X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Fra dvd til Blu-ray - hvilke film?


Svar
millenniummillenniumSkrevet 28/02-11 09:40 
Jeg er selv begyndt at udskifte nogle af mine bedste DVD film med Blu-ray udgaver, men som man ofte hører i krogene, så er det langt fra alle overførelser der er ordenligt udført.

Brug tråden her til at anbefale og advare om Blu-ray udgivelser. Skal man holde fast på DVD'en eller er den værd at skifte ud?

Jeg starter med den åbenlyse: Alien Anthology - måske den bedste Blu-ray transfer jeg nogensinde har set.
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 28/02-11 10:00 
Alle Blu-rays er deres dvd-modstykke overlegent, på nær en meget lille håndfuld udgivelser, hvor det står mere eller mindre lige, vel at mærke på billedsiden. Lyden er jo som bekendt oftest tabsfri, og her kan ingen dvd være med. Derfor sælger jeg alle mine dvd'er, der findes som Blu-ray. Hvis de så er værd at eje, køber jeg dem på Blu-ray igen.

Alien Anthology er, som helhed, iøvrigt langt fra den pæneste BD-udgivelse nogensinde. Kildematerialet taget i betragtning er de første to film fantastiske, men de er et stykke fra absolut referencekvalitet.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
millenniummillenniumSkrevet 28/02-11 10:21 
Collateral købe jeg på Blu-ray, og er ikke skam-imponeret over billedet. De underbelyste, grynede nattescener bliver til ENDNU skarper gryn på Blu-ray udgivelsen. Så selvom den er DVD udgivelsen overlegen, så vil jeg ikke kalde den for en must-buy.

Lidt det samme har jeg hørt om Black Hawk Down.
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 28/02-11 10:25, rettet 28/02-11 10:26 
Begge de film du nævner er uden tvivl dvd'erne langt overlegen. Collateral synes jeg især er pæn, selvom den ikke er referencekvalitet (det har måske også noget at gøre med, at den er blevet optaget digitalt ved 2K). Men det behøver de jo heller ikke være, for at det kan være pengene værd at opgradere.

Og nu er Blu-ray jo altså mere end bare bedre billede; en film som Black Hawk Down vinder jo nok en del ved opgraderingen fra komprimeret til tabsfri lyd.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
millenniummillenniumSkrevet 01/03-11 22:39 
Tja, men vær ærlig: Selvom BD altid er bedre end DVD, så bliver der ofte sløset for at få udgivelsen på gaden asap. Har netop set Matrix på BD, og selvom den er bedre end min gamle rustne DVD, så er jeg lidt skuffet i forhold til BD niveauet. Den har ikke været i gennem quality supreme afdelingen.

Der står jo ikke "vi har sløset lidt" på coveret, når man køber.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 01/03-11 22:48 
highdefdigest.com er et godt sted at læse anmeldelser af bluray udgivelser inden køb.
NaieraNaieraSkrevet 02/03-11 00:05, rettet 02/03-11 00:06 
millennium>

Der står jo ikke "vi har sløset lidt" på coveret, når man køber.

Det gør der jo heller ikke på dvd.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
millenniummillenniumSkrevet 02/03-11 08:38, rettet 02/03-11 08:54 
Men da DVD udkom var alternativet VHS. Det var et noget større kvantespring.
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 02/03-11 08:53 
Det er stadig ikke nogen undskyldning for at sløse.

Dvd-formatet fik, sammenlignet med Blu-ray (og HD DVD), en bundrådden start. Normen var 4:3-udgivelser med stereolyd, hvor flere tidlige Blu-rays stadig er referencekvalitet på billedsiden, og kom med tabsfri PCM-lyd.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
millenniummillenniumSkrevet 02/03-11 09:08 
Uanset hvad, så slipper der en gang imellem noget juks igennem. Fifth Element er blevet udgivet to gange på Blu-ray, fordi den første udgave var for dårlig.
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 02/03-11 09:19 
Det er der jo heller ingen der benægter. Men det betyder jo ikke rigtig noget for formatet generelt.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 02/03-11 22:04 
millennium>
Tja, men vær ærlig: Selvom BD altid er bedre end DVD, så bliver der ofte sløset for at få udgivelsen på gaden asap. Har netop set Matrix på BD, og selvom den er bedre end min gamle rustne DVD, så er jeg lidt skuffet i forhold til BD niveauet. Den har ikke været i gennem quality supreme afdelingen.

Det har en del at sige hvor gammel HD masteren er. Jo nyere masteren er, jo bedre ser billedet som regel ud, da de firmaer der udfører det bliver bedre til og får endnu mere effektive teknikker i de værktøjer de bruger.

Matrix er i den uheldige situation, at HD masteren er forholdsvist gammel, da den blev udgivet på HD-DVD dengang det format var forholdsvist nyt. Istedet for at lave en nutidig master har man så bare genbrugt HD-DVD masteren på Blu-rayen. Det var en fin master dengang, men man KAN se forskel på det og så en nyere master.

Oveni det skal så lægges at film med meget mørke scener aldrig vinder nær så markant en forbedring som film med lyse og kontrastrige scener med klare farver. Alting ser bedre ud på Blu-ray kontra DVD, men på nogen filmtyper er det helt klart mere tydeligt end andre. Der hvor det er allertydeligst er nok 2D animerede film.

Personlige anbefalinger af brandgode BD transfers:
-Fifth Element (2nd pressing): Den ser bare knaldgodt ud og så er lydsporet (ukomprimmeret PCM) en sand fryd.
-Wall-E (eller enhver anden Pixar-film på BD - de er jo alle perfekte)
-Blade Runner Final Cut (fra en forfærdelig DVD-udgave til den flotteste mørke film på BD - det ser genialt godt ud)
-Baraka (nok noget af det bedste billedkvalitet på BD)

Jeg har "desværre" ikke nogen jeg decideret vil fraråde, da alle mine BD ligger på "fint" til "savlefremkaldende". Jeg har endnu ikke været udsat for en skuffende transfer af en BD i mit hjem.
NaieraNaieraSkrevet 02/03-11 22:11 
Jeg gider godt nok ikke brokke mig over The Matrix på HD DVD/Blu-ray. Det er mindst 4/5 i billedkvalitet.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BeanoBeanoSkrevet 02/03-11 22:12, rettet 02/03-11 22:13 
Jeg kan godt fraråde at købe BD udgaven af Oldboy hvis man allerede har DVD'en. En kedelig og gnidret udgivelse der ikke er meget bedre end DVD'en som heller ikke var i top. Ærgeligt da det er en fantastisk film.
CoreCoreSkrevet 02/03-11 22:47, rettet 02/03-11 22:49 
millennium>
Lidt det samme har jeg hørt om Black Hawk Down.

Det kommer i hvertfald an på hvilken Black Hawk Down-DVD vi snakker om.

For hvis det er den danske version fra SF Film, så er kvaliteten af denne så ringe, at selv den dårligste BD-transfer langt bedre.

Prøv evt. selv at smide DVD'en i din PS3/BD-afspiller, hvis du har muligheden.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
millenniummillenniumSkrevet 03/03-11 09:08, rettet 03/03-11 09:08 
Mærkeligt nok, så synes jeg også at både DVD'er og Blu-rays fra Scanbox ofte er under niveauet. DVDer var tit grimt komprimeret, hvilket tydeligt kunne ses på gradienter. De seneste Blu-rays jeg har set fra Scanbox har også haft et lidt "blødt billede", kvalitetsmæssigt kun et lille trin over DVD. Og en sjælden gang har de en god titel i stalden :)
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 03/03-11 09:21, rettet 03/03-11 09:21 
I stedet for at diskutere hvorvidt bluray-udgivelser i den relativt lave/middelmådige ende af spektret er "værd at købe" eller ej, kunne man så ikke holde denne tråd udelukkende til anbefalinger af de BluRay-udgivelser man mener ligger i den absolutte top hvad angår billedkvalitet alene?
Så må det vel være op til folk selv om de mener de er værd at købe. Helt personligt skal der noget mere til end bedre lydkvalitet før jeg gider betale fire-fem gange så meget for en film, men at andre ser anderledes på det synes jeg er fint, så det er ikke værd at diskutere. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 03/03-11 09:27 
4-5 gange?

Hvor køber du dog dine film? :)
SumezSumezSkrevet 04/03-11 08:10 
De fleste gode film kan findes på DVD til enten 25kr i billig udgivelse eller max 30kr brugt. BluRay er endnu langt fra at nå dertil, og bare det at finde en under 100kr som er værd at se er ret svært.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CoreCoreSkrevet 04/03-11 11:56 
Ikke når du (som i sammenligningen) inkluderer brugtmarkedet...
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
SumezSumezSkrevet 04/03-11 11:58, rettet 04/03-11 11:58 
Uanset hvad er det jo ikke pointen
Sumez>
at andre ser anderledes på det synes jeg er fint, så det er ikke værd at diskutere. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 04/03-11 12:23, rettet 04/03-11 12:29 
Sumez>
De fleste gode film kan findes på DVD til enten 25kr i billig udgivelse eller max 30kr brugt. BluRay er endnu langt fra at nå dertil, og bare det at finde en under 100kr som er værd at se er ret svært.

Steder som Bilka og Blockbuster er begyndt at have mange kvalitets titler til kr. 70-100 hvor de tilsvarende DVD'er ikke er billigere end 40-50. Har også set enkelte billigere. Og så er det de udenlandske butikker hvor der er masser af deals.
SumezSumezSkrevet 04/03-11 12:30 
Ok fint. 2-4 gange så meget så - skal vi komme videre? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 04/03-11 12:34 
2½ gange og vi har en deal!

(spytter i håndfladen)
millenniummillenniumSkrevet 04/03-11 13:40 
Accord har tit brugte blu-rays til 75,-/stk eller 3 for 195,- Ofte lidt ældre titler, men godt hvis man er igang med en udskiftning af DVD'erne.
The medium is the message.
RJKRJKSkrevet 04/03-11 15:02 
millennium>
Mærkeligt nok, så synes jeg også at både DVD'er og Blu-rays fra Scanbox ofte er under niveauet.

Jeg er rimeligt sikker på at nogle af deres dvd'er er baseret på vhs-masters via composite :) Rulleteksterne er fx ofte voldsomt afslørende.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
millenniummillenniumSkrevet 01/11-11 10:45, rettet 01/11-11 11:21 
Jeg søger efter en udgave af AVP2 på Blu-ray (Ja, i modsætning til mange synes jeg den er fed). Men læser på nettet af mange undrer sig over 12 minutter som mangler ift. DVD versionen.

Er der nogen som kender noget til dette? Er det en klippet Blu-ray udgaver der spøger i markedet?
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 01/11-11 11:15 
IMDb siger at der findes en version på 94 minutter og en på 102. Den amerikanske Unrated-udgivelse skulle indeholde det 'manglende', men den er selvfølgelig låst til region A.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
XiwanaXiwanaSkrevet 01/11-11 12:22 
[Og her kunne man så indsætte en skarp kommentar om, at jo kortere version af AvP2, desto bedre... ;)]

Men spøg til side: Der er tydeligvis gået et eller andet galt med overførslen til Blu-ray. Laserdisken oplister sågar et AvP-collector's boxset, hvor 2'eren varer 89 minutter.
[inspirational quote here]
NaieraNaieraSkrevet 01/11-11 13:13 
Det lyder som om at Laserdisken har taget minuttallet fra PAL dvd'en.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
millenniummillenniumSkrevet 01/11-11 14:07 
Pyt med præcist minutantal. Spørgsmålet er blot: Er filmen blev omskåret? :)
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 01/11-11 14:21 
Når de skriver UNRATED er der i hvert fald ikke mindre end der var i biografen, men det ser ikke ud som om, at det er den udgave der er kommet herovre. Uden en regionsfri afspiller er du lidt på røven.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
millenniummillenniumSkrevet 01/11-11 14:27 
Oh well. Nogen vil måske mene, at eftersom jeg kan lide den film, er jeg på røven under alle omstændigheder. :)
The medium is the message.
HulleHulleSkrevet 01/11-11 14:30 
Good one :)
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
KalicolaKalicolaSkrevet 01/11-11 14:30 
King arthur, pirates:dead mans chest, pearl harbour, og den Hulk med edward norton er en fryd for øjet på bluray. Der kan være en smule gryn og støj, men sådan er det jo når man optager film med kamera, det kan ikke ungås.

De smukkeste blurays jeg har set til dato er Tangled og Wall-E. De er 100% flawless
For The Love Of The Game
millenniummillenniumSkrevet 01/11-11 14:36, rettet 01/11-11 14:36 
Ja, Wall-E er virkelig en utrolig Blu-ray sag.

Og TRON Legacy ligner også en HD 2.0 film.
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 15/11-11 13:58 
Købte fornyligt i,Robot. Ordet på nettet var, at filmen havde fået en utrolig god transfer, og det er IKKE løgn.
Det er en af de flotteste Blu-ray genudgivelser jeg har set. Imponerende af en film fra 2004, og filmens detaljerede sci-fi univers elsker HD.
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 15/11-11 15:01 
Casablanca er fra 1942 og er om muligt flottere ;) Så længe kildematerialet er i orden, kræver det 'kun' penge og tålmodighed (og evnen til at holde fingrene fra EE- og DNR-knapperne) at lave en fantastisk BD-udgivelse.

Men jo, iRobot er rigtig pæn :)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig