X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Elder Scrolls V: Skyrim


Reply
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 12/12-10 12:02 
Så blev det officielt annonceret med en trailer. Det forlyder at de endnu engang har tænkt sig at bruge Gamebryo-engine (suk). Forhåbentlig dropper de den voldsomme level-scaling - det ødelagde virkelig Oblivion for mit vedkommende.

Ellers glæder jeg mig :)


Officielt site, plus trailer
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
740 topic(s).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > »

Reply
SumezSumezSkrevet 16/11-11 15:58, rettet 16/11-11 15:58 
Beano>
Ja det er lækkert lavet men omvendt ærgerligt når fjenderne bliver ved med at tale efter man har dræbt dem :P

Jeg var ude for en tyv der stoppede mig (tyv, ikke bandit! :)) - jeg prøvede at tale mig ud af hans hold-up med persuasion, hvilket ikke fungerede, og valgte at slås med ham i stedet. Umiddelbart efter at have løftet sit sværd og angrebet mig agressivt, hilser han så høfligt på mig, mens han stadig er i fuld gang med at prøve at slå mig ihjel, meget besynderligt! :P
Jeg prøvede så herefter at sænke mine våben og snakke med ham (som man også altid har kunnet med NPC'er i Elder Scrolls-spillene), hvilket fik ham til at droppe sit angreb og blive flink igen...
Det er den slags oplevelser der er lidt af charmen ved Bethesda's spil.

Herold>
Jeg er lvl 19 - det er min ven også. Min max-skade med et våben er på 18, hans er på 75'ish. Jeg er godt nok 1h og han er 2h, but still. Jeg synes indtil videre, der er noget ubalance, men det kan være fordi at han har været i flere dungeons end mig.

Jeg står lidt i samme situation - Bethesta har lovet at man kunne spille som man vil, med hvad som helst i hver hånd, så jeg er selvfølgelig en vild battlemage med heavy armor, magi i den ene hånd, og et sværd i den anden. Jeg er level 26, og gør mellem 36 og 50 i skade alt efter hvordan jeg vælger at angribe, men det er ikke muligt at bruge begge hænder samtidig, så jeg skifter mellem sværd og magi, og den eneste reelle fordel er at jeg har mulighed for at fortrække mig til ranged angreb hvis en fjende er for stærk til nærkamp, og at hvis jeg løber tør for stamina kan jeg bruge af min magicka i stedet.
Umiddelbart virker det som om det ville have været et langt bedre valg for mig at kæmpe med to ethåndsvåben, destructionmagi i hver hånd, et skjold i den ene hånd, eller et tohåndsvåben for større skade. Hvis alle de levels jeg havde optjent i descruction var gået til ekstra i one-handed i stedet, ville jeg i hvert fald have været væsentlig mere drabelig nu! :)

Men jeg vælger at holde fast i mit valg, for jeg føler mig sej når jeg kan slås med både sværd og magi, og det er det vigtigste. ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 16/11-11 16:00, rettet 16/11-11 16:01 
Gad vide om jeg kan lave 2 x sneak attacks med 15x damage, hvis jeg dualwielder?

Edit: Det skal lige sige at jeg ikke lige har tjekket det reelle damage output jeg har, men når nogle normale fjender tager 5 skud med 3x damage for at blive trætte af at leve, så synes jeg ikke at sneak og bue er en brugbar taktik. Samtidigt skal det heller ikke blive FOR nemt, men det er nu engang den sti jeg er på vej ned af, og som indtil videre ikke ser ud til at være balanceret.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
jaesjaesSkrevet 16/11-11 16:28 
Sumez>
Konsolkongen>
Men random generated de fleste steder og buggy ad H til så vidt jeg har læst mig til :)

Procedural generation har altid været en kæmpe del af Elder Scrolls-spillene, de er bare blevet bedre til at skjule det med tiden.

Daggerfall skiller sig alligevel ud på den måde, at de fleste områder (hvis ikke alle), også byer og dungeons, er genereret af spillet :)
HeroldHeroldSkrevet 16/11-11 16:48 
Ja, det var et mareridt. :D Et sejt mareridt, men et mareridt.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/11-11 16:50 
Sumez>
Det skal jeg ikke gøre mig klog på, jeg synes det er svært at gennemskue.
Husk at det kun er "loot", fjender, quests, og hvad der ellers omfattes af deres "radiant"-system, der genereres tilfældigt "on the fly". Selve terrænet og alle dungeons er, så vidt jeg ved, genereret i forvejen, tilrettet yderligere af designerne, og gemt i spillets data på discen.

Det er slet ikke det jeg snakker om når jeg siger at Daggerfall var random generated. Jeg er udmærket klar over at der ikke har siddet een og placeret hver enkelt sten i Skyrim, men verdenen er stadig 100% den samme hver gang du spiller, netop fordi den er gemt på discen. I Daggerfall ændrer det hele sig så vidt jeg kan forstå hver gang du spiller. Der er da en kæmpe forskel :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 16/11-11 16:56, rettet 16/11-11 17:04 
Herold>
men når nogle normale fjender tager 5 skud med 3x damage for at blive trætte af at leve, så synes jeg ikke at sneak og bue er en brugbar taktik.

... er 5 skud meget!?? :S
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 16/11-11 16:59, rettet 16/11-11 16:59 
Konsolkongen>
I Daggerfall ændrer det hele sig så vidt jeg kan forstå hver gang du spiller. Der er da en kæmpe forskel :)

Ja, det er jeg klar over, jeg siger bare at der alligevel er en sammenhæng. Bl.a. i forståelsen af at større tilgængeligt område også naturligt medfører mindre variation. Den klassiske Elder Scrolls formel er jo delvist inspireret af roguelikes/dungeon crawlers, samme koncept Diablo-spillene ligger sig opad.

Jeg ved dog ikke om Daggerfall genererer en ny verden hver gang, eller om hver region altid genereres ens, baseret på et random seed?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KilroyKilroySkrevet 16/11-11 17:29 
Konsolkongen>
Landet er meget større end det. Resten af Morrowind kunne også være en fantastisk DLC til Skyrim, men det er nok lige voldsomt nok til at det sker :)

Efter at Ministry of Truth faldt ned og ødelagde Vivec og Red Mountain eksploderede, er Vvardenfell dækket af lava og aske. Jeg kan ikke forestille mig at resten af Morrowind er sjovere, på grund af krig og almindelig ødelæggelse.

Morrowind er jo nok bare en saga blot.
Kilroy Was Here
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/11-11 17:52 
Der kan ske meget på nogle hundrede år, det kan være de kommer sig :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 16/11-11 18:01 
Har I lige gang i store Morrowind-spoilers, eller lyder det bare sådan? ;)
BeanoBeanoSkrevet 16/11-11 18:05, rettet 16/11-11 18:05 
Sumez>Jeg er level 26, og gør mellem 36 og 50 i skade alt efter hvordan jeg vælger at angribe, men det er ikke muligt at bruge begge hænder samtidig, så jeg skifter mellem sværd og magi, og den eneste reelle fordel er at jeg har mulighed for at fortrække mig til ranged angreb hvis en fjende er for stærk til nærkamp, og at hvis jeg løber tør for stamina kan jeg bruge af min magicka i stedet.

Måske har jeg misforstået dig, men jeg kan da gode bruge to sværd på samme tid. Hvis jeg trykker begge triggers med to et-hånds sværd, så laver min karakter en slags spin-attack :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/11-11 18:27 
jaes>
Har I lige gang i store Morrowind-spoilers, eller lyder det bare sådan? ;)

Det er vidst alt sammen noget du kan læse om i bøgerne i Skyrim. Oblivion foregår så vidt jeg husker en del år efter Morrowind og Skyrim er en hundrede år efter Oblivion. Så der kan sagtens være sket meget i Morrowind siden da :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 16/11-11 18:31 
Beano>
Måske har jeg misforstået dig, men jeg kan da gode bruge to sværd på samme tid. Hvis jeg trykker begge triggers med to et-hånds sværd, så laver min karakter en slags spin-attack :)

Yep, men magi og sværd på samme tid? No can do :! Når nu de har gået så meget op i at man kan blande alting på den måde, virker det ret underligt at de har overset noget så åbenlyst, synes jeg.

Konsolkongen>
Det er vidst alt sammen noget du kan læse om i bøgerne i Skyrim. Oblivion foregår så vidt jeg husker en del år efter Morrowind og Skyrim er en hundrede år efter Oblivion. Så der kan sagtens være sket meget i Morrowind siden da :)

Hvilke bøger skriver om det? Jeg har ikke hørt nogen fortælle om det i hvert fald, og har ellers mødt en del folk der stammer fra Morrowind.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/11-11 18:35, rettet 16/11-11 18:37 
Jeg har ikke læst bøgerne, men jeg mener da at have stødt på flere der omhandler "Oblivion disaster" og fortællinger om Dunmers.

Der bliver desuden hintet til begge begivenheder en gang imellem når spillet loader.

EDIT: Jo, jeg har da læst en bog der fortalte hele historien fra Oblivion.
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 16/11-11 19:24, rettet 16/11-11 19:25 
Edit: Nevermind
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
HeroldHeroldSkrevet 16/11-11 20:07 
Sumez>
Herold>
men når nogle normale fjender tager 5 skud med 3x damage for at blive trætte af at leve, så synes jeg ikke at sneak og bue er en brugbar taktik.

... er 5 skud meget!?? :S

Ja, 5 skud a 3X skade? Det svarer jo reelt til 15 skud. Hvis det tog dem ned på halv eller måske en tredjedel, så ville jeg umiddelbart tro at mine våben var gode nok til at jeg kunne håndtere resten i nærkamp, uden at skulle indtage abnorme mængder potions. Men at skulle cheese den så meget at jeg må snige mig frem og tilbage, for at slå en vagt ihjel og udnytte den dårlige AI. Scenariet er endnu værre, når der er to eller flere af dem.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
BeanoBeanoSkrevet 16/11-11 21:44 
Wehner>
Edit: Nevermind

Beklager hvis du skrev et svar til mig - opdagede min hjerneprut og slettede hurtigt indlægget :)
WehnerWehnerSkrevet 16/11-11 22:33 
Jeg var også fristet til at drille ;)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 16/11-11 23:16 
Konsolkongen>
Jeg har ikke læst bøgerne, men jeg mener da at have stødt på flere der omhandler "Oblivion disaster" og fortællinger om Dunmers.

Men Oblivion Disaster handler jo indlysende nok om det der sker i spillet Oblivion. :P

Konsolkongen>
Der bliver desuden hintet til begge begivenheder en gang imellem når spillet loader.

Også til Morrowind? Jeg synes ikke rigtig man hører noget til den historie, mens Oblivion-krisen hele tiden bringes på banen, og historien fra 1'eren (Arena) refereres også ofte på load-skæmene (Uriel Septim VII)

Men lige netop historien fra Morrowind-spillet er heller ikke ligefrem Elder Scrolls-universets mest spændende fortælling, her synes jeg især at Skyrim har taget et stort meget skridt frem i forhold til forgængerne, men det uddyber jeg senere... Har allerede skrevet flere lange indlæg i træk om spillet herinde, og trænger til at få spillet lidt videre... :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/11-11 00:19, rettet 17/11-11 00:19 
Sumez>
Men Oblivion Disaster handler jo indlysende nok om det der sker i spillet Oblivion. :P

Og du quoter:

Konsolkongen>
Jeg har ikke læst bøgerne, men jeg mener da at have stødt på flere der omhandler "Oblivion disaster" og fortællinger om Dunmers.

... :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 17/11-11 00:27, rettet 17/11-11 14:03 
The Skyrim. A magical frontier. I tried to picture clusters of dragons as they moved through the computer. What did they look like? Giant lizards in the sky, wizards? Were the landscapes like fantasy? I kept dreaming of a world I thought I'd never see. And then, one day..."

"You got in!"

"Heh heh. That's right, man... I got in! And the world was more beautiful than I ever dreamed !
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 17/11-11 08:47, rettet 17/11-11 08:49 
Wehner>
Jeg var også fristet til at drille ;)

Det var sikkert velfortjent ;)

@neros: Husk at vælge at drikke det blå mjød og ikke det røde, så varer spillet længere.
SumezSumezSkrevet 17/11-11 09:54, rettet 17/11-11 10:02 
Forsinket svar omkring Morrowind vs. Oblivion (lidt ærgerligt jeg altid havner i de diskussioner, for jeg kunne rigtig godt lide Morrowind, jeg har bare aldrig forstået folk der foretrækker Morrowind i samme åndedræt som de anklager Oblivion for at være ensformigt)

Cronoss>
Det absolut vigtigste er, at Oblivion virkelig fokuserede på random generation af objekter - i levelsystemet, i grottedesign og i loot. I Morrowind var en overraskende stor del af indholdet faktisk designet i hånden - det er eksempelvis muligt at finde de bedste våben fra starten, ved at gå de rigtige steder hen. Samtidig skalerede fjender ikke på samme måde som i Oblivion.
På disse punkter er Skyrim oplagt mere ligesom Morrowind end Oblivion var.

På disse punkter er Skyrim da netop meget mere som Oblivion? Det er (så vidt jeg er bekendt) fuldstændig umuligt at finde glasvåben før du er level 25.
Du berører dog netop noget som jeg holdt af ved Morrowind, som serien har savnet siden - jeg nævnte det også lidt i et tidligere indlæg, om hvordan Morrowind er mere "skørt" og ubalanceret end de to efterfølgende spil.
Jeg kunne godt lide at Morrowind "begrænsede" adgang til disse ting ved langsomt at guide dig gennem Vvardenfell (modsat Skyrim der pludselig peger dig hen i den modsatte ende af kortet). Der gik rigtig lang tid før jeg overhovedet satte fod i "elverlandet" mod nord, og som et endnu mere oplagt eksempel er der den store vulkan i midten af kortet. Hele spillet igennem, ved du at slutbossen sidder derinde og venter på dig - og med undtagelse af et par sidespring, kan du, hvis du vil, altid springe historien over og gå direkte derind og tage kampen op, hvis du har lyst til det.
Det skaber en stemning som jeg savner lidt fra både Oblivion og Skyrim, men på den anden side giver det også god mening i et spil som dette, at hovedhistorien er kørt i baggrunden til fordel for de historier selve landet og dets indbyggere selv udlever.


Morrowinds unikke design med underlige monstre og spændende områder, men som til gengæld i mine øjne har langt mere varierede landskaber og dungeons end Oblivion.

Hvor lang tid siden er det igen at du har spillet Morrowind? Så snart man bevægede sig ud fra hovedmissionerne, var hver eneste dungeon næsten nøjagtig magen til enhver anden af samme type.


Hvordan man kan synes at
(billede)
er mere interessant design end
(billede)
forstår jeg nok aldrig ;-)

Det er jo også rimelig unfair at sammenligne et enkelt billede fra hvert spil. Men udover det faktum at dit billede af Morrowind meget fint demonstrerer hvordan hele spillets farvepalette er endnu mere brun og begrænset end Dragon Age eller Quake 1, så er Oblivion jo også det her:
Elder Scrolls V: Skyrim
Elder Scrolls V: Skyrim
Elder Scrolls V: Skyrim
Elder Scrolls V: Skyrim
Elder Scrolls V: Skyrim
Elder Scrolls V: Skyrim

Morrowind havde et par højdepunkter som det der magiske område oppe på østkysten, og den gyldne by Vivec, men størstedelen af spillet render man rundt i brune bjerge og sumpe fra den ene mine til den næste.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CronossCronossSkrevet 17/11-11 10:09, rettet 17/11-11 10:11 
Jeg har spillet Morrowind i knap 300 timer, så jeg har set det meste af spillet og derudover har jeg lige været i gang med spillet igen, for at gøre mig klar til Skyrim. Jeg har desuden også været i gang med Oblivion i denne sammenhæng ;-)
Det ændrer bare ikke på, at jeg stadig finder spillets generelle design langt, langt mere interessant end Oblivions kedelige omgivelser. Designet når man er inde i de enkelte Oblivion-gates er ret fedt, men det er netop det samme igen-og-igen-og-igen. Og så er det vel en alment accepteret sandhed, at netop Oblivion-gates var noget af det værste ved Oblivion.

Misforstå mig ikke - jeg kan bestemt lide alle tre spil. Jeg kan bare bedst lide Morrowind, idet designet, de tilfældige kontra de "menneskelige" elementer, historien og skill-systemerne er mere interessante end i de to efterfølgere.

Sumez>
På disse punkter er Skyrim da netop meget mere som Oblivion? Det er (så vidt jeg er bekendt) fuldstændig umuligt at finde glasvåben før du er level 25.


Skyrim er uden tvivl mere ligesom Oblivion end Morrowind på de nævnte punkter, men Skyrim er samtidig tættere på Morrowind end Oblivion var :-).
Der er langt større vægt på at designe grotter, områder og byer, samtidig med at loot-generationen slet ikke føles så statisk.

Som nævnt er det absolut værste ved Oblivion selve leveling-systemet kombineret med den tilfældige generation. Eksempelvis var det bedst at gennemføre spillet på level 1, idet monstre og fjender blev stærkere end spilleren hver gang man steg i level. Fallout 3 - for nu at inddrage næste udviklingsfase - var også håbløst, idet fjenderne altid fulgte spillerens niveau præcist, hvilket gjorde, at man aldrig følte en egentlig udvikling. Skyrim blander elementer fra Morrowind ind, hvor meget stærke fjender kan dukke op hvis man går det forkerte sted hen, hvilket giver en langt mere dynamisk oplevelse.

Oblivion er grundlæggende for styret af den tilfældige generation og de kunstige regler for generationen som Bethesta opstillede. Morrowind lod spilleren gøre som han ville, med reelle konsekvenser til følge. Skyrim er i mine øjne klart et skridt i den rigtige retning - et skridt i retning af mere Morrowind ;-)

Jeg vil samtidig også lige tilføje, at jeg gennem de 300 timer, aldrig blev træt af sump-landskaberne, som alle ser langt mere interessante ud end Oblivions kedelige verden. Det eneste, som kunne trætte mig en smule, er den firkant på ca. 1x1 meter mellem Vivec og Ebonheart, som fik spillet til at crashe på Xbox når man trådte på den ;-)
KalicolaKalicolaSkrevet 17/11-11 11:06 
Gør det egentligt nogen skade forskel hvis man skyder en pil i hovedet på en fjende frem for kroppen?
For The Love Of The Game
SumezSumezSkrevet 17/11-11 11:51, rettet 17/11-11 12:01 
Cronoss>
Som nævnt er det absolut værste ved Oblivion selve leveling-systemet kombineret med den tilfældige generation. Eksempelvis var det bedst at gennemføre spillet på level 1, idet monstre og fjender blev stærkere end spilleren hver gang man steg i level. Fallout 3 - for nu at inddrage næste udviklingsfase - var også håbløst, idet fjenderne altid fulgte spillerens niveau præcist, hvilket gjorde, at man aldrig følte en egentlig udvikling. Skyrim blander elementer fra Morrowind ind, hvor meget stærke fjender kan dukke op hvis man går det forkerte sted hen, hvilket giver en langt mere dynamisk oplevelse.

For lige at bekræfte hinanden lidt mere, så er jeg helt enig i dette. :)
"Moonstone-problematiken" (hvor det er nemmest er vinde på level 1), som jeg vist har "navngivet" det både tidligere i denne tråd og i andre, eksisterer i flere spil end vi umiddelbart bemærker, jeg synes virkelig det ødelægger en stor del af oplevelsen af at gøre sin figur stærkere.

Skyrim er dog lidt "ubalanceret" i og med at de fleste dungeons indeholder rundt regnet de samme "mooks", så jo stærkere man bliver jo nemmere kommer man gennem næsten hver eneste dungeon i spillet.
Jeg er endnu ikke stødt på nogen steder hvor de almindelige fjender i en dungeon har været for svære for mig, bortset fra HELT i starten hvor spriggans udraderede mig gang på gang. Normalt støder man først hovedet mod muren når man når grottens "boss", og ender med at brænde alt for mange potions af, fordi man ikke er forberedt på det pludselige absurde skift i sværhedsgraden.

Et godt eksempel er volskygge, hvor hver eneste draugh døde i et par slag indtil jeg mødte en ekstra stærk boss-draugh i det sidste rum, som kunne dræbe mig i tre slag, på trods af at jeg er dækket fra top til tå af heavy armor. Den kamp trak godt nok ud...
Sjovt nok står man umiddelbart herefter overfor et dragon word bevogtet af en af de navngivne dragon priests, som var langt nemmere at besejre end den fjende der kom lige forinden. (og dropper en ret sej unik maske) :)


Cronoss>
Og så er det vel en alment accepteret sandhed, at netop Oblivion-gates var noget af det værste ved Oblivion.

Den var ny for mig alligevel.
Ok, 10. gang man skal valse gennem endnu et Oblivion-område bliver det trættende i længden, men det gælder alle dungeontyper i både Oblivion, Morrowind og Skyrim. :) Det er nærmere pacingen der er "problemet", end området i sig selv. Jeg ville sindssygt gerne se en oblivion gate i Skyrim.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 17/11-11 12:28 
Careful what you wish for... Efter en helt forrygende oplevelse med Oblivion de første 40+ timer gik det kun ned ad bakke, da jeg rent faktisk tog hovedhistorien. Det er heller ikke mit indtryk at ret mange andre brød sig om de gates. Men der er jo altid undtagelser.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 17/11-11 13:07 
Cronoss>
Fallout 3 - for nu at inddrage næste udviklingsfase - var også håbløst, idet fjenderne altid fulgte spillerens niveau præcist, hvilket gjorde, at man aldrig følte en egentlig udvikling.

Nogen fjender fulgte spillerens level, andre gjorde ikke. Den store forskel var at de våben man kunne finde ikke var låst til spillerens level. Det gjorde at man i højere grad følte at man blev stærkere og stærkere. Det var HUNDREDE gange bedre end Oblivions horrible system.

Det glæder mig at høre høre at Skyrim er mere som Morrowind, i forhold til hvordan de randomiserede elementer fungerer. Jeg hadede Oblivion, men elskede Morrowind og Fallout 3.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
CronossCronossSkrevet 17/11-11 13:17 
Jeg er helt enig - Fallouts system var langt bedre end Oblivion, som deciderede modvirkede spillerens progression. Jeg synes dog stadig at Fallout 3 havde et system, der gjorde spillet kedeligere end det kunne have været. Meget er i øvrigt rettet i den sammenhæng i Fallout: New Vegas.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 17/11-11 13:20 
Jeg tror ikke vi bliver mere enige: New Vegas var en god udvikling :)
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
nerosnerosSkrevet 17/11-11 14:07 
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 17/11-11 16:30, rettet 17/11-11 17:29 
Lidt indtryk efter 19-20 timer (og svar på nogle af spørgsmålene i tråden).

Samlet set er det stadig rigtig godt, men det kunne være endnu bedre med 10-20% mindre indhold, og så lidt mere kvalitet på det der var tilbage.

Sværhedsgrad:
Ganske passende. Indimellem render man dog ind i nogle heftige fjender i selve spilverdenen. Så det kan være en god idé lige at have en kraftig scroll eller lignende med til at rydde lidt op med. Derudover døde jeg måske 20 gange i en af historiemissionerne, men synes mere det var spillets skyld end min egen :)

Menu/interface:
Helt ok, favoritmenuen er dog lidt bøvlet.

Skills/spilsystemet:
Overordnet set et godt system, der passer fint til spillet. Enkelte perks er dog lidt fjollede og sætter sammen med dele af resten af spilsystemet lys på det clash mellem gammelt og nyt, der ses i flere nyere RPG'er.

Fokus i traditionelle RPG'er var jo at opgradere en karakter. Spillerens valg var selvfølgelig vigtige, men af mere taktisk og strategisk karakter. I spil med en 3D-verden, bevægelse i realtid og et actionbaseret kampsystem vil en del af fokus automatisk flytte sig fra spilfigurens evner til spillerens. Det fungerer ganske fint i Skyrim, men indimellem skurer de to fløje lidt mod hinanden.

Synes også jeg stiger lidt for langsomt i level. Er kun level 7 nu.

Kamp:
Lidt bedre end forventet, og til tider ret godt, specielt hvis man blander mulighederne lidt (nærkamp, buer og magi). Nærkamp kan dog være lidt rodet - modstanderen kommer jævnligt uden for figurens synsfelt (jeg spiller dog ikke på widescreen), og indimellem er det lidt svært at bedømme, om man rammer.

Historien:
Solid og spændende. Karaktererne kunne være lidt bedre. Er vel halvvejs igennem og har ikke lavet så meget andet, så ikke ligefrem en kort hovedhistorie.

EDIT: Justeret det med nærkamp.
EDIT 2: Det går godt: "Enkelte skills" = "Enkelte perks".
SumezSumezSkrevet 17/11-11 17:16 
Jeg synes man stiger enormt hurtigt i level... hvis du gerne vil stige hurtigt, skal du bare købe/finde en masse dyreskind og læder, lave strips af en tredjedel af dem, og så smede en satans masser leather bracers. Når du så også begynder at få nogle fyldte soul gems, kan du begynde at enchante dem allesammen med små, ubrugelige enchantments. Lige meget hvor ringe det du enchanter eller smeder er, får du stadig en god portion "exp" i den respektive skill, så du ryger hurtigt i vejret, og får brug for de skills senere.

Men din figurs level betyder jo i sig selv ikke særlig meget, selvom de perks man får selvfølgelig er vigtige. At du stiger i de egenskaber og den armor-type som du bruger til kamp er det vigtigste.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 17/11-11 23:00 
Det kan godt være jeg er Neros The Ork, men hvorfor bliver folk ved med sige til mig, at jeg ser bleg og syg ud når jeg vandre rundt i byerne? Nogen spørger mig endda direkte om jeg har det godt?
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 17/11-11 23:22 
Du kan finde dine nuværende status-effekter under Magic-menuen, og så Active Effects (det giver sikkert mening for nogen hos Bethesda).
Der findes personer i hver by der kan kurere diseases, hvis du ikke har en potion. Hvis det er vampyrsygdommen, og du ikke ønsker at blive vampyr, er det især vigtigt. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 17/11-11 23:53, rettet 17/11-11 23:53 
Jeg læste om hvordan det var at blive vampyr idag tidligere, og så vidt jeg kunne læse mig frem til er det ikke noget man sådan lige nemt slipper af med igen, og det skulle ikke være helt nemt at kurere.

Faktisk havde jeg ved en fejltagelse igår forvildet mig ned i et vampyr dungeon, men måtte flygte med benene på nakken ;-) Jeg vender tilbage når jeg er steget i level.

Ok tjekker lige de der Active Effects ud. Der findes også et alter ude på græsmarkerne som kan gøre dig fri for alt sygdom.
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/11-11 23:54 
Tag hen til Whiterun > Temple of Kynareth og tryk på den mærkelige genstand ved væggen. Så bliver du healet :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 17/11-11 23:56, rettet 17/11-11 23:58 
Sumez:
Jeg ser det lidt anderledes. Man skulle jo gerne stige nogenlunde lige hurtigt uanset spillestil. Jeg vil ikke "tvinges" til at lave/købe ting for at stige i level :)

Mht. de enkelte skills kontra perks, har jeg ikke lavet en sammenligning, men umiddelbart virker de nogenlunde lige vigtige. Men hvis perks viser sig ikke at være vigtigt, vil jeg da mene, det er et problem - det er jo den primære måde at opgradere sin figur på, og ikke som i fx Fallout 3, hvor man både opgraderer skills og perks.
nerosnerosSkrevet 17/11-11 23:57 
Konsolkongen>
Tag hen til Whiterun > Temple of Kynareth og tryk på den mærkelige genstand ved væggen. Så bliver du healet :)

Det lyder jo også godt :-)
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/11-11 00:16 
jaes>
Men hvis perks viser sig ikke at være vigtigt, vil jeg da mene, det er et problem - det er jo den primære måde at opgradere sin figur på, og ikke som i fx Fallout 3, hvor man både opgraderer skills og perks.

Perks kan gøre en stor forskel. Jeg synes dog der er for mange ubrugelige imellem, men det skyldes nok mest min spillestil.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 18/11-11 08:30 
@neros: Hvis du bare er syg (og ikke vampyr) så check dit inventory - gode chancer for du har en "cure decease potion". Jeg nærmest svømmer i dem :)
SumezSumezSkrevet 18/11-11 09:49 
Forresten et tip til alle andre, som mig, der altid ender med at rende rundt med for meget skrald på én gang - Find Stone of the Steed oppe nordpå, vest for Solitude. Den er også rar hvis man bruger heavy armor. :)

Nogen der kender et godt sted at jage mamutter, uden man behøver at blive straffet af kæmper i samme omgang? Det lader til at være nogle af de eneste fjender, der giver grand souls.

jaes>
Jeg ser det lidt anderledes. Man skulle jo gerne stige nogenlunde lige hurtigt uanset spillestil. Jeg vil ikke "tvinges" til at lave/købe ting for at stige i level :)

Det er rigtigt nok, og jeg er helt enig. Men det er også klart at hvis din spillestil f.eks. kun omfatter "heavy armor" og "two handed", og du aldrig nogensinde gør nogen af de andre ting man kan, så er der ikke meget der kan få din level til at stige. Både enchantments og blacksmithing er en ret stor del af min spillestil, så det giver mening for mig. Hvis man er bare nogenlunde habil til at smede, kan man jo få sine våben til at gøre latterligt meget mere skade end normalt.
Du kunne sikkert lave samme trick med alchemy og cooking, men selvom jeg laver masser af potions hele tiden, er det endnu ikke noget jeg har fokuseret direkte på at "træne" ved at købe ekstra ressourcer fra NPC'erne.

Mht. de enkelte skills kontra perks, har jeg ikke lavet en sammenligning, men umiddelbart virker de nogenlunde lige vigtige. Men hvis perks viser sig ikke at være vigtigt, vil jeg da mene, det er et problem - det er jo den primære måde at opgradere sin figur på, og ikke som i fx Fallout 3, hvor man både opgraderer skills og perks.

Hvorfor mener du at perks er den "primære" måde? Du bruger dem til at "customize" din figur, men jeg vil da mene at det er omtrent ligeså vigtigt at stige i level. Men det afhænger lidt af hvad man fokuserer på. F.eks. kan jeg ikke se nogen årsag til at tage perks i lockpicking nogensinde, mens næsten alle spells er komplet ubrugelige med mindre man allermindst tager den perk der gør at det kun koster halvt så meget at kaste spells af det niveau, og f.eks. blacksmithing er slet ikke tilgængeligt for den enkelte våben/armor-type før du har taget den perk der vedrører den.

Beano>
gode chancer for du har en "cure decease potion". Jeg nærmest svømmer i dem :)

Hm, jeg synes faktisk virkelig de har været sjældne for mig (bortset fra dem jeg har lavet selv). I hvert fald indtil jeg skulle op imod Silver Hand, som tit dropper dem, har dem i deres dungeons, eller dropper ingredienserne til at lave dem. Men af gode årsager har man ikke længere brug for sådanne potions på det tidspunkt. ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 18/11-11 10:21 
Sumez>
Hm, jeg synes faktisk virkelig de har været sjældne for mig (bortset fra dem jeg har lavet selv). I hvert fald indtil jeg skulle op imod Silver Hand, som tit dropper dem, har dem i deres dungeons, eller dropper ingredienserne til at lave dem. Men af gode årsager har man ikke længere brug for sådanne potions på det tidspunkt. ;)

Det er nok fra silver hands jeg har fået dem - for dem har jeg slagtet mange af som en del af Companions quests (vov!) :)
SumezSumezSkrevet 18/11-11 11:44 
Tjek dine active effects - vil skyde på at diseases heller ikke virker på dig længere, så. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 18/11-11 11:52 
Nope - jeg er ret resistent men har en underlig trang til at slikke mig selv i skridtet.
HeroldHeroldSkrevet 18/11-11 12:26 
Ellers fjerner et besøg i det lokale tempel alle sygdomme og giver et buff fra den specifikke deity.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KalicolaKalicolaSkrevet 18/11-11 13:14 
Der var ingen som svarede på om headshots giver mere skade..?
For The Love Of The Game
SumezSumezSkrevet 18/11-11 13:56 
Ifølge Google gør det ingen forskel.
Det ville heller ikke rigtig have passet ind i spillets præmisser, ville jeg mene. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 18/11-11 14:26, rettet 18/11-11 14:26 
Hvad mon der egentligt er sket under produktionen mht. Max von Sydow?

Nogle enkelte af Esbern's replikker er en helt anden stemme end Sydow. Syntes jeg virker meget sjusket :(

Ændring af manuskript efter indspilning af stemmerne måske?
jaesjaesSkrevet 18/11-11 14:36 
Sumez>
Det er rigtigt nok, og jeg er helt enig. Men det er også klart at hvis din spillestil f.eks. kun omfatter "heavy armor" og "two handed", og du aldrig nogensinde gør nogen af de andre ting man kan, så er der ikke meget der kan få din level til at stige.

Jeg har fokuseret ca. lige meget på fire skills, så det er ikke fordi, min spillestil er specielt snæver. Dertil går min archery- og sneak-skill jævnligt op, fordi jeg også ret tit bruger disse.

Udover de metoder, du nævner, kan man også booste sine skills, og dermed stige i level, via trainers. Problemet er så her, at jeg primært følger hovedhistorien, og den giver ikke meget guld eller andet bling (endnu), så jeg er fattig :P

Hvorfor mener du at perks er den "primære" måde? Du bruger dem til at "customize" din figur, men jeg vil da mene at det er omtrent ligeså vigtigt at stige i level.

Netop fordi man kan tilpasse sin figur med perks. At booste skills gør dig stærkere, men perks giver dig mulighed for at tilpasse din figur, som jo er et grundelement i RPG'er. Og ligeså vigtigt, så er dele af gameplayet slet ikke tilgængeligt uden perks (ellers så skjules det i hvert fald godt). Fx kan du ikke lave "power bash" med skjoldet uden en perk. Uden perks ville RPG-systemet være meget passivt, og spillet ville IMO nærmest ikke være et RPG.
740 topic(s).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > »

Login for at besvare
Username
Password
Remember me