X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Dokumentarfilm om spil


Reply
jaesjaesSkrevet 05/06-11 16:37, rettet 26/06-12 12:22 
Her kan folk anbefale gode dokumentarfilm om spil.

Get Lamp (2010):
1,5 times tid om text adventures. Ret smal film, men kan formentlig også nydes af folk, der er til grafiske adventurespil, samt hvis man generelt er interesseret i spilhistorie.

Der er forskellige måder at se den på:
Officiel udgivelse på dvd: Se hele indlægget
72 topic(s).
« < 1 2

Reply
HankyHankySkrevet 21/09-21 15:35 
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
DunwichDunwichSkrevet 21/09-21 16:27 
Jeg fik min DVD i dag. Den er ikke ude på Blu Ray. Tænker, at den er værd at eje.
ResizeResizeSkrevet 21/09-21 23:19 
købte den i sidste uge hos Nintendopusheren, og den kan varmt anbefales. Overskuddet går til en "Copenhell 2022" billet til "Kim Kanonarm". Må siges at være på sin plads, da han er vores ubesungne arcade helt, og én vi kan være stolt over .
BeanoBeanoSkrevet 22/09-21 11:11 
Tak for forslag :) Lidt synd der ikke er bluray/HD version, men det går jo nok alligevel, så hermed bestilt på DVD :D
SumezSumezSkrevet 22/09-21 12:21 
Folkene bag filmen vil rigtig gerne have en Bluray udgivelse, men det er ikke desværre ikke dem selv der står for udgivelsen. Lad gerne Good Company Films vide at det er noget der ønskes, så de forhåbentlig kan blive presset til det. Jeg krydser også selv stadig fingre. Når nu jeg selv har en rolle i filmen, og hjulpet til med meget af benarbejdet, vil jeg rigtig gerne eje den i fysisk format. :P

Er lidt nysgerrig efter hvordan filmen opfattes fra et udeforstående perspektiv. Når man kender begivenhederne og personerne er den virkelig underholdende, men den er også gennemsyret af en meget underspillet og tør humor, der i stor grad bygger på en serie af in-jokes, der aldrig bliver forklaret.

Jeg synes også filmen er virkelig god til at skildre Kims personlighed og sans for humor, der ellers kan være meget svær at opfange når man kun skifter bekendtskab med ham periferært, pga. hans typisk indadvendte og stille ydre. Men hvor godt det kommer til udtryk når man ikke kender ham, er også svært for mig at se.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 22/09-21 12:27, rettet 22/09-21 12:27 
Og for at opsummere for folk der ikke har set filmen, så handler den meget lidt om computerspil og kompetitive rekorder, men mere om sære og farverige personligheder.
Jeg synes den minder om pinball-dokumentaren Special When Lit, men hvor den film nærmest virker som om den gør grin med dens hovedpersoner, er Kim Kanonarm-filmen meget mere forherligende, og tegner et billede af en kultur der i større grad handler om sammenhold, subkultur, og om at det skal være sjovt at omgås arkadespil, modsat det dystre konkurrencebillede a la king of kong.
Den er fuld af dumme øjeblikke og citater der gør den meget nem at gense, i hvert fald når man kender til personerne.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 22/09-21 12:32 
Jeg har hermed e-mailet Katrine A. Sahlstrøm :D

Ser frem til at se filmen ;)
DunwichDunwichSkrevet 23/09-21 11:58 
Sumez>
Folkene bag filmen vil rigtig gerne have en Bluray udgivelse, men det er ikke desværre ikke dem selv der står for udgivelsen. Lad gerne Good Company Films vide at det er noget der ønskes, så de forhåbentlig kan blive presset til det. Jeg krydser også selv stadig fingre. Når nu jeg selv har en rolle i filmen, og hjulpet til med meget af benarbejdet, vil jeg rigtig gerne eje den i fysisk format. :P

Mener du Good Company Pictures, som er der Katrine Sahlstrøm befinder sig?

https://www.goodcompanypictures.com/katrine-sahlstrom
BeanoBeanoSkrevet 23/09-21 12:21 
Det tror jeg - hun er i hvert fald producer på filmen :D

Jeg fik i går svar på min henvendelse, Mikkel og Katrine siger de ikke har planer om bluray udgivelse :/
SumezSumezSkrevet 23/09-21 12:36 
Det er godt nok trist. Det virker tosset at købe en DVD, når man kan se den i bedre kvalitet via biblioteket. :\
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
QQSkrevet 06/11-21 13:28 
Den ligger også på DRTV nu, hvis nogen foretrækker det. Synes den ser en tand skarpere ud, til gengæld er der en tyk sort border hele vejen rundt, som ikke er på udgaven på Filmstriben.

Har ikke set så meget endnu, men jeg er en smule skuffet over, at instruktøren har valgt selv at stå for indtalingen.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
XiwanaXiwanaSkrevet 06/11-21 14:11, rettet 06/11-21 14:12 
Så den på DR (https://www.dr.dk/drtv/program/kim-kanonarm-og-rejsen-mod-verdensrekorden_274900). Som sådan er det en udmærket dokumentarfilm.

Men indtalingen gik også mig på nerverne. Alt for stiv levering, det spændende tema taget i betragtning. Der er lidt rigeligt GametestDanmark over det (med al respekt for det uhærdige arbejde som de i øvrigt lægger for dagen).
[inspirational quote here]
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/11-21 14:51 
Tak for tippet. Den vil jeg se en af dagene :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 06/11-21 14:58 
Det er en ganske fin film :)
KTCKTCSkrevet 06/11-21 19:55, rettet 06/11-21 20:01 
Så fik jeg også set den. Synes klart personerne var mere interessante at opleve end oplæserens forsøg på at perspektivere med universet og Alan Turing.
En scene, der nok burde være skåret fra, synes jeg, er hvor emnet bliver beep’et totalt ud, hvilket kom til at virke hovedrystende ligegyldigt at inkludere.
Jeg synes man fik et fint indtryk af Kim, men ikke så meget hans humor, med mindre vi bare snakker om de sjove lyde. Magen til rolig og sympatisk person skal man lede længe efter.

Jeg har nogle flere ting på hjerte, men kan ikke skrive det uden at spoile, så hvis det skal diskuteres, bør vi næsten have en dedikeret tråd til det.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
DunwichDunwichSkrevet 06/11-21 22:38 
Jeg så filmen for noget tid siden, og har lidt problemer med den; Bla for meget fokus på de andre medvirkende. Filmens insisteren på at være en film, og ikke en dokumentar. For mange folk med for meget taletid osv. Kim kunne jeg godt li - rolig og sympatisk, ja. Men der var, IMO, scener og situationer, som næsten helt stoppede filmen for mig, feks digtoplæsning, af fyren der stod og slog sig selv i hovedet; Det føltes ikke som om filmen var det rette forum til det, da det udstillede ham og det han uden tvivl slås / kæmper med. Følte jeg.

Måske skal jeg lige se den igen, men, og ret mig hvis jeg har misforstået noget, men det ark bartenderen havde lavet, med tidspunkter for det ene og det andet....det virkede ikke rigtigt, og havde den modsatte / modarbejdende effekt, på det forsøg, som filmen handlede om?

Der var også mange ting jeg kunne lide, og fandt meget interessante, bla alle tilbageblikkende og optagelserne fra "de gamle dage", var en historiefortælling af den vigtige og interessante slags. Den uengagerede fortæller-stemme, hæmmede dog lidt begivenhederne overall. Måske var det meningen, at fortælleren skulle virke distanceret og meget neutral, og i så fald lykkedes det, men det havde så den modsatte effekt på mig, som tilskuer til programmet.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/11-21 21:13 
Jeg er meget enig med KTCs kritik af filmen, men ellers kunne jeg rigtig godt lide den. Mange barske personligheder :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
DunwichDunwichSkrevet 08/11-21 20:29 
KTC>
Jeg har nogle flere ting på hjerte, men kan ikke skrive det uden at spoile, så hvis det skal diskuteres, bør vi næsten have en dedikeret tråd til det.

Jeg vil gerne høre dine yderligere tanker om filmen, så lav endelig en tråd til den :)
DunwichDunwichSkrevet 28/12-21 21:12 
Loading - historien om Danmarks spilpionerer.

https://www.dr.dk/drtv/serie/loading-_-historien-om-danmarks-spilpionerer_282628

Ny programserie på DR, som er virkelig god og informativ.

Feks fortælles historien om Kele Line, som jeg i tidernes morgen også læste om i Soft Special, mener jeg det var, men nu fortalt af de involverede selv, og det var virkelig en spændende historie. Jeg sad næsten og ventede på, at de kom ind på redaktøren på Soft Special, Rasmus Kirkegaard Kristensen's videre karriere, som bla endte med en politiefterlysning, pga en mordmistanke, og efterfølgende flugt til udlandet. Men det kom de ikke ind på. Måske heller ikke lige programmet til det. Jeg vandt engang en konkurrence i Soft, og fik et brev fra Kristensen, så det var ret mærkeligt, mange år senere, at læse om hans flugt fra politiet og myndighederne.

Demoscenen, Hitman, AAA spil osv bliver taget op, og jeg synes virkeligt at programmerne, indeholder megen guf om tiden i 80'erne og 90'erne, hvor Danmark virkeligt begyndte at lave computerspil. Historien om Recoil Retrograd er hjerteskærende; De 5 millioner de blev lovet af Vækstfonden, til at lave et rigtigt AAA spil, blev droppet i sidste øjeblik. Der vises mange klip fra en tidlig version af spillet, og det ser virkelig godt ud. Synd de ikke fik mulighed for at lave det færdigt.
millenniummillenniumSkrevet 28/12-21 22:07 
Har lige set alle fire afsnit :D Ret godt at DR også har medtaget nogle historier om ildsjæle der tabte kampen, så de undgår den typiske mytiske historie om hårdt arbejde der ender med verdenssucces.
The medium is the message.
dRxLdRxLSkrevet 28/12-21 22:52 
Vildt nok med Rasmus Kirkegaard Kristianse, den historie havde jeg aldrig hørt om før.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
silverstarsilverstarSkrevet 30/12-21 00:00 
Fedt program, jeg synes især de 2 første afsnit var interessante, med historier bag spil som Vikings, Sword of Sodan, Sub-terrania og Red Zone. Der var en hård kerne af danske pionærer indenfor spilfeltet dengang, som trækker lange tråde igennem den danske spilbranche og flere af de store succes-projekter.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
72 topic(s).
« < 1 2

Login for at besvare
Username
Password
Remember me