X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spilleklub Retro #4: The Lost Vikings


Svar
ChronoChronoSkrevet 22/10-10 19:45 
The Lost Vikings (1992) er et af de spil der har opbygget Blizzard's ry for udelukkende at levere høj kvalitet. Dengang hed de Silicon & Synapse, men hovedmændene bag var de samme som i dag (omend de har et par stykker flere ansat i dag...).

Lad os bare spille løs og dele oplevelsen her.

Det første der imponerer mig, er introsekvensen der på elegant hvis også fungerer som tutorial. Man ser de tre vikinger gå på jagt, og undervejs introduceres man for deres forskellige evner. Man får ikke som sådan at vide hvilke knapper der skal bruges, men man ser tydeligt hvad der gør de tre hovedpersoner unikke og man får en idé om hvilke typer puzzles de hver især kan løse. Det er glimrende.

Da spillet så starter rigtigt, er sværhedsgraden temmelig lav. Man har bestemt alle chancer for at lære det hele og man efterlades ikke uden hjælp - på den måde er spillet vel egentlig ret moderne. Heldigvis stiger sværhedsgraden støt, og der hvor jeg er nu i verden 4 synes jeg efterhånden det er rigtigt sjovt - et tilpas mix af platform action og puzzle solving.

PS: Jeg har spillet det før selvfølgelig, men det er så længe siden at jeg kun husker brudstykker af det i dag.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 23/10-10 09:50 
Lost Vikings er et virkelig enestående eksempel på et rigtig godt actionbaseret puzzlespil, og skiller sig stadig ud i dag, da der endnu ikke har været bare et eneste spil, der minder om det. Udover 2'eren selvfølgelig, der for endnu mere indviklede puzzles, og efter min mening er endnu bedre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 26/10-10 23:15 
Andre som spiller? :-)

Jeg er efterhånden ret langt tror jeg, og det er blevet vildt svært. Er lige stoppet i halvvejs frustration over hele tiden at skulle starte forfra. Det er godt nok hårdt at der ikke er checkpoints eller mulighed for at spole tilbage (tude tude). Spillet er meget mere action-præget end jeg huskede det. Det er nu en del mere platformer end puzzler.

Er dog stadig godt underholdt, og jeg giver da den bane et par forsøg mere i morgen - ellers må jeg til at gætte koder :-p

De korte dialoger efter banerne er godt skrevet, og virkeligt sjove. Giver de tre vikinger karakter, og forøger ens humør op til hver ny bane.

Sumez, der er også Babylonian Twins til Amiga. Jeg spiller det på iPhone for tiden, og det er faktisk også ganske godt og i helt samme genre.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
KillerBean2KillerBean2Skrevet 27/10-10 01:06 
Jeg har egentlig MegaDrive udgaven og burde være frisk. Men jeg er håbløst hooked på Minecraft lige for tiden og kan umuligt tvinge mig selv til at spille andet.

Men det er et virkeligt lækkert spil. Gennemførte det for en del år siden. Det var ganske vist PC/DOS udgaven, men der er vist ikke nogen nævneværdig forskel :)
AV Intelligent Terminal
silverstarsilverstarSkrevet 27/10-10 08:11 
Jeg gennemførte det på Amiga for mange år siden. Jeg husker det som et godt spil, men husker samtidig at de senere baner kunne være ret frustrerende, hvilket nok er grunden til at jeg ikke pt har lyst til at spille det igen.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
GilucGilucSkrevet 27/10-10 09:23 
Udkom der ikke sådan en lille spillemaskine udelukkende med The Lost Vikings på? Det skulle jeg da i hvert fald mene, den har jeg spillet en del på.
You can fight like a Krogan, run like a leopard, but you'll never be better than Commander Shepard!Spiller nu: Mass Effect
The DaneThe DaneSkrevet 27/10-10 11:02 
Ikke 100%, men er vidst udkommet til DS.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
John DoeJohn DoeSkrevet 27/10-10 11:03, rettet 27/10-10 15:09 
Jeg gennemførte de 2 første verdener i går aftes.

Jeg har aldrig gennemført spillet, men dengang det udkom kom en kammerat og mig til en "slik" verden.

Det er meget hyggeligt indtil videre, men jeg savner lidt at spille det i co-op med en.
Do not let Dr. Mario touch you, he is not a real doctor!
ChronoChronoSkrevet 27/10-10 11:45 
Det er den slik-verden jeg sidder fast i også. Men jeg har vist klaret den før, så det kan jeg vel igen.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
KTCKTCSkrevet 27/10-10 12:13 
Jeg tror faktisk også det var ved den slik-verden jeg stoppede sidst...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 27/10-10 12:21, rettet 27/10-10 12:22 
Chrono>
De korte dialoger efter banerne er godt skrevet, og virkeligt sjove. Giver de tre vikinger karakter, og forøger ens humør op til hver ny bane.

Helt enig. Ved at holde dialogen interessant (eller i hvert fald sjov), skaber de noget reel (omend simpel) indhold mellem hver bane, hvilket er med til at give følelsen af at man rent faktisk kommer nogen vejne og ikke bare render mellem næsten identiske (rent visuelt) baner. De små vittigheder mellem banerne er nærmest en form for "belønning". Jeg synes også at miljøet skifter ofte nok til at man lige akkurat ikke når at blive træt af områderne.

Alt dette er dog gjort bedre i 2'eren, hvor miljøerne også er mere spændende, ligesom der også er mere fokus på (nogle gange rigtig komplicerede) puzzles end platforming.


Jeg kan ikke fortsætte mit spil fordi, og ja, det er den dummeste undskyldning i verden, min telefon (den midlertidige skodtelefon jeg brugte mens min rigtige bliver repareret) er gået i stykker, og jeg har mistet mine koder >_>
Ikke at man ikke kan slå dem op på nettet, men jeg kan slet ikke huske hvor langt jeg var kommet. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 05/12-10 12:56 
Jeg må lige runde den her af, for nu fik jeg jo faktisk gennemført det i går. Gik i stå pga. travlhed, men jeg klarede den slik-bane jeg nævner via en guide og resten af spillet uden. Tricket var, at man kan tage tilløb og hoppe højt selvom man løber op ad bakke - lidt underligt. En skjult stige i sidste bane tog også en del forsøg at finde...

Men ellers en god spiloplevelse i dag også. Man kan kun fornøjes af spillets puzzles, der altid kræver brug af alle tre vikinger. De lidt mere platform-agtige sekvenser hvor man skal hoppe fungerer ikke super godt, men det ødelagde ikke hele oplevelsen for mig. Jeg er spændt på om Blizzard kan finde på at lave en 3'er engang. Og så må jeg da se om jeg kan få prøvet den 2'er også.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig