X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Neocartman - MVS-spil stamtræ


Svar
silverstarsilverstarSkrevet 02/04-11 21:44 
Der er et par hoveder på Neo-geo.com der har oprettet en database over MVS-spil serienumre. Idéen er, at man ved salg/køb af MVS-spil kan indtaste oplysningerne når cartet skifter ejer. Derved vil man med tiden kunne følge spillenes vandring rundt i verden og tjekke hvor de nyindkøbte spil har været henne før.
Databasen er stadig lidt tyndt befolket, men der kommer flere entries hele tiden, og de har også samlet en del data ind fra salgs-forums.
Skal vi ikke have nogle flere danske spil på kortet? Jeg har været ved at indtaste data, men der mangler skandinavisk input :)
Det gælder kun carts der har officielle serienumre (trykt på original-label), så man kan kun registrere carts hvor disse er til stede.

Neocartman
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
silverstarsilverstarSkrevet 02/04-11 21:47 
P.S. Der kan vist være små-problemer med at benytte IE som browser på siden, hvis det driller så benyt f.eks. firefox eller en anden browser (altid godt med alternativer til IE).
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
nerosnerosSkrevet 02/04-11 22:56 
Sjov ide :-)
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 03/04-11 11:40, rettet 03/04-11 11:40 
Har desværre en hel del spil uden original-label :( (dog ikke boots :))
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 03/04-11 11:46, rettet 03/04-11 11:48 
Hvad er egentlig grunden til dette? Jeg er klar over at rigtig mange af MVS'erne på eBay ikke har originale labels, men den eneste mulige forklaring jeg kender til, er jo netop at de er med udskiftede rom'er. Det er jo ikke ligefrem sådan, at labelsne falder af af sig selv eller ikke kan tåle hårdhåndet behandling. Af de omkring 500 MVS'er vi har, som 100% er originale og kun har været herhjemme, er der svjh ikke problemer med labelen på ét eneste. Men når vi har fået eller byttet nogen med andre private, der typisk har købt dem på eBay, er det jo mere reglen end undtagelsen, af labelen er uoriginal. Forskellen er voldsom markant.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 03/04-11 12:57, rettet 03/04-11 13:00 
Ja det er ret underligt, men som du selv siger er det ikke unormalt. Jeg ville egentlig tro at du ville være den bedste til at svare på det.
Mit bedste bud må være japanske carts der er havnet hos arkadeoperatører uden samlerinteresser, som bare gerne vil kunne læse hvad det er for et spil. De fleste uoriginale labels jeg har er jo ikke lavet for at ligne de originale, de er oftest grimme som fanden.
En anden typisk forklaring er udskiftning af plastikken rundt om pcb'et. F.eks. sidder mit Blazing Star i et KOF cart, selvom det er 100% originalt. Hvorfor den slags sker kan jeg dog heller ikke forstå, sådan en MVS cart er jo temmelig robust ellers.

Er den slags begyndt at betyde noget for samlere? Da jeg begyndte at indkøbe MVS-spil var det jo primært for selve spillets skyld (modsat Dalle, som du jo har mødt i forbindelse med J-Popcon, som kun købte dem med japanske labels :)), og var blot interesserede i at selve spillet var originalt, men kan se at MVS-spil er steget en del i kurs de seneste år...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 03/04-11 13:04 
Og nu hvor jeg kigger efter kan jeg så se at der faktisk kun er tre af mine spil der har uoriginale labels.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
silverstarsilverstarSkrevet 03/04-11 13:26, rettet 03/04-11 13:30 
Jeg synes nu ikke det er så tit man ser originale MVS-spil med uoriginale labels (dvs. hvor alt andet end labelen er originalt).
Der er dog masser af MVS-spil hvor den originale label ikke har serienummer, enten fordi spillets label simpelthen ikke har påtrykt serienr, eller fordi serienr er blevet fjernet.

Ud af knap 100 spil der har passeret igennem samlingen har jeg kun set ialt 4 MVS-spil som var originale (chips, boards, shell), men havde uoriginal label.
To af dem havde en uoriginal label klistret udenpå en original label fra et helt andet spil.
De to andre havde fået deres originale label revet af og erstattet af en uoriginal.

Jeg mener de mest almindelige grunde til uoriginale labels på ellers originale spil er:
1. Udskiftning af grimme, iturevne labels
2. Erstatning af original japansk label med uoriginal engelsk label (helligbrøde!)
3. Udskiftning af shell, d.v.s. at originale chips og boards flyttes til en andet plastik-shell, typisk efter en conversion eller fordi den oprindelige plastik-shell er blevet beskadiget.

edit> Ups, Sumez kom først, så kan jeg bare lade være med at hente en kop kaffe midt i at skrive et indlæg :)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
RJKRJKSkrevet 03/04-11 14:14 
Sumez>
Jeg ville egentlig tro at du ville være den bedste til at svare på det.

Well, det er jo også en del af pointen :) Og jeg konstaterer bare, at på MVS'er jeg ved er legitime og ikke har været nogen omvej siden de blev købt som nye, har jeg aldrig set problemer med labelen. De er faktisk generelt pæne og ensartede - modsat indkøbte fra udlandet der meget ofte har meget suspekte labels.

MVS'er er jo nærmest den mest stabile og robuste spilgenstand der nogensinde er lavet. De går praktisk talt aldrig i stykker, hverken elektronisk eller fysisk. Jeg kan ikke komme i tanke om noget andet system der har tilnærmelsesvis samme succesrate. Uanset hvor elendigt man behandler dem - og jeg ved at mange af vores har levet et meget hårdt liv - så fører det praktisk talt aldrig til skader der kræver at de åbnes (modsat PGM der åbenbart er lavet af skør plastik der imploderer...). Ligeledes skal man altså også bevidst anstrenge sig for at ødelægge labelen, og det er jo aldrig børn der har haft dem i hænderne og det er jo heller ikke fordi andre systemer lider voldsomt af at man hiver labelsne af?

At man udskifter labelen for at kunne se hvilket spil det er, har jeg aldrig hørt om eller oplevet. Men jeg har masser af japanske MVS'er, hvor folk har skrevet de engelske titler på labelen. Hvis man er ligeglad med hvordan labelen ser ud, hvorfor skulle man så give sig til at lave en ny grim label, i stedet for bare at skrive på den eksisterende? Det giver ingen mening for mig.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 03/04-11 14:18 
silverstar>
Der er dog masser af MVS-spil hvor den originale label ikke har serienummer, enten fordi spillets label simpelthen ikke har påtrykt serienr, eller fordi serienr er blevet fjernet.

Ja, det havde jeg så godt lige bemærket igennem årene ;p

Men nu du siger det er det mest på MVS'er fra dig, at det med udskåret serienummer har gjort sig gældende. Ellers har jeg sjældent set det.

Og så kommer jeg til at tænke på, om årsagen til dette kan være noget i retning af, at man vil undgå at de kan spores tilbage til hvor de kom fra? Ikke at jeg skal gætte nærmere på om det er fordi de engang har været stjålet eller ikke måtte videresælges eller hvad, men hvorfor skulle man dog ellers skære serienumrene ud? Det er helt uforståeligt ellers.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 03/04-11 14:23 
I øvrigt, selvom jeg ikke tror jeg vil deltage i dette da formålet er meningsløst her, så synes jeg serienummer-registrering er ret interessant. Fordi det jo afslører hvor mange enheder der er lavet/solgt, som er en historisk relevant viden, der ellers ikke er til at finde. Jeg har selv påtænkt at begynde tilsvarende for arcademaskiner, som jeg synes det er mest relevant for. For fx Segas maskiner kan jeg pga. dubletter nu med rimelig sikkerhed vurdere hvor mange eksemplarer der er lavet af en del forskellige maskiner - flere af dem er jo få hundrede eksemplarer.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 03/04-11 14:32 
RJK>
Well, det er jo også en del af pointen :) Og jeg konstaterer bare, at på MVS'er jeg ved er legitime og ikke har været nogen omvej siden de blev købt som nye, har jeg aldrig set problemer med labelen. De er faktisk generelt pæne og ensartede - modsat indkøbte fra udlandet der meget ofte har meget suspekte labels.

Hvad er så din pointe/forklaring? Hentyder du til at du tror de carts vi har med falske labels er bootlegs?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 03/04-11 14:33 
RJK>
(modsat PGM der åbenbart er lavet af skør plastik der imploderer...).

Var det ikke et PGM-spil der røg (bogstaveligt talt?) under J-Popcon? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 03/04-11 14:46 
Sumez>
Hvad er så din pointe/forklaring? Hentyder du til at du tror de carts vi har med falske labels er bootlegs?

Blot at jeg ikke kan se nogen logiske forklaringer på den overordnede tendens.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 03/04-11 14:47 
Sumez>
Var det ikke et PGM-spil der røg (bogstaveligt talt?) under J-Popcon? :)

Jo, fuldstændig pulveriseret i plastikken, selvom det ikke var ret gammelt eller havde fejlet noget før.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
silverstarsilverstarSkrevet 03/04-11 15:05 
RJK>

Og så kommer jeg til at tænke på, om årsagen til dette kan være noget i retning af, at man vil undgå at de kan spores tilbage til hvor de kom fra? Ikke at jeg skal gætte nærmere på om det er fordi de engang har været stjålet eller ikke måtte videresælges eller hvad, men hvorfor skulle man dog ellers skære serienumrene ud? Det er helt uforståeligt ellers.

Der er ingen grund til spekulationer om, hvorfor serienumrene er fjernet fra MVS-carts, det er et emne der i høj grad er dækket:
Det handler om, at der oprindeligt var et ønske fra SNK om at kunne begrænse gensalg af MVS-carts, så man kunne forhindre et second-hand brugt-marked for spil, og dermed havde strammere kontrol med MVS-markedet.
Serienumrene kunne spores tilbage til den oprindelige køber, for at undgå repressalier fra SNK har de oprindelige arkade-ops der købte spillene valgt at fjerne serienumrene.

Et par tråde om emnet:
http://www.neo-geo.com/forums/showthread.php?t=207285&highlight=serial+removed

http://www.neo-geo.com/forums/showthread.php?t=110401&highlight=serial+numbers+scratched
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
RJKRJKSkrevet 03/04-11 15:08 
Okay, men forklarer det så ikke også labelsne? Er det ikke nemmere at rive labelen helt af, end at skære serienumrene ud?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
silverstarsilverstarSkrevet 03/04-11 15:10 
RJK>
Men nu du siger det er det mest på MVS'er fra dig, at det med udskåret serienummer har gjort sig gældende. Ellers har jeg sjældent set det.

Hehe, du får det til at lyde som om jeg er den helt store MVS-pusher :D
Så vidt jeg husker har du kun modtaget to MVS-spil fra mig, de var originale, købt på ebay, og ganske rigtigt manglede serienumre (Metal Slug 2 og Metal Slug X).
Jeg fik et Metal Slug 1 (som også manglede serienumre) og et Turf Master af dig :)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
silverstarsilverstarSkrevet 03/04-11 15:14, rettet 03/04-11 15:18 
RJK>
Okay, men forklarer det så ikke også labelsne? Er det ikke nemmere at rive labelen helt af, end at skære serienumrene ud?

Til en vis grad, jo.
Jeg har dog set labels der var i så ringe forfatning at jeg selv ville overveje at skifte dem, så det er altså ikke alle arkade-ops der har været lige gode til at passe på dem :)
Man kan også beskadige labelen ved at åbne et cart, hvis man er for voldsom, desuden er nogle labels med tiden blevet "sprøde" og mere skrøbelige, så man skal behandle dem ordentligt, hvis/når mna åbner et cart :)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
RJKRJKSkrevet 03/04-11 15:15, rettet 03/04-11 15:18 
silverstar>
Hehe, du får det til at lyde som om jeg er den helt store MVS-pusher :D

Nej, nej, men det var jo rigtigt, og jeg kan huske at vi snakkede om det :) Åbenbart bare ikke hvad konklusionen var ;p

EDIT: Om det er tilfældigt eller hvad ved jeg ikke, men det er faktisk oftest Metal Slug-serien jeg har set udskårede serienumre på.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 03/04-11 15:16 
silverstar>
Man kan også beskadige labelen ved at åbne et cart,

Men hvorfor åbne det i første omgang, når de (praktisk talt) aldrig går i stykker?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
silverstarsilverstarSkrevet 03/04-11 15:27, rettet 03/04-11 15:32 
RJK>
Men hvorfor åbne det i første omgang, når de (praktisk talt) aldrig går i stykker?

De væsentligste grunde til at åbne carts er:

1. Verificer at der er tale om originale chips og boards
2. Rense kontakter og i grelle tilfælde også boards. De kan være rimelig nasty skulle jeg hilse og sige :P
3. Elektronik-nysgerrighed. Der findes forskellige revisioner af boards og chips, og nogle gange kan man se at spillet har været officielt repareret af SNK. (det er nok ikke alle der finder dette interessant, men jeg synes det er sjovt at se nogle ældre PCBs hvor man stadig kan se rimelig hoved og hale i det, til forskel fra nutidens mikroskopiske SMD komponenter, som er uigennemskuelige for menigmand)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
RJKRJKSkrevet 03/04-11 15:36 
Men nu snakkede vi jo om dem der har et originalt og helt normalt cartridge :) Men lukker det vel først op for at checke når cartridget er suspekt, fordi det allerede har været lukket op - så det er jo et noget bagvendt argument for hvorfor det skulle være lukket op i første omgang :)

Jeg siger jo ikke at man ikke må åbne sit cartridge - bare at det ikke ligefrem er en normal ting at gøre, som kan forklare et overvældende antal label-problemer.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
silverstarsilverstarSkrevet 03/04-11 16:20, rettet 03/04-11 16:33 
RJK>
Men nu snakkede vi jo om dem der har et originalt og helt normalt cartridge :) Men lukker det vel først op for at checke når cartridget er suspekt, fordi det allerede har været lukket op - så det er jo et noget bagvendt argument for hvorfor det skulle være lukket op i første omgang :)

Hehe, så er det nok bare mig der er unormal :)
Min pointe er blot, at man ikke med 100% sikkerhed kan sige om der er tale om en bootleg eller ej før man har set chips og boards. Sort/hvide MVS-labels er ret nemme at reproducere, så du fanger kun de dårlige kopier ved at kigge på labelen. Det samme gælder cartets plastik-shell.
Den eneste 100% metode til at identificere boots er ved at åbne spillet.
Men ligeså vigtigt for mig er det at få renset spillene ordentligt før de sættes i min egen maskine. På mange af disse spil sidder der 15-20 års hardcore-arcademøg, det vil jeg ikke have tjæret af på MVS-boardets connectorer :)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
RJKRJKSkrevet 03/04-11 16:38 
Oookay, men så lad os som det mindste enes om, at antallet af MVS-cartridges hvor labelen er ødelagt, fordi de har været i hænderne på en samler, der på den ene side var så pernittengryn at han har skilt cartridget ad for at checke det, selvom der ingen tegn var på problemer, men samtidig på den anden side så klodset og uforsigtig at han smadrede labelen - det må altså være fåtallet :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
silverstarsilverstarSkrevet 03/04-11 17:27 
Godt så, enig! :)

Nu vi snakker MVS-spil stamtræer, så synes jeg det er interessant at høre lidt mere om arcade-museets MVS-samling.
Jeg kan godt se at det nok ikke giver den store værdi at indtaste spillene i neocartman-databasen, fordi langt størsteparten af spillene har fundet et permanent hjem i museets samling.
Måske du istedet kunne fortælle lidt om det i tråden:
Jeg tænker på spillenes historie, hvor de stammer fra.
Jeg går ud fra at en stor del (størstedelen?) stammer fra danske arcade-haller, eller måske direkte fra distributører? Hvor stor en procentdel af museets MVS-samling stammer fra DK, og hvor stor en del fra udlandet/ebay/etc (bare sådan i grove procenttal)?
Jeg kender ikke så meget til hvordan arcade-systemet fungerede i DK under arcadetidens højdepunkt.
Var det distributører der ejede spillene, og lejede dem ud til arcade-hallerne? Eller købte arcade-hallerne spillene og ejede dem derefter selv? Hvad med de større tivoli'er rundt om i landet?
Hvis spillene primært blev udlejet af centrale distributører, som derved havde ejerskab over alle spillene, så kan det måske være en forklaring på hvorfor du sjældent ser manglende serienumre eller erstattede labels på spillene fra DK? De har måske aldrig, eller ihvertfald meget sjældent, skiftet ejermand, så der har ikke været nogen grund til at bekymre sig om serienumre o.s.v.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
TheDukeTheDukeSkrevet 03/04-11 20:56, rettet 03/04-11 20:57 
Jeg bare gerne indskyde at jeg også gerne vil høre mere om arcadens historie i Danmark.
RJKRJKSkrevet 03/04-11 21:04, rettet 03/04-11 21:15 
silverstar:

De fleste arcademaskiner og arcadespil, herunder Neo Geo, blev importeret til Danmark af Compu-Game i Esbjerg, i mindre grad JK Automater i Thisted, typisk fra England. De var altså officielle importører af Sega, Namco, SNK osv. Der er også foregået noget parallelimport, selvfølgelig især i starten, 1975-80, men ikke i større omfang.

Jeg kan ikke lægge hovedet på blokken*, men umiddelbart var den eneste større arcadehal, som selv ejede og vedligeholdte alle deres maskiner og købte dem fra nye, nok Tivoli i København. I de øvrige tilfælde var det de forskellige automatfirmaer der købte maskinerne hos Compu-Game/JK og så opstillede dem rundt omkring, typisk på en 50/50 ordning.

Fordelen ved det var jo så at det var automatfirmaet der var ansvarlige for at maskinerne var i orden - den tilfældige ejer af en grillbar, en campingplads eller et tivoli er jo normalt ikke de mest elektronisk bevendte :) Jeg ved ikke hvorfor det til evighed kommer bag på udenforstående, men arcademaskiner bliver behandlet helt forfærdeligt og går (også derfor) meget i styker. De større arcadehaller var normalt automatfirmaernes egne (fx FunCity Århus, FunCity Aalborg, Professor Olsen) Omrejsende tivolier og den slags har normalt ejet deres maskiner selv, men de har typisk købt ældre, udgåede maskiner. På faste pladser var der jo større behov for udskiftning og nye ting, for at holde indtægterne oppe. Situationen er cirka den samme i dag, hvor det jo så bare er enarmede tyveknægte i stedet.

Neo Geo var på sit højeste herhjemme 1992-1994 og var temmelig udbredt. Stort set alle automatfirmaer brugte dem, så der har nok mindst været et par tusinde MVS'er herhjemme. Som så meget andet så nok primært pga. prisen. MV-motherboardet kostede i perioden 6-8.000,- afhængig af slots, og de nye MVS-spil kostede typisk 2.500,-** og så ned til 6-800,- for titler der var et par år gamle. Til sammenligning kostede et normalt nye originalt arcadeprint ca. 8-10.000,- - økonomibevidst som man var, købte de fleste dog bootlegs til det halve. I øvrigt også importeret af Compu-Game, der ikke var blege for at reklamere med kopier... Boardsne kom så typisk i et standardkabinet, også fra Compu-Game, der kostede 5-8.000,- afhængig af model. En original upright arcademaskine kostede til sammenligning typisk 25-50.000,- - "store" maskiner som Daytona USA, Virtua Racing og Sega Rally nærmere det dobbelte.

Næsten samtlige vores MVS'er, i retning af 98%, kommer fra danske automatfirmaer og har således kun haft én ejer (nogle gange er ét firma selvfølgelig blevet opkøbt af et andet). Så, nej, de har aldrig tænkt på serienumre og ville heller ikke have gjort det, selvom SNK havde bedt dem om det :) Det spilrelaterede vi køber i udlandet er stort set kun ikke-udbredte arcademaskiner og andet der er i overhængende fare for at blive smidt ud, så de få MVS'er vi har som kommer udenlands fra, er vist kun som følge af bytte med andre, typisk herindefra.

Selvom Neo Geo blev brugt i mange år efter rundt omkring og stadig står flere steder, så blev der ikke rigtigt importeret nye MVS-spil efter 1997. Metal Slug X er noget af det eneste. På daværende tidspunkt var alt arcade i Danmark overgået til racerspil, lyspistolspil og "simulatorer" (Alpine Racer, Prop Cycle etc.).


* jeg var der jo ikke lige selv dengang, så meget af min viden er andenhånds og der er jo mange forskellige meninger om mange ting, især hinanden, i den branche :) Vi har dog også en omfattende mængde historiske dokumenter fra Compu-Game, så meget af det er dokumenteret og helt faktuelt, men jeg har langt fra haft tid til at sætte mig ind i det hele endnu.

** fx King Of Monsters 2 var noget dyrere "fordi det har indbygget 30% bedre grafik" ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
silverstarsilverstarSkrevet 03/04-11 22:36, rettet 03/04-11 22:37 
Fedt indlæg, synes det er spændende at læse om arcade-historie i DK.

Jeg er sikker på at min forsigtige/pernittengryn :) tilgang til MVS-spil udspringer af at min samling primært er baseret på internationale handler, hvor man typisk ikke har handlet med sælger før, og må basere sig på fotos og sælger-omdømme fra andre.
Jeg kan fint se at tilgangen er en anden, når 98% af museets spil kommer direkte fra automat-firmaer i DK, hvor spillene har haft samme ejer gennem hele deres levetid, og hvor man handler direkte med firmaer i en relativ lille kreds.

I kontrast vil jeg tro at 85% af min MVS-samling er købt igennem udlandet, primært via privatpersoner/samlere: USA, UK, Italien, Sverige, Frankrig, Japan for at nævne et par steder. Den internationale baggrund gør det selvfølgelig også sjovere at vide, hvordan spillene har skiftet ejere/lande med tiden.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
TheDukeTheDukeSkrevet 03/04-11 22:41 
Ja, cool indlæg RJK :)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig