X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Musikprogram for nybegynder?


Svar
nerosnerosSkrevet 12/06-11 22:09, rettet 12/06-11 22:10 
Jeg kunne godt tænke mig at leje lidt med musik, men ved ikke hvilke programmer der er bedst for sådan en nybegynder som mig. Det skal helst være et program som er let at forstå og med gode synth synthesizer sampling muligheder. Jeg bruger Mac.

Nogen der kan hjælpe?
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 12/06-11 22:20 
Lidt mere info vil nok være godt:
- Hvad skal det kunne
- Om du planlægger at bruge keyboard
- Prisleje (inkl. eventuelt tilbehør som keyboard og lydkort)
BazeBazeSkrevet 12/06-11 22:45 
Logic 8.
nerosnerosSkrevet 12/06-11 22:50 
jaes>
Lidt mere info vil nok være godt:
- Hvad skal det kunne
- Om du planlægger at bruge keyboard
- Prisleje (inkl. eventuelt tilbehør som keyboard og lydkort)

Jeg ved faktisk ikke så meget om det. Behøver man keyboard? :-) Jeg kunne bare godt tænke mig at lave noget elektronisk 80 music. Et program som måske er i stand til at kunne lave sådan noget her f.eks:

http://soundcloud.com/lazerhawk
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 12/06-11 23:05 
Det er lettere med keyboard, men man kan udmærket begynde uden. Prisen for et keyboard starter ved ca. 1000 kr.

Vil du sætte musikken sammen af færdige loops (melodi-stumper), eller vil du lave melodi-spor, rytme-spor osv. fra grunden?
nerosnerosSkrevet 13/06-11 09:30 
jaes>
Vil du sætte musikken sammen af færdige loops (melodi-stumper), eller vil du lave melodi-spor, rytme-spor osv. fra grunden?

Ok

Måske begge dele men hvad er lettest ?
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 13/06-11 16:02, rettet 13/06-11 17:22 
Det er lettere at bruge loops - færdige melodi-sekvenser vs. at lave sine egne. Men personligt ser jeg det som snyd ;)

Hvis du ikke ved præcis hvad du vil, skal programmet naturligvis ikke være en hindring, og du bør gå efter noget med bred funktion. Derudover bør det IMO være anerkendt og udbredt. Logic og Pro Tools kunne være et bud (men har ikke personligt prøvet dem). De findes i forskellige udgaver fra vist ca. 1200 kr. og opefter.

Du finder ikke noget som er direkte let at bruge, udover måske GarageBand og lignende. Men det er heller ikke voldsomt svært, hvis man lige læser lidt i manualen. Du kan formentlig heller ikke bruge GarageBand helt uden at læse lidt om det.

Ulempen ved GarageBand er, at det vist ikke understøtter andre end Apples plugins (ekstra synths, effekter osv.). Så udvalget kan være en smule begrænset. Det skulle dog være muligt at snyde programmet til at bruge VST-plugins.

EDIT: Apples plugins = Apples plugin-format. Det er ikke kun Apple, der laver plugins til GarageBand (hvis de overhovedet selv gør det).
nerosnerosSkrevet 13/06-11 16:37 
Tak info vil prøve at finde Logic tror ikke Garageband er lige noget for mig. Det hele er i begynder fasen og jeg ved slet ikke hvor meget det sådan helt kræver, men der er jo mange som sidder der hjemme og leger med den slags så tænkte jeg måske også ville prøve :-)

Jeg er også blevet rådet til at starte med Fruity Loops (aka "FL Studio") Nogen der kender det?
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 13/06-11 17:26 
FL Studio findes kun til pc, men skulle virke med Boot Camp. Det har ry for at være en smule lettere at bruge, men tvivler på, det er noget der gør den helt store forskel. Til gengæld er der formentlig lidt flere synths indbygget (men der er forskel på versionerne).

Som jeg husker det, er lydkvaliteten ikke helt så god som fx i Cubase (ca. samme klasse som Logic). Men det er ca. 3 år siden, jeg tjekkede det, og det kan have været de indbyggede synths der bare var dårlige. Download evt. både en demo af Logic og FL Studio og leg lidt med dem.

Vær opmærksom på, at sequencere - som man kalder den her slags lydprogrammer - nogle gange bundles med lydkort*, keyboard m.m. Så det kan være en billig måde at få et program på. Dog skal man lige tjekke hvor simpel versionen er, og evt. om det er muligt at opgradere til en bedre version senere.

GarageBand skulle være blevet en del bedre med tiden, men mere ved jeg ikke om det. Med Apples plugins mente jeg i øvrigt formatet - der er flere forskellige firmaer, der laver synths til GB. Hvis man kan bruge en sampler med programmet (måske indbygget?) er det en anden måde at få synths på.

* Man kan komme ud for, at man skal bruge et ekstra/bedre lydkort, end det der allerede sidder i computeren, sammen med et keyboard, for at undgå forsinkelse fra tryk på tangenterne til lyden kommer frem.
SumezSumezSkrevet 20/06-11 16:14, rettet 20/06-11 16:19 
Reason!

Det er brugbart for både nybegyndere og professionelle.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KilroyKilroySkrevet 20/06-11 16:41 
Jeg leder sådan set også efter et program. Eftersom jeg ikke har nogle evner ud i det rent musikalske (kan læse noder osv.) skal det bare være loops-baseret.

Min bedste oplevelse med sådanne ting var faktisk MTV Music Generator på PS2. En fusion mellem det programs brugervenlighed og GarageBands tilgang til andre genre end techno o.l. ville jo være helt ideelt.

Og hvis det så var forholdsvis billigt også, så ville jeg jo være glad :)
Kilroy Was Here
nerosnerosSkrevet 20/06-11 17:31 
Sumez>
Reason!

Det er brugbart for både nybegyndere og professionelle.

Findes det ikke kun til PC?

Jeg har fået anbefaldet Ableton Live, men er ikke kommet igang med det endnu.
Bashful Neophyte
DarkbeatDarkbeatSkrevet 20/06-11 17:57 
Jeg bruger iSequencer til iPad.

Man kan høre det (og blive fan af det ;D ) hér

http://www.facebook.com/#!/pages/Monodo/126524244095740?sk=wall

Eller hér hvis man ikke er til Face
http://soundcloud.com/monodo/shadow-dancing

Det er selvfølgelig ikke så brugbart hvis man ikke har en iPad, men sequencer programmer er et godt sted at starte hvis det skal være nemt, syntes jeg ihvertfald.
jaesjaesSkrevet 20/06-11 18:03 
neros>
Findes det ikke kun til PC?

Reason findes også til Mac. Men det understøtter ikke eksterne plugins (og man kan heller ikke optage direkte i programmet), så man bør IMO undersøge grundigt, hvad den indbyggede sampler kan præstere, hvilke synths man kan bruge, osv.

Kilroy>
Jeg leder sådan set også efter et program. Eftersom jeg ikke har nogle evner ud i det rent musikalske (kan læse noder osv.) skal det bare være loops-baseret.

Det er ikke vigtigt at kunne noder. Men man skal selvfølgelig enten kunne spille lidt simpelt keyboard, eller være i stand til at opnå resultater ved at flytte tonerne rundt i programmerne. Jeg klarer mig indtil videre med primært at bruge én hånd på keyboardet, så må venstrehånden komme hen ad vejen, når jeg får tid til at lære at spille rigtigt klaver. Man laver jo musikken i lag, så det er ikke et krav at kunne spille "rigtigt" på keyboardet. Grundet til jeg nævner det er, fordi man jo kan købe et program som kan begge dele, og evt. starte med loops, og langsomt begynde at lave musikken mere fra grunden :)

En fusion mellem det programs brugervenlighed og GarageBands tilgang til andre genre end techno o.l. ville jo være helt ideelt.

Hmm, det er mit indtryk, at GB er ret fleksibelt, jvf. Apples demoer og beskrivelser?
nerosnerosSkrevet 20/06-11 18:04 
Haha fedt! Bare jeg havde en ipad ;-)
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 20/06-11 18:06 
jaes>
Reason findes også til Mac. Men det understøtter ikke eksterne plugins (og man kan heller ikke optage direkte i programmet), så man bør IMO undersøge grundigt, hvad den indbyggede sampler kan præstere, hvilke synths man kan bruge, osv.

Nåh ok ja det skulle gerne være noget hvor man kan importerer og installere plugins.
Bashful Neophyte
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 20/06-11 19:41 
neros>
Jeg har fået anbefaldet Ableton Live, men er ikke kommet igang med det endnu.

Det får også en anbefaling herfra :) Virkelig intuitivt designet DAW, med en masse muligheder. Opdelingen mellem session og arrangement view gør det rigtig nemt, at gå fra at improvisere og lege rundt med små lydbidder, til at lave et helt nummer.

Her er et lille overblik over Ableton
(...)
nerosnerosSkrevet 20/06-11 20:03, rettet 20/06-11 20:04 
Mange tak Fox McCloud ;-)

Ja personerne jeg talte med fortalte også at youtube-guider er vejen frem...men puha det ser lidt indviklet ud, men hvor der er vilje er der vej.

Jeg kunne så mega godt tænke mig at komme igang jeg har nogle ret vilde ideer til noget.
Bashful Neophyte
HankyHankySkrevet 20/06-11 20:52 
Jeg laver alt mit musik i FLStudio - daværende Fruity Loops.

Et par eksempler:
http://www.youtube.com/watch?v=DFYz4Fp6hy4
http://www.youtube.com/watch?v=Du9jmesRYeo
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
SumezSumezSkrevet 23/06-11 22:41, rettet 23/06-11 22:42 
neros>

Findes det ikke kun til PC?

Jeg har fået anbefaldet Ableton Live, men er ikke kommet igang med det endnu.

Reason er til både PC og Mac. Har udvekslet flere numre frem og tilbage mellem en kammerat som er Macbruger.

Ableton er rigtig godt, men lidt specielt, og det kan være svært at komme i gang med.
Hvis jeg havde en Mac ville jeg vælge Logic uden at tøve. Jeg kunne næsten finde på at købe en Mac udelukkende pga. Logic.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 20/07-11 20:46, rettet 20/07-11 20:48 
Faldt lige over Mixcraft, som har fået gode anmeldelser. Det er billigt og skulle være ganske let at gå til:
http://www.acoustica.com/mixcraft/

EDIT: Havde glemt, det skal være til Mac ;)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig