X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Elder Scrolls V: Skyrim


Svar
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 12/12-10 12:02 
Så blev det officielt annonceret med en trailer. Det forlyder at de endnu engang har tænkt sig at bruge Gamebryo-engine (suk). Forhåbentlig dropper de den voldsomme level-scaling - det ødelagde virkelig Oblivion for mit vedkommende.

Ellers glæder jeg mig :)

Officielt site, plus trailer
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
740 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > »

Svar
SumezSumezSkrevet 15/11-11 09:55, rettet 15/11-11 09:59 
Indtil videre er jeg ikke -imponeret- over spillet. Det lever i og for sig op til mine forventninger, og jeg kan ikke lægge det fra mig igen, men hvor er alt det nye vilde de havde lovet os? Er der nogen der vil erklære sig vildt uenige hvis jeg påstår at det her "bare" er Oblivion om igen?

På den ene side synes jeg det er fedt at de ikke piller for meget ved deres egen spilverden. Alle mytologier og al geografi er bevaret, men det samme er -samtlige- de ting man kan finde rundt om i verdenen (og ja, jeg har lige fundet skooma, men det er godt nok sjældent de steder jeg har været indtil videre :)), så det er meget småt med overraskelser.
Alkymi, enchanting, samt magi og stort set alt hvad der har med kamp at gøre er præcis som det var i både Morrowind og Oblivion. Smithing er dog en fin tilføjelse, men meget af tiden føler jeg blot at jeg gennemgår den samme oplevelse igen. Som om jeg har taget Oblivion ned fra hylden til et kærkomment gensyn. Jeg synes at Bethesda har råbt om hvor vildt og revolutionerende Skyrim ville være her op til udgivelsen, men styringen er præcis den samme, NPC'ernes AI er præcis den samme, og de flestes ansigter er stadig grimme på den der Elder Scrolls-agtige måde, dog ikke helt så slemt længere. Hvis jeg ikke havde hørt andet, ville jeg vove at påstå at spillet stadig bruger præcis samme engine med lidt flottere grafik trukket ned over? Og ja, 3.persons view er stadig præcis ligeså håbløst som det altid har været. Uanset hvad de har sagt, har de ikke ændret noget.

"Radiant"-systemet har jeg heller ikke fået det store indtryk af - enten er det fordi det er så vildt godt integreret at det nærmest ikke bemærkes hvilke quests der er tilfældige, eller også er det kun de allermindste og ligegyldige "find den her til mig"-quests, der ligeså godt kunne undværes? De fedeste af de quests jeg har været på, har i hvert fald helt sikkert været scriptede, og sådan foretrækker jeg det også!

Med samme argumenation kan jeg så heller ikke sige noget reelt skidt om spillet, for Oblivion var i mine øjne utroligt tæt på at være det perfekte "open world action RPG", og selvom det er meget småt med forbedringerne, er Skyrim bestemt mindst ligeså godt som forgængerne. Perk-systemet til de forskellige skills og afskaffelsen af de overflødige classes er klart den bedste, og mest interessante, forbedring, og menu-systemet er det eneste der er reelt dårligt ved spillet.

Mht. menu-systemet synes jeg det virker som om spillet ikke engang har været testet på det her punkt. Der er så mange ting grupperet sammen, at det er svært at overskue hvad man helt præcis slæber rundt på. Der er ingen ikoner der angiver hvilken slags item hver linje repræsenterer, og den eneste sortering er alfabetisk. Det gør det utroligt svært at finde det man leder efter, og nemt at overse ting man ikke leder efter, men alligevel bør være opmærksom på.
Især "favourites"-menuen, der er den eneste måde at skifte "hurtigt" mellem våben og spells, eller bruge potions osv. er fuldstændig håbløs! Hvis man gerne vil have alt det man kan få brug for favoritet, får man en kæmpe liste der igen består udelukkende af alfabetisk sorteret tekst. Jeg har allerede rigtig meget magi, adskillige powers, potions og flere shouts, som kunne gøre mig afsindigt effektiv i kamp, hvis det ikke var fordi det er fuldstændig uoverskueligt at skifte mellem de forskellige egenskaber. Bare en form for "hovedmenu" hvor du kan vælge potions, weapons, apparel, shouts, magic, osv." ville have gjort underværker, samt de førnævnte ikoner. Har de ikke haft én eneste spiltester, der har fortalt dem det??
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 15/11-11 10:07 
jaes>
Ret god oplevelse indtil videre (er ca. ti timer inde). Største kritikpunkt må være, at jeg vist ikke har oplevet et eneste wow-øjeblik, udover selve spilverdenen, som tit er fantastisk.

Det samme. Måske er jeg lidt forvent efter Dark Souls ;) (som er wow på wow), men der er langt mellem de store overraskelser, de største "wows" kommer når spillets dynamiske verden formår at overraske helt af sig selv - store måner, flot nordlys, imponerende vejreffekter, osv. Og så når man pludselig ser en "vild" drage i det fjerne, som ikke har opdaget en endnu.

Jeg synes heller ikke spillet er så flot som det så ud i de screenshots og videoer vi har set førhen - måske skyldes det at jeg spiller på Xbox? Nogle af områderne er utroligt flotte, og vandet og snefygningen(!) er overbevisende, men især byerne og visse dungeons virker dovent udført i forhold til dette. Store åbne rum indrettet præcis som de forrige. Præcis det samme der gjorde Dragon Age dræbende kedeligt i længden, men Skyrim slipper heldigvis bedre fra det, da der er noget længere mellem de beboede områder heri.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HulleHulleSkrevet 15/11-11 10:16, rettet 15/11-11 10:32 
Det lyder som om jeg godt kunne blive skuffet over Skyrim. Jeg havde virkelig forventet noget af det spil. Hvis det bare er Oblivion om igen, så er jeg glad for at jeg valgte at genspille det, i stedet for at investere i Skyrim.
Dejligt at være tilbage i Tamriel igen, ala Oblivion. Der er stadig meget der skal gøres.

Mht. grafikken, så har Eurogamer PS3 vs 360 vs PC screenshots. Ud over at PS3 ligner en klar taber, så ser 360 og PC nærmest identiske ud, med en lille fordel til PC.

Linky
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
BeanoBeanoSkrevet 15/11-11 10:44, rettet 15/11-11 14:28 
@Sumez: Er enig i meget af det du skriver. Specielt det med menu systemet - det er ikke godt nok og alt for simpelt.
Specielt skidt at knappen for at placeret noget i Storage er den samme som at tage alt fra Storage (X på Xbox). Dvs. hvis man glemmer at scrolle ned for at dumpe en item i Storage, kan man komme til at samle alt (!!) op i stedet. Temmeligt problematisk hvis det er en kiste i ens eget hus hvor man opbevarer 100+ items. *PLUMP* og ens karakter er ved at ryge igennem gulvbrædderne pga. overvægt. Og så kan man starte forfra med at sortere ens items :P
Ugennemskueligt og unødventigt tungt at vælge våben, selv med quick-menuen.
Generer mig også at quest menuen skal tilgås via Start knappen og ikke Magic/Items/Map/Skills menuen (B knappen). Hvorfor overhovedet have to separate menuer?

Spillet er bestemt fedt og hygger mig enormt med det, men ud over et trim op på den grafiske side og de imponerende landskaber, er det svært at se nyhederne. Minder helt ekstremt meget om Oblivion og de har ikke taget de store chancer mht. præsentation, dialoger og gøre det mere cinematisk. NPC'er er stadig stive (på den kedelige måde) og ansigter svære at se pga. dårligt lys og afstand når man er i dialog med dem. Jeg forventer ikke Uncharted og LA Noire niveau af den slags i et spil af denne type og større, men mere burde der være sket rent teknisk på 5 år.

Håber ikke at jeg skræmmer nogen væk, for spillet er stadig anbefalelsesværdigt - selv hvis man har spillet Oblivion :)
KalicolaKalicolaSkrevet 15/11-11 11:14 
Der er helt klart noget galt med brightness og kontrast i xbox udgaven. Skyggerne er helt sorte, og æder detaljerne. Det sker ikke på ps3 eller pc, ifølge de screenshots der.

Som sagt så jeg har skruget en del op for brightness i spillet, for at undgå at skyggerne er HELT sorte. Men det gør samtidigt dungeons lysere, hvilket jeg ikke tror at de skal være. Så det er en lose lose situation.
For The Love Of The Game
BeanoBeanoSkrevet 15/11-11 11:30 
Ja det er enormt mørkt til tider - brightness gør det kun lidt bedre. Måske kan gamma indstillingen gøre noget?

Savner mit lysende skjold fra Oblivion :)
SumezSumezSkrevet 15/11-11 11:53, rettet 15/11-11 11:54 
Kalicola>
Hvilken sværhedsgrad spiller i på? Indtil videre har det været meget nemt for mig, bortset fra første drage. Bliver det sværere senere? og vinder man noget ved at øge sværhedsgraden?

Har på intet tidspunkt oplevet spillet som svært, den største "udfordring" jeg er stødt på er fjender der var så stærke at jeg måtte gemme dem til jeg var blevet stærkere.

Dog undrer det mig at du syntes den første drage var svær? Jeg nåede nærmest ikke at slå på den før den var bragt ned.
Dragekampene har været en ret blandet oplevelse for mig. Nogle har jeg været nødt til decideret at flygte fra for at gemme dem til senere (det gælder især de ildspyende, da jeg, som nord, ikke er vild med ild), mens de fleste af dem nærmest ikke er i stand til at skade mig, selvom de spytter deres angreb direkte i hovedet på mig.
Den første ikke-story dragekamp jeg havde var lidt en kedelig oplevelse, da det er en man kæmper imod på et tårn, og den er scriptet til at sætte sig på kanten hvor man får et dragon word (men angriber ikke hvis man står deroppe og venter!), eller angribe fra luften ved siden af tårnet. Den følger ikke efter en andre steder, og 95% af kampen står man bare på tårnet og venter på at den er færdig med at flyve rundt så den kommer så tæt på at man kan give den en smule skade igen.
De andre dragekampe har heldigvis være lidt sjovere. Dog virker det stadig underligt at de fleste drager er enormt nemme at besejre mens man stadig kan risikere at støde på andre langt mindre fjender, der kan være langt mere besværlige. Hvis der havde været et eller andet dragonborn-trick man skulle udføre for at blotlægge dragens svaghed eller lignende, ville det måske have været mere overbevisende, i stedet for at man bare står og tager imod angrebet mens man slår på dyret.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 15/11-11 12:19, rettet 15/11-11 14:50 
Jeg har haft mange virkelig udfordrende steder og mange gange, hvor jeg gik i gulvet. Bl.a måtte jeg næsten give op et sted, indtil jeg tilfældigt fandt en summon scroll i mit inventory, som lige præcis kunne redde situationen.

Det kunne tyde på, at det afhænger af, hvilken vej, man tager. Jeg er meget fanget af spillet. Hele min forlængede weekend fløj af sted. For mig virker det stærkere end Oblivion, selvom jeg også var glad for det - især inden jeg gik i gang med hovedhistorien.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
BeanoBeanoSkrevet 15/11-11 13:56 
Denne hest er kold i røven!

"Amazing Dragonriding Horse Bug"
CronossCronossSkrevet 15/11-11 14:17, rettet 15/11-11 14:17 
Jeg synes at Skyrim er klart bedre end Oblivion, der på mange måder var en enorm nedgradering af Morrowind. Skyrim har lidt flere elementer og systemer og er yderligere nedskaleret på andre områder, men er overordnet set en langt bedre og mere velstruktureret oplevelse. Eksempelvis er level-scaling systemet slet ikke et problem længere og som andre skriver, så findes der rent faktisk mange fjender, som man først kan kæmpe mod senere (Dumme mammut...).

Samtidig er verdenen Skyrim langt mere interessant og levende end Oblivions kedelige landskaber og særligt grotter og andre dungeons er langt bedre designet end tidligere.

Dog er jeg enig i mange af kritikpunkterne - menusystemet er idiotisk og quest-loggen er grundlæggende elendig. De mange ekstra små missioner er overhovedet ikke beskrevet og hvis jeg holdt en pause fra spillet på en uges tid, ville jeg overhovedet ikke kunne huske hvorfor jeg lige skulle dræbe den bandit eller hente det sværd.

Skyrim placerer sig umiddelbart - jeg har kun set en brøkdel af spillet - mellem Oblivion og Morrowind, hvilket for mig er fint. Jeg ville foretrække mere Morrowind og mindre Oblivion, men i det mindste har Bethesda været bevidst om Oblivions mange udfordringer og har forsøgt at rette disse, med et godt resultat.
KalicolaKalicolaSkrevet 15/11-11 14:43 
Sumez: Måske var første drage heller ikke så svær igen. Men jeg rendte rundt med bue og pil og kunne ikke ramme en skid. Første gang faldt jeg ned ad tårnet og døde. Anden gang blev jeg fanget i et flammehav, og trejde gang dræbte jeg den. Det havde nok også noget at sige at jeg klumrede rundt og ikke havde nogle potions osv. Og da jeg kæmpede mod den, da landede den ikke en eneste gang på tårnet.
For The Love Of The Game
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/11-11 17:45, rettet 15/11-11 17:54 
Er jeg virkelig den eneste der synes at menu systemet er en kæmpe forbedring over det forfærdelige de brugte i Fallout og Oblivion. Jeg er især meget glad for at man nu kun skal bruge L og R triggers til at navigere i start-menuen.

Det er bestemt ikke perfekt, men i forhold til det bras i de gamle spil er det tæt på ;)

EDIT: I øvrigt har jeg spillet det godt 60 timer nu. Er level 28 med min anden character, det her er uhyggeligt meget bedre end Oblivion! :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 15/11-11 18:48 
Det er det - og meget, meget vanedannende. Jeg sidder og skal skrive anmeldelsen nu, men det er SÅ svært ikke bare at give sig til at spille i stedet for.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 15/11-11 19:44 
Kalicola>
Sumez: Måske var første drage heller ikke så svær igen. Men jeg rendte rundt med bue og pil og kunne ikke ramme en skid. Første gang faldt jeg ned ad tårnet og døde. Anden gang blev jeg fanget i et flammehav, og trejde gang dræbte jeg den. Det havde nok også noget at sige at jeg klumrede rundt og ikke havde nogle potions osv. Og da jeg kæmpede mod den, da landede den ikke en eneste gang på tårnet.

Hvad lavede du også på tårnet?! :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KilroyKilroySkrevet 15/11-11 19:50 
Måske han har set den der Developer Walkthrough, hvor han går op i tårnet for at kæmpe mod dragen?
Kilroy Was Here
JonassoeJonassoeSkrevet 15/11-11 22:27 
Fordi det er mere episk at stå på et tårn, når man kæmper mod en drage.
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/11-11 22:39 
Wehner>
Det er det - og meget, meget vanedannende. Jeg sidder og skal skrive anmeldelsen nu, men det er SÅ svært ikke bare at give sig til at spille i stedet for.

Jeg er glad for at der på P:R står dato ud for vurderingerne. Skyrim er jo desværre sådan et spil der med ret stor sikkerhed kommer til at føles gammelt når der kommer nye i serien. Sådan er det gået for Morrowind og Oblivion og begge to har jeg startet med at vurdere enormt højt, men så været nødt til at sænke karakteren med tiden.
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 15/11-11 22:41 
Givetvis, men i dag er det fantastisk at sidde med, og det skal man huske at nyde.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KalicolaKalicolaSkrevet 15/11-11 22:41 
Tænkte at jeg bedre ku ramme den med pile fra tårnet tror jeg :-)

Jeg er startet forfra, og har fundet ud af, at det er ret fedt at spille med et skjold i den ene hånd og flammekaster i den anden.. Så det er en kombo jeg vil forsøge at spille videre med...
For The Love Of The Game
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/11-11 22:54 
Wehner>
Givetvis, men i dag er det fantastisk at sidde med, og det skal man huske at nyde.

Yes helt enig, der er ingen grund til at tage sorgerne på forskud :)

Gad vide i øvrigt hvor næste TES kommer til at foregå? Jeg håber selv på Hammerfell, men det har vidst været brugt i toeren og det tilsyneladende forfærdelige Redguard-spil.

Elder Scrolls V: Skyrim

Resten af Morrowind kunne også være fantastisk at udforske. I spillet "Morrowind" var det jo kun øen Vvardenfell man kunne gå rundt på. Landet er meget større end det. Resten af Morrowind kunne også være en fantastisk DLC til Skyrim, men det er nok lige voldsomt nok til at det sker :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 15/11-11 23:03 
Men der skal nu nok komme en god sjat DLC. Måske noget a la den store udvidelse til Dragon Age: Awakening i omfang.

Eller som Gaku, der er i gangpå pc, foreslog i går: Nu er Cyrodiil, Skyrim og Morrowind jo designet i nyere tid. Kan man ikke bare lave en 6er, der foregår tværs over alle tre?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/11-11 23:05 
Jeg vil hellere have noget nyt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 15/11-11 23:12 
Det var mere at vi morede os over størrelsen, det ville få :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
nerosnerosSkrevet 15/11-11 23:49 
Konsolkongen>
Er jeg virkelig den eneste der synes at menu systemet er en kæmpe forbedring over det forfærdelige de brugte i Fallout og Oblivion.

Nej jeg synes også det er en STOR forbedring! Simpelt men godt skruet sammen.

Jeg stor elsker det her spil! WOW!
Bashful Neophyte
HeroldHeroldSkrevet 16/11-11 01:16 
Wehner>
Det var mere at vi morede os over størrelsen, det ville få :)

Det er allerede gjort. Daggerfall var 1000 gange større end Morrowind. :)
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/11-11 01:26 
Men random generated de fleste steder og buggy ad H til så vidt jeg har læst mig til :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KalicolaKalicolaSkrevet 16/11-11 09:20 
Expert lader til at være den perfekte sværhedsgrad for mig. På master fik jeg røvfuld af det samme skelet igen og igen. På expert klarede jeg den med nød og næppe. Og Adapt er bare lidt for nemt.

Så smid den op på master hvis i lige kommer fra Dark souls :)
For The Love Of The Game
SumezSumezSkrevet 16/11-11 11:42 
Konsolkongen>
Men random generated de fleste steder og buggy ad H til så vidt jeg har læst mig til :)

Procedural generation har altid været en kæmpe del af Elder Scrolls-spillene, de er bare blevet bedre til at skjule det med tiden. Verdens, byernes og de forskellige dungeons grundlæggende udseende er selvfølgelig designet af kompetente mennesker, og derefter er de blevet udformet og pyntet, delvist bevidst, og delvist tilfældigt, af forskellige assets der så igen er delvist overlagt designet, og delvist tilfældigt genereret, osv.

Der har indlysende nok ikke siddet grafikere og modelleret hver eneste træ, eller level designere der har placeret hver eneste sten og fyldt tilfældigt skrammel på hver eneste hylde.
De vigtigste fremskridt fra hhv. Morrowind til Oblivion og fra Oblivion til Skyrim har primært ligget i
1. At maskere det der er tilfældigt genereret, så det ser overlagt, og "intelligent" ud
2. At scripte og designe flere ting, så meget som muligt. Næsten hver eneste dungeon jeg er stødt på i Skyrim har, indtil videre, haft sin egen identitet, og enkelte detaljer der gør at de skiller sig ud og spiller sin egen rolle i den samlede oplevelse. Dette vidner om en virkelig stor indsats fra spillets designere.

Med den baggrund, kunne man i princippet blot udvide Skyrims eksisterende engine til at rendere områderne fra Oblivion og Morrowind, så ville et spil der spænder over alle tre områder ikke være _helt_ urealistisk.
2'eren dækker både Hammerfell og High Rock. Jeg ville ikke have noget imod at vende tilbage hertil i en 6'er, det virker som mere interessante områder end steder som Elsweyr og Black Marsh.
Ellers kunne Valenwood måske være spændende. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 16/11-11 11:52, rettet 16/11-11 11:53 
Hvilke dele (dungeons, side-quests, etc) i Skyrim bliver random genereret?
SumezSumezSkrevet 16/11-11 12:01, rettet 16/11-11 12:04 
Konsolkongen>
EDIT: I øvrigt har jeg spillet det godt 60 timer nu. Er level 28 med min anden character, det her er uhyggeligt meget bedre end Oblivion! :D

Cronoss>
Jeg synes at Skyrim er klart bedre end Oblivion, der på mange måder var en enorm nedgradering af Morrowind. Skyrim har lidt flere elementer og systemer og er yderligere nedskaleret på andre områder, men er overordnet set en langt bedre og mere velstruktureret oplevelse. Eksempelvis er level-scaling systemet slet ikke et problem længere og som andre skriver, så findes der rent faktisk mange fjender, som man først kan kæmpe mod senere (Dumme mammut...).

Samtidig er verdenen Skyrim langt mere interessant og levende end Oblivions kedelige landskaber og særligt grotter og andre dungeons er langt bedre designet end tidligere.

Jeg forstår slet ikke de udtalelser både du og flere andre er kommet med, at Skyrim på mange måder ligger nærmere Morrowind, og at Oblivion var et skridt tilbage? Jeg har stadig utroligt svært ved at se de store forskelle på Skyrim og Oblivion, udover grafikken og perk systemet.
Lige netop vedrørende level scaling, er jeg helt enig i at de gik for langt i Oblivion (omend man også er naiv hvis man slet ikke tror det eksisterer i de to andre :)), og det er den primære årsag til at jeg bedre kan lide Skyrim end Oblivion - Men med hensyn til selve verden og landskaberne, trækker Morrowinds ensformige, grå sump-og-klipper-områder da uden tvivl det korteste strå? Både omkring variation og manglen på liv, som man bevægede sig omkring og aldrig stødte på andet end mudcrabs og cliff racers.

Bethesda har her virkelig formået at gøre Skyrims også ret ensartede klima relativt varieret, og de små forskelle, der pludselig bliver meget tydelige når man bevæger sig fra et sumpområde op i de sneklædte bjerge er, mildest talt, imponerende.
Men jeg synes godt nok man bliver træt i længden, af nåletræer, sne og klipper, på samme måder som Morrowinds evige sump. Der havde Oblivion da alligevel et forspring med muligheden for at variere mellem bjergkæder, store marker, søer, en kæmpe by, osv.

Kan du ikke uddybe hvad det er præcis du mener der gør at Skyrim minder mere om Morrowind end Oblivion gør det? For jeg kan ikke se det.
I det hele taget er forskellene mellem de tre ret minimale, og det jeg synes definerer Morrowind bedst er at det var mere "løst" og åbent. Man kunne gøre skøre ting som at hoppe flere kilometer op i luften, svæve overalt, dræbe samtlige quest-personer, stacke potions til fuldstændige absurde niveauer, og hvis man vidste hvem der havde de bedste våben, kunne man spæne direkte hen og erhverve dem, fra de øjeblik man ankommer i spillet, så længe man ikke har nogen skrupler. :) På det punkt er Skyrim i hvert fald kun et skridt i den modsatte retning.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 16/11-11 12:03 
Beano>
Hvilke dele (dungeons, side-quests, etc) i Skyrim bliver random genereret?

Det skal jeg ikke gøre mig klog på, jeg synes det er svært at gennemskue.
Husk at det kun er "loot", fjender, quests, og hvad der ellers omfattes af deres "radiant"-system, der genereres tilfældigt "on the fly". Selve terrænet og alle dungeons er, så vidt jeg ved, genereret i forvejen, tilrettet yderligere af designerne, og gemt i spillets data på discen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 16/11-11 12:12 
Også min forståelse mht. verdenen, men syntes jeg læste noget om at nogle små side-quests skulle være tilfældige. Men kan ikke lige finde det nu :P

Off-topic... dette er The Elder Scrolls VI Collector's Edition:
http://www.giantbomb.com/giant-bomb-mailbag-skybox-edition/17-5196/

;D
KalicolaKalicolaSkrevet 16/11-11 12:54 
Er de ting man finder i kister osv random?
For The Love Of The Game
BeanoBeanoSkrevet 16/11-11 13:08 
Fandt info om systemet her:

Radiant Story:
Skyrim introduces the Radiant Story system, which governs quests and how they function. Radiant Story will be able to dynamically alter side-quests based on the player's actions, and tailor them to the player's abilities and progress within the game. As an example, the player might be sent off to a dungeon that has not been previously explored, and face enemies that are defeated most effectively with the player's preferred combat style. It will also randomly generate unique events and encounters, taking influence from Bethesda's previous game Fallout 3. Possible events include being challenged to a duel, or having thugs sent after you.


Elder Wiki
SumezSumezSkrevet 16/11-11 13:51 
Kalicola>
Er de ting man finder i kister osv random?

Svjv genereres indholdet af kister, fjenders udstyr, osv. i dungeons når man første gang går ind i den. Bemærk f.eks. at jo højere level du er, jo flere penge finder du generelt. På denne måde vil du gradvist finde bedre udstyr.

Dette er delvist baseret på formodninger, og konklusioner jeg kunne drage af hhv. Morrowind og Oblivion, hvor det så ud til at fungere på denne måde. Jeg har dog overhovedet ingen kilder på det, og der er sikkert en del detaljer og faktorer jeg ikke har taget højde for. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 16/11-11 13:53 
Jeg tror du har ret. Noget lign. står i den artikel jeg linker til oven over mht. levelingsystemet.
SumezSumezSkrevet 16/11-11 13:59, rettet 16/11-11 13:59 
Jeg husker i hvert fald at i Oblivion gik jeg ind i en dungeon i starten af spillet og døde, loadede save fra før jeg gik ind i den og undgik den. Da jeg vendte tilbage til den langt senere i spillet for at tackle den igen, fandt jeg langt bedre udstyr end i det tidligere forsøg.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KalicolaKalicolaSkrevet 16/11-11 14:01 
Skeletterne i det her spil er for seje :) Ved ikke hvad det er, men de har nailed dem. Var helt oppe og køre da ham jeg kæmpede imod begyndte at slå på sit skjold.
For The Love Of The Game
BeanoBeanoSkrevet 16/11-11 14:10 
Ja det er lækkert lavet men omvendt ærgerligt når fjenderne bliver ved med at tale efter man har dræbt dem :P
HeroldHeroldSkrevet 16/11-11 14:44 
Sumez>


Svjv genereres indholdet af kister, fjenders udstyr, osv. i dungeons når man første gang går ind i den. Bemærk f.eks. at jo højere level du er, jo flere penge finder du generelt. På denne måde vil du gradvist finde bedre udstyr.

Dette er delvist baseret på formodninger, og konklusioner jeg kunne drage af hhv. Morrowind og Oblivion, hvor det så ud til at fungere på denne måde. Jeg har dog overhovedet ingen kilder på det, og der er sikkert en del detaljer og faktorer jeg ikke har taget højde for. :)

Jeg er lvl 19 - det er min ven også. Min max-skade med et våben er på 18, hans er på 75'ish. Jeg er godt nok 1h og han er 2h, but still. Jeg synes indtil videre, der er noget ubalance, men det kan være fordi at han har været i flere dungeons end mig.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
WehnerWehnerSkrevet 16/11-11 14:47 
Den ser også lidt på, hvem du er real life. Tjekket ikke?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
BeanoBeanoSkrevet 16/11-11 14:49, rettet 16/11-11 14:50 
@herold: Så er du vel bare stærkere på andre områder?

Jeg er level 13 og er ca 55 på 1-hand våben.
HeroldHeroldSkrevet 16/11-11 15:07 
Beans: Tjoeh, men det hjælper mig ikke udpræget med at have 60+ i Lockpick, når jeg ikke kan smadre det der slår på mig. :(
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
BeanoBeanoSkrevet 16/11-11 15:16, rettet 16/11-11 15:20 
Nej, men du må have brugt andre egenskaber undervejs siden niveauet er så lavt?

Eller er det bare en anden race du bruger?

Jeg spiller som en nord som skulle være en fordel med sværd og lign.
Min lockpick er lavt i forhold til dig - ca 30 selv om jeg dirker alle låse i dungeons jeg kan finde.
HeroldHeroldSkrevet 16/11-11 15:20 
Jeg er Khajiit og har fokus på fx sneak, men synes det er lamt at jeg er nødt til at skyde folk for derefter at skulle udnytte spillets dårlige AI til at de glemmer pilen i ryggen og går tilbage til udgangspunktet, så jeg kan skyde dem igen.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KalicolaKalicolaSkrevet 16/11-11 15:26 
Den eneste forskel på racerne er jo bare hvor mange points de starter med i de forskellige skill træer. Så en nord starter f.eks med 25 i two-handed, men det betyder jo ikke at han altid vil være bedre i two-handed.. Det er kun begynder fordele det hele, som man nemt kan udligne bagefter.

Og så starter de jo også med en forskellig ability allesammen... Er det ikke rigtigt?

Og lige et spørgsmål. Hvis man stiger fra 16 i one-handed til 17, slår man så hårdere? Eller bruger man det kun så man kan se hvor tæt man er på at kunne købe næste perk?
Så altså, hvis jeg level'er min one-handed weapon helt op til 100, uden at bruge et eneste point i det perk træ, slår jeg så meget hårdere end hvis jeg lod den være på 15?
For The Love Of The Game
HeroldHeroldSkrevet 16/11-11 15:32 
Jep, det er primært den ekstra ability, der gør forskellen, udover det kosmetiske og historiemæssige.

Khajiit har fx. night vision og unarmed attack der giver 15 i skade.

Jo højere din skill level er, jo bedre er du på området. Våben skader mere, armor beskytter mere, potions bliver bedre osv.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
CronossCronossSkrevet 16/11-11 15:44, rettet 16/11-11 15:50 
Sumez>

Kan du ikke uddybe hvad det er præcis du mener der gør at Skyrim minder mere om Morrowind end Oblivion gør det?

Det absolut vigtigste er, at Oblivion virkelig fokuserede på random generation af objekter - i levelsystemet, i grottedesign og i loot. I Morrowind var en overraskende stor del af indholdet faktisk designet i hånden - det er eksempelvis muligt at finde de bedste våben fra starten, ved at gå de rigtige steder hen. Samtidig skalerede fjender ikke på samme måde som i Oblivion.
På disse punkter er Skyrim oplagt mere ligesom Morrowind end Oblivion var.
I Skyrim finder man, som du også selv nævner, langt oftere ting, som er designet og placeret. Levelsystemet tillader fjender at være langt stærkere end dig osv.

Samtidig synes jeg netop at verdenens variation var langt, langt større i Morrowind, hvor man virkelig fandt nogle interessante områder. Alt i Oblivion var ens og kedeligt. Skyrim er igen en blanding af de to, som ikke har Morrowinds unikke design med underlige monstre og spændende områder, men som til gengæld i mine øjne har langt mere varierede landskaber og dungeons end Oblivion.

Oblivion endte med ikke at være særlig interessant, gundet en kedelig verden, en håbløs hovedhistorie og en række systemer, der grundlæggende ikke fungerede - heraf er level-systemet en klart største katastrofe.
Morrowind var unikt designet - om man kan lide stilen eller ej - og havde både en spændende hovedhistorie og virkelig gode sidemissioner.
Skyrim har en mere fokuseret fortælling end de to, men der er samtidig langt større incitamenter til at tage på opdagelsesrejse end i Oblivion. Det er netop på denne måde at Skyrim har mere til fælles med Morrowind, hvor jeg syntes at det var langt, langt federe at rende rundt og opleve end i de to efterfølgende spil. Det er klart at Skyrim er en mere brugervenlig oplevelse end sine to forgængere, men det ville jo også være underligt andet - derfor kan selve oplevelsen af at interagere med verdenen godt føles mere involverende end Oblivions kedelige og skalerende verden.

EDIT:

Hvordan man kan synes at

Elder Scrolls V: Skyrim

er mere interessant design end

Elder Scrolls V: Skyrim

forstår jeg nok aldrig ;-)
KalicolaKalicolaSkrevet 16/11-11 15:44 
Spillet mangler en menu hvor man kan se ens character stats osv. Jeg aner f.eks ikke hvor meget fire resistance jeg har på mig, eller hvor hårdt jeg slår.. Hvor er ens character screen?
For The Love Of The Game
HeroldHeroldSkrevet 16/11-11 15:52 
Jeg rendte rundt med -25% i one-handed pga. en disease i 5-6 timer, fordi spillet har gemt den slags information væk inde under Magic i menuen. Jeg fik godt nok tit at vide at jeg så syg ud, men troede det var fordi jeg aldrig sov.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
740 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig