X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Årets Spil 2010

Svar
Play:RightPlay:RightSkrevet 01/01-11 15:55 
Traditionen tro vælger vi Årets Spil 2010 via en turnerings-baseret afstemning. Staben har valgt 32 nominerede spil, som møder hinanden ét af gangen, og hver dag kan du stemme på dét spil, du mener mest fortjener æren.

Konceptet er som sidste år, men vi har skelet lidt mindre til udgivelsesdatoer og lidt mere til, hvad folk har spillet i løbet af året. Selvom der har været flere gode spil i år, så har det stadig været svært at finde gode nomineringer, fordi en overvældende del af de bedre titler er efterfølgere, der i højere grad finpudser gamle spil, end leverer en helt ny spiloplevelse.

Derfor er der måske også flere velkendte titler med i år, men vi opfordrer stadig til at man i det mindste kigger på de enkelte spil, hvis man ikke kender dem. Vælg din favorit og stem nedenunder denne tekst, og begrund gerne dit valg med et indlæg. Og husk at vende tilbage til tråden hver dag, for at stemme.

Finalen
Red Dead Redemption (PS3/X360)

760 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > »

Svar
RJKRJKSkrevet 18/01-11 20:52 
Red Dead tager til tredje runde med 64% af stemmerne.

Stem til anden kamp.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/01-11 21:13, rettet 18/01-11 21:27 
Jeg har stemt Silent Hill, det glæder jeg mig til at prøve :)

EDIT: Jeg har i øvrigt tænkt mig at anskaffe det til Wii og det var også den version jeg så spillet. Jeg synes kontrollen så ud til at fungere rigtig fint, men er der nogen fordele ved PS2 versionen frem for Wii?
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoChronoSkrevet 18/01-11 21:31 
Limbo skal da have en stemme mere - det fortjener det da :-)

Har I set at det er nomineret i 10 kategorier til Game Developers Choice Awards? Det er vildt. Glæder mig til at overvære showet igen i år - de er nok ikke blandt dem som der bliver buet af når de vinder. Et sympatisk spil.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
T.L.OT.L.OSkrevet 18/01-11 21:43 
Silent Hill får min stemme, Limbo er ganske tørt IMO :D
SumezSumezSkrevet 18/01-11 22:40 
Cronoss>
Jeg tror faktisk at Sumez har fat i den lange ende ved brugen af ordet "sammenhæng" - som jeg ser det mangler spilmediet en langt større sammenhæng i sine typiske fortællinger - Mass Effects ekstremt rodede men alligevel underholdende historie er vel et glimrende eksempel.

Manglen på sammenhængende historier er en af mine tilbagevendende "kæpheste" ved både nyere spil og film.
Når man ser visse titler virker det nærmest uforståeligt at det kan være så besværligt at skrive en historie der giver bare nogenlunde mening. Som Bede siger, behøver en historie ikke være den nye Moby Dick - en Fight Club ville være mere end nok, og sandsynligvis også typisk mere velegnet til spilmediet.
Tag et spil som FF6, som jeg nævnte tidligere. Dengang jeg første gang spillede det var det helt utroligt omfattende i forhold til hvad man var vant til for et computerspil, men med tiden er kunsten gjort spillet efter så mange gange - godt og vel.
Det virker som om spil, som man også ser det i de mest hjernedøde Hollywood-film, er forfaldet til at bygge alle deres historier på klichéer og faste opskrifter. I stedet for at finde på en original idé, er det som om forfatterne til eksempelvis Mass Effect, som du nævner, har fået at vide at de skal skrive et RPG i rummet og så bare skriver derudaf på autopilot og forsøger at krydre historien med et sjovt persongalleri henad vejen. Og her tænker jeg ikke så meget på den genretypiske setting, for det er ikke så meget originalitet jeg savner, men tænker mere på at både forfattere og spillerne har set så meget af det her før, at de ligesom ved hvad de skal vente, og de helt glemmer at lave en rød tråd - Vi forventer pludselig at der kommer en stor fjende som vil ødelægge verden og at vi skal gøre noget ved det, så i stedet for at prøve at forklare hvor ond din fjende er, smider forfatterne alle mulige andre detaljer ind i historien, som ikke rigtig har nogen forbindelse til det spillet drejer sig om.

Når man så vender tilbage til FF6, som jeg vist har været inde på før, slår det mig at historien, på trods af at det er en klichefortælling om rebellerne og det onde imperium, og med en skurk der "bare vil ødelægge alting", ganske enkelt bare giver meget mere mening. Replikkerne er alle gode, selv på trods af at halvdelen nok er gået tabt i oversættelsen, og er ikke bare skrevet for at krydre nogle alligevel ret så 2-dimensionale figurer, men Square har taget sig tid til at beskrive figurerne og spillets verden så man lever sig ind i den konflikt og udvikling (krig -> våbenhvile -> verdens undergang) der præger spillets historie.
Jeg har, som man nok kan se, svært ved at beskrive hvad forskellen præcis er, men som sagt tror jeg virkelig det har noget at gøre med at forfatterne forfalder til vaner og for meget miljøskade.

Hvad der så straks er mere interessant er når spilforfattere tager denne miljøskade og vender det hele på hovedet og bruger det "imod" spilleren, på en nærmest postmoderne facon, som vi f.eks. har set det i Braid.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Toki, Tetris Effect, Shadow Tower: Abyss
dRxLdRxLSkrevet 19/01-11 00:33, rettet 19/01-11 00:58 
@Sumes: Verden er tilfældig (og ofte ret fjollet) sammenhængende historier er i bedste fald konstruktioner vi bruger til at holde bare lidt sammen på det hele, i værste fald løgne konstrueret med henblik på at manipulere befolkningernes opførsel <- (eksempel på en postmoderne verdensopfattelse, og ca. min egen).

FF6 til DS er nyoversat, har du prøvet den version? Selv har jeg kun prøvet den version.

Moby Dick er så vidt jeg husker bundet sammen af tematikker og ikke et tydeligt narrativt forløb.

Jeg synes også at Limbo gjorde snedigt brug af spillerens forventninger og f.eks. den indlærte vane med altid at gå imod højre. For nu at nævne et spil der er til afstemning lige nu ;)

Kunne selvfølgelig heller ikke stå for at det hele ikke var søbet ind i et eller andet (for mig typisk uvedkommende og banalt) narrativ.

Jeg vil dog gerne give et eksempel på noget jeg syntes var rigtig godt. Jeg har lige gennemført mit første Zelda spil, Spirit Tracks (ikke din kopi). Historien var vanligt banal for serien, omend jeg har forstået det sådan at det lykkedes dem at pisse en masse "hardcore" fans af ved at ændre for meget og ikke lægge handlingen i Hyrule. Men det er fint, jeg bryder mig jo ikke om den slags. Hvad jeg derimod ikke kan stå for er velskrevne karakterer og det var en kæmpe fornøjelse at læse alle de små stykker dialog der var skrevet til Zelda. En charmerende, let selvcentreret, femenim og næsten troværdig (antydningen af prinssessecliche kammer heldigvis ikke over) karakter som vigtigst af alt holdes i en rimeligt konsistent sprogtone.

Det som gjorde oplevelsen med Zelda i Spirit Tracks ekstra god for mig, var at de karaktertræk der fremgik af dialogen også gjorde sig gældende i den måde hun optrådte på som spillerstyret objekt.

Jeg har også spillet det meste af FF6 (du blev jo ved med at hype det ;)) og jeg husker det mere som havende interessante vedkommende karakterer end et markant sammenhængende narativt forløb. Var der ikke også lidt der med at figurernes spil-opførsel svarede til den personlighed dialogen og grafikken gav udtryk for?
SIMDSpiller nu: Sonic Mania, Super Mario Odyssey, Wonder Boy: The Dragon'...
SumezSumezSkrevet 19/01-11 08:20 
dRxL>
FF6 til DS er nyoversat, har du prøvet den version? Selv har jeg kun prøvet den version.

Nope, det har jeg ikke prøvet, men at dømme efter hvor meget de har forbedret dialogen i DS-versionen af FF4, kunne man forestille sig at de har gjort et godt arbejde med det. SNES-udgaven var meget præget af "Woolseyisms", hvad enten man så kan lide det eller ej ("Thou art such a pain in the...")

Jeg har også spillet det meste af FF6 (du blev jo ved med at hype det ;)) og jeg husker det mere som havende interessante vedkommende karakterer end et markant sammenhængende narativt forløb. Var der ikke også lidt der med at figurernes spil-opførsel svarede til den personlighed dialogen og grafikken gav udtryk for?

Måske mere et spørgsmål om at figurernes personlighed virkede som om den var der, og stammede fra spillets egen verden, og ikke bare var en række varierede og genretypiske karaktertræk, skaberne har kastet ind i spilforløbet for at gøre det mangfoldigt. Som sagt, jeg har svært ved at se hvad den præcise forskel er, men jeg synes det siger lidt at der (i hvert fald efter min mening) er mere indlevelse i en historie fortalt via 16 bit-sprites end i mange af de cinematiske HD-fortællinger i 3D-grafik vi ser i dag.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Toki, Tetris Effect, Shadow Tower: Abyss
AzzkikrAzzkikrSkrevet 19/01-11 15:07, rettet 19/01-11 15:12 
Findes FF6 til DS? Det kan jeg ikke finde nogen steder.

Er det GBA versionen i mener?

Sumez>Måske mere et spørgsmål om at figurernes personlighed virkede som om den var der, og stammede fra spillets egen verden, og ikke bare var en række varierede og genretypiske karaktertræk, skaberne har kastet ind i spilforløbet for at gøre det mangfoldigt.

Helt enig.

I det hele taget bør FF6 være støbefond for hvordan et rpg skal udformes rent historie og karaktermæssigt. I intet andet RPG er de forskellige karakteres egne små side historier integreret så godt ind i hovedplottet som i FF6. Der er heller ikke ret mange andre RPG's hvor karakterene giver så meget mening og er så interessante som i FF6, i forhold til plot og historie og verdenen generelt. Mange karakterer i nyere RPG's virker totalt tilfældige, som om man har kreeret en karakter uden at tage højde for plot, historie og den verden som karakteren skal smides ind i. Karakterene i FF6 kommer aldrig til at virke ligegyldige, som de desværre gør i rigtigt mange rpg's.

Lad os nu det FF6 remake square-enix.
dRxLdRxLSkrevet 19/01-11 15:30 
Ja, FF6 er lavet til GBA ikke DS.
SIMDSpiller nu: Sonic Mania, Super Mario Odyssey, Wonder Boy: The Dragon'...
RJKRJKSkrevet 19/01-11 16:02 
Limbo tager sikkert til tredje runde med 73% af stemmerne.

Der kan stemmes til tredje kamp.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
LarsGLLarsGLSkrevet 19/01-11 16:45 
Heavy Rain. Historien er meget ujævn, der er mange plothuller og 'gameplayet' kæmper virkelig med nogle tekniske fejl. Alligevel kan jeg godt lide tanken bag, og jeg synes det er en spændende vej at gå.

Halo: Reach har jeg ikke prøvet. Universet har aldrig sagt mig det helt store, og det er min fornemmelse, at det ligner Halo 3 ret meget. Ret mig, hvis jeg tager fejl.
Spiller nu: Call Of Duty: WWII, What Remains Of Edith F..., FIFA 18
DarkbeatDarkbeatSkrevet 19/01-11 17:22 
Jeg stemmer på Heavy Rain fordi jeg godt kan lide det de har prøvet at lave med det, selvom det er lidt smadret og ufrivilligt morsomt engang imellem.

Halo Reach er også et rigtig fint FPS, men det er meget "mere af det samme"
PlaykidPlaykidSkrevet 19/01-11 17:25 
LarsGL>
Halo: Reach har jeg ikke prøvet. Universet har aldrig sagt mig det helt store, og det er min fornemmelse, at det ligner Halo 3 ret meget. Ret mig, hvis jeg tager fejl.

Du tager fejl :)
Spiller nu: Halo 3
BeanoBeanoSkrevet 19/01-11 17:38, rettet 19/01-11 17:39 
HR er fordi det var en spiloplevelse der adskilte sig.
CoreCoreSkrevet 19/01-11 17:44 
Playkid>
Du tager fejl :)

Og ikke så lidt endda...

Stemmer Heavy Rain, fordi at det var en af mine bedste spiloplevelser i 2010.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
LarsGLLarsGLSkrevet 19/01-11 17:47 
Måske jeg burde give det en chance, jf. den billige pris nævnt i en anden tråd. På hvilke punkter ligner det ikke Halo 3?
CoreCoreSkrevet 19/01-11 17:52, rettet 19/01-11 17:52 
Ikke Master Chief.
Meget mere variation i banedesignet.
Bedre fortalt historie via cutscenes.
Vanvittigt meget flottere.
Føles "bare" meget mere episk.

Det er helt sikkert 100 kr. værd ;o)

Jeg har aldrig brudt mig om Halo, og Reach er det første i serien jeg rent faktisk var direkte begejstret for.
LarsGLLarsGLSkrevet 19/01-11 18:04 
That settles it, jeg har det på akkurat samme måde med de andre spil i serien.
WehnerWehnerSkrevet 19/01-11 18:11 
Helt klart Reach. Alt det jeg har læst om gameplayet i Heavy Rain tyder på, at de har haft fine idéer uden at magte at koge dem sammen til et godt spil.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
BeanoBeanoSkrevet 19/01-11 18:14 
Er der gameplay i HR??

:)
HyakotakeHyakotakeSkrevet 19/01-11 18:35 
Næ, lidt random gåen-rundt og hundrede quick time events vil jeg ikke kalde for "gameplay" :-)

I den forbindelse: Er der flere mulige mordere i HR? Altså, at alt efter hvilke historieelementer og handlinger man vælger at udføre, så viser det sig at være en forskellig morder? Den slutning jeg har set gav cirka NUL mening... totalt latterligt skruet sammen og helt upassende.
BeanoBeanoSkrevet 19/01-11 18:39, rettet 19/01-11 18:39 
Kun een morder men forskellige udfald af historien :)
DarkbeatDarkbeatSkrevet 19/01-11 19:01 
Beano>
Er der gameplay i HR??

:)

Ja man har skydere og alt muligt i Halo Reach. Det er ikke så scriptet som mange andre FPSer ;D
BeanoBeanoSkrevet 19/01-11 19:03 
LOL... Jeg mente altså HR=Heavy Rain og ikke Halo Reach. Samme forkortelse... doh! :D
LarsGLLarsGLSkrevet 19/01-11 19:05 
Jeg fandt også afsløringen lidt besynderlig.

!SPOILER!
Måske jeg har sovet i timen, men blev det nogensinde forklaret, hvorfor Ethan Mars vågner op efter sine flashbacks med en origami?
!SPOILER!
GreaseballGreaseballSkrevet 19/01-11 19:09 
Reach! Reach! Reach! Reach! Reach! ;D
God single player... Fed co-up, god A.I der giver modstand. Og rigtig god Multi-player mode.
SumezSumezSkrevet 19/01-11 19:25 
Puha, lad os holde spoilers ude af den her tråd :)
BeanoBeanoSkrevet 19/01-11 19:34 
ME2 GOTY!
PlaykidPlaykidSkrevet 19/01-11 20:44 
Core>
Ikke Master Chief.
Meget mere variation i banedesignet.
Bedre fortalt historie via cutscenes.
Vanvittigt meget flottere.
Føles "bare" meget mere episk.

Det er helt sikkert 100 kr. værd ;o)

Jeg har aldrig brudt mig om Halo, og Reach er det første i serien jeg rent faktisk var direkte begejstret for.

Jeg er faktisk uenig i alle de punkter, pånær det første :P
Teknisk set er Halo Reach måske pænere end de andre spil, men det er langt fra et lige så kønt spil, og knapt så velpoleret.
Nok den ringeste campaign oplevelse i et Halo spil for mig, måske pånær ODST, det kan jeg ikke helt beslutte mig for.
Spiller nu: Halo 3
CoreCoreSkrevet 19/01-11 22:27 
Det har du lov at være, men det ændrer ikke min holdning.

Jeg er med på at i får det helt store ud af Halos onlinedel, og det er jeg sikker på ikke er uden grund.

Men kampagnen i alt fra Halo 1 - ODST sutter helt vildt, hvis du spørger mig. I de tidlige er det ensudseende baner hele tiden og kedelige warthog(det hedder den ikke vel?)-sekvenser. Og i de sene er de langt grimmere end genrens andre "guldkorn".

Fælles for alle (måske med undtagelse af ODST), er de fuldstændig blottet for historiefortælling.

Det kan godt være jeg er krævende, men jeg godtager ikke at få historien fortalt via radiosamtaler.
WehnerWehnerSkrevet 19/01-11 22:32 
Core>
Men kampagnen i alt fra Halo 1 - ODST sutter helt vildt, hvis du spørger mig.

Det gør vi skam heller ikke :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
CoreCoreSkrevet 19/01-11 23:13 
Nej, men det gjorde Lars jo... ;o)
RJKRJKSkrevet 20/01-11 16:27 
Heavy Rain til tredje runde med 56% af stemmerne.

Stem på Bayonetta eller Darksiders i fjerde kamp.
NaieraNaieraSkrevet 20/01-11 16:36 
Jeg tar' helt sikkert en bajer.
There are five lights.Spiller nu: Ni No Kuni II: Revenant..., Fallout 76
DarkbeatDarkbeatSkrevet 20/01-11 16:43, rettet 20/01-11 16:44 
Jeg har kun spillet Bayonetta, men skal da helt sikkert have fat i Darksiders på et tidspunkt.

Bayontta får stemmen på grund af det totale crazyness der i det + After Burner musik. Det er ret sjovt at se et spil lavet af gamle Capcom gutter der virker som de ikke har lavet andet end Sega spil i tidernes morgen med alle de referencer der er i det.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 20/01-11 16:54, rettet 20/01-11 16:54 
Jeg har ikke prøvet Darksiders, men kan umuligt forestille mig at det kan være ringere end Bayonetta, så det får min stemme.
BeanoBeanoSkrevet 20/01-11 17:06 
Dark Cider > Bajere i Netto!
LarsGLLarsGLSkrevet 20/01-11 17:37, rettet 20/01-11 18:27 
Jeg har stemt Bayonetta. Jeg har netop købt Darksiders, og det er allerede tydeligt, at det er et rigtig godt spil. Jeg kan dog bedre lide stilen i Bayonetta.

Edit: Jeg føler, jeg bør indskyde, at jeg selvfølgelig har spillet og gennemført Bayonetta :-)
nerosnerosSkrevet 20/01-11 17:39 
Ingen tvivl her ;-)
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 20/01-11 17:40 
Puha, jeg ville ønske jeg kunne stemme i den her, men selvom det snart er et år siden jeg købte Bayonetta har jeg end ikke fået pakket det ud af folien. Men jeg har spillet rigtig meget Darksiders, og det er et utroligt godt spil, så jeg gad godt kunne stemme på det... men hvis Bayonetta er et endnu bedre spil, ville jeg være endnu gladere for at kunne stemme på det. :P
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/01-11 18:32 
Jeg stemmer naturligvis på Platinum Games.
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 20/01-11 18:39 
Azzkikr>
Jeg har ikke prøvet Darksiders, men kan umuligt forestille mig at det kan være ringere end Bayonetta, så det får min stemme.

Det siger mere om dit abstraktionsniveau end om Bayonetta :p
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
GreaseballGreaseballSkrevet 20/01-11 22:02 
Øv at Reach allerede røg ud.. og så til Heavy Rain, det en ond verden vi lever i.

Så derfor stemmer jeg på Bayonetta.
The DaneThe DaneSkrevet 21/01-11 02:21 
mmh, en mand med et stort sværd eller en dame der springer rundt med 4 pistoler... svært valg. :p
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
BeanoBeanoSkrevet 21/01-11 08:09 
Jeg syntes ikke det ligner et stort sværd på billedet.
T.L.OT.L.OSkrevet 21/01-11 11:24 
Babeonetta!
AzzkikrAzzkikrSkrevet 21/01-11 11:30 
Beano>
Jeg syntes ikke det ligner et stort sværd på billedet.

Hvad ligner det så?
Alf81Alf81Skrevet 21/01-11 11:53 
Bayonetta, uden nogen tvivl, overhovedet!
Ting om dét og pis.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/01-11 16:18 
Azzkikr>
Hvad ligner det så?

En hest.
RJKRJKSkrevet 21/01-11 16:28 
Bayonetta går til runde med 60% af stemmerne.

Flere efterfølgere til tidligere vindere i femte kamp.
760 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig