X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

The World Ends With You


Svar
RitesRitesSkrevet 09/01-11 08:20 
Jeg har lige fået dette spil ind af døren og udover kampsystemet, virker det også rigtig fedt.

Jeg sidder faktisk fast ved bossen på 2. dag. Jeg forstår godt man skal aktivere Pins på nederste skærm og trykker på d-pad på øverste skærm - alt efter hvor puck'en er.

Mit problem er bare, at man stadig får vildt meget skade og grundet obstacles på banen kan man ikke rigtig undgå de monstre som bare render frem og tilbage.

Nogle forslag fra nogen der har spillet det? :)
» a winner is you «
SumezSumezSkrevet 09/01-11 11:03 
Hvor har du købt det? Jeg har ledt efter det spil rigtig længe, og har faktisk STADIG en to år gammel ordre liggende på play.com som de bare NÆGTER at sende.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RitesRitesSkrevet 09/01-11 12:29 
Jeg ledte også et stykke tid, efter det og Chrono Trigger. Har bestilt begge fra Play Asia, hvor CT også er på vej.
» a winner is you «
JuggernautJuggernautSkrevet 09/01-11 13:04 
Sumez>
Hvor har du købt det? Jeg har ledt efter det spil rigtig længe, og har faktisk STADIG en to år gammel ordre liggende på play.com som de bare NÆGTER at sende.

Jeg handler selv en del her og mine pakker er _aldrig_ blevet snuppet i tolden.

Kig her
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
RJKRJKSkrevet 09/01-11 13:05, rettet 09/01-11 13:06 
Det er også et virkelig godt og anderledes spil, som dog kræver en hel del dedikation, både til kampsystemet og til at udholde den - i begyndelsen - ulidelige hovedperson. Hænger man ved, er der ultimativt en fremragende oplevelse, som også har både mening og hjerte.

Jeg kan ikke huske hvilken boss der er på dag 2, og hvad man specifikt skal gøre, men generelt handler det jo meget om at finde nogle pins man godt kan lide funktionen af, og så få dem levelet op, så de er stærke og kan bruges meget. I selve kampene handler det meget om at være hurtig og præcis med stylusen, og ikke ret meget om at tænke eller planlægge. Det er jo på den front nærmest et actionspil. Så vidt jeg husker koncentrerede jeg mig primært om nederste skærm, for det er virkelig udfordrende også at spille godt på den øverste, men det er også vigtigt at sørge for at få de der combo-attacks, så man bliver healet. Og en healing-pin er også nødvendig.

Men ellers får man jo lov at fortsætte efter dødsfald og bevarer sin erfaring, så det kan aldrig gå helt galt - nogle gange skal man bare prøve bosserne flere gange.

Totalt generiske råd, I know, men det var også mere for at rose spillet lidt :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RitesRitesSkrevet 09/01-11 14:17 
Jeg ryger direkte ud til hovedskærmen, hvor jeg så kan vælge continue (fra sidste save) eller new game..

Mit problem er ikke specifikt til bossen. Bare at monstrene løber frem og tilbage på skærmen og at jeg ikke kan undgå dem og dør før de gør. Må prøve at ignorere den øverste skærm helt og se om det hjælper på præcisionen eller hvad der nu skal til.

Men undrede mig også, da jeg havde hørt man kunne fortsætte efter dødsfald. Så har jeg vel en speciel udgave :p
» a winner is you «
RJKRJKSkrevet 09/01-11 14:22 
Jeg er nu ret sikker på at man generelt altid kunne fortsætte, men måske husker jeg forkert. Det er noget tid siden.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SaftenSaftenSkrevet 09/01-11 15:14, rettet 09/01-11 21:11 
Man kan ikke fortsætte efter man dør. Så det er med at gemme efter hver kamp;)

EDIT: Du kan eventuelt lade spillet ligge i et par dage, og lade spillet level dine badges op. Eller brug din telekinesis badge til at smide rundt med de "obstacles" der er i banen. Det var en taktik jeg brugte ret meget.
Evan's Spiked Tentacles of Forced Intrusion!!!Spiller nu: Dead Or Alive 5, Secret World, The, Borderlands 2
ChronoChronoSkrevet 09/01-11 19:35 
Fantastisk spil - dejligt at se det bliver fundet frem selv her et par år efter udgivelsen. Jeg hører stadig soundtracket ret ofte. Jeg kan ikke komme med gode råd, men husker også at spillet startede ud med at være rigeligt svært. Bare bliv ved - og ja, det kræver noget øvelse at kunne følge med på begge skærme.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/01-11 23:27 
Sumez: Jeg kunne sagtens overtales til at gå af med mit eksemplar i en byttehandel for et eller andet SEGA gejl hvis det er :) Jeg har kun lige haft det startet meget kort op og kontrollen var så voldsomt et turnoff, at jeg nok ikke magter det.
Spiller nu: Phantasy Star IV
T.L.OT.L.OSkrevet 09/01-11 23:30, rettet 09/01-11 23:34 
->Sumez jeg har en US udgave af TWEWU jeg gerne vil af med, hvis du har noget retro bytte matriale.. send mig en besked hvis du ikke ender med at købe det hjem.

Edit: haha sorry havde ikke set at Konsolkongen kom med samme forslag..
RJKRJKSkrevet 10/01-11 00:05 
Saften>
Man kan ikke fortsætte efter man dør. Så det er med at gemme efter hver kamp;)

Jeg kunne ikke forstå jeg skulle huske så dårligt, men nu har jeg lige prøvet og det var faktisk ret svært at dø, men det lykkedes :) Og derefter kan man altså både Retry og Retry on Easy. Jeg checkede ikke om man fik optjent XP med, men mon ikke dét også var rigtigt husket :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 10/01-11 00:07, rettet 10/01-11 00:08 
I øvrigt synd hvis man ikke giver spillet chancen pga. den noget stejle indlæring. Det ER krævende, men virkelig fantastisk, når man lærer det at kende. Sammen med Persona (4) det mest overraskende og originale RPG i lang tid.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/01-11 00:26 
Det var ikke pga indlæring eller sværhedsgrad jeg droppede det, men udelukkende pga kontrollen med stylus som jeg ikke orkede :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 10/01-11 00:28 
Så du spiller ikke noget med stylus? Det kan jeg vel ikke sige noget til, så... :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SaftenSaftenSkrevet 10/01-11 00:33 
@RJK Har lige kigget efter i spillets Instruction Booklet og der står ganske rigtigt det du beskriver, men har aldrig nogensinde selv fået den skærm til at poppe op i spillet.
Hver gang jeg dør ryger jeg direkte til Main Menu.
Manualen nævner noget om at man skal have en bestemt ting for at gøre det. Oh well, kan under alle omstændigheder ikke selv gøre det endnu;)
Evan's Spiked Tentacles of Forced Intrusion!!!Spiller nu: Dead Or Alive 5, Secret World, The, Borderlands 2
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/01-11 00:39 
RJK>
Så du spiller ikke noget med stylus? Det kan jeg vel ikke sige noget til, så... :)

Jo det gør jeg, men jeg bedømte at spillet sikkert var forholdsvis omfattende og langt og jeg gider ikke stylus særlig længe ad gangen :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 10/01-11 08:30 
TLO og Konsolkongen, hvad er I mere specifikt interesseret i af ting? Jeg er generelt ikke meget for at bytte, men hvis det er en eller flere mindre titler, som alligevel ikke siger mig så meget, kunne det godt være at vi kan bytte :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 10/01-11 08:31 
RJK>
Sammen med Persona (4) det mest overraskende og originale RPG i lang tid.

Alligevel imponerende at Square endelig har formået at lave et (in-house!) spil, der kan løfte deres arv fra 90'erne, og så er det blevet et fuldstændig overset spil med et unfair lavt budget.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RitesRitesSkrevet 10/01-11 09:22 
RJK>
Jeg kunne ikke forstå jeg skulle huske så dårligt, men nu har jeg lige prøvet og det var faktisk ret svært at dø, men det lykkedes :) Og derefter kan man altså både Retry og Retry on Easy. Jeg checkede ikke om man fik optjent XP med, men mon ikke dét også var rigtigt husket :)

Jeg gætter på at det er en "ability" der skal unlockes. Ligesom mobiltelefon menuen osv.
» a winner is you «
Bede-xBede-xSkrevet 10/01-11 11:01 
Sumez>
Alligevel imponerende at Square endelig har formået at lave et (in-house!) spil, der kan løfte deres arv fra 90'erne,

Alt ære og respekt til The World Ends With You, men lad os nu ikke glemme Vagrant Story ;)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 10/01-11 11:43 
Vagrant Story er jo så også 11 år gammelt, og tænkte egentlig på det spil som en del af "Squares arv", som jeg snakkede om. :)
Hvis man skal nævne titler fra nyere tid, bør man nok snarere hive Kingdom Hearts 1 og 2 frem, men de er jo også snart ved at have nogle år på bagen, og savner i stor grad en "rigtig" 3'er.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 10/01-11 19:59 
Sumez>
Alligevel imponerende at Square endelig har formået at lave et (in-house!) spil, der kan løfte deres arv fra 90'erne, og så er det blevet et fuldstændig overset spil med et unfair lavt budget.

Jamen, det er jo heller ikke rigtigt inhouse. Det er i hvert fald delvist udviklet af Jupiter (Chain Of Memories), vist sammen med Kingdom Hearts-holdet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 10/01-11 20:39 
Okay? Jeg tjekkede bare nogle af de mere vigtige navne fra spillet på Mobygames, og det lignede da rimelig solide Square-folk med bl.a. flere FF-titler i lasten
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 11/01-11 14:15 
Chrono>
Jeg hører stadig soundtracket ret ofte.

Det er da også fantastisk. Nu fik jeg selv lige lyst til at købe det, og sad og googlede lidt på det. Jeg opdagede så, at den formentligt bedste sang i spillet, Deja Vu, slet ikke er med i den japanske udgave og dermed heller ikke på det japanske soundtrack. Sangen er åbenbart lavet specielt til den engelske udgave af spillet - lidt underligt, når den er så prominent i spillet.

Men i hvert fald, sørg for at gå efter det engelske soundtrack - eller køb Deja Vu på iTunes som jeg gjorde :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 11/01-11 14:24 
Sumez>
Okay? Jeg tjekkede bare nogle af de mere vigtige navne fra spillet på Mobygames, og det lignede da rimelig solide Square-folk med bl.a. flere FF-titler i lasten

Kiggede lige igen og credits er delt op både mellem Square-folk (som var dem jeg havde tjekket op, men de står stadig som directors) og Jupiter-folk, men kan se at Hiroyuki Ito står som spildirector fra Jupiter, og han er vist ikke hr. hvem-som-helst.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hiroyuki_Ito

Det er alligevel meget sejt at have ATB-kampsystemet på sit CV :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 23/05-11 12:08 
Jeg er nu ved at være helt igennem spillet - mangler stadig en masse items som kræver at jeg går ud og samler absurd mange shadow matters og en del andet, men er på den sidste "mission" i "Another Day", alt andet er klaret. Nedenstående bedømmelse fra mig skulle være temmelig spoiler-fri.


Det virker nærmest som om at spillet helt bevidst lægger ud med at være uinteressant og på grænsen til dårligt, for derefter at give spilleren en overraskelse når historien pludselig folder sig ud, samtidig med at spilsystemet langsomt men sikkert udvikler sig og begynder at give mening, når man efterhånden har brugt nogle dage i selskab med spillets udgave af Shibuya, lærer kortet og butikkerne at kende, og får adgang til de sværere sværhedsgrader. Faktisk var det først på den 7. dag med Shiki, spillets mange brikker virkelig begyndte at falde på plads for mig.

Gennem hele spillet udvikler det sig til at være en ægte hack-n-slash agtig "statbuilder" og "collect them all"-spil, og jeg tager mit gætværk omkring at Square skulle have genopfundet sig selv fra 90'erne i mig igen - det er et tydeligt Jupiter-spil, med alt hvad det indebærer af småsurrealistisk plot og et tydelig budgetspil (de nærmest statiske dialogsekvenser irriterede mig virkelig i starten), hvor hele fokus i virkeligheden ligger i de til gengæld utroligt unikke kamp- og stat-systemer.
Men spillet minder mig nok endnu mere om Kingdom Hearts 358/2 Days, der ligevis er bygget op omkring en række forskellige missioner i de samme områder og den følgende tilbagevending til disse steder/tidspunkter for at gå alt efter i sømmene og finde nye ting til samlingen. Det er helt absurd så lang tid jeg har brugt på "endgame"-delen nu, og mangler stadig at kunne købe alle de vildeste quest-items fra butikkerne.

Mht. historien og spillets verden, var min første tanke at spillets fokus på ting som hvilke mærker der er populære, var direkte afskyelig, men de formår hurtigt at dreje det til en kritik af samme tankegang - især scenen hvor alle vil have nudler i den nye butik fordi en kendis har rost dem på sin blog, sørger for at understrege "spillets holdning" med en stor, fed rød streg.
I det hele taget er mange af de elementer spillet kører på en anelse letkøbte, og den brugte historie om en enspændertype, der ikke gider snakke med nogen, men lærer at stole på andre og at udvide sin horisont via fællesskabet, synes jeg er lige lovlig letkøbt og ikke særlig interessant - men alligevel formår spillet i sin helhed at sende en masse gode budskaber og skabe et originalt plot der fænger. Og som altid når det gælder abstrakte, japanske plots, bør man aldrig hænge sig i detaljerne og plothullerne, men i stedet læse historien mellem linjerne. Børn med fjollet tøj og badges er bare den måde Square har valgt at visualisere den - det kunne være gjort på mange andre måder.


Det er helt klart et spil jeg vil anbefale til alle, der ikke er for JRPG-forskrækkede, og det er som sagt et spil der kræver en del tålmodighed, da det er lang tid om at komme i omdrejninger, hvilket dog på ingen måder bør tælle ned i den samlede helhed. Der er simpelthen bare så mange detaljer i spillet som ikke rigtig minder om noget man kender fra andre spil, derfor er det forståeligt at det tager tid at lære. Jeg opdager stadig nye fif omkring kampsystemet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 23/05-11 12:30, rettet 23/05-11 12:38 
Mht. soundtracket må jeg indrømme at jeg synes det er dårligt. Ikke bare dårligt, men så pinligt dårligt at man flere gange skammer sig over at sidde og høre på spillets wannabe-popmusik og elendige forsøg på at rappe på et sprog der er svært at identificere som enten japansk eller engelsk.
Hvis nok mennesker fortæller mig at de rigtig godt kan lide det, kan jeg sikkert godt overbevises om at det blot er en smagssag, hvilket næsten kan forventes når vi har at gøre med et soundtrack der primært består af "popmusik" med vokal på - men umiddelbart har jeg svært ved forstå at så mange holder af det.

Der er ET PAR numre, der hænger lidt ved - først og fremmest Calling, som er det klart bedste på soundtracket efter min mening, og et af de andre af de numre som spiller næsten konstant (EDIT: Det er "Underground", jeg tænker på). Jeg er dog ret sikker på at hvis jeg havde hørt nummeret i enhver anden sammenhæng, ville jeg synes det var elendig popmusik - det er kun fordi nummeret har en enormt catchy tekst, og minder mig om et spil jeg godt kan lide, at jeg måske har opbygget en svaghed for det (det er i hvert fald umuligt at få ud af hovedet).

Primært synes jeg dog at det er trist at Square, som ellers var de første der nogensinde virkelig formåede at gøre brug af musik på en filmisk vis til at skabe den helt rette stemning i mellemsekvenserne i Final Fantasy IV, er gået direkte imod denne trend, og blot har sat deres soundtrack på shuffle gennem hele spillet. Bortset fra de to "nu sker der noget dramatisk"-melodier, er det helt tilfældigt hvad for noget musik der spilles gennem spillets mellemsekvenser.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
quadquadSkrevet 29/05-17 16:02 
Nu kom jeg endelig i gang med TWEWY, efter at have fået nok af stylus og waggle i et langt stykke tid. Jeg er grundlæggende enig i al den positive kritik spillet har modtaget i denne tråd, men forstår ikke at den upræcise styring ikke har modtaget mere opmærksomhed. Jeg fandt det i hvert fald mere end almindeligt svært at ramme MC når jeg ønskede at dodge og fuldstændig umuligt når et par monstre stod i melee afstand. Derudover virkede det som om at hit box detection var alt for grov. Har ikke tal på hvor mange gange jeg ikke kunne få touch bullets til at registrere at jeg ramte et tomt område.

Derudover må den største kritik være at inkludere boss' der udnytter spillets tekniske svagheder, for at skabe udfordring. De boss' der spurtede frem og tilbage mellem yderområderne af spilområdet, fik jeg kun ram på ved tilfældigheder og blev grundlæggende dræbt ved at fokusere ensidigt på øverste skærm.

At placere bevægelse og kamp på samme "input" (stylus), er for mig lige så graverende som hvis (da) et FPS placerede bevægelse og sigte på samme stick.
SumezSumezSkrevet 29/05-17 16:11 
Nu er det mange år siden jeg spillede TWEWY, og min hukommelse er kendt for at være afsindigt dårlig, men jeg mindes ikke de helt store problemer med styringen udover det du også nævner med at det er et problem at man med sin stylus selv dækker for den action man skal reagere på.

Har du husket at kalibrere din touchskærm? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
quadquadSkrevet 29/05-17 16:38 
Nææ, det har jeg formentlig ikke gjort, men mindes ikke problemer i præcisionen med andre spil eller i menuen. Ved ikke om det har været relevant at jeg spillede på 2DS og der muligvis kunne være introduceret bugs i denne forbindelse. Det har i hvert fald ikke været helt forfærdeligt, jeg kom da igennem på normal, men jeg er bestemt heller ikke venner med stylus-fokuseret gameplay generelt. Det er svært at holde ordentligt fast på konsollen og når man så samtidig skal bruge d-pad til øverste skærm, er det godt nok en udfordring at spille på en ergonomisk behagelig måde.

Jeg forstår dog ikke hvordan du ikke har oplevet problemer med at bevæge MC, når en monster dækker for hele figuren. Det tænker jeg burde være et generelt problem, medmindre man slet ikke har touch/press/swipe pins.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig