X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Elgiganten og penge retur?


Svar
JuggernautJuggernautSkrevet 29/10-11 10:14 
Jeg har efter længere tids tovtrækkeri med Elmutanten omkring et defekt tv, fået lovning på at jeg nu kan få mine penge retur. Selvfølgelig skal de have fjernsynet men samtidig kræver de manualen. Kan de kræve mon kræve sidstnævnte og hvorfor egentlig?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
scavengerscavengerSkrevet 29/10-11 10:44 
Fordi de reparerer det og sælger det igen som nyt. Det har der været masser af i Kontant hvor folk har købt PC'er med andre personers data på harddisken osv.
Nemo me impune lacessit
GreaseballGreaseballSkrevet 29/10-11 10:52, rettet 29/10-11 10:53 
Hvorfor de kræver den, er sikker med henblik på at salgskassen skal være 100% komplet. Det kender jeg fra f.eks Nokia hvis vi skal havde ombyttet en defekt mobil. Så skal alt være i kassen som da den blev solgt.

Det kan være nogen krav fra producenten af TV'et. Købeloven er nemlig ikke så sort og hvid som folk gerne vil havde den til at være. Der er rigtige mange små ting hvor man som forbruger ikke lige tænker over.
Jeg har arbejdet med salg i mange år og jeg finder stadig nye finurlige punkter i den.

Men om de faktisk KAN kræve manualen der ville jeg ringe og spørger producenten faktisk.

Edit: @scavenger
Heh.. ja, det samme gør de med deres Mobil telefoner. De tager dem gerne retur efter før 14dage. Men det ikke altid de får dem nulstillet.
JuggernautJuggernautSkrevet 29/10-11 11:07 
Greaseball>
Hvorfor de kræver den, er sikker med henblik på at salgskassen skal være 100% komplet.

Sikker på, at du ikke tænker på returretten indenfor de 14 dage (vistnok)?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 29/10-11 14:36 
14 dages returret gør sig kun gældende for handel over internettet.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
JuggernautJuggernautSkrevet 29/10-11 14:39 
Jaja Wise guy ;) Det jeg vil frem til, er bare om det er normal procedure at indlevere manualen med tvet, når det skal retur grundet periodisk fejl.

Nå ja - og det kunne da være interessant at vide om det samme gør sig gældende med emballagen. Den er jo noget stor når vi snakker om en 42".
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 29/10-11 14:45 
Fortrydelsesret er noget butikken kan tilbyde, hvilket vel er hvad vi snakker om her? Butikken sætter selv reglerne hvad der kræves, eks. emballage og manual.
Se mere her:
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/fortryd?tc=00B8457583A34EB5849491FEEDA9A6B6

Men er det fordi tv'et har været til rep 3 gange og fejlen ikke er udbedret?
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 29/10-11 14:49 
Fordi, mht til rep og ombytning, så læs denne:
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/afhjaelpning?tc=2F263CD4584F4162825E9C834FBBFD5B
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
JuggernautJuggernautSkrevet 29/10-11 14:49 
CenobiteDK>
Men er det fordi tv'et har været til rep 3 gange og fejlen ikke er udbedret?

Korrekt. 2 gange hos Elgiganten og 1 gang hos Panasonic. Ingen af parterne kunne udbedre fejlen. Derfor fik jeg først tilbudt at få en ombytningsmodel, men foretrak pengene i hånden. Efter lidt besvær, lykkedes det mig dog. På den betingelse af at jeg afleverer manualen sammen med tv'et.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 29/10-11 14:55 
Så vidt jeg kan se er sælger egentlig i sin ret til at kræve manualen.

Scroll ned til "Hæve købet - hvad er det?"
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/mangelsbefoejelser?tc=2F263CD4584F4162825E9C834FBBFD5B

"... Du kan kun ophæve købet og få pengene tilbage, hvis du kan aflevere varen tilbage i væsentlig samme stand, som den var i ved købet. ..."

Men har du ikke manualen?
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/10-11 14:56 
Har du ikke manualen?
Spiller nu: Phantasy Star IV
JuggernautJuggernautSkrevet 29/10-11 14:59 
Måske. For at være ærlig, kan jeg ikke huske om jeg nogensinde fik én med.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/10-11 15:05 
Den ligger så vidt jeg husker på en CD-R til mit Panasonic.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JuggernautJuggernautSkrevet 29/10-11 15:41 
Så har jeg med sikkerhed ikke modtaget nogen.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
JuggernautJuggernautSkrevet 29/10-11 15:50 
Nu har jeg, for at være nogenlunde sikker, kontaktet Elgigantens kundeservice. De har aldrig hørt om at folk skal returnere manualen. For at hjælpe min situation, har den venlige medarbejder noteret i systemet, ar jeg aldrig har modtaget en manual. Så må vi se hvad den lokale afdeling kan blive enig om.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
GreaseballGreaseballSkrevet 29/10-11 19:49 
Juggernaut>
Sikker på, at du ikke tænker på returretten indenfor de 14 dage (vistnok)?

Jeg tænkte mere på de regler som vi får i nakken af producenter som Sony Ericsson og Nokia.. hvis mobilen er defekt kan kunden få den byttet med det samme hvis det ingen 7dage(de forlanger en komplet salgskasse)
Men ja.. ikke det samme for alle varegrupper.
silverstarsilverstarSkrevet 29/10-11 21:22 
Juggernaut>

Korrekt. 2 gange hos Elgiganten og 1 gang hos Panasonic. Ingen af parterne kunne udbedre fejlen. Derfor fik jeg først tilbudt at få en ombytningsmodel, men foretrak pengene i hånden. Efter lidt besvær, lykkedes det mig dog. På den betingelse af at jeg afleverer manualen sammen med tv'et.

Hvad var det for en fejl der var på tv'et?
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
JuggernautJuggernautSkrevet 29/10-11 21:55 
Den fryser i den elektroniske programguide.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 30/10-11 16:43 
De plejer ellers at være rimelig varme sådan nogle plasma'er. ;-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/10-11 22:56, rettet 30/10-11 22:58 
Juggernaut>
For at hjælpe min situation, har den venlige medarbejder noteret i systemet, ar jeg aldrig har modtaget en manual. Så må vi se hvad den lokale afdeling kan blive enig om.

Hvor er det dog rart når man får fat i en ekspedient der gider gøre lidt ekstra for at hjælpe een. Jeg har heldigvis oplevet det en del gange, men jeg virker også så pokkers flink (og beskeden), at det nok giver sig selv at de ikke skal løbe om hjørner med mig.

Held og lykke med det.

EDIT: Går det helt galt må du gerne få den CD-R der fulgte med mit TV (S20), såfremt at man ikke umildbart kan se forskel på dem og at det ikke vil betyde noget for Vupti hvis jeg skal nogensinde skal ha' byttet/lavet mit på garantien.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JuggernautJuggernautSkrevet 31/10-11 16:56 
Konsolkongen>
...men jeg virker også så pokkers flink (og beskeden), at det nok giver sig selv at de ikke skal løbe om hjørner med mig.

Kan du puste dig op? ;)

I øvrigt har jeg fået pengene retur. Fandt faktisk manualen inde bag nogle mapper. Pudsigt... Kan overhovedet ikke huske at jeg har modtaget den.
Nå, men der blev handlet og far er glad igen :)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/10-11 16:57 
Super :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig