X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

FPS'er i denne generation


Svar
jaesjaesSkrevet 11/04-11 21:04, rettet 11/04-11 22:43 
Har lige et FPS-spørgsmål.

Engang var jeg ret vild med FPS'er, men har godt kunne mærke, at interessen er dalet i takt med at genren IMO ikke rigtig udvikler sig. Og forleden slog det mig, at jeg kun har spillet et par stykker fra denne generation, og at det sidste nok var for over fire år siden (Call of Duty 3)!

Der er altid et eller andet, som er turn-off, når jeg læse... Se hele indlægget
119 emne(r).
1 2 3 > »

Svar
jaesjaesSkrevet 11/04-11 21:04, rettet 11/04-11 22:43 
Har lige et FPS-spørgsmål.

Engang var jeg ret vild med FPS'er, men har godt kunne mærke, at interessen er dalet i takt med at genren IMO ikke rigtig udvikler sig. Og forleden slog det mig, at jeg kun har spillet et par stykker fra denne generation, og at det sidste nok var for over fire år siden (Call of Duty 3)!

Der er altid et eller andet, som er turn-off, når jeg læser anmeldelser, men nogle gange er det bedre med forum-anbefalinger. Så kan nogen anbefale FPS'er fra denne generation der opfylder nedenstående?:

- God singleplayer-del.
- Varieret gameplay - helst ikke kun 8-10 timers pew pew. Ellers skal det i hvert fald være forskellige former for pew pew.
- Ikke alt for lineært gameplay - vil gerne kunne klare en del af missionerne på mindst et par måder.
- Mindst en af følgende: God historie, interessante karakterer, vellavet verden.

EDIT: Overskriften burde nok have nævnt, at der er tale om anbefalinger. En mod er velkommen til at rette den.
BazeBazeSkrevet 11/04-11 21:15 
Bioshock, for fanden, fantastisk spil!
DarkbeatDarkbeatSkrevet 11/04-11 21:15, rettet 11/04-11 21:15 
Goldeneye til Wii. Det er ikke blot et remake, men der er jævnt differentierede veje man kan komme igennem banerne... og så er det også sjovt.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/04-11 21:22 
Jeg kunne også godt bruge nogle anbefalinger. Jeg har et blødt punkt mth. PC FPS'er, specielt dem med en god singleplayer-del. Men jeg har ikke rigtig styr på, hvad der er snot eller hot :/
AV Intelligent Terminal
jaesjaesSkrevet 11/04-11 21:25 
STALKER-serien? Har ikke selv spillet dem (mest fordi min pc er skod), men et par af dem lyder da ret fede.
CoreCoreSkrevet 11/04-11 21:25, rettet 12/04-11 00:41 
Jeg ved at du efterlyser en omfattende singleplayer-del, men for genren og dennes muligheder, er det ærgeligt at du ikke nåede at få prøvet Shadowrun, mens serverne var allermest aktive.

For det gjorde rigtig mange ting rigtigt, og kunne godt have været medvirkende til en lille evolution af FPS-genren, hvis ikke det var blevet så overset, afvist af så mange spillere pga "online only"-elementet og udvikleren lukket ned.

Og ja, Bioshock er muligvis generationens bedste bud, på det du efterlyser.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/04-11 21:36 
jaes>
STALKER-serien?

Ja, dem har jeg også haft kig på. Andre, der kan anbefale dem? :)

Jeg har også forsøgt mig med PC-udgaven af Bioshock, men jeg synes bare ikke, det føles rigtigt.. virker lidt som om, det kører gennem en emulator. Det er nok langt bedre på konsol.

Half-Life 2 er virkelig fedt, men det kan vel ikke klassificeres som "denne generation"?

Crysis er også meget sjovt, men det har IMO nærved nul replay value. Nogen, som prøvet 2'eren og kan fortælle lidt om det?
AV Intelligent Terminal
BazeBazeSkrevet 11/04-11 21:42, rettet 11/04-11 21:43 
Shadowrun er absolut et af de bedste FPS'er til xbox 360. Det er priceless at spille imod flok en CoD-nørder, som tror de kan alt fordi de er gode til MW2 eller Blops, og så bare rykke dem rundt. (Forhenværende CoD nørd selv)

@Bønne Jeg har ikke gennemført det, men hold op hvor er det fedt, det er ikke kun en tech demo. Super nice! :) (Crysis 2)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/04-11 21:47 
Baze>
@Bønne Jeg har ikke gennemført det, men hold op hvor er det fedt, det er ikke kun en tech demo. Super nice! :) (Crysis 2)

Cool, så skal jeg ha' købt det, når man engang kan få det for menneskepenge :)
AV Intelligent Terminal
jaesjaesSkrevet 11/04-11 21:56 
Ja, jeg beklager at have "anbefalet" STALKER-serien uden at have prøvet den. Den poppede bare op, og har altid virket meget dragende på mig med sit Tjernobyl-agtige miljø.
SumezSumezSkrevet 11/04-11 22:09 
Hvad med det der Metro 2033 spil? Det skulle også være meget fint.

Personligt ser jeg frem til Serious Sam 3, selvom det nok er stik det modsatte af hvad du efterlyser :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dpldplSkrevet 11/04-11 22:10 
Har stalker, men ikke fået taget mig samme til spil det endnu ><

Men kun hørt ros om spillet og det er jo ren singleplayer. Men ALTID husk at opdater stalker med mods som Stalker complete. Gør virkelig meget for spillet

http://www.moddb.com/mods/stalker-complete-2009
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
WehnerWehnerSkrevet 11/04-11 23:27 
Skal det specifikt være fps, eller går tps også an?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
nerosnerosSkrevet 11/04-11 23:38 
Sumez>
Hvad med det der Metro 2033 spil? Det skulle også være meget fint.

Mener det er blevet kritiseret for at besidde en meget elendig AI.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 11/04-11 23:46 
Altså, hvis dét er den værste kritik spillet har modtaget, kan det jo nærmest være at jeg vil synes det ligefrem et et fantastisk spil :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
TheDukeTheDukeSkrevet 11/04-11 23:55 
STALKER er bestemt værd at spille, jeg har dog kun spillet det første, så jeg kan ikke udtale mig om andet.

Det skal lige siges at russisk gamedesign (eller ukrainsk i dette tilfælde) er lidt anderledes end det man er vant til, det er ofte større fokus på at skabe et miljø og en stemning, hvor traditionel vestligt gamedesign har udviklet sig henimod at skabe liniære, tungt scriptede spiloplevelser. Metro 2033 føles langt mere vestligt inspireret end STALKER, hvilket egentligt er en skam.
jaesjaesSkrevet 12/04-11 00:14, rettet 12/04-11 00:28 
Wehner>
Skal det specifikt være fps, eller går tps også an?

TPS er fint.

EDIT: Men der er så betydeligt flere nyere TPS'er, jeg enten har spillet eller har planer om at spille. Men anbefalinger er selvfølgelig altid rart.
nerosnerosSkrevet 12/04-11 00:39 
Sumez>
Altså, hvis dét er den værste kritik spillet har modtaget, kan det jo nærmest være at jeg vil synes det ligefrem et et fantastisk spil :P

Haha! Ja det ser ret fantastisk ud :D

AI Lowlights Gameplay!!!
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 12/04-11 08:23 
Når jeg siger at Serious Sam 3 er det FPS jeg glæder mig mest til, er det vel næsten selvssagt at AI ikke er noget jeg priser højt i et FPS. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 12/04-11 08:50 
Seneste Medal og Honor er 6 timers lineært og scriptet pew pew, med en intetsigende historie. Så der skal skeptikeren ikke lægge pengene.

Golden Eye Wii og Crysis 2, derimod, er begge spil med en højere grad af frihed, kreative løsninger, lækkert banedesign og varierende gameplay. Hvis man synes FPS'er er faldet af pinden, er det et godt sted at kigge.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 12/04-11 09:11 
Jeg syntes de fleste shooters efterhånden er ens og mangler fun-faktor og nytænkning - de er også begyndt at kede mig.
Men det skal så siges jeg ikke har investeret i Bulletstorm eller Crysis 2 endnu - er de værd at spille?
Håber at DNF leverer varen, selvom jeg frygter at det kun bliver platte jokes uden noget friskt på gameplaysiden.
SumezSumezSkrevet 12/04-11 09:13, rettet 12/04-11 09:14 
Jeg forventer det samme af DNF.

Prøv at se Zero Punctuations anmeldelse af Bulletstorm før du hopper ud og køber det.
Modsat ham kan jeg dog ret godt lide Gears of War-spillene, men de kritikpunkter han har overfor spillet lyder ret meget som det jeg formodede ville være gældende, og årsagen til at jeg slet ikke har gidet spillet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 12/04-11 09:21, rettet 12/04-11 09:22 
Sumez>
Når jeg siger at Serious Sam 3 er det FPS jeg glæder mig mest til, er det vel næsten selvssagt at AI ikke er noget jeg priser højt i et FPS. :)

Jeg har aldrig spillet Serious Sam. Troede bare AI'en var noget af det vigtigste i sådan et FPS spil, men jeg må også indrømme at jeg ved alt for lidt om den genre da den faktisk overhovedet ikke interessere mig. Havde bare engang set et video review af Metro 2033 og havde det i min hukommelse.
Bashful Neophyte
millenniummillenniumSkrevet 12/04-11 09:22, rettet 12/04-11 09:25 
Jeg tror problemet er, at nutidens FPS spil er begyndt at blive meget tech funderet, og går op i alle FPS håndbogens egenskaber. Grafik, lyd, banedesign, våben, historie, checkpoints, etc etc. Det er som en opskrift med afkrydsningsfelter.

Men dette er det forkerte udgangspunkt. De burde lave et spil ud fra præmissen: "Hvad synes spillere er sjovt?" og så arbejde videre derfra.

Derfor savner jeg lidt Black. Ikke sagt at det var perfekt, men det havde nogle af de egenskaber, som jeg synes er sjovt: Er det sjovt at skyde bygninger i smadder. Hell, yes!
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 12/04-11 09:26, rettet 12/04-11 09:27 
neros>
Jeg har aldrig spillet Serious Sam. Troede bare AI'en var noget af det vigtigste i sådan et FPS spil, men jeg må også indrømme at jeg ved alt for lidt om den genre da den faktisk overhovedet ikke interessere mig. Havde bare engang set et video review af Metro 2033 og havde det i min hukommelse.

Serious Sam er et fantastisk actionspil baseret udelukkende på absurd action og hurtige reflekser. At sige AI'en er vigtig i sådan et spil, ja det er vel som at sige at AI'en er vigtig i Earth Defense Force 2017. :)

Jeg må indrømme at jeg ikke har prøvet SS før det kom på Xbox Live, men jeg vil da anbefale at du selv downloader demoen og prøver det, tror godt det kunne være noget for dig. Det kan ikke rigtig sammenlignes med nogen andre FPS'er, og virker gameplaymæssigt mest som noget der ligger på tidslinjen et sted mellem Wolfenstein 3D og Doom (på den gode måde :P)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 12/04-11 09:29 
Sumez>
Serious Sam er et fantastisk actionspil baseret udelukkende på absurd action og hurtige reflekser. At sige AI'en er vigtig i sådan et spil, ja det er vel som at sige at AI'en er vigtig i Earth Defense Force 2017. :)

Hvis du er så ked af EDF 2017 så send det gerne til mig i gratis tråden :D
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 12/04-11 09:31, rettet 12/04-11 09:31 
Det var mest et forsøg på at prøve at få dig til at se at FPS'er ikke kun er kedelige spil der omhandler fjender med "herrefed AI" :)
Okay, EDF er teknisk set ikke en FPS, men en TPS, men det er to "genrer" jeg har meget svært ved at se nogen reel forskel på.

Serious Sam er på mange måder meget som EDF, bare sjovt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/04-11 09:51 
Jeg har kun spillet det første Serious Sam, dengang det krævede en vanvittig PC for at kunne køre ordentligt. Jeg får helt lyst til at spille det igen. Dejligt uhøjtidligt og simpelt. Næsten som en 2D-shooter i FPS-form :D
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 12/04-11 09:55, rettet 12/04-11 09:56 
Sumez@: Men nu ved du hvem du bare skal sende det til hvis du bliver træt af det i hvertfald ;-)

Er Serious Sam ikke Doom tilsat komik?
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 12/04-11 09:57 
Killer Bean 2>
Dejligt uhøjtidligt og simpelt. Næsten som en 2D-shooter i FPS-form :D

Sådan har jeg det med EDF 2017 :D
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/04-11 10:00 
neros>
Er Serious Sam ikke Doom tilsat komik?

Det kan man vel godt sige. Men det er i hvertfald befriende at spille den slags i forhold til de moderne FPS'er, hvor den såkaldte "realisme" godt kan blive lidt anstrengende i længden :)
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/04-11 10:04, rettet 12/04-11 10:07 
neros>
Killer Bean 2>
Dejligt uhøjtidligt og simpelt. Næsten som en 2D-shooter i FPS-form :D

Sådan har jeg det med EDF 2017 :D

Serious Sam er bare endnu mere rendyrket "2D-shooter". Det går stort set ikke ud på andet end at bruge grotesk store våben til at meje et vanvittigt hobetal af rumvæsner ned med :D
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 12/04-11 10:04, rettet 12/04-11 10:06 
Ok :-) Jeg kan ikke holde FPS view ud fortiden lige meget hvad! Ved godt TPS kan minde om det samme i visse tilfælde ikke alle, men jeg synes bare det er lidt mere rart for øjnene.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 12/04-11 10:11, rettet 12/04-11 10:13 
neros>
Er Serious Sam ikke Doom tilsat komik?

Det vil jeg ikke sige - på sin vis er det "mere primitivt" end Doom.
Designmæssigt er det tættere på Wolf3D, det meste af spillet kører på ét plan, men er tilsat en anelse mere fornuftig find-nøgler-tryk-på-knapper-åbn-døre-mekanik der holder det lidt mere frisk end Wolf3Ds dræbende kedeligt ensformige gameplay, men det er også på den eneste måde det minder om Doom.

Doom er jo i stor grad bygget op omkring udforskning og stemning. Serious Sam drejer sig udelukkende omkring højtpumpet action hele vejen igennem, og banerne er mest af alt bare en serie arenaer fulde af fjender der alle kommer direkte i retning af dig, mens du strafer omkring og holder skydeknappen i bund. Det er faktisk ret vildt at spillet ikke bliver mere ensformigt end det gør. Jeg er helt enig med KB2 at SS mest af alt minder om en 2D-shooter i FPS-form.

Iøvrigt synes jeg ikke "komikken" i Serious Sam er særlig interessant, det er gameplayet der er sjovt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 12/04-11 10:20, rettet 12/04-11 10:28 
Tror bare aldrig jeg ville kunne finde på at købe det er bare så træt af den genre.

Men hvis AI'en er så mega ringe som i Metro 2033 Lowlights videoen jeg linkede til, er der jo ingen modstand i gameplay så kan jeg ikke se andet end at det må blive umådeligt kedeligt i længden at give sig i kast med især når spillet prøver at fremmane et realistisk gameplay. Så kan det godt være Serious Sam spiller på "haha" faktoren men det kan nok ikke redde spillet for mig desværre.
Bashful Neophyte
HeroldHeroldSkrevet 12/04-11 10:25 
Sumez>
Når jeg siger at Serious Sam 3 er det FPS jeg glæder mig mest til, er det vel næsten selvssagt at AI ikke er noget jeg priser højt i et FPS. :)

Men fungerer AI'en netop ikke godt i Serious Sam, efter spillets koncept? Det er jo ikke fordi at der er nogen cover-mekanik eller meget andet, der skal tages stilling til. Konceptet er stort set bare run'n'gun, så det er ikke fordi AI'en er dårlig, den er bare så simpel som den skal være.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/04-11 10:25, rettet 02/08-12 22:52 
Lige pt. spiller jeg Unreal II. Jeg var ikke for tosset med det, da jeg genneførte det første gang, og jeg tror desværre ikke, jeg kommer til at ændre mening. Det har meget af den fede "feel" fra 1'eren, men der er desværre også blevet ændret en masse i en ikke alt for heldig retning. Jeg kan ikke helt sætte en finger, hvad det er der gør, at det ikke virker. Men spillet virker bare ikke rigtig som om, det vil tilbyde noget ekstraordinært :/

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at se en 3'er, som fik rettet op på den brøler. Men Epic har vel ikke planer om, at lave andet end flere Tournament-spil?
AV Intelligent Terminal
HeroldHeroldSkrevet 12/04-11 10:28 
Beano>
Jeg syntes de fleste shooters efterhånden er ens og mangler fun-faktor og nytænkning - de er også begyndt at kede mig.
Men det skal så siges jeg ikke har investeret i Bulletstorm eller Crysis 2 endnu - er de værd at spille?
Håber at DNF leverer varen, selvom jeg frygter at det kun bliver platte jokes uden noget friskt på gameplaysiden.

Jeg synes Bulletstorm er noget af det bedste FPS, der er kommet længe. På overfladen er det dumt og primitivt, men det er umiddelbart det mest intelligente, dumme spil jeg nogensinde har spillet. Jeg var godt underholdt i begge gennemspilninger.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/04-11 10:33, rettet 12/04-11 10:37 
neros>
Men hvis AI'en er så mega ringe som i Metro 2033 Lowlights videoen jeg linkede til, er der jo ingen modstand i gameplay så kan jeg ikke se andet end at det må blive umådeligt kedeligt i længden at give sig i kast med.

Jeg tror bare ikke du er klar over, hvor bogstavelig tæt spillet er på at være en 2D-shooter. Der behøver ikke være nogen AI, da fjenderne for det mest allerede er blæst til atomer, inden de når at overveje en evt. handling :D
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 12/04-11 10:46 
Det lyder jo næsten som når jeg spiller Shinobi 3 på megadrive ;D
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 12/04-11 11:01 
@Herold: Ok tak. Jeg holder øje med tilbud på den :)
SumezSumezSkrevet 12/04-11 11:22, rettet 12/04-11 11:24 
neros>
Tror bare aldrig jeg ville kunne finde på at købe det er bare så træt af den genre.

Men hvis AI'en er så mega ringe som i Metro 2033 Lowlights videoen jeg linkede til, er der jo ingen modstand i gameplay så kan jeg ikke se andet end at det må blive umådeligt kedeligt i længden at give sig i kast med især når spillet prøver at fremmane et realistisk gameplay. Så kan det godt være Serious Sam spiller på "haha" faktoren men det kan nok ikke redde spillet for mig desværre.

Synes du da at AI'en i Dodonpachi Daifukkatsu, MUSHA eller Earth Defense Forse 2017 er bedre end den fra Metro 2033? Som sagt prøvede jeg at understrege at underholdende gameplay ikke på nogen måder er afhængig af realistisk AI. Faktisk synes jeg det er meget sjældent at realisme i computerspil har gjort noget positivt for spiloplevelsen (så snakker vi oplevelser som Ico/SOTC).
Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt at det er "Haha"-faktoren der redder Serious Sam, jeg prøver at understrege at det er -gameplayet- der redder det - Faktisk meget modsat stort set alle andre FPS-spil, jeg har spillet. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 12/04-11 11:23, rettet 12/04-11 11:23 
Herold>
Men fungerer AI'en netop ikke godt i Serious Sam, efter spillets koncept? Det er jo ikke fordi at der er nogen cover-mekanik eller meget andet, der skal tages stilling til. Konceptet er stort set bare run'n'gun, så det er ikke fordi AI'en er dårlig, den er bare så simpel som den skal være.

Det var også den pointe jeg prøvede at få frem, tror jeg kommunikerer rigtig dårligt i dag, må hellere slappe af med kaffen. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 12/04-11 12:05, rettet 12/04-11 12:08 
En FPS til Neros:

http://www.youtube.com/watch?v=2lPKROy2rQo

8bit killer.
nerosnerosSkrevet 12/04-11 12:07 
Jeg prøvede bare at understrege hvordan det kunne være man synes Metro 2033 er et fint spil når det er broken?
Bashful Neophyte
HeroldHeroldSkrevet 12/04-11 12:09 
Alle spil er broken, det er bare et spørgsmål om hvor meget. :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 12/04-11 12:09 
Jeg har ikke prøvet Metro 2033, men hvis spillet kræver en realistisk AI for at være "underholdende" er det ikke noget for mig. De gode ting jeg har hørt om spillet har ikke noget med AI at gøre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 12/04-11 12:10 

LOL det ser meget sjovt ud..........det første minut!
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 12/04-11 12:11, rettet 12/04-11 12:13 
Sumez@: Sjovt jeg ikke kan citere dit indlæg? Meget underligt har oplevet det mange gange efterhånden?

Nåh men jeg ville egentlig bare svare:

Realistisk AI hører vel sammen med et realistisk spil ;-)
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 12/04-11 12:14 
For at gentage mig selv, hvis spillet kræver en realistisk AI for at være "underholdende" er det ikke noget for mig. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
119 emne(r).
1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig