X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Ars om perfekt emulering


Svar
dRxLdRxLSkrevet 13/08-11 23:29, rettet 13/08-11 23:41 
Det er lidt af en udfordring bare at emulere NES, og kræver tilsyneladende en ca. 1.6ghz pc, mens korrekt SNES bringer kravene op omkring 3ghz. Der gives også eksempler på hvad upræcis emulering kan gøre ved gameplay.

Link...
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/08-11 23:46 
Det' sgu sejt nok, at der er nogen, som tager software emulering seriøst. Men hvis alle de gamle konsoller en dag lige pludselig forsvandt eller døde på én gang, ville jeg nok foretrække at genskabe dem vha. FPGA'er :)
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 13/08-11 23:47 
Det er da noget af det mest fornuftige syn på emulering jeg har læst til dato, som jeg ikke selv har skrevet :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 14/08-11 12:20 
Der er mere guld i kommentarerne hvor forfatteren har dette længere indlæg med svar på spørgsmål: http://arstechnica.com/gaming/news/2011/08/accuracy-takes-power-one-mans-3ghz-quest-to-build-a-perfect-snes-emulator.ars?comments&start=40#comment-21936074

FPGA tilgangen nævnes også en del gange og der linkes til fgpaarcade.com

@RJK: Fyren bag artiklen arbejder også på at få scannet manualer og æsker i høj kvalitet, måske kan I samarbejde lidt om det?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/08-11 15:30 
Jeg kom til at tænke på, er der nogen herinde der endnu har oplevet at deres cartridge-spil og maskiner pludselig ikke virker mere? Her tænker jeg især på NES og ældre. Det sker jo desværre en dag, men for mit eget vedkommende har jeg endnu ikke oplevet noget der ligner. Jeg har ikke engang oplevet at skulle udskifte et batteri på et SRAM-save cartridge endnu :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
spectrespectreSkrevet 14/08-11 16:17 
Det eneste jeg lige kan komme på er, at connectoren på en NES kan blive slidt, og der derfor ikke er ordenlig forbindelse mellem cartridge og maskine. Har også oplevet dette med SNES.
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/08-11 17:08 
Jeg tænker i forbindelse med "bitrot". Ødelagte ROM og bios chips. Jeg ved ikke hvor længe CPU, PPU, video encoders osv. holder, men jeg har på fornemmelsen at det andet ryger først?
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 14/08-11 17:21 
EPROM'er og Flash er nok det, der ryger først. Mask ROM's har derimod samme levetid som en CPU.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 14/08-11 22:40, rettet 14/08-11 22:41 
Hvad er levetiden for en EPROM? Og kan en død EPROM gen-flashes?
Jeg troede de holdt for evigt, men det er vel ikke usandsynligt det er den der er død på mit Tatsujin Ou board så. (det ville være rart, for det er alligevel en af de ting der er lettere at udskifte)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 14/08-11 23:39 
Sumez>
Hvad er levetiden for en EPROM?

Det er svært at sige. EPROM'er gemmer informationen i form af små ladninger, som er fanget i et halvledermateriale. Alle ladninger aflades over tid, men hvor lang tid det tager, afhænger både af ladningens størrelse og EPROM'ens opbygning. Jeg gætter på et sted mellem 10 og 30 år.

Sumez>
Og kan en død EPROM gen-flashes?

Det kan den sikkert godt :)
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 14/08-11 23:43 
Det er i min erfaring stadig ekstremt sjældent at spil eprom'er er døde, så 10-30 år er bestemt for lavt sat.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 15/08-11 00:03 
Tjahh, jeg har heller ikke voldsomt meget erfaring med den slags. Jeg ved bare, at Flash RAM, der er en videreudvikling af EEPROM-teknologien, ikke forventes at kunne holde informationer i mere end 10 år. Men det består jo så også af væsentligt mindre komponenter med meget små ladninger. Det skal nok passe, at gamle EPROM'er med begrænset hukommelseskapacitet, som er sammensat af komponenter, der i forhold til det, man ser i Flash, er på størrelse med folkevognsrugbrød, sagtens kan holde informationer i en livstid.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 15/08-11 08:37 
RJK>
Det er i min erfaring stadig ekstremt sjældent at spil eprom'er er døde, så 10-30 år er bestemt for lavt sat.

Er der nogen hurtig måde at tjekke det på?

Min kammerat, som har hjulpet mig med at fejlfinde på boardet (uden held), har før bygget en ROM-læser til COM-porten (eller COM->USB converter) via et simpelt kredsløb, men kunne vist ikke rigtig få den til at virke dengang,

Beklager meget off-topic :(
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
amnesiaamnesiaSkrevet 15/08-11 09:25 
Med en EPROM brænder kan du uden de store problemer læse og sammenligne med en dumpet ROM fra et fungerende board/ROMset.
Græsset ER grønnere på den anden side!
SumezSumezSkrevet 15/08-11 09:30, rettet 15/08-11 09:30 
Jeg sagde en hurtig måde :P
EPROM-brændere er ikke lige noget de fleste har adgang til, desværre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
amnesiaamnesiaSkrevet 15/08-11 09:53 
Det går da ganske hurtigt at pille en EPROM ud af en sokkel, læse fra denne og sammenligne.

En EPROM-brænder koster ikke mere end et par hundrede kroner, så der er da dårligt en undskyldning for ikke at have et sådan stykke værktøj :)
Græsset ER grønnere på den anden side!
SumezSumezSkrevet 15/08-11 10:03, rettet 15/08-11 10:04 
Hvor finder du sådan en til et par 100kr som kan læse og skrive EPROMs af den størrelse? For den vil jeg da gerne have.
Iøvrigt meget sandsynligt at det er der mit problem ligger, da jeg lige hørte om nogen på Shmups der netop havde problem med program-EPROM'en på deres Tatsujin Ou.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
amnesiaamnesiaSkrevet 15/08-11 10:47 
Købte denne for 500 kroner inkl. fragt brugt:

http://www.batronix.com/shop/programmer/BX32/eprom-programmer.html

Den har i hvert fald været ganske fin til hvad jeg har haft behov for.

Der kan du læse/skrive/sammenligne m.m. i dennes software uden nogen problemer.
Græsset ER grønnere på den anden side!
SumezSumezSkrevet 15/08-11 11:03 
Det er også en lille smule mere end "et par hundrede kr" - til den pris er det lige før jeg ligeså godt kunne have købt et virkende Tatsujin Ou :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 15/08-11 11:06 
Hmmm, jeg kunne virkelig godt bruge en ordentlig brænder, og de der Batronix ser ikke helt dårlige ud. Men jeg skal kunne bræde 16-bit PROM'er, så jeg bliver nødt til at slippe halvanden tudse, hvis det skal være :/
AV Intelligent Terminal
ElgenElgenSkrevet 15/08-11 12:08, rettet 15/08-11 12:17 
@Sumez: Hvad er det for nogle EEPROMer der sidder på?
Hvis det er nogle min brænder kan læse, kan jeg tage den med til SSKT7 og dumpe dem til dig...så kan du selv diffe dem op mod MAME-rommerne.
Men som Rune og KB2 også nævner, er det altså ret sjældent der, den er gal...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 15/08-11 12:20, rettet 15/08-11 12:21 
Jeg kan ikke lige huske modeltypen på stående fod, men iflg. MAWS er ROM'en 64 kbytes stor.
Det er en EPROM, ikke en EEPROM, men så længe man kun skal læse dataen, kan det vel komme ud på ét.

Meget apropros, kan man brænde EPROMs med en EEPROM brænder efter at have slettet dem med en eraser, eller kræver det seperat hardware? Kan se et par EEPROM-brændere til salg der står som om de også skriver til EPROMs, men er usikker på om det er en generel ting eller kun nået få modeller kan.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 15/08-11 12:28, rettet 15/08-11 12:30 
Jeg har i hvert fald aldrig set en brænder der ikke kunne.
De fleste kan både brænde både PROM, EPROM og EEPROM.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig