X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Surround sound?


Svar
GreaseballGreaseballSkrevet 22/11-10 22:18 
Tænker på at finde et lyd anlæg til at give noget surround sound hjemme hos mig selv. Kunne godt bruge nogen tips fra nogen af jer som har erfaring med det.
Jeg har ikke nogen stor stue, ca. en 20m2. og ikke den store penge pung ;) Men ville rart at kunne få lidt mere lyd end bare det som TV'et kan præsentere, hvilke ikke er ret meget.
Hvilke faldgruber skal man passe på og noget der must have idag, så som optisk indgang og lign.
KalicolaKalicolaSkrevet 23/11-10 07:24 
Optisk indgang er ikke noget jeg bruger. Jeg bruger kun HDMI, og jeg har alt kørende igennem min forstærker, xbox, ps3 og wii. Jeg har en denon forstærker til 12.000kr. og den kan afspille det hele, trueHD osv.
For The Love Of The Game
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 23/11-10 12:50 
Inden vi fik DTS-MA og TrueHD ifm blu-ray, var der ingen vej uden om optisk eller elektrisk (coax) digital lyd. Og det vil jeg mene der stadig ikke er hvis du vil have rigtig surround uden det behøver være de nye HD lydformater.
Det er nok den eneste rigtige faldgruppe der er for dig. Hvis du gerne vil være fremtidssikret skal du have en forstærker med HDMI indgang som kan dekode de nye formater. Men hvis du ikke mener det er nødvendigt og kan acceptere alm. udmærket surround, kan du spare en del penge og købe en forstærker med et par år på bagen, som stadig lyder godt.
Jeg har en 7.1 forstærker men synes ikke rigtig at det betyder voldsomt meget, 5.1 er ganske udmærket. 6.1 giver lidt mere defineret lyd i baghøjttaleren men hvis din sofa står op ad væggen får du ikke rigtig noget rigtig godt ud af det.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
NaieraNaieraSkrevet 23/11-10 13:36 
Hvis du ikke har særligt mange penge, så start med at købe en surroundreceiver og to højttalere. Så kan du køre med stereo indtil der bliver penge til at udvide til 5.1. God stereo er bedre end dårlig surround.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 23/11-10 13:46 
Nemlig. Lad være med at købe et billigt surround-sæt, pengene er langt bedre givet ud til en god forstærker og rigtige højttalere. :-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
tastasSkrevet 23/11-10 15:07 
Måske du kunne skrive hvor meget du ca. forventer det max må koste? Det gør det lidt nemmere at komme med nogle forslag :)
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
GreaseballGreaseballSkrevet 23/11-10 22:11 
Tænker nok lidt at gør som Naiera forslår. At få finger I en rimelig forstærker og nogen stereo højtalere. Men lige 12kilo til sådan en har jeg dog ikke. Kan man ikke finde nogen til omkring en 2-3kilo?
NaieraNaieraSkrevet 23/11-10 22:20 
Man kan godt finde surroundreceivere til de penge, men det er godt nok i den billige ende, hvis man er bare lidt ambitiøs med projektet. Skal det bruges i et hjemmebiograf-agtigt setup skal det netop være en surroundreceiver, og ikke en forstærker, der skal til, og så koster det jo lidt mere for samme lyd.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
fumfumSkrevet 23/11-10 22:29, rettet 23/11-10 22:30 
Der er jo denne. Men der er ingen højttalere med.

Denon
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
HankyHankySkrevet 23/11-10 22:44 
Ellers, hvis du ikke skal have billedet til at gå gennem receiveren, er der også en mere end udemærket til salg herinde, og til billige penge?

http://www.playright.dk/forumemne.php?id=32115
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
JmogJmogSkrevet 23/11-10 23:27 
Og du har jo endda hørt hvordan den lyder, de gange du har været forbi ;-)

<---------- skamløst forsøg på at friste Greaseball til et køb
GreaseballGreaseballSkrevet 24/11-10 16:40 
Troede du havde fået det solgt mester.
Men hvis du stadig har det.. så for lidt hjælp med at sætte det op. Så kunne jeg være MEGET intr.
JmogJmogSkrevet 24/11-10 18:23 
ingen problemer - det kan vi sagtens finde ud af.
GreaseballGreaseballSkrevet 28/11-10 19:48 
Køber den receiveren som min ven Jmog har til salg :)
Efter at havde råd-ført mig lidt med ham ang. højtalere så starter jeg med lidt stereo og udbygger senere til surround.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/kompakt/dali_concept_1_hoejttaler_sort.htm#
NaieraNaieraSkrevet 28/11-10 20:10, rettet 28/11-10 20:11 
Du ville gøre dig selv en tjeneste ved at finde noget andet (bedre) end Dali...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HankyHankySkrevet 28/11-10 20:28, rettet 28/11-10 20:34 
Hvor fanden har du nu den gang gylle fra? Hvad med helt og holdent ikke at udtale dig om noget, du åbenbart ikke har en klap forstand på.

Jeg kunne forstå du brokkede dig, hvis manden var blevet rådet til Bilkas det bedste Denver, eller en gang Lumatron og Eltax.

Der er intet galt med Dali - udover de ikke forhandles hos Naieras fortryllende HiFi-pusher (TapeConnection)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
GreaseballGreaseballSkrevet 28/11-10 22:01 
Rolig gutter!.. Jeg køre med et begrænset budget så noget der har god lyd til en ikke for stor pris. Jeg har også en lille stue så effekten behøves ikke være så stor i dem.
Jeg stoler på Jmog i at hjælpe mig og han fortalte da også at jeg lige skulle tage ind og høre dem først.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 28/11-10 23:29 
Så er jeg overbevist om at du kommer godt afsted med de Dali højttalere. :-)

Det er ikke deres topmodel, men der er en grund til at folk køber Dali, nemlig at det er meget bedre end alt det skrammel som sælges i diverse supermarkeder. ;-)

Jeg har selv et par B&W 302 som minder meget om den Dali model. B&W har dog typisk en lidt mere spids lyd (som jeg husker det), men jeg har virkelig været glad for de højttalere, og er det stadig i dag.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
BeanoBeanoSkrevet 29/11-10 15:06 
Jeg har også altid været meget tilfreds med de Dali højtalere jeg har købt igennem årene - syntes man får meget for pengene.
McBrainMcBrainSkrevet 30/11-10 09:50 
Dali har rigtig gode og mindre gode højttalere i produktrækken. Præcis som alle andre producenter.

Grand diva, Helicon, Euphonia o.l. anses af mange hi-fi-nørder for at være rigtig gode serier.

Ikon og Lektor er heller ikke 100% lort.
Nintendo is what Genesisn't.Spiller nu: Earth Defence Force 2017, Limbo, Railroads!
GreaseballGreaseballSkrevet 05/12-10 00:43 
Så kom Jmog forbi idag og hjalp.. efter at vi måtte flytte lidt rund på tingene XD Da vi ikke lige kunne få plads til tingene da jeg endnu ikke har fundet et hylde system til at stille mine maskiner på sammen med receiveren... hjalp med at sætte det til og lige give lidt info om hvordan det hele virker. Lidt lyd-noob her ^^)

Har startet med to Dali Concept 1 højtalere og DANM de giver en god lyd ud i min lille stue. Skal lige havde fat i nogen flere kabler. Da det HDMI kable jeg har til 360 ikke har optisk udgang og min DVD afspiller bruger noget andet. Men det er små-ting XD

PS3 og Dreamcast er nice at høre på :)

Mange tak til Jmog for hjælpen :) Håber at Pizza'en smagte XD
JmogJmogSkrevet 05/12-10 02:15 
Den smagte fremragende, tak. :-)

Frisk tomat og pepperoni for the win.
McBrainMcBrainSkrevet 05/12-10 10:10 
Tillykke med det!

Jeg er selv lige faldet tilbage i gryden, med PJ, Onkyo og Klipsh højttalere. Ikke helt som fordums sæt, men det er nu dejligt med ordentlig lyd og billede :)
Nintendo is what Genesisn't.Spiller nu: Earth Defence Force 2017, Limbo, Railroads!
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 05/12-10 14:29 
Greaseball>
Har startet med to Dali Concept 1 højtalere og DANM de giver en god lyd ud i min lille stue.

Fedt, tillykke :-)

Greaseball>
... det HDMI kable jeg har til 360 ikke har optisk udgang ...

Det er der råd for :-)
http://www.youtube.com/watch?v=FptCB_3DOz4
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
GreaseballGreaseballSkrevet 05/12-10 19:38 
CenobiteDK>

Det er der råd for :-)
http://www.youtube.com/watch?v=FptCB_3DOz4

Prøvede engang.. men det ser ikke ud til at virke. Der kommer ikke nogen lyd option med optisk frem I Xboxen's dash.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/12-10 19:45 
Jeg bruger selv HDMI til surround så kan ikke lige tjekke. Men jeg mener da at optisk bare virker når du sætter det til?
Spiller nu: Phantasy Star IV
HankyHankySkrevet 05/12-10 19:48 
Der gør det :-)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
GreaseballGreaseballSkrevet 06/12-10 00:32 
Ja det gør det 100% sikkert hvis man bruger det HDMI stik med optisk udgang som passer til. Men kunne ikke få det til at virker med det trik som blev vist på YT
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/12-10 01:44 
Det gør ingen forskel om du har det originale HDMI kabel med optisk udgang eller lavet tricket i videoen. Som sagt, det har virket hos mig da jeg brugte optisk.
Spiller nu: Phantasy Star IV
GreaseballGreaseballSkrevet 11/12-10 10:15 
Ved ikke lige hvad jeg gør galt. Men jeg kan ikke få Xbox360 til at spille lyden gennem optisk. Jeg har enda det kabel som kommer med HDMI stikket. PS3 giver fin lyd igennem og ja den har jo også en option i selve dash'en som fortæller at den skal. Men ikke om jeg kan finde det nogen steder på Xbox'en og det ser ikke til at gøre det automatisk. Hvad er det jeg overser?
JmogJmogSkrevet 11/12-10 17:22 
Inden nogen begynder at komme med gode råd, så er det fikset :-)
GreaseballGreaseballSkrevet 12/12-10 01:21 
Jep! Mange tak til vores lokale Lyd-expert JMOG!! :D
Sorry.. nu bliver du overfaldet med råd fra alle lyd-noobs som mig selv XD
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig