X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Japanske spil i jeres samling?


Svar
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 04/05-11 15:21 
Yo.
Jeg har kigget lidt rundt på jeres samling.

Og hvordan kan det være mange af jer køber japanske spil.
(tænker ikke på platform eller andre som kan spilles på JAP)
Som RPG spil? Kan nogle af jer japansk ? :P

Har set mange JAP spil hos jer, som er svært at spille hvis man ikke kan læse JAP.

Hvorfor dette?
Hvad er grunden (har en ide, man vil heller høre det fra jer)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
nerosnerosSkrevet 04/05-11 16:01 
Det kan da kun være mærkeligt hvis det er japanske RPG'er ? Det er jo konsollen der afgør om man vælger jap spil eller ej mig bekendt.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 04/05-11 16:21, rettet 04/05-11 16:22 
Jeg har enkelte som jeg har købt fordi jeg har spillet den engelske version (f.eks. Chrono Trigger), fordi jeg har (eller har tænkt mig) at spille dem med translation guide (f.eks. Final Fantasy 3, Ys 4 og Tengai Makyo 4), eller også en sammensætning af samlermani / fordi de var billige / fordi de kom som del af en større pakke / fordi jeg er dum :))

De fleste af JAP-spillene i min samling vil jeg dog mene kan spilles uden kendskab til sproget. Disse har jeg enten købt fordi min maskine er JAP (primært PC Engine), fordi de kun findes i den region, fordi de er billigere i den region, eller fordi coveret er flottere i den region. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/05-11 17:38 
Fuldstændig af samme grunde som Sumez. I de fleste RPG'ers tilfælde håber jeg på at nogen har mod på at lave en patch der oversætter spillet.

Det er vidst kun Shining Force III-spillene, Monster World IV og Langrisser 1 og 2 der er patchet af de spil jeg ejer.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/05-11 18:29, rettet 04/05-11 18:34 
ChronoSousa>
Hvorfor dette?

1. Japanerne passer bedre på deres ting.
2. Japanere laver (for det meste) federe cover art.
3. Mange af de fede titler til feks. Saturn er kun udgivet i Japan.
4. De fleste japanske spil får man i praktiske/udskiftelige covers i stedet for 90'er popsmarte æsker.

Og så der der selvfølgelig også titler, hvor de japanske udgaver er bedre. Feks. er Bare Knuckle III et kongespil i forhold til Streets of Rage 3 :)

EDIT: nevermind... jeg fik slet ikke mønstret nok hjerneceller til at få læste OT ordentligt :/
AV Intelligent Terminal
AzzkikrAzzkikrSkrevet 04/05-11 19:24, rettet 04/05-11 19:24 
Sumez>
... eller også en sammensætning af samlermani / fordi de var billige / fordi jeg er dum :))

Er nok nogenlunde sådan det gælder for mig også :P

I hvert fald hvad angår mine jap rpg's til snes/psx/ps2.

Men hvad angår platform spil, shmups osv er det jo i mange tilfælde næsten ligegyldigt om man forstår handlingen eller ej så der har i visse tilfælde bare købt jap fordi det var billigst også.
Alf81Alf81Skrevet 04/05-11 21:12, rettet 04/05-11 21:25 
Kan måske ikke rigtig bidrage med noget der ikke allerede er blevet sagt.

Modsat har jeg ofte tænkt over, hvorfor filan folk (især samlere) kan finde på at købe PAL-spil, hvis de ikke kan komme til at afvikle dem korrekt. Altså, f.eks på en ikke-modded SNES og især PSX (som mig bekendt ikke kan tvinge spil i 60Hz?) ?
Ting om dét og pis.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/05-11 21:18 
Det er en kæmpe gåde... Meget af det må skyldes at folk enten ikke har mærket forskellen på egen krop eller bare er ligeglade.
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 04/05-11 21:23 
Rolig drenge, folk er forskellige ;)

Nogle bruger en masse tid og penge på mods, scalere og andet teknisk, andre nyder spillet selvom spil/konsol ikke kører med 60 hz, kan vise RGB, har sorte kanter :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/05-11 21:27, rettet 04/05-11 21:32 
Haha godt ord igen :)

Men ser vi bort fra RGB og anden slags billede så må det vel være i samleres interesse at spille sine spil som de oprindeligt var tiltænkt. Altså i korrekt hastighed. Hvorfor så ellers samle, så kunne man ligeså godt spille alt igennem en emulator på PC ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
silverstarsilverstarSkrevet 04/05-11 22:22, rettet 04/05-11 22:27 
Jeg synes jeg kan huske at diskussionen har en tendens til at blive lidt "religiøs" når vi taler om 50/60Hz og PAL/NTSC.
Jeg vil blot sige at jeg aldrig har haft problemer med at nyde PAL-spil, og derfor ikke har gjort så meget ud af at modde maskiner og hente udenlandske versioner af spil hjem.

Jeg respekterer at det er noget som mange sætter stor pris på, så længe andre kan respektere at vi ikke nødvendigvis alle behøver at have det sådan.

Mine primære grunde til at hente japanske titler hjem har været når spillene har været eksklusive til denne region, priser og samlermani :)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
SumezSumezSkrevet 04/05-11 22:48, rettet 04/05-11 22:51 
Alf81>
og især PSX (som mig bekendt ikke kan tvinge spil i 60Hz?) ?

Nu ikke det igen. :) Jeg har stadig ikke helt forstået argumentet, det ender altid i påstande om sorte bjælker.
På de mest relevante systemer (MD/SNES) er det heldigvis nemt at installere en knap til formålet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 04/05-11 22:52, rettet 04/05-11 23:00 
Konsolkongen>
Men ser vi bort fra RGB og anden slags billede så må det vel være i samleres interesse at spille sine spil som de oprindeligt var tiltænkt. Altså i korrekt hastighed. Hvorfor så ellers samle, så kunne man ligeså godt spille alt igennem en emulator på PC ;)

Kan kun være enig jeg var selv en af dem som ikke viste bedre førhen jeg stiftede bekendskab med P:R.

Efter at have set hvad sådan en 60/50hz switch kan gøre ved et MegaDrive spil så har jeg virkelig svært ved at acceptere andet end 60hz hvad det angår. Saturn jap spil kørte jeg også igennem en PAL maskine med et Action Replay 4M Plus card til at starte med senere forstod jeg at en Jap maskine var MEGET bedre!

Spil skal spilles i den rigtige hastighed.
Bashful Neophyte
Alf81Alf81Skrevet 04/05-11 23:07 
Sumez>
Nu ikke det igen. :) Jeg har stadig ikke helt forstået argumentet, det ender altid i påstande om sorte bjælker.

Er det ikke bare noget med at skulle se det i øjnene, at man har brugt en masse penge på noget der ikke er som det burde? ;P Det må da gøre ondt hver gang nogen bringer det på bane :D
Ting om dét og pis.
jaesjaesSkrevet 04/05-11 23:08 
Konsolkongen>
Altså i korrekt hastighed. Hvorfor så ellers samle

Der er vel mange forskellige årsager til at samle - fra at have et komplet bibliotek til en konsol, til at få fingrene i så mange konsoller som muligt. Så nej, jeg synes ikke, argumentet holder :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/05-11 23:30 
Sumez>
Nu ikke det igen. :) Jeg har stadig ikke helt forstået argumentet, det ender altid i påstande om sorte bjælker.

F... de sore bjælker :) Det er hastigheden der er problemet. Og det gælder på mange flere maskiner end bare MD/SNES. Jeg ved ikke hvordan det forholder sig med PS2 og GCN, men jeg kan forestille mig at det er det samme. Dreamcast har i hvert fald spil der kører tydeligt langsommere i 50Hz. F.eks. var Phantasy Star Online serverne opdelt efter hvilken hastighed man kørte.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 05/05-11 08:15, rettet 05/05-11 08:17 
Alf81>
Er det ikke bare noget med at skulle se det i øjnene, at man har brugt en masse penge på noget der ikke er som det burde? ;P Det må da gøre ondt hver gang nogen bringer det på bane :D

Konsolkongen>
F... de sore bjælker :) Det er hastigheden der er problemet. Og det gælder på mange flere maskiner end bare MD/SNES.

Det er da vildt så meget i går op i det der. :P

Det er faktisk første gang jeg har hørt at PAL spil kører langsommere på PSX og PS2. Jeg har søgt lidt rundt og kan finde ud af at spil som Metal Gear Solid og Final Fantasy X kører langsommere i PAL, og det er faktisk første gang jeg har hørt om det. At FFX var en elendig PAL-port er velkendt, men jeg vidste ikke at det kører så meget langsommere. Heldigvis er det ikke rigtig et spil hvor det har nogen særlig betydning.

Men jeg må indrømme at det er overraskende, når man ved hvordan PSX og frem fungerer, at der findes 3D-spil udviklet fra midt-90'erne og frem, som er kodet i forhold til maskinens clockfrekvens (eller, i forhold til frames er det vel), fremfor en timer. Det var jo den tid man begyndte at snakke om framedrops og FPS, og det var standard på PC længe før det (men selvfølgelig også mere relevant, i forhold til mange forskellige CPU-typer).

Jeg er meget nysgerrig efter at se en liste over hvilke spil det pårører (altså reelt slowdown, ikke timing-problemer eller sorte borders), for jeg har aldrig hørt at det skulle være et særligt problem på PSX. Og burde disse spil så ikke køre korrekt hvis man afspiller dem på sin US PSX?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 05/05-11 09:27, rettet 05/05-11 09:29 
Det har vi da diskuteret adskillige gange :) Jeg kan ikke give nogen liste, men jeg mener da det er helt alment kendt at fx spil som Tekken-serien og Soul Edge konsekvent kører de der 17% langsommere i PAL-versionerne, hvilket medfører anderledes timing osv. Ikke at jeg selv har afprøvet det, men det kan da gøres ved lejlighed :)

Så selvom du har ret i, at det burde have været let at fastholde samme hastighed i et 3d-spil, og det mere eller mindre bare var ét tal der skulle tilrettes hvis det var kodet ordentligt, så kan præcis det samme jo siges om højden. Der er heller ingen undskyldning for sorte borders i et PAL 3d-spil, for dét er også bare ét tal der burde ændres i koden.

Alligevel er det galt i stort set alle PAL-udgaver til PS1. Og det er det også med hastigheden efter min opfattelse. Der er undtagelser som Wipeout-serien fordi den stammer fra Europa og on top of my head mener jeg også der er taget hensyn i andre af Sonys større spil (Gran Turismo etc.) men det er kun baseret på noget jeg mener at have hørt, så hæng mig ikke op på det :)

Faktisk er det vel kun Final Fantasy, Fear Effect og "lignende", der nogenlunde kan forsvares, da de bruger en del filmsekvenser ingame, som det ville have været en stor opgave at rendere om til anden hastighed. Det andet er jo bare decideret sløseri, men det har man jo været vant til fra foregående konsoller. Og hvis det er spillene der er låst til 50Hz, hjælper det jo ikke noget at spille dem på en 60Hz-konsol. Så vil de stadig køre 50Hz. US-spil kører jo også 60Hz på en 50Hz-konsol. Ikke at jeg har testet det omvendte, men...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 05/05-11 09:31 
RJK>
Så selvom du har ret i, at det burde have været let at fastholde samme hastighed i et 3d-spil, og det mere eller mindre bare var ét tal der skulle tilrettes hvis det var kodet ordentligt, så kan præcis det samme jo siges om højden.

Stort set - bortset fra at hvis timingen er kodet "ordenligt" burde det fungere automatisk - dvs. ikke engang et tal, der skulle ændres i koden.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 05/05-11 10:05 
RJK>
Det har vi da diskuteret adskillige gange :) Jeg kan ikke give nogen liste, men jeg mener da det er helt alment kendt at fx spil som Tekken-serien og Soul Edge konsekvent kører de der 17% langsommere i PAL-versionerne, hvilket medfører anderledes timing osv. Ikke at jeg selv har afprøvet det, men det kan da gøres ved lejlighed :)

Med netop Tekken var det jo et ret udbredt problem. Folk havde spillet en kopi af den japanske udgivelse af toeren, vist nok, og da de så købte den originale danske udgivelse, var timingen helt til hundene.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 05/05-11 10:07, rettet 05/05-11 10:09 
Jeg tror så at man kan argumentere for, at på virkeligt pressede og perfekt tilpassede engines/spil der lige holder sig på 60 fps, så kunne den timingsændring (der jo også ændrer hele AI'en og alt andet, så der skal nåes 17% mere per frame) og/eller højdeændring (der medfører flere linier der skal tegnes per frame) være dét der tippede læsset til at det hele kørte 25 fps i stedet for 50 fps. Altså så konsekvensen af de nemme løsninger vi taler om her, reelt ville give et værre resultat og det dermed var at foretrække bare at lade tingene være som de var, så man i det mindste får de 50 fps.

Så selvom det stadig er sløseri ikke at tage hensyn, så kan der i nogle tilfælde være bedre grunde til det end andre. Jeg forestiller mig at der i en engine som der er brugt til Wipeout (der derudover er undtagelsen der bekræfter reglen :)) er lavet mange hardcodede genveje for at få det til at køre perfekt. Altså mere i retning af hvordan man ville kode et spil tidligere, end hvordan man vil gøre nu. Hvormed det ikke bare er at rette et tal, fordi der ikke var ressourcer nok til at "ordentlig" kode rent faktisk var hurtig nok. Så måske er kritikken ikke altid helt fair. Måske :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 05/05-11 10:12, rettet 05/05-11 10:12 
På 50hz skal der jo nås 17% MINDRE per frame i forhold til 60hz der kræver at maskinen kører hurtigere :)
Eller rettere, man har 20ms pr frame i stedet for de typiske 16,6, og kan derfor nå 20,4% mere end man kan på et 60hz system.

Jeg tør dog ikke udtale mig for meget, da jeg ikke ved meget om PS-udvikling, men der må da være spil der laver framedrops frem for slowdown, når frameraten falder under 60/50?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/05-11 10:40, rettet 05/05-11 10:47 
Jeg har aldrig hørt at 50Hz skulle medføre andet end slowdown i dårligt konverterede spil.

Så vidt jeg husker har du ret i at, i hvert fald MegaDriven, kører lidt hurtigere når den er sat i 60Hz. Det giver også god mening.
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 05/05-11 14:51, rettet 05/05-11 14:54 
Sumez>
På 50hz skal der jo nås 17% MINDRE per frame i forhold til 60hz

Nej, det er forkert anskuet. Hvis realhastigheden skal være den samme, så skal der nåes "17%" mere per frame ved 50fps end ved 60fps. Hvis en eller anden AI-funktion fx sampler 100 gange i sekundet, så er det 2 gange per frame ved 50 fps, men kun 1,67 gange per frame ved 60 fps. Altså mere arbejde per frame ved 50 fps.

Til gengæld har man jo så også 17% mere tid til at lave hver frame. Men i et meget optimeret system er det jo ikke sikkert at de 17% ekstra man skal lave gør det ud for de 17% mere tid man har. Ingen siger at man altid kan sammenligne de to ting direkte.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 05/05-11 14:54 
Konsolkongen>
Fuldstændig af samme grunde som Sumez. I de fleste RPG'ers tilfælde håber jeg på at nogen har mod på at lave en patch der oversætter spillet.

Det er vidst kun Shining Force III-spillene, Monster World IV og Langrisser 1 og 2 der er patchet af de spil jeg ejer.

Tænker du på emulator oversat spil? (patch)
eller spille spillet på orginal hardware?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
BeanoBeanoSkrevet 05/05-11 15:02 
Du kan godt patche spil uden emulering og køre på original hardware, kræver dog oftest mod-chip eller lign.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/05-11 15:33 
Ja som Beano siger. Ingen emulatorer til mig :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 05/05-11 15:58, rettet 05/05-11 15:59 
jeg er helt sikkert enig... gider ikke emu. 90' controller i hånden is the shit :)

Omkrig jap saturn spil:

Jeg er ikke den store saturn spille, da jeg ikke er vild med den's 3d spil..

Jeg vil starte med at kigge på dens 2d spil. Men japan har fået de fleste epic spil. så vil starte der. MEN?

Har i nogle spil som jeg skal indkøbe?
Jeg kan godt li 2d platform. men også shot em' up
Især hvis der er nogle gode 2 player shot em' up?

:)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/05-11 16:14, rettet 05/05-11 16:24 
Der er bare så sygt mange tråde om det allerede :)

Kig her:
http://www.playright.dk/forumemne.php?id=27846#361433

Eller se evt. hvad der er vurderet højst på Play:Right her:
http://www.playright.dk/vurderstats1.php?platformid=16

Saturnens 3D er the shit.
EDIT: Altså på den fede måde.
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 05/05-11 16:23 
jeg kigget lidt før i forumet, tror også jeg kom ind på den tråd??

Håbet på 2d platform og shoot em' up spil :P mange af dem er 3d ikk.?

eller ta' jeg fejl
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/05-11 16:28, rettet 05/05-11 16:28 
Af dem jeg har nævnt i den anden tråd bør du nok kigge på:

Assault Suit Leynos 2 (alt historie er jap, men ellers let nok at gå til)
Capcom Generations 2
Elevator Action Returns
Mega Man 8
Mega Man X4
Metal Slug
Silhouette Mirage

Det er 2D platform og/eller skydespil.
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 05/05-11 16:29, rettet 05/05-11 16:29 
ok tak
vil kigge nu
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/05-11 16:32 
Det var så lidt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 05/05-11 16:43 
Kaldte du lige Leynos 2 let at gå til? :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 05/05-11 16:47 
Elevator Action Returns
Epic bicth slap man kan lave :D

Assault Suit Leynos 2
fuck det køre lækkert . super boss fight

Silhouette Mirage
2d japansk epic. fuck en lækker lyd der er i dette spil
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/05-11 16:52 
Sumez>
Kaldte du lige Leynos 2 let at gå til? :P

Forholdsvist ja. Det er ganske ligetil, men der er en hel del at sætte sig ind i og customize hvis man kan lide den slags.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 05/05-11 17:03, rettet 05/05-11 17:03 
Det var hurtigt du fik anskaffet de spil! :P YouTube-videoer?

Hvis nogen falder over Elevator Action Returns som F3-cartridge må de gerne sende den videre til mig :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/05-11 17:09 
Elevator Action Returns er simpelthen fremragende :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 05/05-11 17:44 
ja youtube :)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
scavengerscavengerSkrevet 05/05-11 20:02 
Jeg kan sige for min egen del, at jeg normalt ikke køber japanske versioner af spil (ja ja, jeg ved jeg har nogle til PC Engine etc.) Men ellers får jeg dem kun ind når jeg køber bundles/pakker hvor der tilfældigvis er japanske spil imellem.
Nemo me impune lacessit
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/05-11 21:01 
Det er stort set kun min Saturn, jeg køber japanske spil til. Og det er mest, fordi den fik så uendeligt meget mere kærlighed i Japan end den gjorde herhjemme :/
AV Intelligent Terminal
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig