X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

9 Hours, 9 Persons, 9 Doors: OMGWTFWOW


Svar
3of193of19Skrevet 07/04-11 13:19, rettet 07/04-11 13:23 
9 Hours, 9 Persons, 9 Doors er en "visual novel" til Nintendo DS i stil med f.eks. Hotel Dusk. En interaktiv thriller roman. 9 folk er blevet bortført og vågner op på en gammel luksusliner. De får at vide at skibet vil synke om 9 timer, så de skal undslippe inden da hvis de vil overleve. Hver af dem har et armbånd med et tal mellem 1 og 9, som kan bruges til at åbne døre med numre på. G... Se hele indlægget


Link...
72 emne(r).
1 2 > »

Svar
3of193of19Skrevet 07/04-11 13:19, rettet 07/04-11 13:23 
9 Hours, 9 Persons, 9 Doors er en "visual novel" til Nintendo DS i stil med f.eks. Hotel Dusk. En interaktiv thriller roman. 9 folk er blevet bortført og vågner op på en gammel luksusliner. De får at vide at skibet vil synke om 9 timer, så de skal undslippe inden da hvis de vil overleve. Hver af dem har et armbånd med et tal mellem 1 og 9, som kan bruges til at åbne døre med numre på. Grupper af 3-5 kan passere en dør hvis tværsummen af deres armbånd matcher døren. For at undslippe skal de finde en dør med nummeret 9. Nåja og hvis man prøver at snyde dørene eksploderer en implanteret bombe :)
Med dette setup udspiller der sig et sandt drama med flere forskellige slutninger alt efter hvilken vej man vælger for i alt 6 forskellige slutninger.

Bag hver af de ni døre er puzzles der skal løses for at komme videre. Rummene skal udforskes genstande kombineres og ofte matematiske problmer løses for at knække koder osv. Spillet er rimelig godt til at give tips hvis man sidder fast. Afbryder man et forsøg på at knække en kode vil der være en kort dialog mellem personerne i rummet hvor de får ideer til hvad koden kan betyde. Men koderne kan altid knækkes med de tips man har fundet indtil da hvis man får den rigtige ide.

Og her kommer så den store ros til 999: Dette spil har nok den bedste dialog, skript og historie jeg NOGENSINDE har set i et spil. Plottet fangede mig med det samme. Og selvom der til tider kan gå 20 minutter uden at man kan lave noget blev jeg aldrig træt af det.
De ni deltagere er allesammen interessante personer som man ikke kan undgå at begynde at tænke over. Efter min første gennemspilning gik jeg og puslede på hvad jeg kunne gøre bedre næste gang osv. Der er så mange seje drejninger i plottet at man til tider kan blive helt rundtosset.
Ved senere gennemspilninger vil de valg man har lavet før være markeret, og al dialog man har set før kan køres forbi i super tempo ved at trykke til højre på d-paddet.
Men det sejeste er så at historien og spillet og DS som medie danner en enhed der ikke helt går op for én indtil man ser den "sande" slutning, og så ikke flere spoilers derfra. Dette er et sandt eksempel på hvordan spil kan forstælle historier som er umuligt at udføre i film eller bogform med samme gennemslagskraft.

999 er nok ikke til alle, men er man bare lidt glad for adventures eller måske har lyst til at bare læse en spændingsroman på højeste niveau er 999 hvad jeg ville anbefale.
Dog ikke til de yngste. M'et på den amerikanske version er velfortjent. Men ikke bare fordi
der droppes adskillige "f- og s-bombs". Det er især de MEGET grumme beskrivelser af ting der sker som får spillet til at fortjene Mature ratinget. Istedet for at vise nærbilleder af visse hændelser, pensles de ud i de grummeste detaljer i tekst og det synes jeg var langt mere klamt og stemningsfyldt.

Spillet er desværre ikke udkommet i EU endnu, men kan bestilles hos de gængse US dealere. Fik selv mit fra Axelmusic; Videogamesplus har det også.
Stor ros til AksysGames igen til at have nosserne at oversættee og udgive en så riskant titel på engelsk og ChunSoft til at udvikle den japanske original.

Og et lille tip til sidst: Lad endelig vær med at kigge på Wiwipedia siden til spillet, den er spækfyldt med spoilers.

Jeg har linket den officielle side hos Aksys. Der er også en demo, har ikke spillet den men det er vist kun det allerførste rum.

Link...
SumezSumezSkrevet 07/04-11 13:29 
Forhåbentlig er det noget bedre end Hotel Dusk? Jeg synes godt nok det spil var elendigt, og det havde ellers også ganske fornuftig dialog.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
3of193of19Skrevet 07/04-11 13:37, rettet 07/04-11 13:38 
Hotel Dusk havde en del problemer, sjovt nok mest fordi gåderne føltes ikke at passe ind i i handlingen og at det var ugennemsigtigt hvordan ma kom videre til tider. Det føltes meget tilfældigt at man skulle gå til rum sådan og sådan på det og det tidspunkt for at komme videre i handlingen.
999 kører meget mere på skinner med adskillige sporskift undervejs, hvis det giver mening. Man kan ikke frit gå rundt på skibet. Kun i de adskilte puzzlerum.

999 er et 10/10 for mig på PR skalaen. Hotel Dusk kun 5-6.
SumezSumezSkrevet 07/04-11 13:39 
Det lyder godt :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CronossCronossSkrevet 07/04-11 14:40 
Jeg er pt. på sidste slutning og sad faktisk og tænkte at jeg ville oprette et emne til spillet, der er et af de absolut bedste spil jeg nogensinde har spillet.
Min plan er at prøve at få stykket et godt spoiler-fyldt indlæg sammen her senere, og så kan vi måske diskutere lidt - naturligvis grundigt markeret med spoiler-tags :)
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 07/04-11 14:40 
du kan prøve spillet her...som er en demo

http://www.aksysgames.com/999/pages/demo
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
3of193of19Skrevet 07/04-11 14:45 
Cronoss>
Jeg er pt. på sidste slutning og sad faktisk og tænkte at jeg ville oprette et emne til spillet, der er et af de absolut bedste spil jeg nogensinde har spillet.
Min plan er at prøve at få stykket et godt spoiler-fyldt indlæg sammen her senere, og så kan vi måske diskutere lidt - naturligvis grundigt markeret med spoiler-tags :)

Glæd dig til at se slutningen :)
BeanoBeanoSkrevet 07/04-11 16:18 
Ser spændende ud - er det meget stylus baseret?
King ChaosKing ChaosSkrevet 07/04-11 16:55 
Jeg rodede lidt rundt for at finde en dansk distributør... og fandt i stedet dette:

bits
3of193of19Skrevet 07/04-11 17:21 
Beano>
Ser spændende ud - er det meget stylus baseret?

Det kan spilles udelukkende med stylus hvis man vil. Mange ting kan håndteres med dpad og knapper (items, gå rundt i rummene, valg) men nogle ting skal klares ved tryk på skærmen (undersøge items, finde ting, trykke knapper i puzzles)
BeanoBeanoSkrevet 07/04-11 17:24 
Ok tak.

Jeg foretrækker dog så lidt stylus-kontrol som muligt :)
jaesjaesSkrevet 07/04-11 17:33 
Æv, jeg solgte min DS for nogle måneder siden :/

Men spørgsmål i tilfælde af, at jeg køber en 3DS på et tidspunkt - har de valg man foretager gennem spillet betydning for oplevelsen undervejs, eller er det kun i forhold til slutningerne?
3of193of19Skrevet 07/04-11 17:37 
Valgene handler om f.eks. Hvilken route man tage igennem skibet. På ingen gennemspilning går man igennem alle ni døre selv. Således vil man også have forskellige folk man går igennem dørene med så tværsummerne kommer til at passe, da ens eget armbånd viser tallet 5.
ChronoChronoSkrevet 07/04-11 17:52 
Jeg har bare ét spørgsmål: hvor købes det billigst?
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
King ChaosKing ChaosSkrevet 07/04-11 18:09 
Mit kostede så 325,- ...til gengæld håber jeg at det når at komme i morgen :)
3of193of19Skrevet 07/04-11 19:08 
Hos Axelmusic.com koster det 180kr plus forsendelse, men er på backorder.
Videogamesplus.ca har det til ca 47 CAD med forsendelse, ca 255kr. Jeg har dog desværre på det seneste oplevet at deres forsendelse er blevet langt langsommere end de 3-4 dage man har været vant til. 2 uger skal man nok regne med.
BeanoBeanoSkrevet 07/04-11 19:30 
Jeg har bestilt hos Aksel idag og det er allerede på vej :)
SumezSumezSkrevet 07/04-11 19:50 
Jeg er også med på Axel, så er momsen dækket ind! :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 07/04-11 19:53 
Fik også lige bestilt hos Axel - er spændt på om det er så godt som I siger!
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
3of193of19Skrevet 13/04-11 18:55 
Er der nogen der har fået deres 999?
ChronoChronoSkrevet 13/04-11 19:26, rettet 13/04-11 19:26 
Ikke endnu, men det skulle være på vej.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
King ChaosKing ChaosSkrevet 13/04-11 22:54 
Jeg har... men min kone tog det og min XL, så... det... :/
3of193of19Skrevet 14/04-11 05:27 
Hehe, sig farvel til det foreløbigt ;)
DarkbeatDarkbeatSkrevet 14/04-11 09:01 
Så har jeg også fået bestilt det. Glæder mig til at prøve det.
BeanoBeanoSkrevet 14/04-11 09:12 
Lyder som noget man har hørt nede på Benny's Bodega: "Min kone har forladt mig med mit bedste spil" ;)
King ChaosKing ChaosSkrevet 14/04-11 11:17 
Haha..
SumezSumezSkrevet 19/04-11 12:45 
Fik spillet i går, men det må lige vente til jeg har været igennem The World Ends With You :)

Ét DS spil ad gangen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 19/04-11 19:01 
Jeg er i fuld gang - er ganske fanget af det.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
ChronoChronoSkrevet 22/04-11 23:57 
Så kom jeg igennem det hele! Det må være første gang jeg har spillet et spil med 3-4 timer lange dialogsekvenser, afbrudt af 10-20 minutters puzzle-sekvenser :-D

Fordøjer stadig historien, og vil ikke spoile noget for nogen, så jeg vil ikke skrive for meget nu. Men en god oplevelse synes jeg det været!

PS: Sumez, The World Ends With You er mindst ligeså godt så spil endelig det færdigt!
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
WikzoWikzoSkrevet 23/04-11 12:57 
Hvis man skulle sammenligne, hvilket spil synes I så bedst om: Ghost Trick eller 999?

Har været rigtig glad for Ace Attorney- og Another Code-spillene, men da jeg downloadede demoen af Ghost Trick, fandt jeg ikke samme magi og spænding, som (især de første) Phoenix Wright-spillene bød på.
HulleHulleSkrevet 23/04-11 16:49 
Har ikke spillet Ghost Trick eller 999, men lidt i samme stil kan jeg varmt anbefale Professor Layton spillene. De er virkelig gode.
Men glæder mig til 999, når der engang er en på Playright der vil sælge det til en fornuftig pris.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
jaesjaesSkrevet 23/04-11 20:28 
Chrono>
Så kom jeg igennem det hele! Det må være første gang jeg har spillet et spil med 3-4 timer lange dialogsekvenser, afbrudt af 10-20 minutters puzzle-sekvenser :-D

Der tabte jeg umiddelbart lysten til spillet. Brydes dialogsekvenserne op af et eller andet interessant? Fx andre former for gameplay end puzzles eller interessant udforskning?
ChronoChronoSkrevet 23/04-11 20:46 
Ikke rigtigt nej. Det er jo primært en visual novel. Det man udforsker er et dialogtræ. Når det ikke er dialog, så skal man gennemsøge et rum efter spor og så kombinere dem for at slippe ud af rummet. Det involverer næsten altid en form for puzzle hvor man skal regne en kode ud. Disse sekvenser er ikke så lange - selvfølgelig afhængig af hvor god man er til dem.

Men spillet er velskrevet som en god bog er det, og svært at lægge fra sig.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
jaesjaesSkrevet 23/04-11 21:00 
Ja ok, efter dit indlæg, kom jeg også lige til at tænke på, at der findes et ganske rost text adventure, som er én lang dialog (vist med en AI) - så dialog kan godt være interessant i længere tid. 3-4 timer lyder dog på grænsen af det kedelige - selv bøger og film trækker den stort set aldrig så langt :)

Men til gengæld så jeg så lige, at der er mange matematiske puzzles i spillet - tror lige jeg må se et par puzzle-eksempler fra anmeldelser :)

Bortset fra det, kan der vel godt være udforskning i en visual novel, i hvert fald når det er de lidt mere hybrid-agtige.
ChronoChronoSkrevet 23/04-11 21:45 
Bøger tager da mange flere timer.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
jaesjaesSkrevet 23/04-11 22:36 
Ja, men vi taler jo dialogsekvenser, ikke samlet længde.
ChronoChronoSkrevet 24/04-11 08:47 
Altså, når jeg har skrevet dialogsekvenser her så har jeg bare ment sekvenser med en masse tekst. Det er selvfølgelig ikke dialog alt sammen.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
3of193of19Skrevet 24/04-11 13:32 
Der er ingen steder i spillet hvor du har 3 timers tekst uden "gameplay". Mener det længste jeg kan huske var et sted på ca en time. Men det er svært at bedømme fordi jeg synes historien var så gribende.
3of193of19Skrevet 24/04-11 13:35 
Wikzo>
Hvis man skulle sammenligne, hvilket spil synes I så bedst om: Ghost Trick eller 999?

Har været rigtig glad for Ace Attorney- og Another Code-spillene, men da jeg downloadede demoen af Ghost Trick, fandt jeg ikke samme magi og spænding, som (især de første) Phoenix Wright-spillene bød på.

Jeg spillede Ghost Trick tidligere på året. Sammenlignet ville jeg sige at Ghost Trick er mere ligeligt fordelt mellem puzzle og story elementer, hvor i 999 historien fylder mere men også er en del a gameplayet. Det er lidt svært at forklare uden at spoile for meget.
Begge spil er værd at spille, men skulle jeg vælge et ville jeg tage 999.
jaesjaesSkrevet 25/04-11 18:24 
Ok, tak for uddybning (også jvf. tidligere spørgsmål).

Chrono>
Det er selvfølgelig ikke dialog alt sammen.

Ved ikke hvor "selvfølgeligt" det er. Man må vel tage din beskrivelse som 1-til-1, når man ikke selv har spillet det, og når det ikke lyder som helt ude i hampen :)
ChronoChronoSkrevet 25/04-11 18:42 
3of19>
Der er ingen steder i spillet hvor du har 3 timers tekst uden "gameplay". Mener det længste jeg kan huske var et sted på ca en time. Men det er svært at bedømme fordi jeg synes historien var så gribende.

Måske læser jeg bare langsomt, men flere sekvenser var på 2+ timer og en enkelt på 3+ timer for mig.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
3of193of19Skrevet 13/05-11 17:52 
Er der nogen flere der har spillet det efterhånden?
jaesjaesSkrevet 24/08-11 20:10, rettet 24/08-11 20:20 
Nyt spil i stil med "Nine Hours..." på vej fra Chunsoft, Gyokugen Dasshutsu Adv: Zennin Shiboudes.
http://www.rpgfan.com/news/2011/2054.html

EDIT: Fikset så det ikke lyder som om, jeg disser japansk ;)
3of193of19Skrevet 24/08-11 20:52 
Cool, lad os håbe at 999 solgte godt nok til at Atlus vover at oversætte det nye også. Bliver et væsentlig større stykke arbejde med fuld voice overs...
SumezSumezSkrevet 30/09-12 16:53, rettet 30/09-12 16:54 
Efterfølgeren udkommer den 24. oktober i USA, og i november herhjemme.
Der medfølger en ret interessant preorder-item, som nok virker bekendt hvis man har spillet 999! :)

9 Hours, 9 Persons, 9 Doors: OMGWTFWOW

Personligt undrer det mig lidt hvordan man kan bygge videre på historien fra 999. Jeg synes en del af charmen ved spillet var SPOILER-TEKST:
de mange løse ender, som ikke er løse fordi vi ikke får en forklaring, men fordi de ganske enkelt viser sig slet ikke at være relevante for historien - f.eks. hele Alice tingen!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
3of193of19Skrevet 30/09-12 17:01 
OMGWTFWOW!
Tak for tippet Sumez, havde helt glemt at holde øje med om/når der kommer en opfølger. Håber jeg kan få denne LE.
SumezSumezSkrevet 30/09-12 17:22 
Lader til at de er udsolgt, at dømme efter en tråd på Aksys's side. Amazon selv er temmelig tvetydige omkring det.
For sent ude, desværre. :(
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
3of193of19Skrevet 30/09-12 18:03 
Ja. Det er alligevel kun Amazon.com så det ville være godt besværligt alligevel (igennem venner i USA) :/
3of193of19Skrevet 30/09-12 18:07 
Hmm, gad vide hvilken version der er bedre. Kunne være en undskyldning at få en VITA... :)
ChronoChronoSkrevet 30/09-12 21:16 
Fedt, det skal jeg da helt sikkert også have!
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
72 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig