X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

SNES bootlegs i Danmark


Svar
RJKRJKSkrevet 16/04-11 17:22, rettet 16/04-11 17:24 
Er der nogen der har nærmere kendskab til SNES bootlegs?

Jeg har egentligt aldrig tænkt på det før, men i gennemgangen af en stak SNES-spil jeg har købt af darklynoon (ingen kritik af ham - læs senere) havde vi snakket om at ét af JAP-spillene var en kopi. Da jeg så gennemgik dem, kom jeg i tvivl, for jeg syntes ikke det så specielt meget mere uoriginalt ud, end de andre ca. 10 JAP-s... Se hele indlægget
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
73 emne(r).
« < 1 2

Svar
nerosnerosSkrevet 17/04-11 20:03 
Sumez>
Jeg synes at japanske SFC-spil har nogle a de flotteste spilæsker der er lavet. :)

Flotte er de helt sikkert men synes det er så træls med sådanne rene pap æsker der vil gå i stykker med tiden. Jeg gider ikke at bøvle med det ;-) Fatter egentlig ikke hvad Nintendo tænkte på den gang. SEGA havde som altid mere styr på den slags ;-)
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 17/04-11 21:05 
Jeg synes det er lidt vildt at vi stadig i 2011 ikke kan have en diskussion om 16-bit generationen uden den skal være farvet af fanboyisme.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/04-11 21:17 
Du joker da forhåbentlig?
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 17/04-11 21:28, rettet 17/04-11 21:29 
Ja den forstår jeg nu heller ikke? MD's æsker var da langt bedre i kvalitet med hensyn til holdbarhed som er det jeg snakker om. Kan ikke se hvad det har med Fanboyisme at gøre overhovedet at fremhæve det?
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/04-11 21:31 
Ja hvis du vitterlig synes at Nintendo havde fat i den lange ende med det pap-lort er det i hvert fald ikke Søren der er en fanboy... :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 17/04-11 22:03 
Pap æsker ser flotter ud på hylen (hvis de er i mint)
Men sega æsker holder langt bedre, og er så vigtig for os der samler...
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 17/04-11 23:46, rettet 17/04-11 23:49 
Noget af det "værste" der er sket udfra et spilsamlersynspunkt i "nyere" tid er da de der standardiserede plastickasser med et kedeligt papirindlæg alle spil, inkl. pc-spil (som plejede at have rigtig store flotte papæsker) kommer i nu til dags. Det kan godt være at de er mere holdbare, men særlig æstetisk er det godt nok ikke.

Jeg har dog fuld forståelse for at det er en smagssag, og nogle af os går mere op i den slags ligegyldige samlerpreferæncer end andre. Man ser det også stadig i dag hvor cd'er kommer i limited edition i flotte digipaks, som det til trods er lavet af pap og langt mindre holdbare, og det er heller ikke unormalt at man kan slippe 100kr ekstra for at få et pap-etui rundt om sit Xbox-spil. Men den der med "SEGA havde som altid mere styr på den slags" køber jeg sgu ikke. :)

Helt generelt er det dog gældende for både SFC og SMD at de japanske covers næsten altid var langt flottere end de vestlige synes jeg.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 17/04-11 23:55, rettet 17/04-11 23:58 
neros>
SEGA havde som altid mere styr på den slags ;-)

Med den mente jeg med henblik på tiden med Nintendo's 8-bit og 16-bit generation i forhold til Sega's hardbox's etui i den spil-tidsperiode. Jeg snakker slet ikke om hvad der er flottest men om hvad der holder bedst, og i forhold til det synes jeg Nintendo's pap er noget hø.
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/04-11 00:04, rettet 18/04-11 00:07 
Og de Japanske MegaDrive covers er stadig flottere end Japanske Super Famicom. Der er slet ingen sammenligning IMO :)

Papkasserne er pæne nok, men det er noget skrøbeligt bras. Er man heldig at posten ikke smadrer den totalt under transporten så skal man stadig passe på hver eneste gang man åbner dem. Det holder bare ikke.

Sumez>
Noget af det "værste" der er sket udfra et spilsamlersynspunkt i "nyere" tid er da de der standardiserede plastickasser med et kedeligt papirindlæg alle spil, inkl. pc-spil (som plejede at have rigtig store flotte papæsker) kommer i nu til dags. Det kan godt være at de er mere holdbare, men særlig æstetisk er det godt nok ikke.

EDIT: Jeg er med på at DVD covers ikke er specielt pæne, men det er heller ikke dem vi diskuterer.
Spiller nu: Phantasy Star IV
T.L.OT.L.OSkrevet 18/04-11 09:12 
Jeg er også mest til hardcases/clamsheels eller hvad man kalder dem.. Syntes også det var rart at nintendo gik væk fra pap covers da DS'en udkom, mine GBA spil covers er jeg stort set ligeglad med, og gider sjældent at putte spillene tilbage i dem.
RJKRJKSkrevet 23/04-11 11:49, rettet 23/04-11 11:51 
Og tilbage på sporet har jeg fået anskaffet mig en ny gamebit-skruetrækker i cartridge-størrelse, så jeg kan lukke dem op.

Resultatet er desværre som frygtet. Dem jeg var sikre på var originale, er tydeligvis originale og dem jeg troede var kopier, er tydeligvis kopier. Dem jeg mistænkte alene på baggrund af oprindelsen, men som umiddelbart ingen mistænkelige kendetegn har (og som jeg derfor ikke tog billeder af), og som jeg derfor ikke tror nogen af os nogensinde ville have mistænkt for noget, er også kopier.

Jeg har godt nok kun lige været nogle udvalgte igennem, men tendensen er ret tydelig.

Jeg har taget lidt billeder så folk kan se og sammenligne. Først nogle originale cartridges - det ser i øvrigt ud til at der ikke er nogen synlig forskel på EU og JAP-udgaver, så her er begge slags.

SNES bootlegs i Danmark
Originalt cart med backup-batteri/RAM og mange data (Final Fantasy V).

SNES bootlegs i Danmark
Originalt cart med backup-batteri/RAM (Super Mario World).

SNES bootlegs i Danmark
Originalt cart uden backup-batteri/RAM (Batman Returns).

Alle originale jeg har lukket op, ser ud i den retning. Tydelige chips, fin printkvalitet, en chip med Nintendo-logo og Nintendo-logoer i guld på printet.

Og så de uoriginale:

SNES bootlegs i Danmark

Der er ikke grund til så mange billeder, for de ser alle sammen sådan her ud. Ingen backup-batteri/RAM, én chip i en sort klat, dårligere printkvalitet og ingen logoer.

Jeg har ikke været nok igennem til at sige det med sikkerhed, men det ser ud til at der er en synlig forskel på kopier og originaler, som man kan se uden at lukke cartridgene op:

SNES bootlegs i Danmark

På de originale carts (øverst) går de lodrette riller i plastic-kassen "hele vejen igennem". På de kopierede carts (nederst) flader rillerne ud i enden.

Ikke noget bevis eller garanti, for der kan selvfølgelig være produceret forskellige slags plastic-kasser, men i hvert fald et mistænkeligt tegn.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
AzzkikrAzzkikrSkrevet 23/04-11 12:40 
Konsolkongen>
Papkasserne er pæne nok, men det er noget skrøbeligt bras. Er man heldig at posten ikke smadrer den totalt under transporten så skal man stadig passe på hver eneste gang man åbner dem. Det holder bare ikke.

Jeg er enig i at papkasser ikke er optimalt, men hvorfor skal man passe på hver gang man åbner dem? River du dine spilkasser op med lukkede øjne eller hvad :P?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 23/04-11 12:46 
De bliver meget nemt bøjet og grimme :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 23/04-11 13:38 
jeg er helt enig. jeg er en som passer på mine ting. og det irriter mig hver gang jeg har de æsker i hånden, ta' jeg mig selv i at passe ekstrer på. det problem har jeg ikke med sega æsker.

MEN jeg syntes stadig nintendo æsker er flottes :)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
ChronoChronoSkrevet 23/04-11 14:02 
Whow, ja der er da godt nok ikke tvivl om at det er kopier du har fat i. Der er sikkert mange som intetanende har kopier liggende.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
DarklynoonDarklynoonSkrevet 23/04-11 20:39, rettet 23/04-11 20:44 
nu kan jeg ikke huske præsis hvor spillene er købt, men de 3 butikker jeg kom i som barn, var streetdance (lukket), powerplay(der findes stadig en butik ved det navn på amager, men om der nogle forbindelse ved jeg ikke)
samt en butik på nørregade som jeg ikke husker hed som nu er lukkket.

men vil mene at de fleste hvis ikke alle jap titler jeg har købt må være fra powerplay.

og hvis ikke rune ikke havde skrevet så havde jeg aldrig opdaget eller overvejet at de jap snesspil var kopier, gik bare ud fra de fra japan og det bare så anderledes ud. og beklager det sene svar på dette.
Mortal Kombat the mother of all fighting games
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 24/04-11 05:49 
Den på nørregade hed: popshop/gameshop jeg kom der rigtig meget :) lækker butik!! :)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 24/04-11 10:03 
Rune har alle dine bootlegs en grå plade på connectoren modsat de originales "guldfarvede",?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 24/04-11 10:47, rettet 24/04-11 10:47 
Nej. Det er vist et rent tilfælde at jeg lige fik taget billede af sådan et. Jeg undersøgte det da jeg skrev om forskellene, og de fleste er guldfarvede og med "spidse" kontakter, som det også ses på det originale cart i sidste billede.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 24/04-11 16:13 
Det skal lige siges mega driven er heller ikke gået fri. Jeg har 2 spil til den som er "fake" :/
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KillerBean2KillerBean2Skrevet 24/04-11 16:35 
Jeg har også haft fingrene i et par MD bootlegs. De var dog temmeligt nemme at spotte :)
AV Intelligent Terminal
ChronoChronoSkrevet 25/04-11 18:15 
Forhåbentlig ikke nogle af disse:
http://www.gamesetwatch.com/2011/04/al_qaedas_sega_cartridge_plot.php
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
silverstarsilverstarSkrevet 25/04-11 19:13 

Hahah, grineren :D
Hvis nu alle verdens ledere samler på Sega Megadrive carts, så var det jo en genial måde at få ram på dem på. Nu tror jeg desværre ikke der er så mange af dem, der ved hvad en Megadrive er... :)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
73 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig