X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Problemer med Dreamcast


Svar
PieyanthikosPieyanthikosSkrevet 18/07-11 12:44 
Jeg købte i juni en Dreamcast over nettet og har i dag oplevet de første problemer med den. Under et spil Virtua Tennis 2 (helt nyt) genstartede maskinen pludseligt, og efterfølgende blev den ved med at genstarte efter få minutters spil.

Jeg forsøgte at sætte et andet spil i, Skies of Arcadia som jeg fik med posten i dag. På disken var der en mindre ridse, men sælger har lovet, at spillet alligevel skulle køre uden problemer. Da jeg kommer et par minutter ind i spillet, begynder lyden at hakke, og spillet fryser derefter. Jeg forsøger at starte spillet op på ny, og når at komme et stykke længere ind i spillet, før spillet mister lyd og igen fryser.

Jeg giver maskinen en halv times pause og starter et 3. spil op, Jet Set Radio. Maskinen beder pludselig om at sætte tid og dato igen, og derefter fungerer spillet uden problemer. Bør jeg være urolig for maskinen, og er der evt. noget jeg kan gøre?
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/07-11 13:00, rettet 18/07-11 13:20 
Så hut jeg hvidsker, kan det have noget at gøre med forbindelsen mellem strømforsyningen og bundkortet. Den kan godt blive dårlig over tid. Det mest almindelige fix er vist at bøje de pins, som stikker op fra bundkortet, en smule, så der bliver kontakt igen. Men en mere langtidsholdbar løsning vil nok i stedet være at rette alle benene i stikket på strømforsyningen ud.
AV Intelligent Terminal
PieyanthikosPieyanthikosSkrevet 18/07-11 13:40 
Uha, det lyder teknisk. Jeg har slet ikke forstand på sådan noget - men jeg har en storebror, der er ingeniør, det kan være han kan fixe noget af det.

Er det helt sikkert, at det ikke er diskene, den er gal med? For ellers skal jeg have fat i sælgeren af SoA og klage. Min første indskydelse var, at spillet var problemet, da lyden begyndte at hakke og senere forsvinde.
3of193of19Skrevet 18/07-11 14:29, rettet 18/07-11 14:30 
Jag havde det samme problem med min, det er et meget nemt fiks.
http://i4.photobucket.com/albums/y130/Skytree84/1280009570.jpg

Den hvide dims til venstre er forbindelsen mellem strømforsyningen og motherboardet. Der er nogle "metaltunger" der lægger sig op mod nogle pins og dermed skaber forbindelse. Nogle gange er "tungerne" ikke spændte nok og kan miste forbindelsen, og derved går stømmen et kort øjeblik og maskinen resetter. Den måde jeg fiskede det på var at tage et par tandstikker eller lignende og presse dem ind bagved "tungerne" så de bliver klemt fast mod pinsene. Tager fem minutter.
Bare vær en smule forsigtig når du tager låget af Dreamcasten. Der er nogle kabler som du burde undgå at hive for meget i.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/07-11 14:30 
Pieyanthikos>
Uha, det lyder teknisk.

Det er slet ikke slemt :)

Du kan finde masser af YouTube tutorials
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/07-11 14:30 
Hvis SoA fryser og lyden hakker lyder det som et problem med skiverne :(
Hvad reset angår bør du prøve det som Killer Bean foreslår.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/07-11 14:32 
Konsolkongen>
Hvis SoA fryser og lyden hakker lyder det som et problem med skiverne :(

Eller måske laseren, som trænger til en smule isopropylalkohol på en vatpind :)
AV Intelligent Terminal
ElgenElgenSkrevet 18/07-11 14:39 
Og heldigvis er DC jo toploaded, så det man nemt kan komme til linsen };-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
PieyanthikosPieyanthikosSkrevet 18/07-11 14:52, rettet 18/07-11 17:33 
Tak for guides, - det ser ganske rigtigt ud til at være noget, som jeg burde kunne klare selv uden at smadre for meget.

Mht. SoA, så vil jeg lige prøve en en omgang laserrens før jeg begynder at klage til sælger. Jeg må lige få fat i noget isopropylalkohol - håber at det er nok, det vil være træls at skulle til at sende spil tilbage.

EDIT: Så er der renset, og det lader ikke til at være problemet - så SoA må desværre retur. Virkelig sur røv, havde ellers fået det til en ret god pris omkring de 150 kr. med porto.
Danny SallingDanny SallingSkrevet 19/07-11 09:29 
Kan også være laseren er slidt op, det oplevede jeg med en af dem jeg har haft, men den kørte så også næsten uafbrudt i fire år. Hvis du kører med brændte skiver (homebrew eller lign.) slider det laseren ret så meget, har en kammerat som sled hans op på to år pga. brændte skiver. Ved faktisk ikke hvorfor at brændte skiver skulle slide mere :-/
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/07-11 09:46 
Danny Salling>
Ved faktisk ikke hvorfor at brændte skiver skulle slide mere :-/

Det er fordi en brændt kopi aldrig er en perfekt kopi. Specielt hvis den er brændt med høj hastighed. Så når den skal læses, skal der konstant fejlkorrigeres, og det slider voldsomt på drevets motor :/
AV Intelligent Terminal
PieyanthikosPieyanthikosSkrevet 20/07-11 21:46, rettet 20/07-11 21:47 
Jeg tænkte på, om der findes en form for "lapning" af cd'er, hvor ridserne bliver fyldt ud? Jeg synes at have set noget lignenede engang.

Sælgeren af SoA viste sig at være enormt flink, så jeg fik både pengene tilbage (inkl. portoen) og også lov til at beholde spillet. Disk 1 er som sagt ubrugelig, men hvis den kan reddes, så er det da forsøget værd.

EDIT: Selvfølgelig med det formål, at sælgeren får muligheden for at få spillet igen, hvis det skulle være muligt at redde disken. Ret skal være ret.
ElgenElgenSkrevet 20/07-11 22:47 
Man fylder ikke hullerne/ridserne i disken ud, men sliber af tykkelsen i stedet for; det skulle efter sigende virke fint. Ved at GAME vist nok har en sådan service (eller de har i hvert fald haft) til 40kr pr disk og så noget rabat hvis man kommer med mange der skal slibes.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
PieyanthikosPieyanthikosSkrevet 20/07-11 23:29 
Okay, det kunne måske være værd at prøve.

Nu har jeg prøvet at sætte Soul Calibur i maskinen, og selvom disken er uden ridser forsvinder lyden alligevel. Det er altså mærkeligt.
JAAJAASkrevet 21/07-11 02:19, rettet 21/07-11 02:21 
Jeg har efterhånden haft en del Dreamcasts. En enkelt med reset-finten, der måtte fikses, og også en der havde en opførsel, der lignede den, du beskriver. Mange spil havde den ingen problemer med, og så var der nogle, den bare ikke kunne magte (Skies of Arcadia var det mest irriterende problem). Som om den havde en mere pivet laser end andre modeller. Jeg fandt ikke nogen løsning på det. Kalibrering af laseren afhjalp ikke problemet og til sidst opgav jeg den bare og fandt en anden.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/07-11 02:28, rettet 21/07-11 02:29 
Det problem har jeg også haft med min. Efter jeg udskiftede modchippen med en anden, af en anden type har den virket perfekt lige siden.

Men hvis du ikke har haft chip i din er det selvfølgelig ikke det samme ;)

EDIT: Har haft det problem med et par maskiner faktisk, begge med samme type modchip.
Spiller nu: Phantasy Star IV
PieyanthikosPieyanthikosSkrevet 22/07-11 23:34, rettet 22/07-11 23:54 
Så må jeg på jagt en efter en ny konsol (hvis nogen har en billig, velfungerende på lager, så er her en køber ;)). Ridserne i Skies of Arcadia er på ingen måde voldsomme, så jeg mistænker maskinen. Er der noget bestemt modelnr., som man helst skal undgå?

EDIT: Efter lidt søgen på nettet har jeg fundet forumindlæg, hvor det anbefales at vende Dreamcasten om eller stille den på siden.. er det forsvarligt?
BeanoBeanoSkrevet 23/07-11 00:01 
Det med at vende den på siden har jeg aldrig hørt om, men mener at der er forskel på JAP og EU/US udgaverne mht. køling og den japanske var mindst støjende - måske husker jeg forkert?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/07-11 00:06 
De gamle modeller har cooling pipes det har de nyere ikke. Jeg ved ikke med hensyn til støj? Jeg tror ikke det gør den store forskel hvad man køber :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
PieyanthikosPieyanthikosSkrevet 23/07-11 00:09, rettet 23/07-11 01:21 
Okay, så må jeg bare prøve at finde en billig på nettet, der forhåbentlig virker. Lidt en ærgerlig ekstraudgift.

Jeg forsøgte lige at lægge den først på siden og derefter på hovedet, og ingen af delene hjalp.

EDIT: Har også forsøgt en dekalibrering via guides på Youtube, men det har heller ikke haft nogen virkning.
scavengerscavengerSkrevet 14/12-14 12:37 
Jeg troede jeg skulle sælge min Dreamcast, så en anden far, kunne give sin søn en god julegave.

Min DC har ligget pakket ned i flere år, forsvarligt i både plastic og pap i et fugtfrit miljø.
Før jeg pakkede den ned, testede jeg den og ved den virkede fuldstændig som den skulle.

Da jeg pakkede den ud, viste det sig at, der faktisk ikke var noget der virkede på den.
Den har været en tur i konsultation hos Konsolkongen, og selvom der er blevet transplanteret andre dele i den, vil den stadig ikke køre ordentligt.
Ud over den kendte med kontakten mellem PSU og MB, har hverken drev eller controllerporte virket.

Jeg har været i kontakt med samlere både herinde og andre steder, for at få et godt råd.
Fælles for de fleste har været, at de har fået samme grimme overraskelse som jeg.
DCs man har vidst skulle virke, har pludselig ikke gjort det når de er blevet startet op.

Så har du en DC der ikke har været brugt længe, var det måske en idé at se om den stadig kører.
Nemo me impune lacessit
DarklynoonDarklynoonSkrevet 14/12-14 20:25 
så ved jeg hvad noget af juleferien skal bruges til, ville være trist at tro at man skal spille projekt Justice en dag og så virker ens dc ikke længere
Mortal Kombat the mother of all fighting games
SumezSumezSkrevet 15/12-14 10:42 
Wow, trist. Den ser ellers så robust ud den lille sag. Måske kan den bare ikke tåle at blive ladet i stikken?
Jeg tror faktisk det er første gang jeg hører om konsoller der reelt går i stykker helt af sig selv. :S
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 15/12-14 12:55 
Der er så mange fejl på eu dreamcast. Sega laver normal ok hardware... Men DC er fuld med fejl. Har haft 4 som have restart problemer og 1 med controller port, og 2 der ikke vil læse cd.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/12-14 13:43 
Ja Dreamcast er ikke super holdbar. Dog synes jeg ikke jeg kan nikke genkendende til at de går i stykker uden grund. Det er meget underligt synes jeg :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 15/12-14 14:13 
Skulle være et eu/pal problem?. Alle mine kom fra pal problemer
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
scavengerscavengerSkrevet 15/12-14 14:24 
Jeg kom til at tænke på, om det kan være de store kondensatorer/elektrolytter der "tørrer ud".
Les har talt noget om, at de indeholder en type væske, lidt ligesom batterisyre, der kan stå og tørre ud.
Det er jo f.eks. det der gør at lyden og skærmbilledet forsvinder på Sega Game Gear med tiden.
Les har på et tidspunkt skiftet nogle i min SuperGrafx, da den ikke ville vise noget billede.
Gad vide om det er samme problem i en DC??
Nemo me impune lacessit
ElgenElgenSkrevet 15/12-14 16:18 
Kan det sagtens være... også et velkendt problem på bl.a. arcade- og monitorprints... også i fx Amigaer
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig