X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

SNES bootlegs i Danmark


Svar
RJKRJKSkrevet 16/04-11 17:22, rettet 16/04-11 17:24 
Er der nogen der har nærmere kendskab til SNES bootlegs?

Jeg har egentligt aldrig tænkt på det før, men i gennemgangen af en stak SNES-spil jeg har købt af darklynoon (ingen kritik af ham - læs senere) havde vi snakket om at ét af JAP-spillene var en kopi. Da jeg så gennemgik dem, kom jeg i tvivl, for jeg syntes ikke det så specielt meget mere uoriginalt ud, end de andre ca. 10 JAP-s... Se hele indlægget
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
73 emne(r).
1 2 > »

Svar
RJKRJKSkrevet 16/04-11 17:22, rettet 16/04-11 17:24 
Er der nogen der har nærmere kendskab til SNES bootlegs?

Jeg har egentligt aldrig tænkt på det før, men i gennemgangen af en stak SNES-spil jeg har købt af darklynoon (ingen kritik af ham - læs senere) havde vi snakket om at ét af JAP-spillene var en kopi. Da jeg så gennemgik dem, kom jeg i tvivl, for jeg syntes ikke det så specielt meget mere uoriginalt ud, end de andre ca. 10 JAP-spil der var med.

Jo, omslaget havde ikke så mange logoer, teksttrykket i manualen var noget uskarp og klistermærkerne på cartridget var lidt mat og sat skævt - men sådan var alle de andre også. Så slog det mig at de måske allesammen var kopier, så jeg begyndte at sammenligne med mine øvrige ca. 10 boksede JAP SNES-spil - de så stort set også alle sådan ud. Faktisk er der kun to af mine JAP SNES-spil der skiller sig ud med pænere produktionskvalitet, begge i øvrigt købt på eBay.

Ved nærmere gennemgang er jeg ret sikker på at en del af dem ER kopier. Selvom de mestendels ser originale ud, med rigtige Nintendo-logoer på cartridgene osv., er der en del små giveaways. Fx er der ELSPA (europæisk forløber for PEGI) rating på bagsiden af ét, et andet står der "For use in the USA only" og ét har et K-A (amerikansk aldersmærkning) på cartridget. Så jeg er bange for at det altsammen er kopier.

Det mystiske eller måske opklarende er så, at de allesammen er købt i Danmark fra nye. Darklynoon har fortalt at han har købt dem fra nye herhjemme i sin barndom, og de har da også gamle danske prismærker på. Alle dem jeg selv havde i forvejen kommer også fra Danmark (et par andre danske samlere), hvor de også er købt fra nye, og har helt identiske slags prismærker på. Jeg ved ikke om de er fra Street Dance, men det kan darklynoon nok opklare. Men hvis det er rigtigt, så ser det i hvert fald ud til at en dansk importbutik har solgt lutter kopier på JAP SNES-spil.

Så er der nogen der kender noget til dette salg i Danmark, eller til SNES bootlegs generelt, så det kan bekræftes hvad de er? Og så vil jeg da lige opfordre alle samlere til at checke deres JAP SNES-spil hvis de kommer fra Danmark - det her kom i hvert fald som en kæmpe overraskelse for mig, og ret sikkert også darklynoon.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 16/04-11 17:33, rettet 16/04-11 17:34 
Det lyder da ret absurd, synes jeg, at det kun er JAP SNES spil? Og så endda boxed?
Ligner de ellers normale SFC-produktioner med præcis de samme papæsker, plastic-skuffer og manualer med japansk tekst? Virker ret sært for mig at man overhovedet har kunnet fremskaffe så gode kopier af dette.

Jeg vil nok selv tjekke mine japanske spil igennem snart, men de er vist alle købt på eBay, så vidt jeg husker.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 16/04-11 17:44, rettet 16/04-11 17:47 
Ja, jeg håber da ikke at jeg skal til at checke alle min PAL-spil også :-/

Og ja, umiddelbart er både cartridges, manualer, plastic-skuffer og æsker lavet helt som de originale (jeg mener plastic-skufferne findes i flere forskellige udgaver). Som skrevet er finishen bare dårligere, ikke helt så blanke i papiret og ikke helt så skarpe i trykket - man ser det kun i direkte sammenligning. Altså udover de nævnte giveaways - der er fx også nogle af billederne på omslag og cartridges der er strukkede, hvilket var dét der rejste mistanken i første omgang. De er ikke hvad man ville forvente af "Nintendo-kvalitet", men mange af spillene er også fra mindre firmaer (i Japan), så derfor tænkte jeg aldrig på at dét var mistænkeligt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 16/04-11 18:00 
Jeg har set mange jap snes spil,fra en butik som er lukket for længe siden... butikken hed TV-børsen, og butikken var også med i troldspejlet. da det var danmarks først brugt spil butik :) Den lå i KBH
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
RJKRJKSkrevet 16/04-11 18:07 
OK, interessant. Darklynoon må lige bekræfte, hvor han har købt. Ud fra priserne tror jeg ikke de er solgt som brugte spil. De ligger typisk på 498,- og 598,-.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
TheDukeTheDukeSkrevet 16/04-11 18:11 
Jeg har et enkelt SNES bootleg i min samling, et JAP Mortal Kombat. Etiketten er tydeligvis en kopi, og plasticen ser lidt anderledes ud end på et originalt cartridge.

Jeg købte det sammen med en del originale NES og SNES cartridges i en Røde Kors genbrugsbutik for et par år siden.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 16/04-11 18:13 
RJK, gider du ikke uploade nogle billeder af de spil du mener er bootlegs? Jeg kunne godt tænke mig at se nogle eksempler for at sammenligne med mine egne sfc spil.

Umiddelbart lyder det rimelig interessant. Jeg har aldrig hørt om masse producerede SNES/SFC bootlegs før. Det har højst været enkelte udgaver secret of mana 2 hvor folk har smidt en translated rom ned i et tom cart.

Jeg har svært ved at se hvordan det har kunne betale sig dengang at lave bootlegs, hardwaren kostede en formue.

Derudover er sfc box/cart art jo generelt af ringere kvalitet end us/pal, måske der kan være tale om en tidlig udgivelse?
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 16/04-11 18:13 
De havde også nye spil...denne her butik er helt tilbage i PUHA.... 1994-1996 ??

Men det cool'e var at de tog brugte spil ind også...(som gamestop gør i dag)... Og der var ca...Hmm 20-25 nye jap spil..hvor der også var brugt jap snes spil. jeg kan huske det da jeg ALDRIG havde set de "mærklig" æsker før :)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
HeroldHeroldSkrevet 16/04-11 18:16 
ChronoSousa>
De havde også nye spil...denne her butik er helt tilbage i PUHA.... 1994-1996 ??

Men det cool'e var at de tog brugte spil ind også...(som gamestop gør i dag)... Og der var ca...Hmm 20-25 nye jap spil..hvor der også var brugt jap snes spil. jeg kan huske det da jeg ALDRIG havde set de "mærklig" æsker før :)

Den hed "TV-spil Børsen", og lå på Godthåbsvej, så vidt jeg husker.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 16/04-11 18:17 
lige præsis.
Tak.... det er mange år siden nu...ved ikke hvornår den lukket? ved du?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
RJKRJKSkrevet 16/04-11 19:08, rettet 16/04-11 19:08 
Azzkikr>
Derudover er sfc box/cart art jo generelt af ringere kvalitet end us/pal, måske der kan være tale om en tidlig udgivelse?

Nu er der som nævnt kun få JAP-spil tilbage i min samling, som jeg føler mig sikker på er originale, så det er lidt svært at sammenligne med sikkerhed. Men ét af dem er Seiken Densetsu 3, som du sikkert også har. Hvis man nærstuderer omslaget, så er dette helt skarpt og flot. Altså her snakker jeg selve trykket, opløsningen, papoverfladen osv. De mistænkelige udgaver er alle i klart dårligere kvalitet. SD3 var jo et af de sidste spil, så jeg ved selvfølgelig ikke om det bare er af klart bedre produktionskvalitet end det gennemsnitlige JAP-spil?

Derudover skal jeg nok vende tilbage med nogle billeder, omend det som nævnt er svært lige at spotte i nogle af tilfældene.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 16/04-11 19:18 
Det bedste vil nok være at have flere udgaver af samme spil. Jeg tror helt sikkert der vil være forskel på kvaliteten de forskellige spil imellem.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RJKRJKSkrevet 16/04-11 19:39 
Nogle af dem har jeg faktisk flere af, men de ser allesammen ud til at være kopier ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/04-11 20:06 
Er der ikke en chance for at nogle firmaer var mere ligeglade med kvaliteten af kistermærke og kasse end andre? Den med K-A og "for use in USA" lyder lidt mærkelig, men de andre kan vel stadig godt være originale?

Nu har jeg kun spil fra Capcom og Nintendo i JAP (cartridge only) og trykket er super skarpt på dem alle sammen. Hvilke firmaer drejer det sig om?
Spiller nu: Phantasy Star IV
silverstarsilverstarSkrevet 16/04-11 20:11, rettet 16/04-11 20:55 
Jeg har et japansk NBA Jam TE som jeg købte fra nyt hos Street Dance, og det er helt sikkert originalt (har lige haft det fremme igen og kigget alt efter i sømmene). Så de solgte ihvertfald originale JAP-spil, selvom jeg selvf ikke ved om de også har solgt bootlegs.

Jeg har stødt på uoriginale PAL spil til snes før, men det er meget sjældent man ser dem. Jeg mener at jeg har to, men kan pt kun finde det ene, The Terminator. Spillet er købt på et loppemarked her i DK for mange år siden
.
Labelen er dårligere kvalitet end originalerne, billedet er uskarpt og det er påtrykt med USA selvom det er PAL.
Plastic-cart har ikke trykt "Nintendo" ind i plastikken bagpå, jeg ved ikke om alle SNES-carts har dette, men de originale jeg lige har kigget på har det alle.
PCB ser rimelig clean ud, men der er ingen chips der er markeret med Nintendo-navnet, hvilket jeg mener de plejer at være.

Et par billeder:
http://i56.tinypic.com/3498nrr.jpg
http://i56.tinypic.com/ruxs8i.jpg
http://i52.tinypic.com/33dzgxs.jpg
http://i52.tinypic.com/inze69.jpg

Edit:
Og de to udskårne riller der er på bagsiden af cartet er selvfølgelig også suspekte, dem har jeg heller aldrig set på originale carts (de gør at man kan sætte spillet i en US snes).
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
SumezSumezSkrevet 16/04-11 21:00, rettet 16/04-11 21:05 
Har lige tjekket http://playright.dk/samlersog.php?platformid=6&formatid=3&profilid=22&sort=1]alle mine jap-titler[/LINK]" target="">alle mine jap-titler gennem, og umiddelbart ser de alle rimelig ægte ud.
Ved jo ikke helt hvad jeg skal kigge efter, men opløsningen af trykket på æskerne ser i hvert fald ikke ud til at forestille noget.
De fleste af spillene har også en række ekstra papirer inkluderet med spillene (typisk registreringskort, små reklamer og den slags), som jeg ikke går ud fra folk kopier til bootlegs - er der nogen af Jeres bootleg-spil der har den slags?

De eneste af mine titler der ser ud til at have æsker af en smule mindre kvalitet er Prince of Persia, Magical Quest og Dezaemon, men tror bare det er pappet der er af en anden type der gør trykket mere mat - især Dezaemon har en manual på knap 100 sider som jeg tvivler på at nogen gad kopiere :P Det er også nogle af de billigste spil jeg har alligevel.

Har vist også købt (næsten?) alle mine Jap-spil direkte fra japanske eBay-sælger.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 16/04-11 21:12, rettet 16/04-11 21:16 
Konsolkongen>
Hvilke firmaer drejer det sig om?

Konami, Nintendo, Takara, Taito, Natsume, Gametek, Acclaim, Midway, Virgin. En blandet landhandel :) Der er en hel del tvivlstilfælde i mellem, fordi som du siger ved jeg ikke helt med de mindre firmaer (i japansk sammenhæng), om de havde anden produktion. Er der nogen der ved med sikkerhed, om det var de samme fabrikker der fysisk fremstillede spillene eller ej? Sådan er der vel "normalt" med konsolspil?

EDIT: Alternativt, er der så nogen andre regioner der brugte samme æskeformat etc. som JAP til SNES? En del af spillene har engelske tekster bagpå, men de er altså alle i JAP-style kasser, som jo er helt anderledes end US/EU kasser. Et eller andet Australien, Hong Kong eller hvad ved jeg? :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/04-11 21:16 
Ja det siger jo ikke ret meget :/ Det kunne dog ligne Acclaim at lave den slags. Deres JAP Saturn udgivelser har også sort/hvide manualer hvor stort set alle andre har farver.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 16/04-11 21:24 
Kunne I evt. nævne nogen af de titler I har i "bootleg"? Det kunne godt være interessant at sammenligne med andre eksemplarer for at få bekræftet at det virkelig ER uautoriserede kopier.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 17/04-11 01:53, rettet 17/04-11 02:12 
Så har jeg lidt billeder af nogle eksempler.


Først det Donkey Kong Country som er det eneste der er så åbenlyst uoriginalt, at det overhovedet rejste mistanken om de andre.

SNES bootlegs i Danmark

Et af Nintendos største spil, og så kunne de ikke lave coverbilledet i rigtig størrelse, så de var nødt til at strække det - og hverken Nintendo eller Rare ville have et logo på? Trykket et relativt mat og kontrastløst som mange af de andre suspekte.

Bemærk også her det danske prisskilt. Det er sådan det ser ud og sidder på alle de omtalte spil (på nogle af dem er det pillet af, men man kan se det har siddet der).

SNES bootlegs i Danmark

Og også fint strukket på både manual og cartridge. Klistermærket på cartridget er relativt mat og af jævn kvalitet, som mange af de andre mistænkelige.

SNES bootlegs i Danmark

Cartridget ser ellers originalt ud med rigtige skruer, rigtig Nintendo-logo embedding og rigtigt klistermærke - der dog er skævt sat på.


Et andet åbenlyst tilfælde, når man er vågen, Dragon:

SNES bootlegs i Danmark

Æske og cartridge ser umiddelbart OK ud.

SNES bootlegs i Danmark

Men ELSPA-rating, grune punkt og europæiske tekster på et JAP spil? Stregkoden ser også europæisk ud. I det hele taget er det vist bare bagsiden af PAL-versionen der er omrokeret lidt.


Og også til de vågne - jeg har haft det her i årevis uden at mistænke det, Magical Pop'n:

SNES bootlegs i Danmark

Crappy box art kan måske forsvares, men amerikansk K-A rating på cartridget og MADE IN MEXICO?

SNES bootlegs i Danmark

Det skal jo forestille at være et JAP-spil. Her ser bagsiden dog rimelig tilforladelig ud med japansk tekst og en tilsyneladende korrekt japansk stregkode. Igen sidder klistermærket skævt.


Også her er det cartridget der afslører, Mortal Kombat II:

SNES bootlegs i Danmark

Boxartet kunne sikkert godt se sådan ud, men hvor er Midway logoerne? Og det kan vel ikke passe, at man er nødt til at strække grafikken på cartridget, fordi man ikke har originalerne at arbejde med?

SNES bootlegs i Danmark

Heller ikke megen info på bagsiden, hvor det vist også er en vestlig stregkode der har sneget sig ind.


Endnu ét jeg har haft i årevis uden at mistænke, ISS:

SNES bootlegs i Danmark

Konamis kendte fodboldspil. Men hvorfor er der ingen Konami-logoer noget sted?

SNES bootlegs i Danmark

Ingen tekst eller info på bagsiden. Bare crappy screenshots i elendig kvalitet.


Og så ét jeg aldrig ville have mistænkt, NBA Jam:

SNES bootlegs i Danmark

Cover, cartridge og manual ser fornuftige ud, med alle de rigtige logoer.

SNES bootlegs i Danmark

At det meste af teksten er på engelsk er suspekt, men at stregkoden tilhører den europæiske udgave, ikke den japanske, afslører det. Næsten en præstation at det lykkedes dem at ramme cartridget med klistermærket her ;p


Igen ét jeg har haft i årevis uden mistanke, Brutal:

SNES bootlegs i Danmark

Umiddelbart ser det fint ud, men med mistanke kan man godt se at klistermærket ikke passer for godt og at der mangler logoer på forsiden.

SNES bootlegs i Danmark

Til gengæld har "GameTek" så sat deres logo på bagsiden og strukket det godt til lejligheden, mens de satte engelsk tekst på.


Endnu et eksempel jeg aldrig ville have mistænkt, men nu er det meget suspekt, Super Mario World:

SNES bootlegs i Danmark

Umiddelbart ser det tilforladeligt ud, udover matte farver på både boks og cartridge.

SNES bootlegs i Danmark

Mere mistænkeligt bliver det bagpå, når man kigger nærmere efter:

SNES bootlegs i Danmark

Teksten på bagsiden er uskarp - men det er ikke trykket, for stregkoden er skarp nok. Ligner at det er trykt efter en kopi, i stedet for efter originalen.


Og så bare lige ét der skriger i øjnene, nu man er i tankegangen, Undercover Cops:

SNES bootlegs i Danmark

Nu har jeg aldrig spillet det, men personerne fra omslaget kommet vist ikke lige herfra, logoet på både spillet og firmaet er screenshots, klistermærket på cartridget er håbløst, og det hele er trykt og skåret skævt. Der er også nogen der har kommet til at sætte en sort pil eller noget henover logoet på æsken, som ikke er der på manualen.

SNES bootlegs i Danmark

Også selvom bagsiderne og manualen ser ud til at være i orden.

EDIT: Jeg tror faktisk denne version af Undercover Cops har været diskuteret herinde før.


Og det er så bare nogle eksempler. Gennemgående træk er som nævnt at de alle ser ud til at være købt i samme butik i Danmark, de forestiller alle at være Super Famicom-spil, de har generelt alle klistermærkerne sat skævt på cartridget, trykkene er generelt matte eller uskarpe (fx tydeligt ved teksten på SUPER FAMICOM-logoet på æsken) og så er der generelt få logoer og kun lidt japansk tekst.

Er der nogen der vurderer at nogen af de viste er originale udgaver eller andet?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 17/04-11 02:09, rettet 17/04-11 02:09 
I øvrigt:

Sumez>
De fleste af spillene har også en række ekstra papirer inkluderet med spillene (typisk registreringskort, små reklamer og den slags), som jeg ikke går ud fra folk kopier til bootlegs - er der nogen af Jeres bootleg-spil der har den slags?

Nej. Den slags går selvfølgelig normalt tabt med tiden, men alligevel tror jeg også det er en god indikator for ægtheden.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
AzzkikrAzzkikrSkrevet 17/04-11 03:46 
Ikke et eneste af de spil du har poster er bootlegs.
majjohamajjohaSkrevet 17/04-11 08:06, rettet 17/04-11 08:07 
Jeg påtænker mig at købe Super Metroid i JAP-udgave inden længe fra eBay, men er der nogle forholdsregler, man bør tage sig, inden man investerer, i forhold til bootlegs?
DaihyoumaruDaihyoumaruSkrevet 17/04-11 08:25, rettet 17/04-11 08:26 
Hvis vi taler om originale japanske spil solgt i Japan til japanere, så ser Super Mario World fint ud.

Resten ser ikke så godt ud.
Alf81Alf81Skrevet 17/04-11 09:38 
Helt enig. Og alligevel er der også noget ved Super Mario World der virker dodgy.
Ting om dét og pis.
ElgenElgenSkrevet 17/04-11 10:08 
Hvordan ser de her carts ud indeni (pcb'et)?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
RJKRJKSkrevet 17/04-11 11:36 
Daihyoumaru>
Hvis vi taler om originale japanske spil solgt i Japan til japanere

Findes der da andre slags originale japanske spil?

Daihyoumaru>
så ser Super Mario World fint ud.

Vi snakker vel det største og vigtigste japanske SNES-spil - kan det virkelig passe, at Nintendo ikke havde originalerne til at trykke æsken efter og ville sende noget der på gaden, der ikke så ordentligt ud? Andre der har det i JAP og kan checke at det skal være så uskarpt?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 17/04-11 11:39 
Azzkikr>
Ikke et eneste af de spil du har poster er bootlegs.

Forsøger du at være sjov eller har du lavet en ny definition af bootleg?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/04-11 12:46 
Magical Pop og Brutal er klart de mest åbenlyse kopier. Tror ikke der er mange Japanske-spil der har det amerikanske Super Nintendo logo på hverken cartidge eller cover :(

Men de ser alle sammen ret suspekte ud :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 17/04-11 12:54 
Heh, det havde jeg slet ikke tænkt på. Jeg har tydeligvis slet ikke haft paraderne oppe, fordi jeg vidste de var købt i en rigtig dansk butik - jeg har aldrig før overvejet at den slags kunne finde på at sælge kopier.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/04-11 12:56 
Heh ved nærmere eftertanke er Undercover Cops nok det mest åbenlyse ;p

Men hold op hvor er det træls. Så er alle spillene lige til at smide ud :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
DaihyoumaruDaihyoumaruSkrevet 17/04-11 13:01, rettet 17/04-11 13:06 
RJK>
Findes der da andre slags originale japanske spil?

Det skal jeg ikke kunne sige.


RJK>
Vi snakker vel det største og vigtigste japanske SNES-spil - kan det virkelig passe, at Nintendo ikke havde originalerne til at trykke æsken efter og ville sende noget der på gaden, der ikke så ordentligt ud? Andre der har det i JAP og kan checke at det skal være så uskarpt?

Eftersom jeg ikke har andet end de få billeder at gå ud fra er det vanskeligt at sige noget endegyldigt om det, men det du selv bemærker, tekstens uskarphed, kan sagtens skyldes at den gule baggrundsfarve er "gået fra hinanden" med tiden, hvilket også forklarer de matte farver. Det er et typisk fænomen i gamle tryksager på sådan en fin glans-overflade.
Grunden til at stregkoden ikke er helt så uskarp, skyldes sandsynligvis, at det er sort på hvidt, hvoraf den hvide farve blot er glans-overfladens naturlige udseende og ikke et ekstra farvestof. Der er altså ikke noget til at smelte ind i hinanden, men kun sort.
Jeg har selv nogle bøger som er blevet matte, med udtværet tekst og farver på forsiden.

Men som sagt, er det naturligvis kun spekulation, fordi jeg ikke selv har andet end tre billeder at gå ud fra. Hvis forsiden også har det der slørede udseende, vil jeg nok hælde til at det er en original, men hvis spillet er købt samme sted som de andre viste spil er chancen for, at det er en pirat-version ret stor.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/04-11 13:10 
Rune, har du ikke en gamebit skruetrækker? Det må være nemt at spotte brændte roms frem for originale hvis du åbner dem.
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 17/04-11 13:22 
Jeg kan kun lige finde min 4,5 :) Og, nej, det er da meget sandsynligt at der er brugt masseproducerede eeprommer. Sådan er det skam på de fleste arcadebootlegs. Det kan man ikke se noget ud fra.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 17/04-11 13:33 
Daihyoumaru>
Det er et typisk fænomen i gamle tryksager på sådan en fin glans-overflade.

Jeg er af bogtrykker-familie og har arbejdet med den slags i mange år :) så jeg tillader mig bare at konstatere at din forklaring ikke passer i tilfældet. Resultatet på æsken er som det er, fordi trykket ikke er lavet ud fra den oprindelige farveseparerede original, men en scanning af et tidlige tryk. Lidt nærstudering afslører fx raster i den sorte tekst (også i stregkoden :)). Det forværres så af at farverne passer meget dårligt oveni hinanden, hvilket så giver det helt slørede udtryk, fordi farverne ikke er korrekt separerede. Det kan nok ikke ses på billedet, men der er også meget ghosting ved farveskift, som aldrig ville have været der med separeret original.

Det beviser selvfølgelig ikke, at Nintendo ikke på et tidspunkt har mistet deres original til SMW-omslaget, og så har scannet en gammel trykt æske og lavet et pissedårligt arbejde med at optimere det, før de trykte nye. Men når de nye tryk så dertil passer mere end 1mm forbi i farverne og endda er trykt skævt på pappet, uden at de er blevet kasseret, så lyder det voldsomt usandsynligt i mine ører. Det er i hvert fald ikke hvad jeg ville forvente af Nintendo.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 17/04-11 13:35 
Konsolkongen>
Heh ved nærmere eftertanke er Undercover Cops nok det mest åbenlyse ;p

Jeg vælger at tro mit Undercover Cops er pure ægte!
Bashful Neophyte
RJKRJKSkrevet 17/04-11 13:36 
Hvordan ser det så ud, til sammenligning?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/04-11 13:41, rettet 17/04-11 13:42 
RJK>
Jeg kan kun lige finde min 4,5 :) Og, nej, det er da meget sandsynligt at der er brugt masseproducerede eeprommer. Sådan er det skam på de fleste arcadebootlegs. Det kan man ikke se noget ud fra.

Det er rigtig nok. Sidder og åbner et par af mine og alle eeprommer er af andre mærker. Men fælles for dem alle er at der sidder mindst een Nintendo branded chip. En "D411A" eller "D411B". Printet er selvfølgelig også smurt ind i Nintendo logoer. Hvis der ikke er nogen af delene i dine kunne det godt tyde på piratkopiering. Men der er selvfølgelig også den mulighed at der er ofret originale spil på at lave kopierne :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
DaihyoumaruDaihyoumaruSkrevet 17/04-11 13:43 
Hvis du har taget et godt kig og er sikker i din sag, så skal jeg naturligvis ikke komme og sige, at der er en chance for at det bare er slid eller lignende.

Så du sidder nok med en nydelig bootleg.
RJKRJKSkrevet 17/04-11 13:56, rettet 17/04-11 13:56 
Men jo dermed også sagt at jeg er enig med dig i, at netop SMW ser ud som det skal i den forstand, at æsken er kopieret efter en original æske og ikke er noget sjusk bootleg-folkene selv har sammensat, som det er tilfældet for alle de andre eksempler.

Jeg har en del flere eksempler, hvor jeg vurderer at al indholdet på æsken er korrekt, men hvor jeg stadig mistænker det for at være en kopi pga. de andre faktorer. Der er bare ingen af dem hvor trykket afslører at der er noget helt galt, som det gør på SMW-coveret, så derfor har jeg ikke rigtigt dømt dem endnu :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 17/04-11 14:23 
RJK>
Nej. Den slags går selvfølgelig normalt tabt med tiden, men alligevel tror jeg også det er en god indikator for ægtheden.

Det er også stort set kun mine japanske spil (og mine egne fra datidens køb :P) der har bevaret dem, til gengæld er det næsten alle mine japanske spil der har dem! Japanerne er åbenbart meget bedre til at gemme på den slags.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 17/04-11 14:33 
Nu kan jeg slet ikke huske detaljerne nøjagtigt, det var en del år siden jeg så det, og jeg er ikke særlig kendt for at kunne huske noget som helst mere end et år tilbage ad gangen, men jeg husker at have set et tilsvarende Dragon: The Bruce Lee Story cartridge hos http://playright.dk/playrightprofil.php?id=223]Svovlmunk[/LINK]" target="">Svovlmunk engang, som undrede mig meget.
Det så helt originalt ud, så har aldrig mistænkt det for at være en bootleg, men jeg husker noget om at serienummeret på cartridget ikke stemte overens med spillets region - måske kunne det være fra samme "sending" af spil? Virker dit spil på en PAL-konsol uden brug af adaptor?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 17/04-11 14:58 
Jeg testede lige fire af dem, inklusive Dragon, og de er alle regionslåste til JAP og 60Hz. Så nej, de virker ikke på en normal PAL-konsol.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 17/04-11 15:59, rettet 17/04-11 16:03 
RJK>
Hvordan ser det så ud, til sammenligning?

Ja så måtte jeg jo lige læse hele tråden igennem for at se hvad det hele gik ud på. Det er godt nok lidt skidt læsning hvis vi alle sidder med uoriginale Jap spil på mere eller mindre vis.

Jeg ved ikke om jeg har forstået det helt rigtigt, men efter at have tjekket mit Undercover Cops ligner det et ægte cart med alle logo'er, og bag på cartrigde står der "Made in Japan" trykt sammen med et Nintendo logo ned i plastikken. Skruer ser også originale ud. Klistermærker er alle sat helt lige på! Jeg ejer ikke box til dette spil desværre, men jeg er egentlig også ligeglad med box når det kommer til SFC spil ;-)

Jeg glæder mig egentlig til at komme igang med at spille det.
Bashful Neophyte
RJKRJKSkrevet 17/04-11 16:10, rettet 17/04-11 16:10 
Men er klistermærket på forsiden af cartridget det samme som på mit? (tre blå hoveder på sort baggrund, som er screenshot fra spillet)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 17/04-11 16:30 
Hov sorry nej mit ser sådan her ud:
http://usih.merchantrunglobal.com/ImageHosting/ViewImage.aspx?GlobalID=1003&MerchantID=3625&ImageID=7902&DisplaySize=-1&ListingID=13088
Bashful Neophyte
RJKRJKSkrevet 17/04-11 16:36 
Ja, det ser betydeligt mere originalt ud :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 17/04-11 16:51 
Det håber jeg ihvertfald..
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 17/04-11 17:47, rettet 17/04-11 18:03 
neros>
men jeg er egentlig også ligeglad med box når det kommer til SFC spil ;-)

Jeg synes at japanske SFC-spil har nogle a de flotteste spilæsker der er lavet. :)


neros>
Ja så måtte jeg jo lige læse hele tråden igennem for at se hvad det hele gik ud på. Det er godt nok lidt skidt læsning hvis vi alle sidder med uoriginale Jap spil på mere eller mindre vis.

Kommer nok an på hvor man har dem fra, jeg har som sagt alle mine fra eBay-sælgere, og de er alle fine og originale - så vidt jeg kan gennemskue i hvert fald.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 17/04-11 18:39 
jeg har nogle japansk spil som er købt her hjemme i 95/96 i den der tv-spil børsen. men de ligge hos min bror... jeg kigger lige på dem når jeg kommer hjem til ham..
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
73 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig