X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Slut med gnidret retrografik?


Svar
jaesjaesSkrevet 26/05-11 17:55, rettet 26/05-11 19:21 
Nogle forskere har fundet en ny måde, der kan lave "pixelgrafik" om til vektorgrafik, og dermed ser grafikken skarp ud på moderne tv.

Ret imponerende, men naturligvis forsvinder alt det charmerende ved pixelgrafik, og man kan godt se, at grafikken ikke er skabt som vektorgrafik i første omgang (tydeligt i den film jeg linker til). Personligt tror heller ikke, at ret mange firmaer tør genudgive retrospil kun med denne metode. Men hvis teknikken bliver udbredt, kommer der nok mulighed for at vælge Smooth Graphics og Original Graphics i kommende genudgivelser, og uden at "smooth" betyder fedtfilter :)

Slut med gnidret retrografik?

Mario udsat for teknikken:
http://www.youtube.com/watch?v=o2Fd-4NzB0w

Der er mange flere eksempler i den PDF-fil, der linkes til i artiklen (er vist nede nu, tjek evt. linket i beskrivelsen til videoen i stedet).

"Researchers Show Improved Algorithm For Smoothing Upscaled Pixel Art":
http://www.gamasutra.com/view/news/34838/Researchers_Show_Improved_Algorithm_For_Smoothing_Upscaled_Pixel_Art.php

EDIT: Måske en smule misvisende overskrift - indlægget ændrede sig lidt undervejs, og jeg fik ikke ændret overskriften.
WehnerWehnerSkrevet 26/05-11 17:59 
jaes>
Mario udsat for teknikken:
http://www.youtube.com/watch?v=o2Fd-4NzB0w

Nice, en teknik der med ét slag forvandler et topklasse 16-bit-spil til et Flash browser-spil :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 26/05-11 18:01 
Skulle der have stået "Starten på gnidret retrografik" i emnet? :S
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 26/05-11 18:03 
Wehner: Ja, desværre :/

Sumez: Hehe, nej, men tjek min "edit". Men gnidret er den da ikke - farverne flyder måske lidt ud, men ellers ikke...
DarkbeatDarkbeatSkrevet 26/05-11 18:18 
Det minder mig lidt om den dér XBLA "HD" version af Double Dragon... Det så godt nok ikke for heldigt ud. :/
KillerBean2KillerBean2Skrevet 26/05-11 18:19, rettet 26/05-11 18:20 
Det er stadigvæk ikke en voldsomt god algoritme. Hvis man feks. kigger på den hval der, så er alle de toner, der giver billedet dybde, røget i svinget.

De forskere skal forske en hel del mere, før jeg overhovedet gider hæve et øjenbryn.
AV Intelligent Terminal
KeenKeenSkrevet 26/05-11 19:00 
Killer Bean 2>
Hvis man feks. kigger på den hval der, så er alle de toner, der giver billedet dybde, røget i svinget.

hvilke toner snakker du om?
KillerBean2KillerBean2Skrevet 26/05-11 19:02 
De lyseblå.

Den stakkels hval er blevet mast helt flad :/
AV Intelligent Terminal
KeenKeenSkrevet 26/05-11 19:03, rettet 26/05-11 19:03 
gætter på du hentyder at der er tre blå farver på det øverste og ikke på det nederste eller?

for så skal du da have skiftet din skærm eller pudset brillerne :P
KillerBean2KillerBean2Skrevet 26/05-11 19:08 
Keen>
gætter på du hentyder at der er tre blå farver på det øverste og ikke på det nederste eller?

Ja, det er hvad jeg ser.

Keen>
for så skal du da have skiftet din skærm eller pudset brillerne :P

Hmm, det er egentligt meget muligt at min skærm er noget snot.
AV Intelligent Terminal
KeenKeenSkrevet 26/05-11 19:13 
der er tre blå nuancer på det nederste også ;)

Men jeg giver dig ret i at billedet virker mere "fladt" end originalen, tror det er fordi det nederste billede burde have en mere flydende overgang mellem nuancerne når det nu ikke er et "pixelbillede" længere
SumezSumezSkrevet 26/05-11 19:48 
Ja selve farverne er der, men effekten af dem er da røget helt af fløjten
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
silverstarsilverstarSkrevet 26/05-11 20:11 
Damn, det ser frygteligt ud :/
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
KroeboCopKroeboCopSkrevet 26/05-11 20:26 
Mega meget...
Hoid to colony C05 where the computer is...
ChronoChronoSkrevet 26/05-11 22:47 
Den der algoritme får fisken til at ligne noget som en dårlig grafiker har tegnet. Alt for ujævn streg.

Det er måske brugbart til nogle ting, men jeg vil nu helst have retro-spil med skarpe pixels.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/05-11 23:20, rettet 26/05-11 23:29 
Jeg synes heller ikke det ser meget mere "imponerende" ud end de filtrer vi kender, der har eksisteret på diverse emulatorer i mange år.

Men altså jo, hvis man er til den slags er det sikkert udmærket. Hvis det så også samtidig kan strække grafikken til widescreen og tvinge hastigheden ned med 50% vil folk sikkert blive helt vilde :)

EDIT: Dét sagt så er det faktisk meget imponerende som der tages højde for de enkelte pixels. Noget der så vidt jeg ved ikke gøres med de gamle filtrer?
Her tænker jeg især på fiskens øjne og området omkring.

Men det må nok også betyde at der tilføjes en betydelig mængde forsinkelse?

I bevægelse (mario videoen) synes jeg det er svært at se forskellen på det nye og det gamle filter :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
KroeboCopKroeboCopSkrevet 27/05-11 00:03 
Jeg var lige ved at brække mig da jeg så flashgrafiken :=/
Hoid to colony C05 where the computer is...
millenniummillenniumSkrevet 27/05-11 08:46, rettet 27/05-11 09:00 
*Tilmelder mig Foreningen: Venner af Kantede Pixels*


Hvis de udligner pixels med "glatte" streger, hvordan skal vi så lave vores retro-mario med Hama-perler....?

:)
The medium is the message.
JonassoeJonassoeSkrevet 27/05-11 14:03, rettet 27/05-11 14:07 
Jaa, det er de ikke sluppet alt for heldigt afsted med.
Sjovt nok giver pixel-art et meget bedre indtryk af buede og runde ting. Så snart de bliver depixelerede, bliver man straks opmærksom på, at det ikke er en perfekt bue.

Interessant eksperiment, og det bliver sjovt at se, hvad man kan med teknikken i fremtiden, men det er altså ikke noget retrospil har brug for.
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
BeanoBeanoSkrevet 27/05-11 14:16 
Ja, interessant filter rent teknisk men syntes sjælen forsvinder når der laves den slags julelege.
The DaneThe DaneSkrevet 27/05-11 16:30 
Kan kun være enig - måske er det bare nostalgien der taler, men det er på ingen måde den rigtige følelse hvis det bliver udsat for den slags :).
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
KTCKTCSkrevet 28/05-11 08:25 
Jeg synes faktisk fisken er nogenlunde godt konverteret, men i den video med SMW kommer det til at ligne de almindelige filtre så meget, at jeg stort set ikke ser forskellen. Og de almindelige filtre er bedre en leverpostejsskalering, men ikke ret meget.
Skarpe, store, firkantede pixels vil nok altid være at foretrække for mig. Man kan ikke snyde sig til detaljer, som ikke er i spillene i forvejen.

millennium: Du skal bare stryge dem længe nok, så bliver de næsten ligesom dette filter ;)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig