X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Shadow Of The Beast MD


Svar
nerosnerosSkrevet 11/07-11 16:57, rettet 11/07-11 17:09 
Jeg husker hvor vildt jeg havde det rent visuelt med Amiga versionen den gang spillet kom frem, og musikken var super fed. Har også spillet det på Mega Drive back in the day men det var PAL udgaven.

Efter at have læst at JAP versionen til Mega Drive skulle være meget bedre både i grafikken og gameplay har jeg fået lyst til at købe en JAP udgave til Mega Drive.

Det har også fået mig til at tænke over hvorfor næsten alle retro spil, eller spil fra den tidsperiode næsten altid var bedre lavet i Japan end i de vestlige lande. Hvorfor var man så doven i vesten?

Det mærkelige ved dette spil er også at det jo netop var lavet af Psygnosis fra England, men man har bare ikke kunnet finde ud af at porte det ordenligt til andre systemer, eller også gad man bare ikke gøre sig den umage!

Edit:
Jeg kan se her på Segagagadomain, at det var fordi man ville have spillet moderniseret hvis det skulle have en udgivelse i Japan! Spøjst..

Det hele her:
http://www.segagagadomain.com/megadrive4/shadowbeast.htm
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/07-11 17:15 
Shadow of the Beast er noget af det dårligste og grimmeste jeg nogensinde har spillet. Men jeg har godt nok ikke prøvet den Japanske udgave.
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 11/07-11 17:32, rettet 11/07-11 17:47 
Spillet er lavet af Reflections (udgivet af Psygnosis*), som var voldsomt fokuserede på audiovisuel teknik og meget lidt på gameplay. De præsterede at få deres spil meget hyped på dette, på trods af begrænsede spilmæssige kvaliteter. En tendens de vel har videreført til i dag (Driver mm.), selvom Awesome fra 1990 vel er det mest ekstreme eksempel. Et voldsomt audiovisuelt imponerende spil for sin tid, men ikke rigtigt spilbart.

Deres tidlige spil, ikke mindst det første Beast, var kun beregnet til at køre på Amigaen - det var vel nærmest en teknologi-demo af hvad man kunne med copperen, mange farver, mange lag parallax-scroll osv. Så som udgangspunkt var det næppe muligt at porte det til andre platforme, fordi selve konceptet var så meget integreret i Amigaens grafik-hardware. Jeg mener ikke det nødvendigvis var fordi det var doven konvertering - det var bare ikke teknisk muligt at gøre bedre.

Spilhistorisk giver det vel derfor kun mening at se/spille Amiga-versionen og sætte det i perspektiv med de audiovisuelle kvaliteter fra tidssvarende udgivelser. Ellers giver det ikke meget mening, for derudover er selve spillet jo dårligt og generelt vildt svært. Det er vel en spilhistorisk kuriositet som fx Dragon's Lair og Mad Dog McCree.

EDIT *: Psygnosis var jo en stor fanfavorit dengang pga. blandt andet høj produktionskvalitet, men de gode titler var altså dem der var udviklet af det interne Psygnosis-hold - der siden blev til Studio Liverpool og har lavet Wipeout-serien mm. - og så selvfølgelig DMA Design - der siden blev til Rockstar North og har lavet Grand Theft Auto-serien mm.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 11/07-11 18:27, rettet 11/07-11 18:39 
RJK>
Spillet er lavet af Reflections (udgivet af Psygnosis*), som var voldsomt fokuserede på audiovisuel teknik og meget lidt på gameplay.

Deres tidlige spil, ikke mindst det første Beast, var kun beregnet til at køre på Amigaen - det var vel nærmest en teknologi-demo af hvad man kunne med copperen, mange farver, mange lag parallax-scroll osv. Så som udgangspunkt var det næppe muligt at porte det til andre platforme, fordi selve konceptet var så meget integreret i Amigaens grafik-hardware. Jeg mener ikke det nødvendigvis var fordi det var doven konvertering - det var bare ikke teknisk muligt at gøre bedre.

Ja ok det giver jo mening så. Viste jo egentlig godt at Sega's Mega Drive nok ikke har kunnet klare opgaven på samme måde som Amigaen kunne grundet computerens tekniske egenskaber, men jeg har nok bare været alt for fokuseret på hvorfor JAP versionen skulle være så meget bedre end den vestlige MD version ;-)

Jeg ved også godt at de fleste folk ikke bryder sig om spillet, men den gang da det kom ud viste jeg ikke bedre. Jeg er nu stadig ret hooked på at anskaffe mig den JAP version nu da sværhedsgraden er så meget bedre.

Rent visuelt synes jeg stadig det er flot at se på når vi snakker Amigaen, men det er nok på grund af Roger Dean's tegnestil. Der er noget ekstremt kitchet og 80er fantasyfilmisk over hans tegne universe, og så er der parallax to the max i det spil.
Bashful Neophyte
RJKRJKSkrevet 11/07-11 19:12 
Det var nu ikke for at sige, at Amigaen var teknisk meget bedre end Mega Drive :) Udover lydmæssigt har de vel relativt lige store fordele og ulemper teknisk. Pointen er mere at når man lavede noget med formål at fremvise hardwarens tekniske kunnen, så kom man jo automatisk til at fokusere på features, der ikke kunne portes tilsvarende over til en anden platform. Det giver lidt sig selv - der er også andre teknisk højoptimerede spil fra samme generation (fx Alien Soldier eller Axelay), der ikke kunne være lavet tilsvarende på andre platforme. Tankegangen bag Beast var tydeligvis at lave en audiovisuel showcase, mere end at lave et godt spil, og så bliver resultatet vel ofte sådan :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 11/07-11 20:34, rettet 11/07-11 20:36 
Helt enig ;-) Jeg ville gerne se Amigaen køre Alien Soldier hehe! Nu er det meget lang tid siden jeg har spillet Beast men er det virkeligt så ringe? Lidt trist når man har gode minder derfra..fnis!
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/07-11 20:51, rettet 11/07-11 20:51 
Kender du det at man spiller et spil der er så tørt og dårligt, at man får tungt ved at trække vejret?
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 11/07-11 21:13 
Hah! :-) Det lyder virkelig ikke sundt!

Hvis det ikke engang er dårligt på den sjove måde så bliver man trist.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 11/07-11 21:39 
Lyder som om det skal med på SSKT7.

Jeg prøvede det engang til Amiga, dengang det var nyt og smart, og jeg var ganske vidst ikke særlig gammel, men syntes ikke rigtig der var noget i spillet der fungerede.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 11/07-11 21:58, rettet 11/07-11 22:22 
Jeg synes heller ikke det var et nemt spil at gå til på grund af sværhedsgraden, og det føltes heller ikke helt godt i kontrollen husker jeg, men var nok bare temmelig forblindet af den visuelle del, men den gang vidste jeg bare ikke bedre ;-)

Edit:
Ja ok nu har jeg lige set et par videoer af Jap versionen og det ser bestemt ikke kønt ud. Nu har jeg second thoughts..
Bashful Neophyte
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig