X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Senseo vs. Dolce Gusto


Svar
BeanoBeanoSkrevet 20/01-11 12:41, rettet 20/01-11 12:42 
Jeg har i ca. 5 år haft en alm. Senseo kaffemaskine som jeg har været tilfreds med til mit behov.

Men den er nu gået i stykker og derfor på udkig efter en ny tilsvarende løsning. Jeg gider ikke en
gammeldaws filter-kaffemaskine eller stå og rode med stempel kander.

Skal enten være en ny Senseo (der bruger kaffe-puder) eller en af de nye Dolce Gusto maskiner der bruger kapselsystem.

Nogen her der har erfaringer med Dolce Gusto? Er det bedre eller dårligere end Senseo mht. kaffekvalitet og udvalg?

Der er også Nespresso maskinerne men de er vist meget dyre og store.
jaesjaesSkrevet 20/01-11 13:13 
Kommer nok an på, hvilken type kaffe du er til. Puder minder om filterkaffe og de andre mindre om kaffe baseret på espresso.

Dvs. hvis du vil have noget der minder om filterkaffe, skal du lave en "Americano" - espresso med varm vand. Ved ikke om nogle af maskinerne kan klare det i én arbejdsproces. Smagen kan i sagens natur heller ikke blive helt den samme, men ikke nødvendigvis dårligere, bare lidt anderledes.

Har læst både godt og skidt om Dolce Gusto. Har kun læst godt om Nespresso-maskinerne. Har smagt kaffe brygget på en Nespresso en enkelt gang, men mine smagsløg var vist ikke i top den dag, så vil ikke komme med en vurdering :)
dchangdchangSkrevet 20/01-11 13:21 
Hvad er der galt med en gammeldaws filtermaskine?

Trust me, køb en Moccamaster og du kommer aldrig til at købe andet. Brygger lynhurtigt, på den rigtige temperatur og næsten alt kaffe smager godt igennem sådan én maskine.

Den kan så næsten heller ikke slides ihjel men det er en helt anden sag. :-)
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
BeanoBeanoSkrevet 20/01-11 13:23, rettet 20/01-11 13:27 
Jeg er mest til alm. kaffe til dagligt. Kan godt li' espresso og lign af og til, men bare ikke hver dag :)

Hvis Dolce Gusto kræver ekstra trim for det, så er det nok bare Senseo jeg skal kigge på igen. Kan se de også har fået flere maskiner i udvalget.

@dchang: Der er ikke noget galt med filtermaskiner som sådan, men drikker normalt kun en eller to kopper (hjemme) og gider ikke stå at rode med filtre osv. Havde det før min Senseo.
Vi har en dobbelt Moccamaster maskine på arbejde som jeg ikke er vild imponeret af - men måske flere modeller her også.
jaesjaesSkrevet 20/01-11 13:31 
Skimmede lige en artikel igen, og der er to metoder til at lave noget a la filterkaffe (den ene lyder ikke specielt god, men der kan jo være forskel mellem maskinerne):

"De fleste kapselkaffemaskiner giver dig muligheden for at brygge en kop kaffe, der svarer til den, du laver på en almindelig kaffemaskine. Det sker ved, at du lader vandet løbe igennem kapslen.

Men det skal du ifølge Fritz Storm bestemt ikke gøre. Efter at han har brygget en espresso, skifter han kop og ser det gullige vand fylde kop nummer to.

»Det er 90 procent af det, du drikker. Og det smager ad h... til,« siger han og forklarer:

»Maskinen vasker kapslen igennem, og det giver en vandet og krads smag. Kapslerne kan slet ikke klare den mængde vand.«

»Kapselkaffemaskiner kommer ikke til at erstatte filterkaffemaskiner. Folk vil blive skuffet over den manglende styrke.«

I stedet foreslår han, at man laver en americano. Det er en espresso blandet med varmt vand, der giver en mere homogen og fed oplevelse.

Alle testede maskiner, bortset fra OBH Nordica Martello, kan sende opvarmet vand igennem systemet uden at have en kapsel i maskinen.

På den måde kan du nemt brygge en americano, hvis du er til sort kaffe."

http://sondagsavisen.dk/353/0101469538/
BeanoBeanoSkrevet 20/01-11 13:55 
Ok tak :D
SaftenSaftenSkrevet 20/01-11 15:46 
Nu lyder det jo godt nok som at du helst vil have en maskine, men hvis det bare er til to kopper "filterkaffe" om dagen, kan jeg varmt anbefale et stempel termokrus.
Har selv haft et i 5 år, og det er noget af det jeg har brugt mest i mit køkken.

Det er sådan en her jeg har, bare en del mere slidt;):
Senseo vs. Dolce Gusto

Brewing mug
Evan's Spiked Tentacles of Forced Intrusion!!!Spiller nu: Dead Or Alive 5, Secret World, The, Borderlands 2
BeanoBeanoSkrevet 20/01-11 16:07 
Kun jeg da lige holde øje med som alternativ men er ikke vild med det stempel halløj heller - jeg er doven :)
JuggernautJuggernautSkrevet 20/01-11 16:16 
Jeg kan kun råde dig til at spare lidt op. En kollega har det ligesom dig hvad angår filtermaskiner. Og så gider han heller ikke puder. Han vil kaffen "som den er", så at sige.

Han har derfor købt et Siemens monster til omkring 7,5k. Han og konen er helt vilde med den. Samtidig koster det ikke en mindre formue hver gang man har gæster, da den bruger almindeligt pulver.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
BeanoBeanoSkrevet 20/01-11 17:05 
Til den pris skal den altså også give blowjobs og synge Svenske folkeviser :)

Men kunne da holde øje med sårn fætter på længese sigt og så bare nuppe en billigere løsning her og nu.

En Siemens... Kender du modellen/navnet på den?
HankyHankySkrevet 20/01-11 17:20, rettet 20/01-11 17:36 
Jeg har selv haft en Senseo-maskine i knap 3 år, og da Dolce Gusto kom frem, overvejede jeg også at skifte, men en kop kaffe er så meget dyrere med sidstnævnte, at jeg hurtigt glemte alt om den/det.

EDIT:
Noget med ca. 1 kr. pr.kop for Senseo, og så vidt jeg husker koster det med Dolce Gusto-kapslerne omkring de 2,50 kr pr. kop - og hvis man skal have andet end almindelig kaffe er det pludselig 40 kr. for 8 kapsler.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
King ChaosKing ChaosSkrevet 20/01-11 17:37 
Beano>
Til den pris skal den altså også give blowjobs og synge Svenske folkeviser :)

Orw, det ville være nice... samtidig?
BeanoBeanoSkrevet 20/01-11 17:46, rettet 20/01-11 17:48 
Vist kun i deluxe udgaven ;)

@Hanky: Havde godt bemærket den højere pris pr. kop - dog ikke den store postering når jeg kun drikker 1-3 kopper om dagen hjemme :)
JuggernautJuggernautSkrevet 20/01-11 19:15 
Beano>
En Siemens... Kender du modellen/navnet på den?

Den skulle hedde: TK76209RW.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
BeanoBeanoSkrevet 20/01-11 19:29 
Tak - den ser også ret kinky ud ;)
JuggernautJuggernautSkrevet 20/01-11 19:35 
Det er den også :)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
fumfumSkrevet 21/01-11 08:10 
Jeg vil anbefale en Siemens, hvor du kan putte hele kaffebønner i.
Den vi har, koster omkring 2000,-, og laver en kop ekstrem go' kaffe. Og så er jeg ikke bundet af diverse producenters dyre formalet kaffe i indpakning der kun passer til din maskine.
Det er vel en slags 'Kaffemaskine-DRM'.
Og drm kan vi jo ikke lide.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
BeanoBeanoSkrevet 21/01-11 08:16 
Kan du huske navnet på den?
fumfumSkrevet 21/01-11 11:50 
Surpresso compact.
Man kan ikke smide mælk i den, men den kan skumme den (mælken).
Konen ville ikke have en med mælkebeholder, da de har en sådan på hendes arbejde, og hun skal gøre den ren.
Mælken i røret skulle blive ganske osteagtig ved sådan nogen maskiner.

Elmutantens pris.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
BeanoBeanoSkrevet 21/01-11 12:05, rettet 21/01-11 12:05 
Takker, den vil jeg overveje - en pris der er til at overse :)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig