X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

At modde et arcadeboard


Svar
JuggernautJuggernautSkrevet 20/12-11 21:06 
Jeg har seriøse planer om at få indkøbt, og modificeret, et Taito F3 og et MV1F. De skal moddes således, at jeg kan koble dem til et tv. Men hvordan og hvorledes rent økonomisk? Det afhænger naturligvis af de mods der skal laves og den rent æstetiske oplevelse, og alligevel har jeg ingen idé om hvor vi ligger.
Det skal indskydes at jeg samtidig også mangler en kyndig, der gider at bruge tid på det.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
amnesiaamnesiaSkrevet 21/12-11 11:49 
du vil ikke bare købe dig en supergun, så du kan tilslutte de platforme du måtte ønske?

Alternativt en arkademaskine, for at få den helt rigtige oplevelse? - det kan bestemt anbefales :)
Græsset ER grønnere på den anden side!
HolisticHolisticSkrevet 21/12-11 13:08, rettet 21/12-11 13:12 
Har selv moddet flere mvs-1 boards, bla. en A'er, en C'er og en F'er samt nogle 2 og 4 boards.
Og det er faktisk ikke så svært, du skal bruge følgende:

Psu der smider 5v ud (næsten alt kan bruges der)

Videoconverter (man kan selv lave, ellers er Jrok's mere eller mindre plug n' play og giver et fint billede)
http://www.gatorcade.com/rgbconverter.html
og så selvfølgelig en loddekolbe, og så er det bare at gå igang

Jeg pakker mine ind i kasser, andre er mere til at den er rå
lidt inspiration kan findes her:
http://www.neo-geo.com/forums/showthread.php?157903-Post-a-Pic-of-your-CMVS-AES-or-Neo-CD............&highlight=neobitz

Nyttige links som jeg har brugt til da jeg skulle lære at bygge cmvs:
http://www.hardmvs.com/index.htm

http://www.jamma-nation-x.com/jammax/cmvs.html

http://www.gatorcade.com/

Hvis du kan få fat i en, så er MV-1C klart at foretrække, da det er en toploader.
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
JuggernautJuggernautSkrevet 22/12-11 08:42 
Jeg har en dialog kørende med Konsolkongen og han fortæller at der kan være problemer med at køre MVS på tvet. Han er meget mere inde i det end jeg. Så nu overvejer jeg en supergun så jeg kan undgå disse problemer.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
SumezSumezSkrevet 22/12-11 11:55 
Om du bruger supergun eller et consolize-mod vil være det samme, skulle jeg mene, såfremt begge er lavet ordenligt.

Jeg kan sagtens køre MVS på mit gamle billedrørs-TV, men får underligt offset og skøre farver på mit Panasonic Plasma. Men det gælder vistnok alle arcadeboards (har kun prøvet MVS og F3 på det).
Jeg ved ikke hvad det skyldes, men det virker faktisk som om at to af farverne er byttet om(!), samt nogle sync-problemer.

Alle moderne europæiske fjernsyn har jo RGB-indgang, og det er i princippet det samme arcadeboards benytter sig af, så i teorien er der ikke så meget arbejde involveret, men jeg kan helt klart anbefale at sætte individuelle potmetre på R, G og B signalerne. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/12-11 12:27, rettet 22/12-11 12:28 
Helt rigtigt. Problemet ligger i at MVS'en har en refresh-rate på 59.18Hz og F3'eren har 58.97Hz, det er for forskelligt fra standarden på 59.94(60Hz) til at mange moderne TV gider den slags pjat. Jeg har selv kæmpe problemer med MVS på mit TV, noget den nye XRGB Mini burde løse, men det er så også en investering på godt 3000kr... Det bliver først til Januar.

Jeg skal lige ha' testet hvorvidt mit TV gider MVS'en hvis jeg konverterer RGB signalet til component først. Det varierer selvfølgelig meget fra TV til TV, men hvis det virker kan Juggernaut godt overtage min RGB til component transcoder.

EDIT: Problemet med at konvertere til component er så at de blå og røde farver kommer til at lide lidt under det :/

Jeg håber jeg har lidt mere tid til at kigge på det i aften Brian :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
silverstarsilverstarSkrevet 22/12-11 13:24 
Jeg vil anbefale at køre dit arcade-setup på et gammeldags billedrørs-tv. Min supergun har Scart/RGB-udgang som går direkte til tv'et, og billedet står skarpt og tydeligt.
Du risikerer at skulle bruge en hel del tid (og penge) på at få setup'et til at køre godt på et moderne fladskærms-tv og der er ikke garanti for at resultatet bliver 100% tilfredsstillende. Det er nemmere, billigere og IMO bedre (men selvf mere pladskrævende) at skaffe et ældre billedrørs-tv og bruge istedet.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
nerosnerosSkrevet 22/12-11 13:50, rettet 22/12-11 13:51 
Er der egentlig nogen som har prøvet at kører en supergun igennem en XRGB2 eller 3 ?

Edit: Hov kan se Konsolkongen har været inde over det sorry!
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 22/12-11 17:41, rettet 22/12-11 17:45 
Rimelig vildt at den der XRGB mini ting kan ændre refresh raten. Jeg forstår slet ikke hvordan det kan lade sig gøre uden klam lag eller interlacing. Men jeg ved heller ikke så meget om videosignaler :D

edit: Hrmm. Noget med at køre en ekstra frame buffer i ~4 sekunder for derefter at gentage en frame?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JuggernautJuggernautSkrevet 22/12-11 17:43 
Det eneste jeg ved om den XRGB, er at den er hamrende dyr. Desværre.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
ElgenElgenSkrevet 22/12-11 20:23, rettet 22/12-11 20:24 
CRT er det eneste der dur til arcade };-P
- det er jo det PCBerne er bygget til...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
nerosnerosSkrevet 22/12-11 21:36, rettet 22/12-11 21:37 
Juggernaut>
Det eneste jeg ved om den XRGB, er at den er hamrende dyr. Desværre.

Ja XRGB3'eren er ret dyr, men hvis man er heldig kan man godt finde en af de andre lidt billigere. Jeg er dig evigt taknemmelig Konsolkongen :D
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/12-11 21:50, rettet 22/12-11 21:55 
Sumez>
Rimelig vildt at den der XRGB mini ting kan ændre refresh raten. Jeg forstår slet ikke hvordan det kan lade sig gøre uden klam lag eller interlacing. Men jeg ved heller ikke så meget om videosignaler :D

Det kaldes framerate conversion. Du har helt ret i at det nok ikke kan gøres lagfrit og det vil nødvendigvis tilføje en lille smule hakken i billedet da én frame jo må vises mere end én gang ind imellem. Jeg ved endnu ikke om Mini'en kan det. Så vidt jeg forstår locker den output sync til input (altså ingen conversion), men så afhænger det jo stadig af om ens TV kan forstå ~59Hz på HDMI indgangen.
Det har jeg så testet ved at sætte min Desktop PC til mit TV med HDMI og manuelt tvinge refresh-raten til 58 og 59Hz. Det virkerede ikke :(
Til gengæld virkede det fint hvis jeg kørte HDMI signalet fra PC'en igennem min DVDO Edge scaler. DEN forstod næsten alle obskure refresh-rates og konverterede dem til 60Hz. Altså MVS > XRGB Mini > DVDO Edge > TV, burde med ret stor sandsynlighed virke. Det tilføjer så 25-26ms lag og setuppet har kostet på den flotte side af 6K, men hvad fanden... I det mindste så ryger jeg da ikke ;)

Her er et billede hvor jeg tester med 54Hz:
At modde et arcadeboard

EDIT: Der er i øvrigt en anmeldelse af XRGB Mini'en her http://retrogaming.hazard-city.de/
Jeg glæder mig sygt meget til at få fat i en selv :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 22/12-11 22:44 
Kunne du ikke tage alle de der dyre videodimser med til et SSKT engang og demonstrere hvad det er de helt præcis kan af fantastiske ting? :) De kan meget der lyder spændende, men jeg har ret svært ved at retfærdiggøre prisen overfor mig selv.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/12-11 01:51 
Jo, men det bliver nok først en gang når jeg selv har mulighed for at køre :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig