X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

RGB - composite for dummies


Svar
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 19/04-11 17:11 
Ok.
Jeg har aldrig været en haj når det kommer til MOD eller tv ud stik. ><

1. Men RBG er bedre end composite ikk?

2. RBG er den med blå/grøn/rød - og composite er Hvid/rød/gul Ikk?

3. Hvordan kan man se om sit scartcable er RGB eller composite?

4.RGB: Skal den blå sidde i gul tv stik? grøn i hvid tv stik?

5.kan alle retro konsoler med composite bruge RGB?

Mange tak, til den som ved all dette :D
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
3of193of19Skrevet 19/04-11 17:23, rettet 19/04-11 17:33 
ChronoSousa>
Ok.
Jeg har aldrig været en haj når det kommer til MOD eller tv ud stik. ><

1. Men RBG er bedre end composite ikk?

Ja, det er en verden til forskel.

2. RBG er den med blå/grøn/rød - og composite er Hvid/rød/gul Ikk?

Ikke helt. Component bruger kabel kodningen blå/grøn/rød til billeddelen, og så hvid og rød til lyd. Stort set alle RGB kabler der bruges idag og mindst siden starten af 90'erne i Europa er Scart kabler. Ældre monitorer havde også en rund indgang med 8 ben som blev brugt til RGB. Samme kontakt som du kan se på Mega Drive og Master System 1 f.eks..
Composite er gul til billede og rød+hvid til lyd.

3. Hvordan kan man se om sit scartcable er RGB eller composite?
Det er ikke altid muligt at se uden at åbne stikket og checke kablingen. Scart har 21 pins i alt, hvoraf composite bruger 5 ben og RGB 12 hvis jeg husker rigtigt. Hvis stikket har få ben er det rimelig sikkert at det kun er composite, de der ca 12 ben burde være RGB. Men ofte er der 21 ben selvom nogle ikke er tilsluttet.

4.RGB: Skal den blå sidde i gul tv stik? grøn i hvid tv stik?
Nej. Hvis du har et kabel med enkelte rød/grøn og blå tilslutninger har du nok fået fat i et component kabel. Hvis dit tv kan tage component brug det. Billeder er på samme niveau som RGB, og der er endda mulighed for progressive scan såfremt konsollen understøtter det.

5.kan alle retro konsoler med composite bruge RGB?
Nej. Nogle kan som standard, som f.eks. Saturn, Playstation, og Dreamcast. Andre skal moddes. Nogle gange er der bestemte udgaver af maskinen der har det i forvejen.

F.eks. spytter Master System 1 RGB ud igennem det runde 8 pins stik. Dette blev fjernet i 2'eren. Den kan så moddes hvis man vil.

Mange tak, til den som ved all dette :D
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/04-11 17:36, rettet 19/04-11 17:40 
ChronoSousa>
1. Men RBG er bedre end composite ikk?

Meget.. for at sige det mildt. Specielt når man snakker lave opløsninger.

ChronoSousa>
2. RBG er den med blå/grøn/rød...

Nix, det er det man kalder "Component". Teknisk set er RGB også en form for Component Video, da det jo er delt op i komponenter. Men det, man normalt smider på de blå/grøn/røde phono-stik, er YRB. Det minder lidt om S-Video, bare på steroider.

ChronoSousa>
...og composite er Hvid/rød/gul Ikk?

Jep, det gule stik er Composite Video, hvilket egentlig bare vil sige, at alt billeddata er blevet most sammen vha. en algoritme (PAL/NTSC/Secam osv.), så det kan sendes gennem en enkelt leder. Det giver så en hel del uheldige bivirkninger.

Rød/Hvid er bare alm. stereo lyd. Dem skal du også bruge sammen med Component.

ChronoSousa>
3. Hvordan kan man se om sit scartcable er RGB eller composite?

Hvis der ikke er det gule phono-stik i den anden ende, er det næsten altid et RGB-kabel. Ellers kan du bare åbne scart-stikket og se efter, hvilke pins som er forbundet.

ChronoSousa>
4.RGB: Skal den blå sidde i gul tv stik? grøn i hvid tv stik?

RGB findes kun på scart-stikket. Phono-stikkene bruges til Component og Composite.

ChronoSousa>
5.kan alle retro konsoler med composite bruge RGB?

Nej, de skal have en AV-udgang med RGB. Enkelte kan dog moddes til at få en RGB-udgang.

Video Signal Primer
AV Intelligent Terminal
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 19/04-11 17:41, rettet 19/04-11 17:47 
Av mit hovedet xD
Ok

Det vil sige at jeg skal gå efter RGB som kommer i scartkable?
Da det er det som os i EU bruger.

Har et saturn scart med 9 ben. og et mega drive 2 scart med 20 ben. Er næste 100% på at det er RGB (købt på ebay )

Men det kan altså være saturn med 9 ben også er RGB?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
BeanoBeanoSkrevet 19/04-11 17:43 
ChronoSousa>
Det vil sige at jeg skal gå efter RGB som kommer i scartkable?
Da det er det som os i EU bruger.

Ja, og så snart du ser et gul stik, løber du i den modsatte retning - hurtigt :D
ElgenElgenSkrevet 19/04-11 17:45, rettet 19/04-11 17:46 
Beano>Ja, og så snart du ser et gul stik, løber du i den modsatte retning - hurtigt :D

Ja, nu er jeg ikke lige i træning, men har da været nede på 18m47s på en 5km (bruger composite til alt andet end min SuperGun, hehe) };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 19/04-11 17:50 
For helved , jeg har mega mange gul'e stik ><... Og jeg hader at løbe!! Vil heller spise en burger
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/04-11 17:59, rettet 19/04-11 18:08 
ChronoSousa>
Det vil sige at jeg skal gå efter RGB som kommer i scartkable?
Da det er det som os i EU bruger.

Der er ikke andet RGB end scart på et TV. Jeg tror, du bliver forvirret af Component-stikkene, som (fejlagtigt, efter min mening) har fået farverne rød, grøn og blå. RGB kan forholdsvis nemt konverteres til Component, og omvendt. Men det er to meget forskellige måder at behandle billedinformationerne på. Når du hiver RGB ud af en retrokonsol, kommer det direkte fra maskinens video processor (dens "GPU", om man vil), så du får ikke noget renere signal.
AV Intelligent Terminal
BeanoBeanoSkrevet 19/04-11 18:01, rettet 19/04-11 18:03 
@ChronoSousa: ;)

Når/hvis du skal til at rode med RGB SCART og måske ikke syntes kvaliteten er bedre, så undersøg om SCART stikket i dit TV understøtter RGB. Ikke alle TV fabrikanter/modeller understøtter RGB i alle stik. Er det kun een SCART indgang er det dog ret sikkert at det understøtter RGB. Men er der flere SCART indgange, så se om der er en af dem som er markeret eller en anden farve. Kig evt. i manualen også.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/04-11 18:05, rettet 19/04-11 18:05 
ChronoSousa>
Men det kan altså være saturn med 9 ben også er RGB?

Mit Saturn kabel er originalt SEGA og har 9 ben + shield og ser således ud:

RGB - composite for dummies
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 19/04-11 18:07 
Mit sidder på samme måde som dit. (samme sted) så er det RGB? :O ;)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 19/04-11 18:08, rettet 19/04-11 18:08 
ok jeg går ind og laver test :P BRB
Nu skal der rodes i stuen :D
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
3of193of19Skrevet 19/04-11 18:09, rettet 19/04-11 18:11 
ChronoSousa>
Av mit hovedet xD
Ok

Det vil sige at jeg skal gå efter RGB som kommer i scartkable?
Da det er det som os i EU bruger.

Har et saturn scart med 9 ben. og et mega drive 2 scart med 20 ben. Er næste 100% på at det er RGB (købt på ebay )

Men det kan altså være saturn med 9 ben også er RGB?



Jeg har kigget lidt på mine egne kabler og det er ikke nødvendigt med 12 pins. Der er ektra pins til jord, 9 ben burde være RGB.

Det du har der er RGB:
http://www.gameland.gr/geoanas/images/scart.gif
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/04-11 18:14, rettet 19/04-11 18:25 
ChronoSousa>
Mit sidder på samme måde som dit. (samme sted) så er det RGB? :O ;)

Ja det er.

3of19>
Jeg har kigget lidt på mine egne kabler og det er ikke nødvendigt med 12 pins. Der er ektra pins til jord, 9 ben burde være RGB.

RGB kan gøres med kun 5 ledere hvis man vil gøre det så simpelt som muligt (7 med lyd).*

R, G, B, Sync, GND, (Left & Right Audio). Resten er ofte forskellige spændinger til nogle pins der automatisk fortæller TV'et om det skal gå i 16:9 eller RGB mode. Det er ikke altid det kræves.

EDIT: *Altså hvor GND fordeles ud til flere pins i scart-stikket. Det er vidst ikke en god ide KUN at have GND til pin 21. Der skal som minimum GND til lyden og sync så vidt jeg husker :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 19/04-11 18:38, rettet 19/04-11 18:39 
Ok, efter lidt test:

Fandt en RBG til min dreamcast i skabet.( samme ben som satrun)
Har 2 tv (fladskærme) ialt 3 indgang til scart.
der er lyd på alle 3, MEN kun lidt billedet helt sort med meget lidt hvid billedet på. (kan se lidt text)


Testet så min saturn, mit tv gik ind på RGB af sig selv.har aldrig været flotter :D

mit tv fandt altså saturn RGB, Men der kommer ikke noget RGB valg muligheden op til min dreamcast?

er cable mon ødelagt?

tester vider :)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/04-11 18:43 
Hvorfor bruger du ikke VGA når du kan? Var boksen i stykker?
Spiller nu: Phantasy Star IV
3of193of19Skrevet 19/04-11 18:53, rettet 19/04-11 18:56 
ChronoSousa>
Ok, efter lidt test:

Fandt en RBG til min dreamcast i skabet.( samme ben som satrun)
Har 2 tv (fladskærme) ialt 3 indgang til scart.
der er lyd på alle 3, MEN kun lidt billedet helt sort med meget lidt hvid billedet på. (kan se lidt text)


Testet så min saturn, mit tv gik ind på RGB af sig selv.har aldrig været flotter :D

mit tv fandt altså saturn RGB, Men der kommer ikke noget RGB valg muligheden op til min dreamcast?

er cable mon ødelagt?

tester vider :)

Det kan være du har fået fat i et af de der composit-løse RGB kabler til DC. Da jeg købte min PAL Dreamcast til launch var der et RGB scart kabel med. Almindeligvis lægges der også composit signal i de kabler så man også kan bruge dem med TV der ikke kan tage RGB. Hvis jeg f.eks. kørte det igennem videorecorderen fik jeg samme billede som du beskriver.
Så evt kaperer dit tv ikke at der er tale om RGB med din Dreamcast, eller kablet er i uorden.

EDit: skifter dit tv selv til den rigtige kanal når du tænder dreamcasten? Hvis det gør det med Saturn men ikke med Dreamcast, tyder det på at pin 8 (function switch) ikke virker ordentligt.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 19/04-11 19:01, rettet 19/04-11 19:01 
kongen
jo men ville bare teste om det var RGB eller GUL-løb-for-livet.. kable :)

hmm, ok prøver for sjovt med min anden dreamcast..så det er 100% ikke der fejlen er...

prøve tester også nogle playstation kabler
tester vider :)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 19/04-11 19:08 
Det er lidt for happy til jeg kan tåle det. Brug nu den VGA-boks eller køb en der virker! :D
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 19/04-11 19:26 
Fuck jeg mangler et game room. alt for meget rod nu :D

kris
ville bare se om det skulle smides ud/ men ja det er i stykker.
Men jo, dreamcast bliver spillet med boxen.

Ok
Mega cd/32x/mega driver/master system/saturn - bliver spillet med RGB
Ps1/ps2 - bliver spillet med RGB
Dreamcast bliver spillet med VGA box

Kan De her spilles i RGB uden MOD, da jeg noob'er for hårdt til det.

Amiga 32cd ?
philips CD-I
Turbografx 16 (pal)
Nes/snes/N64/GC
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
BeanoBeanoSkrevet 19/04-11 19:32 
Skriver dit TV at det modtager et RGB signal?
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 19/04-11 19:36 
Ja, men det kan helt sikker også se det :)

Der kommer et logo i 3-5 sek med RGB (når den er sat til.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KTCKTCSkrevet 19/04-11 19:41 
ChronoSousa>
Kan De her spilles i RGB uden MOD, da jeg noob'er for hårdt til det.

Amiga 32cd ?
Jeg snupper lige denne her: Nej, du skal enten modde maskinen eller investere i en SX-1 (eller CD32x). Gå efter S-Video signal, hvis du ikke har mod på nogen af disse løsninger - det ser fornuftigt nok ud.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 19/04-11 20:01 
ok tak for det hurtig svar.

men mit tv kan ikke ta' s video så det må blive gul stik :)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KTCKTCSkrevet 19/04-11 20:20 
Du kan få en SCART adapter, som du kan sætte S-Video stikket i. Det er stadig ikke sikkert, at dit TV fatter S-Video igennem SCART, men der er da en chance.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 19/04-11 20:26 
3of19>
Det kan være du har fået fat i et af de der composit-løse RGB kabler til DC.

Svjv er alle originale DC RGB-kabler uden composite.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 19/04-11 20:29 
Ok
Der må være en af mine venner der ligger inde med en... så det lige kan prøves af :)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
BeanoBeanoSkrevet 19/04-11 20:53 
Du har ikke flere SCART indgange i dit TV?
I så fald, prøv DC kablet i de forskellige SCART indgange.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 19/04-11 20:58 
Har 3 scart indgang fordelt på 2 tv... Som viser det samme, på begge dreamcast. så det er mit kabel som er "fuck" :)
Men gør ikke noget.. spille alligevel med kina box :P

Så det bliver bare smidt til skral
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 19/04-11 21:09 
Ja, hvis der er to indgange på ét TV er det næsten usandsynligt at INGEN af dem har RGB. Normalt understøtter den ene RGB og den anden S-video.
Prøv at kigge tæt på dine scart-indgange og se om der står "RGB" over eller under en af dem, så du kan være sikker.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 19/04-11 21:11 
port 2 (scart) er RGB.
Men uden billedet kun lyd :)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
BeanoBeanoSkrevet 19/04-11 21:13 
FUBAR kabel...
RJKRJKSkrevet 19/04-11 21:18, rettet 19/04-11 21:19 
Eller DC - set før herfra. Strømmen til RGB-switchen kan ryge. Der er vist også en enkelt anden ting det går udover, men man kan godt tro DC'en er OK ellers.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 19/04-11 21:22 
rjk
Måske, men det ville være mærkeligt hvis begge mine DC havde det samme problem :S
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
3of193of19Skrevet 19/04-11 21:36 
Er det tilfældigvis NTSC maskiner? De har ikke forbindelsen til at give strøm til RGB switchen. Det kan dog sagtens moddes.
BeanoBeanoSkrevet 19/04-11 21:40 
Jeg har da brugt RGB med en jap DC uden problemer...
3of193of19Skrevet 19/04-11 21:45 
Er det måske kun US så? Den jeg har skal jeg i hvert fald bruge et sjover mod kabel med some dRxL har bakset sammen.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 19/04-11 21:46 
nej de begge to er UK (pal)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig