativt lille dims man tilslutter til en computer, smartphone eller tablet og kan på den måde spille Genesis/MD og SNES/SFC med originale cartridges via emulator. Man kan også tilslutte originale controllere.

Kunne vel være en god ting som ekstra setup, til at tage med over til en kammerat og på ferier osv.

Prisen er hæderlig, synes jeg: 72 Euro med porto fra deres egen webshop. Og den er helt ny, så bliver vel kun billigere.

Jeg gætter på den er lovlig, men det ved andre måske mere om. Man skal selvfølgelig ikke begynde at kopiere spil med den :)

http://www.retrode.com/

EDIT: Som minimumskriterie for at det kan være lovligt, skal man vel eje maskinerne i forvejen.
King ChaosKing ChaosSkrevet 04/01-12 16:21 
Mmm... jeg så den også lige til 85 $... men eftersom jeg alligevel skal downloade emulatoren, kan jeg ikke rigtig se hvad jeg skal bruge den til. Med mindre jeg gerne vil ha' en dims der kan tilslutte min SNES-controller til min PC og det må da kunne gøres billigere.
jaesjaesSkrevet 04/01-12 16:28, rettet 04/01-12 16:53 
Dels tænkte jeg, at der vel nogle gange er fejl i ROM'er, og så må det være bedre med et orig. cartridge.

Dernæst er ROM'er så vidt jeg ved ulovlige at bruge, selvom man ejer originalen + maskinen (men vel en gråzone for mange), så reelt er det vel eneste mulighed at spille sine spil på lovligt, når man ikke lige vil, eller har mulighed for at, bruge en original maskine.

Du kan også bruge den til at tage backup af save games, så du ikke render ind i at batterierne i dine cartridges dør :)

EDIT: Ved nærmere eftertanke, er ROM'er fra nettet vel direkte kopier, og dermed - det juridiske fraregnet - måske ligeså godt som et cartridge, eller hvad?
SumezSumezSkrevet 04/01-12 16:40, rettet 04/01-12 16:41 
Alle alment tilgængelige SNES og MegaDrive emulatorer består vist temmelig meget af original, lovlig kode, og kræver ikke nogen officiel data a la BIOS-filer, osv, så der burde ikke være noget ulovligt i løsningen.
Men jeg synes lidt af (hele?) charmen ved at spille de originale cartridges ryger af fløjten, når det gøres på en emulator... Men idéen er sjov.

Og ja, med undtagelse af diverse custom chips og krypteret data i enkelte spil, burde en piratkopieret ROM-fil være nøjagtig ligeså "god" som en original-cart, teknisk set. Der er, pr definition, helt sikkert mange flere fejl på emulator-siden.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 04/01-12 17:00, rettet 04/01-12 17:04 
Jeg må indrømme jeg ikke rigtigt kan se hvad man skal bruge den til.

Hvem gider rende rundt med en snes controller + en stak dyrebare cartridges + den dims der for at spille det på en ferie på en telefon eller en tablet?

Og hvis det er hjemme eller ved en ven er det vel nemmere og bedre bare at bruge original hardware + et tv.

Virker som en unødvendig opfindelse.
Zzap!Zzap!Skrevet 07/01-12 00:04, rettet 07/01-12 00:04 
Det må da snart være muligt at programmere en FPGA der bare emulerer alt fra den generation og før. Jeg ville egentlig have troet at det ville være meget dyrere at lave støbeforme og stik til det originale udstyr, i stedet for bare at vælge noget generisk, og så smække en hardware emu i. Men, åbenbart ikke.
Born to kill space
KTCKTCSkrevet 11/01-12 13:17 
Som jeg har forstået det, er dette faktisk bare et interface, der gør MD/SNES controlleren til en kompatibel Game Controller i Windows og kan trække data ud fra catridges som bliver præsenteret for computeren som ROM-filer og RAM til savegames.
Dette betyder også, at custom chips o.s.v. slet ikke vil blive udnyttet, da emulatorerne stadig skal emulere alt hardwaren udover selve cartridge ROM-data.

Selv om dette er et godt forsøg på at bevare muligheden for at spille originale retrospil uden at skulle have selve konsollen, vil jeg heller ikke betragte det som en autentisk oplevelse. I sidste ende tror jeg desværre bare dette produkt vil blive brugt som en ROM-ripper, og på denne måde det helt modsatte af det, som de markedsfører produktet til.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig