X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Text adventure maker?


Svar
KilroyKilroySkrevet 14/12-10 12:57 
Jeg går og leger med idéen om at lave et text-adventure, sådan bare for sjov.

Jeg har dog ikke kunne finde et program der gør processen let. Wikipedia har en liste over game engines der stammer fra Ruder Konges tid, og de synes ikke at være helt relevante.

Er der nogen af Jer der kender et lille, elegant, gratis program der mere eller mindre elegant kan skabe text-baserede adventurespil?
Kilroy Was Here
SumezSumezSkrevet 14/12-10 13:49 
Jeg tror ikke du finder nogen engines specifikt til dette formål, der ikke er fra Ruder Konges tid. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WikzoWikzoSkrevet 14/12-10 14:04, rettet 14/12-10 14:11 
Hvis du har mod på at lære lidt programmering, er det forholdsvis nemt at lave sin egen tekst-engine i C#.

3D Buzz er en side, som har massevis af læringsvideoer om fx programmering, 3D-modulering, samt meget andet.

Jeg er selv lige nu ved at køre deres "XNA 101 Extreme"-videoer igennem, hvor man lærer at programmere C# med XNA frameworket (hvilket betyder, at man kan lave spil til Xbox 360).

De første 10 timer, hvor man laver et text adventure game helt fra bunden af, kan gratis streames direkte på hjemmesiden (kræver dog at man registrerer en bruger). Det er tidskrævende, ja, men så får man også det helt ind under huden og lærer det hele fra begyndelsen. Ingen forudsætninger kræves.

Jeg endte eksempelvis med at lave dette lille tekst-spil. Bemærk dog at mit fokus lå på at lære at lave selve enginen, så jeg har ikke gjort et stort nummer ud af historien/gåderne:
http://dl.dropbox.com/u/113180/Cave%20Explorer%20%28Gustav%20Dahl%29%20FINAL.exe

3D Buzz kan varmt anbefales!

3D Buzz Hyperion text adventure game
SumezSumezSkrevet 14/12-10 14:46 
Men hvis man bruger XNA fra bunden uden nogen færdige engines, tager det hundrede år før man overhovedet kan vise en figur på skærmen - jeg synes ikke ligefrem det lød som sådan noget, kilroy efterspurgte. Men bortset fra det ville jeg også anbefale XNA, der er et fremragende framework. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 14/12-10 15:22 
Men, hvis det bare skal være udelukkende text-baseret, er der vel ingen grund til at kaste sig ud i det, andet end at ville lære XNA-udvikling?

Jeg vil nok anbefale Python - der findes mange ressourcer, og syntaks er enormt nem at gå til. Nedenstående link har en gratis bog med lidt text-adventure-træning.

http://learnpythonthehardway.org/
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
WikzoWikzoSkrevet 14/12-10 16:07 
De læringsvideoer, jeg henviser til, har til formål at lære at bruge XNA-frameworket. Men før det skal man lærer at bruge C#, så de første 50 timer går udelukkende på at lære dette programmeringssprog, hvorefter man begynder at implementere XNA ind i det.

Selvfølgelig er det overkill, hvis man KUN vil lave tekst-spil, men hvis man gerne vil lære noget om programmering samtidig, er de videoer guld værd.
HeroldHeroldSkrevet 14/12-10 16:10, rettet 14/12-10 16:11 
Ja, men omvendt så er der andre programmeringssprog, der måske er en bedre introduktion til logik og syntaks.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 14/12-10 17:25 
Jeg vil ikke mene at C# er overkill hvis man "kun" vil lave et tekst-baseret adventurespil, da det er utroligt oplagt at tackle sådan et med et objektorienteret sprog, og C# er mange gange nemmere end C++. Men umiddelbart vil jeg ikke tro at det er et godt udgangspunkt at gå ind og programmere alt fra starten første gang man prøver sig med den slags. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 14/12-10 17:47 
Det kan du have ret i. Jeg har ikke umiddelbart erfaring med C#, kun med C++, Python og Actionscript, og jeg fandt Python en del mere overskueligt at lære - men meget af syntaksen kendte jeg så også fra C++, såeh...

Mit udgangspunkt i Python er netop bogen Learn Python the Hard Way, hvor en af opgaverne er at lave et grundlæggende txt-adventure - derfor vil jeg anbefale den.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
jaesjaesSkrevet 15/12-10 13:17, rettet 15/12-10 13:31 
Text adventure-scenen er forholdsvis aktiv, eller interactive fiction som den normalt hedder i dag. Der bliver stadig lavet udviklingsværktøjer, og der holdes flere konkurrencer hvert år.

Der er meget mere info her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Interactive_fiction

Der findes både peg-og-klik-agtige værktøjer, og værktøjer der kræver, at man kender til scriptning (måske også mere reel kodning).

Suds er vist peg-og-klik:
http://www.sudslore.org/

De mest benyttede script/kode-baserede værktøjer er nok Inform og Tads (har ingen personlig erfaring). Der står mere om Inform her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Inform

Tjek evt. Emily Shorts hjemmeside, hun er nævnt på Wiki-linket om interactive fiction. Hun har en introduktion til at lave IF.
KilroyKilroySkrevet 16/12-10 12:19 
Tak! Det der SUDS ligner lidt hvad jeg er ude efter!
Kilroy Was Here
jaesjaesSkrevet 16/12-10 19:43 
Har siden set, at Adrift også skulle fungere lidt på samme måde:
http://en.wikipedia.org/wiki/ADRIFT
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig