X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Pc-konverteringer koster mere end de tjener?


Reply
RJKRJKSkrevet 30/12-10 14:58, rettet 30/12-10 14:59 
Jeg har ikke noget som helst andet at have det i, så det er ren vild spekulation :) men jeg så en opgørelse over de mest downloadede spil via BitTorrent, som fik mig til at konkludere overskriften ud fra de her konkrete tal for Call Of Duty: Black Ops.

Salgstal:

Xbox 360: 9,1m
PS3: 7,1m
Pc: 0,9m

BitTorrent downloads:

Xbox 360: 0,9m
PS3: N/A
Pc: 4,3m

Nu er det selvfølgelig endnu mere spekulation, men hvis man anslår at de BitTorrents er halvdelen af den samlede piratkopiering, så vil det sige at der på konsollerne er et salg på 9 eksemplarer for hver piratkopi der laves, mens det på pc er 0,1 salg per piratkopi (hvilket vel er den procentdel man typisk har regnet piratkopierede computerspil til at have).

Så er spørgsmålet selvfølgelig, hvor mange af de anslåede 8,6m der spiller piratkopien af Black Ops på pc, som i stedet ville have købe spillet til konsol, hvis pc-konverteringen aldrig var blevet lavet. Hvis det tal er over 0,9m, så havde det jo været en bedre forretning at droppe pc-versionen helt.

Men faktisk skal vi jo ikke engang så højt op. Konsolspil er jo generelt dyrere end pc-spil, og de holder priserne langt bedre. Så måske er det nærmere kun det halve der skal sælges, måske 0,5m. Det giver måske i sidste ende noget i retning af $5m til udgiveren.

Dertil sparer man jo også en del af udviklingsomkostningerne og også lidt af markedsføringsomkostningerne ved at droppe pc-udgaven. Modern Warfare 2 havde angiveligt et produktionsbudget omkring $50m og et samlet budget inklusiv markedsføring omkring $200m. Black Ops er vel i retning af det samme, så det er vel lige inden de $5m er hentet hjem alene her.

Så hvis den her spekulation bare holder lidt vand, så ville udgiveren faktisk tjene flere penge ved at lade være med at lave pc-konverteringen af sådan et stort multiplatformspil. Og så er spørgsmålet vel hvorfor de gør det, eller om de bliver ved med det?

Måske er virkeligheden den, at mange af dem der spiller på pc hellere hopper over end at købe et spil til konsol, og at den store udbredelse af piratkopierne på pc bare betragtes som en slags "gratis" markedsføring - flere folk snakker om spillet, og så er der også flere der køber konsoludgaven.

/vilde økonomiske spekulationer :)


Link...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HeroldHeroldSkrevet 30/12-10 15:15 
Mjah, jeg tror ikke at det at markedsføre pc-udgaven har kostet særligt meget, og eftersom pc ligger tæt op af Xbox'en, så tror jeg ikke der ligger nogen særlig stor udgift ved at konvertere spillet til pc, altså er det (stort set) 50 millioner dollars lige ned i foret, mens platformen rider på hypen og omtalen fra konsollerne.

Desuden tror jeg at Bittorrent står for 90% af piratkopieringen, hvis ikke mere.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 30/12-10 15:25, rettet 30/12-10 15:26 
RJK>
Måske er virkeligheden den, at mange af dem der spiller på pc hellere hopper over end at købe et spil til konsol, og at den store udbredelse af piratkopierne på pc bare betragtes som en slags "gratis" markedsføring - flere folk snakker om spillet, og så er der også flere der køber konsoludgaven.

Det tror jeg mere på.
Min opfattelse er at en stor del (formentlig størstedelen...) af folk der primært spiller på PC ofte er nærmest fremmede overfor idéen om at betale for et spil, især det "yngre" segment (nok en ukendt stigende graf fra -30 og nedaf)
Jeg tror også at mange af de mere "hardcore" pirater, hvilket nok alligevel udgør en overraskende stor andel, har en vane for blot at downloade alle de spil der udgives i piratversioner, og ikke nødvendigvis spiller dem. Endvidere har CoD-serien altid været lidt en konsoltitel, på trods af at FPS-spil typisk hører hjemme på PC'en, så jeg tror ikke at interessen for spillet blandt de folk der downloader det, er nær så stor som som blandt de folk der køber spillet til Xbox eller PS3. Der er nok mange spil, de aldrig ville gide spille, hvis de ikke kunne få dem "gratis".

Markedsføringsværdien er nok utroligt svær at vurdere, men den er der helt bestemt!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 30/12-10 15:37, rettet 30/12-10 15:38 
Herold>
(stort set) 50 millioner dollars lige ned i foret

Arh, Der ryger altså ikke $55 per solgt pc-spil direkte til udgiveren :) Det er jo langt, langt mindre når man fratrækker butikken, forhandleren og den fysiske produktion.

Godt nok spekulerer vi vildt, men lad os være lidt mere realistiske :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 30/12-10 15:43, rettet 30/12-10 15:53 
Sumez>
Det tror jeg mere på.

Også her, men jeg tror stadig der er penge i pc versionen. Det handler ikke kun om markedsføring. Glem heller ikke at de fleste salgstalskilder vi får ikke tæller digitale kopier...

Men det er en interessant tanke Rune har gang i.

Sumez>
Min opfattelse er at en stor del (formentlig størstedelen...) af folk der primært spiller på PC ofte er nærmest fremmede overfor idéen om at betale for et spil, især det "yngre" segment (nok en ukendt stigende graf fra -30 og nedaf)

Det er også min opfattelse. Folk opfatter piratkopier som helt ok og om end det nok er værre ved folk under 30, så er der masser i min omgangskreds, som stadig kopierer på livet løs uden skrupler og de har efterhånden rundet 30 for nogle år siden.

EDIT: Hvor har du dine tal fra Rune? De stemmer slet ikke overens med mine og så vidt jeg ved, må alle tal mangle ret væsentlige kilder for december. NPD rappoterer fx først 13. jan.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KillerBean2KillerBean2Skrevet 30/12-10 15:53 
Sumez>
Min opfattelse er at en stor del (formentlig størstedelen...) af folk der primært spiller på PC ofte er nærmest fremmede overfor idéen om at betale for et spil, især det "yngre" segment (nok en ukendt stigende graf fra -30 og nedaf)

Det er også min opfattelse. Alle "PC-entusiaster", jeg har mødt, kunne aldrig drømme om at betale for et spil, medmindre det er et, de virkelig, virkelig synes er fedt. Jeg så engang et site, hvor de ulovlige downloads var listet som "Full Demos". Det beskiver meget godt den alm. holdning til spil blandt PC-folket :)

Sumez>
Jeg tror også at mange af de mere "hardcore" pirater, hvilket nok alligevel udgør en overraskende stor andel, har en vane for blot at downloade alle de spil der udgives i piratversioner, og ikke nødvendigvis spiller dem.

Ja, jeg har set mange PC-gamere, som har proppet deres PC fuld af latterligt mange latterligt store harddiske. Men de har tilsyneladende ikke andet at bruge al den plads til end at hamster tåbeligt store mængder af ulovligt downloadede film og spil som de sandsynligvis aldrig kommer til at se eller spille alligevel :D
AV Intelligent Terminal
Bede-xBede-xSkrevet 30/12-10 16:02 
Killer Bean 2>
Det er også min opfattelse. Alle "PC-entusiaster", jeg har mødt, kunne aldrig drømme om at betale for et spil, medmindre det er et, de virkelig, virkelig synes er fedt. Jeg så engang et site, hvor de ulovlige downloads var listet som "Full Demos". Det beskiver meget godt den alm. holdning til spil blandt PC-folket :)

Ellers kan man jo prøve at se på salget af Humble Bundle indie pakken, hvor det viser sig, at til trods for at man selv kan sætte prisen, spillene er DRM frie og pengene går til velgørenhed, er der stadig en del der vælger at kopiere.

En fra Wolfire games forklarer det således:

We spoke to Jeffery Rosen, cofounder of Wolfire Games, about the piracy rate of the Humble Bundle. "I think piracy is absolutely inevitable—this is a really clear example of it," Rosen said. "People will literally not pay a penny to a charity in order to legitimately get a bundle of games that they want."

Rosen points out that the Bundle has stripped away nearly every rationalization for piracy. "A lot of the common rationalizations for piracy simply don't exist here: DRM, an agent between you and the developers, or high prices. Some people rationalize it by claiming they can't pay—but they could have asked their mom. They could have e-mailed us (we're currently at inbox zero for support requests)." Rosen claims they received thousands of technical support questions throughout the week, about 10 of them relating to payment.

Those who e-mailed and said they couldn't pay? The number was so low that Rosen personally made a contribution on their behalf.

http://arstechnica.com/gaming/news/2010/05/humble-bundle-gives-pirates-what-they-want-gets-ripped-off.ars?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=rss
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
RJKRJKSkrevet 30/12-10 16:07, rettet 30/12-10 16:08 
Bede-x>
EDIT: Hvor har du dine tal fra Rune? De stemmer slet ikke overens med mine og så vidt jeg ved, må alle tal mangle ret væsentlige kilder for december. NPD rappoterer fx først 13. jan.

De er bare fra VGChartz. Selvom det ikke er fyldestgørendet*, er tendensen konsol kontra pc jo tydelig nok.

* Både 360 og PS3 er faktisk steget 200k siden jeg skrev dem af tidligere på dagen :)

Men hvilke tal havde du, til sammenligning?


Link...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HeroldHeroldSkrevet 30/12-10 17:23 
RJK>
Arh, Der ryger altså ikke $55 per solgt pc-spil direkte til udgiveren :) Det er jo langt, langt mindre når man fratrækker butikken, forhandleren og den fysiske produktion.

Godt nok spekulerer vi vildt, men lad os være lidt mere realistiske :)

Jeg tænkte også generel omsætning - altså ned i foret på alle, men det var nok ikke tydeligt :) Men hvis vi slår halv skade - 25 millioner dollars? 20? 10? Det er jo ikke småpenge, uanset - plus det uundgåelige salg af DLC efterfølgende. Spillet er desuden klistret ind i Steam, hvilket vil sige at dem der har hentet det, ikke får meget ud af det, efter singleplayerdelen, som er 10% af spillet. Der kan endda være den tendens, at mange af dem der køber spillet, også er dem der har hentet det - men det kan vi kun se tydeligere på, når vi ved hvor meget der er solgt på dag 1, vs. senere.

Anywho, så synes jeg ikke det er vildt meget mere urealistisk end at sige at pc-konverteringer koster mere end de tjener, for hvis pc-versionen alligevel er hægtet på Xbox 360-udgaven, så er det ikke andet end ekstra penge i kassen.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
HeroldHeroldSkrevet 30/12-10 17:31 
Sumez>
Min opfattelse er at en stor del (formentlig størstedelen...) af folk der primært spiller på PC ofte er nærmest fremmede overfor idéen om at betale for et spil, især det "yngre" segment (nok en ukendt stigende graf fra -30 og nedaf)

Det tror jeg faktisk ikke på. Jeg vil vædde med at konsolsegmentet ikke er en dadel mere eller mindre helligt end pc-segmentet. Forskellen er bare, at det er pisselet at piratkopiere på pc kontra konsol, og at bittorrent har gjort det til allemandseje. Tilbage i halvfemserne, der havde gud og hver mand jo en chippet PlayStation.


Sumez>
Endvidere har CoD-serien altid været lidt en konsoltitel, på trods af at FPS-spil typisk hører hjemme på PC'en, så jeg tror ikke at interessen for spillet blandt de folk der downloader det, er nær så stor som som blandt de folk der køber spillet til Xbox eller PS3. Der er nok mange spil, de aldrig ville gide spille, hvis de ikke kunne få dem "gratis".

Igen, den køber jeg ikke. CoD startede netop som en pc-titel, og har i alle sine afskygninger været store succes'er på pc, platformen taget i betragtning. Der dannes stort set altid store og holdbare communities på pc, når der kommer first person shooters der virker - sådan har det jo altid været - det er jo også dér turneringerne og alt det hejs holdes.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 30/12-10 17:39, rettet 30/12-10 17:45 
Herold 1>
Nu foreslog jeg jo selv $5m, men det kan da godt være det nærmere er $10m. $25m er i hvert fald også alt for højt.

Selvfølgelig er det ikke gratis at lave pc-udgaven og promovere den - det er vel ikke rimeligt at sige, at den bare følger gratis med. I kroner og ører har jeg dog ikke lige bud på, måske er det et irrelevant tal.

Men det helt afgørende her i diskussionen er jo, hvor vidt de der 5-10 millioner mennesker der har/spiller pc-udgaven, ville have købt en konsoludgave i stedet, hvis man havde sløjfet pc-versionen. Hvis din påstand om at pc-udgaven bare er ekstra penge skulle holde stik, så skulle det antal jo være meget lavt, grænsende mod 0.

Jeg aner det ikke, jeg spørger. Men jeg tvivler da :)

EDIT: Derudover er Black Ops selvfølgelig et mega dårligt eksempel, hvis der er en onlinedel man er "afhængig" af, og som dermed givet et rigtigt stort DLC salg senere.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Bede-xBede-xSkrevet 30/12-10 17:46, rettet 30/12-10 18:04 
RJK>
Men hvilke tal havde du, til sammenligning?

Jeg gemmer alle tal fra Mediacreate, NPD, GFK osv, men de er pt. ikke nok til at give et komplet billede, da der stadig ikke er tal fra hele EU. De bliver typisk leaked fra Nintendo, EA eller Activision og ellers er der Famitsus Yearbook, men først når året er overstået.

Men ud fra dem kan man sagtens spekulere i hvor meget PC versionen kan betale sig. I USA solgte Black Ops 8.4 mio i november:

http://content.usatoday.com/communities/gamehunters/post/2010/12/call-of-duty-black-ops-paces-record-setting-november-video-game-sales/1

Kun en meget lille del af dem på PC:

Total US sales in November – 8.4m units
Xbox 360 – 4.9m units
PS3 – 3.1m units
DS, Wii and PC – 400K units

http://gamerinvestments.com/video-game-stocks/index.php/2010/12/13/call-of-duty-black-ops-u-s-platform-sales-breakdown-xbox-360-responsible-for-58-percent/

Der er så ikke talt digitale salg med. Ikke at det vil ændre noget på de store linjer.

Det samme mønster genfindes i England:

Black Ops has also set new sales records in the United Kingdom; Two million copies of the game were sold in five days, beating the previous record holder, Modern Warfare 2, by over 10 percent. The Xbox 360 was the best selling version of Call of Duty: Black Ops in the game's opening week. Out of the 2 million sold copies in the UK, 55 percent were Xbox 360 versions and 42 percent PlayStation 3. The PC, DS and Wii versions took the remaining 3 percent.


http://www.cod7blackops.com/

I japan var Mediacreate tallene i åbningsugen:

PS3: 128.922
360: 30.279

Og ret lidt derefter, samt ingen tal for PC versionen.

Så ud fra de tal, såvel som VGchartz - som ofte er forkerte med nye tal, men regulerer gamle tal ind efter officielle kilder - er det interessant at reflektere over, hvilken værdi PC versionen har for Activision.

Jeg forstiller mig ikke, at den har været specielt dyr at få op og stå, når de andre alligevel skulle laves og samtidigt giver den lidt ekstra eksponering. Kan ikke forstille mig, at den vil blive opgivet foreløbigt.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
King ChaosKing ChaosSkrevet 30/12-10 20:12 
Jeg tror ikke, overordnet set, at de store firmaer gør noget med mindre de tror de kan tjene penge på det. Så når tendensen er at PC-salget er vigende, holder de selvfølgelig op med at lave PC-versioner. Men det kan åbenbart ikke være så slemt endnu, der er masser af spil som stadig kommer til PC, og ikke mindst i PC/Xbox eller PC/PS3-versioner, altså udgaver hvor den "anden" konsol version "mangler". Hvis vi sammenligner med PSP-markedet, så lugtede de allligevel hurtig lunten og der er nu masser af spil som slet ikke kommer til PSP fordi der ikke er noget salg (selvom de gladeligt laver DS og iP/Android versioner). Jeg tror der er masser af salg i PC, men det er tydeligt at en stor del af PC-markedet er flyttet fra hard copy til download gennem de sidste år.
RuneSPRuneSPSkrevet 30/12-10 20:28 
Generelt tror jeg PC brugere er lidt mere "kræsne" end konsolspillere, og vil således altid prøve et spil (pirat-download) før de køber det. Dog tror jeg det er svært at sælge et stort antal af et spil til PC med mindre at det har en eller anden feature (online, DLC el lign) som man kun kan få adgang til ved at købe det.

At PC-spillere ikke vil betale for spil tror jeg nu heller ikke helt på, se nu bare alle dem der spiller MMO, det er da ikke helt billigt :p
King ChaosKing ChaosSkrevet 30/12-10 20:34 
I øvrigt skal der jo betales afgifter til Microsoft, Sony og Nintendo for hver eneste konsol-spil, mens PC-udgaven er gratis. Jeg ved ikke hvor meget det er, men penge er vel penge :)
SumezSumezSkrevet 30/12-10 23:06 
Herold>
Det tror jeg faktisk ikke på. Jeg vil vædde med at konsolsegmentet ikke er en dadel mere eller mindre helligt end pc-segmentet. Forskellen er bare, at det er pisselet at piratkopiere på pc kontra konsol, og at bittorrent har gjort det til allemandseje. Tilbage i halvfemserne, der havde gud og hver mand jo en chippet PlayStation.

Min påstand var såmænd heller ikke at der var den slags forskel på folk der spillede den ene eller den anden type spil, det var egentlig mest myntet på befolkningen generelt. Men det er nok ikke utænkeligt at mange af dem der sværger til PC gør det netop fordi de kan suge alle deres "gratis" spil til det format.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 30/12-10 23:09 
@KC og andre, jeg tror ikke Runes pointe lå så meget i at der skulle være for lidt salg i PC-udgaverne, men snarere at deres eksistens faktisk potentielt går ud over salgstallene på konsol-udgaverne.

Det er jo desværre lidt svært at måle på.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 31/12-10 00:14, rettet 31/12-10 00:15 
Jeg synes også det virker som om nogen anstrenger sig for at misforstå :) Jeg er fuldstændig enig med KC i, at det i sidste ende kun handler om at tjene penge - med det er jo netop også med udgangspunkt i dette faktum, at man kan gøre sig andre overvejelser om hvordan tingene hænger sammen. For der er jo udgifter forbundet med alle indtægter - der er jo ikke noget der bare kommer "gratis", som Herold taler om.

Vi er enige om at piratkopiering er reglen nærmere end undtagelsen for pc-spil - det siger tallene jo også klart - og så må vi da også kunne enes om, at der en grænse for, hvornår pc-udgaven af et multiplatformspil skader mere end det gavner. Om man så siger det på den ene eller anden måde, så er der nogle potentielle købere af konsoludgaverne, som vælger den nemme løsning - at piratkopiere det til pc - i stedet for, og så er salget tabt. Åbenbart i modsætning til jer, så vurderer jeg at der er ret mange der både har konsol og pc og kan vælge frit.

Ergo kan man ikke bare se på salget af pc-udgaven for at vurdere om det giver mening eller ej. Når det er multiplatformtitler må man nødvendigvis se på de udgifter, eller rettere tab af potentielle salg, det også medfører. Og som jeg regner på tallene, så må det ligger omkring den grænse, og deraf overvejelsen om hvorvidt der er andre faktorer der spiller ind.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 31/12-10 08:20 
Der må være flere udgivere der har gjort de samme overvejelser, så det kunne være fint hvis man kunne finde nogen udtalelser fra dem et sted.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 31/12-10 09:51, rettet 31/12-10 10:04 
Om ikke andet kan man vel se det på deres handlinger? En af grundene - der er selvfølgelig flere - til at forsinke en pc version af et spil, er sandsynligvis at undgå, at konsolejere kopierer spillet på pc fremfor at købe det(til konsol). Hvis spillet er tilgængeligt på begge formater på samme tid, vil der være en del med både konsol og pc, der vælger den gratis download.

Løsning: PC versionen udsættes til et passende tidspunkt senere og hjælper så med at holde spillet frisk i erindringen post launch. Dermed virker den både som ekstra marketing og ekstra profit uden at kannibalisere salget på konsol.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
HeroldHeroldSkrevet 31/12-10 14:00 
RJK>
For der er jo udgifter forbundet med alle indtægter - der er jo ikke noget der bare kommer "gratis", som Herold taler om.

REALLY? Det mindes jeg ikke at have skrevet nogen steder. Jeg skrev at en omsætning på 50 millioner dollars immervæk er 50 millioner dollars.

Der er
a) ikke nogen nævneværdig omkostning ved markedsføringen af pc-versionen af Black Ops. De har ikke engang sendt anmelder-eksemplarer ud. Pc-markedsføringen er hægtet på de andre platformes markedsføring.
b) lave udviklingsomkostninger ved at få hold til at konvertere det til pc - en platform, spillet allerede er udviklet på.
c) intet hold i at argumentere for at én piratkopi = ét tabt salg (= penge stjålet), især ikke med et spil som Black Ops, der er mestendels multiplayer. Piratkopiering kan derimod skabe mersalg, og det er der endda holdbare kilder på:
http://www.techdirt.com/articles/20101021/10481211524/comic-book-pirated-on-4chan-author-joins-discussion-watches-sales-soar.shtml?threaded=true
d) Ikke nogen grund til at tro at folk ikke vælger at købe et spil til den platform de vil have det på. Hvis folk vil sidde i stuen foran deres 42 tommers TV, så gør de det, vil de spille med mus og tastatur, så gør de det. Ingen af dem spiller det samme spil, hvis de har piratkopieret det.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 31/12-10 14:12, rettet 31/12-10 14:13 
Jamen, så husker du bare dårligt :)

Herold>
(stort set) 50 millioner dollars lige ned i foret

Jeg ved ikke om du har ret i a) men det må jo afhænge af den markedsføring der har været. Jeg forestiller mig at det meste af budgettet er sat i tv-reklamer, men jeg forestiller mig trods alt at der stadig bruges penge på markedsføring på websites og blade der henvender sig til pc-spillere. Hvis det ikke er tilfældet har du måske ret.

Mht. b) så lave udgifter ja, men stadig udgifter.

c) ved jeg overhovedet ikke hvor du har fra. Det lyder som piraternes standardsvar på alt der vedrører økonomi. Jeg har aldrig sagt at 1 kopi = 1 tabt salg. Men selvfølgelig er der da en sammenhæng. Hvis der havde været 10 millioner piratkopier af Black Ops på hhv. PS3 og 360, så havde salgstallene selvfølgelig været lavere.

Jeg er ikke sikker på hvad du mener med d), men skal jeg forstå det sådan at din påstand er, at de i retning af 10 millioner der har spillet Black Ops på pc aldrig kunne drømme om at spille det på en konsol, hvis det ikke fandtes til pc?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 31/12-10 14:16 
Omsætning er omsætning, og der er folk der tjener på samtlige "udgifter" - der skal nok være nogen, der får dem ned i foret. :)
Jeg forstår godt Herolds pointe, men det kommer vel an på hvis synsvinkel man ser på det fra.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 31/12-10 14:24, rettet 31/12-10 14:27 
Det må så være den snævertsynede synsvinkel :) Hvis Sony sænkede prisen på PS3 til 500 kroner, så ville de også kunne sælge mange flere konsoller. Ville I så kalde det "500 kroner lige ned i foret" og ikke skænke det en tanke, at de så potentielt mister 2000 kroner i forhold til, at de ellers kunne have solgt dem til 2500?

Man må da se på helheden og det samlede potentiale. Med mindre, selvfølgelig, at man påstår der ikke er nogen sammenhæng. Og dét er da et validt argument, men jeg har ikke hørt nogen komme med det endnu.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 31/12-10 14:28, rettet 31/12-10 14:29 
Nu er det jo svært at sammenligne hardware og software på den måde - det er ret få produktionsudgifter forbundet direkte til hver enkelt solgte eksemplar af PC-spillet. Jeg vil mene at den eneste potentielle risiko for tab ER i forbindelse med tabt salg på konsoludgaverne, og selvfølgelig hvis man ikke engang kan sælge nok PC-eksemplarer til at tjene konverteringen hjem.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 31/12-10 15:05, rettet 31/12-10 15:06 
Jamen du må skam gerne udskifte eksemplet til software i stedet. Resultatet er jo det samme. Hvis dit salg er afhængig af et større potentiel tab, så er det ikke en god forretning. Det er ikke bare "ned i foret".

Derudover er det jo netop tabt salg på konsoludgaverne, som jeg prøver at tale om :) Altså hvornår vi rammer det punkt, hvor den øgede piratkopiering der følger med pc-udgaven, betyder at der er flere penge i at droppe pc-udgaven helt.

Med mindre altså der er andre fordele i den store udbredelse/piratkopiering, som både jeg og Herold er inde på.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HeroldHeroldSkrevet 31/12-10 15:40 
RJK>
Jamen, så husker du bare dårligt :)

Herold>
(stort set) 50 millioner dollars lige ned i foret

Jeg ved ikke om du har ret i a) men det må jo afhænge af den markedsføring der har været. Jeg forestiller mig at det meste af budgettet er sat i tv-reklamer, men jeg forestiller mig trods alt at der stadig bruges penge på markedsføring på websites og blade der henvender sig til pc-spillere. Hvis det ikke er tilfældet har du måske ret.

Mht. b) så lave udgifter ja, men stadig udgifter.

c) ved jeg overhovedet ikke hvor du har fra. Det lyder som piraternes standardsvar på alt der vedrører økonomi. Jeg har aldrig sagt at 1 kopi = 1 tabt salg. Men selvfølgelig er der da en sammenhæng. Hvis der havde været 10 millioner piratkopier af Black Ops på hhv. PS3 og 360, så havde salgstallene selvfølgelig været lavere.

Jeg er ikke sikker på hvad du mener med d), men skal jeg forstå det sådan at din påstand er, at de i retning af 10 millioner der har spillet Black Ops på pc aldrig kunne drømme om at spille det på en konsol, hvis det ikke fandtes til pc?

Nej, du vinkler det bare. Jeg har indrømmet at det ikke var tydeligt, men uanset hvad, så er Activision/Blizzards bid af de 50 millioner alligevel betragtelig.

a) Men du har jo også lige selv været inde på om de mennesker, der ville vælge at piratkopiere til pc, mon ikke ville have valgt en konsoludgave hvis piratkopien ikke var et alternativ. Vil de samme mennesker så ikke se reklamen? Jeg mener at markedsføringen til pc har været forsvindende lille eller koblet op på de andre versioner.

b) Helt sikkert. Min pointe er bare at hvis du tjener 50 millioner dollars på et spil, hvor udviklingsudgifterne til den version alene har været markant lavere end hvis spillet KUN var lavet til den platform... Så scorer du altså en større procentdel, og har derved også et større overskud ift. din investering.

c) Ja, men det betyder ikke at det ikke er et brugbart argument. :) Jeg siger ikke at piratkopiering ikke skader salget af software, jeg siger bare at den anden vej kan være tilfældet, og med Black Ops, repræsenterer en kopi ikke det færdige produkt.

d) Jeg siger at det er forskellige segmenter, og folk spillet spillet på den platform de helst vil spille det på. Folk der vil have det på pc, har måske ikke en Xbox eller er måske ikke interesseret i at spille FPS med en controller, hvilket er to karakteristiske træk ved en pc-gamer.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 31/12-10 16:31, rettet 31/12-10 16:31 
Men i stedet for at hænge os i detaljer, så lad mig tage den samme, og vende den om: I det hypotetiske tilfælde, at Activision havde valgt IKKE at lave pc-versionen, men kun havde udgivet spillet til 360 og PS3 (Nintendo-versionerne tæller ikke), hvad tror du så ville være sket? Hvordan ville det have påvirket salgstallene på 360 og PS3?

Det er helt i orden at du spekulerer, det gør jeg jo også :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
silverstarsilverstarSkrevet 31/12-10 16:48, rettet 31/12-10 16:49 
Kunne man måske forestille sig, at PC-udgaven også lidt kunne fungere som en "lyn-afleder" for spilfirmaerne i forhold til pirat-kopiering?
Hvis nu man helt droppede PC-udgaverne af de store multi-platformsudgivelser og kun udgav dem på f.eks. PS3 og X360 kunne det så ikke tænkes, at presset fra piratkopiering blev øget på konsol-udgaverne?
Idag er piratkopiering relativt let tilgængeligt i PC-verdenen, mens det er noget mere omstændigt på konsoller. Kunne det tænkes at man til dels har lært at leve med problemet ved PC-udgivelser, og at man til en vis grad kan "isolere" størstedelen af piratkopieringen til PC-udgivelserne, fordi dem der piratkopierer primært vælger den "nemme" piratkopi på PC fremfor en mere kompleks på konsollerne?
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
HyakotakeHyakotakeSkrevet 31/12-10 16:53, rettet 31/12-10 16:54 
(svar på RJK's post) Et lille salgsboost til konsollerne, måske? Der må være en procentdel af PC-snyderne, der også ejer en konsol, og som ville have købt det dertil, hvis en ulovlig metode slet ikke var til stede.

Hvad bruger den lille million X360-downloadere spillet til? Ren single player? For det er vel ikke muligt at spille online med en brændt snyde-skive...
RJKRJKSkrevet 31/12-10 17:05 
Det er også tilladt at se udover lige Black Ops. En udvidelse af hypotesen kunne jo være at ALLE udgiverne droppede pc-udgaverne af multiplatformspil. Alså så det ikke bare er et spørgsmål om at man så går glip af Black Ops som pc-spiller og spiller Modern Warfare 2 i stedet, men at man går glip af alle multiplatformspillene.

Hvad ville der så ske?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 01/01-11 12:58 
Interessant tankegang fra Silverstar, omend det selvfølgelig er noget der skulle fremprovokeres af en generel tendens, og ikke enkele storspil som Call of Duty.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 01/01-11 13:40, rettet 01/01-11 13:40 
Udover Black Ops hvad så med en sammenlignelig titel som Red Dead Redemption? Det er 3/4 år siden spillet kom til konsollerne, men stadig ingen tegn på en pc-udgivelse, selvom det vel er åbenlyst, at man har arbejdet på den, og der selvfølgelig er et stort marked for spillet på pc.

Hvis Rockstar tænkte som Herold, så havde de vel bare udgivet den sammen med konsoludgaverne, og udnyttet den fælles markedsføring til at sælge en god portion kopier, "lige ned i foret" :)

Så hvis dét valg ikke er en kold og kynisk vurdering af, at en (i hvert fald samtidig) pc-udgivelse havde kostet mere i form af tabt fortjeneste på konsoludgaverne, end den selv havde tjent ind - hvad er så tankegangen?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 02/01-11 17:36 
Kan ikke huske, hvor jeg læste det, men jeg så en artikel, hvor forfatteren snakkede om hvor sølle pc-konverteringer generelt er, nye som de lidt ældre. Ofte er noget så simpelt som menuerne ikke engang ændret til simpel og logisk brug af mus og tastatur. Dertil kommer, at det ikke er unormalt med ydelses-mæssige og grafiske problemer eller mangler.

Om ikke andet nok et hint om, at udgiverne ikke ser konverteringerne som en sold indtægtskilde, og at de på den anden side ikke (endnu) tør at tage springet og helt droppe dem. Det kan der naturligvis være flere grunde til, men brand-pleje og trods alt nogle få millioner dollars i overskud, er vel de dominerende, mulige årsager.
Login for at besvare
Username
Password
Remember me