X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Leder efter fantasy romaner


Svar
JuggernautJuggernautSkrevet 19/02-11 20:34 
Jeg er pt. løbet tør for bøger og har derfor besluttet at kaste mig over fantasy genren.
Det jeg leder efter, må gerne være i stil med Might & Magic universet. Noget ala D&D og den slags. Og så gerne på dansk.

Hvad kan anbefales til en aldeles grønskolling på dette område?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
JmogJmogSkrevet 20/02-11 01:13, rettet 20/02-11 01:14 
Hvis det skal være i den lette ende, så er Dragonlance og Forgotten Realms-serierne fine at starte med.

Der findes et hav af underserier i begge verdener (begge D&D baserede), som kan læses uafhængigt af hinanden, men her er dem du nok vil få mest ud af:
-Dragonlance: Krøniker, af Margaret Weiss og Tracy Hickman
-Dragonlance: Legender, (en fortsættelse af Krøniker. Kunne du lide Krøniker vil du elske Legender)
-Forgotten Realms: Moonshae af Douglas Niles

Alle tre ovenstående serier består af tre bind hver på engelsk, men jeg mener de var spredt ud over seks bøger, da jeg lånte dem på biblioteket i sin tid. De er genudgivet et hav af gange på engelsk, men er nok noget svære at finde på dansk. Jeg ville nok selv starte med Moonshae, men de er alle ganske fornøjelige.
RitesRitesSkrevet 20/02-11 06:42 
Bøgerne om Erevis Cale af Paul S. Kemp, sat i Forgotten Realms, er også rigtig fede. Ligeså Avatar sagaen.

Og så er der jo altid et ton af Drizz't bøger.
» a winner is you «
JuggernautJuggernautSkrevet 20/02-11 07:30 
Jmog>
Hvis det skal være i den lette ende, så er Dragonlance og Forgotten Realms-serierne fine at starte med.

Jeg har altid troet at de serier mest var henvendt til store børn?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
JmogJmogSkrevet 20/02-11 10:15 
Nu sagde du jo "noget a la D&D" ;-). Hvis du vil kaste dig over noget noget af det mere hardcore, så er der selvfølgelig Ringenes Herre, men det er ikke alle der kan klare dens langsomme fortællestil.

Hvis du har mod på en hybrid, så er Julian Mays saga om Det Pliocæne Exil noget af det mest fantastiske fantasy/scifi på tryk. Jeg læste den fire gange som barn på dansk, købte den på engelsk for et par år siden og fik læst den endnu et par gange og er stadig ikke træt af den.
JuggernautJuggernautSkrevet 20/02-11 13:25 
Jeg har forsøgt at lede efter Dragonlance: Krøniker, men uden held. Så skal jeg måske forbi brugtmarkedet? Grunden til at jeg skriver til "store børn", er p.g.a en anmeldelse af serien, jeg har set et sted på nettet. Andet er det ikke, så måske skulle man forsøge sig alligevel?

Den saga du hentyder til, har jeg aldrig hørt om før. Umiddelbart lyder titlen også som noget jeg sagtens kunne overse ;)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
3of193of19Skrevet 20/02-11 16:34 
Eller kunne du prøve biblioteket. Kan huske jeg lånte Dragonlance romaner på det danske bibliotek i Flensburg i mine unge dage.
JuggernautJuggernautSkrevet 20/02-11 17:08 
Jep. Har også lige reserveret den :)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
SeventhSunSeventhSunSkrevet 20/02-11 19:13 
De første Dragonlance bøger er selvfølgelig letvægtere, men jeg synes at de to forfattere bliver meget bedre med tiden.

Så efter krønikerne er læst kan du kaste dig over:

Dragons of Summer Flame og The War of Souls trilogien. Det foregår også på Krynn (Dragonlance).

The Sovereign Stone trilogien. Også af Margaret Weis og Tracy Hickman, men det er ikke Dragonlance.

The Innocent Mage og The Awakened Mage af Karen Miller.

The Long Price Quartet af Daniel Abraham. Fire bøger som også er samlet i to bøger.

The Name of the Wind af Patrick Rothfuss. Den længe ventede 2'er kommer til marts.

Og så selvfølgelig verdens bedste low fantasy serie: A Song Of Ice and Fire af George RR Martin.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
JuggernautJuggernautSkrevet 20/02-11 19:36 
SeventhSun>
Og så selvfølgelig verdens bedste low fantasy serie: A Song Of Ice and Fire af George RR Martin.

Består den også af mange udgivelser? Hvad med du i øvrigt med "low fantasy"?
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
JmogJmogSkrevet 20/02-11 20:12, rettet 20/02-11 20:14 
Den har ret begrænsede fantasyelementer. Det er en middelalderagtig verden med en liiiiiiiille smule magi og erindringen om drager som uddøde for et par generationer siden.

Og den er helt fantastisk og består af syv bøger (lange bøger, nogen af dem er over 1000 sider) indtil videre mener jeg. Er dog ikke afsluttet, så gå kun i gang, hvis du kan klare at vente flere år på en ny bog. Det er vidst tre år siden der sidst kom en bog i serien og den næste bliver ikke den sidste. Der kommer en TV-serie baseret på den i år endda. Det fede ved serien er hvor uforudsigelig den er og hvor meget ens syn på karaktererne kan skifte, så den ledeste skurk pludselig kan gå hen og virke ret sympatisk. Intet er sort og hvidt.
RitesRitesSkrevet 22/02-11 15:44 
Juggernaut>
Den saga du hentyder til, har jeg aldrig hørt om før. Umiddelbart lyder titlen også som noget jeg sagtens kunne overse ;)

Hvis det er Avatar sagaen du hentyder til, så handler den om da Guderne gik på Faerun (jorden). Så det er en meget vigtig af historien. Måske også en lidt stor mundfuld, hvis det er introduktionen til universet.

Og jeg syntes ikke nogen af bøgerne er skrevet til børn, men har også læst dem på engelsk - ved ikke med oversættelser.

Men ingen af dem får dig til at sætte spørgsmålstegn ved din eksistens. Der kan du jo så også altid begyndere at spekulere over meningen med livet, hvis det er det du søger ;)
» a winner is you «
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig