X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Nier: en stor overraskelse


Svar
RJKRJKSkrevet 13/02-11 18:52, rettet 13/02-11 18:58 
Jeg har forsøgt at tænke over det efterfølgende, og jeg kan ikke komme i tanke om, hvornår et spil sidst har formået at overraske mig på den måde, som Nier gjorde det. Med erfaringen tror man at have gennemskuet alt i et spil efter en time med det, og for det meste har man ret - derfor er det også så bemærkelsesværdigt, når det fuldstændig modsatte er tilfældet.

Men lunkne anmeldelser og Cavias tidligere spil in mente, havde jeg heller ikke de store forventninger, da jeg begyndte på Nier for at få lidt hjernedød hack'n'slash-afveksling mellem Mass Effect 2 og det næste RPG. Det skulle dog hurtigt vise sig at være langt værre, end jeg havde frygtet. Gameplayet fremstod selv for genren simplistisk, stilen var grim og utiltalende ala Shadow Hearts, personerne lige dele usympatiske og ulidelige, mens de mange gange formålsløst renden frem og tilbage var til at blive vanvittig af, fordi loadetiderne var horribelt langsomme. Min primære tanke var på dette tidspunkt, hvordan man kunne få lov at udgive et så elendigt produkt, blottet for al den udvikling mediet har taget, og uden nogen af de basale kvaliteter man forventer af et nutidigt spil.

Indenfor de første timer besluttede jeg derfor flere gange at sætte spillet tilbage på hylden, men endte alligevel med at give det et par ekstra chancer. Nok mest fordi musikken er fantastisk og jeg et sted tænkte, at hvis dén del kunne være så god, så måtte der også være nogle kvaliteter et eller andet sted i resten af spillet. Og det viste det sig så langsomt men sikkert at have, tydeligere jo mere jeg sænkede mine parader. Gameplayet viste sig at hænge sammen, vænnet til stilen er der imponerende visuelle aspekter, personerne udvikler sig med sjæl og dybde, opgaverne og opbygningen gav pludselig mening, og da først jeg opdagede den "skjulte" installationsmulighed forsvandt også loadetiderne.

Men det er ikke bare sådan at Nier er en overraskelse fordi det er et fornuftigt spil, selvom det ved første øjekast ligner en stinker. Spillet er helt bevidst fyldt med overraskelser der gør det til et meget anderledes spil, selvom det primært er sket ved at låne fra andre spil. For det meste er det et rimeligt traditionelt tredjepersons action/eventyrspil ala 3d-Zelda, hvor man render rundt og tæsker fjender med sit sværd, men så skifter det konsekvent fuldstændig spilstil. Pludselig er kameraet placeret fra siden og det er en 2d-platformer. Andre gange kører kameraet op, og det bliver til en twin stick-shooter. Til tider bliver det Gauntlet-agtigt og sågar Resident Evil-agtigt, uden det føles forkert. Med tusindvis af farvede kuglemønstre ligner mange af bosserne noget fra en Cave-shooter på speed (hvis man overhovedet kan forestille sig dét!) i 3d. Måske allermest bizart, så bliver det et par gange nærmest til et tekstadventure, hvor man sidder og læser hvid tekst på sort baggrund i så lang tid, at man tror det er løgn.

Og det er såmænd ikke fordi nogen af alle disse elementer er fremragende i sig selv, men kombineret resulterer de i en spiloplevelse, som ikke kan sammenlignes med noget andet enkelt spil. Som det vist allerede fremgår tydeligt, så slet ikke fordi det er perfekt - der er mange irriterende og svage aspekter der burde have været anderledes og for meget genbrug - men fordi det udvikler sig og trækker spilleren med. Jeg har tænkt på at mange af mine favoritfilm lagde ud med at jeg ikke brød mig om dem eller væsentlige aspekter i dem, og at jeg så i løbet af filmen eller ved flere gensyn langsomt fattede sympati og forståelse for dem. Typisk fordi den slags film har dybere indhold, som ikke er så lettilgængeligt at det er åbenlyst fra første minut, men i stedet kræver noget bearbejdelse at påskønne.

Sådan føler jeg også det er med Nier. I hvert fald i et vist omfang er det specifikt designet til, at det fra begyndelsen er svært at holde af, og først efter en indsats fra spilleren selv, giver igen. For mig er det derfor endnu et eksempel på, at man ikke kan måle spilkvalitet i, hvor sjove de er at spille eller efter faste skabeloner. Jeg har hørt mange mene, at et spil altid er dårligt, hvis det er dårligt i begyndelsen - upåagtet om det bliver bedre senere hen. Ud fra en tanke om, at man så burde have skåret den dårlige del væk eller lavet denne bedre, for et mere helstøbt spil. Det er jeg selvfølgelig uenig i, da jeg kun vurderer ud fra den samlede oplevelse, men med ovenstående in mente kan man måske argumentere for, at en dårlig begyndelse kan være et bevidst valg, der styrker den samlede oplevelse. Jeg ved godt at det ikke umiddelbart giver mening, men alle kan sikkert tænke på fx en film, hvor én af figurerne fra starten er decideret usympatisk, men hvor man undervejs fatter sympati for denne, som tingene folder sig ud og dermed ultimativt får et stærkere forhold til figuren, end man ville have haft uden denne udvikling.

Så giv Nier en ekstra chance, hvis I godt kan tåle at alt ikke skal være helt finpudset og strømlignet, og tydeligvis begrænset af lavt budget. Måske får I også en postiv overraskelse - og ellers opgiver I sikkert hurtigt og synes det er helt forfærdeligt :) Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt at den eneste gennemgående positive anmeldelse jeg kunne finde af spillet er fra Game Critics, som jo ellers er meget kritiske: http://www.gamecritics.com/trent-fingland/nier-review

Som en ekstra sidebemærkning, så synes jeg virkelig det sætter tingene i relief, at opleve historien i Nier lige efter Mass Effect 2, der jo af mange er rost til skyerne på det område. Selvom ingen af dem har nogen nævneværdig handling, så er det virkelig slående hvor fuldstændig hul og intetsigende historien er i sidstnævnte, når man efterfølgende er udsat for en historie, der virkelig handler om noget og ikke bare er en dårlig undskyldning.

Nier blev i øvrigt Cavias sidste spil, da udvikleren lukkede derefter.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 14/02-11 08:43, rettet 14/02-11 10:58 
Jeg har længe haft lyst til at give Nier en chance, men det er bare ikke blevet til noget pga diverse svage anmeldelser. På baggrund af ovenstående beskrivelse, kan jeg nu forstå, at det er en fejl, der bør rettes op på.

Spillets selvbevisthed lyder fascinerende og alene det, at det skiller sig ud, kan gøre hele forskellen på, om jeg har lyst til at sætte et spil i maskinen nu om stunder.

RJK>
Det er jeg selvfølgelig uenig i, da jeg kun vurderer ud fra den samlede oplevelse

Er det ikke sådan alle vurderer? Det virker da i hvertfald helt elementært, at man til sidst vurderer om en evt dårlig begyndelse trækker ned på helheden.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
DarkbeatDarkbeatSkrevet 14/02-11 10:24 
Nu har jeg ikke lige læst hele dit indlæg af farer for spoilere, men jeg har også fået Nier ind af døren for et par dage siden og jeg købte det da jeg hørte fra flere sider af at det er et rigtig, rigtig godt spil, så jeg glæder mig til snart at gå igang med det.
SumezSumezSkrevet 14/02-11 13:48, rettet 14/02-11 13:48 
Det lyder meget interessant.

Jeg har lidt en forkærlighed for "b-spil" med skjulte kvaliteter gemt bag flere mere eller mindre amatøragtige designfejl, f.eks. Deadly Premonition, og Breakdown til den gamle Xbox.
Jeg troede faktisk, efter kun at have læst Eurogamers anmeldelse at Demon's Souls også hørte blandt disse, men det viste sig at være gennemført og finpudset kvalitet over hele linjen. Til gengæld kan forgængerne i King's Field-serien nok nemt kastets ind i kategorien. Måske noget vi i fællesskab bør kigge lidt mere på på Play:Right, og få gravet nogle upolerede diamanter op af støvet sammen? (evt. med hjælp fra sider som hardcoregaming101 som jeg synes er godt til at finde den slags)

Det leder faktisk lidt tilbage til en kort diskussion vi havde til SSKT6 om at nogle spil bedst kan vise deres værd via relativt subjektive anmeldelser som er i stand til at belyse et spils kvaliteter i stedet for blot af give det en 1-til-10-score til sammenligning med nutidens AAA-spil. Godhand var tydeligvis en favorit her.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 14/02-11 17:08 
Jeg har intet spoilet af handlingen, men måske kan man godt sige i dette specielle tilfælde, at det er at spoile, når jeg beskriver hvordan det ændrer genre undervejs. Det tager måske lidt af overraskelsesmomentet væk - det må jeg indrømme, at jeg slet ikke tænkte på :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 14/02-11 18:35 
Jeg synes i hvert fald det "ødelægger" det lidt for mig, men på den anden side havde jeg nok aldrig gidet røre spillet hvis du ikke havde skrevet det indlæg. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 14/02-11 20:47 
Tak for dybt indlæg. Det lyder som et Interessant spil. Jeg har også hørt flere kalde det det bedste Square Enix-spil i 2010. Det kunne jeg bare ikke tage seriøst før nu :-)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
jaesjaesSkrevet 14/02-11 20:54, rettet 14/02-11 20:55 
RJK>
Pludselig er kameraet placeret fra siden og det er en 2d-platformer. Andre gange kører kameraet op, og det bliver til en twin stick-shooter. Til tider bliver det Gauntlet-agtigt og sågar Resident Evil-agtigt, uden det føles forkert. Med tusindvis af farvede kuglemønstre ligner mange af bosserne noget fra en Cave-shooter på speed (hvis man overhovedet kan forestille sig dét!) i 3d. Måske allermest bizart, så bliver det et par gange nærmest til et tekstadventure, hvor man sidder og læser hvid tekst på sort baggrund i så lang tid, at man tror det er løgn.

Når du skriver "uden at det føles forkert", vil det så sige, at de forskellige skift i genrer og synsvinkler "giver mening" - altså om du har fået det indtryk, at det er virkemidler udviklerne har brugt i forhold til kontekst og/eller historie, og således ikke er gimmicks?

og...

SPOILER

...Jeg skimtede en anmeldelse, der vist nævnte præcis de samme genrer. Vil det sige, at du har nævnt alle genrer i spillet? Vil gerne vide om der kommer et par overraskelser :)
RJKRJKSkrevet 14/02-11 21:06, rettet 14/02-11 21:11 
De fleste af genreskiftene er helt naturlige, forstået på den måde at det på ingen måde er tale om påklistrerede og abrupt opdelte mini-games. Spillet holder konsekvent samme styring og mekanik hele vejen igennem, så fx kan man også godt skyde shooter-style i hele resten af spillet, og altså ikke bare de områder hvor kameraet og banedesignet er gearet mod det. Det hele er integreret sammen, og således opleves det mest som mindre stilskift undervejs. Ved nærmere eftertanke må der være gået en hel del omtanke i at opbygge elementerne, især styringen, så dette overhovedet har været muligt.

Man kan vel sige at action/adventure spil i Zelda-stil til at begynde med er et misk-mask af andre genrer, så det er måske mest det at spillet er så selvbevidst om at bruge og præsentere de elementer distinkt, der gør det anderledes. Der er også andre elementer og subgenrer repræsenteret, men mest nogen man normalt ser brugt i samme sammenhæng (det obligatoriske fiskespil fx).

Derudover er der også en del overraskelser i spillets historie og især personer, som jeg nok skal lade være med at spoile :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 14/02-11 21:29, rettet 14/02-11 21:30 
Cool, tak. Jeg er en sucker for skæve spil - og variation og overraskelser gør tit oplevelsen endnu bedre - så Nier kommer da på listen over spil, der måske skal købes.

EDIT: Det = tit.
SumezSumezSkrevet 08/04-13 12:29 
Hold da op! Hvad sker der for soundtracket i det her spil? Det er jo helt ufatteligt fantastisk, jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har hørt noget lignende i et spil. Genial blanding af både storladne og underspillede dybe melodier og vokalnumre der fungerer overraskende godt.

Jeg har købt det udelukkende pga. det. Ja jeg ved at jeg er late to the party, men heldigvis er det stadig enormt billigt.

Fuldt soundtrack på YouTube
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 08/04-13 13:27 
Hvor har du købt det henne, Sumez? Jeg er ret interesseret i en kopi, men jeg kan ikke finde et sted det er på lager til rimelige penge.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
SumezSumezSkrevet 08/04-13 13:30 
På eBay til ca. 80kr + 30kr forsendelse.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 08/04-13 13:31 
Hvad med PR handel:
http://www.playright.dk/handel/butikssalg/?style=standard&sort=8&butik=&min=&max=&prisfald=&alfa=&titel=nier
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 08/04-13 13:32 
Den pris der står under GAME passer ikke til prisen, når man klikker sig ind på det. De har nok sendt forkerte informationer ud.

Ikke at den rigtige pris er særligt vild, men det er alligevel en 100kr oveni hatten, og ikke billigere end det de fleste andre steder sælger den til. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dRxLdRxLSkrevet 08/04-13 13:36 
Kan jeg godt se, men det er fordi de er listet for "pre owned" til "£7.99" som så er "out of stock".
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 08/04-13 13:36, rettet 08/04-13 13:38 
Jeg har selvfølgelig kigget under PR Handel. Jeg vil helst have spillet som nyt, til Xbox 360 men PS3 kan også bruges. Ingen af udgaverne er dog på lager hos Game eller CDON (hverken nyt eller brugt) og 199,- hos "Billigespil" er lige i overkanten.

Jeg ender nok med at kravle over på eBay.

EDIT: dRxL nåede at svarer før jeg kom på banen...
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig