X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

The Last Of Us fra Naughty Dog


Svar
BeanoBeanoSkrevet 11/12-11 09:26 
Naughty Dog har på VGA 2011 annonceret deres kommende PS3 spil: The Last Of Us

Info: http://blog.eu.playstation.com/2011/12/11/the-last-of-us-unveiled-at-vgas

Trailer: Se hele indlægget
540 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > »

Svar
SumezSumezSkrevet 21/06-13 13:43 
At jeg ikke har lyst til at begå samme "fejl" igen. Der er rigtig mange moderne spil hvor det bagvedliggende gameplay er så skidt designet at spillet er decideret bedre på lavere sværhedsgrader, hvor konsekvensen af at fejle er mindre.

BI er et perfekt eksempel på det, og Tomb Raider 2013 som jeg spiller lige nu virker som om det har det samme - jeg synes kamp er sjovt, men der er så mange cheap og ubalancere elementer I det at jeg tvivler på at det ville være sjovt hvis der ikke var autosaves hvert tredje sekund :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 21/06-13 13:51, rettet 21/06-13 13:52 
Jeg har ikke spillet BI eller TR på Hard så det kan jeg ikke vurdere. Er du i tvivl mht. TLoU, så spiller det stadig fantastisk på Normal - forskellen er "kun" mængden af ressourcer og ammo :)
slk486slk486Skrevet 21/06-13 13:54, rettet 21/06-13 14:17 
BI på hard er ikke specielt hårdt. 1999 mode er til gengæld.
j/k
HeroldHeroldSkrevet 21/06-13 14:00 
Jeg tror ikke helt der er samme slags områder i TLOU, der kan lave de problemer som Bioshock Infinite kunne. Det er ikke helt så klumpet i sine encounters - men der er et sted eller to, hvor det kunne blive langhåret.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
BeanoBeanoSkrevet 21/06-13 14:34 
Måske men i kraft af fjenderne ikke er stærkere på Hard og man i virkeligheden kan klare det meste med stealth og strategi, så bør det ikke give problemer på samme måde :)
BeanoBeanoSkrevet 21/06-13 20:08 
Interessant spoilercast fra Gamespot hvor spillet diskuteres af bl.a. Tom McShea som gav det 8.0. Syntes det forklarer hvorfor han ikke gav det mere og de på redaktionen er uening i opfattelsen af specielt Joel.

KÆMPE SPOILERS !!!!
http://youtu.be/GvIWDEkaw4g
KÆMPE SPOILERS !!!!
RJKRJKSkrevet 21/06-13 23:35, rettet 21/06-13 23:40 
Jeg havde ellers tænkt på at lave en spoiler-tråd om slutningen, men de kommer jo fint ind på det meste i den snak dér, så jeg har nok ikke så meget nyt at bringe. Jeg er i øvrigt grundlæggende enig med ham den negative ift. Joel, men kan slet ikke se hvorfor det skulle gå negativt udover spillet.

I modsætning til dig, så synes jeg jo det er fuldstændigt klart, hvilke værdier spillet fremhæver som positive. Så længe det gør dét, så er der intet galt i at have en hovedperson, der ikke lever op til disse.

Der er masser af spil med usmagelige og umoralske hovedpersoner, og det påvirker også ofte min opfattelse af spillet negativt, fordi det så også oftest (hvis ikke altid) sympatiserer med disse og blåstempler deres handlinger. Men det gør The Last Of Us jo på ingen måde.

Jeg husker ikke hvilken sammenhæng det var i, men jeg faldt tidligere over nogle udtalelser og overvejelser fra spildesignere hos svjh bl.a. Naughty Dog om, hvordan man skulle kunne realisere følsomme historier med troværdige figurer i store actionspil, når det nærmest per definition betyder, at man har hovedpersoner, der skal skyde hundredvis af fjender, for at have det nødvendige marked hertil.

Så vil jeg påstå at Uncharted er det perfekte eksempel på problemet som det er overalt - og The Last Of Us det perfekte eksempel på, at man godt kan komme udenom det. Det virker nærmest som om det har været præmissen for spillet, at man ville præstere dette. Gjort ved at lade hver voldsepisode, drab og dødsfald være grumt og udpenslet, og ultimativt tage klar afstand fra det i dets diamentralt modsatte udstilling af de to hovedpersoner:

SPOILER-TEKST:
Joel vil ofre alle andre, ultimativt menneskeheden totalt, for selv at overleve.
Ellie vil ofre sit eget liv, for at alle andre kan overleve.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
slk486slk486Skrevet 22/06-13 00:16 
Det kom sgu :)
j/k
AzzkikrAzzkikrSkrevet 22/06-13 01:13 
Det sagde hun også i går.
BeanoBeanoSkrevet 22/06-13 06:23, rettet 22/06-13 08:11 
RJK>
I modsætning til dig, så synes jeg jo det er fuldstændigt klart, hvilke værdier spillet fremhæver som positive. Så længe det gør dét, så er der intet galt i at have en hovedperson, der ikke lever op til disse.

Hvad baserer du det på?

Vedr. Joel, så hadede jeg ham ikke fra start til slut, imodsætning til McShea. Betragtede ham som en allerede indelukket person var var gledet ned i et følesmæssigt sort hul pga. fortiden, omstændighederne og gjorde umoralske handlinger pga. overlevelse. Jeg opfattede ham ikke som desideret sympatisk men havde forståelse for ham og håbede han kunne kravle op af hullet.
RJKRJKSkrevet 22/06-13 10:19 
Beano>
Hvad baserer du det på?

Hvilket, helt præcist?

"Had" er nok også et meget stærkt ord, men Joel præsenteres jo fra start til slut (fx fødselsdagskortet helt i begyndelsen) med mange negative og usympatiske egenskaber.

Og min pointe er her igen, at mange af disse kunne spillet jo godt have valgt at fremstille i et positivt lys, eller det kunne have givet ham en positiv udvikling, som du er inde på. Men det gør jo helt bevidst og meget tydeligt intet af dette.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
BeanoBeanoSkrevet 22/06-13 10:50, rettet 22/06-13 10:59 
RJK>
Hvilket, helt præcist?

"I modsætning til dig, så synes jeg jo det er fuldstændigt klart, hvilke værdier spillet fremhæver som positive."

Det syntes jeg ikke jeg havde givet udtryk for.


RJK>
"Had" er nok også et meget stærkt ord, men Joel præsenteres jo fra start til slut (fx fødselsdagskortet helt i begyndelsen) med mange negative og usympatiske egenskaber.

SPOILER-TEKST:
Den del diskuterer de bl.a. i videoen jeg linkede til. Jeg betragter ham i starten ikke som egoistisk men som en alenefar der desperat forsøger at holde tag over hovedet på hans datter (overlevelse) og derfor ikke er så meget hjemme som det rosenrøde ideal måtte være. Det er for mig tydeligt at datteren holder af Joel og det er gengældt på den måde han laver lidt sjov med hende ifm. gaven og senere reagerer kraftigt da hun dør. Det ser jeg ikke som usympatisk eller negativt, tværtimod troværdigt.
Jeg syntes også han tydeligvis har en udvikling imod det positive igennem spillet og åbner sig op følelsesmæssigt - men hans valg i sidste ene er egoistisk men centreret om Ellie, ikke kun ham selv.
RJKRJKSkrevet 22/06-13 12:55, rettet 22/06-13 12:56 
Jeg forstod det som at du mente noget i retning af, at det ikke ultimativt var helt klart fra spillets side, hvad der var rigtigt og forkert. Og det mener jeg er fuldstændig klart. Men det er så nok også fordi jeg er uenig med dig i den sidste observation:

SPOILER-TEKST:
Det er ikke for Ellies skyld, at Joel tager hende med til sidst. Det er udelukkende for hans egen skyld - det er hans egen motivation for at overleve. Det mener jeg fremgår undervejs, og han siger det tydeligt til sidst. At man skal finde en eller anden grund til at overleve, og Ellie er blevet Joels grund.

Ellie ønsker jo helt åbenlyst IKKE denne slutning. Det fremgår af hendes humør i den sidste del (hun ved det snart er slut) og hun afviser det blankt, da Joel tilbyder hende at vende om. Så Joel vælger jo det stik modsatte af hvad hun ønsker, og forråder hende på groveste vis. Som de også snakkede om på GameSpot og som jeg nævnte tidligere, så sidder man jo tilbage med ønsket om, at Ellie kan få lov at ofre sig, fordi det åbenlyst er det rigtige for hende og som helhed.

At Joel således åbner op overfor Ellie undervejs er ikke fordi han bliver et bedre menneske, men fordi det går op for ham, da han står til at miste hende, at han har brug for hende for at kunne overleve. Hun bliver erstatning for datteren og Tess, som ellers har været hans motivation. Hele formålet med at have Henry og Sam i historien, og deres skæbne, er at vise hvad Joel ville have gjort, hvis han havde mistet Ellie - så havde han ikke haft noget tilbage, og kunne ikke overleve.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
BeanoBeanoSkrevet 22/06-13 13:19, rettet 22/06-13 13:25 
SPOILER-TEKST:
Grundlæggende det jeg mente med at hans beslutnings er egoistisk - det er klart - men hans egoisme udtrykker sig anderledes end hvis han var stillet overfor samme valg i starten af spillet (ca 1 år tidligere) pga de følelser Ellie har vækket i ham og han ikke kan fortsætte uden hende. F.eks. risikerer han sit eget liv for at redde hende i slutningen, selv om det er af egoistiske årsager. Det havde han ikke gjort året før. Derfor jeg mener der er sket en udvikling i Joel's karakter undervejs.
RJKRJKSkrevet 22/06-13 13:47 
SPOILER-TEKST:
Men hvis du accepterer præmissen om at Joel ikke kunne overleve uden Ellie, så risikerer han jo sådan set ikke sit liv, ved at redde hende mod slutningen. Så er alternativet allerede døden, og dermed har han ikke noget andet valg. Så hvis din tese om menneskelig udvikling skulle passe, så skulle Joel mod slutningen i stedet havde reddet nogen, som det ikke var i hans personlige overlevelses-interesse at redde. Altså en uselvisk handling. Og det var jo netop den mulighed han blev stillet overfor, og ikke valgte.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
BeanoBeanoSkrevet 22/06-13 14:02, rettet 22/06-13 14:02 
SPOILER-TEKST:
Når jeg taler om han ikke kan overleve uden Ellie, så er det ikke fysisk - naturligvis - det handler om hans følelser og motivation for at fortsætte.
Jeg har aldrig talt om uselviske handlinger - ved jeg ikke hvorfor du skyder mig i skoene :( Jeg skriver tydeligvis det er af egoistiske årsager.
RJKRJKSkrevet 22/06-13 14:10 
SPOILER-TEKST:
Det er mig der taler om uselviske handlinger :) Jeg siger at Joel er helt selvisk fra begyndelse til slutning, og derfor er der reelt ingen positiv udvikling. Det ville have krævet uselviske handlinger i slutningen. At der så er nogen der måske eller måske ikke får noget ud af disse selviske handlinger (umiddelbart mindes jeg dog ikke at Joel reelt reddede Ellie på noget tidspunkt), er en utilsigtet sideeffekt fra Joels synspunkt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
BeanoBeanoSkrevet 22/06-13 14:27, rettet 22/06-13 14:27 
SPOILER-TEKST:
Well... så tror jeg bare du ser mere sort/hvid på Joel karakteren og hans udviking end jeg gør :)
Jeg synes ikke det kræver en 100% uselvisk handling for at bevise at der ikke sket en udvikling hos ham.
Fordi han i slutningen primært stadig er egoistisk, betyder det ikke han pr automatik han er ligeglad med Ellie - det mener jeg langt fra han er. Han prioriterer blot hans egne ønsker (at Ellie bliver hos ham) højere hvilket giver sig udtryk i at han lyver for hende for at få hende til at blive.
RJKRJKSkrevet 22/06-13 14:29 
SPOILER-TEKST:
Og ofrede menneskeheden samtidig... Jeg har svært ved at se, at det kunne være mere selvisk :)

Men lad os bare lade den ligger dér. Jeg har fået ud, hvad jeg mener.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
BeanoBeanoSkrevet 22/06-13 14:34 
Ok, men var så heller ikke min pointe :!
ChronoChronoSkrevet 26/06-13 07:49 
Så kom jeg også i gennem det - tiden sagde 17 timer, og det passer nok meget godt.

Det har helt sikkert en af de stærkeste historier i noget spil, og en så filmisk og intens præsentation at man har meget svært ved at lægge spillet fra sig. Der er næsten ingen naturlige steder at stoppe med at spille. Jeg kan ikke huske, at jeg har tidligere har haft så stærk sympati for et spils hovedpersoner - uanset om det de gør så måske, ikke er det rigtige. Jeg føler at jeg forstår dem, selvom spillet langtfra har meget snak. Deres små dialoger mens man spiller, og nogle gange bare deres animation og ansigtsudtryk, viser nøjagtigt hvad man har brug for at vide, for at gøre dem til troværdige personer.

I sidste ende, så synes jeg dog at en 10/10 karakter er for meget og måske også en 9/10. Spillet er ekstrem høj kvalitet, men meget lidt originalt. Både historie og gameplay er set før. Jeg sad hele tiden og tænkte på hvor meget historien og hele verdenen minder om The Walking Dead, som jo også formår at vise de grusomme, personlige tragedier en zombie-epidemi medfører. Det helt grundlæggende gameplay, er selvfølgelig også set mange gange før, og det samme er chok-effekterne og uhyggen. Man sluger spillet pga. historien, som var det en god film, og man har som spiller ikke noget at sige - det hele er scriptet og planlagt fra starten.

SPOILER-TEKST:
Man burde brokke sig over slutningen, og forlange en ny. I Mass Effect 3 fik man i det mindste et valg - her sker der bare det man ikke synes bør ske. Et så ubehageligt valg, burde spilleren selv træffe. Det er egoistisk af instruktøren at vælge for os. Og vælger han endda det lette - at fortsætte med at dræbe. To slutninger havde været bedre :-(
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
BeanoBeanoSkrevet 26/06-13 10:54 
Jeg fik i går gennemført for 2. gang, denne gang på Hard. Spilletiden ca. 16 timer og jeg vil stadig anbefale at spille det på Hard fra starten hvis man har intentioner om at gennemsøge omgivelserne grundigt og fokusere på stealth, og evt. vil spille NG+ efterfølgende. Fjende placering og styrke er 100% identiske. Kun to stedet hvor jeg følte det var mærkbart sværere, steder hvor man er fanget i et lille område og/eller har få resurser dikteret af spillet.

Jeg er stadig vildt imponeret detaljegraden, f.eks.....

SPOILER-TEKST:
I en cutscene giver Ellie Sam et Transformer-agtigt legetøj som hun stjal fra legetøjsbutikken. På 2. gennemspilning lagde jeg mærke til at hun faktisk forinden stjal legetøjet i butikken men kun når man som spiller er lidt væk og ikke kigger direkte på hende. Man ser at hun faktisk hurtigt bukker sig ned og render væk fra stedet, og lejetøjet efterfølgende er væk fra gulvet. En lille detalje som ND sagtens kunne have udeladt uden det havde gjort noget :)
dRxLdRxLSkrevet 26/06-13 11:05 
SPOILER-TEKST:
Har ikke selv spillet det men læst mig til plottet og set lidt videoer.

Finder det utroligt dumt at videnskabsmændene vil slå Ellie ihjel for at undersøge hendes hjerne.

Rigtige videnskabsmænd ville have holdt hende i live og undersøgt hvordan hendes krop reagerer på at blive udsat for sporer.

Kan fandeme godt forstå at han slår dem allesammen ihjel når de er så dårlige til deres arbejde :-p
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
BeanoBeanoSkrevet 26/06-13 11:17, rettet 26/06-13 11:17 
@dæxl:

SPOILER-TEKST:
Man har også argumentere for hvor meget en vaccine faktisk vil hjælpe på chancerne for menneskehedens overlevelse på det stadie. Men naturligvis ikke den sort/hvide premise som spillet stiller op ;)

Og... KAN DU SÅ FÅ SPILLET DET!! ;)
DarkbeatDarkbeatSkrevet 30/06-13 01:41, rettet 30/06-13 01:47 
Big in Japan

http://www.siliconera.com/2013/06/29/the-last-of-us-did-really-really-well-in-japan/

Den Japanske dub skulle efter sigene også have fået ros
Jap trailer:
http://youtu.be/lkCfcigXQoA

Interessant nok er der åbentbart forskelle i den Japanske og vestlige version som kan ses i denne cutscene (spoiler)
http://youtu.be/mntGCexkUew
slk486slk486Skrevet 01/07-13 10:45, rettet 01/07-13 10:52 
Fik endelig startet på Last of Us igår - på hard. Selvom det allerede er blevet sagt hundredevis af gange, så starter jeg lige med at sige, hvor imponerende en præstation det er, fra ND. Spillede med største fornøjelse igennem introen (wow!) og op indtil første møde med svambierne (sekvensen fra demoen) føltes sværhedsgraden jævn. Nådesløs, men fair. Jeg husker at jeg klarede sekvensen i demoen igennem anden gang. På hard? Not so much. Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg siger jeg forsøgte 20 gange. En del af det kommer selvfølgelig til udtryk fordi jeg stadig er ny i spillet. Kontrollen er ikke helt på plads og jeg har endnu ikke lært nuancerne i deres adfærd og min, men for mit vedkommende må jeg sige, at hard fremhæver nogle af spillets mindre lækre facetter - mest AI. Tvunget til virkelig at studere deres adfærd, bliver deres "patruljer" meget tydelige, hvilket bryder illusionen af randomness. Det blev et spørgsmål om trial and error og studering af patterns. Interaktion med objekter i verdenen er en smule stiv til tider - for eksempel kan man ikke hoppe over et bord som del af ens flugt, hvis man er for tæt på kanten. I senere sekvenser var jeg nød til at genspille samme lille del MANGE gange på grund af uheldige checkpoints, der gerne smider dig direkte i hovedet på en clicker uden chance for at undgå den. Tess irriterede mig grændseløst en del gange (så meget så jeg råbte af hende :D) fordi hun begynder at skyde løs, uden tanke for konsekvenserne og dermed gerne ødelagde vores chancer.

Phew. Rant over.

Jeg overvejer at skifte ned til normal (man kan skifte til hver en tid, som spillet venligt informerede mig om efter det 10'ende forsøg), for at nyde spillet mere. For at undgå at de ekstremt frustrerende øjeblikke stikker blår i hele oplevelsen. Det skal siges, at det er blevet nemmere nu da jeg har lært spillet at kende, men følelsen af frustration vægter desværre stadig meget af min første session.
Andet problem jeg har er at jeg begik fejlen at invitere kæresten med til at kigge på. Nu kan jeg ikke få lov at spille det i 2 dage, fordi hun har aften vagt :D
j/k
BeanoBeanoSkrevet 01/07-13 10:55, rettet 01/07-13 10:57 
Mht. sværhedsgrad - fjenderne er HELT ens på Normal og Hard. Så hvis du klarede sekvensen i demoen på Normal burde du ikke have problemer på Hard i det fulde spil. Fuldstændig det samme. Men hold dig fra at skyde uhæmmet på fjenderne. Jeg har i 30+ timer med spillet ikke oplevet at AI'en er begyndt at skyde løs uden at du har gjort det først eller er opdaget. Har faktisk slet ikke oplevet alle de problemer du skriver om (checkpoints, hoppe over bord, etc) :P
millenniummillenniumSkrevet 01/07-13 11:11 
He he, jeg har også en løs finger på aftrækkeren, selvom jeg ofte burde snige mig forbi. Især hunters. Det kan være lidt svært at vurdere, fordi nedlagte fjender nogle gange giver adgang til ressourcer. Andre gange er det komplet spild af ammo. Some gut feeling goes a long way.
The medium is the message.
RJKRJKSkrevet 01/07-13 11:15 
Jeg ved ikke hvordan det fungerer teknisk, men min oplevelse var at checkpoints fungerer fremragende, og det var et punkt jeg ville have fremhævet. Det virker som om de er dynamiske på en måde, således at det egentligt er op til spilleren selv hvordan man vil klare sig igennem et stort område, og så kommer der automatisk et checkpoint, når man er i en sikker situation. Det husker jeg ikke at have set i noget andet spil og det er én af de små detaljer, der får spillet til at være mindre scriptet og mere frit. Det betyder selvfølgelig at man nogle gange får gemt et checkpoint som ikke er optimalt, men jeg synes aldrig det var et problem.

Jeg er ret sikker på at ens forskellige holdkammerater slet ikke KAN blive opdaget, så hvis de begynder at skyde, er det spilleren der er blevet opdaget. Der er især en sekvens, hvor man sammen med Henry skal snige sig bag om nogle vagter, hvor AI'en ofte fjoller rundt og stiller sig midt i lyset lige foran vagterne, uden at blive opdaget. Det har ingen konsekvenser, men tager selvfølgelig lidt af illusionen.

Apropos, hvad oplevede I andre i den sekvens hvor
SPOILER-TEKST:
Joel og Ellie bliver beskudt af den der pansrede vogn med kanontårn inde i byen? Da jeg krydsede gaden i sikkerhed bag nogle biler, og derefter kom rundt om husene (før man kravler ind/op i dem), så holdt "tanken" bare parkeret ved de huse jeg gik ved. Den flyttede sig ikke ud af stedet og skød ikke, selvom jeg gik lige foran den. Jeg prøvede at sprænge den i luften eller skyde manden inde i, men det kunne man ikke.

Åbenlyst en bug jeg oplevede, men hvad skulle der være sket?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
BeanoBeanoSkrevet 01/07-13 11:24, rettet 01/07-13 11:26 
RJK>
Jeg er ret sikker på at ens forskellige holdkammerater slet ikke KAN blive opdaget, så hvis de begynder at skyde, er det spilleren der er blevet opdaget. Der er især en sekvens, hvor man sammen med Henry skal snige sig bag om nogle vagter, hvor AI'en ofte fjoller rundt og stiller sig midt i lyset lige foran vagterne, uden at blive opdaget. Det har ingen konsekvenser, men tager selvfølgelig lidt af illusionen.

Præcist. AI'en kan ikke blive opdaget eller tage initiativ at at skyde uden spilleren selv gør det eller situationen dikterer det. Som du siger, brydes illusionen nogle gange men forståeligt hvorfor når man spiller det :)

Ikke en fejl det du beskriver i spoilerteksten, ca. samme oplevelse jeg havde ved begge gennemspilninger. Man skal bare fordi den.
RJKRJKSkrevet 01/07-13 11:29 
Det giver ingen mening for mig. Hvorfor holder den så op med at skyde og gør ingenting? Lige i sekvensen bagefter virker den jo fint nok igen :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
BeanoBeanoSkrevet 01/07-13 11:32 
Ok sorry, altså den skød altid efter mig... :)
slk486slk486Skrevet 01/07-13 11:33, rettet 01/07-13 11:36 
Jeg skyder slet ikke, med mindre jeg ikke har noget valg. De situationer jeg taler om, hvor Tess gerne skyder frit fra leverende er ganske rigtig når Ellie eller en anden er blevet opdaget, men det spiller ingen rolle for hende, om jeg allerede er i gang med at tage pågældende clicker ned, eller at der uden problemer kunne være andre metoder end at tillokke resten af byen. Ind imellem har jeg oplevet at hun også gerne skyder, selvom jeg er i vejen. Av av..

Og jo - AI kan sagtens blive opdaget på egen hånd.

Spøjst det kun er mig der har opdaget både det med skyderiet og checkpoints, da det ikke kun har været enkelte gangee. Måske tilrettelser i 1.02?
j/k
BeanoBeanoSkrevet 01/07-13 11:35 
"Og jo - AI kan sagtens blive opdaget på egen hånd."

Nej, så er du selv blevet opdaget og bare ikke bemærket det :)
slk486slk486Skrevet 01/07-13 11:36, rettet 01/07-13 11:41 
Nopes. Jeg kan sidde og gemme mig helt stille i et hjørne og se en clicker gå forbi Ellie, for så at gå i smasken på hende, hvorefter Tess begynder at skyde (forståeligt nok). Eller også begynder Tess at skyde fordi hun synes at clickeren er for tæt på - either way.
j/k
BeanoBeanoSkrevet 01/07-13 11:38, rettet 01/07-13 11:40 
Har jeg aldrig oplevet :P

EDIT: Man kan også godt gemme sig i et hjørne og stadig blive opdaget.
slk486slk486Skrevet 01/07-13 11:40, rettet 01/07-13 11:41 
Men hvis du allerede har gennemført på normal er der nok nogle metodikker der sidder fast :)

EDIT: Så bryder spillet da sine egne regler om clickers :)
j/k
BeanoBeanoSkrevet 01/07-13 11:42 
Og dog.. brugte mere stealth på Hard gennemførelsen. Anvendte flasker/mursten offensivt og buen mere også :)
BeanoBeanoSkrevet 01/07-13 11:44, rettet 01/07-13 11:50 
slk486>
EDIT: Så bryder spillet da sine egne regler om clickers :)

Clickers kan godt "se" dig via sonar selv om du sidder stille tæt på. Det mener jeg man får at vide på et tidspunkt hvor man skal i gennem et rum med 6-7 af dem.
slk486slk486Skrevet 01/07-13 11:50, rettet 01/07-13 11:53 
Det var faktisk det "rum", hvor jeg oplevede Checkpointing og Tess værst. Var hele vejen igennem via stealth - uden problemer. Ved stigen gik et eller andet galt (husker ikke hvad) og spillet valgte at smide mig tilbage til et checkpoint lige ved stigen, med en clicker derhenne, samt resten 10-20m væk. Det var en rigtig bøf at komme ud af, men det gik.

Det er fint en clicker ser mig, men så skal den også gå efter mig. Den skal ikke se mig og så gå efter Ellie, hvorefter Tess bryder tavshedsløftet.

Skal lige siges når jeg skriver "sidder stille", så mener jeg at sidde stille. Ikke bevæge mig.

Mener du jeg skal fortsætte på hard og at de gripes jeg har skrevet mest kommer af at være ny i spillet, så med mere tid, vil min oplevelse generelt ikke blive tilsmudset?
j/k
BeanoBeanoSkrevet 01/07-13 11:54, rettet 01/07-13 12:07 
Ja det kan man så sige, men hvis Ellie/Tess var nærmest (hvilket de ofte er) når en clicker er i beserk mode, vil det også virke lidt underligt hvis de ikke blev fanget :)

Jeg syntes du skal fortsætte på Hard for fjenderne er identiske - det er udelukkende spørgsmål om resurser og ammo. Når du bliver stærkere og får flere våben, så bliver spillet nemmere syntes jeg. På nær 1-2 steder.
slk486slk486Skrevet 01/07-13 12:07, rettet 01/07-13 12:08 
Jeg ser din pointe, men hvis det er mig der trigger dem, virker det bare frustrerende :)

Jeg har ikke haft nogle problemer med ressourcer. De er tilpads sparsomme til man skal have dem for øje, men ikke så sjældne at de virkelig, virkelig mangler.

Jeg fortsætter på hard. Thumbsup :)
j/k
BeanoBeanoSkrevet 01/07-13 12:10 
Hvis du nøje gennemsøger omgivelserne, er en smule fornuftig og ikke fråser, bør du have rigeligt på Hard. Jeg var fuld pakket i den sidste kamp :)
ChronoChronoSkrevet 01/07-13 12:11 
Det er lidt fjollet hvis AI-hjælperne ikke kan blive opdaget. Jeg var ellers overbevist om at Ellie flere gange blev opdaget. Måske er de alle sammen usynlige spøgelser, og Joel er den eneste der er levende og kan se dem? ;-)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
BeanoBeanoSkrevet 01/07-13 12:16, rettet 01/07-13 12:16 
Dog ikke :)

Det bryder illusionen lidt at de ikke ses direkte men omvendt vil det være frustrerende hvis man hele tiden skal tage hensyn til AI karakterer på den måde man som spiller bevæger sig i omgivelserne. Syntes det er et klogt valg de har gjort, trods alt stadig et spil.
slk486slk486Skrevet 01/07-13 14:28 
De skal da bare være intelligente nok til ikke at blive fundet ;)
j/k
DarkbeatDarkbeatSkrevet 01/07-13 15:11 
Jeg har haft sektioner hvor menneskelige AI fjender har kigget direkte på Ellie og ikke set hende. Det er lidt gamey, men noget der hjælper til at gøre at spillet ikke føles som én stor escort mission.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 02/07-13 15:28 
Slutningen kan få selv Pewdiepie til at holde kæft i bare 2 minutter

http://kotaku.com/last-of-us-renders-one-of-the-loudest-youtube-personali-635878944
slk486slk486Skrevet 07/07-13 13:23 
Gennemførte det i morges - på hard naturligvis :)

Udover en til tider frustrerende AI og et par enkelte gameplay issues, så er det et ekstremt lækkert spil, der bare er alt for kort :)
j/k
DarkbeatDarkbeatSkrevet 08/07-13 12:28 
Der er flere der har konstateret at Ellie ikke har nogen indflydelse på omgivelserne :D

The Last Of Us fra Naughty Dog
540 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig