X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

"Hakkende" lyd i venstre kanal på PAL-DC


Svar
ElgenElgenSkrevet 01/11-10 16:37, rettet 01/11-10 16:57 
Min Dreamcast har altid haft en lydproblem i den venstre kanal. Med nogle spil er det klart mere udtalt end andre. Det værste pt. er dog GigaWing2, hvilket jeg lige har anskaffet mig, og derfor dette indlæg...

Konsollen er udstyret med en regionschip, men problemet var der også inden den blev moddet.

Det lyder som om lyden "hakker"; kunne lyde lidt ligesom når en processor ikke kan følge med...men i den højre kanal er lyden helt fin.

Er der andre der har oplevet/hørt om dette problem før og evt. ved hvordan det kan løses? Har googlet en smule men ikke rigtigt fundet noget brugbart.

I første omgang vil jeg gerne vide, om nogen af jer Sega-kloge hoveder tror at det kan være A/V-kablet; har nemlig kun det samme, men vil ikke købe et nyt, hvis det ikke er nødvendigt.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/11-10 17:21 
Hvilket videokabel bruger du og hvad er det sat til (TV/forstærker/andet?).
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 01/11-10 17:29, rettet 01/11-10 17:37 
Composite (+ R og L lyd, phonostik) sat til fjernsynet.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
RJKRJKSkrevet 01/11-10 18:19 
Elgen>
Composite

Er det ikke den perfekte grund til at købe et nyt...? :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/11-10 18:28, rettet 01/11-10 18:33 
Ja jeg er enig med Rune ;) Jeg håber i det mindste at du benytter et CRT fjernsyn for composite på HDTV er nasty.

Det kan jo være så mange ting. Dreamcasten, kablet eller indgangen på dit TV. På mit Panasonic er lydindgangen til composite i stykker så venstre kanal er højere. Men det er ærlig talt ret ligemeget for jeg ville aldrig tilslutte noget med composite alligevel.

Køb en VGA box hvis du har et HDTV eller køb et RGB kabel hvis du har CRT og prøv med det i stedet :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 01/11-10 18:31 
(Gab!) Hvorfor VIDSTE jeg bare at jeg ville få den sang fra alle de fladskærms-højopløselige grafik-liderbukke, SUK! };-)
Men VIDEO-signalet har vel for pokker ikke noget med LYDEN at gøre; eller er der noget jeg har misset!
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ElgenElgenSkrevet 01/11-10 18:35 
Har prøvet med 3 forskellige crt-fjernsyn med samme resultat, så det er ikke der hunden ligger begravet. Tror jeg forsøger mig med et nyt kabel...(composite)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/11-10 18:37, rettet 01/11-10 18:37 
Har du haft andet composhite sat til dit TV i samme indgang? Hvis der ikke er nogen problemer der ligger fejlen i konsollen eller måske en løs forbindelse i kablet. Skal du alligevel ud og købe nyt kabel er der ingen grund til at købe sådan noget skidt igen.

Elgen>
Tror jeg forsøger mig med et nyt kabel...(composite)

Hvorfor dog? Hvis det er sådan noget selvpineri burde RF kunne give dig et endnu dårligere billede :p
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 01/11-10 18:40, rettet 01/11-10 18:45 
Har pt. 16 konsoller hooket op til samme tv via 5 4-kanals composite-switch-boxe (ja, jeg har prøvet at by passe dem). De har hver kostet 1 10'er. Hvor finder jeg en RGB-løsning til 16 konsoller til en rimelig pris, så jeg ikke behøver at rodde med ledninger for spille en vilk. konsol? };-)

+ at der skal skaffes SCART/RGB-kabler til alle 16 konsoller og ca. ½-delen af dem skal så også lige moddes først! };-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/11-10 18:45 
Du kunne bruge et scart forlænger-kabel så du i det mindste ikke skal rode med scartstikket bagpå fjernsynet. De 5-10sek det så vil tage at skifte kabel er da vidst billigt sluppet når man tænker på hvor meget bedre billedet vil blive.

Til de maskiner der skal moddes til RGB kan du så fortsat bruge composhit.
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 01/11-10 18:47, rettet 01/11-10 18:48 
SUK! };-) (vil egentlig gerne tilbage til topic, der handler om lyd)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/11-10 18:49 
Jeg tror ikke der er så meget mere der kan siges før du har prøvet med et andet kabel (uanset type).
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 01/11-10 18:50 
Jeps, will do };-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ElgenElgenSkrevet 02/11-10 09:29 
Hmmm, rodede med kablet i går aftes. Det fik nye ledninger og phonostik og smukke lodninger. Så jeg vil umiddelbart frikende kabel og tv.

Men der stadig hakken i venstre kanal.

Jeg bliver sgu nok nød til at åbne kalorius. Nogle gode forslag til hvor jeg skal starte med at kigge efter fejl?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
HankyHankySkrevet 02/11-10 10:37 
Hvis du alligevel åbner den, kan du næsten ligeså godt montere en minijack udgang. Det drejer sig om tre ledninger direkte på bagsiden af motherboardet. Virker lyden stadig ikke, bør du så måske kigge dig om efter en ny maskine ;/
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
ElgenElgenSkrevet 02/11-10 10:46, rettet 02/11-10 10:51 
Så vidt jeg kan se, er det bare at lodde ledningerne fra jackstikket på loddeterminalerne for A/V-outputstikket, hvilket igen ville betyde at jeg mistænkte en kabelfejl...

Jeg kan ikke rigtigt se, hvordan et minijack ville hjælpe mig.

Jeg har fundet dette diagram: http://web.vtc.edu/users/cph11120/DreamcastProject/schematics/AudioOutSchematic.htm som jeg vil prøve at fejlfinde efter. Det er mit håb at det er i selve udgangstrinnet det er galt. Hvis det er D/A-converteren eller selve lydchippen, tror jeg jeg er fraked };-D

Hvad står en ny maskine iøvrigt ca. i og hvor finder man dem nemmest/billigst?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 02/11-10 13:11 
Normalt ville jeg sige ebay, men jeg synes godt nok de er blevet halvdyre med forsendelse til DK siden jeg sidst kiggede.

http://video-games.shop.ebay.co.uk/Consoles-/139971/i.html?rt=nc&LH_BIN=1&_nkw=dreamcast&_catref=1&_dmpt=UK_VideoGames_VideoGameConsoles_VideoGameConsoles&_fcid=57&_fln=1&_jgr=1&_localstpos=&_sc=1&_sop=15&_stpos=&_trksid=p3286.c0.m283&gbr=1
Spiller nu: Phantasy Star IV
ElgenElgenSkrevet 02/11-10 21:16 
Hmmm, har netop fundet ud af, at det IKKE er en hakkende lyd, men at venstre kanal er helt DØD!
Det var den "smarte" surround-funktion i tv'et der havde snydt mig.
Har også fundet en "løsning" som jeg foreløbig kan leve med indtil jeg har fået den reppet eller udskiftet: Sætte konsollen i mono, kun anvende den ene kanal og så få tv'et til at sende denne ud i alle højtalere. Ikke optimalt, men klart bedre };-)
Må snart igang med at fejlfinde på den...har på fornemmelsen, at det umiddelbart er nemmere at fejlfinde på en helt død kanal, end een der bare lyder mærkelig.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig