X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Guns!Guns!Guns!


Svar
KillerBean2KillerBean2Skrevet 08/07-11 01:28, rettet 09/07-11 15:03 
Guns!Guns!Guns!

Så er det tid til en seriøst off-topic tråd! :D

Da jeg var lille, brugte jeg usundt meget af min skoletid på at tegne sværd, automatpistoler, og revolvere. Det er jeg sikkert ikke hverken den første eller den sidste lille dreng, som har gjort/vil gøre. Men jeg må indrømme, at jeg stadigvæk er voldsomt fascineret af våben og deres udvikling.

Jeg skal lige understrege, at jeg betragter mig selv som pacifist. Krig er noget af det mest tåbelige, jeg kan komme i tanke om, og jeg er typen, der ikke kan gøre en flue fortræd (medmindre jeg eller nogen jeg holder af bliver truet på livet, selvfølgelig). De få gange, hvor en gut har forsøgt at provokere mig til at være voldelig over for ham, har jeg bare grinet af situationen indtil han holdte op.

Så når jeg får en bule i bukserne pga. et bestemt våben, er det ikke på den der "Nøøøøj, hvor kunne jeg blæse knoppen af mange indbrudstyve med den her!"-agtige måde. Jeg er bare vildt fascineret af, hvordan vores instinkt for at pisse territorium af, kan resultere i genstande, som består af fuldstændigt kompromisløs ingeniørkunst og lækkert minimalistisk design. Et våben er som regel lavet til at skulle udføre én eneste funktion til perfektion, og alt overflødigt fedt og pynt kan med fordel skæres væk. Det resultere i mine øjne i noget af det mest rene og gennemtænkte design på denne klode. Men samtidig er produktets funtionen intet andet end død og ødelæggelse. Et sindsygt paradox!

Der er selvfølgelig undtagelser mht. vanvittigheden af at bygge våben. Feks. kan jeg ikke bebrejde en polarforsker, at han gerne vil have en riffel med på turen. Men 99% af alle våben bliver med sikkerhed brugt som redskaber for tossede impulser fra vores reptilhjerner.

Anywayssss..

Noget af det, jeg virkelig er oppe at køre over for tiden, er de såkaldte Bullpup rifler. Altså rifler hvor enden af løbet er rykket ned i den spildte plads i skæftet, så man får et både lettere og mere kompakt våben. Det er sgu da genialt!

Den mest kendte Bullpup er nok Steyr AUG. Jeg husker den i hvert fald fra Die Hard, hvor ham den blonde broder, som ikke forstår "Ho-Ho-Ho"-joken, overlever hængningsdøden og alligevel dør i den meste absurde scene, jeg nogensinde har set på film, render rundt med en.

Steyr AUG:
Guns!Guns!Guns!

Jeg har så også lige gennemført S.T.A.L.K.E.R.: Shadow Of Chernobyl og stødte i den forbindelse på en anden Bullpup. I spillet hedder den F200 og er, efter min mening, det absolut bedste våben deri. I den virkelige verden hedder den F2000 og er, i mine øjne, et temmelig vildt stykke grej at se på. Den skulle dog være plaget af en del børnesygdomme.

F2000:
Guns!Guns!Guns!

Men F2000'eren er intet i forhold til min absolutte yndlings-bullpup. FN P90. Det er simpelthen den mest perverst sexede konstruktion, jeg nogensinde har set. Det er groteskt så meget folk har vredet deres små grå for at lave denne lille højoptimerede dræbermaskine. Alt ved den er bare gennemtænkt. Jeg vil SÅ gerne ha' en!.. selvom jeg ikke aner, hvad jeg skulle bruge den til. Om ikke andet, så bare for at kunne udstille den som skulptur :)

Der er sikkert mange, der kender den fra serierne Stargate SG-1 og Stargate Atlantis.. og sikkert et hav af film og spil.

FN P90:
Guns!Guns!Guns!

Hvorfor er jeg så tosset med våben? Er det bare testosteronen i mig, der gør mig blind for fornuft? Eller er der virkelig noget smukt ved den slags redskaber?
AV Intelligent Terminal
millenniummillenniumSkrevet 08/07-11 09:14 
For alle våben-glade kan jeg altid anbefale vor russiske våben-glade ven: FPS Russia.

Har har også sådan en sjofel, begejstret holdning til våben. :)

Link...
The medium is the message.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 08/07-11 11:29 
Ja, men han fokuserer kun på funktionen. Den er jeg sådan set lidt ligeglad med. Jeg er meget mere interesseret i formen og teknikken. Hvis han lavede videoer, hvor han skildte våbnene ad og viste hvordan de enkelte dele fungerer og talte om, hvilke materialer de var lavet af, og han evt. fortalte lidt om våbnets baggrundshistorie og designernes overvejelser, ville jeg finde dem langt mere spændende :)
AV Intelligent Terminal
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig