X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Dragon Quest X


Svar Sortering
jaesjaesSkrevet 05/09-11 16:31, rettet 06/09-11 13:00 
Der er kommet lidt flere detaljer om spillet, så det er vel på tide med en dedikeret tråd:

- Det kommer til Wii og Wii U (bedre grafik på Wii U)
- Kan spilles både offline og online, men det lyder til, at online får lidt mere fokus
- De to versioner er kompatible, så man kan spille med folk, der har den anden konsol
- Udvikles in-house af Square Enix
- Samme type turbaserede kampe som i de øvrige spil
- Wii-versionen kommer i 2012

Mere info:
http://www.siliconera.com/2011/09/05/everything-square-enix-revealed-about-dragon-quest-x-so-far/

Trailer (vist uden gameplay):
http://www.youtube.com/watch?v=nkWo2DApLiY

Screenshot:
http://www.rpgfan.com/news/pictures2011/Dragon_Quest_X_01.jpg

EDIT: Fik læst infoen lidt for hurtigt - man skal faktisk være online for at spille singleplayer.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/09-11 18:53 
Det er meget sejt at det bliver kompatibelt med begge Wii maskiner.

Mener du turbaserede som i Dragon Quest 8? Det bliver måske lidt underligt i et MMO?

Jeg er ikke afvisende, men kunne godt frygte at singleplayer vil halte en del hvis der fokuseres for meget på multiplayer. Grafisk er det også meget nydeligt på samme måde som DQ8.
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 05/09-11 21:31 
Jeg har ikke spillet nogle af dem, men RPGFan skriver:

"Battles are still handled via menu commands and a turn-based system(...)"

Og på info-linket i første indlæg står, at det er tidsbestemt, hvornår man kan foretage sig noget. Så reelt ikke turbaseret, men det plejer man vel at kalde det alligevel :)

http://www.rpgfan.com/news/2011/2120.html
Bede-xBede-xSkrevet 28/07-15 14:00, rettet 28/07-15 14:01 
Dragon Quest X er på vej til PS4 og Nintendos næste platform:

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1085660

DQ XI annonceret til samme platforme, samt 3DS, dog i to forskellige udgaver. Info her:

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1085666
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 28/07-15 14:04 
Dragon Quest Heroes II blev også annonceret til PS4/PS3/Vita.
Bede-xBede-xSkrevet 28/07-15 14:07 
Er vist et par måneder siden det blev annonceret :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JmogJmogSkrevet 28/07-15 14:57 
Det mest interessante (for mig) i det er at det her er det første spil officielt annonceret til NX.

Det får mig til at tænke at de næsten må have dev-kits. Så er spørgsmålet hvor længe de har haft dem. Er det en ny ting at de har fået dem, så bliver det nok i starten af 2017 at den kommer.

Bliver spændende hvad de finder på for at skille sig ud denne gang. Jeg har ikke et behov for endnu en konsol, som kan nogenlunde det samme som de andre, men med dårligere onlinetjenester, så jeg håber de går helt agurk med noget unikt. Og gerne lige så mange hestekræfter som de nuværende konsoller.
Bede-xBede-xSkrevet 28/07-15 15:01 
Jeg håber på at den gimmick, de er tvunget til at finde på, bliver noget der holder varigt og ikke påvirker klassisk spildesign negativt.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/07-15 15:06 
Jep :) Jeg håber de vender tilbage til den der finger-pulsmåler. Det er da begrænset hvad den kan ødelægge, i forhold til Wii'ens kontrol :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 28/07-15 15:08, rettet 28/07-15 15:10 
Undervurdér ikke Nintendo på det punkt, det er kun blevet værre siden Wii :P

Jeg håber kun det er en stationær-håndhold hybrid konsol som der har været rygter om - det burde være til at leve med men vil betyde lavere råstyrke.
slk486slk486Skrevet 28/07-15 15:24 
Ifølge SE er de ikke officielt annonceret til NX, bare under overvejelse. Tror det er oversættelsen, der har skabt lidt forvirring :)
j/k
Bede-xBede-xSkrevet 28/07-15 15:34 
Dragon Quest X

Dragon Quest X

Selv om det måske bare er en videreudvikling af DQ8 og de muligvis hopper med på open world trenden, ligner det, ligesom det nye Final Fantasy, endelig en verden jeg har lyst til at udforske. Synes efterhånden de takter vi ser fra de japanske udviklere, begynder at se rigtig positive ud, i særdelshed hvis man er PS4 ejer :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 28/07-15 15:52 
Beano>
Undervurdér ikke Nintendo på det punkt, det er kun blevet værre siden Wii :P

Synes du rent faktisk at gimmicksne i 3DS og Wii U er værre end Wii'ens rædsomme waggle-pis?!

Jeg er faktisk blevet rigtig glad for gamepad'en. Wii U er en fantastisk dejlig maskine.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 28/07-15 16:10, rettet 28/07-15 16:11 
Ja til det første (Wii U).
BeanoBeanoSkrevet 28/07-15 16:17 
slk486>
Ifølge SE er de ikke officielt annonceret til NX, bare under overvejelse. Tror det er oversættelsen, der har skabt lidt forvirring :)

PR-rygcrawling, launch-titel bekræftet :)
slk486slk486Skrevet 28/07-15 16:48 
Ha ha, ja måske, men det ville ikke være første gang der gik noget tabt i oversættelsen :)
j/k
DarkbeatDarkbeatSkrevet 28/07-15 17:22 
Det bliver nice med et DQ der er stort og pænt igen
WehnerWehnerSkrevet 28/07-15 23:52 
Bede-x>
...ligner <snip>, ligesom det nye Final Fantasy, endelig en verden jeg har lyst til at udforske. Synes efterhånden de takter vi ser fra de japanske udviklere, begynder at se rigtig positive ud

Det ligner et wrpg fra Japan at dømme fra dine gifs, men jeg skal lige have set lidt video også. Lækkert ser det ud. Secret of Mana anno 2015?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 29/07-15 08:35 
Synes ikke der er meget/noget wrpg over det. Jeg synes det ligner klassisk Dragon Quest. Det ser rigtig flot og hyggeligt ud.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/07-15 09:38 
Hvis du kan se mere end 100m frem = wrpg, og nogle gange openworld ovenikøbet :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 29/07-15 09:39 
Så Morrowind er et JRPG? :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/07-15 09:41 
Ja :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 29/07-15 10:17 
Og Xenoblade Chronicles er et WRPG :-D

Men det er egentlig påfaldende hvor få japanske spil der er ægte openworld. Jeg kan ikke lige komme i tanke om andre end Gravity Rush, men der må vel være andre. Hvad har vi ellers haft?
SumezSumezSkrevet 29/07-15 10:38, rettet 29/07-15 10:39 
Det kommer vel an på hvad man definerer som "ægte openworld". Det er i det hele taget en sjælden genre indenfor RPGs, der typisk altid vil skubbe spilleren en bestemt retning for at kunne fortælle en historie, men de fleste JRPGs har vel ofte haft elementer af det ligesom de vestlige. De mest open RPG'er spil jeg kan tænke på er gamle spil som Darklands osv. mens de mest kendte wrpgs, som f.eks. samtlige Bioware-spil, er akkurat ligeså lineære som de mest kendte jrpgs, hvis ikke mere.
Til gengæld er der virkelig mange fuldstændig open ended rpgs i Japan som ironisk set sjældent er blevet udgivet i vesten. Spil som Romancing SaGa serien osv. De eneste ting jeg synes virkelig adskiller de to verdenshjørner er tematiske ting, som figurer, world building, overordnet plot og størrelsen af farvepaletten :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 29/07-15 10:49, rettet 29/07-15 10:56 
Det er klart at de store japanske firmaer selvfølgelig ikke kan lade være med at kigge i retningen af, hvad der trender i vesten, for de ved at deres eget marked alene er for lille til at kunne bære de dyre produktioner. Ikke tilfældigt at franchises som Metal Gear eller Final Fantasy pludselig bliver open world, efter en generation med mere indelukkede udgivelser.

Dermed ikke sagt at DQ11 er open world eller at det entydigt er en positiv ting.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 29/07-15 11:00, rettet 29/07-15 11:01 
Du skal nu heller ikke ignorere den mulighed at japanerne selv er tilhængere af open world spil. Som sagt synes jeg ikke umiddelbart at det er noget der kendetegner vestlige spil særligt over de japanske. Medmindre vi inkluderer deciderede sandbox-spil som Minecraft, eller fis-rundt-i-en-by-lal som Prototype, Assassin's Creed, GTA, osv. Altså ikke noget der er typisk for nogen RPG'er.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 29/07-15 11:05, rettet 29/07-15 11:05 
Sumez>Du skal nu heller ikke ignorere den mulighed at japanerne selv er tilhængere af open world spil. Som sagt synes jeg ikke umiddelbart at det er noget der kendetegner vestlige spil særligt over de japanske."

Jo, salgstallene. Og det er præcis derfor de store japanske firmaer kigger mod vesten. Selvfølgelig skal Ass Creed, Minecraft, GTA osv inkluderes, for det er de salgstal de drømmer om.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 29/07-15 11:30 
Lidt gameplay fra PS4 versionen: https://www.youtube.com/watch?v=d8ZiWeIknk8

Og 3DS:https://www.youtube.com/watch?v=d5EvpMSrnb8

Virker lidt underligt at lave det både i 2D og 3D samtidigt på 3DS. Glæder mig til at se gevinsten ved det, hvis den ellers findes..
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 29/07-15 11:46, rettet 29/07-15 11:47 
Bede-x>
Jo, salgstallene. Og det er præcis derfor de store japanske firmaer kigger mod vesten. Selvfølgelig skal Ass Creed, Minecraft, GTA osv inkluderes, for det er de salgstal de drømmer om.

Forstår ikke svaret? Selvfølgelig tæller salgstallene, inkl. de internationale, men hvad har det at gøre med det du citerer at gøre?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 29/07-15 12:00, rettet 29/07-15 18:21 
Det synes jeg står helt lige frem. Ved ikke hvordan jeg kan sige det tydeligere... Et forsøg:

Det er ikke det forhold at japanerne er tilhængere af open world spil, der er det afgørende i den her sammenhæng, men det at vestlige open world spil kendetegnes af flere salgssucceser. Du nævner, at man ikke skal ignorere den mulighed, at japanerne selv er tilhængere af open world, men det mener jeg netop man skal, fuldstændigt. Det eneste der betyder noget her er salgstallene og der ved de store japanske firmaer, at det er begrænset, hvad der kan hives ind på hjemmemarkedet på stationære konsoller, hvilket er hvorfor de skæver mod, hvad der trender i vesten og hvordan spillene opbygges der.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 29/07-15 12:04 
Jeg tror såmænd bare du overser min pointe fuldstændig: At open world tendens absolut intet har med hhv. vesten eller Japan at gøre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 29/07-15 12:11, rettet 29/07-15 12:22 
Helt uenig. Det er en vestlig tendens i den her sammenhæng, netop fordi det handler om salgstal og de vestlige firmaer har haft mange salgssucceser på det område, de store japanske firmaer gerne ville opnå. Derfor defineres trenden af vesten.

EDIT: Lidt sideløbende til det her med udvikler trends og "lære/gøre som i vesten", er det interessant at notere sig, at Dragon Quest går multiformat i et (tilsyneladene) singleplayer spil*, samt at Unreal Engine 4 benyttes.

*Har været multiformat før, men ofte gennem sene ports eller i MMO form.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JmogJmogSkrevet 29/07-15 16:00 
Sumez>
Det kommer vel an på hvad man definerer som "ægte openworld".

Spillets verden er ikke bygget op af områder med loadeskærme mellem. Til nød kan der være 2-3 store områder (Shadow of Mordor har f.eks. to).

Witcher 3, Skyrim, Shadow of Mordor, Gravity Rush etc. er hvad jeg ville kalde "ren openworld" mens Batman-spillene kun kan kaldes pseudo-openworld, da de er et stort hub-område med en masse små områder der loades separat, når man går ind ad en dør.
WehnerWehnerSkrevet 29/07-15 16:14, rettet 29/07-15 16:14 
Sumez>
... de mest kendte wrpgs, som f.eks. samtlige Bioware-spil, er akkurat ligeså lineære som de mest kendte jrpgs, hvis ikke mere.

Dragon Age: Inquisition oplevede jeg som værende meget mere frit end de kendte jrpg'er, jeg i sin tid spillede (SNES/PS1). Det gør det ikke til open world, fordi spillets verden består af afgrænsede områder, men der var mange ting, man kunne gøre i forskellig rækkefølge. Eksempelvis endte jeg med at dræbe den drage, der egentlig starter dragequest'en, som den sidste, fordi jeg havde bevæget mig en anden vej gennem spillet.

Det er ved at være nogle år siden, men sådan husker jeg ikke Final Fantasy, Grandia, Xenogears osv. Husker jeg forkert?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/07-15 00:13 
Grandia er ret lineært som jeg husker det :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 30/07-15 09:18, rettet 08/10-18 13:32 
Jeg vil lige påpege at jeg synes der er en ret stor forskel på "nonlineært" og "open world", selvom det selvfølgelig er svært at være nonlineært uden også at være open world. Men Dragon Age Inquisition, de nye Batman-spil, GTA, Mordor, osv. er jo f.eks. fuldstændig lineære spil nærmest uden mulighed for at variere tilgangen til gennemførsel.
Sidequests har altid været en ting, og er helt sikkert med til at få et spil til at føles mere interaktivt og præget af udforskning, men det gør ikke det samlede forløb særlig meget mindre lineært. Iøvrigt er det også sådan jeg foretrækker det. :) Fuldstændig nonlineære spil kan være interessante, men man får sjældent nogen særlig spændende historie ud af det.

Er dog heller ikke helt enig i Jmog's definition af open world. Det er en ret moderne tendens at lade HELE spillet foregå på samme "map", i stedet for at lukke spilleren ind i aflukkede områder og dungeons fra tid til anden.
Hvorvidt man undgår synlige loading zones (for de er der naturligvis altid i den slags spil), er selvfølgelig en teknisk detalje, og reelt set irrelevant for spildesignet - f.eks. nævner du jo selv Batman, og det nyeste af slagsen har netop ingen loading skærm, selv når man går ind i bygninger.
Men derudover synes jeg heller ikke det bør være et krav til "open world" at man KUN har en overworld, og ingen separate "dungeons" deri. Tværtimod er det en opskrift der typisk bare gør spillet lidt mere tørt. Det er selvfølgelig 100% en smagssag, men når jeg udforsker en stor åben verden, er det uendeligt mere interessant for mig at finde et helt nyt område, fremfor en person der beder mig om at slå 15 kobolds ihjel et andet sted på det kort jeg allerede befinder mig på.

Umiddelbart ser jeg Zelda som prototypen for de fleste open world spil. Der er en "intended" rækkefølge af dungeons gennem spillet, men man har adgang til størstedelen af kortet fra starten af, og udforskning er en meget stor del af spillet. Samme koncept blev genbrugt i 3'eren og 4'eren, selvom de spil meget sjældent kategoriseres som open world.
De fleste JRPGs der åbner op på samme måde, starter dog traditionelt med en lineær sti gennem aflukkede områder i kortet for typisk omkring halvvejs inde at åbne op og blive mindre lineært i forbindelse med at der samtidig er blevet åbnet op for et traditionelt "open world" kort, hvor man kan udforske alle steder for at fise rundt og løse sidequests, og evt afslutte et par påkrævede løse ender inden (eller efter) slutningen. En tilgangsvinkelt jeg også er ret stor fan af, og bliver altid rimelig skuffet hvis et JRPG ikke på noget tidspunkt lader mig rende frit omkring!
Populære eksempler på det er bl.a. Final Fantasy 6, Chrono Trigger, Chrono Cross, Seiken Densetsu 3 og Final Fantasy 13 - men selvom Xenogears og Grandia er fuldstændig aflukkede, betyder det jo ikke at der ikke også er JRPGs der er meget mere åbne fra starten af. Jeg nævnte allerede SaGa serien, andre eksempler kunne være Legend of Mana, Last Remnant og 7th Saga.

Jeg synes også Dragon Age Inquisition er et interessant eksempel, da det som det nok eneste Bioware nogensinde med reelle "open world"-elementer, stadig tager dig gennem aflukkede områder ét ad gangen, men denne gang er de så store at de hver især føles som sit egen lille open world-kort, hvilket jeg også synes var en meget tiltrængt forbedring af serien.



Det blev et rimelig langt og rodet indlæg, og jeg er ikke helt sikker på pointen længere - men for at opsummere så 1) Iniqusition er ikke stereotypisk for et Bioware RPG, 2) Open world betyder ikke at et spil ikke er lineært, og 3) Japanske RPG'er er altså noget mere forskellige end mange folk gør dem til, og det samme gælder de vestlige :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 30/07-15 09:36 
Mordor, osv. er jo f.eks. fuldstændig lineære spil nærmest uden mulighed for at variere tilgangen til gennemførsel.

Orv, der må du lige uddybe hvad du mener med "lineære", for Mordor synes jeg da godt nok ikke er lineært. HVis man har en mission med endemålet "dræb den høvding", så er der masser af måder man kan gøre det på:

Gå lige i flæsket på ham og alle hans folk
Stealth udtynde i rækkerne, inden du giver dig til kende og alarmen blæses
Omvende/rekruttere nogle af soldaterne, inden du går til angreb og lade dem kæmpe på din side
Omvende/rekruttere en anden høvding og lade ham og hans folk angribe dit mål og benytte dig af forvirringen
Hælde gift i grogtønderne i målets lejr, så soldaterne bliver svagere
Åbne for burene til vilddyr i lejren
Lokke nogle af de rigtigt store bæster ind i lejren

Og oveni det kommer så de forskellige svagheder som fjenderne kan have. Og allierede som tilfældigvis er på besøg (totalt non-scripted). Og hvis du igennem de sidste mange timer har oparbejdet et længerevarende nemesis-forhold til en specifik høvding, så dukker han ekstremt hurtigt op, hvis du tager skade i et område han er i, da han kan lugte dit blod.

Mordor er godt nok ikke hvad jeg kalder lineært.
SumezSumezSkrevet 30/07-15 09:58 
Okay, Mordor har nogle rimelig open ended missioner. Nonlineært er måske stadig ikke lige ordet jeg ville bruge, men der er helt klart nogle stærke elementer af sandbox i det. Men du skal jo altid spille igennem den samme historie i den samme rækkefølge. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 30/07-15 15:45 
Ah, ja de missioner der er main plot har en fast rækkefølge. Men det er vel ikke ligefrem noget man kan kritisere. Hvis de kunne tages i vilkårlig rækkefølge ville de jo slet ikke have et narrativ. Sidemissioner kan man tage i den rækkefølge man vil.

Men et hvert spil med en decideret historie er vel egentlig nødt til langt henad vejen at være lineært på visse fronter. Ellers bliver historien noget rod.
SumezSumezSkrevet 30/07-15 15:58 
Men det er vel ikke ligefrem noget man kan kritisere. Hvis de kunne tages i vilkårlig rækkefølge ville de jo slet ikke have et narrativ

Præcis som jeg også skrev. :P
Man kan sagtens have et spil som ikke foregår lineært, men det er svært at gøre det uden det går ud over historiefortællingen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 30/07-15 16:06 
Hvis man ser så firkantet på på det, så kan vi jo knap tale om linearitet/frihed i spil med narrativ. Synes du også at Skyrim er lineært, fordi hovedplottets elementer har fastlagt rækkefølge?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 30/07-15 16:10 
Jeg tænker ikke så meget på "main quests" som på selve spillets fokus. Main-plottet er jo en meget lille del af hvad Skyrim er, og resten af spillet er fuldstændig åben for at du render rundt og oplever den historie du vil, så nej, Skyrim er ikke særlig lineært, det er kun de enkelte opdelte storylines der er, hvilket jo giver mening.

Men der er også meget stor forskel på et spil som Skyrim, og et spil som GTA eller Assassin's Creed. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 30/07-15 16:11, rettet 30/07-15 16:11 
Ok, så langt er jeg i hvert fald enig. Inquisition var tættere på Skyrim, end jeg havde regnet med, men dog/selvfølgelig ikke lige så åbent.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 09/10-18 20:47 
Interessant. Dragon Quest X har altid været fuldstændig utænkeligt i forhold til en officiel engelsksproget udgivelse, eftersom det er et MMORPG, et marked med enormt tung konkurrence (bl.a. fra Square Enix selv) og virkelig meget vedligeholdelse.

Men nu går produceren selv med spekulationer om en potentiel offline-udgave, og dertil hørende vestlig udgivelse af denne.
http://www.siliconera.com/2018/10/09/dragon-quest-producer-wants-to-bring-dragon-quest-x-to-the-west-possibly-an-offline-version/

Intet lovet endnu, men man kan jo håbe. :) Personligt ville jeg blive endnu gladere for en offline udgave af spillet end en vestlig udgave af online-spillet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 11/10-18 09:17 
Wow, det ville da være super fedt med en offline udgave!
j/k
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig