X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

"Suicide Battery"-tråden


Svar
SumezSumezSkrevet 05/04-11 16:56 
Er ude efter batterier til mine to CPS2-spil, og desværre skal det jo være nogen med loddeflige på, så de kan loddes til PCB'et, det gør udvalget noget mere begrænset.

De billigste jeg kan finde i Danmark er dem her:
http://www.batteribyen.dk/saft_ls14250___3_6v__axial_loddeflige_-p-4813.html?cPath=553_56&osCsid=d4612010aec2e9b496765b1e72bb9ccc

Men de nyeste de har er fra 2009, og selvom de officielt set kan holde 10 år, anbefaler folk jo at udskifte efter blot 5.
I og med at de har to år på bagen, bør jeg så udskifte efter kun 3 år, eller lede efter en anden butik med nyere batterier, eller kan jeg roligt lade dem sidde i i fem år? Jeg har hørt meget delte meninger om dette, og nogen steder siger de at man skal trække batteriets alder fra den tid man lader dem sidde i, men det er vel ikke utænkeligt at der allerede er taget højde for dette når man siger at batteriet bør udskiftes efter 5 år, i stedet for 10?

Al hjælp og vidensdeling vil blive værdsat! :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 05/04-11 18:17, rettet 05/04-11 18:18 
Apropos suicide batterier, så har jeg hørt at der skulle sidde eet på Shinobi, som når det dør skulle fjerne lyden fra boardet. Jeg har nu haft mit (originale) board i over 5år og er begyndt spekulere på om det skal skiftes. Problemet er, at jeg ikke kan finde det. Har hørt at det skulle sidde i en lille epoxybox sammen med en 68000 eller en Z80 og se ud som i linket, men kan ikke finde den på boardet...kan den ha' andre udformninger, eller findes der versioner af boardet uden selvmordsbatteri? Det er som sagt ikke en bootleg.

Link...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
RJKRJKSkrevet 05/04-11 19:16, rettet 05/04-11 19:16 
De fleste af Segas boards med selvmordsbatteri "i 68000'eren" findes også i ukrypterede udgaver med en normal 68000.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 05/04-11 19:21 
RJK, jeg går ud fra at du selv har prøvet at udskifte batterier i CPS2-spil flere gange før, kan du give nogen råd omkring min problemstilling? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
spectrespectreSkrevet 14/04-11 19:46 
http://cgi.ebay.co.uk/CAPCOM-CPS-2-II-Suicide-Battery-Replacement-Kit-NEW-/120655602992?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c17a26530#ht_1984wt_1139
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
SumezSumezSkrevet 30/05-11 09:21 
Jeg fik endelig sat nye batterier i mine CPS2-boards i går - endte med at købe nogle batteriholdere så alle fremtidige skift blot betyder at man kan indsætte nye batterier som i en fjernbetjening. :)

En ting der undrede mig. Ham der hjalp med udskiftningen konkluderede at lodningen til batteriet på ProGear har været skiftet før, modsat det board vi lavede umiddelbart forinden (Puzz Loop 2). Dette er ikke så underligt da jeg har købt spillet af en japansk butik der også sælger til arkadeoperatører, i stedet for en eller anden eBay-sælger, så det må næsten formodes at de har styr på at der sidder et frisk batteri i (men jeg tør ikke tage chancer :))

Det der dog under mig er at der stod en dato fra 97 eller 95 (husker det selvfølgelig ikke lige, men der stod vist 95-06 eller 97-06) på batteriet vi fjernede. Er det normalt at de "friske" batterier, Capcom sætter i boardsne er så gamle (faktisk 4-6 år ældre end spillet selv)? Eller har jeg bare helt misforstået noget, f.eks. hvordan tallene skulle læses?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Alf81Alf81Skrevet 30/05-11 09:56 
Det kan jeg absolut ikke se noget underligt i?
Ting om dét og pis.
SumezSumezSkrevet 30/05-11 10:10, rettet 30/05-11 10:11 
Alle steder jeg kunne læse om selvmordsbatterier, anbefalede de at gå efter batterier produceret samme år, ellers kunne man ligeså godt skære deres alder fra de fem år, man typisk set regner med som minimum-levetid.
Altså, at det er batteriets aktuelle alder der bestemmer levetiden, i ligeså stor eller større grad end hvor lang tid det faktisk har været i brug.
Jeg fravalgte faktisk nogle batterier jeg kunne have fået billigere, da butikken ikke kunne fremskaffe nogen nyere end to år gamle.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Alf81Alf81Skrevet 30/05-11 13:08 
Uden at vide en skid om det, kan jeg kun forestille mig at styrken, afhængig af type osv, med tiden svinder på batterier, selvsagt uden brug. Men kan også sagtens forestille mig, at batterier man finder rundt omkring i butikkerne kan være ret gamle, specielt litiumbatterier, som jeg ikke tror ret mange mennekser køber ret ofte?
Ting om dét og pis.
nerosnerosSkrevet 30/05-13 17:03 
Er det absolut alle CPSII spil som har Suicide Batteri ?
Bashful Neophyte
ElgenElgenSkrevet 30/05-13 17:47 
Læs alt hvad der er værd at vide om det her http://www.arcadecollecting.com/dead/
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/05-13 17:55 
Den side nævner intet om Pheonix-metoden?
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 30/05-13 18:35 
Næ, det har du ret i. Jeg huskede det faktisk som om den gjorde. Men så søg på Pheonix og Razoola. Men han holder kortene ret tæt ril kroppen. Han holder tit til på Neo-geo.com; det er også ham der har kodet UniBios til NeoGeo.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
nerosnerosSkrevet 30/05-13 19:54 
Det er så KÆMPE nederen det der Capcom!
Bashful Neophyte
ElgenElgenSkrevet 30/05-13 20:03, rettet 30/05-13 20:05 
Hmmm, de havde nok aldrig drømt om at spillene stadig ville blive spillet 15-20år efter. Er det så også nederen med de musikjulekort med indbygget batteri der ikke virker mere julen efter?
Eller dåsetun der kun holder et par år?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 30/05-13 20:07, rettet 30/05-13 20:10 
Dåsetun med selvmordbatterier? :D

Jeg kan godt holde til den slags, så længe der bare bliver arbejdet på genoplivningsmetoder. CPS3 er virkelig noget røv af karat, for den er stadigvæk ikke blevet knækket.
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 30/05-13 20:09 
Ja Capcom var nok forud for sin tid.

Jeg har aldrig købt et musikjulekort..
Bashful Neophyte
ElgenElgenSkrevet 30/05-13 20:11, rettet 30/05-13 20:11 
Nemlig, det er det de unge vil ha' };-P

Min pointe er blot, at de bare forsøgte at beskytte sig selv mod pirateri. De var i god tro. At det giver bagslag 15-20år efter, det havde de jo ikke chance for at vide på daværende tidspunkt.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 30/05-13 20:18, rettet 30/05-13 20:19 
Det havde da kun minimalt at gøre med pirateri (måske lige på nær CPS3)? Der findes masser af bootlegs af de forskellige selvmordssystemer. Den kunstige levetid var ikke en bivirkning, men selve målet. Det var bare et tiltag, som skulle hive mere profit fra de lovlydige arkadehaller over i lommerne på udvikleren.
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 30/05-13 20:22 
Tommelfingerreglen er vist hvert 5. år. Men det kommer også meget an på kvaliteten at batteriet.
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 30/05-13 20:27, rettet 30/05-13 20:30 
Man ved jo ikke hvornår der sidst var skiftet batteri på et givent spil man køber?

Bare tanken omkring at man måske har givet $400 for et spil med en dødsnedtæller på afskrækker mig, og det ville stresse mig gevaldigt at tænke på hele tiden :-( Jeg ville få paranoia af det pis!

Edit: Hov kom til at slette mit spørgsmål men altså 5 års reglen gælder for udskiftning af batteri ;-)
Bashful Neophyte
spectrespectreSkrevet 31/05-13 00:01, rettet 31/05-13 00:02 
Men helt galt kan det ikke gå. Så vidt jeg husker så holder batteriet liv i decryption chippen, så hvis batteriet dør så ryger data på chippen. Men så kan man vel Elgen til at brænde en ny eprom med phoenix version?

Er det ikke kun decryption chippen man skal skifte? Det ærgelige er så, at man ikke længere har et originalt board.
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
SumezSumezSkrevet 31/05-13 07:26 
Nej det er jo al den krypterede data der skal udskiftes :)

Så vidt jeg ved har hver eneste spil en separat krypteringsnøgle, og dermed forskellig data?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
spectrespectreSkrevet 31/05-13 08:26 
Ok, så skal man have Elgen til at brænde et helt sæt EPROMs. :)
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
ElgenElgenSkrevet 31/05-13 10:19 
Jeg vil lige pointere, at der absolut ingen grund er til "bare at få Elgen til brænde EPROMer" til sig; en EPROM-brændere der er ganske udemærket til formålet kan erhverves for 200kr og opefter.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ElgenElgenSkrevet 31/05-13 10:30 
KillerBean2>
Det havde da kun minimalt at gøre med pirateri (måske lige på nær CPS3)? Der findes masser af bootlegs af de forskellige selvmordssystemer. Den kunstige levetid var ikke en bivirkning, men selve målet. Det var bare et tiltag, som skulle hive mere profit fra de lovlydige arkadehaller over i lommerne på udvikleren.

Jeg er nu ret sikker på, at der er ikke er nogen der ved det med sikkerhed.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 31/05-13 11:17, rettet 31/05-13 11:18 
Ja, vi har nok begge ret :)

Det er i hvert fald noget røv.

Elgen>
Jeg vil lige pointere, at der absolut ingen grund er til "bare at få Elgen til brænde EPROMer" til sig; en EPROM-brændere der er ganske udemærket til formålet kan erhverves for 200kr og opefter.

Jeg har også en udmærket brænder stående, så jeg kan godt ta' lidt af presset af ;)
AV Intelligent Terminal
ElgenElgenSkrevet 31/05-13 11:21 
Det er mere fordi, jeg ikke gidder bare at være "ham den tossego'e gut med EPROM-brænderen"...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 31/05-13 11:26 
Æv :(
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/05-13 13:17 
lol :D

Hvad var det i øvrigt for en TOPS-brænder du selv havde Elgen? Og har du en guide til det mod du lavede på den så den kunne endnu mere, end vor herre oprindeligt havde tænkt?
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 31/05-13 13:43, rettet 31/05-13 14:00 
Det er en Top2005+ den (i hvert fald på det tidspunkt jeg købte) mindste/billigste Top der også har TTL-tester funktion; det vil man ikke leve uden, hvis man skal lege arcaderepper };-P
Har ikke en decideret guide andet end hvad der står i readme-filerne i koden. Der skal ikke moddes noget på selve Top'en, det er bare en lidt smart adaptor.

EDIT: Sorry, det står ikke lige i documentationsfilerne, men som en note på de relevante EPROM-definitioner i xml'en (bliver vist hvis man printer pinout til skærmen)...

https://code.google.com/p/u2pa/source/browse/Lib/Xml/Eproms.xml

Men ellers er der ikke meget mere i det end det her:
Elgen>
On a Top2005+, pins 11 and 30 can't be GND'ed.
Therefore GND is applied to pin 20 and /OE is remapped to pin 30.
You then have to manually remap pins 20, 11, and 30 acordingly
in order to get a proper GND feed and /OE for the IC.
This is best done using a simple adapter.


U2Pa på google code
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/05-13 14:34 
Ah jeg mener bare jeg så en eller flere ledninger du havde loddet til selve brænderen. Men jeg tager måske fejl :)

Tak for svaret :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 31/05-13 14:54 
Det er til en udvidelse så man kan brænde 42pins EPROMer jeg ikke er færdig med endnu. Hehe, det står stadig som 'coming soon', ups };-P

20121001 Latest news:
I'm currently working on a 42pin adaptor that will allow programming of
27400 (only 40pins i know, but same pinout as 27800), 27800, 27160, 27322 ect.

New version of u2pa will soon be released along with a blogpost on building the adaptor };-P


Link...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig