X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Nespresso maskine


Svar
JuggernautJuggernautSkrevet 26/12-11 13:34 
Jeg overvejer i skrivende stund at anskaffe mig sådan en maskine. Specielt nu da Nespresso kører med Cashback i en periode.

Nu til min egentlige tvivl. Jeg er rigtig glad for kaffe. Og flere steder læser jeg rosende ord for hvorvidt Nespresso laver den bedste kaffe over andre mærker. Er espresso og kaffe det samme? I min verden er espresso meget kompakt i smagen og fås i en meget lille kop. Kaffe er mere velegnet til det generelle publikum. Eller er der noget jeg misforstår?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
jaesjaesSkrevet 26/12-11 13:49, rettet 26/12-11 14:17 
Ja, espresso er en kaffe-variant, så det er kaffe på lige fod med filter-kaffe, latte osv.

For at man kan kalde det en espresso, er det som du er lidt inde på, en lille slat kaffe brygget på en bestemt måde og med de kaffebønner (og den ristningsgrad), der nu er mest velegnet til dette (hedder typisk bare espresso-kaffe, hvis det købes i supermarkeder).

Nespresso kan, alt efter variant, brygge espresso, americano (sådan set bare en espresso med ekstra vand, minder en smule om filter-kaffe), latte, cappuccino - og sikkert lidt flere. Det skulle være blandt de bedre kapselmaskiner på markedet, men et godt stykke fra en god, mere traditionel espresso-maskine. Har smagt det en enkelt gang, så kan ikke kommentere så meget på smagen.

EDIT: Nespresso laver også en mælkevarmer/-opskummer, så du kan godt starte med en "simpel" Nespresso, der kun kan lave kaffe-varianter uden mælk, og så købe mælke-dimsen senere. Skal dog ikke kunne sige, om den er ligeså god som dem på alt-i-et-maskinerne. Hvis du kigger på andre mærker, så vær opmærksom på, at man kun kan benytte kapsel-mælk på flere af dem, altså ikke frisk mælk.
Bonus-edit: Formalingsgraden har også noget at sige - kaffebønner til espresso males finere end til filter-kaffe.
JuggernautJuggernautSkrevet 26/12-11 14:35 
Tak for dit input. Jeg er helt rolig nu hvor smagen bestemmes af den enkelte kapsel. Samtidig har jeg også læst mig til at man selv kan lave sine kapsler, så man sparer lidt ift. de originale Nespresso kapsler. Om det kan svare sig i længden, aner jeg ikke.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
jaesjaesSkrevet 26/12-11 14:50, rettet 26/12-11 14:51 
Juggernaut>
Jeg er helt rolig nu hvor smagen bestemmes af den enkelte kapsel.

Ja, det svært at gøre noget helt galt, men omvendt kan kvaliteten ikke blive bedre end hvad kaffe og maskinen kan præstere. Og det er en af hovedårsagerne til, at mange kaffe-entusiaster bruger tusindvis af kroner på rigtige espresso-maskiner, kaffekværne osv. :)

Samtidig har jeg også læst mig til at man selv kan lave sine kapsler, så man sparer lidt ift. de originale Nespresso kapsler. Om det kan svare sig i længden, aner jeg ikke.

Kender heller ikke meget til det, men man kan vist også købe uægte kapsler til Nespresso.

Overvejer selv for tiden om jeg skal købe en kapselmaskine eller en reel espresso-maskine. Hælder mest til det sidste.
millenniummillenniumSkrevet 26/12-11 14:55 
Check et af de seneste So ein Ding afsnit, hvor de tester tre forskellige kaffemaskiner. De bliver alle svinet, undtagen den dyreste til 9.000
The medium is the message.
WonderboyWonderboySkrevet 26/12-11 15:06, rettet 26/12-11 15:07 
I nogle butikker kan man prøve dem og smage Nespresso, så prøv det om det er noget du kan li?.
I love monster land
KillerBean2KillerBean2Skrevet 26/12-11 15:31, rettet 26/12-11 15:31 
Nu drikker jeg ikke selv kaffe, så jeg skal nok passe lidt på med, hvad jeg siger.

Men er de der maskiner ikke bare lidt det samme som at snuppe en menu på McDonald's? Man får præcis det samme middelmådige resultat hver eneste gang, og man fjerner desuden den smule sjov og stimulans, man får ud af selv at lave produktet. Lidt på samme måde som med rulletrapper. Det er fint nok, hvis man er gammel og svag eller fysisk hæmmet på andre måder, men ellers er det bare en hjernedød form for dovenskab :)

En ganske alm. espressokande koster ikke alverden ;)
AV Intelligent Terminal
jaesjaesSkrevet 26/12-11 15:54 
En espressokande hedder i virkeligheden en moccakande, og kan logisk nok dermed ikke lave espresso ;)

Espresso lavet med en traditionel espresso-maskine vil jeg kalde håndlavet. Og hvis det ikke er nok, findes der vist maskiner hvor man også selv laver trykket med en pumpe, men da det ikke gør kaffen bedre, ser jeg det som lidt fjollet og spild af tid :)
JuggernautJuggernautSkrevet 26/12-11 16:12 
millennium>
Check et af de seneste So ein Ding afsnit, hvor de tester tre forskellige kaffemaskiner. De bliver alle svinet, undtagen den dyreste til 9.000

Jeg så selv programmet, og må indrømme at gutten der gav karaktererne nok kun ville have givet maks stjerner, hvis bønnerne var håndplukket, fodtrampet og pulveriseret af royale børn.
Maskinen til 9k fik desuden 3 ud af 6 (vistnok) mulige. Prisen taget i betragtning er det vist også en slags bundkarakter IMO.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
KillerBean2KillerBean2Skrevet 26/12-11 16:49 
jaes>
En espressokande hedder i virkeligheden en moccakande, og kan logisk nok dermed ikke lave espresso ;)

Jeg tænkte nok, at jeg ikke anede, hvad jeg snakkede om :D

Men en kop nogenlunde god mocca er vel stadigvæk bedre end en fesen kop espresso?
AV Intelligent Terminal
millenniummillenniumSkrevet 26/12-11 17:40, rettet 26/12-11 17:41 
Juggernaut>
millennium>
Check et af de seneste So ein Ding afsnit, hvor de tester tre forskellige kaffemaskiner. De bliver alle svinet, undtagen den dyreste til 9.000

Jeg så selv programmet, og må indrømme at gutten der gav karaktererne nok kun ville have givet maks stjerner, hvis bønnerne var håndplukket, fodtrampet og pulveriseret af royale børn.
Maskinen til 9k fik desuden 3 ud af 6 (vistnok) mulige. Prisen taget i betragtning er det vist også en slags bundkarakter IMO.

Naturligvis. Men han havde trods alt et par gode pointer: fabrikanterne skilter med 14 eller 19 bar i deres maskiner. En normal espresso laves kun med 9 bar. Og så skal vandet under alle omstændigheder bruge 25 sekunder på at løbe gennem kaffen, så hastighed er heller ikke gevist.

Som semi-kaffe-nørd vil jeg dog gerne bevare muligheden for at købe de bønner jeg har lyst til, og ikke være begrænset af nespressos udvalg.
The medium is the message.
JuggernautJuggernautSkrevet 26/12-11 17:53 
millennium>

Naturligvis. Men han havde trods alt et par gode pointer: fabrikanterne skilter med 14 eller 19 bar i deres maskiner. En normal espresso laves kun med 9 bar. Og så skal vandet under alle omstændigheder bruge 25 sekunder på at løbe gennem kaffen, så hastighed er heller ikke gevist.

Det er nu ikke en afgørende faktor for mig hvorvidt vandet bliver boostet med 9 eller 19 bar eller om vandet skal bruge en given mængde tid for at gøre mit liv perfekt. Jeg er bare interesseret i om maskinen er god nok til det daglige kaffedrikkeri.
Jeg kan sagtens forstå folk der har kaffebrygning som en slags hobby, men det er slet ikke mig.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
jaesjaesSkrevet 26/12-11 18:02, rettet 26/12-11 18:16 
Killer Bean 2>
Men en kop nogenlunde god mocca er vel stadigvæk bedre end en fesen kop espresso?

Kommer nok lidt an på hvem man spørger - bryggemetoden er ret forskellig, da en moccakande normalt ikke kan levere samme tryk som en espresso-maskine. Så du får normalt ikke det berømte skum på toppen (aka crema). Smagen er heller ikke helt den samme.

Men smagsmæssigt, ja. God kaffe + frisk vand + rigtig temperatur + en god bryggemetode vil som regel give noget, der smager godt. En fesen espresso er bare fesen :)
millenniummillenniumSkrevet 26/12-11 18:58, rettet 26/12-11 18:59 
Hvis man er storbrygger der rask væk snupper en 3 - 4 kopper i træk er en maskine måske vejen frem. Men vil man bare have én velsmagende kop, er gør-det-selv metoden bedre og billigere.
En espressokande til to kopper. Rustfrit stål. Køb ikke aluminium udgaven. Kalken smadrer kanden. 499,-
Evt. En kaffemølle til ca 500 som kan finmale kaffen. Eller få den malet på købsstedet.
Billigere, bedre og fylder ikke så meget.
The medium is the message.
JuggernautJuggernautSkrevet 08/01-12 10:13 
Efter lidt søgen på nettet, fandt jeg så frem til min kapselmaskine. Valget faldt på en Bosch Tassimo og oven i købet til en billig penge. Den gør virkeligt sit job godt og maskinen er allerede flittigt brugt i huset. Både af direktøren og jeg, men så sandelig også børnene. De er vilde med den varme kakao.
Eneste anke er måske prisen på kapslerne, men så længe man ikke skal brygge til 8 personer, kan det jo sagtens gå.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig