X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Er konsoller ved at uddø?


Svar
GreaseballGreaseballSkrevet 30/11-11 16:28, rettet 30/11-11 16:31 
I dette interview på industrygamers.com der snakker Richard Garriott de Cayeux om bla. det i som jeg har indsat her.

IG: It's always tough to completely change the way you look at things. The bigger the company, the more conservative they tend to be. Do you think consoles as we know them are doomed, or are we going to get a new generation, or is it just becoming ir... Se hele indlægget
164 emne(r).
« < 1 2 3 4 > »

Svar
Zzap!Zzap!Skrevet 05/12-11 15:19, rettet 05/12-11 15:20 
Nu du selv nævner standarder så tror jeg faktisk også Apple har en bedre chance end nogen andre. Android skyder jo i flere retninger med knapper på 27 forskellige måder og med mange forskellige fabrikanter, med hver deres egen lille specialversion af Android.
Dét holder ikke rigtig til spil.
Spil er dog en kæmpe ting på smartphones, og hvis der kom et ordentligt interface med lidt mere taktilt feedback og mindre brug for at putte tommelfingre ind over skærmen, ville udviklere og forbrugere helt af sig selv begynde at bruge det.
Sådan som jeg beskriver i forrige post, ville det ikke se meget anderledes ud end den nuværende iPhones interface. Homeknappen ville være erstattet af en lille gummiknap af samme form med trykfølere. på den anden side af skærmen skulle touch padded sidde med klik funktion ligesom på touchpadded på Macen dvs. usynligt.
Det ville ikke koste meget mere at lave, og ville tage rigtig mange kunder, som ellers ville have købt spil på en dedikeret konsol i stedet.
Born to kill space
Bede-xBede-xSkrevet 05/12-11 16:18, rettet 05/12-11 16:23 
Azzkikr>Min kommentar gik jo på hvad der rent faktisk var optimalt og gav en ordenlig spiloplevelse kontra en håndholdt konsol.

1) Det her ér ordentlige spiloplevelser:

Sentinel 3
King of Dragon Pass
Machinarium
Game Dev Story
Groove Coaster

Og de har ikke noget som helst med Angry Birds at gøre. Måske man kan lave et argument for Groove Coaster - som dog ikke vil gøre IOS versionen til et dårligt spil - men ellers forstår jeg ikke, hvorfor de skulle blive markant bedre af at blive overført til håndholdte konsoller og blive styret med knapper? Hvorfor skulle Sentinel 3, Machinarium eller King of Dragon Pass blive bedre af at blive styret med 3DS'ens joypad og knapper? Og det er jo det vi diskuterer jvf. din oprindelige kommentar*, ikke om man har flere muligheder, hvis der er joypad/knapper tilgængelige ved siden af en touchskærm, hvilket vi jo har været enige om fra starten.

2) Noget helt andet er, at når der diskuteres salgstal og om noget kan tage markedsdele fra noget andet, så handler det ikke altid om hvorvidt den ene eller den anden oplevelse er "optimal". Det behøver ikke at være et krav for at sælge.

Azzkikr>Vil nogen i deres vildeste fantasi foretrække at spille nogen af de spil du nævner der på en mobil fremfor en psp eller en ds? Det er vidst kun yderst fanatiske mobil gamere der vil sige ja til det.

Sikke da noget sludder. Der er masser af folk for hvem oplevelserne vil være tilnærmelsesvis den samme og hvor pris og tilgængelighed spiller en større rolle. Ja, man kan købe Ghost Recon: Shadow Wars med 3D til 3DS, men for andre vil de godt kunne nøjses - hvis der da overhovedet er tale om at "nøjes" - med mobil udgaven særligt prisen taget i betragtning. Jo jo, man kunne godt købe Forza 4 til 360 frem for Real Racing 2 HD eller Scribblenauts til DS frem for IOS, men til 6 kr for det ene og noget mere for det andet bliver valget måske lidt lettere. Er man i tvivl om ovenstående bør man nok kaste et blik på den ekstreme mængde af millionsællerter på IOS. Milliondownloads vil måske være en mere passende beskrivelse, da omsætningerne for de fleste titler er ret lave, men det tråden kører på, er stadig spørgsmålet om andre platforme kan give konsoller/håndholdte konkurrence og der er udbredelse, aktivitet, pris og udviklerstøtte vigtigte parametre. Med det i mente vil det på nuværende tidspunkt være useriøst helt håndfast at afvise, at muligheden for markedstab forligger.

Zzap!>
Det ville ikke koste meget mere at lave, og ville tage rigtig mange kunder, som ellers ville have købt spil på en dedikeret konsol i stedet.

Hvis de kan finde ud af at få Appstoren ind på folks fjernsyn, så vil Apple allerede have mere end én fod inde på hjemmemarkedet.

*
Azzkikr>Størrelsen (og styringen) på en mobiltelefon skaber nu engang nogle begrænsninger der gør at den på ingen måde kan måle sig en håndholdt konsol og aldrig vil kunne komme til at gøre det, i hvert fald ikke hvis man vil have spiloplevelser udover småspil ala angry birds og puzzles som er fine på mobiltelefoner.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Zzap!Zzap!Skrevet 05/12-11 16:46 
De er jo snublende tæt på med Apple tv. Svjv. er der allerede et par spil der lader en streame skærmbilledet fra ens iPhone til Apple tv.
På papiret er Apple-TV jo en pæn slat kraftigere end Wii i næsten alle henseender, så den skulle sagtens kunne give en god oplevelse.
De kunne jo bruge den nuværende installerede base af iPod touches og iPhones som controllere, men helt optimalt ville det være hvis de lavede en billig separat controller, med knapper, stick, touchpad evt. med mulighed for at klipse et iDevice i til håndholdt spil.
Born to kill space
jaesjaesSkrevet 05/12-11 16:51 
Azzkikr:
Er mere eller mindre uenig med alt, du skriver i dit seneste svar :D Tror ikke noget af det behøver uddybning, men ellers må du sige til :)
AzzkikrAzzkikrSkrevet 05/12-11 18:07 
Bede-x>
Med det i mente vil det på nuværende tidspunkt være useriøst helt håndfast at afvise, at muligheden for markedstab forligger.


Jeg har da heller ikke afvist at der kan være mulighed for et markedstab, jeg har afvist den håbløse teori om at smartphones helt vil overtage det håndholdte marked.

Det forekommer mig totalt urealistisk at vi nogensinde vil se spil på telefoner der bare tilnærmelsesvist har samme kvalitet som på de håndholdte konsoller.
HankyHankySkrevet 05/12-11 18:32, rettet 05/12-11 18:32 
Azzkikr>
Det forekommer mig totalt urealistisk at vi nogensinde vil se spil på telefoner der bare tilnærmelsesvist har samme kvalitet som på de håndholdte konsoller.

Vågn dog op.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
AzzkikrAzzkikrSkrevet 05/12-11 18:41, rettet 05/12-11 20:36 
Jeg vil nu mene det er jer bør vågne op jeres drømmeverden.

Det er da håbløst urealistisk at tro at mobiltelefonerne nogensinde kan udkonkurrere de håndholdte rent kvalitetsmæssigt.

At tro at diverse udviklere vil sidde og lave million produktioner til et medie der ikke har standardiserede specs og kontrol samt en fysisk størrelse der giver åbenlyse begrænsninger. Et medie som konstant udvikler sig og ældre versioner og hardware bliver forældet hurtigere end noget andet.

I vil aldrig nogensinde se store produktioner (store relativt til de største håndholdte produktioner) til sådan et medie, det vil aldrig kunne give en økonomisk gevinst for udviklerne, det burde enhver da kunne se. De vil altid halte bagefter de håndholdte.
HankyHankySkrevet 05/12-11 18:53, rettet 05/12-11 18:53 
Nu snakker du økonomisk gevinst, men et spil som Infinity Blade er solgt i mere end 5 millioner eksemplarer og har sammenlagt genereret +20 millioner dollars. Kan du ikke selv se, at dine udtalelser falder lidt til jorden?
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
AzzkikrAzzkikrSkrevet 05/12-11 20:04, rettet 05/12-11 20:11 
Hold da op, 20m$? Det er jo ikke fordi at der ikke er de første 50-70 DS titler der uden problemer har indtjent det også?

Dit eksempel alene, om noget, støtter jo netop min pointe med at der er minimal indtjening fordi spillene ikke koster mere end 5-6$...

Derudover tilhører infinity blade jo et meget lille fåtal af mobilspil rent kvalitets/produktions mæssigt.

Folk bliver ved med at vrøvle om hvor smartphones er om 5-10 år og at de så ville have indhentet de håndholdte... Men mon ikke de håndholdte også vil udvikle sig.
enfenenfenSkrevet 05/12-11 20:22 
Jeg må sige mig enig med Azzkikr. Nu har jeg aldrig været den store indkøber af håndholdte konsoller. Men at smartphones med tiden skulle indhente de håndholdte konsoller, tror jeg simpelthen ikke på.

Det kan godt være et spil som infinity Blade er flot og spilles af mange, men selve spillet er jo forholdsvis lille og kører bare i ring i de samme miljøer (ved det er lidt anderledes med 2'eren).

Største problem for mig er styringen. Det fungerer bare ikke at styre 'normale' spil med en trykfølsom skærm sammenlignet med en fysisk controller. Det dur kun i spil som Angry Birds og lignende, hvor man ikke er i berøring med skærmen hele tiden, som man er det i eks. FIFA, .
What is the Matrix?
HeroldHeroldSkrevet 05/12-11 21:22 
Jeg tror ikke I skal undervurdere casual segmentet. Smartphones rammer lige netop dette segment, og muligheden for at sælge simple, hurtigt producerede spil, er appellerende for mange udviklere. 20 millioner dollars er ret mange penge, hvis spillet har kostet under en million dollars. Og at sige at der kun er få spil, der sælger i den størrelsesorden, er nok en underdrivelse. Angry Birds, Cut the Rope, Tiny Wings og en masse andre (det er halvsvært at finde tal på det), har omsat for ustyrligt meget, i forhold til hvad det koster at lave et spil i denne størrelsesorden. Dertil kommer udviklerens egen mulighed for at justere priserne, og derved give et spark i omsætningen ved særlige lejligheder - noget man ikke kan på de fysiske salgskanaler.

Jeg tror dog ikke at de vil erstatte de håndholdte, men de kommer til at deles om markedet - og en del af de casual spil, der har været på smartphones vil også komme til de håndholdte konsoller.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
HyakotakeHyakotakeSkrevet 05/12-11 23:15 
Azzkikr>
Det er da håbløst urealistisk at tro at mobiltelefonerne nogensinde kan udkonkurrere de håndholdte rent kvalitetsmæssigt.

Øøh, hvad snakker vi egentlig om nu? Er det "kvalitet", som i "objektivt gode spil" eller er det "økonomisk indtjenende titler"?
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/12-11 23:39, rettet 05/12-11 23:43 
Jeg har jævnligt benyttet offentlige transportmidler i omegnen af 25 år, og det sidste års tid, har jeg set langt flere mennesker spille spil på deres smartphones end jeg i alle de 25 år tilsammen har set folk spille på håndholdte konsoller. Det har jo bare noget at gøre med, at det er belejligt. Der er jo stort set heller ikke længere nogen, der render rundt med en dedikeret MP3-afspiller. Lydkvaliteten er for det meste elendig med en mobiltelefon som MP3-afspiller, men den er "god" nok til at de fleste finder det tilstrækkeligt. Når bare et produkt er praktisk og "kvindevenligt" nok, er folk langt hen ad vejen villige til at gå på kompromis med detaljegraden af den oplevelse, der tilbydes. Konsolmarkedet er jo desværre ikke længere fokuseret ret meget på gamer're, men mere på at hive så mange Hr. og Fru Jensen'er ind i flokken som muligt. Og alm. mennesker har som regel ikke samme slags krav til produkterne som dem, vi nørder finder logiske :)
AV Intelligent Terminal
Zzap!Zzap!Skrevet 06/12-11 00:35, rettet 06/12-11 10:16 
Det er jo en kendt sag at rigtig mange mennesker har meget svært ved at gøre andet end at ekstrapolere på det de allerede ved. Jævnfør Fords kommentar om at folk bare ville have svaret hurtigere heste, hvis de var blevet spurt inden bilen blev opfundet. Men nogle gange blive jeg alligevel overrasket over hvor snævertsynede nogle mennesker er.
Det er da tydeligt for enhver, at håndholdte konsoller meget snart vil blive skubbet ud af markedet hvis de ikke finder på nye måder at retfærdiggøre sig selv på. Det samme er ved ske for f.eks. compact kameraet.
Convenience faktoren har enorm betydning. Den trumfer alt hvis der ikke er tale om alt for store ofre. Og hvis der er så lille forskel som her, så er det et instant kill.
Det er udelukkende et spørgsmål om at nogen lancerer en ordentlig standard kontrol løsning. Alt andet er på plads. Standard platforme, med standard, "god nok" hardware, og en pris hvor folk ikke holder sig tilbage hvis de kan lide hvad de ser.
Hjemmekonsoller ser det ikke meget bedre ud med. Et af de fundamentale problemer har altid været at der skulle slås om fjernsynet i stuen. Skal det være Spise med Price eller en gang Zelda? Jo, man kan tilslutte en anden skærm på soveværelset, eller et andet sted med et sekundært fjernsyn (hvis sådan et er ledigt). Men når du allerede er væk fra den bedste lyd i huset og nede på en mindre skærm, hvorfor så ikke bare gå håndholdt?
Derfor tror jeg at Nintendo muligvis har et uventet hit i baghånden med WiiU. Den giver nemlig lige præcis det folk mangler, som bro mellem konsoller og håndholdte maskiner.
Born to kill space
JAAJAASkrevet 06/12-11 00:47, rettet 06/12-11 00:54 
Zzap!>
Det er udelukkende et spørgsmål om at nogen lancerer en ordentlig standard kontrol løsning.

Xperia Play? Det ser jeg absolut som en ordentlig kontrol løsning, men den kommer næppe til at være 3DS eller Vitas død. Problemet er også, at vi nok kommer til at vente meget længe på netop en standard.

Dertil kommer, at Nintendo og Sony nok ikke har ret meget lyst til at opgive at kunne styre tingene i kraft af at være hardwareudviklere. Det betyder, at mange væsentlige titler fortsat kun vil være at finde på håndholdte konsoller.

Men jo, tingene kan se anderledes ud hen mod slutningen af Vitas/3DS levetid.
BeanoBeanoSkrevet 06/12-11 09:27, rettet 06/12-11 09:32 
Måske lidt off-topic: er Xperia Play en success? Nok til at der kommer nye modeller?

Jeg spørger fordi jeg kunne blive fristet - men ikke hvis det er en produktserie som bliver droppet.
Zzap!Zzap!Skrevet 06/12-11 10:38, rettet 06/12-11 10:40 
Den var jo lige præcis et konge eksempel på hvordan det ikke skal gøres.
Det var i alt væsentligt en håndholdt konsol med en Android telefon klistret på.
Voldsomt uelegant, stor, og skriger nørd, og/eller fratboy-brodude mentalitet.
Se længere oppe i tråden for min ide til hvordan det kunne gøres langt bedre.
Du behøver ikke "fryser, køleskab og komfur" når du allerede har en touchskærm lige ved hånden. Det vigtigste er faktisk et lille joystick med modstand i (tænk thinkpad knob) og noget at trykke på, hvor du ikke dækker halvdelen af skærmen med din finger.
Problemet er, at det skal være en stor ledende spiller der gør trækket og dem er der faktisk kun to af.
Så enten skal Google nedsætte en standard og helst en færdig telefon som et eksempel til efterfølgelse, eller også skal Apple lancere en telefon med touch flade, der strækker sig ud over skærmen og et lille strain gauge joystick hvor home knappen er nu.
I en bedre alternativ verden havde Nintendo lanceret en telefon konsol for 8-10 år siden, helst også som en standard andre kunne licensere.
De kunne principielt stadig nå det, med en Android telefon hvis de virkelig strammede ballerne og kom ud af hullerne nu. Men nu har de jo 3DS. Den skal nok blive en god success, men jeg tror desværre markedet er løbet fra dem i en retning de ikke er godt forberedt på om nogle år.
Born to kill space
BeanoBeanoSkrevet 06/12-11 10:47 
Jeg håber også at Apple lancerer en officiel stick/d-pad add-on til iPhone for man kan spille "rigtige" spil ordenligt - soft buttons er ubrugeligt imo. Tvivler dog på det vil ske.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 06/12-11 13:09, rettet 06/12-11 13:30 
Killer Bean 2>
Jeg har jævnligt benyttet offentlige transportmidler i omegnen af 25 år, og det sidste års tid, har jeg set langt flere mennesker spille spil på deres smartphones end jeg i alle de 25 år tilsammen har set folk spille på håndholdte konsoller. Det har jo bare noget at gøre med, at det er belejligt.

Hvor ved du fra at de spiller og ikke bare surfer/skriver sms/whatever? Sidder du og kigger dem over skulderen eller hvad :P?

Men det store spørgsmål er vel så, hvad de spiller? I 95% af tilfældene er der nok tale om freeware...

Killer Bean 2>Der er jo stort set heller ikke længere nogen, der render rundt med en dedikeret MP3-afspiller.

Det gør jeg skam. De smartphones jeg har/har haft har elendige musik programmer, det er langt nemmere at bruge diverse dedikerede mp3 afspillere der har imo langt overlegne og lettere tilgængelig programmer i sig. For slet ikke at snakke om når jeg træner, hvor det er ydest belastende at have den store betonklods af en telefon til at hoppe rundt i lommen.
BeanoBeanoSkrevet 06/12-11 13:22 
Også her :)
AzzkikrAzzkikrSkrevet 06/12-11 13:25 
Zzap!>

Det er da tydeligt for enhver, at håndholdte konsoller meget snart vil blive skubbet ud af markedet hvis de ikke finder på nye måder at retfærdiggøre sig selv på.

Tydeligt for folk med en totalt forvrænget opfattelse af virkeligheden måske. Hvis du tror at der i fremtiden vil komme en ordenlig standardiseret kontrol mekanisme til ALLE smartphones, på højde med hvad man kan have på en håndholdt konsol + ligeså stor skærm + at holde størrelsen på telefonen på et acceptabelt niveau + plus at diverse udviklere rent faktisk gider udvikle spil til et system der har utroligt mange begrænsninger i forhold til de håndholdte og hvor indtjenesten er minimal så tager du grueligt fejl.

Hvorfor skulle en udvikler udvikle et spil i million klassen til smartphones kontra en håndholdt konsol? Det virker meningsløst.

Smartphones vil aldrig nogensinde kunne give den samme spil oplevelse som en håndholdt konsol (ikke uden at "Voldsomt uelegant, stor, og skriger nørd, og/eller fratboy-brodude mentalitet. " for at bruge dine egne ord om experia i hvert fald) og så længe det er tilfældet at de håndholdte konsoller kan tilbyde noget andet/mere end smartphones er det utroligt ulogisk overhovedet at forestille sig at dine dommedagsprofetier for de håndholdte kontra smartphones kan gå i opfyldelse.
NaieraNaieraSkrevet 06/12-11 13:34, rettet 06/12-11 13:35 
Azzkikr>
I 95% af tilfældene er der nok tale om freeware...

Af hvad jeg har set er det i hvert fald altid de der Angry Birds og Cut The Rope-agtige spil, altså ikke spil der befinder sig på et marked der tager noget fra 'vores' spil.

Hvad dedikerede MP3-afspillere angår, så mener jeg dog at jeg stadig ser flere af disse, end jeg ser iPhone-'gamere', Dræberbønne ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
TheDukeTheDukeSkrevet 06/12-11 14:23 
Azzkikr>
Tydeligt for folk med en totalt forvrænget opfattelse af virkeligheden måske. Hvis du tror at der i fremtiden vil komme en ordenlig standardiseret kontrol mekanisme til ALLE smartphones, på højde med hvad man kan have på en håndholdt konsol + ligeså stor skærm + at holde størrelsen på telefonen på et acceptabelt niveau + plus at diverse udviklere rent faktisk gider udvikle spil til et system der har utroligt mange begrænsninger i forhold til de håndholdte og hvor indtjenesten er minimal så tager du grueligt fejl.

Ja det ville ALDRIG kunne ske, for teknologi er jo statisk og udvikler sig ikke.

Hvorfor skulle en udvikler udvikle et spil i million klassen til smartphones kontra en håndholdt konsol? Det virker meningsløst.

Bestemt, en platform med over 100 millioner brugere der altid har maskinen ved hånden er dybt uinteressant for alle udviklere. Der er tydeligvis intet at hente der.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 06/12-11 14:56 
Azzkikr>
Hvor ved du fra at de spiller og ikke bare surfer/skriver sms/whatever?

Fordi de for det meste er nogle f##k-hoveder, som ikke gider tage høretelefoner på, når de spiller :D

Naiera>
Hvad dedikerede MP3-afspillere angår, så mener jeg dog at jeg stadig ser flere af disse, end jeg ser iPhone-'gamere', Dræberbønne ;)

Jeg ser så det modsatte. Men på den anden side er det ikke ligefrem noget, jeg fører statistik på. Så det kan godt være, mine observationer er lidt subjektive.
AV Intelligent Terminal
SeventhSunSeventhSunSkrevet 06/12-11 15:44 
Der er godt nok en snobbet holdning til spil her i tråden :-)

Uanset at jeg også selv foretrækker AAA titler, eller i hvert fald helst ikke ser dem dø ud, så er det jo direkte tåbeligt, hvis man ikke kan se, at de er seriøst truet af "casual" titler.

Hvis man kan lave 10 eller 20 spil i Angry Birds kategori for den samme pris som man laver COD, så er det jo klart at mange udviklere vil foretrække den kortere udviklingstid og generelt langt lavere risiko.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
AzzkikrAzzkikrSkrevet 07/12-11 19:47, rettet 07/12-11 19:48 
TheDuke>


Ja det ville ALDRIG kunne ske, for teknologi er jo statisk og udvikler sig ikke.



Jo da, teknologien udvikler sig, men det er jo irrelevant. Faktum er at menneskets fysik sætter nogle begrænsninger på hvad vil være optimalt at spille på og hvad der ikke vil være det.

Du tror måske at nutidens telefoner og håndholdte konsoller bare har en totalt tilfældig størrelse eller hvad? At udviklerne ikke tager i betragtning hvad der rent faktisk vil være en optimal størrelse for en given enhed og bare laver totalt tilfældige dimensioner på deres produkter?

Man kan da sikkert om 10 år i teorien lave en smartphone på størrelse med et kredit kort der kan vise en latterlig høj opløsning og med et indbygget gamepad der er langt bedre end på nogen konsol/håndholdt, men det er ligesom bare ikke særligt anvendeligt vel?

Teori og anvendelighed går sjældent hånd i hånd og dette er sådan et tilfælde.
HeroldHeroldSkrevet 07/12-11 19:54 
Men så går du også ud fra at kontrollen skal tilpasse sig mediet, og ikke den anden vej rundt. Det er skam sandsynligt at spillene tilpasser sig langt mere simplistiske kontrolmetoder end i dag. Bare fordi en touchscreen ikke kan bruges til de fleste spil i dag, kan det sagtens være at det ser anderledes ud om 10 år.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Zzap!Zzap!Skrevet 07/12-11 20:44 
Skærm størrelsen og størrelsen på det du holder fast på, er da fuldstændig det samme og måske endda bedre på langt de fleste smartphones end på håndholdte konsoller i dag. Plus at de er langt lettere at have med.
Manglende knapper kan meget let kompenseres for med touchskærmen og med bevægelsessensoren.
Det ville heller slet slet ikke gøre noget for mig hvis, spilkontrol kom tilbage til en less is more mentalitet. Der er alt for mange spil i dag der har et alt for u-stramt og uigennemtænkt UI.
Et stick, en touchskærm og et touchpad, eller en to til tre knapper er alt rigeligt til alle spil genrer jeg nogensinde er stødt på.
Born to kill space
BeanoBeanoSkrevet 07/12-11 21:00, rettet 07/12-11 21:02 
Jeg kunne ikke være mere uenig - har endnu ikke prøvet et touchskærm implementering af stick, d-pad og knapper som kommer i nærheden af rigtige sticks/knapper. Men hvis der opfindes en touchskærm med en form for feedback kan det være situationen ændrer sig, har dog mine tvivl.
silverstarsilverstarSkrevet 07/12-11 21:05, rettet 07/12-11 21:19 
Zzap!>
Et stick, en touchskærm og et touchpad, eller en to til tre knapper er alt rigeligt til alle spil genrer jeg nogensinde er stødt på.

2 til 3 knapper alt rigeligt til alle spilgenrer? Arrrh, er det ikke at smøre lidt rigelig tykt på?
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
HeroldHeroldSkrevet 07/12-11 21:14 
silverstar>
Zzap!>
Et stick, en touchskærm og et touchpad, eller en to til tre knapper er alt rigeligt til alle spil genrer jeg nogensinde er stødt på.

2 til 3 knapper alt rigelige til alle spilgenrer? Arrrh, er det ikke at smøre lidt rigelig tykt på?

Well, en touchskærm er sådan set lig med uendelige knapper... :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
silverstarsilverstarSkrevet 07/12-11 21:24, rettet 07/12-11 21:24 
Herold>
Well, en touchskærm er sådan set lig med uendelige knapper... :D

Ja, det er bare ikke det han skriver :D

Jeg vil nu også nødig spille en fighter-serie som f.eks. Street Fighter med knapperne integreret på touchskærmen...
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
WehnerWehnerSkrevet 07/12-11 21:38 
Zapp! er bare ikke stødt på så mange spilgenrer, som eksempelvis undertegnede er, men det er jo naturligt nok, at vi har forskeligt erfaringsgrundlag.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Zzap!Zzap!Skrevet 07/12-11 22:25, rettet 07/12-11 22:26 
Beano og silverstar: Læs hvad jeg skriver. Et stick, nogle knapper (eller touchpad med taktil feedback) OG en touchskærm.
Der er ikke plads til uendeligt mange knapper på en touchskærm (med mindre man begynder at rode med menuer og så kan man næsten lige vel bruge stick og knapper).
Prøve at nævne en genre som "kræver" mere end ovenstående setup. Dvs. kan ikke på nogen tænkelig måde konfigureres til det.
Og nej fightere er ikke svaret. At kunne huske latterligt lange og mange knap combo's har intet med dygtighed eller spilglæde at gøre, kun autistisk fanatisme.
Nu er jeg ikke fighter fan overhovedet, men jeg håber virkelig ikke at appellen i genren ligger i at have så mange knapper så muligt, men derimod i timing, strategi og psykologi.
Born to kill space
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 07/12-11 22:27 
Zzap!>
Prøve at nævne en genre som "kræver" mere end ovenstående setup.

Skyrim.

/end thread.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
BeanoBeanoSkrevet 07/12-11 23:22 
Zzap!>
Der er ikke plads til uendeligt mange knapper på en touchskærm (med mindre man begynder at rode med menuer og så kan man næsten lige vel bruge stick og knapper).
Prøve at nævne en genre som "kræver" mere end ovenstående setup. Dvs. kan ikke på nogen tænkelig måde konfigureres til det.

Jeg har aldrig talt om genrer der *absolut* kræver fysiske sticks og knapper (bare se alt det som udviklere forsøger sig med i iOS spil), men oplevelsen er meget lang fra den som opnås med fysiske kontroller. Det syntes jeg er indlysende med den nuværende teknologi. Selv når (og hvis) touch screens med en form for feedback bliver til noget, vil det ikke blive på niveau med fysiske kontroller.

Jeg er enig i at en touch skærm kan være et udemærket supplement til hard buttons (f.eks. direkte valg af våben, items, etc). Noget som Wii U + Vita spil forhåbentligt vil udnytte :)
nerosnerosSkrevet 07/12-11 23:26 
Zzap!>
Og nej fightere er ikke svaret. At kunne huske latterligt lange og mange knap combo's har intet med dygtighed eller spilglæde at gøre, kun autistisk fanatisme.

Øh...Hvad??
Bashful Neophyte
NaieraNaieraSkrevet 08/12-11 00:21, rettet 09/12-11 00:29 
Zzap!>
Og nej fightere er ikke svaret. At kunne huske latterligt lange og mange knap combo's har intet med dygtighed eller spilglæde at gøre, kun autistisk fanatisme.

Det der med at bringe autisme eller OCD ind i diskussioner for at svine folk vis favoritgenrer man ikke kan lide til er virkeligt lavt.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 08/12-11 00:28 
Beano>
Selv når (og hvis) touch screens med en form for feedback bliver til noget, vil det ikke blive på niveau med fysiske kontroller.

Det findes sådan set allerede. RIM lavede tidligere BlackBerry-telefoner med det de kaldte 'SurePress'-teknologi, hvor man klikker på skærmen for at bekræfte det valg man har 'touchet' sig til. De laves ikke længere.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Bede-xBede-xSkrevet 08/12-11 00:48, rettet 08/12-11 01:23 
Zzap!>
Prøve at nævne en genre som "kræver" mere end ovenstående setup.

Nu kommer det jo an på hvad man mener med "kræver", men ligesom visse genrer gør sig fint uden kompleks kontrol, kan man også gøre en dyd ud af kompleksitet. Jeg har fin forståelse for en del af det du har skrevet tidligere i tråden og ville også ofte ønske, at der blev gjort lidt mere ud af at forsimple input metoder og interfaces, men derfra og så til at fastslå at den minimalistiske tilgangsvinkel kan opfylde alle krav, bør der være et stykke.

Ligesom jeg mener at Sentinel 3 leverer en velegnet oplevelse med touch interface - som iøvrigt ikke har noget som helst med Angry Birds at gøre med mindre man er ekstremt snæversynet - så er der også plads til komplekse simulationer, der kræver flere hundrede siders manual for at komme ind i.

Zzap!>Nu er jeg ikke fighter fan overhovedet, men jeg håber virkelig ikke at appellen i genren ligger i at have så mange knapper så muligt, men derimod i timing, strategi og psykologi.

Som sådan er det fint nok der er fighterspil, der ser ud som de gør i øjeblikket, men jeg hører til dem der mener, at det er trist, at det er den eneste vej fighterspillene er gået ned af. Det ville være interessant med et der var opbygget efter andre regler end komboer, specialmoves og lange rækker af slagkombinationer til indlæring. Måske en videreudvikling af Bushido Blade konceptet eller noget helt andet. Der er mange muligheder, selv om de ikke bliver benyttet.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 08/12-11 00:57 
Beano>
Jeg kunne ikke være mere uenig - har endnu ikke prøvet et touchskærm implementering af stick, d-pad og knapper som kommer i nærheden af rigtige sticks/knapper.

Man kunne så indvende, at tilgangsvinklen med at efterligne en inputdevice(d-pad) på en anden(touch) ikke er optimal. Det siger dog ikke noget om at den ene device ikke kan bruges til spil, men blot at man ikke har valgt at designe på dens præmisser.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 08/12-11 07:03 
Det er så bare ikke det diskutionen går på.
nerosnerosSkrevet 08/12-11 08:16, rettet 08/12-11 09:11 
Bede-x>
Måske en videreudvikling af Bushido Blade konceptet eller noget helt andet. Der er mange muligheder, selv om de ikke bliver benyttet.

Bushido Blade fik nok deres ideer fra Samurai Shodown serien. Så meget nyt er der ikke i det spil alligevel.

Men hvorfor mene at fighter genren går den forkerte vej i øjeblikket? Jeg vil mene den er ved at genfinde sig sig selv igen. Hvorfor lave om på noget der fungere så godt som et combosystem med "Specials" og "Supers" i forhold til noget andet? Jeg tror mere det handler om folk ikke gider eller kan huske på lange kombinationer og hellere vil have alt serveret på et sølvfad, som det er med mange nye spil idag. Eller folk synes fighters ser sjove ud, men ikke kan finde ud af dem? Man skal holdes i hånden hele vejen! Trykke på en knap eller stå hjemme i stuen og svinge armene rundt til Kinect eller Wii. Se det er sjovt!

Men nok om det tror ikke man kan kikke på specifikke genre og så konkludere at konsoller er ved at uddø af den grund ;-)
Bashful Neophyte
SeventhSunSeventhSunSkrevet 08/12-11 08:47 
Echelon VI>
Skyrim.

/end thread.

Det er jo en fjollet sort/hvid måde at se tingene på.
Selvfølgelig holder udviklerne ikke op med at lave spil som Skyrim, fra den ene dag til den anden. Går diskussionen i øvrigt ikke også på mobile enheder?

Problemet må være, at man realistisk kan forestille sig, at det bliver økonomisk utilfredsstillende at lave stortitler som Super Mario 3D, hvis man for samme pris kan lave en håndfuld Angry Bird spil, have halvdelen af dem floppe, og stadig tjene flere penge end man ville på Super Mario 3D.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 08/12-11 10:03, rettet 08/12-11 14:37 
Nu var mit indlæg svar til Zzap, i forhold til om spil overhovedet krævede komplekse input - ikke at Skyrim skulle være et svar på om konsoller er ved at uddø eller ej. I hans spørgsmål var der så vidt jeg kan se ikke en begrænsning i forhold til formattet.

Hvorfor der altid skal tales om dommedag når nye typer af medier opstår er mig en gåde. Jeg tror ikke på at de dedikerede håndholdte forsvinder, fordi mobiltelefoner og tablets begynder at nærme sig hvad disse tilbyder, uden egentlig at kunne tilbyde det samme. Det er simpel konvergens, som er en ret generel præmis for det moderne medielandskab.

Kvaliteten af de spil der udkommer til mobilplatformen er blevet virkelig høj inden for det seneste år. Det store spring er så kontrollen. Det er begrænset hvad man kan med en touchskærm, men den største begrænsning er fragmenteringen. Smartphones har forskellig hardware, og forældelsen af denne er relativt hurtig. På den baggrund er det svært at forestille sig en bred standard af fysiske knapper på alle smartphones, eller sågar ekstra tilbehør, der igen vil fragmentere brugergruppen.

Der er potentiale for en stor gevindst på de mobileplatforme, men også en stor risiko, hvis vi taler større produktioner, på grund af udbudets størrelse, og den store åbenhed. Jeg synes derfor ikke man nødvendigvis kan sige at der er større chance for profit på de mobileplatforme, end på en af de dedikerede håndholdte i dag - nærmere omvendt.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
Zzap!Zzap!Skrevet 08/12-11 15:33 
Jeg siger at en spilgenre må handle om noget andet end at lære tilfældige knap kombinationer uden ad. Det ville jo bare være meget tomt og ligegyldigt. Jeg kan i hvert fald komme i tanke om de først 1000 ting jeg hellere ville lære uden ad.
Som jeg ser det (med den retfærdigvis meget lille erfaring med typen jeg har) handler fighting genrens gameplay dybest set om timing og et avanceret sten-papir-saks spil og det har intet med at lære lange combo serier at gøre.
På samme måde kan menuer og knaparsenaler der ville gøre et kirkeorgel misundeligt sagtens destilleres ud af f.eks. RPG genren, og vil jeg mene, til alles bedste.
Born to kill space
jaesjaesSkrevet 08/12-11 15:53, rettet 08/12-11 16:36 
Meget apropos denne diskussion, så har OnLive, dem med den meget omtalte cloud-tjeneste, annonceret, at deres tablet-/smartphone-app udkommer i dag.

Dvs., at har man det rigtige udstyr og adgang til OnLive (det er ikke i DK endnu), kan man spille fuldblods-udgaver af L.A. Noire, Crysis 2, Batman: Arkham City - eller ca. 200 andre spil p.t. - på sin smartphone i toget, og derhjemme fortsætte på en stor skærm via sin computer eller OnLives mini-konsol tilsluttet et tv. Altså samme grafik osv. på alle enheder. Går ud fra at smartphones og tablets med tv-udgang også kan flytte billedet til en ekstern skærm, men ved det ikke med sikkerhed.

Nogle af de "konventionelle" spil er blevet tilpasset til touch-skærm. Senere kommer også et trådløst gamepad, man kan bruge både med computer, mini-konsol og smartphone/tablet.

http://www.gamasutra.com/view/news/39018/OnLive_Launches_On_Smartphones_Tablets.php?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+GamasutraNews+%28Gamasutra+News%29
nerosnerosSkrevet 08/12-11 15:55 
Zzap!>
Som jeg ser det (med den retfærdigvis meget lille erfaring med typen jeg har) handler fighting genrens gameplay dybest set om timing og et avanceret sten-papir-saks spil og det har intet med at lære lange combo serier at gøre.

Seriøst når du ikke ved mere end sådan useriøs anskuelse omkring fighter genren så lad dog være med at bruge den som eksempel!
Bashful Neophyte
Zzap!Zzap!Skrevet 08/12-11 16:24 
Så fortæl mig hvor jeg tager fejl.
Jeg er som de fleste andre vel er, interesseret i et sundt og afslappet forhold til videospil. Både for mediets fremtids skyld, og for min egen.
Jeg bruger det som andre typer underholdningsmedier i mit liv som et supplement, eller lidt krydderi på livet, ikke som en livsform.
Hvis en genre er nået til et punkt hvor price of entry er nået for højt op, så er jeg ikke længere interesseret.
Jeg er rigelig med rigtig kompleksitet i mit liv uden at skulle opfinde noget, som oven i købet ikke fører nogen steder hen.
Knap tryk comboer har for øvrigt heller intet at gøre med den kinetik der foregår på skærmen. Det er en meningsløs abstraktion.
Born to kill space
Alf81Alf81Skrevet 08/12-11 16:53, rettet 08/12-11 16:54 
Hold nu, mister win-knap ;P Hvis folk har lyst til at gå op i komplekse spil, skal de så ikke bare have lov? Og, om det er komplekst eller ej, så kan grunden til at man spiller vel være den samme, for hvem siger man ikke kan slappe af ved at trykke på flere knapper efter hinanden? En ret nedladende tone, vil jeg nok mene.
Ting om dét og pis.
164 emne(r).
« < 1 2 3 4 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig