X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Fjerne maling uden at ødelægge chrom


Svar
WehnerWehnerSkrevet 16/12-10 10:53 
Jeg har anskaffet mig et sæt gamle Fender-stemmeskruer til en basguitar. De er lavet af metal og så vidt jeg ved dækket af et lag chrom, der i dag efter over 40 år er blevet helt mat. Men et eller andet geni har på et tidspunkt malet skruerne over med sølvmaling, og det ser forfærdeligt ud. Så det skal naturligvis af, og min umiddelbare idé har været at putte dem i acetone.

Men inden de får et bad skal jeg lige høre, om acetone er skrapt nok til også at ødelægge chrom-emaljen. Og hvad kunne man ellers bruge til at fjerne malingen?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/12-10 12:36 
Jeg ville nok bare sende dem til et firma, som kan sandblæse og genforchrome dem. Men hvis du vil beholde patinaen, tror jeg ikke acetone kan opløse metaller :)
AV Intelligent Terminal
BeanoBeanoSkrevet 16/12-10 12:55 
Prøv terpentin eller cellulosefortynder - evt. på en klud eller svamp. Svært at vide hvad der skal til uden at kende malingen ;)
WehnerWehnerSkrevet 16/12-10 13:10 
Killer Bean 2>
Jeg ville nok bare sende dem til et firma, som kan sandblæse og genforchrome dem.

Jeg skal sandblæse dit smølfespil, skal jeg :o
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/12-10 13:40 
Haha, jeg ved godt det lyder voldsomt. Men hvis man bruger natron i stedet for sand og ved hvad man laver, kan man sagtens gøre behandlingen så nænsom, at de på ingen måde tager skade af det :)
AV Intelligent Terminal
WehnerWehnerSkrevet 16/12-10 13:47 
Jeg tror ikke helt, du fanger min pointe :)

At omforkrome et sæt originale Fender-stemmeskruer fra perioden omkring 1969, som de her er fra, ville få dem til at gå fra at være et attraktivt samlerobjekt til en værdi i omegnen af 1000,- til noget, der ligner en ny vare til det halve - og se helt forkert ud på den gamle bas, de er tiltænkt.

Så det var mest helligbrødefaktoren, jeg hentydede til :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
silverstarsilverstarSkrevet 16/12-10 14:10 
Wehner>
Killer Bean 2>
Jeg ville nok bare sende dem til et firma, som kan sandblæse og genforchrome dem.

Jeg skal sandblæse dit smølfespil, skal jeg :o


Hehe :)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/12-10 16:13, rettet 16/12-10 16:18 
Wehner>
Jeg tror ikke helt, du fanger min pointe :)

Lol nej, jeg anede ikke, at et par stykker ueksotisk metal kunne koste så meget. Jeg har det pludseligt ikke helt så skidt med at have givet flere tusinde kroner for et crappy spil :D

Wehner>
Men inden de får et bad skal jeg lige høre, om acetone er skrapt nok til også at ødelægge chrom-emaljen. Og hvad kunne man ellers bruge til at fjerne malingen?

Der er sandsynligvis ikke tale om en emalje, men 100% rent chrom pålagt vha. elektrolyse. Så længe du ikke bruge sure væsker, skulle der ikke være nogen fare ;)
AV Intelligent Terminal
WehnerWehnerSkrevet 16/12-10 16:29 
"ueksotisk metal" - glem ikke at jeg er mod ;)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 16/12-10 16:35 
Battle of the Mods :-D
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/12-10 16:48 
Jeg er ikke mod, så jeg står til et sviende nederlag ;)

Wehner>
"ueksotisk metal" - glem ikke at jeg er mod ;)

Jeg gik bare ud fra, at der er alm. jern/stål under chromen, men jeg tager måske fejl? :D
AV Intelligent Terminal
WehnerWehnerSkrevet 16/12-10 17:34 
Der er vintage Fender-metal under :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Per SPer SSkrevet 16/12-10 19:32 
Brug en polérpasta som f.eks. "gleerustol" fra bygemarkeder/farvehandlere.

Det er specielt velegnet til krom overflader. Da midlet i forvejen indeholder et fint slibemiddel, burde det være nok til at fjerne det øverste lag maling uden at beskadige kromen. En tube, som rækker ret langt, koster ikke alverden.
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
WehnerWehnerSkrevet 07/01-11 12:06, rettet 07/01-11 12:07 
Har er lidt før-og-efter-billeder. De fik et bad i cellulosefortynder, så gnubbede jeg al løsnet maling af og gentog to gange.

Malingen så værre ud i virkeligheden, men man kan også godt se, hvad der i sin tid har drevet misdæderen til penslen. De er ret rustne. Men de lader til at fungere fint.


Fjerne maling uden at ødelægge chrom
Selv bagsiden var malet.

Fjerne maling uden at ødelægge chrom
Ingen (r) efter Fender, hvilket daterer dem til 1968-1972, hvis jeg husker korrekt.

Fjerne maling uden at ødelægge chrom
Resultatet
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig