X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Har middelstore produktioner en fremtid?


Svar
jaesjaesSkrevet 07/03-11 21:05, rettet 07/03-11 21:11 
Jeg har nogle gange tænkt på, at der burde være flere spil, der lægger sig midt mellem indie og AAA. Det kunne give de store spilfirmaer lidt mere frihed til at eksperimentere uden at satse stort, og gøre indiespil lidt mere alsidige - al respekt til indie-udviklerne, men den gængse holdning at indie er lig med innovation er jo stærkt overdrevet. Der er grænser for hvor mange puzzle-platformere, hidden object-spil, match-3-puzzlere og Geometry Wars- og Diner Dash-kloner verden har brug for :) Jeg så også gerne personligt, at lidt flere indie-udviklere eksperimenterede med 3D-gameplay. Det sagt, er indiespil som helhed klart mere innovative end AAA-spil.

Anyway, Jim Sterling fra Destructoid fik mig til at tænke lidt over det igen, da han forleden publicerede artiklen Defending the 'middle-class' game, som svar på, at Cliff Bleszinski fra Epic Games under Game Developers Conference udtalte, at som markedet ser ud i øjeblikket, er der ikke plads til middelstore produktioner - kun indie og AAA.

Hvordan har I det - ville I gerne se nogle flere middelstore produktioner (altså typisk lidt mindre polerede/omfattende spil)? Og skulle de som standard være billigere end AAA, fx koste 300 kr.? Eller vil I hellere købe AAA og evt. vente til spillene falder i pris?

Jim Sterling nævner spil som Deadly Premonition og Ravens titler. Deadly Premonition var billigere, men Ravens spil sælges vist normalt til standard-pris.

Jim Sterlings artikel.
ChronoChronoSkrevet 07/03-11 21:20 
Jeg har svært ved at se hvorfor de titler han nævner ikke er AAA-titler. Selvfølgelig er der plads til dem - der er vel altid plads til flere gode spil. Uanset budget.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/03-11 21:49 
Ja, det kan godt være, jeg bare er pessimistisk, men jeg synes også efterhånden det er blevet lidt af en vane for spilindustrien at bide sig selv i halen. Og det er naturligt nok blevet værre og værre i takt med at budgetterne på spillene er vokset. Der er sgu ikke nogen, som tør satse mere.

Men jeg tror desværre heller ikke, der er nok gamere, som skatter gameplay mere end wow-factor, til at man kan tjene udgifterne hjem på spil, der ligger sig på mellemvejen. Men jeg håber sgu på, at jeg tager fejl :D
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 07/03-11 21:52 
Det er jo kun i Europa, Deadly Premonition blev udgivet som budget-spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 07/03-11 21:54 
Killer Bean 2>
Men jeg tror desværre heller ikke, der er nok gamere, som skatter gameplay mere end wow-factor, til at man kan tjene udgifterne hjem på spil, der ligger sig på mellemvejen. Men jeg håber sgu på, at jeg tager fejl :D

Her er Demon's Souls jo så lidt en successhistorie. :)

- ikke at det spil ikke har nogen "wow-faktor", dog... og helt billigt har det nok heller ikke været at udvikle.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Alf81Alf81Skrevet 07/03-11 21:55, rettet 07/03-11 22:35 
Jeg synes i det hele taget at "AAA-titler" er en sjov betegnelse. AAA betyder vel at der er tale om en klassiker af en art? Der er dælme mange af disse såkaldte AAA-titler, jeg ikke mener vil kunne stå distancen, på længere sigt. Så måske er der i virkeligheden tale om at "AAA-titler" er det sande middlestore, og sande AAA-titler (SS? :)) er præcis ligeså sjældne som de plejer at være?

EDIT:

Shiiit... Jeg havde hele tiden læst det som "middlestore" og ikke "middelstore" :D Troede det var en eller anden engelsk betegnelse, jeg ikke før var stødt på.
Ting om dét og pis.
SumezSumezSkrevet 07/03-11 21:58 
Så tror jeg i hvert fald at vi har forskellige opfattelser af hvad AAA er?
Som jeg ser det har "AAA" intet at sige omkring den reelle indholdsmæssige kvalitet af et spil (og absolut ikke hvorvidt det er en "klassiker"), men udelukkende budgettet og den rå produktionsværdi/håndværk.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Alf81Alf81Skrevet 07/03-11 22:02 
Det er nok mig der ikke er inde i det. Troede faktisk at AAA hentød til en form for karaktersystem, og altså ikke hvor mange penge der er blevet brugt?
Ting om dét og pis.
WehnerWehnerSkrevet 07/03-11 22:05, rettet 07/03-11 22:05 
Nope, folk i spilbranchen bruger AAA til at benævne de dyre titler i flæng.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/03-11 22:08 
Det siger vel også lidt om spilbranchen :/
AV Intelligent Terminal
Alf81Alf81Skrevet 07/03-11 22:09 
Sad lidt med samme tanke.
Ting om dét og pis.
silverstarsilverstarSkrevet 07/03-11 22:11 
Jeg er egentlig ret ligeglad med budget-størrelsen for en given titel. Det der betyder noget for mig er primært, om jeg synes spillet ser godt/interessant/spændende ud eller ej.
Hvis der menes om der er plads til flere middeldyre produktioner, som leverer et middelmådigt spil til en mellempris, så nej. Jeg gider ikke købe et spil som udfra reviews, gameplay videoer o.s.v. virker middelmådigt på mig, heller ikke selvom det bliver solgt til en billigere pris.

Derfor er eksemplerne han kommer med også problematiske for mig, fordi jeg ikke vurderer dem efter deres budget, men efter hvorvidt jeg finder spil-oplægget interessant eller ej.
Jeg har købt Enslaved og glæder mig til at tage hul på det fordi anmeldelser og gameplay ligner noget jeg vil finde interesant.
Jeg har ikke købt Wolfenstein (det nyeste til PS3/360) fordi jeg synes det ser middelmådigt/kedeligt ud, og jeg har ikke planer om at købe det, heller ikke selvom det kan fås for en slik idag.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
la0sla0sSkrevet 07/03-11 22:14, rettet 07/03-11 22:17 
Jeg tror begrebet har skiftet betydning, i hvert fald en anelse. Det har betydet "Et spil med højeste produktionsværdi, højeste kvalitet/anmeldelser og stor markedsføringsstrategi bag sig" og i dag er det nok mere marketingsslang for et "Hollywood-agtigt spil med højeste produktionsvalue". Det er ikke længere nogen kvalitetsbetegnelse, selvom marketingskattene nok vil mene at produktionsvalue = kvalitet.

Edit: Lidt sent ude med den her post/svar, men ville blot påpege at I begge havde ret på hver sin måde. Den gamle betegnelse er nok en der kun kan klaskes på et spil efter det er udgivet fordi det så har fået sine 90+ scores i anmeldelser, og den nyere betydning/betegnelse bruges raskvæk før.
Hvad sker der?
Alf81Alf81Skrevet 07/03-11 22:18 
Det giver god mening.
Ting om dét og pis.
WehnerWehnerSkrevet 07/03-11 22:19, rettet 07/03-11 22:19 
Jeg studsede også meget over udtrykket, da jeg overtog kontakten til udgiverne på gamesector.dk, og de kaldte titler til både højre og venstre AAA. Med tiden vænner man sig til jargonen...
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 07/03-11 22:19, rettet 07/03-11 22:20 
Men hvis ikke et spil som Enslaved skal regnes som AAA-titel, så er de eneste AAA-titler fra Japan vel Gran Turismo, Final Fantasy og Metal Gear Solid. Jeg er enig i at begrebet tenderer at være ubrugeligt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
la0sla0sSkrevet 07/03-11 22:30, rettet 07/03-11 22:34 
Under alle omstændigheder tror jeg at middelstore produktioner har en fremtid. Nu er det ikke for at ordkløve, men de spil du snakker om Jaes, dem vil jeg nok nærmere kalde store produktioner og CoD osv. er Megastore produktioner.

Grunden til det er, at jeg så kan kalde et spil som Minecraft for en middelstor produktion. Den er startet som en lille produktion og er vel reelt set middelstor nu?

Ser vi på gutterne Frictional Games, dem bag Penumbra-serien eller Amnesia (har ikke rigtigt spillet dem), så er det vel også middelstore produktioner? Det er ikke småt i hvert fald, og folk som Introversion f.eks. eller måske japanske Cave eller for den sags skyld Treasure så er det vel middelstore produktioner.

Fælles for dem alle er vel at når de laver deres egne ting, så er det altid med en vis fare for at sælger næste spil ikke (herunder uden at medregne Cave og nok også Treasure), så er det tæt på lukketid.

Jeg ved ikke om slags folk kan blive ved med at eksistere, jeg håber det, og tror det også, men det bliver ikke som discbaserede releases. Det er simpelthen for dyrt og få kringlet en infrastruktur, men derimod som download-only spil, der tror jeg at verden er mere åben og venlig, også for de middelstore. Som download spil kan de reelt set sælge deres spil for 150kr frem for 300kr og nok i virkeligheden tjene mere.

Med min erfaring fra at udvikle spil (indrømmet den er ikke lang) så er det helt klart den vej jeg ville gå, hvis jeg var boss for et middelstort firma, og jeg ville som det er nu virkelig overveje om det var værd at udvikle til konsollerne. XBLA er lidt af et helvede er mit indtryk og PS3 kender jeg ikke nok til. PC/Mac, iOS/Android er mere interessant.
Hvad sker der?
AzzkikrAzzkikrSkrevet 07/03-11 22:43 
RJK>
Men hvis ikke et spil som Enslaved skal regnes som AAA-titel, så er de eneste AAA-titler fra Japan vel Gran Turismo, Final Fantasy og Metal Gear Solid. Jeg er enig i at begrebet tenderer at være ubrugeligt.

Hvad har enslaved med japanske AAA spil at gøre? Spillet er lavet af ninja theory.

Men hvad angår Japanske AAA spil, så inkluderer de vel også Tekken, soul calibur, PES, street fighter, Devil May Cry 4, Resident evil osv
RJKRJKSkrevet 07/03-11 22:59, rettet 07/03-11 23:01 
Jeg er klar over hvem der har lavet det, tak.

Pointen er at hvis begrebet skal bruges til lige så meget at snakke om hvor mange penge man pumper i (vestlig) markedsføring, licenser og al den slags som intet har med selve produktionsomkostningerne at gøre, hvormed man kan sige at et spil som Enslaved ikke skal medregnes, så mener jeg der fra Japan ikke er andre end de tre nævnte der kan medregnes.

Hvis begrebet primært skal fortælle hvem der har brugt 50+ millioner dollars på markedsføring, så er det efter min mening et ubrugeligt begreb.

Hvis begrebet primært går på produktionsomkostninger og produktionskvalitet, så er Enslaved lige så meget AAA som Tekken, PES, Street Fighter etc.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 07/03-11 23:20, rettet 07/03-11 23:24 
Jeg er enig med de folk, der synes, betegnelsen AAA er lidt for vidtfavnende. Og med dem der mener, at de fleste af de nævnte titler er store produktioner. Ville bare holde mig nogenlunde til artiklen.

Men som flere er inde på, så er essensen hvor mange penge der er postet i produktionen, altså små, middelstore og store produktioner/budgetter.

la0s>
Ser vi på gutterne Frictional Games, dem bag Penumbra-serien eller Amnesia (har ikke rigtigt spillet dem), så er det vel også middelstore produktioner? Det er ikke småt i hvert fald, og folk som Introversion f.eks.

Både Frictionals og Introversions spil er så vidt jeg ved små produktioner: Ca. 4-5 mennesker fuldtid i 1-2 år. De skjuler det sikkert bare godt :)

Hotheads (fx DeathSpank) og Telltales (fx de nye Sam & Max) spil er vel nogle af de få "ægte" middelstore produktioner. Men der er vel en tendens til, at en del nyere downloadspil, både til pc og konsol, er middelstore produktioner. Double Fines downloadspil virker i hvert fald også sådan set ude fra, og der kan vel nævnes en del andre også (Limbo, uden at have spillet det).

Men det er stadig en relativ ny ting, og der er IMO plads til mange fleste "grader" af "middelstor". Som skrevet tidligere, kan det også være noget der virker som "AAA" bare mindre poleret, eller med mindre audiovisuel wow-faktor (teknisk set). ICO var fx også en mindre produktion end tilsvarende action-adventures. Kan tydeligt huske fra et interview, at Team ICO fortalte, at de kun have budget til textures i lav opløsning.

EDIT: Justeret det med wow-faktor...
SumezSumezSkrevet 07/03-11 23:26, rettet 07/03-11 23:27 
Jeg vil mene at AAA omfatter de fleste solide storproduktioner med en solid udgiver i ryggen og en masse navne på rulleteksterne og den type "flot grafik" du opnår på baggrund af en masse lønnede arbejdstimer. I min "optik" er AAA et udtryk for noget som almindelige "dødelige" spilfirmaer ikke kan opnå uden at blive en del af et kommercielt maskineri der i værste tilfælde kan gå ud over den kreative gnist og eventuelle risikoer.
Hvis Devil May Cry 4 og Enslaved ikke er AAA, ved jeg godt nok ikke hvad er.
Jeg vil også mene at de to "Ico-spil" er AAA, men af den sjældne skole der får lov til at gå deres egne veje.

Men uanset om man mener det betyder alle kommercielle storproduktioner eller kun toppen af poppen er det vigtigste vel bare at folk er enige om hvad man mener med det i hver enkelt diskussion.


edit: Skrev ovenstående før jeg læste Jaes' indlæg ovenfor. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 07/03-11 23:33, rettet 07/03-11 23:33 
Kan man ikke også betegne Epics Shadow Complex som en middelstor produktion? Bare for at prøve at spore os ind på, hvad vi taler om.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 07/03-11 23:55 
Så giver det vel også mening at opdele i hvor stort selve spillet er og hvor stor produktionen/budgettet er?

Jeg mener, spil som Limbo, Castle Crashers og Shadow Complex kunne vel dårligt være "større" produktioner ift. hvor "små" selve spillene er? Det samme kan vel siges om alt fra Cave, Vanillaware etc. Indenfor spiltypen er det jo meget høj produktionskvalitet.

Det står vel i modsætning til "større" spil, der forsøger at konkurrere med AAA-titlerne, men ikke har budgettet/produktionen til at kunne konkurrere på grafik, licenser, stemmeskuespil etc. Der er for mange til at nævne dem :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 08/03-11 00:18, rettet 08/03-11 00:31 
RJK>
Så giver det vel også mening at opdele i hvor stort selve spillet er og hvor stor produktionen/budgettet er?

God pointe - Et team på 15-20 personer er stort for en 2D-platformer, mens det er småt for en FPS. Så jo, det giver mening at se det "per spiltype".

EDIT: Glemte: Udviklingstiden og eventuelt køb af spilmotor osv. skal selvfølgelig også tages i betragtning. Men siden det gælder for alle spiltyper er pointen grundlæggene den samme, at produktionsstørrelsen skal ses per spiltype for at give mest mening. Så spil som Limbo kan man vel godt sige er store produktioner, inden for denne kategori af spil :)
SumezSumezSkrevet 08/03-11 07:50 
Uanset spiltypen er et team på 15-20 personer nok ikke helt nok til at gøre noget til "AAA" jf. dagens standard. Uanset om det er en 2D platformer eller ej. :)
Igen, bare min opfattelse.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig