X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvor blev diversiteten af?


Svar
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 02/04-11 09:09, rettet 02/04-11 09:11 
Det gik forleden op for mig, at langt de fleste af mine (gode) konsolspil i denne generation ligger inden for ret snævre genre. Langt det mest, især på Xbox 360, er enten traditionelle FPS'er, TPS'er med megen lidt innovation eller diversitet. Det er som regel skaldede mænd af militær karakter, hvorom historien drejer, sat i en dyster fremtidsverden, med meget få farver. I den anden ende af spekt... Se hele indlægget
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
62 emne(r).
1 2 > »

Svar
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 02/04-11 09:09, rettet 02/04-11 09:11 
Det gik forleden op for mig, at langt de fleste af mine (gode) konsolspil i denne generation ligger inden for ret snævre genre. Langt det mest, især på Xbox 360, er enten traditionelle FPS'er, TPS'er med megen lidt innovation eller diversitet. Det er som regel skaldede mænd af militær karakter, hvorom historien drejer, sat i en dyster fremtidsverden, med meget få farver. I den anden ende af spektret kan man finde yderst traditionelle JRPG'er der satser så lidt i forhold til formlen, at man burde mene der i det mindste kunne være lidt originalitet i historie eller karaktere.

Der er selvfølgelig eksempler, omend få, på spil der falder uden for disse genre, og som forsøger andre veje, men jeg synes der er endnu færre end sidste generation, hvor man på i hvertfald PlayStation 2 kunne finde et utroligt bredt spilbibliotek. Hvor er alle platformerne, Sim-rally, de Zelda-lignende spil, etc. henne?

Det handler selvfølgelig blandt andet om at spil er blevet dyrere at producere, og derfor er der ikke plads til helt så mange satsninger, men at hele genre nærmest bliver syltet, må pege i en ikke bare negativ men også potentielt degenererende retning for industrien.

Flere herinde har nævnt at standarden for spil, generelt er blevet hævet, og at vi får mange middel-gode spil at forlyste os med. Det er jeg umiddelbart enig i, men det sker tilsyneladende på bekostning af diversitet, med et ønske om mere ensretning, for at udvikle hvad der er en sikker sællert.

Ser I også denne tendens? Og hvad med den kommende konsolgeneration? Vil problemet blive større?
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KillerBean2KillerBean2Skrevet 02/04-11 09:57 
Echelon VI>
Ser I også denne tendens?

Ja, det er vist desværre prisen at betale, hvis man vil have flere spil, der er skide imponerende den ene gang, man gennemspiller dem, hvorefter de ryger op på hylden og samler støv.
AV Intelligent Terminal
Zzap!Zzap!Skrevet 02/04-11 10:41, rettet 02/04-11 10:47 
Er meget enig.
Man kan købe meget overfladisk pæne spil, med en tynd fernis af generisk tjekliste polering.

Det er let nok at optræne "håndværkere" som kan få noget til at se pænt og perfekt ud efter et mentalt skema. Men det er så også det eneste de kan.
Originalitet og evne til andet end at binde sløjfer og sættet cocktailbær i lort, skal der rigtig talent til.

Et godt eksempel, er den fuldstændig vanvittige ide der er opstået, med at man kan outsource art-assets.
Det resulterer lige præcis i ovenstående.
Born to kill space
jaesjaesSkrevet 02/04-11 11:04, rettet 02/04-11 11:44 
Echelon VI>
Ser I også denne tendens? Og hvad med den kommende konsolgeneration? Vil problemet blive større?

Ja, hvis vi taler retail/store produktioner - der er efterhånden kun en håndfuld genrer tilbage. Og nu hvor RPG er blevet udvandet/siver ind i andre genrer, føles det nogle gange som én genre (+ de oplagte som sport og racere): Action-adventure-RPG :)

Regner man download med, kan man vel godt sige, at vi faktisk har *mere* diversitet end nogensinde.

EDIT: Diversiteten ser jo lidt forskellig ud afhængig af, om man medregner de håndholdte. Jeg taler primært om de stationære.
EDIT 2: Har for travlt. Er enig med Sumez' bemærkning herunder, hvis jeg nærlæser dit indlæg. Men gik ud fra, at du bare mener ensartede spil - ikke at de alle skal handle om skaldede space marines :)
jaesjaesSkrevet 02/04-11 11:06, rettet 02/04-11 11:29 
Zzap!>
Originalitet og evne til andet end at binde sløjfer og sættet cocktailbær i lort, skal der rigtig talent til.

Det er ikke talentet som mangler, men derimod de tætte bånd udgiverne binder omkring disse personer.

EDIT: Dårligt ordvalg til sidst - det kom til at lyde lommefilosofisk, rettet ;)
SumezSumezSkrevet 02/04-11 11:37, rettet 02/04-11 11:39 
Jeg har spillet rigtig mange gode konsolspil i denne generation, men i min optik synes jeg de eneste spil, der ligger indenfor din snævre genre er Bioshock og Gears of War-spillene, så jeg synes egentlig ikke det står så slemt til. Demon's Souls, EspGaluda II, Valkyria Chronicles, Street Fighter IV, Braid og Assassin's Creed II er i hvert fald alle vidt forskellige spil, synes jeg. :)
Kan godt passe at der var lidt mere diversitet i forrige generation, men går man meget længere tilbage, stod det jo egentlig på sin vis endnu værre til.

Echelon VI>
Hvor er alle platformerne, Sim-rally, de Zelda-lignende spil, etc. henne?

Super Mario Galaxy, Darksiders, 3D Dot Game Heroes, Motorstorm, Gran Turismo? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 02/04-11 11:39 
Regner man Xbox Live og PSN-titler med, så er der da faktisk meget stor diversitet.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Zzap!Zzap!Skrevet 02/04-11 11:45, rettet 02/04-11 11:46 
jaes>
Zzap!>
Originalitet og evne til andet end at binde sløjfer og sættet cocktailbær i lort, skal der rigtig talent til.

Det er ikke talentet som mangler, men derimod de tætte bånd udgiverne binder omkring disse personer.

EDIT: Dårligt ordvalg til sidst - det kom til at lyde lommefilosofisk, rettet ;)



Der er helt sikkert meget talent derude, som ikke får lov at blomstre. Men den måde at lave spil på vi ser i dag tiltrækker og tillader også den slags hule "talent", som kan få tingene til at se pæne og perfekte ud, efter et bestemt skema. Men slet ikke har originalitet eller rigtig skabertrang.

Alle kender jo f.eks. personer som er gode til at tegne, eller i hver fald personer som selv tror det, og som får det at vide af deres venner og bekendte og de har måske også en hvis mængde rå talent. Men hvis der skulle være så mange succesfulde tegnere, som der er "tegne genier" i klasser landet over, så ville det være meget opmuntrende omkring branchen som sådan.

Der er kæmpe forskel på at lære at spille klaver og kunne gengive mestrenes værker perfekt, og måske lave små variationer over dem, og så at finde på noget helt originalt og lige så godt selv.
Born to kill space
jaesjaesSkrevet 02/04-11 11:49, rettet 02/04-11 11:52 
Sumez>
Super Mario Galaxy, Darksiders, 3D Dot Game Heroes, Motorstorm, Gran Turismo? :)

Fordi du kan nævne et eller to spil i hver genre giver det ikke diversitet :) Der mangler altså flere af den slags spil - i hvert fald på de stationære konoller. Der jo nærmest kun de to Galaxy-spil og Ratchet & Clank-spillene. Sidste generation vrimlede det med 3D-platformere. Og Motorstorm er ikke sim-rally :)

At der er få Zelda-spil ser jeg kun som en fordel, hellere andre typer action-adventure. Men dem er der vel også ret få af.

EDIT: Dumt at deltage, når man er på vej ud af døren - kan godt lide Zelda-spil, men foretrækker at der er et bredt udvalg af action-adventures.
jaesjaesSkrevet 02/04-11 12:04 
Zzap!>
Der er helt sikkert meget talent derude, som ikke får lov at blomstre. Men den måde at lave spil på vi ser i dag tiltrækker og tillader også den slags hule "talent", som kan få tingene til at se pæne og perfekte ud, efter et bestemt skema. Men slet ikke har originalitet eller rigtig skabertrang.

Jeg er enig i, at det kan ende sådan - det er vel der Hollywood er henne - men tendensen i AAA-spiludvikling er alt for ny.
SumezSumezSkrevet 02/04-11 12:07, rettet 02/04-11 12:07 
jaes>
Der jo nærmest kun de to Galaxy-spil og Ratchet & Clank-spillene. Sidste generation vrimlede det med 3D-platformere.

Ja, der er ikke såå mange platformspil, men synes heller ikke det var fordi der var særlig mange i forrige generation (der var vel også kun Mario, Jak og Ratchet), så det er egentlig en genre jeg har savnet i over ti år nu. JRPGs er også en genre jeg savner. Der bliver stadig lavet en del af dem, men der mangler godt nok nogle flere mindeværdige af slagsen.

At der er få Zelda-spil ser jeg kun som en fordel, hellere andre typer action-adventure. Men dem er der vel også ret få af.

Det synes jeg ellers ikke ligefrem mangler, størstedelen af de spil jeg har tror jeg faktisk jeg ville kunne beskrive som den slags, selv Bioshock er vel nærmere tættere på action-adventure end et reelt FPS. Denne generation har helt klart været genrehybridernes generation. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 02/04-11 14:27, rettet 02/04-11 14:36 
Chrono>
Regner man Xbox Live og PSN-titler med, så er der da faktisk meget stor diversitet.

Ikke at glemme Xbox Live Indie games. Jeg vil påstå, at diversiteten aldrig har været større på hjemmekonsollerne og at 360 af dem alle har det mest spredte spiludvalg. At der så er stor titler som CoD, Halo og Gears gør jo ikke at Limbo, Culdcept Saga, Solar eller Deadly Premonition forsvinder. Ja, i det hele taget så tænker jeg efterhånden på 2d shooters, når folk (stædigt og uvidende)kalder det en shooter konsol :)

Ikke at glemme Wii og DS som har introduceret en mængde af spil, der er så anderledes, at vi opfinder begreber som casual games for at beskrive dem.

Spiludvalget har aldrig været breddere på konsol. Problemet er nærmere at:

A) Der en tendens til ensretning hos de store udviklere.

B) Folk har for meget fokus på de store - og ofte lidt uinteressante - titler. At man kan udsende sådan noget som det her uden så meget som en anmeldelse på Gamerankings, synes jeg er ærgeligt. Kan selvfølgelig tænkes at det kommer og det er udvikleren som har været sent ude, men alligevel...:

Hvor blev diversiteten af?

Det skal siges, at jeg aner ikke om Islands of Wakfu er godt, men det overrasker mig at et sted som P:R slet ikke har nævnt det. Det ligner jo noget som sådan nogen som os, har lyst til at kigge nærmere på. Men sådan er der jo så mange titler der efterhånden går under radaren...
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 02/04-11 14:34 
Det er blevet nævnt på P:R - søg og du skal finde :)
Bede-xBede-xSkrevet 02/04-11 14:39 
Kan kun finde den her tråd, når jeg søger på det.

Men det ændrer ikke pointen ;)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Captain NCaptain NSkrevet 02/04-11 14:44 
Download spil er idag nok nogle af de mest innovative efter min mening. men det er jo nok fordi de fleste af de spil ikke behøver kæmpe budgeter for at virke.
Kan nævne

Braid
Flower
World of Goo
Mange spil fra App store

Kunne dog godt lidt savne noget innovative spil med højere budget og længere gameplay
En af mine all time favorites som Shadow of Colossus er sådan et af de spil

Kan også godt lide Karamari sereien, og den er ihvertfald alt andet end traditionel


Er der forresten nogen der kan give mig en logisk grund til hvorfor at XBLA indie games ikke er kommet til Europa endnu efter 2 år?... Der er jo kun profit i det for microsofts side så det giver ingen mening for mig.
Cthulhu Saves the world har f.eks fået meget omtale på sider som Destructoid.


Det skal så lige siges at jeg ikke har noget imod de mere traditionelle mainstram Shooters, men eftersom der er så pokkers mange af dem ender jeg ofte med kun at spille de store af dem. Dvs. Gears of War, Killzone, Call of Duty osv.

Fable III må jeg dog ærligt sige var en meget tynd og billig omgang te som kedelig og buggy gameplay og et rodet inventory og map system.
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
DarkbeatDarkbeatSkrevet 02/04-11 15:33 
Echelon VI>
Ser I også denne tendens? Og hvad med den kommende konsolgeneration? Vil problemet blive større?

Som du selv siger det en stor investering at lave et AAA spil og derfor er det at udgivere ikke tør tage for store chancer. Til gengæld bliver de nødt til det på et tidspunkt, for hvis udgiverne bliver ved med at spytte det samme spil ud igen og igen, bliver folk trætte af at købe dem og hele mediet vil æde sig selv op, hvilket der sikkert ikke er nogen der er interesserede i.

Jeg tror ikke at vi kan få et crash som i USA i starten af 80'erne hvor Nintendo kom ind, for med moderne informationsteknologi og højhastigheds bredbånd hvorved man kan surfe på informationsmotorvejen, er det som om at der er blevet mere feedback og åben dialog imellem udviklere, udgivere og forbrugere.

Som Kaptajnen siger er det lige nu på download fronten at vi ser diversiteten, men det er nu en lidt svær pille at sluge for os gamle gamere, at vi ikke kan få en hardcopy af vores spil.
BeanoBeanoSkrevet 02/04-11 17:28, rettet 02/04-11 17:33 
Bede-x>
Kan kun finde den her tråd, når jeg søger på det.

Underligt, for jeg får følgende hits:

http://www.playright.dk/forumemne.php?id=33058&subid=503076#503076
http://www.playright.dk/forumemne.php?id=19608&subid=502212#502212
http://www.playright.dk/forumemne.php?id=19608&subid=388212#388212

EDIT: Men er enig i meget af det du skriver.
Captain NCaptain NSkrevet 02/04-11 18:28 
Darkbeat>
Det er nu en lidt svær pille at sluge for os gamle gamere, at vi ikke kan få en hardcopy af vores spil.

Kunne ikke være mere enig.
Flotte æsker og collectors editions skal der til:)
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
Zzap!Zzap!Skrevet 02/04-11 18:54, rettet 02/04-11 18:54 
Hvis vi taler om sådan noget som Infocoms gamle æsker eller bare de tidlige Lucasfilm Games adventures, med et flot maleri på forsiden og diverse tilbehør i æsken så er jeg med.

Men tynde pap æsker og generiske DVD covers vil jeg helst være foruden.
Collectors editions føles virkelig fesent fordi det jo netop bare er collectors edition, og ikke en del af hele tanken bag spillet. Det er bare en måde at malke koen helt tom på.

Det eneste jeg kunne være bekymret for er om de bevist vil gøre det svært eller umuligt at migrere sine indkøb fra en konsol til den næste.
Men så dumme kan de da umuligt være? (Famous last words)
Born to kill space
AzzkikrAzzkikrSkrevet 02/04-11 19:38 
Jeg synes ikke som sådan der er mangel på diversitet rent genremæssigt. Det er mere hvad angår fokusset i de forskellige spil at diversiteten er væk. Hvor man tidligere kunne finde spil som rent teknisk ikke var noget at råbe hurra for, men som gemte på nogle enestående spil oplevelser så synes jeg at denne generation af spil kun har haft fokus mod det tekniske.

Resultatet har så været mange store flotte spil med fine atmosfærer, men som har manglet dybde, gennemtænkte historier, substans og hvor gameplayet efter 2 timers spil allerede er blevet utroligt ensformigt og spillet ufatteligt kedeligt. Generelt meget overfladiske spil der ved første indtryk virker utroligt dybe, men i realiteten har de ikke mere at byde på end hvad førstehåndindtrykket giver. Jeg synes utroligt mange spil fra denne generation falder i den kategori, alle de sandkasse spil, fps spil, 3ps spil, arpg's psv. Det er det samme og det samme hele vejen igennem, ingen dybde overhovedet.

Desværre ændrer det sig næppe i næste generation af konsoller.
SumezSumezSkrevet 02/04-11 20:19, rettet 02/04-11 20:21 
Jeg prøvede demoen af det der Wakfu spil, og det sagde mig ikke så meget. Undrer mig mere at der ikke har været mere snak om Strania og Hard Corps Uprising. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 02/04-11 20:58 
For mig er det virkelig en falliterklæring for spilmediet hvis I/nogen mener at det er fint nok, at diversiteten, dybden og originaliteten kun kan findes i små indieproduktioner. Det er simpelthen ikke godt nok for mediet - der er nødt til også at være store, dybe kvalitetstitler.

For at lave den obligatoriske filmsammenligning så er det som at sige, at det er fint nok at alle spillefilm i biografen er velproducerede men hjernedøde actionkatastrofefilm og romatiske komedier, for hvis man vil se noget kvalitet, så kan man jo bare se finske kortfilm...

Det er ikke godt nok! Der er nødt til at være en hvis mængde af gale/geniale kunstnere, revolutionerende tekniker, chokerende historier og skelsættende præstationer. Oplevelser man husker for altid, som omvender og provokerer én - nye referencepunkter der trækker hele mediet i nye retninger.

Realiteten er jo, at alt der ligger i mellem disse værker i mere eller mindre grad er fyld, som vi konsumerer overfladisk og fint kunne erstatte af andre inputs. Hvis der ikke findes andet, så bliver man hurtigt mæt af dén ret - og når der ikke er andet, så kommer der heller aldrig andet. Så er det bare gentagelser og stagnering.

Man kan ikke bare gøre det op i salgstal og kroner og ører. I sidste ende hverken lever eller overlever spilmediet af hundrede efterfølgere og kloner til Call Of Duty. Det lever af titler som fx Monkey Island, Final Fantasy VII, Shadow Of The Colossus, Halo, Wipeout, Super Metroid, Out Run, Lemmings, The Sims, Silent Hill, Civilization, Virtua Fighter, Pac-Man og Super Mario Galaxy - store kvalitetsspil med dybde og høj produktionskvalitet, som satser og gør nye ting, der både ændrer mediet og brugerne. Den slags kan aldrig undværes.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DarkbeatDarkbeatSkrevet 02/04-11 22:27 
Præcis... og som sagt tror jeg heller ikke der er nogen der interesseret i det, hvad enten de er forbrugere, udviklere eller selv de onde publishere, for folk bliver trætte hvis det bare er det samme hele tiden og så er der ingen der køber spil og ingen der tjener penge... Det er bla. derfor at vi har sådan nogen som Activision der har skyndt sig at aflive Guitar Hero og DJ Hero selvom de er relativt populære (og DJ Hero havde potentiale) på grund af de dalene salg.

Jeg vil også tro at Rockband er på vej ud.
Captain NCaptain NSkrevet 02/04-11 23:22 
Wall-E og Scott Pilgrim VS the world er nogle af de mest innovative film jeg har set i de sidste par år vil jeg sige.
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
jaesjaesSkrevet 02/04-11 23:53 
Sumez>
men synes heller ikke det var fordi der var særlig mange i forrige generation (der var vel også kun Mario, Jak og Ratchet), så det er egentlig en genre jeg har savnet i over ti år nu.

Der var også Sly-serien, et par Ape Escape, Psychonauts, Rayman 3, Sonic Adventure + sikkert nogle jeg har glemt :)

Og det er så bare de meget roste titler. Der var også en del spil et niveau under. Spil som I-Ninja, Tak 1 og 2 og Voodoo Vince.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 03/04-11 00:10, rettet 03/04-11 00:11 
Jaes og RJK siger det bedre end jeg selv kan. Det er altså en kedelig udvikling hvis vi blot skal nøjes med det spændende og forskellige i de små udgivelser. Det gør det ikke for mig. At andre kan nøjes, forbavser mig.

Jeg kan dog godt se at man kan strække smøret langt, hvis man kan få Bioshock til at hænge sammen med Zelda-lignende :)
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
Bede-xBede-xSkrevet 03/04-11 01:13, rettet 03/04-11 02:33 
RJK>
For mig er det virkelig en falliterklæring for spilmediet hvis I/nogen mener at det er fint nok, at diversiteten, dybden og originaliteten kun kan findes i små indieproduktioner.

Er der nogen der har skrevet det? Der er vel blot blevet konstateret at diversiteten er større, særligt hos de mindre titler, mens der er tendens til mere ensretning ved de større produktioner. For mig lyder det som om, vi siger det samme, men ved så heller ikke, om dit indlæg var målrettet på mig :)

Det jeg synes der mangler er mere modning i det enkelte spil. For så vidt i alle genrer men især hos dem der beskæftiger sig med histoier, for de er ofte svagere i direkte interaktion og falder derfor helt til jorden, hvis fortællingen ikke holder. Og så ville det være positivt, hvis der var flere udviklere, der ville tage chancer med den forudsigelige struktur spil indeholder. Der drejer sig for ofte om kamp.

Beano>
Underligt, for jeg får følgende hits:

Jeg får selvfølgelig også database og Live tråd opslagene, men de gælder jo med de fleste titler :)

EDIT: Tilføjede lige nedenstående til mit indlæg.

Echelon VI>
Det er altså en kedelig udvikling hvis vi blot skal nøjes med det spændende og forskellige i de små udgivelser. Det gør det ikke for mig. At andre kan nøjes, forbavser mig.

Det tror jeg heller ikke, der er mange herinde som kan. I hverfald ikke noget, jeg synes der generelt gives udtryk for i den her tråd :)

Men jeg har svært ved at forstå sådan noget som det her:

Echelon VI>
Hvor er alle platformerne, Sim-rally, de Zelda-lignende spil, etc. henne?

Ligesom jeg har svært ved at forstå hungeren efter Rayman 3, Voodoo Vince, Tak 1 og 2 + de andre titler Jaes nævner(med undtagelse af Psychonauts).

At en genre er mere populær i den ene generation for derefter at erstattes af en anden i den efterfølgende generation, giver jo ikke diversitet, hverken den ene vej eller den anden.

Sagt på en anden måde: Det ville ikke hjælpe at erstatte fx FPSernes popularitet med platformsspil, rally-sims eller Zelda-kopier. Det ville give samme ensidighed bare i andre genrer. Mere Tak 2 eller flere Zelda-kloner ville ikke være lig med mere diversitet. I hvertfald ikke den slags diversitet, jeg selv savner i de store produktioner :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
HankyHankySkrevet 03/04-11 02:19, rettet 03/04-11 02:20 
Der har været fantastisk stor variation i denne generation.

Hvor blev diversiteten af?
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 03/04-11 09:19, rettet 03/04-11 09:29 
Bede-x: Det er jo ikke fordi jeg ønsker FPS-genrens popularitet udskiftet med en anden genre - det synes jeg heller ikke jeg skriver nogen steder. Min sang er umiddelbart bare at der overordnet set, rent genremæssigt er en stor uligevægt, og jeg ønsker at der var mere balance; At der blev satset mere. Denne ubalance synes jeg ikke var dominerende sidste generation.

Det betyder ikke at jeg ikke også ønsker en mere detaljeret diversitet inden for den enkelte genre. Mere innovation og bare en stil der adskiller sig som noget friskt er da bestemt også savnet. For der mangler der da også diversitet. Denne bredde synes at have været til stede sidste generation. Derfor savner jeg også spil som Odin Sphere, Beyond Good & Evil, Ring of Red, Rogue Galaxy, Dark Chronicle, Ico, Shadow of the Colossus, Killer 7, Okami, Gitaroo Man, Breath of Fire Dragon Quarter, Onimusha, Jak and Daxter, Gregory Horror Show og Sly Racoon.

Jeg synes det er svært at tolke anderledes end at nogen er tilfredse med diversiteten, når der bliver sagt at diversiteten aldrig har vært større, hvis man tæller downloadspillene med, uden at der nævnes andet.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
Zzap!Zzap!Skrevet 03/04-11 10:32 
Hanky>
Der har været fantastisk stor variation i denne generation.

Jes, col0rs R gay!
Born to kill space
SumezSumezSkrevet 03/04-11 12:44 
RJK>
For mig er det virkelig en falliterklæring for spilmediet hvis I/nogen mener at det er fint nok, at diversiteten, dybden og originaliteten kun kan findes i små indieproduktioner. Det er simpelthen ikke godt nok for mediet - der er nødt til også at være store, dybe kvalitetstitler.

Er jeg virkelig den eneste der ikke synes der er nogen (mærkbar) mangel på variation i denne generation? Blandt topproduktionerne også, altså.
Ikke mere end de forrige generationer i hvert fald.
Selvfølgelig er der et par genrer man kan "savne", men det er jo ikke unormalt at visse genrer bliver mindre prominente med tiden til fordel for andre. Ærkeeksemplet er vel shoot'em ups der gik fra at være den mest prominente mainstreamgenre overhovedet til nu at være en "obskur" nichegenre.

Echelon VI>
Jeg kan dog godt se at man kan strække smøret langt, hvis man kan få Bioshock til at hænge sammen med Zelda-lignende :)

Det var jo netop ikke Zelda-lignende spil han savnede, men "action adventures" :) En ret bred genredefinition, vil jeg mene.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 03/04-11 13:55, rettet 03/04-11 14:05 
Echelon VI>
Jeg synes det er svært at tolke anderledes end at nogen er tilfredse med diversiteten, når der bliver sagt at diversiteten aldrig har vært større, hvis man tæller downloadspillene med, uden at der nævnes andet.

Der blev så også nævnt andet :)

Men ellers må jeg sige, at jeg ikke mener, at det er genrebalancen som er gået i uorden. Mere at de store produktioner er så forudsigelige jvf. det nedenstående.

Sumez>
Er jeg virkelig den eneste der ikke synes der er nogen (mærkbar) mangel på variation i denne generation? Blandt topproduktionerne også, altså.

Hvis det eneste du kigger på er genrekasser og så sætter et flueben ud for hver genre hver gang en titel lander i den, så har du sådan set ret. Men det siger ikke noget om, hvad det individuelle spil betyder for genren. Tag fx Metroid Prime og dets forsættelse på Wii. Med de to titler i hånden ville man kunne sige, at de begge udfylder samme niche i spilmarkedet og at der derfor er samme adspredelse generationerne imellem blandt blockbuster produktionerne. Der er bare den forskel, at det ene repræsenterer en overgang fra 2D til 3D og ved udgivelse nyder en unik position på markedet rent genremæssigt, mens det andet blot er en relativ sikker og forudsigelig forsættelse til en allerede etableret serie.

Og det er dét, den unikke postition, de store titler godt måtte have mere af.

Halo vs. Halo Reach, GTA3 vs. GTA4, Final Fantasy VI vs. Final Fantasy XIII, osv.

Det er altså relativt umodne og uinteressante titler i forhold til de gamle udgaver, fordi de bare forsætter i samme velkendte fodspor(og til tider endda er dårligere end deres forgængere).

Det er som om, der ikke er samme plads til at tage chancer med en stor produktion længere. På nuværende tidspunkt i sidste generation var Ico allerede blevet udgivet. Den slags spil har indtil videre været henvist til mindre pengekrævende udgivelser som Limbo i dag og når Last Guardian endelig udkommer, er det i fare for blot at være Metroid Prime 3. Håndværksmæssigt designet til at ramme en bestemt niche, frem for at være skelsættende på samme måde som Ico. Og selv hvis det rammer plet er det da ærgeligt, at vi skal være 6+ år inde i generationen før der kommer en stor produktion af den slags. Det samme kan sige om Rez vs Child of Eden(omend de nok er lidt mindre produktioner, end dem vi omtaler).

Det er dét, der er pointen som jeg ser det: De store titler er for sikre.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Zzap!Zzap!Skrevet 03/04-11 14:04 
Nu taler jeg bare ud fra hvad jeg selv føler. Jeg ser en opportunistisk løb hen mod laveste fællesnævner og projekter som mange er lidt tilfredse med, i stedet for at sigte efter den lange hale. Eller med andre ord lave spil der gør få mennesker rigtig glade, i stedet for at skyde efter et forestillet mål om hvordan den gennemsnitlige 15 - 45 årige mand har det og vil kunne lide.
Hele den der "knallert Kenneth", "fodboldkamp med gutterne" æstetik der kører for tiden er jeg meget træt af, hvor ovenstående billeder er et klasseeksempel. Så findes der også en patroniserende nedladende gren, som i virkeligheden er et udslag af samme mindset, hvor man laver spil som skal appelere til "kvinder", børn og andre idioter og laverstående væsner.

Der er selvfølgelig, som altid undtagelser, men der er langt imellem dem, og de er som før nævnt i form af små begrænsede indie spil, med alle de ulemper der følger med den produktions metode.
Ovenstående er også noget man kan se tegn på i andre medier, men dog IMO ikke i så høj og grel grad som i videospil mediet.

Det er værste er næsten af hovedparten af alle spillere ser ud til at sluge det råt og lader sig tale ned til og dumme ned af branchen.
Lige indtil de så en dag ikke gør det alligevel, gennemskuer overfladiskheden, og at de i virkeligheden bare er det samme koncept gentaget 1000 gange, med lidt mere og forskellig polish, og hele branchen så måske falder mere eller mindre fra hinanden.

Vi kan vente på at det sker og så kede os i mellemtiden. Eller vi kan forsøge et gøre noget aktivt ved et nu, og fremskynde udviklingen, og undgå en bristet boble.
Born to kill space
SumezSumezSkrevet 03/04-11 14:04 
Nu er Halo, GTA og Final Fantasy virkelig også nogle af de værste eksempler jeg kan komme i tanker om fra denne generation hvad diversitet angår :)

For hvert nyt uinteressant GTA-spil bliver der da produceret andre langt mere interessante titler. Synes jeg, anyway.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 03/04-11 14:43 
Nej, jeg synes Bede-x har helt ret, og det var også det jeg var inde på. Metroid Prime og Metroid Prime 2 osv. er netop slet, slet ikke det samme. Det ene gør noget nyt, tager en chance og omvender nye spillere - det beriger mediet og fører det videre. Det andet er bare en gentagelse for at malke succesen, som intet gør for spilmediet. At de individuelt set måske stadig er lige gode spil er en helt anden sag.

Det er nødvendigt at der sker helt nye ting, og dem har der været færre af i denne generation. At der kommer nogen og får moderat succes med niche-udgivelser som Cave er da kun positivt, og det hjælper lidt på det samlede billede ligesom de finske kortfilm gør det, men det rykker jo ikke for alvor hovedproblemet. Det er Konami, Nintendo, Sony, Microsoft og EA etc. der er nødt til at igangsætte og finansiere ambitiøse satsninger, for at sikre udviklingen.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 03/04-11 15:20 
Men igen - synes du det var meget bedre i de forrige generationer?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 03/04-11 15:23 
Jeg har nu altså lidt svært ved at se, hvorfor det skulle være mindre værd at de nye ting sker på PSN og Xbox Live i stedet for i butikkerne. Hele mediet er på vej mod ren online distribution, så I mine øjne er det kun naturligt at de gamle brands og sikre hits dominerer de fysiske udgivelser. For en ny udvikler er der ingen grund til at tænke i gammeldags forretningsmodeller - der er langt mere fornuft i at gå direkte til online distribution.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RJKRJKSkrevet 03/04-11 15:26 
Jeg tror da ikke nogen snakker om distributionsform. Jeg snakker i hvert fald størrelsen/betydningen af spillene. Og der er der jo bare sådan, at der ingen "store spil" er på PSN/Live.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 03/04-11 15:29 
Sumez>
Men igen - synes du det var meget bedre i de forrige generationer?

Jeg synes det var væsentligt bedre i sidste generation, hvor jeg nemt tror man kunne nævne 10 store spilsatsninger, som gjorde noget nyt for spilmediet. I denne generation er det tal vel 1 eller måske 2. Og tendens er den samme i de lidt lavere luftlag.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 03/04-11 15:35, rettet 03/04-11 15:35 
Jeg synes så heller ikke man behøver store satsninger for at have diversitet - ikke at de ikke er værdsat, men jeg synes at ellers "genretypiske" spil som Bayonetta og Vanquish er mindst ligeså meget med til at gøre nutidens spiludvalgt noget mere broget end det man ser hvis man kun kigger på Call of Duty-kloner.

Jeg synnes også Assasin's Creed-spillene skiller sig rigtig flot ud fra mængden selvom de er kæmpestore millionproduktioner.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 03/04-11 15:41, rettet 03/04-11 15:41 
Nu begyndte i hvert fald jeg jo at snakke diversitet ift. spilmediets udvikling og ikke bare med tanke på hvad der lige er på markedet i dag. Så det er muligvis noget andet, som du diskuterer :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 03/04-11 16:00 
Til uddybelse: Én ting er at vi, som er meget bredt orienterede ift. spilmediet, kan finde en masse gode og forskellige ting, og kan glæde os over Cave, Limbo, Demon's Souls, Persona osv. Set fra den smalle selvfokuserede vinkel har du måske ret, og det modsiger jeg ikke. Jeg klager ikke, for jeg kan vælge mellem en masse gode ting.

Men jeg er bekymret fordi den brede gruppe jo ikke spiller eller ser den slags, men i stedet spises af med lutter Call Of Duty-gentagelser og motion-shovelware. Det som de oplever vurderer jeg som værende utroligt ensartet og mere så end i flere generationer. Det er dém jeg mener hurtigt bliver mætte, hvis der ikke sker noget mere end det pt. ser ud til.

Alle dem der nu HAR spillet Wii Sports og Modern Warfare til døde - man kan ikke blive ved med at sælge dem det samme. Og hvis en stor del af dét segment dør ud, så kommer det til at skade hele branchen og mediet voldsomt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 03/04-11 16:17 
På det punkt er jeg jo heller ikke uenig. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 03/04-11 19:33 
Okay, ja sådan blandt de helt store publishers/udviklere af AAA-spil er det vel lidt småt med nyskabelser. Som Echelon VI også nævner i starten, skyldes det nok mest af alt at udviklingsomkostningerne på den slags spil i dag er enorme. Derfor er det både lettere og mere sikkert at satse pengene på en 2'er eller på en genre som tydeligt sælger. Jeg kan faktisk kun komme i tanke om LittleBigPlanet i denne generation der bryder det mønster - på én gang dyrt (især markedsføringen) og originalt.

Men stadig, går man lige en prisklasse ned så er diversiteten jo enorm.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RJKRJKSkrevet 03/04-11 19:53, rettet 03/04-11 19:53 
Eller nok nærmere fem prisklasser ned :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 03/04-11 20:04 
Bede-x>
Ligesom jeg har svært ved at forstå hungeren efter Rayman 3, Voodoo Vince, Tak 1 og 2 + de andre titler Jaes nævner(med undtagelse af Psychonauts).

Er det mig du taler med? :)

For the record, så mener jeg ikke, at der bør lande en palle nye Ape Escape eller noget i den stil. Der er blot tale om en genre, som er negligeret. Og så er det IMO på sin plads, at den får et comeback. Et stort udvalg af genrer er, som jeg ser det, en fordel for ethvert kreativt medie. Så, nej, ikke kloner. Det skal være spil af udviklere som elsker platformspil, men som ønsker at sætte personlige aftryk.

En mere markant udvikling af mediet er meget vigtig, men kan godt finde sted parallelt. Nogle enkelte spil formår naturligvis begge dele på én gang...
SumezSumezSkrevet 03/04-11 22:43, rettet 03/04-11 22:43 
Selvom jeg også savner kvalitetsplatformspil, har jeg ikke noget problem med at der ikke er flere, når de få vi har er top-kvalitetstitler som Mario-spillene og Ratchet & Clank.

Jeg ville dog meget gerne se et nyt Jak- eller Banjo-Kazooiespil (ikke nødvendigvis en efterfølger, men et spil af samme type fra samme udviklere), men Naughty Dog har jo travlt med Uncharted, og Rare har vist efterhånden bevist at de har tabt pusten...
Men det er ikke titler som jeg synes ville give denne generation mere diversitet. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JonassoeJonassoeSkrevet 03/04-11 23:22 
RJK>

Men jeg er bekymret fordi den brede gruppe jo ikke spiller eller ser den slags, men i stedet spises af med lutter Call Of Duty-gentagelser og motion-shovelware. Det som de oplever vurderer jeg som værende utroligt ensartet og mere så end i flere generationer. Det er dém jeg mener hurtigt bliver mætte, hvis der ikke sker noget mere end det pt. ser ud til.

Tror såmænd ikke, der er nogen umiddelbar fare her. Folk bliver ved med at købe Call of Duty og bevægelseskontrollerede minispilskompilationer, fordi de synes, de er sjove at spille. Bliver de træt af dem, holder de jo bare op med at købe dem, og så må spilmarkedet til at innovere igen.
Det skete jo med Nintendo med DS og Wii. Spilmarkedet var i nedgang, men så introducerede Nintendo Wii og udgav spil til konsollen, som folk gad at spille. Jeg vil ikke sige, at Nintendo kom flyvende ind og reddede dagen, men de formåede at skabe en fornyet interesse i computerspil.

Pointen er, at spilmarkedet godt kan forny sig og lave noget nyt til at tiltrække flere spillere, hvis der er brug for det.
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 05/04-11 20:08 
Et link til Kotaku artiklen "Why I Don't Lose Myself In Games Anymore?". Lidt om hvilken udvikling industrien har taget, og hvorfor spil var mere immersive i gamle dage, selvom grafikken bestemt ikke var realistisk.

Spændende læsning...
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
jaesjaesSkrevet 06/04-11 21:56 
Jeg er mere eller mindre enig i udviklingen, men hendes argumenter køber jeg ikke :)

Som jeg ser det, handler det ikke om det abstrakte og subtile vs. realisme og detaljer - det er bare to forskellige tilgange til spildesign, og ofte vil det vel også virke bedst, hvis begge dele indgår i samme spil (selvfølgelig ikke altid i lige store mængder). Og mon ikke flere af de subtile/abstrakte elementer, hun snakker om, var mere af nød end af lyst, dengang :)

Jeg tror snarere at hovedproblemet er, at mange spil i dag lider af tiny-nuts-syndromet. Det ender som regel med spil uden fokus. Jo, der er en slags fokus, men det er på præsentationen. Frem for på de elementer, der reelt betyder noget. Ting som interaktivitet, historie, verdensopbygning, missioner/opgaver, dialog, at give spilleren valg, personlige/unikke elementer, spilmekanik, etc.

Så problemet er IMO ikke øget realisme og mere baggrundshistorie, relativt små verdener osv. Det vi skal væk fra er en overvægt af onrails-oplevelser efter mindste fællesnævner og med fire genrer "tilfældigt" blandet sammen.

Hun glemmer vist desuden, at der var mange elskede spil med fokus på realisme og detaljer i samme epoke som FFVII. Faktisk flere end i dag :)
62 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig